Fremsat den 11. november 2016 af forsvarsministeren (Peter Christensen)
Forslag
til
Lov om jobordning for veteraner
Formål og
anvendelsesområde
§ 1.
Loven har til formål at styrke muligheden for
beskæftigelse for veteraner med psykiske eller fysiske skader
pådraget i forbindelse med udsendelse.
Stk. 2. Som
veteran anses i denne lovs forstand en person, der enten som
enkeltperson eller i en enhed har været udsendt i mindst
én international mission under Forsvarsministeriets eller
Justitsministeriets områder, og som i særlig grad har
vanskeligt ved at bevare en fast tilknytning til arbejdsmarkedet
på grund af psykiske eller fysiske skader pådraget i
forbindelse med en sådan udsendelse.
Stk. 3.
Arbejdsgivere kan hos Veterancenteret anmode om bekræftelse
på, at en veteran er omfattet af stk. 2. Bekræftelsen
fra Veterancenteret er en forudsætning for, at arbejdsgiveren
kan give veteranen fortrinsret efter § 2 og opnå
jobpræmie efter § 3. Bekræftelsen skal foreligge
senest på tidspunktet for indgåelse af
ansættelsesaftalen.
Fortrinsadgang hos
offentlige arbejdsgivere
§ 2.
Offentlige arbejdsgivere kan give kvalificerede veteraner omfattet
af § 1, stk. 2, fortrinsadgang til stillinger, jf. dog §
1, stk. 3.
Jobpræmie til
arbejdsgivere
§ 3.
Arbejdsgivere, bortset fra statslige arbejdsgivere, der
ansætter en veteran omfattet af § 1, stk. 2, har ret til
en jobpræmie på 50.000 kr., hvis
ansættelsesforholdet har en varighed på mindst 26 uger,
jf. dog § 1, stk. 3. Der udbetales kun præmie til den
samme arbejdsgiver én gang pr. veteran.
Stk. 2. Det er
herudover en betingelse,
1) at
ansættelsesforholdet ikke har været afbrudt, og
2) at den
gennemsnitlige arbejdstid opgjort for perioden på 26 ugers
ansættelse har været mindst 15 timer om ugen.
§ 4.
Arbejdsgiveren ansøger Veterancenteret om udbetaling af
jobpræmie. Veterancenteret kontrollerer, at betingelserne i
§ 3 for ret til præmie er opfyldt, træffer
afgørelse herom og udbetaler præmien.
Stk. 2.
Arbejdsgiverens ansøgning skal vedlægges
bekræftelse efter § 1, stk. 3, og dokumentation for
ansættelsens varighed, omfang og påbegyndelsestidspunkt
samt for, at ansættelsesforholdet ikke har været
afbrudt.
Stk. 3.
Ansøgning kan tidligst indgives efter 26 ugers
ansættelse og senest 26 uger efter, at perioden på 26
uger, jf. § 3, stk. 1, er udløbet.
Stk. 4. Til brug
for administrationen af jobpræmieordningen efter denne lov
kan Veterancenteret ved brug af personnummer få
terminaladgang til indkomstregisteret til oplysninger om
løn, arbejdstid og ansættelsens start- og
ophørstidspunkt, jf. § 7, stk. 1, i lov om et
indkomstregister. Oplysningerne skal vedrøre en veteran, der
er omfattet af lovens § 1, stk. 2, og for hvem arbejdsgiveren
har ansøgt om udbetaling af en jobpræmie efter §
3.
Tilbagebetaling
§ 5.
En arbejdsgiver, der uberettiget har fået udbetalt
jobpræmie efter § 3, skal betale beløbet tilbage,
hvis udbetalingen skyldes arbejdsgiverens urigtige oplysninger
eller fortielser, eller hvis arbejdsgiveren i øvrigt
indså eller burde have indset, at modtagelsen af
beløbet var uberettiget.
Klagemuligheder
§ 6.
Veterancenterets afgørelser efter denne lov kan indbringes
for Forsvarsministeriet inden seks uger efter, at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen.
Stk. 2.
Forsvarsministeriet kan se bort fra overskridelse af klagefristen i
stk. 1, når der er særlig grund hertil.
Ikrafttræden
m.v.
§ 7.
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2. Loven
finder anvendelse på ansættelsesforhold, der
påbegyndes efter 1. januar 2017.
§ 8.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | 1. | Indledning | 2. | Baggrunden for lovforslaget | 3. | Lovforslagets hovedindhold | | 3.1. | Fortrinsadgang til job hos offentlige
arbejdsgivere | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Den foreslåede ordning | | 3.2. | Jobpræmie til arbejdsgivere | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og
organisationer | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Siden 1948 har mere end 50.000 danskere
været udsendt til verdens brændpunkter. Vilkårene
under en udsendelse i en international mission afviger fra andre
erhverv. Der er en indbygget og kalkuleret risiko i det arbejde,
der udføres - en risiko, der i sagens natur aldrig vil kunne
fjernes.
En udsendelse kan have store omkostninger,
fysiske og psykiske, for den enkelte. Det danske samfund skal
derfor sikre en veteranindsats, der yder den bedst mulige
støtte, også efter udsendelse.
Den danske veteranindsats bygger på
mange års arbejde og erfaringer. For regeringen er det
vigtigt, at den positive udvikling forsætter med fokus
på konkrete initiativer og handling og på effekten for
veteraner og deres pårørende.
Langt de fleste veteraner vender beriget hjem
og med øgede kompetencer. Andelen af hjemsendte veteraner,
der enten er i beskæftigelse eller under uddannelse, er
høj.
En mindre gruppe af veteraner vender
imidlertid hjem med udfordringer. For dem kan det være
vanskeligt at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.
Det er centralt, at de veteraner, der befinder
sig i periferien af arbejdsmarkedet, støttes i at få
et aktivt arbejdsliv. Fleksibilitet og forståelse fra
arbejdsgivere bidrager sammen med en aktiv
beskæftigelsesindsats fra både det særlige
Veterancenter og fra kommunernes jobcentre til, at veteraner
så vidt muligt igen kan få et aktivt arbejdsliv.
Med dette lovforslag styrkes veteranindsatsen
yderligere, ved at offentlige arbejdsgivere får mulighed for
at give veteraner fortrinsret til stillinger, ligesom virksomheder
og myndigheder, der har haft en veteran ansat i seks måneder,
kan blive tildelt en jobpræmie, som f.eks. kan bruges til
mentorvirke og kompetenceudvikling. Disse tiltag skal åbne
nye muligheder for veteraner, der har vanskeligt ved at bevare en
fast tilknytning til arbejdsmarkedet.
2. Baggrunden for
lovforslaget
På flagdagen den 5. september 2016
lancerede regeringen et servicetjek af veteranindsatsen for at
sikre de bedst mulige vilkår for veteraner og deres
pårørende.
Regeringen satte med servicetjekket fornyet
fokus på veteranindsatsen. Veteraner har været udsendt
på vegne af Danmark, og regeringen finder, at der
påhviler alle et ansvar for at sikre veteranerne en ordentlig
og respektfuld modtagelse efter deres indsats. De veteraner, der
har behov for hjælp og støtte, skal vide, at samfundet
støtter dem.
Et af initiativerne i servicetjekket af
veteranindsatsen er at hjælpe veteraner, der befinder sig i
periferien af arbejdsmarkedet, til at komme i
beskæftigelse.
Initiativet udmøntes i dette
lovforslag.
3. Lovforslagets
hovedindhold
3.1. Fortrinsadgang
til job hos offentlige arbejdsgivere
3.1.1. Gældende ret
En privat arbejdsgiver, der har opslået
en ledig stilling, afgør - med forbehold for kollektive
aftaler og overenskomster - hvilke af ansøgerne, der skal
indkaldes til samtale, og hvem der skal ansættes i
stillingen. Den private arbejdsgiver har således mulighed for
at inddrage f.eks. sociale hensyn, herunder hensyn til
ansøgere, der er veteraner.
En offentlig myndighed må derimod kun
lægge vægt på saglige kriterier i forbindelse med
sin virksomhed, herunder ved ansættelse af personale i
ordinære stillinger. Ansættelse af personale sker med
det formål, at myndigheden kan løse sine opgaver bedst
muligt. En offentlig myndighed er derfor forpligtet til altid at
ansætte den bedst kvalificerede ansøger. Den
offentlige arbejdsgiver må således alene lægge
vægt på forhold, der er egnet til at understøtte
vurderingen af, hvem der er den bedst kvalificerede til den
konkrete stilling. Den offentlige arbejdsgiver kan altså ikke
lægge vægt på f.eks. sociale hensyn ved
vurderingen af, hvilken ansøger, der skal indkaldes til
samtale eller ansættes.
Veteraner, der søger stillinger ved en
offentlig myndighed, skal således efter de gældende
regler bedømmes på deres kvalifikationer på
samme måde som andre ansøgere.
3.1.2. Forsvarsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at offentlige
arbejdsgivere får mulighed for at fravige kravet om alene at
lægge vægt på en ansøgers kvalifikationer.
Det sker ved at give veteraner inden for målgruppen
fortrinsadgang til job.
Fortrinsadgangen vil betyde, at en offentlig
arbejdsgiver kan lade hensyn til, at der er tale om en veteran,
indgå, og - hvis den pågældende arbejdsgiver
ønsker det - være afgørende for, hvem
arbejdsgiveren indkalder til samtale eller ansætter. Det er
en forudsætning, at veteranen i overensstemmelse med
almindelige principper for ansættelse af medarbejdere i det
offentlige er kvalificeret til at varetage stillingen.
Med ordningen får offentlige
arbejdsgivere bedre rammer for - på samme vis som de private
arbejdsgivere - at bidrage til den beskæftigelsesrettede
indsats for veteraner.
Den enkelte offentlige arbejdsgiver
afgør selv, om denne vil gøre brug af
fortrinsadgangen for en ansøger i målgruppen i
forbindelse med besættelsen af en konkret stilling.
Der henvises til den foreslåede §
2.
3.2. Jobpræmie til arbejdsgivere
3.2.1. Gældende ret
Jobpræmie til arbejdsgivere, der
ansætter veteraner, er et nyt initiativ i
beskæftigelsesindsatsen for veteraner. En lignende model
kendes dog fra den tidligere akutjobordning, jf. lov nr. 1033 af 7.
november 2012 om akutjob og jobpræmie til arbejdsgivere.
3.2.2. Forsvarsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
For at styrke arbejdsgivernes tilskyndelse til
at finde job til veteraner, foreslås der indført en
præmieringsordning for arbejdsgivere, der ansætter
veteraner omfattet af målgruppen i midlertidige eller i
permanente job.
Statslige arbejdsgivere vil ikke blive
omfattet af jobpræmieordningen.
Præmien vil være på 50.000
kr., når ansættelsesforholdet har en varighed på
minimum 26 uger.
Det vil yderligere være en betingelse
for udbetaling af jobpræmien, at den ansatte har været
ansat uden afbrydelse og med en gennemsnitlig arbejdstid på
mindst 15 timer ugentligt.
Jobpræmieordningen vil blive
administreret af Veterancenteret. Den enkelte arbejdsgiver
ansøger Veterancenteret om udbetaling af jobpræmien og
vedlægger dokumentation for, at ansættelsesforholdet
opfylder kriterierne for udbetaling. Veterancenteret behandler
ansøgningen og udbetaler herefter præmien.
Der henvises til de foreslåede
§§ 3 og 4.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Indførelsen af en jobpræmie til
arbejdsgivere, der ansætter veteraner fra målgruppen,
vil medføre offentlige merudgifter.
Midler fra den nedlagte Irak- og
Afghanistankommission anvendes til en styrkelse af indsatsen for
danske veteraner. Der tilføres et engangsbeløb
på 20 mio. kr. til styrkelse af veteranindsatsen, hvoraf 5
mio. kr. indgår i jobordningen i perioden 2017-2018.
Jobordningen skal indledningsvist fungere i to
år, hvorefter ordningen evalueres. De årlige
omkostninger vil forventelig udgøre ca. 2,5 mio. kr.
Udgifterne i forbindelse med lovforslaget kan
således afholdes inden for den eksisterende ramme.
Lovforslaget medfører begrænsede
administrative konsekvenser for det offentlige, idet
Veterancenteret vil skulle udarbejde bekræftelser samt
varetage udbetaling af jobpræmien.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Det har været vurderet, om lovforslaget
rejser spørgsmål om statsstøtte i forhold til
EUF-traktatens artikel 107, stk. 1. Det er vurderingen, at
lovforslaget, fordi der er tale om en generel ordning, der kan
anvendes af alle virksomheder på lige og objektive
vilkår, og fordi ordningen er lovbestemt uden
budgetmæssige begrænsninger eller
skønsbestemmelser, ikke omhandler en ordning, der tildeler
virksomheder selektive fordele, men vedrører en generel
ordning for alle virksomheder, der falder udenfor EUF-traktatens
statsstøttebegreb og ikke indebærer
statsstøtte.
9. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 5. oktober 2016 til 26. oktober 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Beskæftigelsesrådet,
Centralforeningen for Stampersonel, Danmarks Veteraner, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Handicapforbund, Dansk Industri, Danske
Regioner, Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Fonden Danske Veteranhjem,
Hærens Konstabel- og Korporalforening, Hovedorganisationen af
Officerer i Danmark, Hovedorganisationen for Reservepersonel i
Danmark, InterForce, KFUMs Soldatermission i Danmark, KL,
Soldaterlegatet og Veteranalliancen.
10. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
Kommuner og regioner | Ingen | Jobpræmieordningen vil
medføre statslige udgifter på ca. 2,5 mio. kr. om
året. Udgifterne afholdes indenfor den eksisterende
ramme. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget medfører
begrænsede administrative konsekvenser for det offentlige,
idet Veterancenteret vil skulle udarbejde bekræftelser samt
varetage udbetaling af jobpræmien. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Det har været vurderet, om
lovforslaget rejser spørgsmål om statsstøtte i
forhold til EUF-traktatens artikel 107, stk. 1. Det er vurderingen,
at lovforslaget, fordi der er tale om en generel ordning, der kan
anvendes af alle virksomheder på lige og objektive
vilkår, og fordi ordningen er lovbestemt uden
budgetmæssige begrænsninger eller
skønsbestemmelser, ikke omhandler en ordning, der tildeler
virksomheder selektive fordele, men vedrører en generel
ordning for alle virksomheder, der falder udenfor EUF-traktatens
statsstøttebegreb og ikke indebærer
statsstøtte. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 beskriver lovens formål, som er
at fremme den beskæftigelsesrettede indsats over for
veteraner med fysiske eller psykiske skader i forbindelse med
udsendelse.
Det sker for at støtte de veteraner,
der befinder sig i periferien af arbejdsmarkedet, i at få et
aktivt arbejdsliv. Fleksibilitet og forståelse fra
arbejdsgivere sammen med en aktiv beskæftigelsesindsats fra
Veterancentret og kommunernes jobcentre bidrager til, at veteraner
så vidt muligt igen kan få et aktivt arbejdsliv.
Målgruppen for lovforslaget er ikke alle
veteraner, men alene den mindre gruppe af veteraner, som i
særlig grad har behov for en beskæftigelsesrettet
indsats. Det foreslås derfor i stk.
2, at en veteran i denne lovs forstand defineres som en
person, der som enkeltperson eller i en enhed har været
udsendt i mindst én international mission under
Forsvarsministeriets eller Justitsministeriets områder, og
som i særlig grad har vanskeligt ved at bevare en fast
tilknytning til arbejdsmarkedet på grund af psykiske eller
fysiske skader pådraget i forbindelse med udsendelse.
Det er ikke en forudsætning, at
veteranen aktuelt er uden job.
Det er Veterancenteret, som vurderer, om en
veteran i særlig grad har vanskeligt ved at bevare en fast
tilknytning til arbejdsmarkedet på grund af psykiske eller
fysiske skader pådraget i forbindelse med udsendelse. Ved
denne vurdering lægger Veterancenteret bl.a. vægt
på om veteranens psykiske og/eller fysiske mén
vanskeliggør varetagelsen af arbejdsfunktioner indenfor
veteranens aktuelle uddannelses- og kompetencefelt. Det kan
ligeledes indgå i vurderingen, om veteranen uden særlig
støtte, herunder ved brug af den foreslåede ordning,
vil have vanskeligt ved at opnå ansættelse indenfor sit
uddannelses- og kompetencefelt. Herudover kan der også
lægges vægt på gennemførte uddannelser og
specifikke faglige kompetencer, nuværende og tidligere
ansættelser, omfanget af hele eller delvise
ledighedsperioder, eventuelle sociale, psykologiske eller
lægefaglige vurderinger samt nuværende eller tidligere
beskæftigelsesmæssige indsatser over for den
pågældende, eventuelt set i kombination med veteranens
generelle behov for støtte og jobmæssige
udviklingsmuligheder.
En forudsætning for, at arbejdsgiveren
kan give en veteran fortrinsret efter § 2 og opnå
jobpræmie efter § 3, er, at vedkommende er omfattet af
stk. 2. Det foreslås derfor i stk.
3, at arbejdsgivere i en ansættelsessituation kan
anmode Veterancenteret om en bekræftelse på, at en
ansøger er omfattet af stk. 2. Det forudsættes at
komme til at ske ved anvendelse af en formular, hvor
ansøgerens samtykke til, at Veterancenteret kan oplyse
arbejdsgiveren om, hvorvidt ansøgeren er omfattet af stk. 2,
påføres.
Situationen vil oftest være, at en
veteran selv oplyser arbejdsgiveren om ordningen, hvorefter
arbejdsgiveren, jf. ovenfor, kontakter Veterancenteret og får
be- eller afkræftet, at vedkommende er omfattet af stk.
2.
Bekræftelsen fra Veterancenteret vil
være baseret på en konstatering af, om ansøgeren
har været udsendt i en international mission under
Forsvarsministeriets eller Justitsministeriets områder samt
en vurdering af, om ansøgeren i særlig grad har
vanskeligt ved at bevare en fast tilknytning til arbejdsmarkedet
på grund af psykiske eller fysiske skader pådraget i
forbindelse med udsendelse, jf. bemærkningerne til stk.
2.
Veterancenterets vurdering vil typisk ske
på baggrund af centerets forudgående kendskab til den
pågældende ansøger. Hvis ansøgeren ikke
er kendt af Veterancenteret, eller hvis Veterancenteret ikke er i
besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at foretage
vurderingen, vil centeret gennem en henvendelse til
ansøgeren søge at skaffe de nødvendige
oplysninger. Såfremt Veterancenteret herefter ikke indenfor
en periode på 30 dage fra modtagelsen af arbejdsgiverens
anmodning har været i stand til at komme i kontakt med
ansøgeren, eller såfremt ansøgeren ikke
ønsker at bidrage med de nødvendige oplysninger,
meddeler centeret arbejdsgiveren, at ansøgeren på det
foreliggende grundlag ikke kan anses for at være omfattet af
stk. 2.
Bekræftelsen skal foreligge senest
på tidspunktet for indgåelse af
ansættelsesaftalen, således at det sikres, at
grundlaget for en eventuel fortrinsadgang til den
pågældende stilling, jf. § 2, og senere udbetaling
af en jobpræmie, jf. § 3, er til stede, inden
ansættelsesaftalen underskrives.
Til §
2
Det foreslås, at offentlige
arbejdsgivere får mulighed for at give kvalificerede
veteraner omfattet af målgruppen, jf. § 1, stk. 2,
fortrinsadgang til job. Fortrinsadgangen vil gælde i forhold
til alle myndigheder, der henregnes til den offentlige
forvaltning.
Forslaget indebærer, at der i
forbindelse med rekruttering af medarbejdere lovligt kan
lægges vægt på, at en ansøger er omfattet
af målgruppen.
Forslaget betyder, at arbejdsgiveren kan
vælge at indkalde en veteran fra målgruppen til samtale
eller at ansætte en veteran fra målgruppen, selv om der
måtte være andre ansøgere, der er bedre
kvalificeret.
Det er altid en forudsætning, at
veteranen i overensstemmelse med almindelige principper om
ansættelse af medarbejdere i det offentlige er kvalificeret
til at varetage stillingen.
Modtager en offentlig arbejdsgiver
ansøgninger fra flere veteraner, og er der blandt disse
flere, der er kvalificeret til at varetage stillingen, kan
arbejdsgiveren i medfør af fortrinsadgangen
også ved valget mellem ansøgere fra målgruppen
indbyrdes tage hensyn til f.eks. længden af den periode,
ansøgeren har været væk fra arbejdsmarkedet.
Arbejdsgiveren kan således vælge at ansætte en
veteran, der er kvalificeret til at varetage stillingen, selv om
der er en anden ansøger fra målgruppen, der efter de
almindelige principper om ansættelse af medarbejdere i det
offentlige er bedre kvalificeret.
Fortrinsadgangen indebærer ikke i
øvrigt nogen fravigelse af de gældende rammer for
rekruttering og ansættelse i den offentlige sektor.
Det er en forudsætning for, at
arbejdsgiveren kan give den pågældende fortrinsret, at
Veterancenteret har bekræftet, at den pågældende
er omfattet af den foreslåede § 1, stk. 2, jf. § 1,
stk. 3.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at arbejdsgivere, bortset fra statslige arbejdsgivere,
der ansætter veteraner fra målgruppen, jf. den
foreslåede § 1, stk. 2, har ret til en præmie
på 50.000 kr.
Der vil ikke være tale om en
ansættelse i bestemmelsens forstand, hvis veteranen i
forvejen er ansat i en anden stilling hos samme arbejdsgiver.
Elev- og lærepladser er omfattet af
ordningen, såfremt der er tale om et ansættelsesforhold
hos arbejdsgiveren.
Stillingerne skal være ordinære,
det vil sige på sædvanlige løn- og
arbejdsvilkår, og kan være både permanente og
midlertidige. Der vil dog kunne udbetales jobpræmie for
veteraner, der ansættes i fleksjob, hvis de øvrige
betingelser er opfyldt.
Ansættelsesforholdet skal have en
varighed på minimum 26 uger, og der udbetales således
ikke præmie for ansættelsesforhold under 26 ugers
varighed.
Præmien skal medregnes til
arbejdsgiverens skattepligtige indkomst.
Det er en forudsætning for udbetaling af
præmie, at Veterancenteret har bekræftet, at den
pågældende er omfattet af den foreslåede §
1, stk. 2, jf. § 1, stk. 3, og at bekræftelsen
forelå på tidspunktet for indgåelse af
ansættelsesaftalen.
Efter stk. 2 er
det en betingelse for opnåelse af præmie, at veteranen
har været ansat i en sammenhængende periode på 26
uger. Det indebærer, at ansættelsesforholdet ikke
må have været afbrudt i perioden. Et
ansættelsesforhold betragtes dog som uafbrudt, selv om den
ansatte har været hjemsendt på grund af vejrlig og
materialemangel. Ligeledes betragtes perioder med sygdom og barsel
uden løn ikke som en afbrydelse af
ansættelsesforholdet.
Kravet om, at ansættelsesforholdet skal
være uafbrudt, skal ses i sammenhæng med, at
præmien ydes for, at veteraner opnår og fastholder
beskæftigelse.
Ud over, at ansættelsesforholdet har
haft en varighed på minimum 26 uger, er det en betingelse, at
ansættelsen i 26 ugers-perioden har haft et omfang svarende
til en gennemsnitlig arbejdstid på mindst 15 timer om ugen,
for hvilke der er udbetalt løn (løntimer). Endelig
foreslås det, at den samme arbejdsgiver alene kan få
udbetalt præmie én gang pr. veteran omfattet af
ordningen.
Til §
4
Arbejdsgiveren skal efter det foreslåede
stk. 1 indsende en ansøgning om
udbetaling af jobpræmie til Veterancenteret.
Veterancenteret kontrollerer, at betingelserne
for udbetaling af jobpræmie til arbejdsgiveren, jf. den
foreslåede § 3, er opfyldt, hvorefter Veterancenteret
udbetaler præmien.
