Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 13. december 2016
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november
2016 og var til 1. behandling den 22. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget. Udvalgets navn
er den 12. december 2016 ændret til Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge-, integrations- og boligministeren sendte den 12.
september 2016 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag
243. Den 16. november 2016 sendte udlændinge-, integrations-
og boligministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til udlændinge-, integrations- og
boligministeren (fra den 28. november 2016 udlændinge- og
integrationsministeren) til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 9
udgår, og i stedet indsættes:
»9. I § 9
a, stk. 4, 1., 3. og 4. pkt.,
der bliver stk. 5, 1., 3. og 4. pkt., indsættes efter
»stk. 2, nr. 1-8, 10 og 12,«: »og stk.
3«.
01. I
§ 9 a, stk. 4, 2. pkt., der bliver
stk. 5, 2. pkt., indsættes efter »stk. 2, nr. 1-8, 10
og 12«: », og stk. 3«.«
[Teknisk ændring]
2) I
den under nr. 12 foreslåede
ændring af § 9 a, stk. 10,
der bliver stk. 11, ændres »2. pkt.« til:
»3. pkt.«
[Teknisk ændring]
Til § 2
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
48 E, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»udlandet, Færøerne eller
Grønland«: », for mere end 30 arbejdsdage inden
for samme kalenderår«.«
[Mere fleksible muligheder for at
anvende forskerskatteordningen]
Til § 3
4)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 2, nr. 01, har virkning for arbejde, der udføres den
1. januar 2017 og senere.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Virkningstidspunkt for
ændringsforslag nr. 3]
5) I
§ 3, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »§ 2« til: »§ 2, nr.
1,«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at opdele lovforslagets
§ 1, nr. 9, i to numre. Der er tale om en lovteknisk
ændring, der ikke indebærer materielle
ændringer.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk ændring,
der ikke indebærer materielle ændringer.
Til nr. 3
En af betingelserne for anvendelsen af
forskerskatteordningen er, at medarbejderen ikke må
udføre arbejde uden for Danmark i et sådant omfang, at
beskatningsretten til lønnen overgår til udlandet i
medfør af en dobbeltbeskatningsoverenskomst, jf.
kildeskattelovens § 48 E, stk. 2. Betingelsen er indsat for at
målrette forskerskatteordningen mod arbejde udført i
Danmark.
Det fremsatte lovforslag har bl.a. til
formål at sikre, at ansatte i ESS' datamanagementcenter DMSC,
der i øvrigt opfylder forskerskatteordningens betingelser,
ikke udelukkes fra anvendelse af ordningen, fordi beskatningsretten
til lønnen overgår til et andet land, dvs. i det
konkrete tilfælde Sverige, fordi de udfører en del af
deres arbejde ved ESS i Lund.
En række erhvervsorganisationer har
påpeget, at der også er behov for at justere reglen i
relation til andre ansatte, der arbejder i et udenlandsk selskabs
faste driftssted i Danmark. Det gælder bl.a. visse ansatte i
en række pengeinstitutter, som fra den 1. januar 2017 er
filialer af svenske selskaber. De pågældende
medarbejdere arbejder på et niveau, der kræver, at de
deltager i 5-10 møder om året i hovedsædet i
Sverige. Når de pågældende personer dermed
udfører en del af arbejdet i det svenske hovedsæde,
vil Sverige efter reglerne i den nordiske
dobbeltbeskatningsoverenskomst kunne beskatte den del af
lønnen, der vedrører dette arbejde, fordi
hovedsædet er placeret der. Dermed er beskatningsretten til
lønnen overgået til udlandet, hvorefter det ikke er
muligt at anvende forskerskatteordningen.
Reglen om, at beskatningsretten ikke
må overgå til et andet land, har til formål at
sikre en sammenhæng mellem anvendelsen af
forskerskatteordningen og arbejde i Danmark. Reglen er imidlertid
for ufleksibel, når den i visse tilfælde kan udelukke
ansatte, der kun arbejder få dage i udlandet, fra at kunne
anvende forskerskatteordningen. Det foreslås på den
baggrund at justere reglen, så det vil være muligt at
anvende forskerskatteordningen, hvis beskatningsretten ikke
overgår til udlandet mere end 30 arbejdsdage inden for samme
kalenderår.
