Fremsat den 9. november 2016 af Justitsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retsplejelov for
Grønland og kriminallov for Grønland
(Telefonforkyndelse, magtanvendelse i
grønlandske anstalter samt tilhold, opholdsforbud og
bortvisning m.v.)
§ 1
I retsplejelov for Grønland, lov nr. 305
af 30. april 2008, som ændret bl.a. ved lov nr. 740 af 25.
juni 2014 og senest ved lov nr. 639 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 54 indsættes efter nr. 14
som nyt nummer:
»15) Sager
om prøvelse af afgørelser om tilhold, opholdsforbud
og bortvisning.«
Nr. 15 bliver herefter nr. 16.
2. I
§ 55 ændres »og
søforklaringer« til:
»søforklaringer«, og efter »jf. § 54,
nr. 12,« indsættes: »og sager om prøvelse
af afgørelser om tilhold, opholdsforbud og bortvisning, jf?.
§ 54, nr. 15,«.
3. I
§ 57, stk. 1, ændres
»§ 54, nr. 15.« til: »§ 54, nr.
16.«
4.
Efter § 129 indsættes:
Ȥ 129 a.
Anvendelse af kommunikation pr. sms kan ske, hvis
1) der er tale
om en efterfølgende bekræftelse på en
telefonforkyndelse, eller
2) der er tale
om en påmindelse til den, der skal give møde i retten,
om tid og sted for det pågældende
retsmøde.«
5. I
§ 133, stk. 1, nr. 2, ændres
»postforkyndelse eller« til:
»postforkyndelse,«.
6. I
§ 133, stk. 1, nr. 3, ændres
»brevforkyndelse.« til: »brevforkyndelse
eller«.
7. I
§ 133, stk. 1, indsættes som
nr. 4:
»4)
telefonforkyndelse.«
8. I
§ 133 indsættes som stk. 5 og 6:
»Stk. 5.
Telefonforkyndelse sker ved, at den meddelelse, der skal forkyndes,
med eventuelle bilag telefonisk gives den pågældende,
der forinden eller efterfølgende får tilsendt eller
overdraget dokumentet og efterfølgende får tilsendt en
bekræftelse på forkyndelsen. Ved telefonforkyndelse
anses meddelelsen for forkyndt, hvis personen vedkender sig at
være den person, der skal ske forkyndelse for, og personen
må antages at have forstået telefonsamtalen.
Forkyndelsen anses for sket den dag, meddelelsen telefonisk gives
den pågældende.
Stk. 6.
Forkyndelsesformerne i stk. 1, nr. 1-3, kan anvendes, når der
skal ske forkyndelse for selskaber, foreninger, fonde og boer m.v.
(juridiske personer).«
9. I
§ 134 indsættes efter
»Brevforkyndelse«: »og
telefonforkyndelse«.
10. I
§ 139, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Ansatte ved retterne kan foretage
telefonforkyndelser uden særlig beskikkelse.«
11. I
§ 139, stk. 2, ændres
»personer til som stævningsmand at foretage
forkyndelser« til: »stævningsmænd til at
foretage stævningsmandsforkyndelser og
telefonforkyndelser«.
12. I
§ 139, stk. 3, ændres
»som stævningsmand at foretage enkelte
forkyndelser« til: »at foretage enkelte
stævningsmandsforkyndelser og telefonforkyndelser«.
13. I
§ 420, stk. 1, indsættes
efter »offentlig påtale,«: »eller en
krænkelse som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 1, i lov om
tilhold, opholdsforbud og bortvisning«.
§ 2
I kriminallov for Grønland, lov nr. 306
af 30. april 2008, som ændret ved § 1 i lov nr. 735 af
25. juni 2014 og § 4 i lov nr. 103 af 3. februar 2016,
foretages følgende ændringer:
1. § 94,
stk. 2, ophæves.
2. I
§ 173 udgår
»Justitsministeriet,«.
3. I
§ 222, stk. 2, ændres
»skub og stav« til: »skjold, stav og
peberspray«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2017.
Stk. 2. Lovens § 2,
nr. 1, finder ikke anvendelse for overtrædelse af advarsler
meddelt før lovens ikrafttræden. For sådanne
overtrædelser finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | | 2.1. | Gældende
ret | | | 2.1.1. | Pligt til
forkyndelse | | | 2.1.2. | Forkyndelsesformer | | | 2.1.3. | Beskikkelse af
stævningsmænd | | 2.2. | Justitsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | | 2.2.1 | Indførelse af
regler om telefonforkyndelse | | | 2.2.2. | Fremgangsmåden
ved telefonforkyndelse | | | 2.2.3. | Forkyndelse for den
pågældende | | | 2.2.4. | Forkyndelse for
juridiske personer | | | 2.2.5. | Bekræftelse og
påmindelse pr. sms | | | 2.2.6. | Geografiske
forhold | | | 2.2.7. | Anke ved
forkyndelse | | | 2.2.8. | Frister | | | 2.2.9. | Beskikkelse af
stævningsmænd mv. | 3. | Magtanvendelse i
grønlandske anstalter | | 3.1. | Gældende
ret | | 3.2. | Justitsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | | 3.2.1. | Anvendelse af
skjold | | | 3.2.2. | Anvendelse af
peberspray | | | 3.2.3. | Anvendelse af
skub | 4. | Tilhold, opholdsforbud
og bortvisning | 5. | Kriminalforsorgens
organisation | 6. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 7. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 8. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 9. | Miljømæssige konsekvenser | 10. | Forholdet til
EU-retten | 11. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 12. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Forkyndelse har til formål at
sikre, at en meddelelse kommer frem til adressaten, så
adressaten har mulighed for at gøre sig bekendt med
indholdet, samt at sikre den, der har iværksat forkyndelsen,
det fornødne bevis for, at meddelelsen er kommet frem,
så de retsvirkninger, der er knyttet til forkyndelsen, kan
indtræde.
Reglerne om forkyndelse af
processuelle meddelelser i civile sager og kriminalsager i
Grønland findes i den grønlandske retsplejelovs
kapitel 11 (§§ 129-140) og i bekendtgørelse nr.
1357 af 15. december 2009 om forkyndelse af processuelle
meddelelser i Grønland.
Den grønlandske retsplejelov
trådte i kraft den 1. januar 2010, og reglerne om forkyndelse
af processuelle meddelelser er ikke ændret siden lovens
ikrafttræden.
I Danmark blev der i 2009 af
Justitsministeriet nedsat en arbejdsgruppe, der skulle foretage en
gennemgang af regler og praksis vedrørende forkyndelse i den
danske retsplejelov og på baggrund heraf vurdere, hvordan
forkyndelse kan gennemføres mere effektivt under hensyntagen
til retssikkerh?eden og formålet.
Baggrunden herfor var, at der
på daværende tidspunkt anvendtes betydelige ressourcer
ved retterne og hos politiet på at få forkyndt
indkaldelser mv. i både civile sager og i kriminalsager. Det
forekom endvidere jævnligt, at manglende rettidig forkyndelse
eller udeblivelse fra modtageren af forkyndelsen medførte
omberammelser og udsættelser af retsmøder.
Arbejdsgruppen afgav
betænkning i november 2011 (nr. 1528), og reglerne om
forkyndelse i den danske retsplejelov blev på baggrund af
betænkningen ændret ved lov nr. 1242 af 18. december
2012. Det indebar bl.a., at der blev indført mulighed for
telefonforkyndelse og mulighed for, at retterne og politiet kan
sende sms-påmindelser til personer, der skal møde i
retten.
Der har fra flere sider - bl.a. fra
Grønlands Landsret, Retten i Grønland og
Politimesteren i Grønland - været fremsat ønske
om at indføre tilsvarende regler om telefonforkyndelse i
Grønland. Justitsministeriet har endvidere i 2015 i
Rådet for Grønlands Retsvæsen tilkendegivet, at
man vil indføre regler om telefonforkyndelse i
Grønland, hvilket Rådet tog positivt til
efterretning.
Nærværende lovforslag
har på den baggrund til formål at indføre
mulighed for telefonforkyndelse og mulighed for at sende
sms-påmindelser til personer, der skal møde i retten,
i Grønland. Med henblik herpå lægges der med
lovforslaget op til at foretage de nødvendige
ændringer af den grønlandske retsplejelov.
Ud over reglerne om
telefonforkyndelse lægges der med lovforslaget op til at
ændre den grønlandske kriminallov med henblik på
at give ansatte ved de grønlandske anstalter mulighed for at
anvende peberspray og skjold over for de indsatte. Forslaget har
baggrund i en anbefaling herom fra Rådet for Grønlands
Retsvæsen.
Endelig lægges der med
lovforslaget op til at foretage visse ændringer af den
grønlandske kriminallov og den grønlandske
retsplejelov, som har sammenhæng med en samtidig
ikraftsættelse for Grønland ved kongelig anordning af
lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning.
2. Telefonforkyndelse
mv.
2.1. Gældende
ret
2.1.1. Pligt til
forkyndelse
Efter § 129, stk. 1, i den
grønlandske retsplejelov skal meddelelser fra retten
forkyndes, når det er bestemt ved lov.
Herudover indeholder den
grønlandske retsplejelovs § 129, stk. 2, en regel om,
at meddelelser fra retten gives på den måde, som
retsformanden bestemmer, medmindre loven indeholder anden
bestemmelse herom.
En part i en civil sag kan give
afkald på at få underretning om processuelle
meddelelser ved forkyndelse, jf. den grønlandske
retsplejelovs § 130. Har en part antaget en advokat til at
udføre sagen, kan forkyndelse vedrørende sagen
endvidere ske for advokaten, jf. lovens § 131, stk. 1. Parten
kan endvidere udpege en person, over for hvem forkyndelsen kan ske,
jf. lovens § 131, stk. 2.
Der er efter den grønlandske
retsplejelov bl.a. krav om forkyndelse af anklageskrift og
ankemeddelelse i kriminalsager, jf. §§ 441 og 539, og af
stævning og ankestævning i civile sager, jf.
§§ 219 og 503, samt ved indkaldelse af vidner, jf. §
148.
2.1.2. Forkyndelsesformer
Forkyndelse kan ske ved, at
meddelelsen afleveres til den pågældende af en
polititjenestemand, en kommunefoged eller en stævningsmand
(stævningsmandsforkyndelse), hvorved den
pågældende opfordres til på stedet at
bekræfte modtagelsen, jf. den grønlandske
retsplejelovs § 133, stk. 1, nr. 1.
Forkyndelsen kan endvidere ske ved,
at meddelelsen på samme måde som ved
stævningsmandsforkyndelse afleveres til den
pågældende, dog ved at postvæsenet forestår
afleveringen (postforkyndelse), jf. den grønlandske
retsplejelovs § 133, stk. 1, nr. 2.
Endelig kan der efter den
grønlandske retsplejelovs § 133, stk. 1, nr. 3, ske
forkyndelse ved, at den skriftlige meddelelse sendes til personen
sammen med en anmodning om, at vedkommende underskriver og
returnerer en vedlagt bekræftelse for modtagelsen
(brevforkyndelse).
De forskellige forkyndelsesformer
er sideordnede. Den, der iværksætter forkyndelse,
vælger således selv, på hvilken måde
forkyndelse skal ske, jf. § 1, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 1357 af 15. december 2009 om forkyndelse af processuelle
meddelelser i Grønland. Dog kan private ikke
iværksætte postforkyndelse uden rettens medvirken, jf.
bekendtgørelsens § 1, stk. 2.
For så vidt angår
stævningsmandsforkyndelse og postforkyndelse følger
det af den grønlandske retsplejelovs § 135, stk. 1, at
dette så vidt muligt bør ske for den
pågældende personligt på hans bopæl,
midlertidige opholdssted eller arbejdssted. Forkyndelse for den
pågældende personligt er dog gyldig, uanset hvor den
sker.
Hvis den pågældende
ikke selv træffes, kan forkyndelse ske på bopælen
eller opholdsstedet for personer, der hører til husstanden,
eller, hvis den pågældende bor til leje i en andens
bolig, for udlejeren eller dennes ægtefælle, for
så vidt de pågældende træffes på
bopælen eller opholdsstedet, ligesom forkyndelse kan ske
på den pågældendes arbejdssted over for
arbejdsgiveren eller dennes repræsentant eller, for så
vidt angår selvstændigt erhvervsdrivende, på den
pågældendes kontor, værksted eller
forretningslokale over for personer, der er ansat i virksomheden,
jf. den grønlandske retsplejelovs § 135, stk. 2, nr. 1
og 2. For søfolks vedkommende kan forkyndelsen ske på
det skib, hvortil de hører, for en til skibet hørende
person eller på rederiets kontor for rederen eller dennes
repræsentant, jf. § 135, stk. 2, nr. 3. I disse
tilfælde kan forkyndelse dog ikke ske for personer under 18
år, jf. § 135, stk. 3.
Ved postforkyndelse overgives
forsendelsen og ved stævningsmandsforkyndelse en genpart af
meddelelsen og eventuelle bilag til den, for hvem forkyndelse sker.
Sker forkyndelse ikke over for vedkommende personligt,
anføres på forsendelsen eller genparten af
meddelelsen, hvornår og over for hvem forkyndelse er sket,
jf. den grønlandske retsplejelovs § 135, stk. 4.
Nægter en person, for hvem
forkyndelse kan ske efter den grønlandske retsplejelovs
§ 135, stk. 2, uden rimelig grund at modtage forkyndelse,
eller undlader vedkommende, efter at forkyndelse er sket, at
overlevere det modtagne til adressaten for forkyndelsen, selv om
dette kunne være sket uden væsentlig merudgift eller
besvær, kan han ved rettens beslutning tilpligtes at erstatte
de omkostninger, der er en følge af hans nægtelse
eller undladelse, jf. lovens § 135, stk. 5.
Ved brevforkyndelse anses
meddelelsen for forkyndt den dag, modtageren anfører at have
modtaget meddelelsen, jf. den grønlandske retsplejelovs
§ 133, stk. 4. Er der ikke anført nogen modtagelsesdag,
eller er den angivne modtagelsesdag senere end datoen i
poststemplet på tilbagesendelsen, anses forkyndelse for sket
på poststemplets dato.
Efter den grønlandske
retsplejelovs § 134 kan brevforkyndelse kun ske for den
pågældende personlig, jf. dog lovens § 131 om
forkyndelse for advokater eller udpegede personer.
Ud over de ovennævnte
almindelige forkyndelsesregler indeholder den grønlandske
retsplejelov bl.a. regler om forkyndelse i den øvrige del af
riget eller i udlandet samt om forkyndelse i Statstidende eller i
Atuagagdliutit (AG/Grønlandsposten), jf. §§ 136 og
137.
Det følger endvidere af den
grønlandske retsplejelovs § 132, stk. 1, at en
beslutning om tidspunktet for et nyt møde eller for en
retshandlings foretagelse, der træffes i et retsmøde,
anses for at være forkyndt for de personer, der er til stede
i retsmødet. Efter § 132, stk. 2, anses beslutningen
efter bestemmelsens stk. 1 endvidere for at være forkyndt for
personer, der har været lovligt tilsagt til mødet, men
som enten er udeblevet eller uberettiget har forladt mødet,
forinden beslutningen blev truffet. Retten skal dog give de
pågældende meddelelse om beslutningen, hvis denne
må antages at være af særlig interesse for
dem.
Efter den grønlandske
retsplejelovs § 138, stk. 1, er en forkyndelse gyldig, selv om
meddelelsen ikke kommer til vedkommendes kundskab. Er det dokument,
der skal forkyndes, kommet vedkommende i hænde, anses
forkyndelse for sket, selv om forkyndelsen ikke er foretaget i
overensstemmelse med reglerne i lovens §§ 133-135, jf.
§ 138, stk. 2.
2.1.3. Beskikkelse af
stævningsmænd
Det fremgår af § 139,
stk. 2, i den grønlandske retsplejelov, at Politimesteren i
Grønland for hver retskreds beskikker det nødvendige
antal personer til som stævningsmænd at foretage
forkyndelser af retlige meddelelser. Det fremgår ligeledes,
at en forkyndelse er gyldig, selv om stævningsmanden har
handlet uden for den retskreds, hvortil vedkommende er
beskikket.
Endvidere er der efter den
grønlandske retsplejelovs § 139, stk. 3, mulighed for,
at politiet eller retsformanden om nødvendigt kan bemyndige
en dertil egnet person til som stævningsmand at foretage
enkelte forkyndelser.
Polititjenestemænd og
kommunefogeder kan uden særlig beskikkelse foretage
forkyndelse, jf. den grønlandske retsplejelovs § 139,
stk. 1.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2.1. Indførelse af regler om
telefonforkyndelse
Som beskrevet under pkt. 1 blev der
med ændringen af den danske retsplejelov i 2012 skabt
mulighed for at foretage telefonisk forkyndelse af processuelle
meddelelser i civile sager og straffesager i Danmark. Der blev
endvidere givet mulighed for, at en telefonisk forkyndelse kan
bekræftes pr. sms, samt at der kan sendes en påmindelse
pr. sms til den, der skal møde i retten, om tid og sted for
det pågældende retsmøde.
Det er Justitsministeriets
opfattelse, at de hensyn, der lå til grund for
indførelsen af regler om telefonforkyndelse i Danmark, i
vidt omfang er identiske med de hensyn, der gør sig
gældende i forhold til Grønland, og det foreslås
derfor at indføre tilsvarende regler i den
grønlandske retsplejelov.
Det foreslås således,
at det i § 133, stk. 1, i den grønlandske retsplejelov,
som fastsætter de mulige forkyndelsesformer, tilføjes,
at forkyndelse kan ske i form af telefonforkyndelse.
Telefonforkyndelse vil som
udgangspunkt kunne benyttes i alle typer sager og for alle
dokumenter. Visse dokumenter vil dog være særligt
egnede til at være genstand for telefonisk forkyndelse,
f.eks. indkaldelser, konkursbegæringer og
retsmødebegæringer. Omvendt kan f.eks.
stævninger i civile sager og anklageskrifter konkret
være for omfattende og komplicerede til at være egnede
til telefonisk forkyndelse. Det er op til myndigheden at vurdere,
om et konkret dokument er egnet til telefonforkyndelse.
Hvis lovforslaget vedtages, vil de
nærmere regler om telefonforkyndelse skulle fastsættes
administrativt i medfør af den grønlandske
retsplejelovs § 140, stk. 1, 1. pkt. (der ikke foreslås
ændret), hvorefter justitsministeren fastsætter
nærmere regler om forkyndelse og regler om vederlaget til
stævningsmænd.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 5-7.
2.2.2. Fremgangsmåden ved telefonforkyndelse
Det foreslås, at der i den
grønlandske retsplejelovs § 133 indsættes et nyt
stykke, som fastsætter, at telefonforkyndelse sker ved, at
den meddelelse, der skal forkyndes, med eventuelle bilag telefonisk
gives den pågældende, der forinden eller
efterfølgende får tilsendt eller overdraget dokumentet
og efterfølgende får tilsendt en bekræftelse
på forkyndelsen. Ved telefonforkyndelse anses meddelelsen for
forkyndt, hvis personen vedkender sig at være den person, der
skal ske forkyndelse for, og personen må antages at have
forstået telefonsamtalen. Forkyndelse anses for sket den dag,
meddelelsen telefonisk gives den pågældende.
Ved telefonforkyndelse skal
meddelelsen med eventuelle bilag således sendes eller
overdrages forinden eller efterfølgende til den
pågældende. Den pågældendes modtagelse af
dokumentet vil dog ikke være en betingelse for at anse
forkyndelse for sket. Hvis myndigheden har sendt dokumentet, men
den pågældende ikke modtager det, er det således
vedkommendes eget ansvar at bede om genfremsendelse. Forkyndelse
skal anses for sket den dag, meddelelsen telefonisk gives den
pågældende.
Henset til, at meddelelsen med
eventuelle bilag forinden eller efterfølgende overdrages til
den pågældende, er det Justitsministeriets opfattelse,
at det ikke er nødvendigt, at dokumentet i sin helhed
læses op i forbindelse med telefonsamtalen. Såfremt den
pågældende ønsker det, kan det dog kræves,
at der sker en oplæsning af dokumentet i sin helhed.
Myndigheden skal vejlede den pågældende om adgangen
hertil.
Ved telefonforkyndelse
påhviler det den person, der foretager telefonforkyndelsen,
at vurdere, om den person, der skal forkyndes for, må antages
at have forstået telefonsamtalen. Man kunne f.eks. forestille
sig, at den pågældende forekommer ude af stand til at
forstå en besked af den omhandlede karakter på grund af
sygdom eller handicap eller på grund af påvirkning af
alkohol eller lignende. I sådanne tilfælde kan
forkyndelse ikke anses for sket, og en anden forkyndelsesform
må derfor anvendes i stedet. Man kunne endvidere forestille
sig, at den person, der skal forkyndes for, ikke - eller ikke
særligt godt - taler dansk, eller den medarbejder, der skal
foretage telefonforkyndelsen, ikke taler grønlandsk. I
sådanne tilfælde påhviler der den person, der
forestår forkyndelsen, en særlig forpligtelse til at
sikre sig, at den person, der skal forkyndes for, reelt har
forstået indholdet af forkyndelsen. Såfremt dette ikke
er tilfældet kan forkyndelse ikke anses for sket, og en anden
forkyndelsesform må derfor anvendes i stedet.
Det er en forudsætning for
effektivt at kunne gennemføre telefonforkyndelse, at den,
der skal foretage forkyndelse, har adgang til oplysninger om
relevante telefonnumre, herunder hemmelige telefonnumre.
Teleområdet er i
Grønland et overtaget sagsområde, og ændringer
på området skal derfor foretages af Grønlands
Selvstyre. Det vil således være en forudsætning
for, at der kan ske telefonforkyndelse for personer med hemmelige
telefonnumre i Grønland, at der i grønlandsk
lovgivning skabes adgang til oplysninger om hemmelige telefonnumre
for de myndigheder, der skal foretage telefonforkyndelse.
Den forkyndende myndighed skal i
den forbindelse sikre, at adgangen til oplysningerne kun anvendes i
forbindelse med telefonforkyndelser, og at kun de personer, der er
beskikket mv. til at foretage telefonforkyndelse, har adgang til
oplysningerne.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 8.
2.2.3. Forkyndelse for
den pågældende
Det er Justitsministeriets
opfattelse, at telefonforkyndelse alene skal kunne foretages over
for den pågældende selv.
Det foreslås derfor, at det i
den grønlandske retsplejelovs § 134, som
fastsætter, at brevforkyndelse kun kan ske for adressaten
personligt, tilføjes, at dette også gælder for
telefonforkyndelse.
Telefonforkyndelse bør
også kunne ske på arbejdspladsen, men kun for den
pågældende selv. Den forkyndende myndighed skal
således kunne rette henvendelse til arbejdspladsen og bede om
at tale med den pågældende. Den, der foretager
forkyndelsen, må dog ikke oplyse over for arbejdsstedet, hvad
henvendelsen angår.
Det er i øvrigt vigtigt, at
den forkyndende myndighed sikrer sig, at personen, som myndigheden
har rettet telefonisk henvendelse til, vedkender sig at være
den person, der skal ske forkyndelse for. Myndigheden bør
derfor foretage kontrol af den pågældendes
fødselsdato. Det forekommer således, at en person er
registreret som ejer af flere af husstandens telefoner. F.eks. vil
forældre ofte være registreret som ejere af deres
børns mobiltelefoner. Endvidere benyttes telefoner med
taletidskort i vidt omfang i Grønland, og ejeren af disse
bliver alene registreret ved oprettelsen af nummeret. Ved en
overdragelse sker der i langt de fleste tilfælde ikke en
omregistrering af ejeren af taletidskortet. I disse tilfælde
bør myndigheden ligeledes være særligt
opmærksom i forbindelse med identifikationen af den
pågældende. Det samme gør sig gældende,
når myndigheden foretager telefonforkyndelse på
arbejdspladsen. Hvis den pågældende ikke vil oplyse sin
identitet, eller hvis der i øvrigt er tvivl om den
pågældendes identitet, må der således
anvendes en anden forkyndelsesform.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 9.
2.2.4. Forkyndelse for
juridiske personer
Der er ikke i den gældende
grønlandske retsplejelov særlige regler om forkyndelse
for juridiske personer, hvorfor det må antages, at der er
adgang til at anvende alle lovens forkyndelsesformer over for
disse.
Justitsministeriet finder ikke, at
der bør være adgang til at anvende telefonforkyndelse
over for juridiske personer. Dette skyldes, at der - navnlig for
så vidt angår større virksomheder - vil
være risiko for, at den, der modtager telefonforkyndelsen,
ikke videregiver meddelelsen - eller ikke videregiver den korrekt -
til rette vedkommende i virksomheden.
Det foreslås derfor, at der i
den grønlandske retsplejelovs § 133
indsættes et nyt stykke, som fastsætter, at forkyndelse
over for juridiske personer alene kan ske i form af
stævningsmandsforkyndelse, postforkyndelse og
brevforkyndelse.
Ved "selskaber, foreninger, fonde
og boer mv. (juridiske personer)" forstås, medmindre andet er
bestemt, enhver juridisk person, herunder aktie-, anparts- og
andelsselskaber, interessentskaber, foreninger, fonde, boer og
myndigheder.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 8.
2.2.5. Bekræftelse og påmindelse pr.
sms
Justitsministeriet finder, at en
efterfølgende bekræftelse af en telefonforkyndelse til
en mobiltelefon bør kunne ske pr. sms.
Justitsministeriet finder
endvidere, at det vil være et egnet middel til at reducere
antallet af udeblivelser fra retsmøder, at politiet og
domstolene får adgang til at sende en påmindelse pr.
sms til en person, der skal møde i retten. Det er i sagens
natur alene relevant at sende påmindelser, hvis der skal ske
personligt fremmøde i retten.
Det foreslås derfor, at der
indsættes en ny § 129 a i den grønlandske
retsplejelov, som fastsætter, at der kan ske anvendelse af
kommunikation pr. sms, hvis der er tale om en bekræftelse
på en telefonforkyndelse eller en påmindelse til en
person, der skal give møde i retten, om tid og sted for
retsmødet.
Hvis telefonforkyndelsen er sket
til en fastnettelefon, og der derfor ikke er mulighed for at sende
en bekræftelse pr. sms, vil bekræftelse skulle
foretages ved almindeligt brev.
Påmindelser vil særligt
være relevant i sager, hvor der sker berammelse lang tid
forud for retsmødet.
Påmindelsen bør af
sikkerhedsmæssige årsager og for at beskytte personlige
oplysninger begrænses til indeholde tekst som "Husk
retsmøde [dato/kl. ] i [retten]", og ikke angive, hvilken
afdeling (f.eks. fogedretten) den pågældende skal
møde i. Der må således ikke ske fremsendelse af
fortrolige oplysninger pr. sms.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 4.
2.2.6. Geografiske
forhold
Der vil ved telefonforkyndelse
kunne ske forkyndelse overalt i verden og derved også i en
situation, hvor den pågældende eksempelvis er bortrejst
fra Grønland i en periode, uden at retten er bekendt
hermed.
I disse situationer bør
domstolene efter Justitsministeriets opfattelse, inden for rammerne
af de gældende regler på området, anlægge
en mere lempelig vurdering ved anmodninger om udsættelse af
sagen, når det er åbenbart, at vedkommende ikke har
praktisk mulighed for at være til stede i retten.
Det samme gør sig
gældende ved spørgsmål om, hvorvidt en
udeblivelse i sådanne tilfælde har karakter af lovligt
forfald. Her bør der ligeledes efter omstændighederne
anlægges en lempelig vurdering ved indgivelse af anmodning om
genoptagelse af en sag efter den grønlandske retsplejelovs
§ 232, stk. 1, 2. pkt.
2.2.7. Anke ved
forkyndelse
Det kan forekomme, at den
pågældende - ved telefonforkyndelse af en kriminaldom -
oplyser, at vedkommende ønsker at anke dommen. Det
fremgår af den grønlandske retsplejelovs § 538,
stk. 2, at en ankemeddelelse kan fremsættes mundtligt til den
person, som foretager forkyndelsen, og som i så fald skal
gøre notat herom. Denne regel vil efter Justitsministeriets
opfattelse også finde anvendelse ved telefonforkyndelse.
2.2.8. Frister
I den grønlandske
retsplejelov er der fastsat en række frister, der regnes fra
forkyndelsen. F.eks. indeholder lovens § 150, stk. 2, en frist
for begæring om omgørelse af en beslutning, hvorved
bøde eller erstatning er pålagt et fraværende
vidne (14 dage fra forkyndelse af beslutningen). Det følger
endvidere af lovens § 219, at retten ved forkyndelse af en
stævning vejleder om, hvad sagsøgte skal foretage sig
for at varetage sine interesser i sagen inden en frist, der
fastsættes af retten, og som regnes fra stævningens
forkyndelse. Hertil kommer regler, der indeholder frister for
myndighedernes forkyndelse, f.eks. lovens § 441, stk. 2,
hvorefter anklageskrift og indkaldelse med oplysning om
hovedforhandlingen skal forkyndes for tiltalte senest 1 uge
før, hovedforhandlingen finder sted.
Når der foretages
telefonforkyndelse, er det derfor vigtigt, at der er
opmærksomhed på sådanne tidsfrister. Det
forudsættes i den forbindelse, at telefonforkyndelse ikke
anvendes, hvis brevet med de dokumenter, der skal forkyndes, ikke
kan forventes modtaget hos adressaten inden fristen.
I relation til de frister, der
regnes fra forkyndelsen, f.eks. den nævnte frist i den
grønlandske retsplejelovs § 150, stk. 2,
forudsættes det, at meddelelsen med eventuelle bilag
overgives til afsendelse umiddelbart efter, at telefonforkyndelsen
har fundet sted (medmindre meddelelsen med eventuelle bilag er
blevet fremsendt inden telefonforkyndelsen).
For så vidt angår
frister, der fastsættes af retten, f.eks. ovennævnte
frist efter den grønlandske retsplejelovs § 219,
forudsættes det, at der i forbindelse med fastsættelsen
af svarfristen tages hensyn til, at der er sket telefonforkyndelse,
og at meddelelsen med eventuelle bilag derfor først på
et senere tidspunkt vil være kommet frem til modtageren og
således vil kunne danne grundlag for udarbejdelse af
svarskrift (medmindre meddelelsen med eventuelle bilag allerede er
blevet fremsendt inden telefonforkyndelsen).
2.2.9. Beskikkelse af
stævningsmænd mv.
Stævningsmandsforkyndelser
foretages efter den gældende grønlandske retsplejelov
af polititjenestemænd, kommunefogeder og
stævningsmænd beskikket af Politimesteren i
Grønland. Det er Justitsministeriets opfattelse, at
telefonforkyndelse ligeledes bedst varetages af disse
persongrupper.
Endvidere finder
Justitsministeriet, at politiet og retsformanden om
nødvendigt skal have mulighed for at bemyndige en dertil
egnet person til som stævningsmand at foretage enkelte
telefonforkyndelser på samme måde, som det efter
gældende ret er muligt at bemyndige personer til at foretage
stævningsmandsforkyndelser.
Det er Justitsministeriets
opfattelse, at polititjenestemænd og kommunefogeder på
baggrund af formuleringen af den grønlandske retsplejelovs
§ 139, stk. 1 - ud over stævningsmandsforkyndelse - vil
have mulighed for at foretage telefonforkyndelse uden særlig
beskikkelse.
Det fremgår af
betænkning nr. 1442/2004 om det grønlandske
retsvæsen, at stævningsmandsordningen bør
være placeret hos politiet, idet politiet kan kombinere
foretagelsen af forkyndelser med politimæssige opgaver som
f.eks. patruljering, ligesom politiets mandskab gennem dets lokal-
og personkendskab mv. har særligt gode muligheder for at
tilvejebringe de fornødne oplysninger om en persons
bopæl og opholdssted mv.
Det er Justitsministeriets
opfattelse, at disse hensyn ikke gør sig gældende i
forhold til telefonforkyndelse, og at det på den baggrund vil
være hensigtsmæssigt, at adgangen til at foretage
forkyndelse uden særlig beskikkelse også kommer til at
gælde ansatte ved retterne, når der er tale om
telefonforkyndelse. Med ændringen af den grønlandske
retsplejelovs § 139, stk. 1, foreslås det derfor, at
ansatte ved retterne ligeledes skal have mulighed for at foretage
telefonforkyndelse uden særlig beskikkelse.
Det foreslås endvidere med
ændringen af den grønlandske retsplejelovs § 139,
stk. 2, at stævningsmænd, der er beskikket af
Politimesteren i Grønland - ud over
stævningsmandsforkyndelse - skal kunne foretage
telefonforkyndelse.
Det foreslås endelig, at det
i den grønlandske retsplejelovs § 139, stk. 3,
fastsættes, at politiet og retsformanden om nødvendigt
skal have mulighed for at bemyndige en dertil egnet person til - ud
over enkelte stævningsmandsforkyndelser - at foretage enkelte
telefonforkyndelser.
Det forudsættes, at den
beskikkende eller bemyndigende myndighed i forbindelse med
beskikkelsen eller bemyndigelsen instruerer den beskikkede eller
bemyndigede i, hvordan den pågældende skal foretage
stævningsmandsforkyndelser og telefonforkyndelser, og i
øvrigt vejleder den beskikkede eller bemyndigede med hensyn
til dennes pligter.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 10-12.
3. Magtanvendelse i
grønlandske anstalter
3.1. Gældende
ret
Kriminallovens § 222 regulerer
kriminalforsorgens magtanvendelse over for den indsatte ved
fuldbyrdelse af domme med anstaltsanbringelse i
Grønland.
Kriminallovens § 222 er
nyaffattet i den nugældende kriminallov, lov nr. 306 af 30.
april 2008, der trådte i kraft i 1. januar 2010, men
bestemmelsen er stort set en videreførelse af retstilstanden
inden ændringen af bestemmelsen. Der er hverken i
betænkning nr. 1442/2004 om det grønlandske
retsvæsen, som loven bygger på, eller i forarbejderne
til kriminalloven, jf. Folketingstidende 2007-08, tillæg A,
side 1581, givet nogen nærmere begrundelse for valget af
magtanvendelsesformer.
Efter kriminallovens § 222,
stk. 1, kan en institution anvende magt over for en indsat, hvis
det er nødvendigt for at afværge truende vold eller
overvinde voldsom modstand, for at hindre selvmord eller anden
selvbeskadigelse, for at hindre undvigelse eller standse undvegne
eller for at gennemtvinge en påbudt foranstaltning, når
øjeblikkelig gennemførelse af denne er
nødvendig, og den indsatte afviser eller undlader at
følge personalets anvisninger herom.
Magtanvendelsen kan i medfør
af kriminallovens § 222, stk. 2, ske ved greb, skub og
stav.
Det almindelige
proportionalitetsprincip finder anvendelse efter kriminallovens
§ 222, stk. 3, hvorefter magtanvendelse ikke må
gennemføres, hvis det efter indgrebets formål og den
krænkelse og det ubehag, som indgrebet må antages at
forvolde, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.
Magtanvendelse skal endvidere
foretages så skånsomt, som omstændighederne
tillader, jf. kriminallovens § 222, stk. 4, og der skal
gennemføres lægetilsyn efter magtanvendelse, hvis der
er mistanke om sygdom, herunder om tilskadekomst, hos den indsatte
i forbindelse med anvendelsen af magt, eller hvis den indsatte
anmoder om lægehjælp.
Efter kriminallovens § 222,
stk. 5, fastsætter ledelsen af Kriminalforsorgen i
Grønland regler om anvendelse af magt over for indsatte.
På baggrund af denne bestemmelse har Kriminalforsorgen i
Grønland udstedt bekendtgørelse nr. 1161 af 7.
december 2009 om anvendelse af magt over for indsatte i anstalter
(magtanvendelsesbekendtgørelsen).
Ifølge
magtanvendelsesbekendtgørelsens § 1, stk. 2, kan
magtanvendelse kun ske ved greb og stav. Selv om skub i
medfør af kriminalloven er et lovligt magtmiddel i
Grønland, fremgår det således
modsætningsvist af den nævnte bestemmelse i
magtanvendelsesbekendtgørelsen, at skub ikke kan anvendes i
de grønlandske institutioner.
Baggrunden herfor er, at muligheden
for magtanvendelse ved skub i de danske anstalter og arresthuse
blev ophævet ved cirkulære nr. 6 af 8. januar 1996.
Dette magtmiddel er således ikke lovliggjort i
straffuldbyrdelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1242 af
11. november 2015, der ikke gælder (og ikke kan sættes
i kraft) for Grønland.
Skjold var et lovligt magtmiddel i
Grønland, indtil den nugældende kriminallov, jf.
§ 34, stk. 2, i bekendtgørelse af 20. april 2006 om
anstaltsophold i Grønland udstedt af politimesteren i
Grønland. Det fremgår hverken af betænkning
1442/2004 om det grønlandske retsvæsen eller af
forarbejderne til den gældende kriminallov, jf.
Folketingstidende 2007-08, tillæg A, side 1581, hvorfor
skjold udgik som lovligt magtmiddel med den nye kriminallov. Skjold
er fortsat et lovligt magtmiddel i Danmark efter
straffuldbyrdelsesloven.
De skjolde, som anvendes af
kriminalforsorgen, er fremstillet af polycarbonat, og findes i to
typer, der begge vejer 3,5 kg. og er 55,5 cm brede, men som er
henholdsvis er 112,5 cm og 92,5 cm høje.
Skjoldet anvendes ved, at det
holdes op foran kroppen for at beskytte den øverste del af
benene og kroppen. Den ansatte i institutionen går herefter
forsigtigt frem mod den indsatte, samtidig med at den indsatte
anmodes om at lægge sig ned på maven, således at
man ved brug af mindst mulig magt kan få lagt den indsatte i
håndjern og ført den pågældende videre til
et sikkert sted. Hvis den indsatte ikke følger personalets
anvisninger, forsøges den pågældende presset op
i et hjørne for derefter at blive trukket ned under
skjoldene og herefter lagt i håndjern.
Peberspray blev indført som
lovligt magtmiddel i de danske fængsler, i første
omgang som en forsøgsordning i visse af kriminalforsorgens
institutioner ved lov nr. 348 af 6. maj 2009, og herefter som et
permanent magtmiddel ved lov nr. 183 af 8. marts 2011.
Peberspray er en væske, der
består af et peberekstrakt, og som ved hjælp af en
drivgas sprøjtes mod den, som den koncentrerede stråle
rettes imod. Det aktive stof i peberspray er capsaicin (oleoresin
capsicum).
Pebersprayen udsender en tynd,
komprimeret stråle, som virker i en afstand af op til 6-7
meter. Pebersprayen skal ramme den pågældende i
ansigtet/panden for at virke optimalt og forårsager akut
øjenkrampe med deraf følgende midlertidig blindhed,
som varer i ca. 30-45 minutter, og peberspray er derfor effektivt
som middel til pacificering. Virkningen indtræffer
øjeblikkeligt, selv hvis den pågældende har
lukket øjnene under påvirkningen, fordi pebersprayen
vil virke, når vedkommende blinker med øjnene. Foruden
akut øjenkrampe giver peberspray svien i huden, irritation
af slimhinderne og hoste, og desuden vil den
pågældende, der rammes, blive desorienteret og
føle ubehag.
Generne efter anvendelse af
peberspray kan afhjælpes ved at skylle ansigtet og
øjnene med vand, gerne i et stykke tid, da det lindrer
smerterne og skyller peberpartiklerne væk. Virkningen
forsvinder helt efter ca. 2 timer, men hvis ansigtet og
øjnene skylles, forsvinder smerterne efter ca. 45
minutter.
3.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
3.2.1. Anvendelse af
skjold
Direktoratet for Kriminalforsorgen
og Kriminalforsorgen i Grønland har oplyst, at skjold er et
nyttigt og skånsomt magtmiddel, og har på den baggrund
foreslået, at det genindføres som magtmiddel bl.a. med
henblik på at beskytte personalet i de grønlandske
institutioner.
På den baggrund har
Rådet for Grønlands Retsvæsen anbefalet, at der
snarest muligt tilvejebringes hjemmel til, at der kan anvendes
skjold i de grønlandske institutioner. Det foreslås
derfor, at kriminalloven ændres i overensstemmelse
hermed.
Det forudsættes, at skjold
kun anvendes ved pacificering af den indsatte, såfremt det er
nødvendigt for at afværge truende vold, betvinge
voldsom modstand eller for at hindre selvmord eller anden
selvbeskadigelse. Skjold bør endvidere kun anvendes,
når andre lempeligere midler har været forsøgt
eller åbenbart vil være utilstrækkelige.
Hvis lovforslaget vedtages,
forudsættes det, at Kriminalforsorgen i Grønland i
overensstemmelse hermed i magtanvendelsesbekendtgørelsen
fastsætter nærmere bestemmelser om brugen af skjold i
de grønlandske institutioner i medfør af
kriminallovens § 222, stk. 5.
Kriminallovens almindelige regler
om magtanvendelse vil i øvrigt finde anvendelse på
brug af skjold som magtmiddel. Brug af skjold vil således
skulle ske i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet og
skånsomhedsprincippet, ligesom der efter brug af skjold efter
omstændighederne skal gennemføres lægetilsyn,
jf. kriminallovens § 222, stk. 3 og 4.
Der henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 3.
3.2.2. Anvendelse af
peberspray
Erfaringerne med indførelse
af peberspray som magtmiddel i danske fængsler har bl.a.
vist, at muligheden for at anvende peberspray har en
præventiv effekt, idet truslen om anvendelse af midlet i
mange situationer har betydet, at den indsatte har efterkommet
personalets anvisninger, og at det således ikke har
været nødvendigt at anvende magt. Erfaringerne har
endvidere vist, at anvendelse af peberspray i mange situationer har
hindret, at der var behov for yderligere magtanvendelse, ligesom
muligheden for anvendelse af peberspray har bidraget til en
højere grad af tryghed hos kriminalforsorgens personale.
Direktoratet for Kriminalforsorgen
og Kriminalforsorgen i Grønland har oplyst, at man i
forbindelse med ændringen af straffuldbyrdelsesloven i
Danmark ikke fandt det nødvendigt at indføre
peberspray som lovligt magtmiddel i de åbne
grønlandske anstalter, men at det i flere tilfælde,
navnlig i Anstalten i Nuuk, har vist sig, at peberspray ville have
været et nyttigt magtmiddel, som dels kunne have forebygget
mere risikofyldte former for fysisk magtanvendelse og dels kunne
have styrket personalets tryghed og dermed håndteringen af
sikkerhedstruende episoder. Mulighed for at anvende peberspray i de
grønlandske institutioner vil endvidere kunne forebygge, at
det er nødvendigt at tilkalde politiet ved tilspidsede
situationer. Hertil kommer, at det vil være vigtigt at have
hjemmel til at anvende peberspray, når en ny anstalt med et
lukket afsnit i Nuuk forventes taget i brug i første halvdel
af 2018.
På den baggrund har
Rådet for Grønlands Retsvæsen anbefalet, at der
snarest muligt tilvejebringes hjemmel til at anvende peberspray som
magtmiddel i de grønlandske institutioner. Det
foreslås derfor, at kriminalloven ændres i
overensstemmelse hermed.
Hvis lovforslaget vedtages,
forudsættes det, at Kriminalforsorgen i Grønland
fastsætter nærmere regler om anvendelsen af peberspray
som magtmiddel i magtanvendelsesbekendtgørelsen i
medfør af kriminallovens § 222, stk. 5.
Der bør i den forbindelse
fastsættes regler om, at der - før peberspray tages i
brug mod en person - så vidt muligt skal ske orientering af
den pågældende om, at institutionen har til hensigt at
bruge peberspray, hvis ikke institutionens påbud efterkommes,
og at det så vidt muligt skal sikres, at den
pågældende har mulighed for at efterkomme
påbuddet.
Der bør endvidere
fastsættes regler om, at institutionen så vidt muligt
og i fornødent omfang skal tilbyde at afhjælpe gener,
der er forårsaget af, at en indsat har været udsat for
peberspray.
Der bør endelig blive
fastsat regler om, hvornår og af hvem peberspray kan
bæres.
Kriminallovens almindelige regler
om magtanvendelse vil med forslaget finde anvendelse på brug
af peberspray som magtmiddel. Brug af peberspray vil således
skulle ske i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet og
skånsomhedsprincippet, ligesom der efter brug af peberspray
efter omstændighederne skal gennemføres
lægetilsyn, jf. kriminallovens § 222, stk. 3 og 4.
Der henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 3.
3.2.3 Anvendelse
af skub
Henset til, at skub som beskrevet
under pkt. 3.1 ikke længere kan anvendes som magtmiddel i
grønlandske anstalter, foreslås det, at retstilstanden
lovfæstes i kriminalloven, således at skub ikke
længere er et lovligt magtmiddel efter loven.
Der foreslås derimod ikke
nogen ændring i retstilstanden for så vidt angår
anvendelse af greb og stav.
Der henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 3.
4. Ændringer som
følge af ikraftsættelse for Grønland af lov om
tilhold, opholdsforbud og bortvisning
Naalakkersuisut har anmodet
Justitsministeriet om, at lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning (lov nr. 112 af 3. februar 2012) sættes i
kraft for Grønland. Justitsministeriet har på den
baggrund udarbejdet et udkast til kongelig anordning om
ikraftsættelse af loven for Grønland.
Loven indeholder en særlig
hurtig og let adgang til domstolsprøvelse af
afgørelser om opholdsforbud og bortvisning. I udkastet til
kongelig anordning er det fastsat, at sådanne sager
henlægges til kredsretterne, der i medfør af den
grønlandske retsplejelovs § 55 er første instans
i kriminalsager.
Afgørelser om tilhold er
derimod ikke omfattet af adgangen til en særlig hurtig
domstolsprøvelse, og sådanne sager vil således
skulle følge de almindelige regler for
domstolsprøvelse af forvaltningsafgørelser. Dette
indebærer bl.a., at de skal behandles af Retten i
Grønland, jf. § 57, stk. 1, og der er ikke hjemmel til
at ændre herpå i den kongelige anordning.
Det er efter Justitsministeriets
opfattelse uhensigtsmæssigt, at sager om tilhold - selv om
reglerne i §§ 17-20 om domstolsprøvelse i lov om
tilhold, opholdsforbud og bortvisning kun finder anvendelse for
så vidt angår sager om opholdsforbud og bortvisning -
skal behandles af Retten i Grønland, når der i
udkastet til kongelig anordning lægges op til, at sager om
bortvisning og opholdsforbud skal behandles af kredsretterne.
Det foreslås på den
baggrund, at det i den grønlandske retsplejelov
fastsættes, at sager om prøvelse af afgørelser
om tilhold, opholdsforbud og bortvisning henhører under
kredsretterne, og at der således foretages de
nødvendige ændringer af lovens §§ 54, 55 og
57.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 1-3.
Som følge af, at der
lægges op til, at lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning sættes i kraft for Grønland ved kongelig
anordning, bliver kriminallovens § 94, stk. 2, om dom for
overtrædelse af en advarsel, der er meddelt den
pågældende af politiet inden for de sidste 5 år
(tilhold), overflødig, idet lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning indeholder en tilsvarende bestemmelse.
Kriminallovens § 94, stk. 2,
foreslås på den baggrund ophævet. Der
foreslås imidlertid indsat en overgangsbestemmelse, der
sikrer, at overtrædelse af tilhold givet før
ikrafttrædelse af lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning, fortsat kan sanktioneres efter bestemmelsen.
Der henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 1.
Med vedtagelsen af lov om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning foretoges bl.a. en ændring af
reglerne om edition i den danske retsplejelovs § 804, stk. 1.
Ændringen havde til formål at sikre, at det ville
være muligt ved edition - det vil sige pålæg til
en ikke-mistænkt om forevisning eller udlevering af genstande
- at fremskaffe oplysninger om f.eks. anonyme henvendelser via
internettet.
Der kan således være
behov for at foretage edition med henblik på at vurdere, om
betingelserne for meddelelse af tilhold er opfyldt. Det vil f.eks.
skulle afgøres efter editionsreglerne, om det kan
pålægges nogen at udlevere oplysninger til politiet om,
hvem der er indehaver af en kendt e-mail-adresse.
Det foreslås på den
baggrund, at det - ligesom i den danske retsplejelov -
præciseres, at der er adgang til edition, når mistanken
angår fredskrænkelse, som kan begrunde tilhold, selv om
der ikke er tale om efterforskning af en lovovertrædelse.
Indgrebet bør således kunne foretages, når der
foreligger gentagne krænkelser, eller når der
foreligger en enkelt krænkelse af en sådan grovhed, at
krænkelsen i sig selv kan give grundlag for tilhold.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 13.
5. Kriminalforsorgens
organisation
Ved lov nr. 739 af 25. juni 2014 om
ændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf mv.,
retsplejeloven og lov om Offerfonden blev der bl.a. foretaget
ændringer af straffuldbyrdelsesloven med henblik på at
afskaffe den hidtil gældende ordning, hvor Direktoratet for
Kriminalforsorgen havde direkte referat til justitsministeren.
Det foreslås på den
baggrund, at kriminallovens § 173 konsekvensrettes, så
bestemmelsens ordlyd kommer til at afspejle den nye ordning, hvor
Direktoratet for Kriminalforsorgen har fået samme
organisatoriske placering, som almindeligvis gælder for
direktorater og styrelser.
Der henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 2.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at have
begrænsede positive økonomiske og administrative
konsekvenser for staten.
Det vurderes således, at
indførelsen af telefonforkyndelse hos politiet vil
indebære en stigning i antallet af administrative
forkyndelser. Dette vil således kunne frigøre enkelte
operative ressourcer, der vil kunne prioriteres til andre
opgaver.
Lovforslaget vurderes endvidere at
have enkelte positive konsekvenser for sagsbehandlingstiden ved
retterne i Grønland. Manglende forkyndelse indebærer,
at sagerne må udsættes, og lovforslaget kan
således medvirke til stabilisering af
sagsbehandlingstiden.
