Fremsat den 10. november 2016 af sundheds- og ældreministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Justering af takster for somatiske
færdigbehandlingsdage)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1188 af 24. september 2016, som ændret ved § 39 i
lov nr. 620 af 8. juni 2016 og ved § 33 i lov nr. 618 af 8.
juni 2016, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 238 indsættes efter stk.
1, som nyt stykke:
»Stk. 2.
Udover den betaling, der opkræves efter stk. 1,
opkræver staten bopælskommunen betaling pr. sengedag
for sygehusbehandling efter afsnit VI til færdigbehandlede
patienter fra kommunen. Denne betaling kan maksimalt udgøre
1.976 kr. (2016-niveau) pr. sengedag for første og anden
sengedag og 3.952 kr. (2016-niveau) for hver sengedag fra og med
den tredje sengedag. Taksten pris- og lønreguleres på
samme måde som bloktilskuddet til regionerne.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
2. § 238,
stk. 3, som bliver stk. 4, affattes således:
»Den betaling, som er nævnt i stk. 1 og
3, kan maksimalt udgøre 1.976 kr. (2016-niveau). Taksten
pris- og lønreguleres på samme måde som
bloktilskuddet til regionerne.«
3. I
§ 238, stk. 4, som bliver stk. 5,
ændres »stk. 1-3« til: »stk.
1-4«.
4. I
§ 238 indsættes efter stk.
4, som bliver stk. 5, som nyt stykke:
»Stk. 6.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om
tilbageførsel af provenuet efter stk. 2 til
kommunerne.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedindhold | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Sundheds- og ældreministeriets
overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte myndigheder
og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Formålet med loven er, at den skal
styrke kommunernes incitament til at hjemtage somatiske,
færdigbehandlede borgere fra sygehuset. Det gøres ved
at øge de kommunale færdigbehandlingstakster. Der er
mellem 35.000 - 40.000 færdigbehandlingsdage om året,
hvor en færdigbehandlet borger optager en sengeplads på
et sygehus. Og heraf er ca. 40 pct. af dagene dele af forløb
med over 10 færdigbehandlingsdage. Færdigbehandlede
patienter optager sygehusenes kapacitet og plejeressourcer. Det er
ineffektiv brug af specialiserede sygehusressourcer og
uværdigt for borgeren. En reduktion af antallet af
færdigbehandlingsdage er centralt for at undgå
overbelægning, for at ingen patienter oplever unødigt
lange indlæggelser og for at sikre mere sundhed for
pengene.
I et samlet sundhedsvæsen, der går
på tværs af sektorer, er en klar arbejdsdeling mellem
regioner og kommuner vigtig. Det indebærer bl.a., at
kommunerne hjemtager færdigbehandlede borgere, så snart
behandlingen på sygehuset er afsluttet. Det er en fordel for
de færdigbehandlede borgere, som kan være hjemme i
trygge, nære omgivelser. Og det er en fordel for
sygehusvæsenet, som får frigjort kapacitet. Nogle
kommuner varetager i dag ikke deres ansvar for at hjemtage
patienter godt nok, og med denne lov vil hver kommune få et
større incitament til at hjemtage sine
færdigbehandlede patienter.
I dag opkræver regionerne
færdigbehandlingstakst hos patientens bopælskommune
efter sundhedsloven § 238, stk. 3, på 1.522 kr. pr.
færdigbehandlingsdag (pris- og lønniveau for 2014),
hvilket svarer til 1.976 kr. i pris- og lønniveau for 2016.
En færdigbehandlingsdag er en dag, hvor patienten fortsat
ligger på sygehuset efter registrering som
færdigbehandlet, enten fordi vedkommende er
færdigbehandlet, eller fordi indlæggelse ikke
længere forudsættes for videre behandling. Baggrunden
for færdigbehandlingstaksten er, at kommunerne skal have et
økonomisk incitament til at hjemtage færdigbehandlede
patienter fra sygehusene.