Dermed vil eksempelvis de bankansatte i de
pengeinstitutter, som fra den 1. januar 2017 er filialer af svenske
selskaber, kunne deltage i møder i de svenske
hovedsæder og i øvrigt udføre en del af deres
arbejde i Sverige, så længe beskatningsretten ikke
overgår for indkomst fra dette arbejde for samlet set mere
end 30 arbejdsdage i løbet af kalenderåret.
Tilsvarende gælder, hvis en ansat i
et dansk selskab udfører arbejde i selskabets faste
driftssted i et andet land og beskatningsretten for vederlaget til
arbejdet tilkommer det andet land. I disse tilfælde vil
forskerskatteordningen kunne anvendes, hvis arbejdet samlet set
ikke strækker sig over mere end 30 arbejdsdage i løbet
af kalenderåret.
I opgørelsen af de 30 dage medregnes
samtlige arbejdsdage. Delvise arbejdsdage tæller i den
forbindelse med som hele arbejdsdage. Deltages eksempelvis i et
møde af blot et par timers varighed, tæller det med
som en hel arbejdsdag.
Forskerskatten kan i tilfælde
omfattet af »30-dagesreglen« nedsættes med betalt
udenlandsk skat af det udførte arbejde, jf. ligningslovens
§ 33.
Forslaget skønnes at medføre
omkostninger til systemtilretning på ca. 4 mio. kr., idet der
skal kunne gives nedslag for betalt skat i udlandet under
forskerskatteordningen på årsopgørelsen.
Ændringsforslagets provenuvirkning
består af modsatrettede effekter. Forslaget vil
medføre et mindreprovenu vedrørende personer, der som
følge af ændringsforslaget kan anvende
forskerskatteordningen - fortrinsvis personer, som uden
ændringsforslaget havde valgt at arbejde i Danmark under
almindelig beskatning. Omvendt vil forslaget medføre et
merprovenu, i det omfang ændringsforslaget gør det
muligt for virksomhederne at tiltrække og fastholde
højt kvalificeret arbejdskraft fra udlandet under dansk
beskatning. Der foreligger ingen oplysninger, der kan underbygge et
konkret skøn, men nettovirkningen af de modsatrettede
effekter skønnes at være begrænset. Henset til
at hensigten med den pågældende regel aldrig har
været at forhindre ansatte, der arbejder relativt få
dage i udlandet i løbet af et år, i at anvende
forskerskatteordningen, må en eventuel provenuvirkning af
ændringsforslaget anses for utilsigtet.
Det bemærkes, at lovforslagets
undtagelse, for så vidt angår indkomst fra et
europæisk forskningsinfrastrukturkonsortium (ERIC),
fastholdes uændret.
Til nr. 4
Det foreslås, at indsættelsen
af den foreslåede »30-dagesregel« i
kildeskattelovens § 48 E, stk. 2, 1. pkt., jf. lovforslagets
§ 2, nr. 01, tillægges virkning for arbejde, der
udføres fra den 1. januar 2017 og senere. Dermed vil
personer, der i kalenderåret 2017, eller i senere
kalenderår, udfører arbejde, som et andet land har
beskatningsretten til, kunne være omfattet af
forskerskatteordningen, hvis arbejdet samlet set ikke
strækker sig over mere end 30 dage i det
pågældende kalenderår.
Til nr. 5
Virkningstidspunktet for lovforslagets
undtagelse, for så vidt angår indkomst fra et
europæisk forskningsinfrastrukturkonsortium (ERIC),
fastholdes uændret.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Merete
Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang
Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Villum Christensen (LA) Christina Egelund (LA)
Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan
Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Roger
Matthisen (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten
Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag
Oversigt over bilag vedrørende L
82
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge-, integrations- og boligministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag, fra
udlændinge- og integrationsministeren |
6 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 82
|
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om en oversigt over de ændringer
i lovforslaget, som ikke omhandler European Spallation Source i
Sverige (ESS), til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvor mange der forventes at
få opholdstilladelse i Danmark på baggrund af
forslaget, til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om lovteknisk bistand til at udarbejde
forslag til ændringsforslag, så L 82 udvides til at
omfatte alle personer på forskerskatteordningen m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |