Betænkning afgivet af
Udenrigsudvalget den 9. december 2016
1. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringsforslag til
lovforslaget. Ministeren for udviklingssamarbejde har stillet
ændringsforslag nr. 1-3, 6 og 8-11. Enhedslistens og
Alternativets medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 4, 5 og 7.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november
2016 og var til 1. behandling den 22. novmber 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Udenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udenrigsministeren sendte den 23. august 2016 dette udkast til
udvalget, jf. URU alm. del - bilag 316 (folketingsåret
2015-16). Den 31. oktober 2016 sendte udenrigsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Globalt
Fokus.
Ministeren for udviklingssamarbejde har
over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har Globalt Fokus mundligt over
for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til udenrigsministeren til skriftlig
besvarelse. Spørgsmålene er omtrykt til ministeren for
udviklingssamarbejde, som ved sin tiltrædelse overtog
lovforslaget fra udenrigsministeren. Ministeren for
udviklingssamarbejde har besvaret spørgsmålene.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV, SF og KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af ministerens
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de under
nr. 4, 5 og 7 nævnte ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 1-7 og 9-11 stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder
det vigtigt, at Danmark har et stærkt og mangfoldigt
internationalt udviklingssamarbejde til gavn for en
bæredygtig global udvikling uden krige og kriser og med
muligheder for et godt liv for alle mennesker uden fattigdom og med
mindst mulig ulighed.
Alle FN's 17 bæredygtighedsmål
frem mod 2030 er vigtige mål for det internationale
udviklingssamarbejde. Det forudsætter en stærk og
mangfoldig indsats - ikke mindst fra verdens rigeste lande.
Enhedslistens medlemmer af udvalget ser
ændringerne af loven om internationalt udviklingssamarbejde i
sammenhæng med den tidligere V- og nuværende
VLAK-regerings økonomiske nedskæringer og strategiske
svækkelse af det internationale udviklingssamarbejde. Den
udvikling er vi imod.
Enhedslisten kan ikke stemme for
ændring af loven om internationalt udviklingssamarbejde af
følgende grunde:
- Der er tale om
et meget smalt formål i forhold til de opgaver, der ligger
for udviklingsbistanden.
-
Investeringsfonden for Udviklingslande er ikke blevet omfattet af
offentlighed i forvaltningen. Afkastet fra fonden tilfalder staten
og ikke udviklingsbistanden. Der er ikke sikret en årlig
rapportering om Fondens overholdelse af UNGP, OECD's Guidelines og
FN's Global Compact.
- Det nye
Udviklingspolitisk Råd omfatter ikke længere 15
personer, men 9 personer, selv om rådet i fremtiden skal
stå for udvidede opgaver, arbejde mere i dybden og foretage
en kvalitetssikring af bevillingen. Hertil kommer, at det ikke er
sikret i loven, at rådet sammensættes bredt, som det er
sket hidtil. Fremover får ministeren frie hænder til at
sammensætte rådet, som han/hun finder det
formålstjenligt. Det er en svækkelse af rådet og
en øget politisk styring af rådet.
Enhedslisten har som konsekvens af dette
stillet en række ændringsforslag sammen med
Alternativet, som retter op på disse mangler i
lovforslaget.
Ministeren har genovervejet lovforslaget og
har stillet en række nye ændringsforslag. Såfremt
Enhedslistens og Alternativets forslag til antal medlemmer af
rådet og retningslinjer for udpegning af medlemmer til
rådet ikke opnår flertal, vil EL stemme for ministerens
ændringsforslag om at hæve antallet af medlemmer fra 9
til 11. Det er trods alt en forbedring i forhold til det
oprindelige forslag.
Enhedslisten vil stemme for ministerens
øvrige nye ændringsforslag.
Alternativets medlem af udvalget ser
positivt på ministerens ændringsforslag om, at IFU skal
anvende relevante internationale standarder for bæredygtighed
og samfundsansvar baseret på mellemstatslige aftaler.
Alternativet finder dog ikke, at ministeren under udvalgsarbejdet
har givet et fyldestgørende svar på, hvorfor IFU's
arbejde ikke kan gøres mere gennemsigtigt i forhold til
IFU's undtagelse fra offentlighedsloven og muligheden for
årlig rapportering af, om IFU lever op til UNGP, OECD's
Guidelines og FN's Global Compact. Alternativet kan støtte,
at der laves en udbyttepolitik for IFU, men mener, at det skal
lovbestemmes, at udbyttet skal tilgå udviklingsbistanden.
Alternativet er positive over for, at ministeren ønsker at
sætte medlemstallet i Udviklingspolitisk Råd op til 11,
men Alternativet kan ikke støtte, at der ikke fortsat vil
være faste rammebetingelser for, hvem der skal sidde i
Udviklingspolitisk Råd, da dette muliggør en mere
politisk motiveret udpegning.
Alternativet kan på det givne
grundlag ikke støtte lovforslaget og vil til 2. behandling
spørge ind til vores bekymringer om lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af ministeren for
udviklingssamarbejde, tiltrådt af udvalget:
1) Som
undertitel indsættes:
»(Opdatering af lovens formål,
justering af kravet om udarbejdelse af 4-årsplan for
udgiftsrammer for udviklingsaktiviteter, ændring af rammerne
for Investeringsfonden for Udviklingslandes virke, herunder bl.a.
fastsættelse af en udbyttepolitik, og ændring af
organiseringen af den udviklingsfaglige rådgivning
m.v.)«
[Tilføjelse af
undertitel]
Til § 1
2) Nr. 1
affattes således:
»1) I §
1, stk. 1, indsættes efter »og FN's konventioner
om menneskerettigheder«: »og med FN's 2030-dagsorden
for bæredygtig udvikling samt verdensmål som et
centralt omdrejningspunkt«.«
[Sproglig præcisering]
3)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9, stk. 1, indsættes efter 1. pkt.: »Fonden skal
anvende relevante internationale standarder for bæredygtighed
og samfundsansvar baseret på mellemstatslige aftaler,
herunder UN Guiding Principles for Business and Human
Rights.««
[Præcisering af IFU's
formål]
Af et mindretal (EL
og ALT):
4) Nr. 6
affattes således:
»6. I §
9 indsættes efter stk. 3 som nye stykker:
»Stk. 4.
Investeringsfonden for Udviklingslande skal en gang årligt
rapportere om, hvordan fonden lever op til UNGP, OECD's Guidelines
og FN's Global Compact.
Stk. 5. Fonden
kan efter bestyrelsens indstilling foretage udbetaling af udbytte
til staten. Udbetalingen til staten tilfalder udviklingsbistanden.
Ministeren for udviklingssamarbejde fastlægger efter
drøftelse med bestyrelsen en udbyttepolitik for
fonden.««
Stk. 4 bliver herefter stk. 6.
[Præcisering af regler om
rapportering og præcisering af, hvordan udbetalingen til
staten skal anvendes]
5)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»02. § 9, stk. 5-7, ophæves.«
[Bestemmelserne om, at lov om
offentlighed i forvaltningen ikke gælder fonden,
ophæves]
Af ministeren for
udviklingssamarbejde, tiltrådt af udvalget:
6)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
9, stk. 6 og 7, der bliver stk.
7 og 8, ændres »Stk. 5« til: »Stk.
6«.«
[Konsekvensrettelser]
Af et mindretal (EL
og ALT):
7) Nr. 7
affattes således:
»7. § 10, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Udviklingspolitisk Råd omfatter 15 medlemmer, der
udnævnes for en periode af 3 år med mulighed for
genudnævnelse for yderligere én periode af 3 år.
Rådets medlemmer udpeges efter indstilling fra relevante
organisationer med følgende fordeling: 3
repræsentanter fra fagbevægelsen, 3
repræsentanter fra erhvervsorganisationer/virksomheder, 4
repræsentanter fra universiteterne/forskerne og 5
repræsentanter fra de folkelige
organisationer.««
[Antallet af medlemmer i
Udviklingspolitisk Råd fastlægges til 15, og det
præciseres, hvordan medlemmerne udpeges]
Af ministeren for
udviklingssamarbejde, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
ALT):
8) I
den under nr. 7 foreslåede
affattelse af § 10, stk. 4,
ændres »9 medlemmer« til: »11
medlemmer«.
[Antallet af medlemmer i
Udviklingspolitisk Råd fastlægges til 11]
Til § 2
Af ministeren for
udviklingssamarbejde, tiltrådt af udvalget:
9) I
stk. 2 indsættes efter
»§ 10, stk. 4,«: »i lov om internationalt
udviklingssamarbejde som«.
[Lovteknisk rettelse]
10) I
stk. 2 ændres »§ 1,
stk. 7, i dette lovforslag« til: »§ 1, nr. 7, i
denne lov«.
[Lovteknisk rettelse]
11) I
stk. 3 ændres »lovens
§ 10, stk. 4« til: »§ 10, stk. 4, i lov om
internationalt udviklingssamarbejde som affattet ved § 1, nr.
7, i denne lov«.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en korrektion, idet
undertitlen ikke fremgik af det fremsatte forslag.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig
præcisering.
Til nr. 3
Formålet med ændringsforslaget
er at præcisere, at IFU er forpligtet til at anvende
relevante internationale standarder for bæredygtighed og
samfundsansvar, herunder UN Guiding Principles for Business and
Human Rights, og løbende arbejde på at implementere
sådanne standarder i IFU's investeringer og procedurer. Som
følge af lovændringen vil IFU's vedtægt skulle
ændres, hvor det vil blive vurderet, om IFU kan styrke
rapporteringen på dette område. Det vil ligeledes i
forbindelse med justeringen af IFU's vedtægt blive vurderet,
hvorvidt IFU kan styrke åbenhed om resultater i forhold til
verdensmålene.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget sikres det, at
der sker en årlig rapportering om fondens aktiviteter, og at
udbetalingen til staten anvendes i overensstemmelse med fondens
formål, jf. finanslovens § 6.3.
Til nr. 5
Ved fjernelsen af kravet om at samarbejde
med danske virksomheder er der ingen grund til at fastholde
undtagelsen for bestemmelserne i offentlighedsloven.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensrettelse.
Til nr. 7
Den folkelige forankring og den
stærkt vidensmæssige og faglige bredde i
Udviklingspolitisk Råd bør bevares. Ministerens
forslag åbner op for en mere politisk motiveret udpegning.
Med ændringsforslaget ønsker Enhedslisten og
Alternativet at fastslå, at antallet af medlemmer af
rådet skal været 15 personer, og at medlemmerne af
Udviklingspolitisk Råd skal udpeges således, at
sammensætningen afspejler relevante interessegrupper og den
bistandsfaglige ekspertise i Danmark.
Til nr. 8
I forbindelse med forberedelsen og
behandlingen af lovforslaget er der udtrykt bekymring over
reduktionen af antallet af medlemmer i Udviklingspolitisk Råd
fra 15 til 9 medlemmer. Der stilles derfor ændringsforslag om
et medlemsantal på 11 i rådet.
Til nr. 9-11
Der er tale om lovtekniske rettelser.
Claus Kvist Hansen (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Søren Espersen (DF) Peter Kofod Poulsen
(DF) Marie Krarup (DF) Kenneth Kristensen Berth (DF) Michael
Aastrup Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Marcus Knuth (V)
Jakob Ellemann-Jensen (V) Peter Juel Jensen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Carsten Bach (LA) Henrik Dahl (LA) Naser Khader (KF)
nfmd. Ane
Halsboe-Jørgensen (S) fmd.
Kirsten Brosbøl (S) Mogens Lykketoft (S) Mette Gjerskov (S)
Mogens Jensen (S) Nick Hækkerup (S) Yildiz Akdogan (S) Peter
Hummelgaard Thomsen (S) Christian Juhl (EL) Eva Flyvholm (EL) Ulla
Sandbæk (ALT) Martin Lidegaard (RV) Zenia Stampe (RV) Holger
K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 81
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra udenrigsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Godkendt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra Enhedslisten og
Alternativet | 5 | Henvendelse af 6/12-16 fra Globalt Fokus
om anmodning om foretræde | 6 | Ændringsforslag, fra
udenrigsministeren | 7 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 81
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren vil fjerne IFU's
særstatus, således at deres forretningsvirksomhed kan
blive behandlet som alle andre områder inden for det
offentlige, til ministeren for udviklingssamarbejde, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm., om ministeren vil redegøre for
sine overvejelser med hensyn til at finde den bedst mulige
løsning på indstillingsmuligheder til
Udviklingspolitisk Råd, til ministeren for
udviklingssamarbejde, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, hvordan ministeren ser mulige alternativer, som kan sikre
synlighed og gennemsigtighed om den multilaterale bistand, til
ministeren for udviklingssamarbejde, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om ministeren vil fremlægge en
plan for udpegning af medlemmer af Udviklingspolitisk Råd,
der sikrer en bred repræsentation, til ministeren for
udviklingssamarbejde, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om den hidtidige praksis i forhold til
udlodninger af overskuddet fra IFU, til ministeren for
udviklingssamarbejde, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om overskuddet, der bliver i IFU og
altså ikke udloddes, bliver opgjort som udviklingsbistand,
til ministeren for udviklingssamarbejde, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om ministeren i den kommende
ændring af IFU's vedtægter vil arbejde aktivt for, at
IFU skal styrke åbenheden om IFU's resultater både i
forhold til opnåelse af verdensmålene og UNGP, til
ministeren for udviklingssamarbejde, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm., om kommentar til de enkelte
ændringsforslag til L 81 fra Enhedslisten og Alternativet,
til ministeren for udviklingssamarbejde, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm., om ministeren har supplerende
kommentarer til høringssvaret fra Globalt Fokus, til
ministeren for udviklingssamarbejde, og ministerens svar
herpå | | |
|