Med lovforslaget bliver kommunerne
opkrævet en statslig færdigbehandlingstakst oveni den
takst, regionerne i dag opkræver. Den statslige
færdigbehandlingstakst skal øge kommunernes incitament
til at hjemtage færdigbehandlede patienter. Kommunens
betaling vil følge en trappemodel, hvor den samlede
kommunale betaling for somatiske færdigbehandlingsdage
fordobles fra og med første dag og tredobles fra og med
tredje dag sammenlignet med i dag. Trappemodellen styrker
særligt det økonomiske incitament til at undgå
forløb med mange færdigbehandlingsdage.
Den statslige færdigbehandlingstakst
skal tilbagebetales til kommunerne. I udgangspunkt skal
tilbagebetalingen fordeles på kommunerne i den enkelte region
i forhold til indbyggertallet. Med lovforslaget bemyndiges
sundheds- og ældreministeren til at ændre denne
tilbagebetaling til en pulje, såfremt antallet af somatiske
færdigbehandlingsdage fortsætter med at være
meget højt. Puljen målrettes i givet fald tiltag mod
nedbringelse af somatiske færdigbehandlingsdage.
En justering af færdigbehandlingstaksten
indgår som et led i den nationale handlingsplan for den
ældre medicinske patient (»Styrket indsats for den
ældre medicinske patient") fra juni 2016 mellem regeringen,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Gældende
ret
Efter sundhedslovens § 238, stk. 1,
opkræver bopælsregionen bopælskommunen betaling
pr. sengedag for sygehusbehandling til færdigbehandlede
patienter for kommunen. Dette er efter § 238, stk. 2
også muligt for patienter, der er indlagt på et
hospice, som er nævnt i sundhedslovens § 75, stk. 4, og
§ 79, stk. 2.
Den kommunale betaling til regionerne er
fastsat til maksimalt at udgøre 1.522 kr. (pris- og
lønniveau for 2014), jf. § 238, stk. 3. Dette svarer
til 1.976 kr. (pris- og lønniveau for 2016). Taksten pris-
og lønreguleres på samme måde som bloktilskuddet
til regionerne.
Sundheds- og ældreministeren er efter
§ 238, stk. 4, bemyndiget til at fastsætte de
nærmere regler om bopælskommunens betaling, herunder om
regionernes indberetning og dokumentation af aktivitet og om
foreløbig og endelig opgørelse af afregning.
Sundheds- og ældreministeren har ikke udnyttet denne
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler.
2.2. Overvejelser
For at øge kommunernes incitament til
at nedbringe antallet af somatiske færdigbehandlingsdage
ønsker regeringen, at staten opkræver en supplerende
færdigbehandlingstakst med henblik på at øge
bopælskommunens incitament til at hjemtage
færdigbehandlede patienter. En nedbringelse af antallet af
færdigbehandlingsdage vil give en mere effektiv anvendelse af
sygehusvæsenets ressourcer samt være en fordel for
patienten, der kan være hjemme i trygge omgivelser.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at den gældende
ordning, hvorefter regionerne opkræver en
færdigbehandlingstakst hos bopælskommunen
videreføres, og således at niveauet for denne takst
fastholdes på det aktuelle niveau, hvilket svarer til 1.976
kr. (pris- og lønniveau for 2016).
Det foreslås med lovforslagets § 1,
nr. 2, at fastsætte, at staten - som et supplement til den
takst, der allerede i dag opkræves af regionerne -
opkræver en supplerende færdigbehandlingstakst hos
bopælskommunen for somatiske færdigbehandlingsdage
knyttet til sygehusbehandling. Den statslige
færdigbehandlingstakst udformes som en trappemodel, hvor
taksten for første og anden dag fastsættes til 1.976
kr. (pris- og lønniveau for 2016), mens det fra tredje dag
og frem fordobles, så taksten er 3.952 kr. (pris- og
lønniveau for 2016). Trappemodellen styrker særligt
det økonomiske incitament for forløb med mange dage,
idet der samtidig sendes et signal om, at alle
færdigbehandlingsdage principielt skal undgås.
Såfremt en færdigbehandlet patient
skifter bopælskommune i perioden som færdigbehandlet
vil patienten blive betragtet som "ny" færdigbehandlet
patient, og den nye bopælskommune vil blive afkrævet
statslig færdigbehandlingstakst i relation hertil. Det vil
sige svarende til taksten for første og anden sengedag de
første to sengedage med bopæl i den nye kommune (1.976
kr. (pris- og lønniveau for 2016) pr. sengedag) og derefter
taksten for tredje sengedag og frem (3.952 kr. (pris- og
lønniveau for 2016) pr. sengedag). Det foreslås, at de
nærmere regler om betaling af den statslige
færdigbehandlingstakst fastsættes i
bekendtgørelse.
Færdigbehandlingstaksten for kommunerne
bliver med betaling til både region og stat samlet 3.952 kr.
for første og anden dag og 5.928 kr. fra og med tredje dag
(pris- og lønniveau for 2016). I forhold til det
gældende niveau svarer det til en fordobling for dag
ét og to og en tredobling fra dag tre og frem.
Med lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås det, at sundheds- og ældreministeren
fastsætter regler om tilbageførsel af provenuet efter
den foreslåede bestemmelse i sundhedslovens § 238, stk.
2, til kommunerne.
For at undgå at de øgede takster
i sig selv modvirker de regionale incitamenter til at få
patienterne udskrevet, skal den statslige
færdigbehandlingstakst ikke tilgå regionerne, men
tilbageføres til kommunerne, jf. lovforslagets § 1, nr.
4. I udgangspunktet tilbageføres den statslige
færdigbehandlingstakst til kommunerne i den enkelte region,
som merbetalingen vedrører, og fordeles på kommunerne
i den enkelte region i forhold til indbyggertallet. Det vil sige,
at betalinger i en region ikke omfordeles til øvrige
regioner, men kun mellem kommunerne indenfor den enkelte region.
Det foreslås, at bemyndige sundheds- og ældreministeren
til at fastsætte regler herom i en bekendtgørelse.
For det tilfælde at kommunerne ikke
nedbringer antallet af somatiske færdigbehandlingsdage
væsentligt, vil sundheds- og ældreministeren med
bemyndigelsen i lovforslagets § 1, nr. 4, kunne
fastsætte regler om at ændre tilbageførslen til
kommunerne fra en tilbagebetaling til kommunerne i den region, som
merbetalingen vedrører via indbyggertallet, til at ske via
en ansøgningspulje målrettet kommunale initiativer,
der har til formål at nedbringe antallet af somatiske
færdigbehandlingsdage. Ansøgningspuljen vil i givet
fald blive administreret af Sundheds- og
Ældreministeriet.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Baseret på 2014-aktivitetsniveau og en
uændret adfærd i kommunerne vil takstjusteringen for
kommunerne under ét betyde en øget takstbetaling
på ca. 150 mio. kr. (baseret på 2014-aktivitet), som
dog tilbageføres til kommunerne inden for den enkelte
region.
Lovændringen vil kræve
administrative tilpasninger i Sundhedsdatastyrelsen, som er
driftsansvarlig for opkrævning af
færdigbehandlingstakster fra kommunerne.
Derudover må forventes en
incitamentseffekt i kommunerne, som forventeligt vil få
kommunerne til at prioritere området yderligere, hvilket
forventeligt vil betyde at kommunerens udgifter til
færdigbehandlingstakster vil falde, jf. afsnit 2.3
ovenfor.
Det vurderes, at forslaget ikke vil have
økonomiske konsekvenser for regionerne og staten.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 2. september 2016 til den 3. oktober 2016 været sendt til
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Danske Regioner, KL, Region Hovedstaden,
Region Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland,
Region Nordjylland, 3F, Dansk Rehab Group, Dansk Selskab for Almen
Medicin, Dansk Ortopædisk Selskab, Dansk Psykolog Forening,
Dansk Sygeplejeråd, Dansk Socialrådgiverforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, FOA, Foreningen af
Speciallæger, Foreningen af socialchefer i Danmark,
Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige
Selskaber, Praktiserende Lægers Organisation, Yngre
Læger, Landsforeningen SIND, Bedre Psykiatri, Den uvildige
konsulentordning på handicapområdet, Dansk
Handicapforbund, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter,
Danske Ældreråd, Det Centrale Handicapråd,
Demenskoordinatorer i Danmark, Forbrugerrådet,
Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Hospice Forum
Danmark, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen for Evnesvage (LEV), LMS- Landsforeningen mod
spiseforstyrrelser og selvskade, Patientforeningen,
Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke,
Retspolitisk Forening, Sjældne Diagnoser,
Udviklingshæmmedes Landsforbund, ÆldreForum,
Ældremobiliseringen, Ældresagen, Alzheimerforeningen,
Bedre Psykiatri - landsforeningen for pårørende,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Anker Fjord Hospice, Arresødal
Hospice, Center for Hjerneskade, Center for Sundhed og
Træning i Middelfart, Center for Sundhed og Træning i
Skælskør, Center for Sundhed og Træning i
Aarhus, Dansk Erhverv, Dansk Kvindesamfund, Brancheforeningen for
Private Hospitaler og Klinikker, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk
Industri, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for
Distriktspsykiatri, Diakonissestiftelsens Hospice,
Epilepsihospitalet Filadelfia, Hospice Djursland, Hospice Fyn,
Hospice Limfjord Skive, Hospice Sjælland, Hospice
Sydvestjylland, Hospice Sønderjylland, Hospice Vendsyssel,
KamillianerGaardens Hospice, Kvinderådet, PTU's
RehabiliteringsCenter, RCT Jylland, RehabiliteringsCenter for
Muskelsvind, Sankt Lukas Hospice, Sclerosehospitalet i Haslev,
Sclerosehospitalet i Ry, Sct. Maria Hospice Center,
Sygeforsikringen "danmark", Vejlefjord, Rådet for Digital
Sikkerhed, Ankestyrelsen, Dansk Selskab for Folkesundhed,
Datatilsynet, Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Det
Etiske Råd, Det Nordiske Cochrane Center,
Forbrugerombudsmanden, Færøernes Landsstyre,
Grønlands Selvstyre, Hjælpemiddelinstituttet
(Socialstyrelsen), Institut for Menneskerettigheder, Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, Nationalt Videnscenter for Demens,
Patientforsikringen, Styrelsen for Patientsikkerhed,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden
på Grønland, Socialstyrelsen, Sundhedsstyrelsen,
Statens Serum Institut, Sundhedsdatastyrelsen,
Statsforvaltningerne, Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri,
Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk
Universitet, Aalborg Universitet og Roskilde Universitet.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommunerne får tilbagebetalt
takstbetaling på ca. 150 mio. kr. (2014-aktivitet). | Kommunerne får øget
takstbetaling på ca. 150 mio. kr. (2014-aktivitet). | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Sundhedsdatastyrelsen skal tilpasse
opkrævning af færdigbehandlingstakster. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter den gældende bestemmelse i
sundhedslovens § 238, stk. 1, fremgår det, at
bopælsregionen opkræver bopælskommunen betaling
pr. sengedag for sygehusbehandling efter afsnit VI til
færdigbehandlede patienter fra kommunen.
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det, at der indsættes et nyt stk. 2 i sundhedsloven § 238, hvorefter staten, udover den
betaling, der opkræves efter stk. 1, opkræver
bopælskommunen betaling pr. sengedag for sygehusbehandling
efter afsnit VI til færdigbehandlede patienter fra kommunen.
Det foreslås, at denne betaling maksimalt kan udgøre
1.976 kr. (pris- og lønniveau for 2016) pr. sengedag for
første og anden sengedag og 3.952 kr. (pris- og
lønniveau for 2016) for hver sengedag fra og med tredje
sengedag. Taksten pris- og lønreguleres på samme
måde som bloktilskuddet til regionerne.
