Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2016)
Social- og
indenrigsministeren (Karen Ellemann):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
socialtilsyn, lov om social service og lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge (Opfølgning på
socialtilsynsreformen m.v.)
(Lovforslag nr. L 8)
Lovforslaget indeholder en række
ændringer af lov om socialtilsyn, lov om social service og
lov om voksenansvar for anbragte børn og unge.
Ændringerne er foretaget på baggrund af Stemmeaftale om
opfølgning på socialtilsynsreformen, der blev
indgået af Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.
Formålet med lovforslaget er bl.a. at
justere lovens anvendelsesområde, så de tilbud, der
indholdsmæssigt kan sidstilles med tilbud, der er omfattet af
socialtilsynet i dag, også bliver omfattet af
socialtilsynet.
Formålet med lovforslaget er
herudover at undtage efterskoler, frie fagskoler og frie
grundskoler med kostafdeling, der har få pladser til
anbringelse, fra socialtilsynet. Det har vist sig
uforholdsmæssigt omfattende og økonomisk byrdefuldt
for skolerne, der også er omfattet af tilsyn på
undervisningsdelen, at være omfattet af socialtilsynet.
Formålet med lovforslaget er
endvidere at give personer, der henvender sig til socialtilsynet om
bekymrende forhold mulighed for helt eller delvis at ophæve
anonymiteten, hvis personen ikke ønsker at være
anonym. Denne mulighed foreslås indført ved en
ændring af whistleblowerordningen i socialtilsynslovens
§ 11.
Lovforslaget har yderligere til
formål sikre private tilbuds retssikkerhed ved, at
socialtilsynets afgørelser om ophør af godkendelse
tillægges opsættende virkning, med mindre der er
særlige forhold, herunder fare for beboernes velfærd
eller helbred, der gør det påkrævet, at
afgørelsen skal iværksættes straks. Med
lovforslaget imødegås den uhensigtsmæssige
situation, at private tilbud må lukke på baggrund af en
afgørelse fra socialtilsynet, som senere bliver ændret
af Ankestyrelsen, fordi tilbuddet en længere periode ikke har
haft adgangen til indtægter.
Derudover har lovforslaget til formål
at gennemføre en forenkling og målretning af tilsynet
med tilbuddenes økonomi. Ændringen medfører
blandt andet en præcisering af at det økonomiske
tilsyn skal have fokus på, om tilbuddet er økonomisk
bæredygtigt, om tilbuddets økonomi giver mulighed for
den fornødne kvalitet og om der er gennemsigtighed i
tilbuddets økonomi.
Lovforslaget indeholder herudover
ændringer og præciseringer af reglerne om
socialtilsynets fondstilsyn, socialtilsynets dialogforpligtelse,
afgørelser om skærpet tilsyn, socialtilsynets
reaktionsmulighed over for visiterende kommuner, Socialstyrelsens
auditfunktions rolle samt en række tekniske
ændringer.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til de Høje Tings velvillige
behandling.