Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 6. december 2016
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2016 og var til 1. behandling den 25. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og sundheds-
og ældreministeren sendte den 5. september 2016 dette udkast
til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 738 (folketingsåret
2015-16). Den 10. november 2016 sendte sundheds- og
ældreministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10
spørgsmål til henholdsvis sundheds- og
ældreministeren og sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som sundhedsministeren har besvaret. 3 af udvalgets
spørgsmål og sundhedsministerens svar herpå er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
betænkelige ved den nye form for medfinansiering. Enhver
sygehusindlæggelse, der kan forebygges, skal forebygges. Det
tror Dansk Folkeparti alle er enige om. For vi skal passe godt
på vores syge og ældre. For Dansk Folkeparti er en af
udfordringerne, at mange af indlæggelserne og
genindlæggelserne er af borgere, som ikke er en del af
hjemmeplejen, og som ikke ønsker at være det, og
derfor er det svært for en kommune at forebygge
indlæggelser og genindlæggelser. Det er også
svært, fordi kommunerne ikke kan få oplysninger fra
sygehuset, når en patient - som ikke er i hjemmeplejen -
bliver udskrevet. Dansk Folkeparti mener derfor, at ministeren
bør se på, hvordan vi som samfund kan sætte ind
over for disse målgrupper, hvilket også
Ældresagen påpeger i deres høringsvar.
Ældresagen oplyser også i høringssvaret, at kun
15,5 pct. af de 65-årige modtager hjemmehjælp og
behandling, og derfor er det svært at forebygge
indlæggelser hos folk, som hjemmeplejen ikke kender og ikke
er i berøring med.
Med den foreslåede
takstforhøjelse er Dansk Folkeparti desuden bange for, at
lovforslaget vil have store konsekvenser for de kommuner, som i
forvejen har en høj andel af ældre borgere, da de med
forslaget vil komme til at betale mere.
Dansk Folkeparti ønsker, at
ministeren med forslaget også sikrer det, som Dansk
Folkeparti har sagt flere gange: at hospitalerne skal sikre, at den
ældre er udskrivningsparat, da alt for mange udskrives for
tidligt.
Med lovforslaget bliver taksten også
sat op på sygehusbehandling af spædbørn, hvilket
Dansk Folkeparti også mener er betænkeligt,
særlig når det tages i betragtning, hvor hurtigt
mødre med nyfødte børn udskrives i dag. Det er
ikke noget, som kommunen selv er herre over, og det er et
område, hvor mange kommuner i forvejen bliver nødt til
at opprioritere deres sundhedsplejerskeindsats, uden at de
får ekstra midler til det.
For begge disse aldersgrupper er det derfor
vigtigt, at alle aktører i sundhedsvæsenet
samarbejder, da antallet af indlæggelser og
genindlæggelser ikke kun er kommunens problem.
Dansk Folkeparti er altså bange for,
at man hindrer indlæggelse af nogle af de svageste, vi har i
samfundet, og DF vil derfor være meget opmærksomme
på, hvilke konsekvenser lovforslaget får. Men da
lovforslaget bygger på aftaler, der er indgået mellem
KL, Danske Regioner og sundhedsministeren, bakker Dansk Folkeparti
op om de fælles aftaler.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
ikke støtte forslaget om at aldersdifferentiere den
kommunale medfinansiering ved hospitalsindlæggelser. Som det
også fremgår af høringssvarene fra
Lægeforeningen, Pædiatrisk Selskab og Ældre
Sagen, er der stor bekymring for, at børn under 2 år
og ældre over 65 år med forslaget ikke altid vil
få den fagligt set bedste behandling. Som det også er
påpeget i høringssvarene, er der 47 pct. af de
ældre over 65 år, der alene modtager behandling i det
somatiske hospitalsvæsen. Den gruppe har kommunerne
således ikke kontakt til, og derfor kan kommunerne ikke yde
forebyggende behandling i forhold til dem. Konsekvensen af
forslaget kan derfor blive en straf til de kommuner, der har en
stor andel af ældre. Enhedslisten støtter de stillede
ændringsforslag, men støtter ikke det samlede
forslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
14, stk. 1, ændres »indlæggelse«
til: »regionsudskrivning«, og »på
sygehus« udgår.«
[Sproglig ændring]
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 14, stk. 3, ophæves.«
[Lovtekniske ændringer]
3) I
den under nr. 3 foreslåede § 15 a ændres »m.v.«
til: », jf. § 15, stk. 1«, og »på
sundhedsområdet« til: », jf. §§ 13 og
14«.
[Sproglig ændring]
4) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 23 b ændres
i stk. 1, nr. 1, »Regionale
beregnede mer- og mindreindtægter« til:
»Beregnede regionale mer- og mindreindtægter«, og
i stk. 1, nr. 2, ændres
»Regionale beregnede mer- og mindreindtægter«
til: »Beregnede regionale mer- og
mindreindtægter«.
[Sproglig ændring]
Til § 2
5) I
stk. 2 udgår »14
og«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om
en sproglig præcisering. Det præciseres, at kommunerne
til regionen betaler en andel af udgiften til behandling efter
sundhedsloven afsnit VI pr. regionsudskrivning. Regionsudskrivning
dækker over tidsmæssige og sammenhængende
sygehusudskrivninger inden for en region.
Bestemmelsen i
den gældende § 14, stk. 3, fastsætter, at
kommunerne til regionen betaler en andel af udgiften til
genoptræning, der er ydet under indlæggelse på
sygehus til patienter fra kommunen.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
bestemmelsen ophævet, idet den kommunale medfinansiering
kobles fra finansieringen af den statslige aktivitetspulje og
dermed ikke indgår i den marginale aktivitetsfinansiering af
regionerne. Den kommunale medfinansiering kan således ikke
anvendes som incitamentsredskab for regionerne i forhold til
medfinansiering på genoptræning under
indlæggelse.
Til nr. 3
Der er tale om
lovtekniske ændringer. Det præciseres, at den statslige
aktivitetspulje alene vedrører sygehusvæsenet, og der
refereres til § 15, stk. 1. Dertil rettes ordlyden i den
foreståede bestemmelse, idet det ikke specifik er nævnt
i §§ 13 og 14, at den kommunale medfinansiering
vedrører sundhedsområdet, og der refereres til
§§ 13 og 14.
Til nr. 4
Der er tale om
sproglige ændringer. Det præciseres i § 23 b, stk.
1, at der ikke er tale om regionale beregninger, men at
beregningerne opgøres på regionsniveau og
fastsættes af Økonomi- og Indenrigsministeriet
én gang for alle i forbindelse med tilskudsudmeldingen for
2018. I § 23 b, stk. 2, er der foretaget en
korrekturrettelse.
Til nr. 5
Der er tale om
en lovteknisk ændring, idet § 14 ikke indeholder en
hjemmel til at fastsætte regler, og der således ikke er
behov for at opretholde regler fastsat i medfør af
gældende lov § 14.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Eva Kjer Hansen (V) Hans
Andersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Thomas Danielsen (V) Jacob
Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette
Abildgaard (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen
(S) Christian Rabjerg Madsen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen
(EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 74
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundheds- og ældreministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag fra
sundhedsministeren | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 74
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilken effektiviseringsgrad der
er registret på de afsluttede kvalitetsfondsbyggerier, og
hvordan effektiviseringsgraderne i forhold til den forventede
effektivisering er, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan de byrdemæssige
virkninger vil være for hver enkelt kommune, hvis den
foreslåede differentierede kommunale betaling for
indlæggelser indføres, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvordan de byrdemæssige
virkninger vil være for hver enkelt region, hvis den
foreslåede differentierede kommunale betaling for
indlæggelser indføres, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvad andelen af indbyggere over 65
år er i hver kommune, til sundheds- og ældreministeren,
og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvordan de byrdemæssige
virkninger vil være for hver enkelt kommune, hvis den
foreslåede ændring af reglerne for tilbagebetaling af
merbetalt medfinansiering til kommunerne indføres, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om størrelsen af tilbagebetalt
merbetaling til kommunerne siden 2007 og frem til i dag, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvad den byrdemæssige
virkning er, hvis 50 pct. af de skønnede
effektiviseringsgevinster ved de kvalitetsfondsstøttede
sygehusbyggerier fordeles gennem bloktilskuddet, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om ministeren vil indsætte en
evaluering af lovens virkninger i praksis efter 2-3 år i
lovforslaget med henblik på at følge, om
ændringen i den kommunale medfinansiering får de
tilsigtede konsekvenser i kommunerne og i forhold til forebyggelsen
af indlæggelser, der kunne have været undgået,
til sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om ministeren vil oversende en
statusrapport til udvalget ca. 1 år efter lovforslaget
ikrafttrædelse, der belyser, hvilke både negative og
positive konsekvenser ændringerne i den kommunale
medfinansiering har haft for kommunerne, for forebyggelsesarbejdet
og for antallet af indlæggelser, der kunne have været
undgået, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om ministeren vil orientere udvalget
i de tilfælde, hvor ministeren ændrer i reglerne vedr.
differentiering af den kommunale medfinansiering efter alder eller
ændrer i reglerne for opgørelse og betaling af
medfinansiering, tilbagebetaling el. lign., som ministeren
ifølge lovforslagets bemærkninger bemyndiges til, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets
spørgsmål til sundhedsministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmålene og sundhedsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål 8:
Vil ministeren indsætte en evaluering af
lovens virkninger i praksis efter 2-3 år i lovforslaget med
henblik på at følge, om ændringen i den
kommunale medfinansiering får de tilsigtede konsekvenser i
kommunerne og i forhold til forebyggelsen af indlæggelser,
der kunne have været undgået, jf. drøftelsen
under 1. behandlingen?
Svar:
Ja, ministeriet vil følge den
ændrede kommunale mefinansiering tæt, herunder
effekterne ved loven.
Det fremgår således også af
bemærkningerne til lovforslagets bestemmelser vedr. nr. 2, at
»ordningen løbende vil blive fulgt af Ældre og
Sundhedsministeriet med henblik på om den opfylder
formålet.« Jeg er således enig med spørger
i, at der bliver foretaget en grundig evaluering af ordningen i
2019-2020, idet det dog skal bemærkes, at den differentierede
model først træder i kraft pr. 1. jan. 2018.
Evalueringen vil blive oversendt til udvalget.
Spørgsmål 9:
Vil ministeren oversende en statusrapport til
udvalget ca. 1 år efter lovforslaget ikrafttrædelse,
der belyser, hvilke både negative og positive konsekvenser
ændringerne i den kommunale medfinansiering har haft for
kommunerne, for forebyggelsesarbejdet og for antallet af
indlæggelser, der kunne have været undgået,
herunder om der er store regionale og kommunale forskelle?
Svar:
Der henvises til besvarelsen af spm. nr. 8
(L74).
Spørgsmål 10:
Vil ministeren orientere udvalget i de
tilfælde, hvor ministeren ændrer i reglerne vedr.
differentiering af den kommunale medfinansiering efter alder eller
ændrer i reglerne for opgørelse og betaling af
medfinansiering, tilbagebetaling eller lignende, som ministeren
ifølge lovforslagets bemærkninger bemyndiges til?
Svar:
I forlængelse af besvarelsen af
spørgsmål nr. 8. og 9 (L74) og evalueringens
resultater vil en eventuel ændring af reglerne, som
anført i lovforslaget, foretages på baggrund af den
løbende opfølgning og evaluering. Jeg finder det helt
naturligt, at udvalget bliver orienteret om en sådan eventuel
ændring.