Den foreslåede ændring retter sig
alene mod sygehusbehandling og omfatter således ikke
bopælskommunens betaling til bopælsregionen for
patienter, der er indlagt på et hospice, der er nævnt i
sundhedslovens § 75, stk. 4 og § 79, stk. 2, jf.
sundhedslovens § 238, stk. 2., som bliver stk. 3.
Den foreslåede statslige
færdigbehandlingstakst vil blive opkrævet hos
bopælskommunen for somatiske færdigbehandlingsdage
knyttet til sygehusbehandling som et supplement til den takst, der
i dag opkræves af regionerne. Formålet med
lovforslagets § 1, nr. 1, er, at den statslige
færdigbehandlingstakst skal øge bopælskommunens
incitament til at hjemtage somatiske færdigbehandlede
patienter. Den foreslåede trappemodel med en lavere betaling
på 1.976 kr. (pris- og lønniveau for 2016) for
første og anden sengedag og en højere betaling
på 3.952 kr. (pris- og lønniveau for 2016) fra og med
den tredje dag og frem skal særligt styrke det
økonomiske incitament til at undgå forløb med
mange færdigbehandlingsdage.
For at undgå, at de øgede takster
i sig selv modvirker de regionale incitamenter til at få
patienterne udskrevet, skal den statslige
færdigbehandlingstakst ikke tilgå regionerne, men
tilbageføres til kommunerne, jf. den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 4.
Såfremt en færdigbehandlet patient
skifter bopælskommune i perioden som færdigbehandlet,
vil patienten blive betragtet som "ny" færdigbehandlet
patient, og den nye bopælskommune vil blive afkrævet
statslig færdigbehandlingstakst i relation hertil. Det vil
sige svarende til taksten for første og anden sengedag de
første to sengedage med bopæl i den nye kommune (1.976
kr. (pris- og lønniveau for 2016) pr. sengedag) og derefter
taksten for tredje sengedag og frem (3.952 kr. (pris- og
lønniveau for 2016) pr. sengedag). Det foreslås, at de
nærmere regler om betaling af den statslige
færdigbehandlingstakst fastsættes i
bekendtgørelse, jf. den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 1, nr. 3.
Taksten pris- og lønreguleres på
samme måde som bloktilskuddet til regionerne, hvilket vil
sige, at den reguleres for den forventede pris- og
lønudvikling i den regionale sektor mellem foregående
år og tilskudsåret, som det er beskrevet i § 3,
stk. 2, nr. 2, i lov om regionernes finansiering, jf.
lovbekendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011.
Til nr.
2
I den gældende bestemmelse i
sundhedslovens § 238, stk. 3, er det fastsat, at det maksimale
beløb, som regionerne kan opkræve for
færdigbehandlede er 1.522 kr. (pris- og lønniveau for
2004).
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås det at nyaffatte sundhedslovens § 238, stk. 3,
som bliver stk. 4., således at det af bestemmelsen vil
fremgå, at den betaling, som er nævnt i stk. 1 og 3,
maksimalt kan udgøre 1.976 kr. (pris- og lønniveau
for 2016). Taksten pris- og lønreguleres på samme
måde som bloktilskuddet til regionerne.
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 1. Samtidigt opregnes
taksten fra 2004-pris- og -lønniveau til 2016-pris- og
-lønniveau.
Til nr.
3
I den gældende bestemmelse i
sundhedslovens § 238, stk. 4, er
der fastsat hjemmel til, at sundheds- og ældreministeren kan
fastsætte nærmere regler om bopælskommunens
betaling efter stk. 1-3, herunder om regionernes indberetning og
dokumentation af aktivitet, og om foreløbig og endelig
opgørelse af afregning
Med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås at ændre sundhedslovens § 238, stk. 4,
der bliver stk. 5, som en konsekvens af den foreslåede
indsættelse af et nyt stk. 2 i sundhedslovens § 238, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, således at det nye stk. 2
også omfattes.
Med ændringen vil sundheds- og
ældreministeren kunne fastsætte nærmere regler
for betalingen af taksterne i sundhedslovens § 238, stk. 1-4,
såvel for den nuværende færdigbehandlingstakst
som for den statslige færdigbehandlingstakst.
Til nr.
4
Med lovforslaget § 1, nr. 4,
foreslås det, at indføre en ny bemyndigelse til
sundheds- og ældreministeren, hvorefter ministeren
fastsætter regler om tilbageførsel af provenuet efter
den foreslåede bestemmelse i sundhedslovens § 238, stk.
2, til kommunerne.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 1, hvorefter staten opkræver
bopælskommunen betaling pr. sengedag for sygehusbehandling
efter afsnit VI til færdigbehandlede patienter fra
kommunen.
I udgangspunktet tilbageføres den
statslige færdigbehandlingstakst til kommunerne i den enkelte
region, som merbetalingen vedrører, og fordeles på
kommunerne i den enkelte region i forhold til indbyggertallet. Det
vil sige, at betalinger i en region ikke omfordeles til
øvrige regioner, men kun mellem kommunerne indenfor den
enkelte region. Nærmere regler herom vil blive fastsat i en
bekendtgørelse.
Hvis den statslige
færdigbehandlingstakst ikke ændrer kommunernes
adfærd væsentligt, sådan at antallet af
færdigbehandlingsdage nedbringes, kan sundheds- og
ældreministeren fastsætte regler om, at
tilbageførslen til kommunerne i stedet bliver ændret
til en ansøgningspulje. Ansøgningspuljen vil i givet
fald blive administreret af Sundheds- og Ældreministeriet og
vil blive udmøntet til kommunale initiativer, der har til
formål at nedbringe antallet af somatiske
færdigbehandlingsdage. De nærmere betingelser for
indførelse af ansøgningspulje samt evt. udformning af
ansøgningspulje vil blive fastsat i en
bekendtgørelse.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2017. Loven får virkning fra og med
tilskudsåret 2017.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I bekendtgørelse af sundhedsloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1188 af 24. september 2016,
foretages følgende ændringer: | | | | §
238. Stk. 1 --- | | 1. I § 238 indsættes efter stk. 1, som
nyt stykke: »Stk. 2.
Udover den betaling, der opkræves efter stk. 1,
opkræver staten bopælskommunen betaling pr. sengedag
for sygehusbehandling efter afsnit VI til færdigbehandlede
patienter fra kommunen. Denne betaling kan maksimalt udgøre
1.976 kr. (2016-niveau) pr. sengedag for første og anden
sengedag og 3.952 kr. (2016-niveau) for hver sengedag fra og med
den tredje sengedag. Taksten pris- og lønreguleres på
samme måde som bloktilskuddet til regionerne.« | Stk. 2.
--- | | Stk. 2 bliver herefter stk. 3. | Stk. 3. Den i
stk. 1 og 2 nævnte betaling kan maksimalt udgøre 1.522
kr. Beløbet er anført i 2004-pris- og
-lønniveau. Taksten pris- og lønreguleres på
samme måde som bloktilskuddet til regionerne. | | 2. § 238, stk. 3, som bliver stk. 4,
affattes således: »Den betaling, som er nævnt i
stk. 1 og 3, kan maksimalt udgøre 1.976 kr. (2016-niveau).
Taksten pris- og lønreguleres på samme måde som
bloktilskuddet til regionerne.« | Stk. 4.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte
nærmere regler om bopælskommunens betaling efter stk.
1-3, herunder om regionernes indberetning og dokumentation af
aktivitet, og om foreløbig og endelig opgørelse af
afregning. | | 3. I § 238, stk. 4, som bliver stk. 5,
ændres »stk. 1-3« til: »stk.
1-4« | | | 4. I § 238 indsættes efter stk. 4, som bliver stk.
5, som nyt stykke: »Stk. 6.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om
tilbageførsel af provenuet efter stk. 2 til
kommunerne.« |
|