Fremsat den 10. november 2016 af Miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om hold af
malkekvæg og afkom af malkekvæg
(Midlertidige lempelser af visse krav)
§ 1
I lov om hold af malkekvæg og afkom af
malkekvæg, jf. lovbekendtgørelse nr. 470 af 15. maj
2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 39, stk. 1, ændres
»jf. dog stk. 2-4« til: »jf. dog stk.
2-5«.
2. I
§ 39, stk. 2, ændres
»12, 17« til: »12«.
3. I
§ 39 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
For bedrifter som nævnt i stk. 1 finder § 17 anvendelse
fra den 1. juli 2022.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
4. §
41 affattes således:
Ȥ 41 Loven finder
indtil den 1. juli 2027 ikke anvendelse på bygninger, hvor
kreaturer står opbundet (bindestalde), som er taget i brug
før den 1. juli 2010, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. De
bygninger der er nævnt i stk. 1, kan i perioden fra og med
den 1. juli 2022 til og med den 30. juni 2027 anvendes, hvis
følgende betingelser er opfyldt:
1) Kreaturerne
skal hvert år have adgang til græsarealer i mindst 150
dage i mindst 6 timer dagligt i perioden fra den 15. april til og
med den 31. oktober. Kreaturerne kan dog holdes på stald,
a) hvis det er
nødvendigt for at beskytte dyrene mod unormale
vejrforhold,
b) hvis det er
nødvendigt for at beskytte marken mod skader ved unormale
vejrforhold,
c) hvis det er
nødvendigt for at beskytte dyrene mod alvorlige insekt-
eller parasitangreb, eller
d) hvis dyrene
skal insemineres, undersøges eller behandles af
veterinære årsager på en måde, der
nødvendiggør, at dyrene ikke opholder sig
udendørs.
2) De i
bindestalden anvendte bindsler skal give kreaturerne
tilstrækkelig bevægelsesfrihed.
Stk. 3. Den
ansvarlige for bedriften skal påse, at der for flokken af
kreaturer, jf. stk. 2, nr. 1, sker skriftlig registrering af,
1) hvilke datoer
flokken har haft adgang til græsarealer, og
2) datoerne for
opstaldning af flokken som følge af forhold, der er
nævnt i stk. 2, nr. 1, litra a - c med angivelse af det
konkrete forhold.
Stk. 4.
Bestemmelsen i § 6 finder anvendelse på opbundne
kreaturer i bygninger som nævnt i stk. 1. § 13 finder
anvendelse ved afgræsning af kreaturer, jf. stk. 2, nr.
1.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Baggrund for lovforslaget | 3. | Lovforslagets hovedpunkter | | 3.1. | Bindestalde | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 3.2. | Kobørster | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er
at forlænge lovens overgangsordning for bindestalde, der kan
opfylde visse dyrevelfærdsmæssige krav. Det
foreslås, at overgangsordningen for bindestalde
forlænges med fem år fra den 1. juli 2022 til den 1.
juli 2027.
Bedrifter med bygninger, hvor
kreaturer står opbundet (bindestalde), som var taget i brug,
da loven trådte i kraft den 1. juli 2010, er omfattet af en
overgangsordning, der med en enkelt undtagelse udskyder lovens
anvendelse på disse bygninger indtil den 1. juli 2022,
herunder lovens forbud mod (med enkelte undtagelser) at binde
køer. Bedrifterne vil efter forslaget kunne fortsætte
driften af bindestalde i yderligere fem år indtil den 1. juli
2027, forudsat at nærmere fastsatte
dyrevelfærdsmæssige krav til indretning og drift af
bindestalden er opfyldt.
Formålet med lovforslaget er
endvidere at udskyde kravet om, at køer skal have adgang til
mindst én roterende kobørste, for bedrifter, der er
etableret før lovens ikrafttræden den 1. juli 2010.
For disse bedrifter trådte dette krav i kraft den 1. juli
2016, men det foreslås, at kravet for disse bedrifter
udskydes til at gælde fra den 1. juli 2022.
2. Baggrund for
lovforslaget
Lov om hold af malkekvæg og
afkom af malkekvæg, der trådte i kraft den 1. juli
2010, indeholder en række overgangsordninger. Nogle krav
(krav som ikke var forbundet med et stort investeringsbehov)
trådte i kraft umiddelbart ved lovens ikrafttræden den
1. juli 2010, mens andre krav først skal finde anvendelse
efter udløbet af en overgangsperiode, herunder for så
vidt angår bedrifter, der allerede var etableret ved lovens
ikrafttræden. Overgangsperioderne for de enkelte krav er af
forskellig længde således, at krav med størst
investeringsbehov har de længste overgangsperioder.
Miljø- og
Fødevareministeriet har i 2015 vurderet samtlige
overgangsordninger med udgangspunkt i kvægerhvervets
udvikling siden 2010, herunder vurderet
dyrevelfærdsmæssige aspekter i forhold til mulighederne
for en generel forlængelse af lovens overgangsordninger.
På baggrund heraf vurderede ministeriet, at
overgangsordningen for bindestalde ville kunne forlænges med
fem år indtil den 1. juli 2027. Det er således
ministeriets vurdering, at der er bindestalde, hvor dyrene kan
opretholde et acceptabelt velfærdsniveau i en forlænget
overgangsperiode, forudsat at nærmere fastsatte
dyrevelfærdsmæssige krav til bindestaldens indretning
og drift er opfyldt.
Ministeriet har endvidere med
baggrund i erhvervets fortsatte vanskeligheder ved at finde
finansiering til at foretage de nødvendige investeringer for
at kunne efterleve lovens krav, herunder de krav, der trådte
i kraft den 1. juli 2016, vurderet, at kravet om, at køer
altid skal have adgang til mindst én roterende
kobørste, kan udskydes for bedrifter, der er etableret
før lovens ikrafttræden den 1. juli 2010. Det er
ministeriets vurdering, at dette krav, der trådte i kraft den
1. juli 2016, kan udskydes i en periode frem til den 1. juli 2022
for de nævnte bedrifter, idet kravet ikke vedrører
køernes basale behov for adgang til foder, vand eller hvile,
men har til formål, at lette køernes pleje af deres
pels.
I Danmark er der ifølge
oplysninger fra Landbrug & Fødevarer i 2015 cirka 625
malkekvægbesætninger, der er opstaldet i bindestald,
svarende til cirka 20 pct. af de danske malkekvægbedrifter.
Køerne i disse bindestalde udgør ifølge
Landbrug & Fødevarer cirka 8 pct. af det samlede antal
malkekøer i Danmark. Gennemsnitsstørrelsen af
besætninger i bindestalde anslås til at være
cirka 70 køer mod cirka gennemsnitligt 165 køer i
øvrige malkekvægbesætninger. Landbrug &
Fødevarer anslår, at cirka 200
malkekvægbesætninger vil kunne gøre brug af
muligheden for at kunne fortsætte driften af en bindestald i
yderligere fem år. Landbrug & Fødevarer
anslår, at dyrene allerede kommer på græs om
sommeren i cirka halvdelen af disse 200 besætninger.
Økologiske
malkekvægbedrifter med under 70 køer kan med de
gældende regler for økologisk malkekvæghold med
tilladelse fra NaturErhvervstyrelsen gøre brug af
bindestalde. Kreaturerne skal have adgang til afgræsning i
græsningssæsonen. I 2014 anvendte alene 11
økologiske malkekvægbedrifter bindestald. De fleste af
disse bedrifter er mindre bedrifter med 20-40 malkekøer.
Forslaget vil med de gældende regler for økologiske
malkekvægbedrifter indebære, at også
økologiske malkekvægbedrifter med under 70 køer
vil kunne fortsætte med brug af bindestald i yderligere fem
år forudsat, at de opfylder de foreslåede
dyrevelfærdsmæssige krav, der skal være opfyldt
for at kunne fortsætte anvendelsen af en bindestald i
yderligere fem år.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Bindestalde
3.1.1. Gældende ret
Lov om hold af malkekvæg og
afkom af malkekvæg trådte i kraft den 1. juli 2010, men
indeholder en række overgangsordninger, herunder ordninger
som udskyder ikrafttræden af visse krav i forhold til
bygninger, der var taget i brug ved lovens ikrafttræden den
1. juli 2010 og i forhold til bedrifter, der er etableret
før den 1. juli 2010. Loven bygger på anbefalinger i
Arbejdsgruppen om hold af malkekvægs rapport om hold af
malkekvæg fra februar 2009.
I henhold til lovens § 15 er
det forbudt at binde køer. I henhold til lovens § 41,
stk. 1, finder loven indtil den 1. juli 2022, med undtagelse af
lovens § 6, ikke anvendelse på bygninger, hvor kreaturer
står opbundet (bindestalde), som er taget i brug før
den 1. juli 2010. Indtil den 1. juli 2022 finder forbuddet mod
opbinding i § 15 således ikke anvendelse på
bindestalde. Som konsekvens af overgangsbestemmelsen i lovens
§ 41, stk. 1, finder bekendtgørelse om hold af
malkekvæg og afkom af malkekvæg heller ikke anvendelse
på bindestalde indtil den 1. juli 2022, bortset fra § 45
i bekendtgørelsen, jf. lovens § 41, stk. 2.
Forbuddet i lovens § 6, stk.
1, mod at anvende stødgivende elektriske aggregater til at
styre kreaturers adfærd har fundet anvendelse på
bindestalde siden lovens ikrafttræden den 1. juli 2010, jf.
lovens § 41, stk. 2, men ifølge lovens § 6, stk.
2, kan miljø- og fødevareministeren fastsætte
regler om, at forbuddet ikke gælder for visse anvendelser af
nærmere angivne aggregater. Bemyndigelsen er udnyttet til i
§ 45 i bekendtgørelse om hold af malkekvæg og
afkom af malkekvæg at fastsætte en bestemmelse om, at
det indtil 1. juli 2022 er tilladt at anvende stødgivende
elektriske aggregater (kotrænere) til at styre kreaturers
gødningsafsætning i bindestalde.
Ved siden af lov om hold af
malkekvæg og afkom af malkekvæg gælder
dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1019 af 29.
juni 2016, og regler fastsat i medfør af
dyreværnsloven. Dyreværnsloven indeholder ikke
særlige regler om hold af malkekvæg og afkom af
malkekvæg, men en række af lovens regler finder
anvendelse på alle typer af dyrehold, herunder bl.a.
bestemmelserne i lovens §§ 1-3.
Det fremgår af
dyreværnslovens § 1, at dyr skal behandles forsvarligt
og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt
mén og væsentlig ulempe. Efter lovens § 2 skal
enhver, der holder dyr, sørge for, at de behandles
omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under
hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og
sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte
praktiske og videnskabelige erfaringer.
For så vidt angår rum
eller arealer, hvor dyr holdes, følger det af lovens §
3, stk. 1, at rum eller arealer skal indrettes på en
sådan måde, at dyrets behov tilgodeses. Det skal
herunder sikres, at dyr har den fornødne
bevægelsesfrihed også under optagelse af foder og
drikke og ved hvile. Dyr skal endvidere sikres mod vejr og vind i
overensstemmelse med deres behov.
Bekendtgørelse nr. 707 af
18. juli 2000 om mindstekrav til beskyttelse af landbrugsdyr finder
anvendelse på hold af landbrugsdyr, herunder malkekvæg.
Bekendtgørelsen indeholder minimumskrav, der altid skal
være opfyldt ved hold af landbrugsdyr, medmindre strengere
krav er fastsat i anden lovgivning, jf. bekendtgørelsens
§ 1. Bekendtgørelsen gennemfører Rådets
direktiv 98/58/EF af 20. juli 1998 om beskyttelse af dyr, der
holdes til landbrugsformål.
Bekendtgørelse nr. 35 af 11.
januar 2016 om beskyttelse af kalve (kalvebekendtgørelsen)
gennemfører Rådets direktiv 2008/119/EF af 18.
december 2008 om fastsættelse af mindstekrav til beskyttelse
af kalve (kodificeret udgave). Bekendtgørelsen finder
anvendelse på bedrifter med kalve, der holdes indelukket med
henblik på avl og opfedning, herunder i
malkekvægbesætninger i bindestalde. Ved kalve
forstås et kreatur på indtil 6 måneder. Af §
6 i bekendtgørelsen følger, at kalve ikke må
bindes. Flokvis opstaldede kalve kan dog bindes i perioder på
højst en time på det tidspunkt, hvor de fordres med
mælk eller mælkeerstatning.
3.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Miljø- og
Fødevareministeriet vurderer, at det vil være
dyrevelfærdsmæssigt forsvarligt at forlænge
overgangsperioden for visse bindestalde med fem år fra den 1.
juli 2022 til den 1. juli 2027. Bindestalde er ofte staldbygninger
fra før år 2000 og anvendes typisk til mindre
besætninger. Køerne står bundet i en bås
året rundt, medmindre de kommer på græs om
sommeren. Selvom bindestalde generelt set er en staldtype, der er
under afvikling, er det ministeriets vurdering, at der er
bindestalde, hvor dyrene kan opretholde et acceptabelt
velfærdsniveau, når der henses til de yderligere
dyrevelfærdsmæssige krav, der i henhold til
lovforslaget skal være opfyldt for at drift af en bindestald
kan fortsætte i en forlænget overgangsperiode. Kravene
udgør dels et nyt krav om, at kreaturerne i en bindestald
skal på græs i sommerhalvåret og dels et krav om,
at de i bindestalden anvendte bindsler skal give kreaturerne
tilstrækkelig bevægelsesfrihed.
Den gældende overgangsordning
i lov om hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg
medfører, at lovens bestemmelser, bortset fra lovens §
6 vedrørende anvendelse af elektriske aggregater, ikke
finder anvendelse på bindestalde frem til den 1. juli 2022.
Ved forslaget om at forlænge overgangsordningen vil denne
retstilstand fortsætte for de bindestalde, der opfylder
forudsætningerne for at være omfattet af den
forlængede overgangsordning. Det foreslås dog, at
bestemmelsen i lovens § 13 vedrørende afgræsning
skal finde anvendelse i forhold til disse bedrifter. I henhold til
bestemmelsen må kreaturer først komme på
græs, når vejrforhold, mark, græs og drivveje er
egnede hertil. Ved ekstreme vejrsituationer skal kreaturer holdes
på stald. I varme perioder skal alle kreaturer på
afgræsningsarealet have mulighed for at få skygge eller
have adgang til stald. Endvidere fremgår det af bestemmelsen,
at kreaturer skal have adgang til vand i umiddelbar forbindelse med
afgræsningsarealet. Ministeriet vurderer ud fra en
dyrevelfærdsmæssig betragtning, at der er behov for, at
bestemmelsen finder anvendelse på bindestalde i en
forlænget overgangsperiode i og med, at der i den
foreslåede forlængede overgangsperiode stilles krav om,
at køerne kommer på græs i
sommerhalvåret.
Fortsat drift af en bindestald fra
og med den 1. juli 2022 vil forudsætte, at nærmere
fastlagte dyrevelfærdsmæssige krav til bindestaldens
indretning og drift er opfyldt. De foreslåede krav omfatter
følgende:
Det foreslås, at der skal
være et krav om, at kreaturerne kommer på græs i
sommerhalvåret. Der vil blive stillet krav om, at kreaturerne
skal have adgang til græsarealer i mindst 150 dage i mindst 6
timer dagligt i perioden fra den 15. april til og med den 31.
oktober.
Indenfor de 150 dage vil
kreaturerne dog kunne holdes på stald, hvis det er
nødvendigt for at beskytte dyrene mod unormale vejrforhold,
hvis det er nødvendigt for at beskytte marken mod skader ved
unormale vejrforhold eller hvis det er nødvendigt for at
beskytte dyrene mod alvorlige insekt- eller parasitangreb. Dyrene
vil endvidere kunne holdes på stald hvis dyrene skal
insemineres, undersøges eller behandles af veterinære
årsager på en måde, der
nødvendiggør, at dyrene ikke opholder sig
udendørs.
I rapporten fra Arbejdsgruppen om
hold af malkekvæg fra februar 2009, der danner grundlag for
den nuværende lov, anføres det, at
undersøgelser vedrørende afgræsningens
indvirkning på køers adfærd viser en række
fordele ved afgræsning. Det anføres, at ved
græsning har køerne mulighed for at bevæge sig
uhindret i naturlig gang eller løb. Det anføres, at
undersøgelser vedrørende afgræsningens
indvirkning på sundhed viser, at der i forhold til
forskellige sygdomme både findes fordele og ulemper ved
afgræsning. Flertallet i arbejdsgruppen var af den
opfattelse, at det er velfærdsmæssigt forsvarligt at
opstalde malkekøer hele året i stalde, som lever op
til de nye regler (reglerne i den nuværende lov).
Arbejdsgruppen anbefalede, at det - med en passende
overgangsordning - skulle forbydes at holde køer i
bindestalde. Arbejdsgruppen anbefalede også, at der i
overgangsperioden blev stillet krav om, at køer i
bindestalde skal have adgang til græsarealer i
sommerperioden. Dette krav kom dog ikke med i den nuværende
lov, men Miljø- og Fødevareministeriet vurderer ud
fra en dyrevelfærdsmæssig betragtning, at det vil
være hensigtsmæssigt at stille krav om afgræsning
i sommerhalvåret for kreaturer opstaldet i bindestalde i en
forlænget overgangsperiode.
Det foreslåede krav om
afgræsning svarer til, hvad der gælder i
udfasningsperioden for anvendelsen af fuldspaltegulve for kviekalve
og kvier, jf. lovens § 42.
At det kun vil være
bestemmelserne i §§ 6 og 13, men derimod ikke de
øvrige bestemmelser i loven, som vil finde anvendelse
på bindestalde i en forlænget overgangsordning, vil
indebære, at ungdyr, der holdes på fuldspaltegulve i en
bindestald, vil kunne fortsætte med at blive holdt på
fuldspaltegulve indtil den 1. juli 2027. Ifølge lovens
§ 30 må ungdyr ikke holdes på fuldspaltegulv.
Ifølge lovens § 39, stk. 3, der bliver stk. 4, finder
§ 30 anvendelse fra den 1. juli 2024 for bedrifter, der er
etableret før den 1. juli 2010. Dette vil ikke være
tilfældet for bindestalde, som bliver omfattet af den
foreslåede overgangsordning, eftersom loven - herunder §
30 - først vil finde anvendelse på disse bindestalde
fra den 1. juli 2027. Forlængelsen af overgangsordningen for
ungdyr på fuldspaltegulve vil alene omfatte ungdyr i
bindestalde.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at det vil
være acceptabelt i yderligere tre år at tillade, at
ungdyr opstaldet i bindestalde kan holdes på fuldspaltegulve
i modsætning til ungdyr i andre stalde. Såfremt dette
ikke bliver muligt, vil det indebære, at langt færre
landmænd vil kunne gøre brug af den forlængede
overgangsordning for bindestalde, idet det ikke vurderes
realistisk, at landmænd med bindestalde vil have
økonomisk mulighed for at investere i ændring af en
del af en stald, der i øvrigt med den nuværende
indretning af stalden (som bindestald) alene vil kunne anvendes
indtil 1. juli 2027.
Der vil for flokken af kreaturer skulle ske registrering af,
hvilke datoer kreaturerne (flokken) har haft adgang til
græsarealer og datoerne for opstaldning af kreaturerne
(flokken) som følge af de forhold, der er nævnt i
forslaget til § 41, stk. 2, nr. 1, litra a - c. Kravene om
registrering svarer til, hvad der er gældende i forhold til
kviekalve og kvier, jf. den gældende lovs § 42, stk. 3,
dog således, at det foreslås, at registrering i den
forlængede overgangsperiode alene skal ske i forhold til
flokken af kreaturer og ikke i forhold til det enkelte kreatur.
Det foreslås dernæst med § 41, stk. 2, nr. 2,
at der bliver stillet krav om, at de i bindestalden anvendte
bindsler giver kreaturerne tilstrækkelig
bevægelsesfrihed. Ifølge oplysninger fra Landbrug
& Fødevarer er der i Danmark kun ganske få
besætninger med de såkaldte stangbindsler. Landbrug
& Fødevarer anslår, at mellem 1 og 10
besætninger fortsat anvender disse bindsler, som efter
ministeriets opfattelse ikke bør finde anvendelse i en
forlænget overgangsperiode. Ifølge Landbrug &
Fødevarer anvendes der i de fleste bindestalde bindsler med
halsrem af blødt materiale, hvilket efter ministeriets
opfattelse vil være dyrevelfærdsmæssigt
acceptabelt i en forlænget overgangsperiode, forudsat, at
bindslerne anvendes korrekt. Med bindsler, der giver kreaturerne
tilstrækkelig bevægelsesfrihed, vil kreaturerne kunne
lægge og rejse sig normalt. Anvendelse af såkaldte
stangbindsler eller tilsvarende bindsler anses ikke at opfylde
kravet om fornøden bevægelsesfrihed.
Det fremgår af § 45 i bekendtgørelse om hold
af malkekvæg og afkom af malkekvæg, at det er tilladt
at anvende stødgivende elektriske aggregater
(kotrænere) til at styre kreaturers
gødningsafsætning i bindestalde. Bestemmelsen i §
45, der er fastsat i henhold til bemyndigelsesbestemmelsen i lovens
§ 6, stk. 2, vil blive videreført til at gælde
for de bindestalde, der vil være omfattet af den
forlængede overgangsordning. I den forbindelse vil det blive
præciseret, at bestemmelsen kun gælder opbundne
kreaturer.
Fortsat drift af bindestalde i yderligere fem år fra og
med den 1. juli 2022 vil kunne ske, uden at den enkelte landmand
skal ansøge om tilladelse hertil. Det vil være op til
den enkelte landmand selv at sikre, at de
dyrevelfærdsmæssige krav for fortsat drift af
bindestalden, jf. ovenfor, er opfyldt. Om kravene for fortsat drift
som bindestald er opfyldt vil blive kontrolleret ud fra en konkret
vurdering i det enkelte tilfælde som led i
Fødevarestyrelsens kontrol med
malkekvægsbesætninger, såfremt besætningen
udpeges til kontrol.
3.2. Kobørster
3.2.1. Gældende ret
Lov om hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg
trådte i kraft den 1. juli 2010, men indeholder en
række overgangsordninger, herunder ordninger som udskyder
ikrafttræden af visse krav i forhold til bygninger, der var
taget i brug ved lovens ikrafttræden den 1. juli 2010 og i
forhold til bedrifter, der er etableret før den 1. juli
2010. Loven bygger på anbefalinger i Arbejdsgruppen om hold
af malkekvægs rapport om hold af malkekvæg fra februar
2009.
Af lovens § 17 fremgår, at køer altid skal
have adgang til mindst én roterende kobørste. Hvis
besætningen er på mere end 50 køer, skal der
være mindst én roterende kobørste pr. 50
køer. Ved beregning af kravet til antallet af
kobørster afrundes til nærmeste hele antal
kobørster. Dette betyder, at der på en bedrift med
f.eks. 130 køer skal være mindst tre roterende
kobørster. Bestemmelsen skal sikre, at køerne har
mulighed for at udøve komfortadfærd, dvs.
adfærd, der øger køernes kropslige
velbefindende.
For bedrifter, der er etableret før den 1. juli 2010 har
kravet i § 17 fundet anvendelse fra den 1. juli 2016, jf.
lovens § 39, stk. 2. For bedrifter etableret fra og med den 1.
juli 2010 har kravet i § 17 fundet anvendelse fra lovens
ikrafttræden den 1. juli 2010.
3.2.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at det vil
være dyrevelfærdsmæssigt forsvarligt, at udskyde
kravet om roterende kobørster for bedrifter etableret
før den 1. juli 2010 i en periode frem til den 1. juli 2022.
Formålet med kravet om kobørster er, at køerne
skal have mulighed for komfortadfærd, dvs. adfærd, der
øger køernes kropslige velbefindende. Selvom
kobørster er gavnlige for køernes
komfortadfærd, vurderes det at være
dyrevelfærdsmæssigt forsvarligt at udskyde kravet
indtil 1. juli 2022.
I henhold til bekendtgørelse om
sundhedsrådgivningsaftaler for kvægbesætninger
(bekendtgørelse nr. 34 af 11. januar 2016) skal den
ansvarlige for en kvægbesætning indgå aftale med
en praktiserende dyrlæge om obligatorisk
sundhedsrådgivning, hvis antallet af kvæg på
CHR-nummeret (på stald eller udegående) pr. 31.
december i det forudgående år er større eller
lig med en eller flere af følgende
tærskelværdier: 1) 100 køer eller 2) 200 handyr
og hundyr, der endnu ikke har kælvet. Der vil i de
praktiserende dyrlægers sundhedsrådgivning indgå
en vurdering af, om dyrevelfærden er tilstrækkelig for
så vidt angår køers adgang til at udføre
tilstrækkelig hudpleje.
De bedrifter, som ikke er underlagt kravet om
sundhedsrådgivningsaftaler kan frivilligt indgå en
aftale med en praktiserende dyrlæge, jf.
bekendtgørelsens § 6. Under 5 pct. af
malkekøerne står i besætninger uden en
sundhedsrådgivningsaftale, hvilket i 2016 anslås til at
omfatte cirka 27.500 køer. Disse bedrifter vil dog stadig
være underlagt de generelle bestemmelser om dyrevelfærd
som f.eks. bestemmelserne i §§ 1-3 i
dyreværnsloven.
Det bemærkes, at bekendtgørelse om hold af
malkekvæg og afkom af malkekvæg indeholder krav om, at
ungdyr og kalve, der opstaldes i grupper, skal have adgang til at
udføre hudpleje, jf. bekendtgørelsens §§
39-40. Bekendtgørelsen vil blive ændret således,
at kravet om hudpleje for ungdyr og kalve, der opstaldes i grupper,
vil få en tilsvarende overgangsordning som den for
malkekøer foreslåede.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige. Der gennemføres allerede
velfærdskontrol i malkekvægsbesætninger med
henblik på at undersøge, om gældende ret
overholdes. Det antages ikke, at den fremtidige kontrol af
bindestalde, herunder kontrol af opfyldelsen af de
dyrevelfærdsmæssige krav, der bliver stillet som
vilkår for fortsat drift af en bindestald i en
forlænget overgangsperiode, vil indebære et øget
ressourceforbrug af betydning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at medføre både
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervet.
De økonomiske konsekvenser består i, at blandt de
bedrifter, der ønsker at fortsætte driften af en
bindestald i den forlængede overgangsperiode, vil der
være bedrifter, der vil skulle foretage direkte
investeringer, dels som følge af kravet om at kreaturerne i
bindestalden kommer på græs i sommerhalvåret, og
dels som følge af kravet, om at de i bindestalden anvendte
bindsler giver kreaturerne tilstrækkelig
bevægelsesfrihed.
I forhold til kravet om, at kreaturerne i bindestalden kommer
på græs i sommerhalvåret, vil der skulle
foretages investeringer i etablering af drivvej til
græsarealer, hegning og adgang til vand og/eller
tilkøb af arealer til afgræsning. Det vurderes, at
cirka 200 malkekvægbesætninger vil kunne gøre
brug af muligheden for at kunne fortsætte driften af en
bindestald i yderligere fem år, og at dyrene allerede kommer
på græs om sommeren i cirka halvdelen af disse
besætninger. Det er ikke muligt at vurdere hvor mange ud af
de cirka 100 besætninger, der endnu ikke har køerne
på græs, som skal foretage investeringer. I forhold til
kravet om, at de anvendte bindsler skal give kreaturerne
tilstrækkelig bevægelsesfrihed, vil der også
være bedrifter, hvor der vil være behov for udskiftning
af bindsler. Det vurderes dog, at dette krav vil omfatte ganske
få bedrifter, og at udgiften per bedrift vil være
marginal.
De administrative konsekvenser for erhvervet består i, at
der ved fortsat drift af bindestalde vil være et krav om, at
landmanden registrerer, hvornår flokken af kreaturer er
på græs, og hvornår den holdes på stald, i
perioden fra den 15. april til og med den 31. oktober.
Registreringen vil kunne foretages i en notesbog og skønnes
at ville tage kort tid per sæson per bedrift. I forhold til
udskydelse af kravet om køers adgang til kobørster
indtil den 1. juli 2022 (for bedrifter, der er etableret før
den 1. juli 2010) vil der som en del af sundhedsrådgivningen,
der udføres af de praktiserende dyrlæger, indgå
en vurdering af, om dyrevelfærden er tilstrækkelig for
så vidt angår køers adgang til at udføre
tilstrækkelig hudpleje på bedrifter, der ikke har opsat
kobørster. Det kan ikke udelukkes, at dette vil kunne
indebære en mindre meromkostning for landmanden til
dyrlæge. Dette vil ikke berøre besætninger, der
ikke måtte have en sundhedsrådgivningsaftale.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering, som har vurderet, at lovforslaget
medfører administrative konsekvenser under 4 mio. kr.
årligt for erhvervslivet. De bliver derfor ikke kvantificeret
yderligere.
Samlet set vurderes forlængelsen af overgangsordningen for
bindestalde med fem år at indebære en lempelse for
bedrifter med bindestalde, idet der vil være en række
bedrifter, der vil kunne fortsætte driften af bindestalden i
en forlænget overgangsperiode. Dels vil der være
bedrifter, som kan vente med at investere i ny stald indtil 2027,
dels vil der være bedrifter, som vil få forlænget
levetid, idet de pågældende ejere ellers ville
være stoppet med produktionen i 2022 (typisk ældre
landmænd). Endelig kan der være yngre landmænd,
der får en mulighed for at etablere sig med en bindestald og
som så vil have yderligere fem år til at forberede de
investeringer, der skal til når bindestalde bliver udfaset
for at kunne opfylde kravene i loven. Dermed udskydes en
række større investeringer til eksempelvis etablering
af nye staldanlæg.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser af
betydning.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 14. oktober til
den 28. oktober 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: A-consult a/s,
Advokatrådet, ALECTIA, Alternativfondet, Anticimex,
Arbejdsgiverforeningen for konditorer, bagere og chokolademagere
(AKBC), A/S Mortalin, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Astma- og Allergiforbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark,
Biodania, Biodynamisk Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen
for farmaceutiske industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen
for Kaffe og The (Niels Gade), Brancheforeningen for
Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF), Brancheforeningen
SPT, Bryggeriforeningen, Bureau Veritas, Cbfood ApS, Center for
Miljø og Toksikologi på DHI Vand-Miljø-Sundhed,
CIBIS - Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa,
DAKA, DAKOFO, Danish Seafood Association (DSA), Dankost ApS,
Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Biavlerforening, Danmarks Farve- og Lakindustri (FDLF), Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Restauranter
og Caféer, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk
Erhverv, Dansk Fødevaresupport, Dansk Fåreavl, Dansk
Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister, Dansk Kennel Klub,
Dansk Kvæg, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Primat
Sammenslutning, Dansk Ride Forbund, Dansk Skaldyrcenter, Dansk
Supermarked, Dansk Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik (DTL),
Dansk Travsports Centralforbund, Dansk Træforening, Dansk
Varefakta Nævn, Danske Advokater, Danske Erhvervsakademier,
Danske Lammeproducenter, Danske Læskedrik Fabrikanter, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske
Speditører, Danske Svineproducenter, Danske Universiteter,
DAZA (Danske Zoologiske Haver og Akvarier), DCA - Nationalt Center
for Fødevarer og Jordbrug, De Samvirkende
Købmænd, De Samvirkende Købmænd
(Anne-Marie Jensen Kerstens), Den Danske Brancheorganisation for
Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening, Det Danske
Fjerkræraad, Det Dyreetiske Råd, Det
Sundhedsvidenskabelige Fakultet - KU, Det Veterinære
Sundhedsråd, DFO - Dansk Flavour Organisation, DHI - Center
for Miljø og Toksikologi, DI Fødevarer, DI Handel,
Diabetesforeningen, DTU - Fødevareinstituttet, DTU -
Veterinærinstituttet, DOSO - DyreværnsOrganisationernes
SamarbejdsOrganisation, Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet,
Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret,
E-Branchekoden ApS, Ecscom v/Kim Iversen, EFSA - Effektiv Food
Safety Advise, Elite Food Aps, Emballageindustrien, EMCON,
Erhvervsstyrelsen (Team Effektiv Regulering), eSmiley, Eurofins
Steins Laboratorium, Faglig Fælles Forbund 3F, Fairtrade
Mærket, FEHA, Felis Danica, Fokus på Dyr, Foodcare,
Food Diagnostics ApS, FoodEfficiency, Forbrugerrådet
Tænk, Force Technology, Foreningen af Danske
Spiritusfabrikanter, Foreningen af Fiskeauktioner og Samlecentraler
i Danmark, Foreningen af Tilsynsfunktionærer, Foreningen Fair
Dog, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug (biodynamisk), Foreningen for Katten,
Foreningen Muslingeerhvervet (FME), Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse, FS-C.dk (Food Safety Consult),
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, FødevareDanmark,
FødevareExperten, Fødevaregruppen,
Fødevarekonceptet, Fødevarer til Medicinske
Formål (FMF), Gigtforeningen, Greenpeace Danmark, Grøn
Hverdag, Hatting-KS A/S, HELSAM, Helsebranchens
Leverandørforening, Hestens Værn, Hjerteforeningen,
HORESTA, HygiejneGruppen, Hygiejne Konsulent,
Højmarklaboratoriet a/s, International Transport Danmark,
Kantineledernes Landsklub, Kelsen Group, KGH customs services
Danmark, KGH customs services Sverige, KL, Klagecenter for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Kliniske Diætister,
Kopenhagen Fur, Komply A/S, Kontrolgruppen, Konsumfiskeindustriens
Arbejdsgiverforening, Kost, Motion & Sund fornuft (KMS), Kost
og Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen Danske Fugleforeninger
(LDF), Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug,
Landsforeningen Frie Bønder - Levende Land, Landsforeningen
Komitéen mod Dyreforsøg, Landskontoret for Heste,
Lolex aps, Maistic Bio Group, Marine Ingredients, Mejeriforeningen,
Møllers Fødevarerådgivning, Nemhygiejne,
Ninkovich Consult ApS v/ Dyrlæge Ognjen Ninkovic, NOAHs
Sekretariat (noah), NOPALAX, Nyt Hesteliv, Nærbutikkernes
Landsforening, OASA, Plastindustrien i Danmark, Poul Kjaerulff,
Professionshøjskolerne, QESH Consult, Q-food ApS, QMS-
Consult, Rådet for Dyreforsøg, Rådet for
Hovpleje og Hestebeslag, Sammark, Sedan, SEGES, Sills &
Løndal Rådgivning, Aps, Smiley-One, SPF-Danmark, Stop
Spild Af Mad, Strømmen Vordingborg Produktionsskole,
SundhedsRådet, Teknologisk Institut, Tonny Møldrup,
Veterinærmedicinsk Industriforening, Videncenter for
Svineproduktion, World Animal Protection Danmark og
Økologisk Landsforening.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ja. Samlet set vurderes lovforslaget at
være en lempelse for erhvervet i form af muligheden for at
udskyde investeringer. | Der vil være økonomiske
konsekvenser forbundet med lovforslaget i form af investeringer til
opfyldelse af krav for at kunne fortsætte driften af en
bindestald i den forlængede overgangsperiode. Samlet set vurderes forslaget at
være en lempelse for erhvervet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Der vil være mindre administrative
konsekvenser forbundet med lovforslaget. Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering har vurderet, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for
erhvervslivet. Samlet set vurderes forslaget at være en
lempelse for erhvervet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen af betydning | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I henhold til den gældende
lovs § 39, stk. 1, finder loven først anvendelse fra
den 1. juli 2014 for bedrifter, der er etableret før den 1.
juli 2010, dog således, at der i henhold til § 39, stk.
2-4, er fastsat andre ikrafttrædelsesdatoer for visse af
lovens bestemmelser, herunder for kravet i lovens § 17.
I henhold til § 17 i loven, er
det et krav, at køer altid skal have adgang til mindst
én roterende kobørste. Hvis besætningen er
på mere end 50 køer, skal der være mindst
én roterende kobørste pr. 50 køer. Ved
beregning af kravet til antallet af roterende kobørster
afrundes til nærmeste hele antal kobørster. Dette
betyder, at der på en bedrift med f.eks. 130 køer skal
være mindst tre roterende kobørster. For bedrifter,
der er etableret før den 1. juli 2010, har kravet fundet
anvendelse siden den 1. juli 2016.
Den foreslåede ændring
af § 39, stk. 1, således at
der i bestemmelsen henvises til stk. 2-5, er en konsekvens af, at
der i § 39 indsættes et nyt stk. 3, jf. nedenfor til nr.
3.
Til nr. 2
I henhold til den gældende
lovs § 39, stk. 2, finder kravet i lovens § 17 om, at
køer skal have adgang til mindst én roterende
kobørste anvendelse fra den 1. juli 2016 for bedrifter, der
er etableret før den 1. juli 2010. Kravet er således
trådt i kraft for disse bedrifter.
Ved den foreslåede
ændring af § 39, stk. 2,
udgår henvisningen til § 17, og der indsættes i
stedet et nyt stk. 3 i § 39 med en ny overgangsordning for
kravet i § 17 om køers adgang til mindst én
roterende kobørste for bedrifter, der er etableret
før den 1. juli 2010, jf. nedenfor til nr. 3. § 17 vil
således ved lovens ikrafttræden ikke længere
være omfattet af overgangsbestemmelsen i § 39, stk. 2,
men derimod af overgangsbestemmelsen i det nyafattede stk. 3.
Til nr. 3
Det foreslås med
indsættelsen af et nyt stk. 3 i
§ 39, at kravet i lovens § 17 om, at køer altid
skal have adgang til mindst én roterende kobørste,
finder anvendelse fra den 1. juli 2022 for bedrifter, der er
etableret før den 1. juli 2010. Der foreslås dermed en
ny overgangsordning for kravet i § 17 for bedrifter, der er
etableret før den 1. juli 2010.
Sager om overtrædelse af
§ 17, der måtte opstå i perioden frem til lovens
ikrafttræden, vil skulle behandles efter de gældende
regler.
Den foreslåede ændring
af ikrafttrædelsestidspunktet for § 17 for bedrifter,
der er etableret før den 1. juli 2010 vil medføre, at
der ikke efter lovens ikrafttræden kan indledes
strafforfølgning af bedriftsansvarlige, der har modtaget
påbud for manglende efterlevelse af kravet i § 17. Den
foreslåede ændring indebærer endvidere, at
bedriftsansvarlige, hvis straffesag endnu ikke er endeligt
pådømt ved bestemmelsens ikrafttræden, ikke kan
straffes, jf. straffelovens § 3, stk. 1. Det følger
endvidere af straffelovens § 3, stk. 2, at allerede
idømte, men endnu ikke fuldbyrdede straffe for manglende
efterkommelse af et sådant påbud, ikke skal fuldbyrdes.
Det gælder også for endnu ikke betalte bøder for
manglende efterkommelse af et påbud for manglende
efterlevelse af kravet i § 17.
Der vil for de nævnte
bedrifter som en del af sundhedsrådgivningen, som
udføres af de praktiserende dyrlæger i medfør
af bekendtgørelse om sundhedsrådgivningsaftaler for
kvægbesætninger (bekendtgørelse nr. 34 af 11.
januar 2016), indgå en vurdering af, om dyrevelfærden
er tilstrækkelig for så vidt angår køers
adgang til at udføre tilstrækkelig hudpleje.
Sundhedsrådgivningsaftaler er
kun obligatorisk for kvægbesætninger hvis antallet af
kvæg på CHR-nummeret (på stald eller
udegående) pr. 31. december i det forudgående år
er større eller lig med en af eller flere af følgende
tærskelværdier: 1) 100 køer eller 2) 200 handyr
og hundyr, der endnu ikke har kælvet, jf. § 5 i
bekendtgørelse om sundhedsrådgivningsaftaler for
kvægbesætninger. Kvægbesætninger med
færre dyr end de nævnte kan dog indgå frivillige
sundhedsrådgivnings-aftaler, jf. § 6 i
bekendtgørelsen. Under 5 pct. af malkekøerne
står i besætninger uden
sundhedsrådgivningsaftale, hvilket i 2016 anslås til at
udgøre cirka 27.500 køer. Disse besætninger vil
dog stadig være underlagt de generelle regler om
dyrevelfærd, bl.a. bestemmelserne i §§ 1-3 i
dyreværnsloven.
Til nr. 4
I henhold til den gældende
lovs § 41, stk. 1, finder loven indtil den 1. juli 2022 ikke
anvendelse på bygninger, hvor kreaturer står opbundet
(bindestalde), som er taget i brug før den 1. juli 2010. Dog
finder bestemmelsen i lovens § 6 anvendelse på de
nævnte bygninger. Dette fremgår af den gældende
lovs § 41, stk. 2.
Den nye affattelse af § 41 forlænger overgangsordningen
for bindestalde med fem år således, at bygninger, hvor
kreaturer står opbundet (bindestalde), som er taget i brug
før den 1. juli 2010, fortsat kan anvendes som bindestalde i
perioden fra og med den 1. juli 2022 til og med den 30. juni 2027.
Dette forudsætter dog, at den enkelte bedrift opfylder de
krav, der er nævnt i det foreslåede stk. 2.
I det foreslåede stk. 2, nr. 1, fastsættes krav om, at
kreaturerne i bindestalde i perioden fra og med den 1. juli 2022
til og med den 30. juni 2027 kommer på græs i
sommerhalvåret. Kreaturerne skal have adgang til
græsarealer i mindst 150 dage i mindst 6 timer dagligt i
perioden fra den 15. april til og med den 31. oktober.
Kravet om afgræsning i
sommerhalvåret omfatter alle kreaturer i bindestalden, dvs.
også f.eks. kviekalve, kvier og tyre, der ikke er
opbundet.
Kravet om afgræsning
gælder ikke, hvis en af de grunde til at kunne holde dyr
på stald, som er nævnt i det foreslåede stk. 2, nr. 1, litra a - d, er opfyldt.
Kreaturerne vil således indenfor de 150 dage kunne holdes
på stald, hvis det er nødvendigt for at beskytte
dyrene mod unormale vejrforhold, hvis det er nødvendigt for
at beskytte marken mod skader ved unormale vejrforhold eller, hvis
det er nødvendigt for at beskytte dyrene mod alvorlige
insekt- eller parasitangreb. Dyrene vil endvidere kunne holdes
på stald, hvis de skal insemineres, undersøges eller
behandles af veterinære årsager på en måde,
der nødvendiggør, at dyrene ikke opholder sig
udendørs.
Kravet om afgræsning i
perioden fra den 15. april til og med den 31. oktober svarer til,
hvad der gælder for kviekalve og kvier i udfasningsperioden
for anvendelsen af fuldspaltegulve på bedrifter, der er
etableret før den 1. juli 2010, jf. lovens § 42.
Med § 41,
stk. 2, nr. 2, foreslås et krav om, at de i
bindestalden anvendte bindsler skal give kreaturerne
tilstrækkelig bevægelsesfrihed. Anvendelse af bindsler
med halsrem af blødt materiale eller andre bindsler, der
giver dyrene tilsvarende fornøden bevægelsesfrihed,
vil opfylde kravet, forudsat at bindslerne anvendes korrekt. Med
bindsler, der giver kreaturerne tilstrækkelig
bevægelsesfrihed, vil kreaturerne kunne lægge og rejse
sig normalt. Anvendelse af såkaldte stangbindsler eller
tilsvarende bindsler anses ikke for at opfylde kravet om
fornøden bevægelsesfrihed.
Med henblik på at sikre
overholdelsen af kravet om afgræsning skal der ifølge
det foreslåede stk. 3 for flokken
af kreaturer ske registrering af, hvilke datoer kreaturerne
(flokken) har haft adgang til græsarealer og datoerne for
opstaldning af kreaturerne (flokken) som følge af de grunde,
der er nævnt i det foreslåede stk. 2, nr. 1, litra a -
c, med angivelse af det konkrete forhold. Registreringen kan f.eks.
ske i en notesbog, men det forudsættes, at registreringen
sker skriftligt.
Kravene om registrering svarer til,
hvad der gælder i udfasningsperioden for anvendelsen af
fuldspaltegulve til kviekalve og kvier på bedrifter, der er
etableret før den 1. juli 2010, jf. lovens § 42, stk.
3. Dog foreslås det, at registrering alene skal ske i forhold
til flokken af kreaturer og ikke i forhold til det enkelte kreatur.
Der er således ikke som for kviekalve og kvier krav om
registrering, når enkelte dyr holdes inde på grund af
inseminering, undersøgelse m.m.. Såfremt et enkelt dyr
eller enkelte dyr står inde, vil landmanden til enhver tid i
forbindelse med eventuel kontrol skulle kunne redegøre for,
hvorfor dyret eller dyrene står inde i stedet for at
være på græs.
Forlængelsen af
overgangsordningen for bindestalde indebærer i den
foreslåede udformning, at lovens bestemmelser, på
nær bestemmelserne i §§ 6, 13 og 41, ikke finder
anvendelse på bindestalde, der fortsætter driften i den
forlængede overgangsordning.
Ifølge det foreslåede
stk. 4 finder § 6 i loven
også anvendelse på bindestalde, der vil være i
fortsat drift i den forlængede overgangsperiode. Forbuddet i
lovens § 6, stk. 1, mod at anvende stødgivende
elektriske aggregater til at styre kreaturers adfærd finder
anvendelse på bindestalde, ligesom bemyndigelsesbestemmelsen
i lovens § 6, stk. 2, finder anvendelse. I henhold til §
6, stk. 2, kan miljø- og fødevareministeren
fastsætte regler om, at forbuddet ikke gælder for
anvendelse af visse nærmere angivne aggregater. I henhold til
denne bemyndigelsesbestemmelse er der i § 45 i
bekendtgørelse om hold af malkekvæg og afkom af
malkekvæg fastsat en bestemmelse om, at det indtil den 1.
juli 2022 er tilladt at anvende stødgivende elektriske
aggregater (kotrænere) til at styre kreaturers
gødningsafsætning i bindestalde. Anvendelsen af denne
bestemmelse vil blive forlænget til at gælde for
bindestalde omfattet af den forlængede overgangsordning, dog
således at det vil blive præciseret, at anvendelse af
stødgivende elektriske aggregater til at styre kreaturers
gødningsafsætning i bindestalde alene vil gælde
for opbundne kreaturer. Dette indebærer, at
stødgivende elektriske aggregater til at styre kreaturers
gødningsafsætning ikke vil kunne anvendes på
ikke-opbundne kreaturer i bindestalde.
Ifølge det foreslåede
stk. 4 vil lovens § 13 vedrørende afgræsning
gælde for bindestalde, omfattet af den forlængede
overgangsordning. Bestemmelsen indebærer, at kreaturer
først må komme på græs, når
vejrforhold, mark, græs og drivveje er egnede hertil.
Endvidere skal drivveje bestå af farbart underlag. Herved
forstås, at de skal bestå af en bund af f.eks. sten,
grus, sand eller træflis, eventuelt med belægning af
beton mm., for at undgå klov- og lemmelidelser.
Ifølge § 13, stk. 2,
skal kreaturerne holdes på stald i ekstreme vejrsituationer,
og ifølge § 13, stk. 3 skal alle kreaturer på
afgræsningsarealet have mulighed for i varme perioder at
gå i skygge eller at stå på stald. Med skygge
forstås f.eks., at kreaturerne kan søge skygge under
et levende hegn på marken. Uanset hvilken form for skygge,
der anvendes, skal alle kreaturerne have mulighed for at opholde
sig i skyggen samtidig. En særlig varm periode i forbindelse
med afgræsning er f.eks. solrige dage, hvor temperaturen er
over 25 grader, og der er vindstille eller svag vind. Det
følger endvidere af § 13, stk. 4, at kreaturer på
græs skal have adgang til vand i umiddelbar forbindelse med
afgræsningsarealet.
Det følger af § 13,
stk. 2, at i ekstreme vejrsituationer skal kreaturerne holdes
på stald, medens de kan holdes på stald i de
situationer, der er nævnt i det foreslåede stk. 2 i
§ 41. Ved ekstreme vejrsituationer forstås f. eks. en
vejrsituation med forhold, der kan være direkte til skade for
dyrene som f.eks. stormvejr med fare for nedfald af el ledninger,
væltede træer eller fare for beskadigelse af
indhegningen omkring græsarealet. Unormale vejrforhold kan
f.eks. være nedbør kombineret med blæst og lave
temperaturer, men det vil altid være en konkret vurdering i
forhold til kreaturerne i den enkelte besætning, om det vil
være forsvarligt at sætte kreaturerne på
græs.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2017.
Til §
3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
anvendelsesområde og indebærer, at loven ikke
gælder - og heller ikke kan sættes i kraft ved kongelig
anordning - for Grønland og Færøerne. Det
skyldes, at dyrevelfærd i begge disse dele af riget er et
anliggende for henholdsvis det grønlandske selvstyre og det
færøske hjemmestyre.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om hold af malkekvæg og afkom af
malkekvæg, jf. lovbekendtgørelse nr. 470 af 15. maj
2014, foretages følgende ændringer: | | | | § 39. For
bedrifter, der er etableret før den 1. juli 2010, finder
loven først anvendelse fra den 1. juli 2014, jf. dog stk.
2-4. Stk. 2. For
bedrifter som nævnt i stk. 1 finder §§ 11, 12, 17
og 18, § 24, stk. 1 og 4, § 27, stk. 5, og § 32
først anvendelse fra den 1. juli 2016. | | 1. I § 39, stk. 1, ændres »jf.
dog stk. 2-4« til: »jf. dog stk. 2-5« 2. I § 39, stk. 2, ændres »12,
17« til: »12«. 3. I § 39 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk. 3.
For bedrifter som nævnt i stk. 1 finder § 17 anvendelse
fra den 1. juli 2022.« Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5. | | | | | | 4. § 41 affattes således: | | | | § 41. Loven
finder indtil den 1. juli 2022 ikke anvendelse på bygninger,
hvor kreaturer står opbundet (bindestalde), som er taget i
brug før den 1. juli 2010, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Bestemmelsen i § 6 finder anvendelse på bygninger som
nævnt i stk. 1. | | »§
41. Loven finder indtil den 1. juli 2027 ikke anvendelse
på bygninger, hvor kreaturer står opbundet
(bindestalde), som er taget i brug før den 1. juli 2010, jf.
dog stk. 2-4. Stk. 2. De
bygninger der er nævnt i stk. 1, kan i perioden fra og med
den 1. juli 2022 til og med den 30. juni 2027 anvendes, hvis
følgende betingelser er opfyldt: | | | 1) | Kreaturerne skal hvert år have
adgang til græsarealer i mindst 150 dage i mindst 6 timer
dagligt i perioden fra den 15. april til og med den 31. oktober.
Kreaturerne kan dog holdes på stald, | | | | a) | hvis det er nødvendigt for at
beskytte dyrene mod unormale vejrforhold, | | | | b) | hvis det er nødvendigt for at
beskytte marken mod skader ved unormale vejrforhold, | | | | c) | hvis det er nødvendigt for at
beskytte dyrene mod alvorlige insekt- eller parasitangreb,
eller | | | | d) | hvis dyrene skal insemineres,
undersøges eller behandles af veterinære årsager
på en måde, der nødvendiggør, at dyrene
ikke opholder sig udendørs. | | | 2) | De i bindestalden anvendte bindsler vil
give kreaturerne tilstrækkelig bevægelsesfrihed. | | | Stk. 3. Den
ansvarlige for bedriften skal påse, at der for flokken af
kreaturer, jf. stk. 2, nr. 1, sker skriftlig registrering af, | | | 1) | hvilke datoer flokken har haft adgang til
græsarealer, og | | | 2) | datoerne for opstaldning af flokken som
følge af de forhold, der er nævnt i stk. 2, nr. 1,
litra a - c med angivelse af det konkrete forhold. | | | Stk. 4.
Bestemmelsen i § 6 finder anvendelse på opbundne
kreaturer i bygninger som nævnt i stk. 1. § 13 finder
anvendelse ved afgræsning af kreaturer, jf. stk. 2, nr.
1.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2017. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|