Fremsat den 10. november 2016 af Sundheds- og ældreministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om regionernes
finansiering
(Ændret kommunal medfinansiering,
indførelse af regional omfordeling som følge af
effektiviseringsgevinster ved kvalitetsfondsstøttede
sygehusbyggerier m.v.)
§ 1
I lov om regionernes finansiering, jf.
lovbekendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011, som ændret
ved lov nr. 584 af 18. juni 2012 og ved § 4 i lov nr. 1258 af
18. december 2012, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14, stk. 1, ændres
»indlæggelse« til:
»regionsudskrivning«.
2. § 14
a affattes således:
Ȥ 14 a. Sundheds- og
ældreministeren fastsætter regler om vilkår for
opgørelse og betaling af kommunal medfinansiering i
medfør af §§ 13 og 14.
Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om en
øvre grænse for regionernes indtægter fra
kommunal medfinansiering, jf. §§ 13 og 14, og et forudsat
niveau for kommunernes udgifter til den kommunale medfinansiering
under hensyntagen til regionernes aktivitet. Overstiger kommunernes
betaling til en region efter §§ 13 og 14 den øvre
grænse for den pågældende regions indtægter
fra kommunal medfinansiering, tilfalder det merbetalte beløb
staten, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om
tilbagebetaling til kommunerne af betalt medfinansiering udover det
forudsatte niveau for kommunernes udgifter til den kommunale
medfinansiering, som i et regnskabsår er tilfaldet staten
efter bestemmelserne i stk. 2, og som kan tilskrives en
produktivitet, der er højere end et af sundheds- og
ældreministeren forudsat niveau for det
pågældende år i en eller flere regioner.
Beregningen af tilbagebetalingen foretages af sundheds- og
ældreministeren i året efter regnskabsåret.
Stk. 4.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om
yderligere opkrævning af kommunal medfinansiering til staten,
hvis den kommunale betaling til regionerne ikke svarer til det
forudsatte niveau for kommunernes udgifter til den kommunale
medfinansiering for det pågældende år i en eller
flere regioner, jf. stk. 2. Beregningen af eventuel yderligere
opkrævning af kommunal medfinansiering foretages af sundheds-
og ældreministeren i året efter
regnskabsåret.«
3.
Efter § 15 indsættes i kapitel
2:
Ȥ 15 a. Sundheds- og
ældreministeren fastsætter regler om revision af
statsligt aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes
sygehusvæsen m.v. samt kommunal medfinansiering på
sundhedsområdet.«
4. § 23
b affattes således:
Ȥ 23 b. Regionernes
andel af det statslige tilskud efter § 3 reguleres med summen
af:
1) Regionale
beregnede mer- og mindreindtægter som følge af
omlægningen af den kommunale medfinansiering af
sundhedsvæsenet, der skete med virkning fra
tilskudsåret 2012, i forbindelse med vedtagelsen af lov om
ændring af lov om regionernes finansiering (ændret
kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet).
2) Regionale
beregnede mer- og mindreindtægter som følge af
omlægningen af den kommunale medfinansiering af
sundhedsvæsenet, der skete med virkning fra
tilskudsåret 2017 i forbindelse med vedtagelsen af lov om
ændring af lov om regionernes finansiering (ændret
kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling
som følge af effektiviseringsgevinster ved
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier m.v.).
Stk. 2.
Regionernes andel af det statslige tilskud efter § 3 reguleres
fra og med 2017 med et beløb, der sikrer, at 50 pct. af den
samlede effektiviseringsgevinst fra de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier omfordeles mellem
regionerne. Reguleringen fortages af Social- og
Indenrigsministeriet efter den enkelte regions andel af
bloktilskuddet på sundhedsområdet.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 14 og 14 a i lov om regionernes
finansiering, lovbekendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
regler fastsat i medfør af denne lov.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund for lovforslaget | 3. | Lovforslagets hovedpunkter | | 3.1. | Ændret kommunal
medfinansiering | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Ministeriets overvejelser | | | 3.1.3. | Den foreslåede ordning | | 3.2. | Indførelse af
revisionsinstruks | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Ministeriets overvejelser | | | 3.2.3. | Den foreslåede ordning | | 3.3. | Indførelse af
revisionsinstruks | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Ministeriets overvejelser | | | 3.3.3. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og
organisationer | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Enhver sygehusindlæggelse, der kunne
være forebygget, skal forebygges, og i dag sker det for ofte,
at ældre bliver indlagt med fx blærebetændelse,
væskemangel og andre lidelser, som kunne være fanget i
opløbet.
Regeringen ønsker at give de kommuner,
som forebygger de mange og ofte gentagne indlæggelser, en
større økonomisk gevinst. Med lovforslaget gives
bemyndigelse til at sundheds- og ældreministeren kan
fastsætte nærmere regler om at differentiere den
nuværende ordning efter alder, så betalingen varierer
og afspejler de kommunale muligheder for forebyggelse der, hvor de
i forvejen har kontakt og fokus via sundheds- og hjemmepleje.
Fremover kommer kommunerne til at betale mere for
sygehusbehandlingen af småbørn og ældre over 65
år, og mindre for de øvrige borgere. Den samlede
kommunale medfinansiering forbliver dermed uændret på
de ca. 20 mia. kr.
Den nye ordning skal understøtte, at
kommunerne i højere grad sørger for, at hjemmeplejen
tænker i løsninger, som kan hjælpe den
ældre og svage i nærmiljøet. Derudover skal den
nye ordning understøtte, at sundhedsplejersken i
højere grad følger op på nyfødte og
småbørn, så børnene ikke unødigt
indlægges på sygehuset.
Regeringen ønsker samtidig at foretage
tre tekniske justeringer af den kommunale medfinansiering for at
styrke ordningen, herunder fremme samarbejdet mellem kommuner og
regioner. For det første ændres afregningen af den
kommunale medfinansiering, så der ikke fremadrettet
opkræves medfinansiering på ny, når patienter
bliver overflyttet fra et sygehus til et andet inden for samme
region. For det andet bemyndiges ministeren til at fastsætte
regler om, at eventuelt merbetalt medfinansiering fremadrettet
tilbagebetales til kommunerne inden for den region, som
merbetalingen vedrører. Dermed sikres større
sammenhæng mellem evt. kommunale merbetalinger og
tilbagebetalingen heraf til kommunerne. Og for det tredje
bemyndiges ministeren til at fastsætte regler om at
sænke lofterne for regionernes indtægt fra kommunal
medfinansiering, således at regionerne får
større sikkerhed for at opnå hele den forudsatte
indtægt fra kommunernes medfinansiering, og gøre de
årlige lofter uafhængigt af udviklingen i den enkelte
regions aktivitet. Dermed sikres, at ordningen ikke i praksis giver
regionerne et incitament til uhensigtsmæssigt at øge
aktiviteten for at opnå maksimal indtægt fra
medfinansiering.
Regeringen ønsker derudover at give
sundheds- og ældreministeren lovhjemmel til årligt at
udstede en revisionsinstruks af den statslige aktivitetspulje og
den kommunale medfinansiering.
Endelig ønsker regeringen, at
effektiviseringsgevinsterne ved de kvalitetsfondsstøttede
sygehusbyggerier skal komme borgere i hele landet til gode.
Regeringen ønsker derfor hjemmel til at foretage en
omfordeling af en del af det regionale bloktilskud på
sundhedsområdet, der sikrer en balanceret fordeling af
effektiviseringsgevinsterne.
2 Baggrunden for lovforslaget
2.1 Den kommunale medfinansiering
I 2007 blev den kommunale medfinansiering
indført med det formål at give kommunerne en
yderligere tilskyndelse til en effektiv forebyggelses-,
trænings- og plejeindsats, herunder at styrke samarbejdet
mellem regioner og kommuner.
I »Evaluering af den kommunale
medfinansiering på sundhedsområdet«(2015)
udarbejdet af Sundheds- og Ældreministeriet,
Finansministeriet, Social- og Indenrigsministeriet, Danske Regioner
og KL blev det konstateret, at flere kommuner finder incitamenterne
ved ordningen beskedne, fordi medfinansieringen inden for de
enkelte behandlingsområder omfatter al aktivitet med samme
takst uden hensyn til kommunernes mulighed for at påvirke
aktiviteten. Dertil er der peget på, at den eksisterende
ordning kan give regionerne et økonomisk incitament til at
fastholde uhensigtsmæssig aktivitet på sygehusene, der
er modsatrettet en prioritering af det sammenhængende og
nære sundhedsvæsen.
Med »Aftalen om regionernes
økonomi for 2016« mellem regeringen og Danske
Regioner, og med »Opfølgning på
forhandlingsresultat fra juli 2015« mellem regeringen og KL,
blev det derfor aftalt, at en ændret medfinansiering skal
fjerne mulige incitamentsvirkninger i regioner, der kan
påvirke den marginale aktivitet, og at der bør
arbejdes med en yderligere kortlægning af fordele og ulemper
ved mulige modeller for at differentiere medfinansieringen.
Dertil blev det i »Opfølgning
på forhandlingsresultat fra juli 2015« mellem
regeringen og KL aftalt, at der ses på en justering af den
kommunale efterregulering med fokus på større
sammenhæng mellem afregning og eventuel tilbagebetaling.
Som opfølgning på evalueringen og
økonomiaftalerne har Sundheds- og Ældreministeriet,
Finansministeriet samt Social- og Indenrigsministeriet derfor
gennemført et arbejde med inddragelse af Danske Regioner og
KL, hvor mulighederne for en styrkelse af det kommunale incitament
gennem konkrete ændringer af den kommunale medfinansiering af
sundhedsvæsenet er blevet vurderet.
Ændringerne skal ses i lyset af
hensynene bag kommunalreformens elementer på
sundhedsområdet. De kommende års udfordringer med et
øget behandlingspres på sundhedsvæsenet, bl.a.
som følge af flere ældre og flere kroniske patienter,
understreger vigtigheden af en effektiv og rettidig
forebyggelsesindsats, og for sammenhæng i behandlingen for de
patienter, der går på tværs af sektorer. Det
stiller også krav til en målrettet struktur for den
kommunale medfinansiering af det regionale sundhedsvæsen.
2.2. Effektiviseringsgevinster ved de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier
Med de kvalitetsfondsstøttede
sygehusbyggerier investerer staten og regionerne i alt mere end 47
mia. kr. (pris og lønniveau for 2016) i en moderne
sygehusstruktur i Danmark. De nye bygninger skaber grundlag for
betydelige effektiviseringsgevinster, bl.a. fordi arbejdsgange,
patientforløb og logistik kan tilrettelægges mere
effektivt og energi- og ressourceforbruget kan reduceres.
Effektiviseringspotentialet i en ny
sygehusstruktur er en del af præmissen for at etablere de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Effektiviseringer
indgik som et centralt kriterium, da ekspertpanelet for
sygehusinvesteringer vurderede de enkelte ansøgninger fra
regionerne og afgav sine indstillinger til regeringen.
Ekspertpanelet har for de enkelte byggerier anbefalet et
effektiviseringskrav svarende til 4-8 pct. af driftsbudgettet,
afhængigt af byggeriets karakter og tidligere
gennemførte effektiviseringer.
I de endelige tilsagn om støtte fra
kvalitetsfonden har regeringen på baggrund af ekspertpanelets
anbefalinger således tildelt de enkelte projekter et konkret
nominelt effektiviseringskrav. Når alle effektiviseringer er
realiseret, vil det frigøre varigt 2,3 mia. kr. til ny
sygehusaktivitet. Realisering af effektiviseringskravene
påbegyndes i år 2017. Det samlede krav vil være
fuldt realiseret i 2025.
Effektiviseringsgevinsterne er ulige fordelt
mellem regionerne. Det afspejler, at tilskuddene fra
kvalitetsfonden til investering i nye sygehuse ikke blev fordelt
efter den enkelte regions andel af bloktilskuddet på
sundhedsområdet. I stedet blev det lagt til grund, hvordan de
enkelte projekter kunne bidrage til den samlede realisering af
Danmarks nye sygehusstruktur. Desuden varierer
effektiviseringspotentialet fra projekt til projekt, idet der bl.a.
er væsentligt større effektiviseringspotentiale i
nybyggeri end i ombygningsprojekter.
Den forventede varige effektiviseringsgevinst
på 2,3 mia. kr. er imidlertid ulige fordelt mellem
regionerne. Idet kvalitetsfondsinvesteringen må ses som en
samlet national investering i en ny sygehusstruktur bør
afkastet på investeringen i form af effektiviseringsgevinster
komme borgere i hele landet til gode. Som udgangspunkt ville den
ulige fordeling af effektiviseringsgevinsterne betyde, at nogle
regioner i de kommende år ville kunne frigøre
væsentligt flere midler til ny sygehusaktivitet end
andre.
For at balancere fordelingen af midler til ny
sygehusaktivitet omfordeles en del af gevinsterne mellem
regionerne. Med »Aftalen om regionernes økonomi for
2017« har regeringen indgået aftale med Danske Regioner
om en model for effektiviseringsgevinster ved de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, herunder for
indfasning og fordeling mellem regionerne.
3. Lovforslaget
3.1. Ændret
kommunal medfinansiering
3.1.1. Gældende ret
Den kommunale medfinansiering indgår i
den samlede finansiering af regionerne og udgør ca. 20 pct.
heraf svarende til ca. 20 mia. kr. (pris- og lønniveau for
2016).
Efter § 14, stk. 1. betaler kommunerne
til de enkelte regioner en andel af udgiften til behandling efter
sundhedslovens afsnit VI pr. indlæggelse på sygehus for
patienter fra kommunen. Det betyder, at kommunerne betaler kommunal
medfinansiering for hver gang en patient overflyttes fra et sygehus
til et andet sygehus.
Efter § 14 a, stk. 1 fastsætter
sundheds- og ældreministeren regler om opgørelse og
betaling af den kommunale medfinansiering, som omfatter
sygehusindlæggelser, ambulant behandling, genoptræning
under indlæggelse og sygesikringsydelser.
I medfør af bemyndigelsen i § 14
a, stk. 1 har sundheds- og ældreministeren udstedt
cirkulære om aktivitetsbestemt, kommunal medfinansiering
på sundhedsområdet, cirkulære nr. 102 af 6.
december 2011.
Det fremgår af cirkulærets bilag
3, at betalingen for somatiske sygehusindlæggelser er 34 pct.
af den såkaldte DRG-takst (DRG-taksterne udtrykker
sygehusenes gennemsnitlige driftsudgifter inden for hver DRG-gruppe
(Diagnose Relateret Gruppe)). Betalingen beregnet på baggrund
af DRG-taksten kan dog maksimalt udgøre 14.025 kr. pr.
indlæggelse (pris- og lønniveau for 2012). Betalingen
for ambulant behandling er 34 pct. af den såkaldte DAGS-takst
(Dansk Ambulant Grupperings System, der anvendes for ambulante
patienter på somatiske afdelinger). Beløbet kan dog
maksimalt udgøre 1.384 kr. pr. besøg (pris- og
lønniveau for 2012). Betalingen for psykiatriske
sygehusindlæggelser er 60 pct. af sengedagstaksten, dog
maksimalt 8.113 kr. pr. indlæggelse (pris- og
lønniveau for 2012). Betalingen for ambulant psykiatrisk
behandling opgøres til 30 pct. af besøgstaksten.
Betalingen for ydelser fra praktiserende læger efter
§§ 60 - 63 i sundhedsloven er 10 pct. af udgifter til
honorarer for grundydelser, der er aftalt ved overenskomst, jf.
sundhedslovens § 227, stk. 1. Betalingen for ydelser fra
praktiserende speciallæger efter § 64 i sundhedsloven er
34 pct. af regionens udgifter til takster, der er aftalt ved
overenskomsten, jf. sundhedslovens § 227, stk. 1.
Beløbet kan maksimalt udgøre 1.384 kr. pr. ydelse.
Betaling for ydelser efter §§ 65 - 69 og 71 er 10 pct. af
regionens udgifter til takster, der er aftalt ved overenskomst, jf.
sundhedslovens § 227, stk. 1.
Efter § 14 a, stk. 2 fastsætter
sundheds- og ældreministeren regler om en øvre
grænse for regionernes indtægter fra den kommunale
medfinansiering. I medfør af bemyndigelsen har sundheds- og
ældreministeren udstedt bekendtgørelse om
opgørelse for øvre grænse for regionernes
indtægter fra kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering af
sundhedsvæsen, bekendtgørelse nr. 974 af 28. juni
2016.
Overstiger kommunernes betaling til en region
den øvre grænse for den pågældende regions
indtægter fra kommunal medfinansiering, tilfalder det
merbetalte beløb staten, jf. § 14 a, stk. 2.
Efter § 14 a, stk. 3 fastsætter
sundheds- og ældreministeren regler om tilbagebetaling af det
merbetalte beløb til kommunerne, forudsat det kan tilskrives
en produktivitet i regionerne, der er højere end det
forudsatte niveau. Udmøntningen sker ved, at sundheds- og
ældreministeren i året efter regnskabsåret
fastsætter en tilbagebetaling, som foretages som en
efterregulering af bloktilskuddet for det pågældende
tilskudsår.
3.1.2. Ministeriets
overvejelser
Sundheds- og Ældreministeriet,
Finansministeriet og Social- og Indenrigsministeriet har i
foråret 2016 gennemført et arbejde med inddragelse af
Danske Regioner og KL. I arbejdet er mulighederne for at styrke det
kommunale incitament gennem ændringer af den kommunale
medfinansiering af sundhedsvæsenet vurderet.
Der er i arbejdet set på mulige
målretninger af den kommunale medfinansiering med
udgangspunkt i følgende ni principper/hensyn for en
differentiering:
1. Objektiv
2. Enkelt og
gennemsigtig/gennemskuelig for kommunerne
3. Stabil over
tid
4. Ikke
administrativ tung
5. Den samlede
kommunale medfinansiering ændres ikke i
omlægningsåret.
6. Både
pct.-satser og maksimale lofter ændres, så de to
mekanismer som udgangspunkt følges ad dvs. en stigning i
procentsatsen medfører, at loftet også
hæves.
7. Såvel den
brede borgerrettede og patientrettede forebyggelse
understøttes, hvorfor medfinansieringsandelene ikke skal
afvige markant fra gruppe til gruppe.
8. Balancen mellem
de substituerbare behandlingsformer fastholdes.
9. De
byrdemæssige konsekvenser efter gennemslag i udligning skal
være relativt begrænsede.
Det er vurderet på baggrund af
principperne, at en differentiering i forhold til alder er mest
hensigtsmæssig på nuværende tidspunkt. Konkret
bør medfinansieringen øges for ældre og
småbørn med begrundelsen, at disse borgere
trækker relativt mere på sundhedsvæsenet end
øvrige borgere, og kommunerne i forvejen har fokus på
og kontakt med disse borgere via sundheds- og ældreplejen.
Differentieringen vil alt andet lige også slå igennem i
forhold til uhensigtsmæssige indlæggelser såsom
genindlæggelser, idet disse indlæggelser stiger med
alderen, og ligeså i forhold til de ældre medicinske
patienter. I arbejdet er der set på forskellige
aldersdifferentieringer(modeller), hvor medfinansieringsprocenten
og de maksimale lofter varierer.
På sigt er det vurderet
hensigtsmæssigt at videreudvikle modellen således, at
det også bliver muligt at differentiere specifikt ift.
gruppen af ældre medicinske patienter og
uhensigtsmæssige indlæggelser ved, at denne type
patient/indlæggelse pålægges en selvstændig
kommunal medfinansieringstakst.
I arbejdet er der også set på
mulige justeringer af den kommunale medfinansiering med henblik
på at fjerne ordningens incitament til uhensigtsmæssig
regional aktivitet, som skyldes dels, at lofterne for regionernes
indtægter fra medfinansieringen beror på regionernes
fremtidige aktivitet og dels, at den kommunale medfinansiering er
koblet til den statslige aktivitetspulje.
Det er vurderet, at fordelingen af lofterne
for regionernes indtægter fra medfinansiering bør
fastsættes efter fordelingen af regionernes andel af
bloktilskuddet på sundhedsområdet. Argumentet er, at
fordelingen derved vil bero på en
adfærdsuafhængig faktor, og bl.a. vil tage højde
for fremtidige demografiske forskydninger mellem regionerne. Dertil
er det vurderet, at lofterne for regionernes indtægter fra
den kommunale medfinansiering som udgangspunkt bør
fastsættes svarende til baseline (udgangspunkt) for den
statslige aktivitetspulje for de enkelte regioner. De to ordninger
vil dermed være koblet fra hinanden og den statslige
aktivitetspulje vil alene indgå i den marginale finansiering
af regionerne.
Endelig er der i arbejdet set på mulige
ændringer af betalingen af den kommunale medfinansiering. Det
har i arbejdet været et hensyn, at kommunerne ikke
fremadrettet bør betale for overflyttede patienter inden for
samme region, da dette især skyldes den regionale
organisering af sygehusstrukturen og ikke kommunernes indsatser for
blandt andet forebyggelsesområdet. Dertil har eventuel
tilbagebetaling af merbetalt medfinansiering været
adresseret, da den nuværende tilbagebetalingsmekanisme har
givet anledning til en vis budgetusikkerhed for kommunerne samt en
opfattelse af urimelighed. Flere midler er overført fra
særligt kommuner i hovedstaden til de jyske kommuner, da
aktiviteten er steget kraftigt inden for hovedstaden de seneste par
år. Det er vurderet, at tilbagebetalingen bør
ændres, så der i højere grad skabes
sammenhæng mellem kommuners afholdte merudgifter og
tilbagebetalingen.
3.1.3. Den
foreslåede ordning
3.1.3.1. Beregningen af den kommunale
medfinansiering
Det foreslås, at der gennemføres
en ændring af beregningen af den kommunale medfinansiering,
så der fremadrettet sker betaling pr. regionsudskrivning
inden for samme region i stedet for pr. indlæggelse.
Dermed vil en patientoverflytning mellem
hospitaler inden for samme region ikke have betydning for den
kommunale betaling, da det alene er det sammenhængende
indlæggelsesforløb inden for den enkelte region, som
kommunerne fremadrettet afkræves penge for. Betalingen svarer
til den indlæggelse, der giver den højeste kommunale
medfinansiering i forløbet.
Ændringen træder kraft den 1.
januar 2017, jf. lovforslagets § 2
3.1.3.2. Målrettet medfinansiering
Det foreslås, at bemyndigelsen i §
14 a stk. 1 ændres, så sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte nærmere regler om
at differentiere kommunale medfinansiering efter alder i den
forstand, at den kommunale betaling pr. behandling øges for
småbørn (0-2 år) og ældre borgere (65+
år), mens betalingen for øvrige sænkes, så
den samlede kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet
bliver på et uændret niveau på ca. 20 pct. af de
samlede regionale nettodriftsudgifter (ekskl. udgifterne til
medicintilskud) svarende til ca. 20 mia. kr.
Forøgelsen af den kommunale
medfinansiering for småbørn (0-2 år) og
ældre borgere (65+ år) sker via en forøgelse af
lofter for den maksimale betaling pr. behandling samt
medfinansieringsprocenten, jf. nedenfor. Modsat sænkes den
kommunale medfinansiering for øvrige borgere ved som
udgangspunkt at sænke lofterne for den maksimale betaling pr.
behandling samt medfinansieringsprocenten.
Med omlægningen får kommunerne et
yderligere incitament til en effektiv kommunal varetagelse af
forebyggelses-, trænings- og plejeindsatsen for de 0-2
årige og 65+ årige. Ændringerne har desuden
betydelig effekt for de ældre medicinske patienter og for
forebyggelige indlæggelser og genindlægger.
Med bemyndigelsen kan sundheds- og
ældreministeren fastsætte regler om, at den kommunale
betaling pr. behandling øges blandt de 0-2 årige og de
65-74 årige fra 34 til ca. 45 pct. af DRG/DAGS/honorarer og
for de 80+ årige fra 34 til ca. 56 pct. af
DRG/DAGS/honorarer, mens den sænkes modsvarende for gruppen
3-64 årige fra 34 pct. til ca. 20 pct. af DRG/DAGS/honorarer.
Ændringen omfatter sygehusbehandling og speciallæge,
der også i den gældende ordning har samme niveau
på grund af substitution mellem ambulant somatik og
speciallægeydelser.
Der kan fastsættes regler om, at den
kommunale medfinansiering i praksissektoren (ekskl.
speciallæge) differentieres ligesom for somatik og
speciallæge, men dog på et lavere niveau. Den kommunale
betaling pr. behandling øges blandt de 0-2 årige og de
65-74 årige fra 10 til ca. 14 pct. af honorarer og for de 80+
årige fra 10 til ca. 18 pct. af honorarer, mens den
sænkes modsvarende for gruppen 3-64 årige fra 10 pct.
til ca. 7 pct. af honorarer.
Der kan fastsættes regler om, at den
kommunale medfinansiering for genoptræning under
indlæggelse ophøres, idet den kommunale
medfinansiering ikke indgår i den marginale
aktivitetsfinansiering af regionerne, jf. nedenfor, og derfor ikke
kan anvendes som incitamentsinstrument for regionerne.
Der kan desuden fastsættes regler om, at
den kommunale medfinansiering på det psykiatriske
område fastholdes uændret, idet der ikke på samme
måde vurderes at være positive effekter af en
målretning af medfinansieringen på disse
områder.
Reglerne forventes at træde i kraft den
1. januar 2018.
3.1.3.3. Den
øvre grænse for regionale indtægter fra den
kommunale medfinansiering
Det foreslås, at bemyndigelsen i §
14 a stk. 2 ændres, så sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte nærmere regler om,
at den kommunale medfinansiering kobles fra finansieringen af den
statslige aktivitetspulje og dermed ikke indgår i den
marginale aktivitetsfinansiering af regionerne. Derved bliver den
samlede finansiering af regionerne todelt i hhv. det statslige
tilskud (efter § 15) og det kommunale bidrag (efter
§§ 13 og 14).
Eventuelle forskelle mellem de to ordninger i
fx dækningsområde mv. vil hermed ikke medføre,
at den kommunale medfinansiering giver regionerne et incitament til
at fastholde uhensigtsmæssig aktivitet på
sygehusene.
Derudover kan sundheds- og
ældreministeren fastsætte regler om, at fordelingen af
de enkelte regioners loft for den kommunale medfinansiering
fastsættes ud fra fordelingen af regionernes andel af
bloktilskuddet på sundhedsområdet, jf. § 3 i lov
om regionernes finansiering. Derved vil den enkelte regions
fremtidige andel af indtægter fra den kommunale
medfinansiering ikke afhænge af sygehusaktiviteten i
tidligere år.
Hvis en region i et konkret år har
modtaget kommunal medfinansiering svarende til den forudsatte
øvre grænse for regionernes indtægter fra
kommunal medfinansiering, modtager regionen ikke længere
medfinansiering. Kommunerne i den pågældende region
forudsættes fortsat at betale medfinansiering, og
indbetalingerne opsamles i staten til finansiering af det
forøgede regionale bloktilskud, jf. § 14 a, stk. 2.
Med bemyndigelsen i § 14 a, stk. 2 kan
sundheds- og ældreministeren desuden fastsætte regler
om det forudsatte kommunale udgiftsniveau til kommunal
medfinansiering, som fastsættes svarende til det forudsatte
aktivitetsniveau i regionerne for det pågældende
tilskudsår. Det betyder, at det forudsatte kommunale
udgiftsniveau til kommunal medfinansiering forbliver uændret
med dette lovforslag. Det skyldes, at det kommunale incitament til
en effektiv kommunal varetagelse af forebyggelses-, trænings-
og plejeopgaven ikke skal påvirkes af regionernes
finansieringssystem. Dermed vil det forudsatte niveau for
kommunernes udgifter være højere end den øvre
grænse for regionernes indtægter fra den kommunale
medfinansiering.
Ændringen træder kraft den 1.
januar 2017, jf. lovforslagets § 2
3.1.3.4. Tilbagebetaling af merbetalt medfinansiering til
kommunerne
Det foreslås, at bemyndigelsen i §
14 a stk. 3 ændres så sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte regler om, at
tilbagebetalingen af merbetalt kommunal medfinansiering udover det
forudsatte niveau for kommunernes udgifter sker til kommunerne
inden for den region, som merbetalingen vedrører.
Tilbagebetalingen fordeles til kommunerne i den
pågældende region i forhold til den enkelte kommunes
andel af regionens befolkningstal. Eventuelt merbetalt kommunal
medfinansiering vil hermed i højere grad blive
tilbageført til de kommuner, der har afholdt merbetalinger,
og merbetalinger fra kommuner i én region kan således
ikke tilbageføres til en kommune i en anden region.
Tilbagebetalingen vedrører merbetalt
kommunal medfinansiering, der kan tilskrives en produktivitet, der
er højere end et af sundheds- og ældreministeren
forudsat niveau for det pågældende år i en eller
flere regioner, som kan indgå i tilbagebetalingen. Kommunerne
bærer derved en andel af eventuelt budgetoverskridelse, som
følge af bl.a. øget behandling ud over det generelle
forudsatte niveau.
Ændringen træder kraft den 1.
januar 2017, jf. lovforslagets § 2
3.1.3.5. Yderligere
opkrævning af kommunal medfinansiering
Det foreslås, at der gives bemyndigelse
til, at sundheds- og ældreministeren kan fastsætte
nærmere regler om, at der i året efter
regnskabsåret sker en yderligere opkrævning af kommunal
medfinansiering til staten, hvis de faktiske afholdte kommunale
udgifter til medfinansieringen, opgjort regionsspecifikt, ikke
fuldt ud modsvarer det forudsatte niveau for kommunernes udgifter
til medfinansieringen. Den yderligere opkrævning
opgøres regionsspecifikt på baggrund af den enkelte
kommunes andel af regionens befolkningstal. Opkrævningen
opgøres af Sundheds- og Ældreministeriet.
Lovforslaget ændrer ikke på, at
det forudsatte niveau for kommunernes udgifter til kommunal
medfinansiering er fuldt ud finansieret for kommunerne under
ét.
Ændringen træder kraft den 1.
januar 2017, jf. lovforslagets § 2
3.2. Indførelse af bemyndigelse til udskrivelse af
revisionsinstruks
3.2.1. Gældende ret
Der er ikke i gældende regler
særlig fastsat hjemmel til, at sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte regler om revision af
statsligt aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes
sygehusvæsen og den kommunale medfinansiering.
Det har dog været opfattelsen, at den
generelle hjemmel via finansloven § 16 har været
dækkende mht. revisionen.
3.2.2. Ministeriets
overvejelser
Regeringen finder derfor, at der behov for at
tilvejebringe en hjemmel til at give sundheds- og
ældreministeren bemyndigelse til årligt at
fastsætte regler for revision af det statslige
aktivitetsafhængige tilskud og den kommunale medfinansiering.
Reglerne vedrører alene den regionale virksomhed.
Derudover har Rigsrevisionen også gjort
Sundheds- og Ældreministeriet opmærksom på
manglende lovhjemmel i forhold til ministeriets årelange
praksis med at udskrive bekendtgørelse om revisionsinstruks
for det statslige aktivitetsbaserede tilskud til regionernes
sygehusvæsen.
3.2.3. Den
foreslåede ordning
Regeringen ønsker med forslaget at give
hjemmel til, at sundheds- og ældreministeren årligt kan
udstede bekendtgørelse om revisionsinstruks for den
statslige aktivitetspulje og den kommunale medfinansiering på
sundhedsområdet.
3.3 Omfordeling af
effektiviseringsgevinster
3.3.1 Gældende ret
I »Aftalen om regionernes økonomi
for 2010« blev det fastlagt, at de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier fik stillet krav om
effektiviseringsgevinster, som ligger ud over de almindelige,
løbende produktivitetsforbedringer i sygehusvæsenet. I
de endelige tilsagn til de enkelte projekter fastlægges det,
at gevinsterne skal realiseres i år ét efter
ibrugtagning.
Der er i gældende regler ikke fastsat
hjemmel til, at sundheds- og ældreministeren kan
fastsætte regler om evt. omfordeling af
effektiviseringsgevinster ved de kvalitetsfondsstøttede
sygehusbyggerier.
3.3.2 Ministeriets overvejelser
Kvalitetsfondsinvesteringen giver et afkast i
form af mere effektiv sygehusdrift. Konkret skaber regionerne
herigennem frem mod 2025 et råderum på 2,3 mia. kr.
Regeringen ønsker, at borgere i hele
landet skal have adgang til et godt sundhedsvæsen. Derfor er
der behov for en balanceret fordeling af
effektiviseringsgevinsterne fra de kvalitetsfondsstøttede
sygehusbyggerier mellem regionerne.
Med »Aftalen om regionernes
økonomi for 2017« er regeringen og Danske Regioner
enige om, at 50 pct. af den samlede effektiviseringsgevinst
omfordeles mellem regionerne efter regionernes andel af
bloktilskuddet på sundhedsområdet for 2016 mens de
resterende 50 pct. bliver i de regioner, der realiserer
gevinsterne.
Provenuet fra effektiviseringerne går
til finansiering af ny sygehusaktivitet, jf. også
»Aftalen om regionernes økonomi for 2010« og
regeringens endelige tilsagn til de enkelte projekter til ny
sygehus aktivitet. De 50 pct., som omfordeles, prioriteres i
forbindelse med de årlige aftaler om økonomi, mens de
øvrige 50 pct. prioriteres i det enkelte regionsråd.
Med denne model sikres et politisk prioriteringsrum på
både regionalt og nationalt niveau. Med aftalen er det
bekræftet, at det samlede effektiviseringskrav på 2,3
mia. kr. skal frigøres til reel politisk prioritering.
Regeringens specifikke og generelle
tilsagnskrav til de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier
er fortsat gældende, ligesom Sundheds- og
Ældreministeriet fortsat vil føre tilsyn med
realiseringen af det samlede effektiviseringskrav.
3.3.3 Den foreslåede ordning
Når alle kvalitetsfondsstøttede
sygehusbyggerier er fuldt ibrugtaget, vil der være en samlet
årlig gevinst på 2,3 mia. kr., hvoraf ca. 1,16 mia. kr.
indgår i omfordelingen mellem regionerne.
For at sikre en jævn og forudsigelig
indfasning af omfordelingen i regionerne realiseres den
lineært fra 2017 til 2025. Det vil sige omfordelingen for
2017 udgør 129 mio. kr. og vil herefter forhøjes med
129 mio. årligt (pris og lønniveau for 2017) frem til
den fulde indfasning i 2025.
Den foreslåede omfordeling
indebærer en regulering af regionernes bloktilskud, som
udligner forskellen mellem den faktiske fordeling af
effektiviseringsgevinsterne og en fordeling af gevinsterne, som
følger bloktilskuddet på sundhedsområdet.
Reguleringen af bloktilskuddet for perioden 2017-2025 fremgår
af tabellen nedenfor. Fra 2025 og frem fastholdes reguleringen
på niveauet med 2025.
Tabel 1 | Omfordeling som følge af
effektiviseringsgevinster ved de kvalitetsfondsstøttede
projekter sygehusbyggerier. | 2017-pris og
lønniveau, mio.kr | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Region Hovedstaden | 7 | 14 | 20 | 27 | 34 | 41 | 48 | 55 | 61 | Region Sjælland | 8 | 16 | 24 | 32 | 39 | 47 | 55 | 63 | 71 | Region Syddanmark | -4 | -7 | -11 | -14 | -18 | -21 | -25 | -28 | -32 | Region Midtjylland | -14 | -29 | -43 | -58 | -72 | -86 | -101 | -115 | -130 | Region Nordjylland | 3 | 6 | 10 | 13 | 16 | 19 | 22 | 26 | 29 | I alt | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
Reguleringen fastlægges én gang
for alle efter fordelingen af bloktilskuddet på
sundhedsområdet for 2016 og kan alene herefter pris og
lønniveau reguleres.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Den nuværende kommunale medfinansiering
af sundhedsvæsenet er i 2016 forudsat til at udgøre
20,2 mia. kr. Med de foreslåede ændringer kan den
kommunale medfinansiering opgøres til 19,9 mia. kr. i
2017-niveau for kommunerne. Denne reducering på ca. 0,3 mia.
kr. fra den nuværende ordning kan tilskrives ændringen
af beregningsmetoden for den kommunale medfinansiering. Det skal
bemærkes, at den kommunale medfinansiering i 2018 øges
med 0,3 mia. kr. pga. implementering af den differentierede
model.
For regionerne vil de foreslåede
ændringer indebære, at den kommunale medfinansiering
kan opgøres til 16,7 mia. kr. i 2017-niveau. Med det sigte,
at ændringerne af den kommunale medfinansiering ikke skal
have betydning for regionernes samlede finansiering øges
tilsvarende det regionale bloktilskud med 3,5 mia. kr. Heraf
udgør ændringen af beregningsmetoden for den kommunale
medfinansiering 0,3 mia. kr. De løbende indbetalinger fra
kommunerne udover den øvre grænse for regionernes
indtægter fra medfinansiering (på 16,7 mia. kr.)
kanaliseres til staten til finansiering af det øgede
regionale bloktilskud. De forudsatte indbetalinger til staten kan
således opgøres til 3,2 mia. kr.
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for staten. Dog vil der blive opsamlet medfinansiering
i staten for de kommunale indbetalinger, som overstiger den
øvre grænse for de enkelte regioners indtægter
fra medfinansieringen. Som nævnt skal de opsamlede midler
finansiere det øgede regionale bloktilskud og eventuelle
indbetalinger udover det forudsatte niveau for kommunerne udgifter
til medfinansiering (på 19,9 mia. kr.) tilbagebetales til
kommunerne. Hvis indbetalingerne fra kommunerne ikke fuldt ud
modsvarer de forudsatte indbetalinger på 3,2 mia. kr., vil
staten foretage en efterregulering af det manglende
beløb.
Samlet vil de økonomiske konsekvenser
for kommuner, regioner og staten under ét være
udgiftsneutrale. Finansieringsomlægningens økonomiske
virkninger for kommuner, regioner og staten er desuden gengivet i
tabel 2. Det konkrete niveau for den forudsatte medfinansiering
fastlægges årligt.
Finansieringsmekanismen betyder, at den
forudsatte niveau for kommunernes udgifter til den kommunale
medfinansiering for det kommende år beregnes ud fra det
forventede aktivitetsniveau og indregnes i den samlede
økonomiske balance, som ligger til grund for
fastsættelsen af finansieringen til kommuner og regioner for
året. Det er således skønnet for aktiviteten og
udgifterne på det regionale sundhedsområde, som er
bestemmende for fastsættelsen af regionernes indtægter
og kommunernes udgifter til den kommunale medfinansiering.
Hvis den enkelte kommune trækker
relativt lidt på de regionale sundhedsydelser, vil kommunen
dermed opnå en nettogevinst i det pågældende
år, mens det omvendte er tilfældet, hvis
sundhedstrækket ligger over sammenlignelige kommuner.
For den enkelte kommune giver
medfinansieringen et økonomisk incitament til at udvikle
pleje- og forebyggelsesindsatsen for at opnå en nettogevinst
i det pågældende år. Den kommunale
medfinansiering er imidlertid ikke et finansieringsinstrument til
udvikling af egentlige kommunale behandlingstilbud.
Tabel 2 | | Økonomiske
konsekvenser ved ændringer af den kommunale medfinansiering
af sundhedsvæsenet, 2017 (ekskl. differentiering) | | Mio.kr. (2017-pris og
lønniveau, + =indtægt/- = udgift) | Stat | Regioner | Kommuner | A. | Nuværende forudsat kommunal
medfinansiering | | 20,2 | -20,2 | B. | Ny forudsat kommunal medfinansiering | | 16,7 | -19,9 | | - | heraf indbetalinger
fra kommunerne til staten | 3,2 | | -3,2 | | Ændring i tilskud | -3,2 | 3,5 | -0,3 | | - | heraf ændring
af beregning af KMF | | 0,3 | -0,3 | C. | Samlet ændring
(C=A-B) | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
|
Selvom lovforslaget ikke vurderes at give
offentlige merudgifter, vil ændringerne af den kommunale
medfinansiering give mindre byrdefordelingsmæssige
konsekvenser for kommuner og regioner.
For kommunerne vil forslaget om en
aldersdifferentieret kommunal medfinansiering umiddelbart
føre til højere udgifter i kommuner med forholdsvis
mange småbørn og ældre og lavere udgifter i
kommuner med forholdsvis få småbørn og
ældre. Disse virkninger vil i vidt omfang blive
imødegået i udligningssystemet, idet det
aldersbetingede udgiftsbehov vil tage højde for den
ændrede udgiftsbelastning i de pågældende
aldersgrupper. Forslaget vil derfor alt andet lige have relativt
begrænsede byrdefordelingsmæssige konsekvenser for
kommunerne efter gennemslag i udligningssystemet. Det
bemærkes, at det aldersbetingede udgiftsbehov opdateres
årligt på grundlag af de seneste kommunale
budgetter.
Ved tilskudsudmeldingen for 2018 vil Social-
og Indenrigsministeriet foretage en beregningsmæssig
korrektion med henblik på at tage højde for den
ændrede udgiftsbelastning i de pågældende
aldersgrupper som følge af indførelse af
aldersdifferentieret kommunal medfinansiering.
Sammensætningen af demografien i den enkelte kommune vil
således løbende blive opfanget i opgørelsen.
Det betyder, at fx en stigende andel ældre i nogle kommuner
relativt set til andre kommuner alt andet lige vil føre til
et højere aldersbetinget udgiftsbehov.
Derudover vil forslaget om en ændring af
beregningsmetoden have betydning for de kommuner med overflytninger
af patienter mellem sygehuse og give anledning til en
omfordelingseffekt mellem kommunerne. Ændringen vil slå
igennem på kommunernes reelle udgifter til den kommunale
medfinansiering.
Ændringen af fordelingen af den
kommunale tilbagebetaling vil alt andet lige indebære, at
enkelte kommuner ikke længere fremadrettet har mulighed for
at opnå en yderligere gevinst fra de øvrige kommuners
merbetaling i andre regioner.
For regionerne vil forslaget om en ny
fordeling af den øvre grænse for indtægter fra
kommunal medfinansiering medføre en
byrdefordelingsmæssig virkning. Det skal ses i lyset af, at
der i bloktilskudsfordelingen tages højde for den
aldersmæssige fordeling og den socioøkonomiske
struktur i regionerne.
Endelig vil forslaget om en ændring af
beregningsmetode ligeledes have betydning for regionerne, idet
indtægten fra den kommunale medfinansiering vil blive mindre
i de regioner med overflytning af patienter mellem sygehuse.
Lovforslaget sigter på at give
kommunerne et yderligere incitament til at varetage plejeopgaven og
forebyggelsen effektivt, og dermed ikke på en ændret
fordeling af regionernes finansiering. Derfor lægges der med
forslaget op til, at der for så vidt angår regionerne
indføres en midlertidig kompensationsordning, der
neutraliserer de beregnede byrdefordelingsmæssige virkninger
hos regionerne ved omlægningen.
Kompensationsordningen indebærer, at
regioner med en beregnet gevinst ved omlægningen betaler til
regioner med et beregnet underskud som følge af
omlægningen. Det er forudsat, at kompensationsordningen har
et gennemslag på 80 pct. af de opgjorte
byrdefordelingsmæssige konsekvenser for hver region. Niveauet
på 80 pct. skal ses som en afvejning af, at den eksisterende
model dels har medvirket til uhensigtsmæssige regional
adfærd mht. aktivitet, og dels har bidraget til at omfordele
fra mindre til mere produktive regioner i perioden 2007 til
2015.
Overskud og underskud for regionerne som
følge af den fordelingsmæssige omlægning af den
kommunale medfinansiering fastsættes af Social- og
Indenrigsministeriet én gang for alle i forbindelse med
tilskudsudmeldingen for 2018. Kompensationsordningen
fastsættes som midlertidig i den forstand, at den
forudsættes at bortfalde i forbindelse med en eventuel anden
tilpasning af bloktilskudsfordelingen til regionernes
sundhedsområde.
Omfordelingen af effektiviseringsgevinster fra
de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier vil
medføre en overførsel af midler mellem regionerne.
Den lineære indfasning af omfordelingen af
effektiviseringsgevinster betyder, at den budgetmæssige
realisering af effektiviseringsgevinsterne afkobles
tidsmæssigt fra den faktiske realisering i de enkelte
projekter. Dette vejes imidlertid op af hensynet til, at den
lineære indfasning skaber forudsigelighed i de regionale
budgetter.
Indførelsen af revisionsinstruks har
ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Der vurderes ikke at være administrative
konsekvenser for lovforslaget for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 2. september 2016 til den 3. oktober 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Danske Regioner, KL, Region Hovedstaden,
Region Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland,
Region Nordjylland, 3F, Dansk Rehab Group, Dansk Selskab for Almen
Medicin, Dansk Ortopædisk Selskab, Dansk Psykolog Forening,
Dansk Sygeplejeråd, Dansk Socialrådgiverforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, FOA, Foreningen af
Speciallæger, Foreningen af socialchefer i Danmark,
Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige
Selskaber, Praktiserende Lægers Organisation, Yngre
Læger, Landsforeningen SIND, Bedre Psykiatri, Den uvildige
konsulentordning på handicapområdet, Dansk
Handicapforbund, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter,
Danske Ældreråd, Det Centrale Handicapråd,
Demenskoordinatorer i Danmark, Forbrugerrådet,
Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Hospice Forum
Danmark, Kræftens Bekæmpelse, Landsf. af
nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen for Evnesvage (LEV), LMS- Landsforeningen mod
spiseforstyrrelser og selvskade, Patientforeningen,
Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke,
Retspolitisk Forening, Sjældne Diagnoser,
Udviklingshæmmedes Landsforbund, ÆldreForum,
Ældremobiliseringen, Ældresagen, Alzheimerforeningen,
Bedre Psykiatri - landsforeningen for pårørende,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Anker Fjord Hospice, Arresødal
Hospice, Center for Hjerneskade, Center for Sundhed og
Træning i Middelfart, Center for Sundhed og Træning i
Skælskør, Center for Sundhed og Træning i
Aarhus, Dansk Erhverv, Dansk Kvindesamfund, Brancheforeningen for
Private Hospitaler og Klinikker, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk
Industri, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for
Distriktspsykiatri, Diakonissestiftelsens Hospice,
Epilepsihospitalet Filadelfia, Hospice Djursland, Hospice Fyn,
Hospice Limfjord Skive, Hospice Sjælland, Hospice
Sydvestjylland, Hospice Sønderjylland, Hospice Vendsyssel,
KamillianerGaardens Hospice, Kvinderådet, PTU's
RehabiliteringsCenter, RCT Jylland, RehabiliteringsCenter for
Muskelsvind, Sankt Lukas Hospice, Sclerosehospitalet i Haslev,
Sclerosehospitalet i Ry, Sct. Maria Hospice Center,
Sygeforsikringen »danmark«, Vejlefjord, Rådet for
Digital Sikkerhed, Ankestyrelsen, Dansk Selskab for Folkesundhed,
Datatilsynet, Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Det
Etiske Råd, Det Nordiske Cochrane Center,
Forbrugerombudsmanden, Færøernes Landsstyre,
Grønlands Selvstyre, Hjælpemiddelinstituttet
(Socialstyrelsen), Institut for Menneskerettigheder, Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, Nationalt Videnscenter for Demens,
Patientforsikringen, Styrelsen for Patientsikkerhed,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden
på Grønland, Socialstyrelsen, Sundhedsstyrelsen,
Statens Serum Institut, Sundhedsdatastyrelsen,
Statsforvaltningerne, Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri,
Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk
Universitet, Aalborg Universitet, RUC.
10. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget vurderes ikke at give
offentlige merudgifter, men ændringerne af den kommunale
medfinansiering vil give mindre byrdefordelingsmæssige
konsekvenser for kommuner og regioner. For kommunerne vil forslaget om en
aldersdifferentieret kommunal medfinansiering umiddelbart
føre til højere udgifter i kommuner med forholdsvis
mange småbørn og ældre og lavere udgifter i
kommuner med forholdsvis få småbørn og
ældre. Disse virkninger vil i vidt omfang blive
imødegået i udligningssystemet og forslaget vil derfor
alt andet lige have relativt begrænsede
byrdefordelingsmæssige konsekvenser. Derudover vil forslaget om en ændring
af beregningsmetoden have betydning for de kommuner med
overflytninger af patienter mellem sygehuse og give anledning til
en omfordelingseffekt mellem kommunerne. Ændringen af fordelingen af den
kommunale tilbagebetaling vil alt andet lige indebære, at
enkelte kommuner ikke længere fremadrettet har mulighed for
at opnå en yderligere gevinst fra de øvrige kommuners
merbetaling i andre regioner. For regionerne vil forslaget om en ny
fordeling af den øvre grænse for indtægter fra
kommunal medfinansiering medføre en
byrdefordelingsmæssig virkning. Desuden vil forslaget om en
ændring af beregningsmetode betyde, at indtægten fra
den kommunale medfinansiering vil blive mindre i de regioner med
overflytning af patienter mellem sygehuse. Der lægges derfor op til, at der for
så vidt angår regionerne indføres en midlertidig
kompensationsordning, der neutraliserer de beregnede
byrdefordelingsmæssige virkninger hos regionerne ved
omlægningen. | Lovforslaget vurderes ikke at give
offentlige merudgifter, men ændringerne af den kommunale
medfinansiering vil give mindre byrdefordelingsmæssige
konsekvenser for kommuner og regioner. For kommunerne vil forslaget om en
aldersdifferentieret kommunal medfinansiering umiddelbart
føre til højere udgifter i kommuner med forholdsvis
mange småbørn og ældre og lavere udgifter i
kommuner med forholdsvis få småbørn og
ældre. Disse virkninger vil i vidt omfang blive
imødegået i udligningssystemet og forslaget vil derfor
alt andet lige have relativt begrænsede
byrdefordelingsmæssige konsekvenser. Derudover vil forslaget om en ændring
af beregningsmetoden have betydning for de kommuner med
overflytninger af patienter mellem sygehuse og give anledning til
en omfordelingseffekt mellem kommunerne. Ændringen af fordelingen af den
kommunale tilbagebetaling vil alt andet lige indebære, at
enkelte kommuner ikke længere fremadrettet har mulighed for
at opnå en yderligere gevinst fra de øvrige kommuners
merbetaling i andre regioner. For regionerne vil forslaget om en ny
fordeling af den øvre grænse for indtægter fra
kommunal medfinansiering medføre en
byrdefordelingsmæssig virkning. Desuden vil forslaget om en
ændring af beregningsmetode betyde, at indtægten fra
den kommunale medfinansiering vil blive mindre i de regioner med
overflytning af patienter mellem sygehuse. Der lægges derfor op til, at der for
så vidt angår regionerne indføres en midlertidig
kompensationsordning, der neutraliserer de beregnede
byrdefordelingsmæssige virkninger hos regionerne ved
omlægningen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Bestemmelsen i den gældende § 14,
stk. 1 fastsætter, at kommunerne betaler til regionerne en
andel af udgiften til behandling efter sundhedsloven afsnit IV pr.
indlæggelse på sygehuse.
Det foreslås, at betalingen ændres
fra pr. indlæggelse til pr. regionsudskrivning. Det betyder,
at kommunerne ikke skal betale regionerne for hver
indlæggelse, men alene skal betale for hvert
sammenhængende forløb inden for den enkelte region.
Betalingen svarer til den indlæggelse, der giver den
højeste kommunale medfinansiering i forløbet
(regionsudskrivning).
Forslaget medfører, at kommunerne
fremover ikke kommer til at betale for hver gang en patient
overflyttes fra et sygehus til et andet sygehus inden for den
enkelte region. Kommunerne kommer til at betale for det
sammenhængende forløb inden for den enkelte
region.
Til nr.
2
Bestemmelsen i den gældende § 14 a,
stk. 1 bemyndiger sundheds- og ældreministeren til at
fastsætte regler om opgørelse og betaling af kommunal
medfinansiering i medfør af §§ 13 og 14.
Bestemmelsens stk. 1 er for praksissektoren
udmøntet således, jf. cirkulære om
aktivitetsbestemt, kommunal medfinansiering på
sundhedsområdet, cirkulære nr. 102 af 6. december
2011:
Betalingen for ydelser fra alment
praktiserende læger efter §§ 60-63 er 10 pct. af
regionens udgifter til honorarer for grundydelser, der er aftalt
ved overenskomst, jf. sundhedslovens § 227, stk. 1., jf. bilag
3 til cirkulæret.
Betalingen for ydelser fra praktiserende
speciallæger efter § 64 er 34 pct. af regionens udgifter
til takster, der er aftalt ved overenskomst efter sundhedslovens
§ 227, stk. 1. Beløbet kan dog maksimalt udgøre
1.384 kr. pr. ydelse (pris- og lønniveau for 2012).
Betalingen for ydelser efter §§
65-69 og 71 er 10 pct. af regionens udgifter til takster, der er
aftalt ved overenskomst efter sundhedslovens § 227, stk.
1.
Bestemmelsens stk. 1 er for sygehussektoren
udmøntet således, jf. cirkulære om
aktivitetsbestemt, kommunal medfinansiering på
sundhedsområdet, cirkulære nr. 102 af 6. december
2011:
Betalingen for sygehusindlæggelser er 34
pct. af DRG-taksten. Betalingen beregnet på baggrund af
DRG-taksten kan dog maksimalt udgøre 14.025 kr. (pris- og
lønniveau for 2012), jf. bilag 3 til cirkulæret.
Betalingen for ambulant behandling er 34 pct. af DRG-taksten.
Beløbet kan dog maksimalt udgøre 1.384 kr. pr.
besøg (pris- og lønniveau for 2012).
Betalingen for psykiatrisk behandling er 60
pct. af sengedagstaksten, dog maksimalt 8.133 kr. pr.
indlæggelse (pris- og lønniveau for 2012). Betalingen
for ambulant psykiatrisk behandling er 30 pct. af
besøgstaksten.
Betalingen for genoptræning på
sygehus fastsættes som en finansiering baseret på
relativt få takster. Regionen betaler for den del af
genoptræningsudgiften, som ligger ud over den kommunale
medfinansiering.
Det foreslås, at § 14 a, stk. 1
affattes til, at sundheds- og ældreministeren kan
fastsætte regler om vilkår for opgørelse og
betaling af kommunal medfinansiering i medfør af
§§ 13 og 14.
Det er hensigten, at sundheds- og
ældreministeren ved bekendtgørelse skal
fastsætte følgende regler for medfinansiering for
praksissektoren fra 2018 således:
Betalingen for ydelser fra alment
praktiserende læger efter §§ 60-63 opgøres
for 0-2 år, 3-64 år, 65-79 år og +80 år som
hhv. ca. 14, 7, 14 og 18 pct. af regionens udgifter til honorarer
for grundydelser, der er aftalt ved overenskomst, jf.
sundhedslovens § 227, stk. 1.
Betalingen for ydelser fra praktiserende
speciallæger efter § 64 opgøres for 0-2 år,
3-64 år, 65-79 år og +80 år som hhv. ca. 45, 20,
45 og 56 pct. af regionens udgifter til takster, der er aftalt ved
overenskomst efter sundhedslovens § 227,stk. 1. Beløbet
kan dog maksimalt for 0-2 år, 3-64 år, 65-79 år
og +80 år udgøre ca. 2.500, 1.500, 2.500 og 3.000 kr.
pr. ydelse.
Betalingen for ydelser efter §§ 65 -
69 og 71 opgøres for 0-2 år, 3-64 år, 65-79
år og +80 år som hhv. ca. 14, 7, 14 og 18 pct. af
regionens udgifter til takster, der er aftalt ved overenskomst
efter sundhedslovens § 227, stk. 1.
Endvidere er det hensigten, at sundheds- og
ældreministeren ved bekendtgørelse skal
fastsætte følgende regler for medfinansiering for
sygehussektoren fra 2018 således:
Betalingen for sygehusindlæggelser
beregnes for 0-2 år, 3-64 år, 65-79 år og +80
år som hhv. ca. 45, 20, 45 og 56 pct. af DRG-taksten.
Betalingen beregnet på baggrund af DRG-taksten kan for 0-2
år, 3-64 år, 65-79 år og +80 år dog
maksimalt udgøre ca. 25.000, 15.000, 25.000 og 30.000 kr.
pr. regionsudskrivning.
Betalingen for ambulant behandling
opgøres for 0-2 år, 3-64 år, 65-79 år og
+80 år som hhv. ca. 45, 20, 45 og 56 pct. af DRG-taksten.
Beløbet kan for 0-2 år, 3-64 år, 65-79 år
og +80 år dog maksimalt udgøre ca. 2.500, 1.500, 2.500
og 3.000 kr. pr. besøg.
Betalingen for psykiatrisk behandling er 60
pct. af sengedagstaksten, dog maksimalt 8.722 kr. pr.
regionsudskrivning. Dette er en videreførelse af de
gældende betalingsregler.
Betalingen for ambulant psykiatrisk behandling
er 30 pct. af besøgstaksten. Dette er en
videreførelse af de gældende betalingsregler.
Betalingen for genoptræning på
sygehus ophøres.
Der vil blive taget hensyn til, at
medfinansieringsprocenterne og de maksimale lofter kan variere
indenfor intervallet hhv. 0 til 5 pct. og 0 til 5000 kr., så
ordningen samlet kommer til at udgøre ca. 20 pct. af de
regionale nettodriftsudgifter (ekskl. udgifterne til
medicintilskud).
Hertil kan det på sigt overvejes at
videreudvikle modellen således, at det også bliver
muligt at differentiere specifikt ift. gruppen af ældre
medicinske patienter og uhensigtsmæssige indlæggelser
ved, at denne type patient/indlæggelse pålægges
en selvstændig kommunal medfinansiering-takst. Ordningen vil
løbende blive fulgt af Sundheds- og Ældreministeriet
med henblik på, om den opfylder formålet.
Niveauerne for lofter og satser
fastsættes årligt administrativt via udstedelse af
bekendtgørelse.
Bestemmelsen i den gældende § 14 a,
stk. 2 bemyndiger sundheds- og ældreministeren til at
fastsætte regler om en øvre grænse for
regionernes indtægter fra kommunal medfinansiering
§§ 13 og 14,jf. bekendtgørelse nr. 974 af 28. juni
2016. Bestemmelsen udmøntes ved, at den enkelte regions
øvre grænse for indtægter fra kommunal
medfinansiering bliver fastsat med udgangspunkt i regionernes
aktivitet.
Det foreslås, at § 14 a, stk. 2
affattes så sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte regler om en øvre
grænse for regionernes indtægter fra kommunal
medfinansiering, jf. §§ 13 og 14, og et forudsat niveau
for kommunernes udgifter til den kommunale medfinansiering under
hensyntagen til regionernes aktivitet. Hvis kommunernes betaling
til en region efter §§ 13 og 14 overstiger den
øvre grænse for den pågældende regions
indtægter fra kommunal medfinansiering, tilfalder det
merbetalte beløb staten, jf. dog stk. 3.
Lovforslaget indebærer, at den kommunale
medfinansiering kobles fra finansieringen af den statslige
aktivitetspulje og dermed ikke indgår i den marginale
aktivitetsfinansiering af regionerne. Det betyder, at de
øvre grænser for regionernes forudsatte indtægt
fra kommunal medfinansiering fastsættes så alle
regioner har opnået indtægtsloftet fra den kommunale
medfinansiering ved et aktivitetsniveau svarende til som
udgangspunkt baseline for den statslige aktivitetspulje.
Formålet med ændringen er, at
eventuelle forskelle mellem den kommunale medfinansiering og den
statslige aktivitetspulje i fx dækningsområde mv. ikke
skal medføre, at den kommunale medfinansiering giver
regionerne et incitament til at fastholde uhensigtsmæssig
aktivitet på sygehusene for at sikre et tilstrækkeligt
højt aktivitetsniveau.
Forslaget indebærer også, at
loftet for den enkelte regions andel af den samlede forudsatte
indtægt fra kommunal medfinansiering bliver fastsat efter
fordelingen af regionernes andel af bloktilskuddet på
sundhedsområdet, jf. § 3 i lov om regionernes
finansiering.
Formålet med ændringen er at
fjerne den nuværende ordnings incitamentsvirkning på
regioner med hensyn til at fastholde uhensigtsmæssig
aktivitet på sygehusene for at sikre et tilstrækkeligt
højt aktivitetsniveau og dermed at kunne opnå et
højere indtægtsloft i efterfølgende år.
Over årene har den nuværende konstruktion ført
til en vis skævvridning af fordelingen af regionernes
indtægtslofter.
Hvis en region i et konkret år har
modtaget kommunal medfinansiering svarende til den forudsatte
øvre grænse for regionernes indtægter fra
kommunal medfinansiering, modtager regionen ikke længere
medfinansiering. Kommunerne i den pågældende region
forudsættes fortsat at betale medfinansiering, og
indbetalingerne opsamles i staten til finansiering af det
forøgede regionale bloktilskud, jf. § 14 a, stk. 2.
Bestemmelsen i den gældende § 14 a,
stk. 2 bemyndiger sundheds- og ældreministeren til at
fastsætte regler om det forudsatte kommunale udgiftsniveau
til kommunal medfinansiering, som fastsættes svarende til det
forudsatte aktivitetsniveau i regionerne for det
pågældende tilskudsår. Det betyder, at det
forudsatte kommunale udgiftsniveau til kommunale medfinansiering
forbliver uændret med dette lovforslag. Det skyldes, at det
kommunale incitament til en effektiv kommunal varetagelse af
forebyggelses-, trænings- og plejeopgaven ikke skal
påvirkes af regionernes finansieringssystem. Det forudsatte
niveau for kommunernes udgifter vil dermed være højere
end den øvre grænse for regionernes indtægter
fra den kommunale medfinansiering.
Det regionale bloktilskud øges med
forskellen mellem det forudsatte niveau for kommunerne udgifter til
den kommunale medfinansiering og loftet for regionernes samlede
forudsatte indtægt fra kommunal medfinansiering,
således at den samlede regionale finansiering forbliver
uændret, jf. § 3, stk. 2, punkt 1 i
bekendtgørelse nr. 797 af d. 27. juni 2011.
Opgørelsen af aktiviteten
opgøres på grundlag af indberetninger til
Sundhedsdatastyrelsens Landpatientregister, og på grundlag
heraf foretages opgørelse og afregning af den kommunale
medfinansiering.
Bestemmelsen i den gældende § 14 a,
stk. 3 bemyndiger sundheds- og ældreministeren til at
fastsætte regler om tilbagebetaling til kommunerne af det
merbetalte beløb forudsat det kan tilskrives en
produktivitet i regionerne, der er højere end det forudsatte
niveau. Udmøntningen sker ved, at sundheds- og
ældreministeren i året efter regnskabsåret
fastsætter en regulering, som foretages som en
efterregulering af bloktilskuddet for det pågældende
tilskudsår.
Den foreslåede bestemmelse i § 14
a, stk. 3, indebærer, at sundheds- og ældreministeren
kan fastsætte regler om, at tilbagebetalingen af merbetalt
kommunal medfinansiering udover det forudsatte niveau for
kommunernes udgifter sker til kommunerne inden for den region, som
merbetalingen vedrører. Det vil sige overstiger kommunernes
betaling i en region det forudsatte niveau for kommunernes
medfinansiering for den pågældende region, jf. §
14 a stk. 2, tilbagebetaler staten beløbet til kommunerne i
regionen.
Tilbagebetalingen fordeles til kommunerne i
den pågældende region i forhold til den enkelte
kommunes andel af regionens befolkningstal.
Eventuelt merbetalt kommunal medfinansiering
vil dermed i højere grad blive tilbageført til de
kommuner, der har afholdt merbetalinger, og merbetalinger fra
kommuner i én region kan således ikke
tilbageføres til en kommune i en anden region.
