Skriftlig fremsættelse (9. november
2016)
Justitsministeren
(Søren Pind):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og forskellige
andre love (Øget respekt for det offentlige rum, offentlige
myndigheder og personer i offentlig tjeneste m.v.)
(Lovforslag nr. L 73)
Formålet
med lovforslaget er at gennemføre hovedparten af
initiativerne i det retspolitiske udspil »Respekt for det
fælles - Respektpakke I«, der blev fremlagt i maj 2016
af regeringen sammen med Dansk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance med fokus på at øge
respekten for det offentlige rum, offentlige myndigheder og
personer i offentlig tjeneste.
Lovforslaget
indeholder et forslag om ændring af straffelovens § 81,
så det bliver en strafskærpende omstændighed, at
kriminalitet har baggrund i den forurettedes eller dennes
nærmestes udførelse af offentlig tjeneste eller hverv.
Det betyder, at det forhold, at offeret udsættes for en
forbrydelse på grund af sin eller eksempelvis sin
ægtefælles offentlige tjeneste, skal indgå som en
strafskærpende omstændighed ved fastsættelsen af
den konkrete straf.
Lovforslaget
indeholder endvidere et forslag om ændring af straffelovens
§ 119, stk. 1, om vold og trusler om vold mod personer i
offentlig tjeneste, som indebærer, at bestemmelsens
anvendelsesområde udvides. Bestemmelsen vil således
komme til også at omfatte trusler, der fremsættes via
tredjemand, og trusler der fremsættes offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds.
Det
foreslås samtidig, at det kommer til at fremgå af
straffelovens § 119, stk. 1, at det er en strafskærpende
omstændighed, at overgreb mod personer i offentlig tjeneste
begås, mens eller i umiddelbar forlængelse af at der i
området foregår grov forstyrrelse af ro og orden
på offentligt sted, eller at forholdet er begået mod
den pågældende i dennes fritid. Det forudsættes i
den forbindelse, at straffen i disse tilfælde skal
forhøjes med omkring en tredjedel i forhold til den straf,
der hidtil har været fastsat af domstolene.
I
forlængelse af lovforslaget lægges der yderligere op
til, at der skal gælde samme krav til sagsbehandlingstiden
for sager om vold efter straffelovens § 119, stk. 1, som der i
dag gælder efter straffelovens §§ 244, 245 og
246.
Lovforslaget
indeholder endvidere - som noget nyt i forhold til Respektpakken -
et forslag om at indføre en ny bestemmelse som § 119 a
i straffeloven, der for personer i offentlig tjeneste eller hverv
yder et særligt strafferetligt værn mod chikane med
baggrund i den pågældendes udførelse af
offentlig tjeneste eller hverv.
Lovforslaget
indeholder også et forslag om at styrke den strafferetlige
beskyttelse af personer i offentlig tjeneste mod hån,
skældsord eller anden fornærmelig tiltale i
medfør af straffelovens § 121 ved at hæve
strafferammen til 1 års fængsel. Det forudsættes
i den forbindelse, at normalstraffen for overtrædelser af
bestemmelsen hæves, så udgangspunktet fremover vil
være en bøde på 5.000 kr.
Der
foreslås en ændring af lov om fuldbyrdelse af straf
m.v., således at der indføres bødestraf for
udeblivelse fra afsoning uden lovligt forfald. Det foreslås
herudover, at sådanne bøder skal kunne modregnes i de
ydelser, den indsatte modtager under indsættelsen. Endvidere
foreslås det, at kriminalforsorgen får mulighed for at
udstede bødeforelæg ved udeblivelse fra afsoning.
Det
foreslås tillige at ændre lov om fuldbyrdelse af straf
m.v. for at give kriminalforsorgen bedre mulighed for at
undersøge, om dømte, som skal afsone i
kriminalforsorgens institutioner, modtager sociale ydelser med
henblik på at kunne underrette relevante offentlige
myndigheder om indsættelse til strafafsoning samt udeblivelse
herfra.
Desuden
foreslås det - som noget nyt i forhold til Respektpakken - at
ændre lov om fuldbyrdelse af straf m.v. med henblik på
at give kriminalforsorgen mulighed for at anvende digital
kommunikation, herunder sms-beskeder, uden samtykke fra borgeren
til at påminde om tilsigelse til afsoning eller møde
m.v. hos kriminalforsorgen.
Det
foreslås endvidere at indføre et skærpet
erstatningsansvar for personer, der anstifter eller leder
såkaldte farlige opløb. Disse personer bliver efter
lovforslaget erstatningsansvarlige for tingsskade, der forvoldes
under eller i forbindelse med opløbet af personer, der
deltager heri. Personer, som anstifter eller leder et opløb,
vil således med forslaget blive erstatningsansvarlige for de
øvrige deltageres skadegørende handlinger, uanset at
de ikke selv har forvoldt eller medvirket til at forvolde skaden,
og uanset om det er muligt at identificere de deltagere i
opløbet, som har forvoldt de konkrete skader.
Lovforslaget
indeholder desuden et forslag til ændring af lov om
tv-overvågning, der indebærer, at der sker en udvidelse
af kommunernes adgang til - med henblik på at fremme
trygheden - at yde økonomisk tilskud til
boligorganisationers tv-overvågning af boligområder og
af arealer, som ligger i direkte tilknytning hertil.
For så
vidt angår initiativerne i Respektpakken om øget brug
af udeblivelsesdomme, som kræver ændringer af
retsplejeloven, vil der blive fremsat et selvstændigt
lovforslag herom sammen med en række øvrige
ændringer af retsplejeloven inden udgangen af 2016.
Lovforslaget
indeholder endeligt - som opfølgning på
Strafferetsplejeudvalgets betænkning nr. 1560/2016 om
inddragelse af uhensigtsmæssig adfærd i fængsler
og arresthuse ved varetægtsfængsling og
strafudmåling - forslag om en række ændringer af
straffelovens § 81, bl.a. så det fremover skal
være en strafskærpende omstændighed, at en
strafbar handling er begået af en person, som afsoner straf
eller er varetægtsfængslet mv. Herudover foreslås
det, at det fremover skal være en strafskærpende
omstændighed, hvis en strafbar handling begås af en
person, der har været varetægtsfængslet, over for
institutionen eller en person med ansættelse ved
institutionen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.