Fremsat den 10. november 2016 af miljø- og fødevareministeren Esben Lunde Larsen
Forslag
til
Lov om ændring af lov om miljøbidrag
og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af
biler
(Nedsættelse af
miljøbidrag)
§ 1
I lov om miljøbidrag og
godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af
biler, jf. lovbekendtgørelse nr. 867 af 3. juli 2015,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 3 ændres »101
kr.« til: »84 kr.«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Nedsættelse af
miljøbidraget
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
6. Miljømæssige
konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte virksomheder og
organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Fra 2014 til 2016 er der sket et
markant fald i udbetalingen af skrotningsgodtgørelser,
hvilket har akkumuleret et overskud inden for
bilskrotningsordningen, som skal nedbringes frem til og med 2020.
Formålet med lovforslaget er derfor at foreslå en
nedsættelse af miljøbidraget fra 101 kr. til 84 kr.
Som et yderligere bidrag til at sikre den nødvendige
økonomiske balance inden for bilskrotningsordningen
forventer miljø- og fødevareministeren at ændre
bekendtgørelse nr. 293 af 26. marts 2014 om opkrævning
af miljøbidrag og udbetaling af skrotningsgodtgørelse
i forbindelse med ophugning og skrotning af biler, så
skrotningsgodtgørelsen forhøjes fra 1.500 kr. til
2.200 kr. Herved forventes andelen af biler, der skrottes lovligt
at stige, så det når op mod 90 %, hvilket øger
andelen af miljømæssigt korrekt behandlede
skrotbiler.
Ved ordningens etablering i 2000 blev et miljøbidrag
på 90 kr. og skrotningsgodtgørelse på 1.500 kr.
indført. Miljøbidraget, som de danske bilejere
betaler årligt sammen med den lovpligtige ansvarsforsikring,
finansierer ordningen og skrotningsgodtgørelsen, som
udbetales til bilejeren, når denne afleverer sit udtjente
køretøj til en lovpligtig affaldsbehandling.
Formålet med skrotningsgodtgørelsen er at give den
enkelte bilejer et økonomisk incitament og finansiere
omkostningen ved at aflevere sin udtjente bil hos en godkendt og
miljø- eller kvalitetscertificeret autoophugger med henblik
på at sikre en miljømæssigt forsvarlig
håndtering af den udtjente bil.
I 2007 blev der som følge af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/53/EF af 18. september 2000 om
udrangerede køretøjer indført producentansvar
for både nye og gamle biler. Det betyder, at enhver
bilproducent/importør skal sikre, at en bilejer kan aflevere
sin udtjente bil til en godkendt ophugger uden omkostninger. De
danske bilimportører har til dette formål etableret en
kollektiv ordning (Refero), som omfatter ca. 40 ophuggere ud af de
ca. 220 godkendte ophuggere. Hos de ophuggere, som indgår i
Refero-ordningen, kan bilejere aflevere udtjente biler uden
omkostninger. Ophuggere, der ikke er en del af denne ordning, kan
tage penge for at modtage udtjente biler.
Producentansvaret omfatter kun selve miljøbehandlingen og
dækker derfor ikke omkostninger til transport til ophuggeren
og administration i forhold til afmelding i motorregisteret m.v. I
dag koster det typisk 500 kr. for transport af en udtjent bil til
nærmeste ophugger og 250 kr. for administration i forhold til
afmelding i motorregisteret, indsendelse af anmodning om
skrotningsgodtgørelse m.v. Desuden kan ophuggeren
opkræve betaling for affaldshåndteringen, hvis
væsentlige dele mangler på den udtjente bil. Dette
følger af EU-direktivet om udrangerede
køretøjer, og er reguleret i § 18 i
bekendtgørelse om håndtering af affald i form af
motordrevne køretøjer og affaldsfraktioner herfra. Af
bestemmelsen fremgår det, at beløbet højst
må svare til materialeværdien af de manglende
komponenter, og at det højst må udgøre 300 kr.
for en manglende motor, 100 kr. for en manglende gearkasse og 100
kr. for en manglende katalysator. Bilejeren kan vælge selv at
varetage administrationen samt selv at transportere sin udtjente
bil til ophuggeren.
Som følge af det producentansvar, der trådte i
kraft i 2007, fungerer ordningen med skrotningsgodtgørelse i
dag som supplerende incitament til at aflevere udtjente biler hos
godkendte ophuggere, fordi der oveni muligheden for at aflevere sin
udtjente bil uden omkostninger gives en økonomisk
præmie, som kan dække eventuelle omkostninger til
transport m.v.
Behovet for nu at justere miljøbidraget er opstået,
fordi et tidligere underskud på ordningen på 200 mio.
kr., der nødvendiggjorde den seneste revision i 2013, er
vendt til et overskud på 77,6 mio. kr. primo 2016.
Overskuddet forventes at vokse til ca. 176 mio. kr. ultimo 2016.
Den hurtige afvikling af underskuddet skyldes et markant fald i
antallet af udbetalte skrotningsgodtgørelser siden 2014, da
der i perioden mellem 2012-2013 blev skrottet færre biler.
Dette vender en tendens fra 2009-2013, hvor antallet af skrotninger
steg fra år til år. Det akkumulerede overskud skal
nedbringes, og det foreslås derfor, at miljøbidraget
nedsættes fra 101 kr. til 84 kr. Der bør ikke
opkræves et højere miljøbidrag end
nødvendigt for at sikre miljøhensynene bag ordningen,
og ordningen bør ikke generere overskud.
Skrotningsgodtgørelsens størrelse reguleres af
miljøministeren via bekendtgørelse om
opkrævning af miljøbidrag samt udbetaling af
godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af
biler. Skrotningsgodtgørelsen forventes sat op fra 1.500 kr.
til 2.200 kr. pr. 1. januar 2017 ved en
bekendtgørelsesændring. Det er forbundet med relativt
stor usikkerhed at vurdere, hvordan udviklingen i antallet af
skrottede biler vil være fremadrettet. De foreslåede
satser forventes at nedbringe det akkumulerede overskud over en
fireårig periode (2017-2020).
2. Hovedpunkt i lovforslaget
2.1. Nedsættelse af miljøbidraget
2.1.1. Gældende ret
I 1999 vedtog Folketinget lov nr. 372 af 2. juni 1999 om
miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med
ophugning og skrotning af biler. Loven indførte en ordning,
hvorefter alle ejere af en person- eller varebil skal betale et
årligt miljøbidrag til brug for finansiering af en
skrotningsgodtgørelse, som udbetales til bilejeren,
når denne afleverer sit udtjente køretøj til en
godkendt ophugger.
Ifølge lovens § 3
udgør miljøbidraget, som ejeren af en person- eller
varebil opkræves årligt via den lovpligtige
ansvarsforsikring, 101 kr. Det følger af lovens § 6,
stk. 4, at ministeren fastsætter størrelsen af
godtgørelsen. Beløbet er i dag fastsat til 1.500 kr.
i § 8 i bekendtgørelse nr. 293 af 26 marts. 2014 om
opkrævning af miljøbidrag samt udbetaling af
godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af
biler.
2.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Skrotbiler anses generelt for at være en værdifuld
ressource pga. jern- og metalgenanvendelse og genbrug af
reservedele. De seneste mange år har jern- og metalpriserne
været høje, hvilket betyder, at skrotbiler har
været en eftertragtet vare. Den tendens har nu ændret
sig, da jern- og metalpriserne er blevet væsentligt lavere.
Konkurrencen på prisen på anskaffelse af skrotbiler
kombineret med et stort fald i jernprisen gør
miljøbehandling af biler urentabel og har bragt den lovlige
ophuggerbranche i krise. Det ulovlige bilskrotmarked, som
udgøres af alle andre måder at bortskaffe
skrotningsmodne biler på end ved korrekt
miljøbehandling hos registrerede autoophuggere, skaber
konkurrence til det lovlige bilskrotmarked. Branchen har oplyst
overfor Miljø- og Fødevareministeriet, at den er
trængt, og at mange ophuggerpladser må afvikles.
Formålet med skrotningsordningen er, at bilerne afleveres
til skrotning hos de registrerede autoophuggere, som skal
udføre korrekt miljøbehandling af skrotbilerne.
Derfor skal skrotbiler ifølge lovgivningen skrottes hos de
registrerede autoophuggere. Det vurderes, at
skrotningsgodtgørelsens størrelse har betydning for
at fastholde, at skrotbiler afleveres hos godkendte autoophuggere
og ikke ender i illegale affaldsstrømme. For at
imødekomme branchen og fastholde arbejdspladser samt for at
sikre, at biler bliver afleveret til en lovlig og
miljømæssigt forsvarlig affaldsbehandling, forventes
skrotningsgodtgørelsen at blive sat op.
Ordningen er statsfinansiel neutral og skal balancere over en
fireårig periode, jf. Finansministeriets budgetvejledning.
Miljøordningen er svær at styre økonomisk, da
udgifterne typisk er svære at forudsige, fordi flere faktorer
påvirker økonomien, og antallet af skrottede biler
varierer meget fra år til år. Derfor er det tidligere
end forudsat nødvendigt at justere miljøbidraget og
skrotningsgodtgørelsen for at opnå økonomisk
balance i ordningen. Det er forbundet med relativt stor usikkerhed
at vurdere, hvordan udviklingen i antallet af skrottede biler vil
være fremadrettet. Ved nedsættelse af
miljøbidraget og forhøjelse af
skrotningsgodtgørelsen tilstræbes det, at det
akkumulerede overskud gradvist afvikles frem til udgangen af 2020,
hvor det vurderes, at ordningen vil være i balance.
Som det fremgår af de specielle bemærkninger til
lovforslagets § 1, nr. 1, kan der dog senere ske en regulering
af skrotningsgodtgørelsens størrelse, hvis
udviklingen i bilbestanden og antallet af udtjente biler bliver
anderledes end forudsat. Den foreslåede justering
udgør en plan for nedbringelse af det akkumulerede overskud
over fire år fra 2017-2020, og der har vist sig behov for
igen at justere bidraget i lyset af den relativt store usikkerhed,
der er forbundet med at vurdere udviklingen i antallet af biler,
der skrottes.
Miljøbidraget udgjorde oprindeligt 90 kr., men blev ved
lov nr. 385 af 6. juni 2002 om ændring af lov om
miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med
ophugning og skrotning af biler nedjusteret til 60 kr. for at
bidrage til at afvikle et akkumuleret overskud. Overskuddet blev
oparbejdet, idet der ikke blev skrottet så mange biler, som
forventet ved etablering af ordningen. På samme tidspunkt
blev skrotningsgodtgørelsen opjusteret fra 1.500 kr. til
1.750 kr., idet omkostningerne til affaldsbehandling blev
øget som følge af skærpede EU-krav til
genanvendelse af glas og plast fra udtjente biler. Da der blev
indført producentansvar i 2007 ændrede ordningen
karakter og fungerede derfra som supplerende incitament til at
aflevere udtjente biler hos godkendte ophuggere.
Skrotningsgodtgørelsen blev i forbindelse med
indførelse af producentansvar i 2007 fastholdt på
1.750 kr. I 2013 blev miljøbidraget og
skrotningsgodtgørelsen justeret, hvor miljøbidraget
blev forhøjet fra 60 kr. til 101 kr., og
skrotningsgodtgørelsen blev sat ned til 1.500 kr. ved
ændring af bekendtgørelsen.
Ved sidste justering af miljøbidraget i 2013 indgik det i
overvejelserne, om ordningens ekstra incitament var
nødvendigt. Det blev overvejet, om producentansvar og
lovpligtig aflevering til korrekt miljøbehandling i
tilstrækkelig grad varetog miljøhensynet. Vurderingen
var dengang, at en velfungerende skrotningsordning forebygger
risikoen for, at flere ville vælge ulovlig ophugning, eller
at antallet af efterladte biler ville stige. Det blev derfor
besluttet at justere satserne for at opretholde en velfungerende
skrotningsordning samt at evaluere ordningen efter et år,
dvs. i 2015. Endvidere gennemføres en grundig analyse af
behovet for ekstra incitament på kortere sigt.
Deloitte har på Miljøstyrelsens foranledning
evalueret ordningen, herunder effekten af
skrotningsgodtgørelsen. Evalueringen konkluderer, at
ordningen har opfyldt sit formål og bevirker, at mange biler
afleveres til lovlig skrotning. Men evalueringen forholder sig
kritisk til skrotningsgodtgørelses størrelse, idet
der i perioden 2012-2013 er foretaget færre lovlige
skrotninger på grund af den lavere
skrotningsgodtgørelse. Evalueringen peger på, at det
sorte marked har opnået et ganske betydeligt omfang, og
risikoen ved en lav skrotningsgodtgørelse er, at den mister
sin kraft som incitament til, at bilejeren afleverer sin bil hos
godkendte og registrerede autoophugger.
Ifølge Deloittes og Miljø- og
Fødevareministeriets egne beregninger vil en
skrotningsgodtgørelse på 2.200 kr. forventeligt
bevirke, at op mod 90 % af bilskrotningerne i Danmark vil blive
udført af godkendte og miljø- eller
kvalitetscertificerede autoophuggere, hvilket vil øge
kvaliteten af behandlingen af skrotbilen og må forventes at
medføre en fordel for miljøet. Det ulovlige marked
forventes således at blive reduceret fra 20-25 % til 10 %.
Beregningerne viser dog, at estimering af effekterne af en
skrotningsgodtgørelse over 2.000 kr. er behæftet med
stor usikkerhed. En forhøjelse af skrotningspræmien
vil øge incitamentet til at aflevere den udtjente bil til en
godkendt ophugger og vurderes at gøre det attraktivt for
bilejeren at aflevere sin udtjente bil frem for at henstille den
enten på privat grund, offentlig vej eller i naturen eller
aflevere den til en autoophugger uden godkendelse. Begrundelsen for
forøgelsen af skrotningsgodtgørelsen er således
miljømæssig.
Ordningen vil blive evalueret et år efter lovens
ikrafttræden med hensyn til økonomi og
miljøeffekt. Evalueringen vil blive finansieret over
miljøbidraget. For desuden at styrke ordningens
miljøeffekter vil der fortsat blive afholdt
informationskampagner om ordningen, så det sikres, at
borgerne er informeret om korrekt adfærd i forhold til
håndtering af udtjente biler, herunder muligheden for at
få udbetalt skrotningsgodtgørelse. Det årligt
forventede budget til informationskampagner skal således
også anvendes på at forebygge skrotning hos
uautoriserede ophuggere. Dette kan dels ske ved at oplyse
forbrugerne om muligheden for skrotningsgodtgørelse og om,
at det ikke er lovligt at gøre brug af en ophugger, der ikke
er miljøgodkendt efter reglerne i
miljøbeskyttelsesloven og ikke er certificeret efter
reglerne i bilskrotningsbekendtgørelsen, og dels ved at
vejlede kommunerne nærmere om kommunernes
håndhævelse af disse regler.
Miljøbidraget opkræves
af forsikringsselskaberne via den lovpligtige ansvarsforsikring,
jf. lovens § 4. Øvrige bestemmelser vedr.
opkrævning af miljøbidraget fremgår af § 1
i bekendtgørelse om opkrævning af miljøbidrag
og udbetaling af skrotningsgodtgørelse i forbindelse med
ophugning og skrotning af biler. En ændring af
miljøbidraget kræver ændringer i
forsikringsselskabernes databaser og faktureringssystemer.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Nedsættelsen af miljøbidraget og forøgelsen
af skrotningsgodtgørelsen vil hverken have positive eller
negative økonomiske eller administrative konsekvenser for
stat, regioner eller kommuner. Ordningen er statsfinansiel neutral
og skal hvile i sig selv. Det skal, jf. Finansministeriets
budgetvejledning 2016, tilstræbes, at ordningen balancerer
over en løbende 4-årig periode fra og med
regnskabsåret. I lovforslaget arbejdes med en nedbringelse af
overskuddet i løbet af 2017-2020. Der er ingen offentlige
udgifter, og alle udgifter til øget udbetaling afholdes af
indsamlingsordning for udtjente biler.
Primo 2016 er der oparbejdet et overskud på
bilskrotningsordningen på 77,6 mio. kr., som forventes at
vokse yderligere til ca. 176 mio. kr. ultimo 2016. De
foreslåede justeringer sikrer en plan for at afvikle
overskuddet frem til og med 2020, hvorved Miljø- og
Fødevareministeriets udgiftsloft reduceres med
gennemsnitligt 44 mio. kr. årligt de næste 4 år.
Afviklingen af overskuddet skal holdes inden for Miljø- og
Fødevareministeriets delloft for driftsudgifter ved et
mindreforbrug på øvrige områder i ministeriet,
jf. budgetlovens generelle regler.
Forsikringsselskaberne opkræver miljøbidraget hos
bilejerne sammen med den årlige forsikringspræmie, jf.
lovens § 4. Det indbetalte miljøbidrag bliver
overført til SKAT. Den proces er uændret, hvorfor
lovændringen ikke indebærer nogen administrative
konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for kommuner og regioner, idet de ikke har opgaver
efter loven.
Administrationen af udbetalingen af
skrotningsgodtgørelser varetages fortrinsvis af den af
miljø- og fødevareministeren udpegede eksterne
administrator, jf. lovens §§ 7 og 8. Det er i dag Dansk
Producentansvarssystem (DPA-System), som af miljø- og
fødevareministeren er udpeget til administrationen af
producentansvarsområdet, herunder administrationen af
godtgørelsesordningen under betegnelsen "Miljøordning
for Biler". DPA-System er en privat organisation oprettet med det
formål at etablere, gennemføre og udvikle et effektivt
system til håndtering af producentansvaret for elektrisk og
elektronisk udstyr, batterier og biler.
Miljøstyrelsen varetager
også administrative opgaver i forbindelse med ordningen,
herunder sagsbehandling af dispensationssager, samt træffer
afgørelser i de sager, hvor DPA-system ikke finder
betingelserne for udbetaling af skrotningsgodtgørelse
opfyldt, eller hvor der opstår tvivl om, hvorvidt
betingelserne er opfyldt, jf. § 13, stk. 3, i
bekendtgørelse om opkrævning af miljøbidrag
samt udbetaling af godtgørelse i forbindelse med ophugning
og skrotning af biler. Det fremgår af lovens § 8, stk.
2, at Miljøstyrelsen skal være ankeinstans for
DPA-Systems afgørelser, når Miljø- og
fødevareministeren sætter den pågældende
bestemmelse i kraft.
Miljøbidraget
forudsættes at skulle dække offentlige myndigheders
omkostninger til opkrævning af bidraget. Det er således
forudsat, at miljøbidraget skal finansiere både
omkostninger hos den udpegede administrator, som i dag er
DPA-system, samt omkostninger til Miljøstyrelsens
administration. De administrative omkostninger for ordningen
udgør i dag 6,7 mio. kr. pr. år til administrationen
af ordning "Miljøordning for Biler". Endvidere er
Miljøstyrelsen kompenseret med 0,7 mio. kr. årligt,
der svarer til styrelsens anvendte tid til dækning af
omkostningerne ved at administrere ordningen. Hertil kommer et
forventet årligt budget til informationskampagner på
ca. 1,3 mio. kr. i 2017 og 0,8 mio. kr. per år i årene
2018-2020. Merudgifterne i 2017 skyldes en øget
informationsindsats ift. de ændrede satser samt øget
information om korrekt skrotning og miljøbehandling af
biler. Administrationsomkostningerne har og vil fortsat have
marginal betydning for miljøbidragets størrelse.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Miljøbidraget opkræves
af forsikringsselskaberne via den lovpligtige ansvarsforsikring,
jf. lovens § 4. Brancheforeningen Forsikring & Pension
oplyser, at forsikringsselskaberne har behov for et varsel på
minimum 3 måneder til at kunne implementere det ændrede
miljøbidrag i deres administrative systemer.
Forsikringsselskaberne vil derfor have administrative omkostninger
knyttet til at ændre satsen på miljøbidraget,
idet der skal ændres i selskabernes administrative systemer.
Der vil være tale om engangsomkostninger af mindre omfang.
Lovforslaget skønnes ikke i øvrigt at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har positive
økonomiske konsekvenser for ophuggererhvervet.
Skrotningsgodtgørelsen vil
være af en sådan størrelse, at incitamentet til
at aflevere sin udtjente bil hos en godkendt ophugger
forøges. De godkendte ophuggere kan således fastholde,
at bilejerne afleverer deres udtjente bil hos dem, og der sker
dermed ingen ændring i disse virksomheders
forretningsgrundlag. Udover de miljømæssige fordele
ved at fastholde, at udtjente biler afleveres hos godkendte
ophuggere, forventes der fastholdelse af arbejdspladser i en
branche, der i høj grad beskæftiger ufaglærte.
Branchen vurderer, at godkendt autoophug i dag beskæftiger
omkring 700 ansatte. Forøgelsen af
skrotningsgodtgørelsen forventes også at bidrage til
bekæmpelse af det ulovlige marked for skrotbiler.
Varebiler og firmabiler er også omfattet af reglerne for
skrotningsgodtgørelse. En nedsættelse af
miljøbidraget vil derfor betyde en mindre økonomisk
besparelse på 17 kr. per bil årligt for den del af
erhvervslivet, som anvender firma- og varebiler.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
Miljøbidraget bliver 17 kr. billigere per bil årligt
for bilejere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Den foreslåede nedsættelse af miljøbidraget
kombineret med en opjustering af skrotningsgodtgørelsen
vurderes at bringe ordningen i økonomisk balance.
Skrotningsgodtgørelsen vil have en størrelse, som vil
gøre det mere attraktivt for bilejeren at aflevere sin
udtjente bil hos en godkendt autoophugger fremfor at henstille den
enten på privat grund, offentlig vej eller i naturen.
Forøgelsen af skrotningsgodtgørelsen vil
således bidrage til at bekæmpe det ulovlige marked for
skrotbiler, og dermed forventeligt bidrage til at et øget
antal skrotbiler behandles miljømæssigt korrekt.
Bilskrotningsordningen har et
miljømæssigt sigte, da ophugning og
miljøbehandling hos miljøcertificerede autoophuggere
betyder, at der føres tilsyn med virksomheden via
miljøgodkendelsen samt årlige audits af miljø-
eller kvalitetsledelsessystemet foretaget af en uafhængig
tredjepart. Desuden sikrer ordningen forsvarlig håndtering af
farlige stoffer i forbindelse med den såkaldte
miljøbehandling, og at genanvendelses- og
nyttiggørelsesmål overholdes i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF af 18.
september 2000 om udrangerede køretøjer. Bilejerens
incitament til at aflevere sin skrotbil hos en godkendt ophugger
vurderes at forstærkes, da godtgørelsen for at
gøre det miljømæssigt rigtige forøges
med 700 kr. ved bekendtgørelsesændring.
Forhøjelsen af skrotningsgodtgørelsen følger
ikke af lovforslaget, men der er sammenhæng mellem den
forventede justering af skrotningsgodtgørelsen og den
foreslåede justering af miljøbidraget, som tilsammen
skal medvirke til, at det oparbejdede overskud på ordningen
nedbringes til nul ultimo 2020.
Lovændringen har i sig selv ingen
miljømæssige konsekvenser, men indgår som
beskrevet i en sammenhæng, der forventes at have en positiv
indvirkning på miljøet.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v..
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. september til
3. oktober 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatsamfundet, Akademiet for de tekniske videnskaber,
Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd, Autig (Autobranchens
Handels- og Industriforening i Danmark),
Bilgenbrug Danmark, Boligselskabernes Landsforening, CAD (De
frie autoværksteder), Centralforeningen af
Autoreparatører i Danmark, CONCITO,
Copenhagen Ressource Institute, COOP Danmark, DAKOFA, Danmarks
Automobilforhandler Forening (DAF), Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Affaldsforening,
Dansk Arbejdsgiverforening , Dansk Autogenbrug, Dansk Energi,
Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk Transport og Logistik (DTL),
Dansk Veteran Bilklub (DVK),
De Danske Bilimportører (DBI), De Samvirkende
Købmænd (DSK), DI, DPA-System, Dansk Standard, Danske
Advokater, Danske Revisorer, Det Økologiske Råd,
Energi- og olieforum, FDM, Finansrådet,
Forbrugerrådet, FORCE Technology, Foreningen af Auto og
Industrilakere (FAI), Foreningen af Miljømedarbejdere i
kommunen (ENVINA), Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Forsikring & Pension, Friluftsrådet,
Genvindingsindustrien, Greenpeace,
Håndværksrådet, Informationscenter for
Miljø & Sundhed, Ingeniørforeningen i Danmark
(IDA), Kommunalteknisk Chefforening (KTC), Landbrug &
Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Miljøordning for Biler ,
NOAH, Plastindustrien i Danmark, Procesindustriens
Brancheforening, Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
Rigsrevisionen, Teknologisk Institut, Motorhistorisk
Samråd
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Afviklingen af overskuddet skal holdes
inden for Miljø- og Fødevareministeriets delloft for
driftsudgifter ved et mindre forbrug på øvrige
områder i ministeriet, jf. budgetlovens generelle regler.
Herudover vil ændringen hverken have positive eller negative
konsekvenser, da de øgede udgifter til udbetalingen af
skrotningsgodtgørelse finansieres inden for
bilskrotningsordningen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Miljøbidragets størrelse
bliver 17 kr. lavere per bil årligt og antallet af
miljøbehandlinger hos registrerede ophuggere forventes at
stige. Derudover vil bekendtgørelsesændringen
medføre øget skrotningsgodtgørelse ved
skrotning af biler. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forsikringsselskaberne vil have
administrative omkostninger knyttet til at ændre satsen
på miljøbidraget, idet der skal ændres i
selskabernes administrative systemer. Der vil være tale om
engangsomkostninger af mindre omfang. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Miljøbidragets størrelse
bliver 17 kr. lavere per bil årligt. Derudover vil
bekendtgørelsesændringen medføre øget
skrotningsgodtgørelse ved skrotning af biler. Selve
ændringen har ingen administrative konsekvenser for
borgerne. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Lovændringen vil ikke i sig selv
medføre miljømæssige konsekvenser. Lovforslaget
hænger dog sammen med en påtænkt
bekendtgørelsesændring, som vil hæve
skrotningsgodtgørelsen med 700 kr. fra det nuværende
niveau. Dette forventes at medføre et lettere forbedret
miljøbeskyttelsesniveau. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU- retlige minimumsforpligtel | Ja Nej | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 3 i
lovbekendtgørelse nr. 867 af 3. juli 2015 om
miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med
ophugning og skrotning af biler, at miljøbidraget
udgør 101 kr.
Det foreslås, at beløbet i lovens § 3
nedsættes fra 101 kr. til 84 kr.
Ved denne nedsættelse af miljøbidraget og den
påtænkte ændring af § 8, stk. 1, i
bekendtgørelse om opkrævning af miljøbidrag
samt udbetaling af godtgørelse i forbindelse med ophugning
og skrotning af biler, således at
skrotningsgodtgørelsen forhøjes fra 1.500 kr. til
2.200 kr., tilstræbes det, at det akkumulerede overskud
gradvist kan afvikles frem til udgangen af 2020. Her vurderes det
akkumulerede overskud på ordningen at være nedbragt.
Det er dog forbundet med relativt stor usikkerhed at vurdere,
hvordan udviklingen i antallet af skrottede biler vil være
fremadrettet, og dermed usikkert, i hvilket tempo overskuddet vil
blive nedbragt.
Baggrunden for de foreslåede satser er et forventet
fortsat fald i antallet af udtjente biler, jf. afsnit 2.1.2 i de
almindelige bemærkninger. Såfremt udviklingen i
bilbestanden og antallet af udtjente biler bliver anderledes end
forudsat, kan der skabes balance i ordningen ved at regulere
skrotningsgodtgørelsens størrelse med hjemmel i
bemyndigelsen i lovens § 6, stk. 4, eller justere
miljøbidraget ved en ny lovændring.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
ret | Lovforslaget | | § 1 | | I lov om miljøbidrag og
godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af
biler, jf. lovbekendtgørelse nr. 867 af 3. juli 2015,
foretages følgende ændring: | § 3. Ejeren
af en bil, der er omfattet af § 2 og indregistreret i Danmark,
skal årligt betale et miljøbidrag på 101
kr. | 1. I § 3 ændres »101 kr.«
til: »84 kr.«. | | § 2 | | Loven træder i kraft den 1. juli
2017. |
|