Betænkning afgivet af Social- og
Indenrigsudvalget den 24. november 2016
1. Ændringsforslag
Social- og indenrigsministeren har stillet
6 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2016 og var til 1. behandling den 14. oktober 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 7. juli 2016 dette udkast til
udvalget, jf. (folketingsåret 2015-16) SOU alm. del - bilag
350. Den 5. oktober 2016 sendte social- og indenrigsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til social- og indenrigsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af social- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
3, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 5, stk.
7« til: »§ 5, stk. 8«.«
[Teknisk ændring]
2)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
5, stk. 10, ændres »tilrettelæggelse
og« til: »tilrettelæggelse,«, og efter
»med godkendelsen« indsættes: »og om
socialtilsynets afgørelser efter stk. 4«.«
[Præcisering af
bemyndigelsen]
3)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
7, stk. 4, ændres », hvilke forhold der skal
inddrages i« til: »tilrettelæggelsen og indholdet
af«.«
[Præcisering af
bemyndigelsen]
4)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
9, stk. 2, indsættes efter
»årsrapporten«: », og om indsendelse og
offentliggørelse af årsrapporten«.«
[Præcisering af
bemyndigelsen]
Til § 3
5)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
§§ 6, 8 og 9 finder anvendelse på interne skoler
tilknyttet anbringelsessteder efter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6,
i lov om social service.««
[Opfølgning på
voksenansvarslovens bemærkninger]
6) Nr. 6
affattes således:
»6. I §
21, stk. 1, udgår », 18«, og
»20« ændres til: »19«.«
[Præcisering af
bestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
fremgår af den gældende bestemmelse i
socialtilsynslovens § 3, stk. 1, nr. 2, at socialtilsynet kan
tilbyde at udføre opgaver efter delegation fra det
ansvarlige regionsråd, jf. § 5, stk. 7, i lov om social
service. Det betyder, at regionsrådet kan delegere sin
kompetence til at føre driftsorienteret tilsyn med egne
tilbud til socialtilsynet.
Ved lov nr.
722 af 25. juni 2014 om ændring af lov om social service, lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område og forskellige andre love, som er trådt i kraft
den 1. juli 2014, blev § 5, stk. 7, i lov om social service
til § 5, stk. 8.
Med den
foreslåede ændring bringes henvisningen i
socialtilsynslovens § 3, stk. 1, nr. 2, i overensstemmelse med
de gældende regler i lov om social service.
Til nr. 2
Det
fremgår i dag af bemyndigelsesbestemmelsen i
socialtilsynslovens § 5, stk. 10, at social- og
indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om
godkendelsens tilrettelæggelse og om socialtilsynets
forpligtelser i forbindelse med godkendelsen.
Med
ændringen foreslås det, at bemyndigelsesbestemmelsen i
socialtilsynslovens § 5, stk. 10, ændres, således
at bestemmelsen fremover tillige giver ministeren bemyndigelse til
at fastsætte nærmere regler om socialtilsynets
afgørelser efter socialtilsynslovens § 5, stk. 4.
Bemyndigelsesbestemmelsen i socialtilsynslovens § 5, stk. 10,
vil således fremover samlet set indebære, at social- og
indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om
godkendelsens tilrettelæggelse, om socialtilsynets
forpligtelser i forbindelse med godkendelsen og om socialtilsynets
afgørelser efter socialtilsynslovens § 5, stk. 4.
Det
fremgår af socialtilsynslovens § 5, stk. 4, at
socialtilsynet, når særlige grunde taler for det, kan
træffe afgørelse om, at ikkegodkendte tilbud, som er
nævnt i lovens § 4, stk. 1, nr. 1-3, og som
kommunalbestyrelsen i akutsituationer har visiteret borgere til i
en periode på op til 3 uger, jf. § 4, stk. 4, i lov om
social service, kan anvendes i yderligere 3 uger. Med den
foreslåede ændring tydeliggøres det, at
ministeren har udtrykkelig bemyndigelse til at fastsætte
regler, der omhandler socialtilsynets afgørelser om
anvendelsen af ikkegodkendte tilbud.
Med
ændringen af socialtilsynsloven sikres det således, at
ministeren har udtrykkelig bemyndigelse til i en kommende ny
bekendtgørelse om socialtilsyn at fastsætte en
bestemmelse svarende til § 2 i bekendtgørelse nr. 730
af 15. juni 2016 om socialtilsyn. Af bestemmelsen fremgår
det, at socialtilsynet træffer afgørelse efter
socialtilsynslovens § 5, stk. 4, på baggrund af en
ansøgning fra den visiterende eller anbringende
kommunalbestyrelse. Det tydeliggøres herudover, at
ministeren kan fastsætte bestemmelsen i § 2, stk. 1, 2.
pkt., om, at der ikke er formkrav til ansøgningen.
Formålet med de gældende bestemmelser er at sikre en
ordning, hvorefter det kun er den visiterende eller anbringende
kommune, der kan søge om at kunne anvende ikkegodkendte
tilbud i yderligere 3 uger. Det ikkegodkendte tilbud vil
således ikke kunne søge om at kunne blive anvendt i
yderligere 3 uger. Det ikkegodkendte tilbud vil fortsat skulle
søge om generel godkendelse, hvis det ønsker at
indgå i kommunernes forsyning.
Med
ændringen af bemyndigelsen sikres det således, at de
gældende regler i socialtilsynsbekendtgørelsen kan
videreføres.
Til nr. 3
Det
fremgår i dag af socialtilsynslovens § 7, stk. 4, at
social- og indenrigsministeren fastsætter nærmere
regler om, hvilke forhold der skal inddrages i det
driftsorienterede tilsyn.
Med
ændringen foreslås det, at bemyndigelsesbestemmelsen i
socialtilsynslovens § 7, stk. 4, ændres, således
at bestemmelsen fremover i stedet giver ministeren bemyndigelse til
at fastsætte nærmere regler om tilrettelæggelsen
og indholdet af det driftsorienterede tilsyn, socialtilsynet efter
socialtilsynslovens § 7, stk. 1, skal føre med tilbud,
som er nævnt i socialtilsynslovens § 4, stk. 1, for at
sikre, at tilbuddene fortsat har den fornødne kvalitet.
Med den
foreslåede ændring tydeliggøres det, at
ministeren har udtrykkelig bemyndigelse til også at
fastsætte regler om tilrettelæggelsen af det
driftsorienterede tilsyn.
Med
ændringen af socialtilsynsloven sikres det således, at
ministeren har udtrykkelig bemyndigelse til i en kommende ny
bekendtgørelse om socialtilsyn at fastsætte en
bestemmelse svarende til § 6, stk. 2, 1. og 3. pkt., i
bekendtgørelse nr. 730 af 15. juni 2016 om socialtilsyn om,
at tilsynsintensiteten for det driftsorienterede tilsyn skal
tilrettelægges efter forholdene og fastsættes af
socialtilsynet efter en risikovurdering, og at der skal
aflægges et årligt tilsynsbesøg i hver afdeling
i tilbud med flere afdelinger. Formålet med de gældende
bestemmelser er at give en rettesnor for tilrettelæggelsen af
det driftsorienterede tilsyn, ligesom formålet er at sikre,
at der i tilbud med flere afdelinger er et tilsynsbesøg i
hver afdeling.
Med
ændringen af bemyndigelsen sikres det således, at de
gældende regler i socialtilsynsbekendtgørelsen kan
videreføres.
Til nr. 4
Det
fremgår i dag af socialtilsynslovens § 9, stk. 2, at
social- og indenrigsministeren fastsætter nærmere
regler om, hvilke forhold der skal redegøres for i den
årsrapport, socialtilsynet efter socialtilsynslovens §
9, stk. 1, skal udarbejde om tilbuddenes kvalitet.
Med
ændringen foreslås det, at bemyndigelsesbestemmelsen i
socialtilsynslovens § 9, stk. 2, ændres, således
at bestemmelsen fremover tillige giver ministeren udtrykkelig
bemyndigelse til at fastsætte regler om indsendelsen og
offentliggørelsen af socialtilsynenes årsrapport.
Bemyndigelsesbestemmelsen i socialtilsynslovens § 9, stk. 2,
vil således fremover samlet set indebære, at social- og
indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke forhold der skal redegøres for i årsrapporten,
og for indsendelse og offentliggørelse af
årsrapporten.
Med
ændringen af socialtilsynsloven sikres det således, at
ministeren har udtrykkelig bemyndigelse til i en kommende ny
bekendtgørelse om socialtilsyn at fastsætte en
bestemmelse svarende til § 11, stk. 5, 1. pkt., i
bekendtgørelse nr. 730 af 15. juni 2016 om socialtilsyn om,
at socialtilsynenes årsrapport senest den 1. juli året
efter det kalenderår, årsrapporten vedrører,
skal sendes til Socialstyrelsens auditfunktion og til sekretariatet
for udarbejdelse af rammeaftalerne for regionen, og en bestemmelse
svarende til bekendtgørelsens § 11, stk. 5, 2. pkt.,
om, at årsrapporten offentliggøres på
socialtilsynets hjemmeside. Formålet med de gældende
bestemmelser er at fastsætte en frist, inden for hvilken
årsrapporten skal indsendes til de myndigheder, der skal
anvende årsrapporten i deres videre arbejde, og at sikre
årsrapportens offentliggørelse.
Med
ændringen af bemyndigelsen sikres det således, at de
gældende regler i socialtilsynsbekendtgørelsen kan
videreføres.
Til nr. 5
Med
ændringen foreslås det gennem tilføjelsen af et
nyt stykke 4 til § 2 i lov nr. 619 af 8. juni 2016 om
voksenansvar for anbragte børn og unge, at der kan anvendes
fysisk guidning efter voksenansvarslovens § 6,
afværgehjælp efter lovens § 8 og fysisk magt efter
lovens § 9 på interne skoler tilknyttet
anbringelsessteder efter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, i lov om
social service.
Af
bemærkningerne til forslag til lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge, jf. Folketingstidende 2015-16,
sektion A, L 162, som er vedtaget, fremgår det, at de interne
skoler på anbringelsessteder efter § 66, stk. 1, nr. 5
og 6, i lov om social service omfattes af forslagene til
§§ 6, 8 og 9, jf. ovenfor. Man kan dog ikke udlede af den
vedtagne lovtekst, at det kun er bestemmelserne i §§ 6, 8
og 9, der finder anvendelse på de interne skoler. Derfor er
der behov for en tydeliggørelse af dette i § 2 i lov om
voksenansvar for anbragte børn og unge.
Det
fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslag nr.
L 162, at udvidelsen af reglernes anvendelsesområde i forhold
til interne skoler omfatter personalet på institutionen, der
udfører pædagogisk arbejde eller undervisning på
den interne skole. Som en konsekvens af ovenstående blev der
samtidig med vedtagelsen af lovforslag nr. L 162 derfor foretaget
en ændring af folkeskolelovens § 52, jf. § 4, nr.
1, i det samtidig fremsatte lovforslag om ændring af lov om
social service, lov om socialtilsyn og folkeskoleloven
(Konsekvensændringer som følge af lov om voksenansvar
over for anbragte børn og unge), jf. Folketingstidende
2015-16, sektion A, L 163.
Til nr. 6
Det
fremgår i dag af § 21 i lov nr. 619 af 8. juni 2016 om
voksenansvar for anbragte børn og unge, at magtanvendelse
eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten efter en række
andre nærmere angivne bestemmelser i voksenansvarsloven samt
magtanvendelse i øvrigt skal registreres og indberettes af
anbringelsesstedet til den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for
barnets eller den unges ophold på anbringelsesstedet, og til
det socialtilsyn, der fører driftsorienteret tilsyn med
anbringelsesstedet.
Med
ændringen foreslås det som noget nyt, at henvisningen
til § 18 udgår af § 21 i lov nr. 619 af 8. juni
2016 om voksenansvar for anbragte børn og unge.
Ændringen indebærer, at magtanvendelse eller andre
indgreb i selvbestemmelsesretten efter voksenansvarslovens §
18 ikke længere skal registreres og indberettes efter
reglerne i § 21.
Efter
voksenansvarslovens § 18 gælder retsplejelovens §
771 og § 772, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., om besøgs-,
brev- og telefonkontrol tilsvarende for unge, der efter
retsplejelovens § 765 er anbragt på sikrede
døgninstitutioner efter § 66, stk. 1, nr. 6, i lov om
social service.
Det
fremgår af bemærkningerne til lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge, jf. Folketingstidende 2015-16,
sektion A, L 162 som fremsat, at det aldrig har været
hensigten med loven, at afgørelser, der træffes efter
retsplejelovens § 771 og § 772, stk. 1 og stk. 2, 1.
pkt., om besøgs-, brev- og telefonkontrol for unge i
varetægtssurrogat, jf. retsplejelovens § 765, skal
registreres og indberettes efter reglerne i lov nr. 619 om
voksenansvar for anbragte børn og unge af 8. juni 2016
§ 21.
Kommunalbestyrelsen har ingen indflydelse på en sådan
afgørelse, og sådanne indgreb skal heller ikke
registreres og indberettes efter gældende ret. Med den
foreslåede bestemmelse udgår henvisningen til § 18
således af § 21 i lov nr. 619 om voksenansvar for
anbragte børn og unge af 8. juni 2016.
Med
ændringen foreslås det endvidere i overensstemmelse med
det forslag, der allerede er fremsat i lovforslaget, jf.
lovforslagets § 3, nr. 6, at det er magtanvendelse eller andre
indgreb i selvbestemmelsesretten efter voksenansvarslovens §
19 og ikke § 20, der skal registreres og indberettes til
henholdsvis den anbringende kommune og socialtilsynet efter de
nærmere regler i voksenansvarslovens § 21.
Der er
således alene tale om en ændring af redaktionel
karakter, da der ved en fejl er henvist til § 20 i stedet for
§ 19 i den nuværende formulering af bestemmelsen
Der henvises i
øvrigt til lovforslagets specielle bemærkninger til
§ 3, nr. 6.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V)
Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni
Matthiesen (V) Merete Riisager (LA) Danny K. Malkowski (LA) Anders
Johansson (KF) Magnus Heunicke (S) Erik Christensen (S) Orla Hav
(S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Andreas Steenberg (RV)
Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 8
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra social- og indenrigsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra social- og
indenrigsministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Ændringsforslag, fra social- og
indenrigsministeren | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 8
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren på baggrund af
begivenhederne på Børnecenter Tullebølle vil
overveje at lade børneasylcentrene høre under
socialtilsynene, til social- og indenrigsministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om, hvilket tilsyn der i dag er med
det socialpædagogiske arbejde med uledsagede
flygtningebørn, til social- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvilke tiltag ministeren vil tage
for at sikre, at arbejdet med uledsagede asylbørn er
forsvarligt og fagligt velfunderet i lyset af den såkaldte
Tullebøllesag, til social- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at bekræfte, at arbejdet med
uledsagede asylbørn kræver en høj faglighed og
er en socialpædagogisk opgave ligesom eksempelvis arbejdet
med udadreagerende unge, der er anbragt på institution, til
social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå |
|