Det følger af det foreslåede
stk. 2, at arbejdsgiveren til brug for
Veterancenterets afgørelse om jobpræmie skal
fremlægge relevant dokumentation.
Dokumentation for ansættelsesforholdets
varighed, omfang og påbegyndelsestidspunkt kan være
lønsedler eller oplysninger registreret i
indkomstregisteret. Disse oplysninger kan også indgå
som dokumentation for, at ansættelsesforholdet ikke har
været afbrudt.
Arbejdsgiveren vedlægger endvidere kopi
af bekræftelsen efter den foreslåede § 1, stk. 3,
om, at pågældende er omfattet af § 1, stk. 2.
Det foreslås i stk.
3, at arbejdsgiveren tidligst kan indsende ansøgning
om udbetaling af jobpræmie efter 26 ugers ansættelse og
senest 26 uger efter, at 26 ugers perioden er udløbet, jf.
den foreslåede § 4, stk. 1. Fristerne skal medvirke til,
at Veterancenteret ikke modtager unødige ansøgninger,
men først modtager ansøgninger fra det tidspunkt,
hvor det kan dokumenteres, at betingelserne for udbetaling af
beløbet er opfyldt. Formålet er endvidere, at
Veterancenteret ikke skal behandle ansøgninger
vedrørende ansættelsesforhold, der ligger relativt
langt tid tilbage.
Efter det foreslåede stk. 4 kan Veterancenteret efter § 7,
stk. 1, i lov om et indkomstregister til brug for administrationen
af jobpræmieordningen få terminaladgang til oplysninger
om løn, antal løntimer samt om
ansættelsesforholdets start- og sluttidspunkt i
indkomstregisteret. Forslaget sikrer en let og smidig
administration af jobpræmieordningen og giver Veterancenteret
mulighed for at validere arbejdsgiverens egne oplysninger, jf. den
foreslåede § 4, stk. 2.
Adgang til oplysninger i indkomstregisteret
svarer til den, der gælder for blandt andre anerkendte
arbejdsløshedskasser.
Veterancenterets adgang begrænses til
personer omfattet af den foreslåede § 1, stk. 2, og for
hvem arbejdsgiveren har ansøgt om udbetaling af en
jobpræmie, jf. den foreslåede § 3.
Til §
5
Det foreslås, at en arbejdsgiver, der
uberettiget har modtaget jobpræmie fra Veterancenteret, skal
betale beløbet tilbage, hvis udbetalingen skyldes
arbejdsgiverens urigtige oplysninger eller fortielser, eller hvis
arbejdsgiveren i øvrigt indså eller burde have indset,
at modtagelsen af beløbet var uberettiget.
Reglen svarer til reglerne og principperne i
§ 86, stk. 1 og 12, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. vedrørende tilbagebetaling af uberettiget modtagelse af
arbejdsløshedsdagpenge og andre ydelser samt den skattefri
præmie i efterlønsordningen.
Til §
6
Arbejdsgiveren har mulighed for at
påklage Veterancenterets afgørelse til
Forsvarsministeriet.
Forslaget svarer til de almindelige
principper, der gælder for klage over forvaltningens
afgørelser m.v.
Konkret foreslås det, at arbejdsgiveren
kan indbringe Veterancenterets afgørelse for
Forsvarsministeriet inden seks uger efter, at arbejdsgiveren har
modtaget afgørelsen.
Det foreslås i stk.
2, at Forsvarsministeriet kan se bort fra overskridelse af
klagefristen, når der er særlig grund hertil. Det kan
f.eks. være undskyldelige omstændigheder såsom
sygdom eller fejl i forbindelse med fremsendelse af
klageskrivelsen.
Til §
7
Loven foreslås efter stk. 1 at træde i kraft den 1. januar
2017.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 indebærer en tidsmæssig
afgrænsning af, hvornår en ansættelse er omfattet
af reglerne om fortrinsadgang samt udbetaling af jobpræmie,
således at loven alene finder anvendelse på
ansættelsesforhold, der påbegyndes efter 1. januar
2017.
Til §
8
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland.