Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 14. marts 2017
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2016 og var til 1. behandling den 25. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og sundheds-
og ældreministeren sendte den 15. juli 2016 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 633 (folketingsåret
2015-16). Den 10. november 2016 sendte sundheds- og
ældreministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Udvalget holdt den 31. januar 2017 en
teknisk gennemgang ved sundhedsministeren.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Cryos International og Nordic Cryobank,
Signe Fjord,
Foreningen Solomor og
LGBT Danmark.
Sundheds- og ældreministren og
sundhedsministren har over for udvalget kommenteret de skriftlige
henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Cryos International og Nordic
Cryobank mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning
til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11
spørgsmål til henholdsvis sundheds- og
ældreministeren og sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som disse har besvaret.
4 af udvalgets spørgsmål og
sundhedsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Venstres, Liberal Alliances, Alternativets, Socialitisk Folkepartis
og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at ministeren på grundlag af en juridisk
analyse konstaterer, at Danmark er forpligtet til at implementere
ændringerne i L 76, og derfor støtter partierne
forslaget.
I forbindelse med udvalgsbehandlingen har
partierne haft et stærkt fokus på at sikre, at der ikke
er tale om overimplementering af vævsdirektivet, og at
direktivet vil blive fortolket i sin videste form, således at
flest mulige sikres god adgang til behandling.
Partierne bag lovforslaget er også
opmærksomme på de implikationer, som forslaget har -
særlig for enlige og lesbiske i EU-lande med andre kulturer,
normer og traditioner end Danmark. Der har ligeledes i
udvalgsbehandlingen været opmærksomhed på, om
direktivet lever op til sit formål om at forbedre sporing og
patientsikkerhed, og at direktivet for nogle kan medføre
øgede omkostninger og bureaukrati.
Med ovenstående bemærkninger om
direktivet og på baggrund af ministeriets konklusion om, at
Danmark juridisk er forpligtet til at indføre de
foreslåede ændringer, og at der derved ikke er tale om
overimplementering, støtter partierne forslaget.
Partierne bemærker dog, at
såfremt der efter vedtagelsestidspunktet enten i forbindelse
med den aftalte status i 2021 eller før opstår
forhold, som kan have indflydelse på den juridiske analyse,
ønsker partierne, at L 76 tages op til fornyet
overvejelse.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at lovforslaget stort set vil umuliggøre hjemmeinsemination
både i indland og udland. Desuden mener EL, at hensynet til
øget sporbarhed og rapportering kan ske på mindre
indgribende vis. Nogle af verdens største sædbanker er
danskejede med sæde eller filialer i Danmark. I dag kan
enkeltpersoner og par uanset geografisk bosted bestille
donorsæd fra disse banker over internettet, få det
fragtet hjem til sig og udføre hjemmeinsemination med det
formål at opnå graviditet. Muligheden benyttes af mange
internationale kunder og gør, at kvinder og par, som bor
eller opholder sig i lande, hvor det af økonomiske, sociale
eller lovgivningsmæssige grunde ikke er muligt at opnå
fertilitetsbehandling i det offentlige eller private
sundhedsvæsen, eller som blot ikke ønsker at
lægge krop til andet end hjemmeinsemination, som ikke
nødvendigvis betinger medicin eller andre indgreb, får
adgang til en billig og ukompliceret behandling. Der er tale om en
bred gruppe af købere, men seksuelle minoriteter, enlige
kvinder og alternative familietyper formodes at udgøre den
helt overvejende del. I mange lande vil den nuværende
mulighed for køb af primært dansk donorsæd og
hjemmeinsemination være deres eneste mulighed for
fertilitetsbehandling og dermed for at opnå graviditet.
Restriktionerne i lovforslaget skal anskues ud fra et
internationalt menneskerettighedsperspektiv, hvor seksuelle
minoriteter og enlige kvinder bosiddende i og uden for EU
begrænses i deres mulighed for at stifte familie på
lige fod med heteroseksuelle. I en dansk sammenhæng kan det
ligeledes ud fra et rettighedsperspektiv ses som problematisk, at
de grupper, som helt overvejende benytter hjemmeinsemination -
lesbiske og enlige kvinder - fratages denne enkle, omkostningslave
og indgrebsfri mulighed. Derfor kan Enhedslistens medlemmer ikke
støtte det samlede lovforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
14, stk. 2, nr. 2, ændres »§ 57
eller« til: »§ 57,«.
02. I
§ 14, stk. 2, nr. 3, ændres
»§ 26, stk. 1.« til: »§ 26, stk. 1,
eller«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
2) I
nr. 1 indsættes efter
»Patientsikkerhed«: », og
»Sundhedsstyrelsens« til: »Styrelsen for
Patientsikkerheds««.
[Ressortændring]
3) I
nr. 8 affattes den indledende tekst
således:
»Efter § 11 indsættes i kapitel 4:«.
[Lovteknisk ændring]
4)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01. Kapitel 4 a ophæves.«
[Konsekvensændring]
Til § 3
5) Stk.
1 og 2 affattes
således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. §
1, nr. 01, 02 og 2-4, træder i kraft den 9. februar
2019.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om
en lovteknisk ændring, hvor »eller« til sidst i
§ 14, stk. 2, nr. 2, flyttes til § 14, stk. 2, nr. 3, som
følge af den foreslåede tilføjelse af et nyt
nr. 4 i § 14, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Den
foreslåede ændring indebærer, at henvisninger til
Sundhedsstyrelsens pligter m.v. efter loven alle steder
overgår til Styrelsen for Patientsikkerhed. Ændringen
er en konsekvens af, at Sundhedsstyrelsen ved en
organisationsændring i Sundheds- og Ældreministeriet
pr. 8. oktober 2015 blev opdelt og området for væv og
celler overført til den nyoprettede Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk justering,
hvorefter de i bestemmelsen to foreslåede ændringer
(ophævelsen af kapitel 4 a og
indsættelsen af § 11 a i
kapitel 4 af ordensmæssige
årsager opsplittes i to separate bestemmelser. Der tilsigtes
med ændringen ingen indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 4
Den forslåede ophævelse af
kapitel 4 a er en lovteknisk konsekvens af den foreslåede
opsplitning af bestemmelsen i nr. 9, jf. ovenfor.
Til nr. 5
Den foreslåede nyaffattelse af §
3, stk. 1 og 2, i dette lovforslag sker af lovtekniske grunde,
bl.a. for at bestemmelserne i lovforslagets § 1, nr. 6-9, kan
træde i kraft og have virkning på samme tid.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Thomas Danielsen (V)
Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller
Mortensen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn Sørensen (EL)
Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Kirsten
Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 76
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundheds- og ældreministeren | 2 | Henvendelse af 21/11-16 fra LGBT
Danmark | 3 | Henvendelse af 19/1-17 fra Signe
Fjord | 4 | Henvendelse af 7/12-16 fra Foreningen
Solomor | 5 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 6 | Notat om juridiske bindinger, fra
sundhedsministeren | 7 | Præsentation fra den tekniske
gennemgang af lovforslaget den 31. januar 2017 | 8 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 9 | Henvendelse af 19/2-17 fra Cryos
International og Nordic Cryobank | 10 | Henvendelse af 27/2-17 fra Cryos
International og Nordic Cryobank | 11 | Ændringsforslag fra
sundhedsministeren | 12 | Udkast til betænkning | 13 | Orientering om status i 2021 over effekten
af de med lovforslaget foreslåede ændringer af
vævsloven, fra sundhedsministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 76
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
21/11-16 fra LGBT Danmark, til sundheds- og ældreministeren,
og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
7/12-16 fra Foreningen Solomor, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/2-17 fra Cryos International og Nordic Cryobank, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/2-17 fra Cryos International og Nordic Cryobank, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om der foreligger dokumentation for,
at donorsæd er videregivet fra recipient til andre ikke
tiltænkte personer, til sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå | 6 | Spm. om man fra de danske myndigheders side
har erfaringer med, at manglende sporbarhed af donorsæd har
været eller er et reelt problem, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om omfanget af tilfælde, hvor
donorsæd er blevet udvekslet mellem private personer, frem
for at donorsæden er blevet købt direkte hos en
sædbank, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvorfor der er forskellige
vurderinger af, om der med lovforslaget er tale om en
overimplementering eller ej, til sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå | 9 | Spm. om ministeren er indstillet på
at indsætte en bestemmelse om evaluering af loven, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om redegørelse for det
nærmere indhold af de dele af lovforslaget, som træder
i kraft hhv. den 1. juli 2017, den 1. juli 2018, den 9. februar
2019 og den 1. juli 2019, til sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå | 11 | Spm., om de direktiver, der ligger til
grund for lovforslaget, giver mulighed for senere
ikrafttrædelsestidspunkter end de i lovforslaget
foreslåede datoer, til sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets
spørgsmål til sundhedsministeren og dennes svar
herpå og breve fra sundhedsministeren til udvalget
Spørgsmålene og
sundhedsministerens svar herpå og sundhedsministerens
henvendelser til udvalget er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål 8:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor
der er forskellige vurderinger af, om der med L 76 er tale af en
overimplementering eller ej, jf. bilag 6 og bilag 9.
Svar:
Jeg vil ikke begive mig ind i konkret at gisne
om overvejelserne eller motiverne bag de fortolkninger af
vævsdirektivet, som er foretaget af andre end mit eget
ministerium.
Det er som nævnt i Sundheds- og
Ældreministeriets notat af 5. januar 2017 (SUU L 76, bilag 6)
ministeriet vurdering, at vævsloven i sin nuværende
affattelse ikke gennemfører vævsdirektivets krav om
sporbarhed og om indberetning og registrering af alvorlige
uønskede hændelser og bivirkninger med den
fornødne effektivitet. Ministeriet har drøftet sagen
med Justitsministeriet, der er enig i ministeriets fortolkning af
vævsdirektivet.
Embedsmænd skal i udførelsen af
deres arbejde overholde en række pligter, som blandt andet
følger af grundlæggende retlige normer i vores
statsforfatningsret, jf. også »Kodeks VII, Syv centrale
pligter for embedsmænd i centraladministrationen«.
Blandt disse pligter er en lovligheds- (eller hjemmels-) pligt, en
sandhedspligt og en pligt til at være partipolitisk neutral.
Disse pligter gælder ikke uden for centraladministrationen,
og her kan særinteresser muligvis spille ind, herunder i
forbindelse med lovfortolkning.
Sørgsmål 9:
Ministeren bedes oplyse, om ministeren er
indstillet på at indsætte en bestemmelse om evaluering
af loven, f.eks. efter 2 år efter første del af loven
er trådt i kraft?
Svar:
Jeg lægger ved besvarelsen til grund, at
spørgsmålet vedrører effekten af de
foreslåede ændringer af vævsloven, som også
de øvrige spørgsmål til L 76 omhandler.
Jeg kan oplyse, at Europa-Kommissionen har
oplyst, at man vil evaluere vævsdirektivet og de
tilhørende to gennemførelsesdirektiver. For
nuværende er processen i et tidligt stadium, hvor der netop
er udsendt et såkaldt »roadmap« fra Kommissionen.
Heraf fremgår det, at Kommissionen i 2. kvartal 2017 vil
igangsætte en bred, inddragende høring over
vævsdirektiverne.