Den foreslåede bestemmelse i § 14
a, stk. 4, indebærer, at sundheds- og ældreministeren
får hjemmel til at fastsætte regler om, at der i
året efter regnskabsåret sker en yderligere
opkrævning af kommunal medfinansiering til staten, hvis
faktiske afholdte kommunale udgifter til den kommunale
medfinansiering, opgjort regionsspecifikt, er mindre end det
forudsatte niveau for kommunernes udgifter til medfinansieringen i
en eller flere regioner i et regnskabsår, jf. § 14 a
stk. 2. Den yderligere opkrævning opgøres
regionsspecifikt på baggrund af den enkelte kommunes andel af
regionens befolkningstal. Opkrævningen opgøres af
Sundheds- og Ældreministeriet
Til nr.
3
Der er ikke i gældende regler fastsat
særlig hjemmel til, at sundheds- og ældreministeren kan
fastsætte regler om revision af statsligt
aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes
sygehusvæsen og den kommunale medfinansiering.
Det har dog været opfattelsen, at den
generelle hjemmel via finansloven § 16 har været
dækkende mht. revisionen.
Den foreslåede bestemmelse i § 15
a, stk. 1, indebærer derfor, at sundheds- og
ældreministeren får hjemmel til at fastsætte
revisionsinstruks for revision af den statslige aktivitetspulje og
den kommunale medfinansiering på sundhedsområdet.
Til nr.
4
Bestemmelsen i den gældende § 23 b
bemyndiger Social- og Indenrigsministeriet til at foretage
regulering af regionale mer- og mindreindtægter som
følge af den tidligere ændring af den kommunale
medfinansiering af sundhedsvæsenet fra 2012. Det vil sige, at
der blev indført en midlertidig kompensationsordning, hvor
regioner med beregnede merindtægter på
sundhedsområdet som følge af ændringen betaler
til regioner med beregnede mindreindtægter. Den tidligere
ændring af den kommunale medfinansiering betød en
afskaffelse af det kommunale grundbidrag og en forøgelse af
den kommunale medfinansiering.
Den foreslåede bestemmelse i § 23
b, stk. 1, indebærer, at Social- og Indenrigsministeriet
får hjemmel til at foretage regional regulering af summen af
§ 23 b, stk. 1, nummer 1 og 2. Den foreslåede bestemmelse i nummer 1 er en videreførelse af
gældende § 23 b. Derimod er den foreslåede
bestemmelse i nummer 2 ny og
indebærer, at Social- og Indenrigsministeriet kan foretage
kompensation til de enkelte regioner af den foreslåede
ændring af den kommunale medfinansiering med virkning fra og
med 2017.
Kompensation for de foreslåede
ændringer svarer til 80 pct. af de opgjorte
byrdefordelingsmæssige virkninger for hver region.
Kompensationen fastsættes én gang for alle af Social-
og Indenrigsministeriet i forbindelse med tilskudsudmeldingen for
2018, og lægges teknisk sammen med den hidtidige regionale
kompensation til en samlet midlertidig kompensationsordning vedr.
kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 indebærer, at der foretages en
regulering af bloktilskuddet som sikrer, at 50 pct. af den samlede
effektiviseringsgevinst fra de kvalitetsfondsstøttede
sygehusbyggerier (udmøntet af finansloven §
16.91.60.10) fordeles efter regionernes andel i bloktilskuddet
på sundhedsområdet. Reguleringen indfases lineært
i perioden 2017-2025 med 1/9 af den samlede effekt om året
svarende til 129 mio. kr. (pris og lønniveau for 2017),
hvorefter reguleringen fastholdes på 2025-niveau.
Reguleringen fastsættes én gang for alle efter
bloktilskuddet på sundhedsområdet for 2016.
Bestemmelsen indebærer, at regioner, som
opnår en gevinst, som følge af de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, der overstiger
regionens andel af den samlede effektiviseringsgevinst fordelt
efter bloktilskuddet på sundhedsområdet, får en
negativ regulering af deres bloktilskud. Regioner, som ikke
opnår en gevinst, som følge af de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, der overstiger
regionens andel af den samlede effektiviseringsgevinst fordelt
efter bloktilskuddet på sundhedsområdet, får
modsat en positiv regulering.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2. Regler
fastsat i medfør af § 14 og 14 a i lov om regionernes
finansiering, lovbekendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
regler fastsat i medfør af denne lov.
Til §
3
Lovforslaget gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. også § 24
i gældende lov.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om regionernes finansiering, jf.
lovbekendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | § 14.
Kommunen betaler til regionen en andel af udgiften til behandling
efter sundhedslovens afsnit VI pr. indlæggelse på
sygehus for patienter fra kommunen. | | 1. I § 14, stk. 1, ændres
»indlæggelse« til:
»regionsudskrivning«. | Stk.
2-3. - - - | | | | | | | | 2. § 14 a affattes således: | § 14 a.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om
opgørelse og betaling af kommunal aktivitetsbestemt
medfinansiering i medfør af §§ 13 og 14. | | »Sundheds- og ældreministeren
fastsætter regler om vilkår for opgørelse og
betaling af kommunal medfinansiering i medfør af
§§ 13 og 14. | Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om en
øvre grænse for regionernes indtægter fra
kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering, jf. §§ 13 og
14, under hensynstagen til regionernes aktivitet. Hvis kommunernes
betaling til en region efter §§ 13 og 14 overstiger den
øvre grænse for den pågældende regions
indtægter fra kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering,
tilfalder det overskydende beløb staten, jf. dog stk.
3.« | | Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om en
øvre grænse for regionernes indtægter fra
kommunal medfinansiering, jf. §§ 13 og 14, og et forudsat
niveau for kommunernes udgifter til den kommunale medfinansiering
under hensyntagen til regionernes aktivitet. Overstiger kommunernes
betaling til en region efter §§ 13 og 14 den øvre
grænse for den pågældende regions indtægter
fra kommunal medfinansiering, tilfalder det merbetalte beløb
staten, jf. dog stk. 3. | Stk. 3.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om
tilbageførsel til kommunerne af midler, som i et
regnskabsår er tilfaldet staten efter bestemmelserne i stk.
2, og som kan tilskrives en produktivitet, der er højere end
et af indenrigs- og sundhedsministeren forudsat niveau for det
pågældende år i en eller flere regioner.
Beregningen af merproduktivitet foretages af Indenrigs- og
sundhedsministeren i året efter
regnskabsåret.« | | Stk. 3.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om
tilbagebetaling til kommunerne af betalt medfinansiering udover det
forudsatte niveau for kommunernes udgifter til den kommunale
medfinansiering, som i et regnskabsår er tilfaldet staten
efter bestemmelserne i stk. 2, og som kan tilskrives en
produktivitet, der er højere end et af sundheds- og
ældreministeren forudsat niveau for det
pågældende år i en eller flere regioner.
Beregningen af tilbagebetalingen foretages af sundheds- og
ældreministeren i året efter regnskabsåret. | | | Stk. 4.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om
yderligere opkrævning af kommunal medfinansiering til staten,
hvis den kommunale betaling til regionerne ikke svarer til det
forudsatte niveau for kommunernes udgifter til den kommunale
medfinansiering for det pågældende år i en eller
flere regioner, jf. stk. 2. Beregningen af eventuel yderligere
opkrævning af kommunal medfinansiering foretages af sundheds-
og ældreministeren i året efter
regnskabsåret.« | | | | | | 3. Efter §
15 indsættes i kapitel 2: | § 15 - -
- | | Ȥ 15 a.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter regler om
revision af statsligt aktivitetsafhængigt tilskud til
regionernes sygehusvæsen m.v. samt kommunal medfinansiering
på sundhedsområdet.« | | | | § 23 b.
Regionernes andel af det statslige tilskud efter § 3 for 2012
og i årene frem reguleres således, at regioner med et
beregnet overskud på sundhedsområdet som følge
af omlægningen, der skete med virkning fra tilskudsåret
2012, i forbindelse med vedtagelsen af lov om ændring af lov
om regionernes finansiering (ændret kommunal medfinansiering
af sundhedsvæsenet) betaler til regioner med et beregnet
underskud som følge af samme omlægning. Overskud og
underskud på sundhedsområdet for regionerne som
følge af omlægningen beregnes af Indenrigs- og
Sundhedsministeriet. | | 4. § 23 b affattes således: 3) Regionernes andel af det statslige
tilskud efter § 3 reguleres med summen af: 4) Regionale beregnede mer- og
mindreindtægter som følge af omlægningen af den
kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet, der skete med
virkning fra tilskudsåret 2012, i forbindelse med vedtagelsen
af lov om ændring af lov om regionernes finansiering
(ændret kommunal medfinansiering af
sundhedsvæsenet). | | | Stk. 2.
Regionernes andel af det statslige tilskud efter § 3 reguleres
fra og med 2017 med et beløb, der sikrer, at 50 pct. af den
samlede effektiviseringsgevinst fra de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier omfordeles mellem
regionerne. Omfordelingen fortages af Social og
Indenrigsministeriet efter den enkelte regions andel af
bloktilskuddet på sundhedsområdet.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2017. | | | Stk. 2. Regler
fastsat i medfør af § 14 og 14 a i lov om regionernes
finansiering, lovbekendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
regler fastsat i medfør af denne lov. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|