Der lægges op til følgende:
- 12-ugers
åben høring blandt interessenter
- En
målrettet høring blandt CASoHO Expert Group (de
nationale kompetente myndigheder) og gruppemøder med
»key stakeholders« og nationale kompetente
myndigheder
- En stakeholder
event efter høringens afslutning
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
forventning, at processen kan føre frem til, at Kommissionen
på baggrund af evalueringens resultater udarbejder udkast til
nye eller reviderede retsakter på området. Ministeriet
vil blandt andet via Styrelsen for Patientsikkerheds deltagelse i
CASoHO Expert Group følge arbejdet tæt.
På den baggrund foreslår jeg, at
der ikke indsættes en særskilt bestemmelse om
evaluering i lovforslaget, men at den evaluering, som Kommissionen
har planlagt, følges tæt, da reglerne på
området netop er EU-retligt regulerede.
Spørgsmål 10:
Ministeren bedes redegøre for det
nærmere indhold af de dele af lovforslaget som træder i
kraft hhv. 1. juli 2017, 1. juli 2018, 9. feb. 2019 og 1. juli
2019, herunder begrundelsen for de forskellige
ikrafttrædelsesdatoer.
Svar:
De dele af lovforslaget om vævsloven,
som foreslås at træde i kraft den 1. juli 2017, er
alene de definitionsbestemmelser, som allerede er gældende i
vævslovgivningen i dag (herunder i bekendtgørelser),
men som med lovforslaget af ordenshensyn foreslås samlet i
vævsloven.
For de øvrige foreslåede
ændringer af vævsloven er det tilstræbt at give
aktørerne, herunder sædbankerne og
fertilitetsklinikkerne, god tid til at implementere
ændringerne. Derfor er der mere end et år til, at
distributionskravet får delvis virkning. Konkret er det i L
76 foreslået, at ændringerne for distribution af
sæd inden for EU og EØS har virkning fra den 1. juli
2018, mens ændringerne for distribution af humane væv
og celler til tredjelande først har virkning fra den 1. juli
2019.
Baggrunden for den differentierede anvendelse
af reglerne er på den ene side et ønske om at give
vævscentrene tilstrækkelig tid til at tilpasse deres
forretning til de foreslåede ændringer. Herunder gives
tid til at afsætte eventuelt opbyggede varelagre af
donorsæd i overensstemmelse med de gældende regler.
På den anden side ønskes hurtigst
muligt at sikre overensstemmelse med direktivets krav om sporbarhed
og indberetning af alvorlige uønskede hændelser og
alvorlige bivirkninger, som allerede har været gældende
i de øvrige EU-medlemslande i en årrække. Derfor
foreslås anvendelse af reglerne for distribution af humane
væv og celler inden for EU og EØS i 2018 og anvendelse
af reglerne om eksport af samme til tredjelande i 2019.
For så vidt angår lovforslagets
bestemmelser om sikkerhedselementer i lægemiddelloven
foreslås ikrafttræden den 9. februar 2019. Det skyldes,
at Kommissionens Delegerede Forordning (EU) 2016/161 af 2. oktober
2015 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2001/83/EF i form af de nærmere regler for
sikkerhedselementerne på humanmedicinske lægemidlers
emballage finder anvendelse fra den dato.
I den kommende periode frem til reglernes
anvendelse i praksis skal imidlertid foretages tilpasning af en
række bekendtgørelser, således at reglerne er
på plads, når sikkerhedselementerne og det tilknyttede
datalagringssystem skal fungere i praksis. De bestemmelser i
lovforslaget om lægemiddelloven, der giver
Lægemiddelstyrelsen eller Sundheds- og Ældreministeriet
hjemmel til at fastlægge nærmere regler foreslås
derfor at træde i kraft den 1. juli 2017. Denne etapevise
ikrafttrædelse gør det muligt at gennemføre
sådanne bekendtgørelsesændringer og samtidig
først anvende reglerne om sikkerhedselementer og
datalagringssystem fra den 9. februar 2019.
Spørgsmål 11:
Ministeren bedes oplyse, om de direktiver, der
ligger til grund for L 76, giver mulighed for senere
ikrafttrædelsestidspunkter end de i lovforslaget
foreslåede datoer?
Svar:
Jeg kan henvise til mit svar på
spørgsmål 10.
Henvendelse af 5. januar 2017 fra
sundhedsministeren
Vævsdirektivets krav om sporbarhed og
om indberetning af uønskede hændelser og
bivirkninger
Sammenfatning
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/23/EF om fastsættelse af standarder for kvaliteten og
sikkerheden ved donation, udtagning, testning, behandling,
præservering, opbevaring og distribution af humane væv
og celler (vævsdirektivet) stiller krav om kvalitet og
sikkerhed ved håndteringen af humane væv og celler i EU
og EØS-landene. Direktivet indeholder blandt andet
bestemmelser om sporbarhed af væv og celler og om
indberetningsforpligtelser i forhold til alvorlige uønskede
hændelser og bivirkninger.
Vævsdirektivet er implementeret i dansk
ret ved vævsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 955 af
21. august 2014.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
vurdering, at vævsloven i sin nuværende affattelse ikke
gennemfører vævsdirektivets krav om sporbarhed og om
indberetning og registrering af alvorlige uønskede
hændelser og bivirkninger med den fornødne
effektivitet. Ministeriet har drøftet sagen med
Justitsministeriet, der er enige i ministeriets fortolkning af
vævsdirektivet og har godkendt nærværende
notat.
Der er fremsat lovforslag om at ændre
den danske vævslov på de nævnte punkter i
indeværende folketingssamling (L 76).
Baggrund
Kommissionen rettede ved brev af 14. december
2015 henvendelse til Sundheds- og Ældreministeriet, idet en
række EU-medlemslande havde udtrykt bekymring for bl.a.
danske sædbankers salg af sæd til private kunder.
Bekymringen gik særligt på, om vævsdirektivets
bestemmelser om sporbarhed og forpligtelsen til at indberette
alvorlige utilsigtede hændelser som følge af
anvendelsen af sæden kan overholdes ved salg til private
kunder og disses mulige videresalg af sæden. Kommissionen
stillede i den forbindelse en række spørgsmål
til den danske lovgivning og praksis på området.
Kommissionen har i den efterfølgende
dialog med ministeriet fremhævet en række formuleringer
i vævsdirektivet og de tilhørende tekniske direktiver,
som er gengivet nedenfor og i L 76.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
vurdering, at vævsloven i sin nuværende affattelse ikke
gennemfører vævsdirektivets krav om sporbarhed og om
registrering af uønskede hændelser med den
fornødne effektivitet. Der er fremsat lovforslag om at
ændre den danske vævslov på de nævnte
punkter i indeværende folketingssamling (L 76). Det
foreslås i den forbindelse, at der indføres
skærpede distributionskrav og kontrolforanstaltninger med
henblik på at skabe grundlag for en større sikkerhed
for indberetning og opsporing af alvorlige uønskede
hændelser ved brug af humane væv og celler, herunder
donorsæd. Der foreslås bl.a. indført et forbud
mod salg af humane væv og celler, herunder donorsæd,
til privatpersoner.
EU-retlig vurdering
Det følger af vævsdirektivets
artikel 8, stk. 1, at medlemsstaterne skal sikre, at alle væv
og celler, der udtages, behandles, opbevares eller distribueres
på deres område, kan spores fra donor til recipient og omvendt.
Vævscentrene er efter stk. 4 blandt andet forpligtede til at
opbevare de oplysninger, der er nødvendige for at sikre
sporbarheden i alle faser, i mindst 30 år efter den kliniske anvendelse.
Af vævsdirektivets artikel 11, stk. 1,
fremgår, at medlemsstaterne skal sikre, at der er oprettet et
system til rapportering, efterforskning, registrering og
videresendelse af oplysninger om alvorlige
uønskede hændelser og bivirkninger, der kan
have indflydelse på vævs og cellers kvalitet og
sikkerhed, og som kan tilskrives udtagning, testning, behandling,
opbevaring og distribution af væv og celler, samt om alvorlige bivirkninger under eller efter
den kliniske anvendelse, der kan have forbindelse med vævs og
cellers kvalitet og sikkerhed. Indberetningsforpligtelsen gælder
ifølge stk. 2 alle personer eller institutioner, der
anvender humane væv eller celler, som er reguleret i
direktivet, med henblik på at fremme sporbarhed og sikre
kvalitets- og sikkerhedskontrol.
Vævsdirektivet suppleres blandt andet af
Kommissionens direktiv 2006/86/EF om gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/23/EF for
så vidt angår krav til sporbarhed, indberetning af
alvorlige bivirkninger og uønskede hændelser og visse
tekniske krav til kodning, behandling, præservering,
opbevaring og distribution af humane væv og celler (direktiv
2006/86/EF). Begrebet »sporbarhed« defineres heri som
muligheden for at finde og identificere væv og celler samt
for på den eller de klinikker, der
anvender vævet eller cellerne i recipienten, at
identificere recipienten eller recipienterne, jf. artikel 2, litra
g.
Vævsdirektivet indeholder ikke et
udtrykkeligt forbud mod salg af væv og celler, herunder
sæd, til privatpersoner.
Kommissionen har imidlertid peget på, at
det grundlag, hvorpå vævsdirektivet og de
tilhørende tekniske direktiver blev forhandlet og vedtaget,
og som ses afspejlet i direktivets præambel, indeholder en
forudsætning om, at sæden distribueres til klinikker
frem for til privatpersoner.
Kommissionen har i den forbindelse henvist
til, at det fremgår af præambelbetragtning nr. 6 til
direktiv 2006/86/EF, at direktivets anvendelsesområde
bør omfatte kvaliteten og sikkerheden ved humane væv
og celler under kodning, behandling, præservering, opbevaring
og distribution til den sundhedsinstitution, hvor de anvendes i det menneskelige legeme.
Kommissionen har endvidere henvist til definitionen af sporbarhed i
artikel 2, litra g, i direktiv 2006/86/EF, der er gengivet
ovenfor.
Kommissionen har yderligere henvist til bilag
IV til Kommissionens direktiv 2006/17/EF om gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/23/EF for
så vidt angår visse tekniske krav til donation,
udtagning og testning af humane væv og celler, hvori det
forudsættes, at distribution alene sker til vævscentre.
Det fremgår således af bilagets punkt 1.7 c, at der
skal ske identifikation af det modtagende
vævscenter og af den person, der skal kontaktes med
henblik på levering af containeren med væv og celler. I
punkt 2 nævnes modtagelse af vævene eller cellerne
på vævscentret, og i
punkt 2.1 anføres, at når de udtagne væv eller
celler ankommer til vævscentret, skal der foretages en
dokumenteret kontrol af, at sendingen, herunder
transportforholdene, emballagen, mærkningen og den
tilknyttede dokumentation og de tilknyttede prøver, opfylder
kravene i dette direktiv og det modtagende
centers specifikationer.
Kommissionen har i referat af møde den
3.-4. juni 2016 i arbejdsgruppen for kompetente myndigheder for
humane væv og celler, hvor Danmark er repræsenteret ved
Styrelsen for Patientsikkerhed, endvidere anført, at
Kommissionens Juridiske Tjeneste vurderer, at en national
lovgivning, som tillader distribution af donorsæd direkte til
privatpersoner, »may be regarded as not being in line with
Union legislation and in particular the provisions on traceability
and the obligation to report (serious) adverse reactions«,
dvs. at et manglende forbud vil kunne anses for ikke at være
i overensstemmelse med EU-retten, særligt bestemmelserne om
sporbarhed og pligten til at indberette alvorlige uønskede
hændelser.
Kommissionen har desuden i et referatudkast af
6. december 2016 vedrørende et møde om sagen den 8.
november 2016 mellem den danske sædbank Cryos International
og Kommissionen fastholdt og uddybet sin fortolkning ved
følgende tilkendegivelse: »Furthermore, the quality
and safety standards in the Union legislation need to be respected
and the practice of direct distribution of sperm to private
individuals raises serious question marks as to how the
requirements on, inter alia,
traceability and serious adverse events and reactions can be met
without the involvement of an organisation responsible for human
application.«1.
Sundheds- og Ældreministeriet vurderer
af de grunde, der er anført af Kommissionen, at
vævsloven i kraft af et manglende forbud imod at distribuere
væv og celler, herunder sæd, til privatpersoner, ikke
gennemfører kravene i vævsdirektivets artikel 8 og
artikel 11 med den fornødne effektivitet. Ministeriet
bemærker herved, at en sikker sammenkædning mellem
donor og modtager er en umiddelbar forudsætning for, at
vævsdirektivets krav om indberetning af alvorlige
uønskede hændelser og bivirkninger kan sikres
efterlevet i det sidste led af kæden.
Sundheds- og Ældreministeriet har den 2.
december 2016 hørt Styrelsen for Patientsikkerhed, om
styrelsen kan pege på en eventuel alternativ måde,
hvorpå direktivets krav om sporbarhed og indberetning af de
nødvendige oplysninger sikres, samtidig med at muligheden
for hjemmeinsemination bevares.
Styrelsen fastholder, at sporbarheden ikke kan
sikres, så længe der sker distribution af
donorsæd til privatpersoner, fordi der ikke kan dæmmes
op for ulovlig videredistribution af sæden, ligesom de
modtagende privatpersoner ikke har en pligt til at indberette
nødvendige oplysninger om alvorlige uønskede
hændelser mv.
Sundheds- og Ældreministeriet ser derfor
ikke andre veje til at sikre overensstemmelse med
vævsdirektivet end at ændre vævsloven
således, at distribution af væv og celler, herunder
donorsæd, til privatpersoner fremover ikke lovligt vil kunne
finde sted.
Løsning
Der er fremsat lovforslag i indeværende
folketingssamling om at ændre den danske vævslov med
henblik på at styrke såvel sporbarhed som indberetning
af alvorlige uønskede hændelser og alvorlige
bivirkninger, således at de danske regler på
området bringes i overensstemmelse med
vævsdirektivet.
1 »Derudover skal
kvalitets- og sikkerhedsstandarder i EU-lovgivningen respekteres,
og en praksis, hvor der sker direkte distribution af sæd til
privatpersoner, sætter et alvorligt
spørgsmålstegn ved, hvordan kravene til bl.a.
sporbarhed og alvorlige uønskede hændelser og
bivirkninger kan opfyldes uden inddragelse af en institution med
ansvar for anvendelse på mennesker (et vævscenter eller
lignende, red.).«
Henvendelse af 14. marts fra
sundhedsministeren:
Til Sundheds- og Ældreudvalgets
orientering kan jeg oplyse, at Sundheds- og Ældreministeriet
i 2021 vil gøre status over effekten af de med L 76
foreslåede ændringer af vævsloven.
Status vil særligt have fokus på
kravet i den foreslåede § 9 a om, at humane væv og
celler, herunder donorsæd, fra henholdsvis den 1. juli 2018
og den 1. juli 2019 alene må distribueres inden for
EU/EØS eller eksporteres til tredjelande til godkendte
vævscentre, fertilitetsklinikker, hospitalsafdelinger eller
autoriserede sundhedspersoner.
Heri vil tillige indgå en status over
den evaluering af vævsdirektivet og de to tilhørende
gennemførelsesdirektiver, som forventes påbegyndt af
Europa-Kommissionen i år.
Den samlede status vil blive fremsendt til
udvalget i 2021.