I forhold til indførelsen af
skjold og peberspray i kriminalforsorgen i Grønland vurderes
det, at lovforslaget vil kunne indebære enkelte udgifter, som
dog afholdes indenfor den eksisterende økonomiske ramme.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for danske
kommuner eller regioner.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Muligheden for at sende
sms-påmindelser til personer, der skal møde i retten,
vurderes at have begrænsede positive økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet det vil
medvirke til, at færre retsmøder udsættes.
8. Administrative
konsekvenser for borgerne
Muligheden for at sende
sms-påmindelser til personer, der skal møde i retten,
vurderes at have begrænsede positive administrative
konsekvenser for borgerne, idet det vil medvirke til, at
færre retsmøder udsættes.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen
EU-retlige aspekter.
11. Hørte
myndigheder mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 15. april 2016 til den 20. maj 2016 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Grønlands Landsret, Retten i
Grønland, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Politimesteren i Grønland, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Kriminalforsorgen i Grønland, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Kredsdommerforeningen, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Politiforbundet i Danmark, Grønlands Politiforening,
Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Grønlandske Advokater,
Forsvarerforeningen i Grønland, Institut for
Menneskerettigheder, Retspolitisk Forening,
Fængselsforbundet, Faggruppen af Socialrådgivere i
Kriminalforsorgen, Dansk Socialrådgiverforening, Foreningen
af Socialchefer i Danmark, Inspektørforeningen i
Kriminalforsorgen, Kriminalforsorgsforeningen, Landsforeningen
KRIM, Landsforeningen af Kvindekrisecentre, Landsforeningen
Hjælp Voldsofre, Joan-Søstrene, Danner,
Mødrehjælpen, Offerrådgivningen i Danmark, Dansk
Anti-Stalking Forening.
Et udkast til lovforslag har
endvidere i perioden fra den 9. juni 2016 til den 30. juni 2016
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
KANUOKA, Kommuneqarfik Sermersooq,
Grønlands Råd for Menneskerettigheder,
Børnehuset Saaffik, Meewwat Inuusuttullu
Oqaloqatigiinnittarfiat (MIO) - Børnetalsmanden, Meeqqat
Inuunerissut - Bedre Børneliv, Det Sociale Ankenævn i
Grønland, Børn og Unge Organisationen Nanu, NIISIP,
NPK, IKIU, Dansk Psykologiforening kreds Grønland,
Grønlands Ligestillingsråd, Landsdækkende krise-
og behandlingscenter Illernit.
Endelig har et udkast til
lovforslag været forelagt Grønlands Selvstyre til
udtalelse.
| 12. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Begrænsede positive
konsekvenser | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Begrænsede positive
konsekvenser | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Begrænsede positive
konsekvenser | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
borgerne | Begrænsede positive
konsekvenser | Ingen af betydning | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Forslaget indebærer, at sager
om prøvelse af afgørelser om tilhold, opholdsforbud
og bortvisning føjes til listen over sager, som efter den
grønlandske retsplejelovs § 54 hører under
domstolene.
Forslaget til § 55 om, at
sager om prøvelse af afgørelser om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning skal behandles ved kredsretterne i
første instans, gør det nødvendigt at
nævne sagerne udtrykkeligt i § 54, idet de ellers ville
skulle behandles af Retten i Grønland, jf. § 57.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det foreslås, at sager om
prøvelse af afgørelser om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning behandles af kredsretterne i første instans.
Behandlingen af sager om
prøvelse af afgørelser om opholdsforbud og
bortvisning er reguleret i lov nr. 112 af 3. februar 2012 om
tilhold, opholdsforbud og bortvisning, som sættes i kraft for
Grønland ved kongelig anordning, og det følger bl.a.
heraf, at der er en særlig hurtig og let adgang til
domstolsprøvelse af disse sager, samt at de skal behandles
af kredsretterne efter de regler, der gælder for
kriminalretsplejen.
Med forslaget fastsættes det,
at også tilholdssager - som ikke er omfattet af de
særlige regler om domstolsprøvelse i
§§ 17-20 i lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning - behandles af kredsretterne i første
instans.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1,
hvorefter sager om prøvelse af afgørelser om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning indsættes som nr. 15 på
listen over sager, som hører under domstolene, og
bestemmelsens nuværende nr. 15 bliver derfor til nr. 16.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Med den foreslåede
bestemmelses nr. 1 indføres der adgang til, at myndigheder
uden samtykke kan sende en efterfølgende bekræftelse
på en telefonforkyndelse pr. sms.
Efterfølgende
bekræftelse på en telefonforkyndelse pr. sms vil
være relevant i de situationer, hvor forkyndelsen er sket til
en mobiltelefon, eller hvor der i forbindelse med forkyndelsen er
blevet oplyst et mobiltelefonnummer, hvor den
pågældende kan kontaktes.
Hvis telefonforkyndelsen er sket
til en fastnettelefon, og der derfor ikke er mulighed for at sende
en bekræftelse pr. sms, vil bekræftelse skulle
foretages ved almindeligt brev.
Der indføres endvidere med
bestemmelsens nr. 2 adgang til, at myndigheder uden samtykke kan
sende en påmindelse om tid og sted for et retsmøde pr.
sms.
Påmindelser vil særligt
være relevant i sager, hvor der sker berammelse lang tid
forud for retsmødet.
Påmindelsen bør af
sikkerhedsmæssige årsager og for at beskytte personlige
oplysninger begrænses til indeholde tekst som "Husk
retsmøde [dato/kl. ] i [retten]", og ikke angive, hvilken
afdeling (f.eks. fogedretten) den pågældende skal
møde i. Der må således ikke ske fremsendelse af
fortrolige oplysninger pr. sms.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Forslaget er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 7, hvorefter der i den
grønlandske retsplejelovs § 133, stk. 1,
indsættes et nyt nummer.
Til nr. 6
Forslaget er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 7, hvorefter der i den
grønlandske retsplejelovs § 133, stk. 1,
indsættes et nyt nummer.
Til nr. 7
Det foreslås med
bestemmelsen, at telefonforkyndelse indføres som ny
forkyndelsesform. Efter den foreslåede bestemmelse sker
telefonforkyndelse ved, at den meddelelse, der skal forkyndes, med
eventuelle bilag telefonisk gives den pågældende, der
forinden eller efterfølgende får tilsendt eller
overdraget dokumentet og efterfølgende får tilsendt en
bekræftelse på forkyndelsen pr. sms eller ved
almindeligt brev.
Den pågældende kan
kræve, at dokumentet i sin helhed læses op i
forbindelse med telefonsamtalen. Myndigheden skal vejlede den
pågældende om adgangen hertil.
Som udgangspunkt vil der kunne ske
telefonforkyndelse af alle typer af dokumenter. Visse typer af
dokumenter vil dog være særligt egnede til at
være genstand for telefonisk forkyndelse, f.eks.
indkaldelser, konkursbegæringer og
retsmødebegæringer. Omvendt vil f.eks.
stævninger i civile sager og anklageskrifter konkret kunne
være for omfattende og komplicerede til at være egnede
til telefonisk forkyndelse. Det vil være op til myndigheden
at vurdere, om et konkret dokument vil være egnet til
telefonforkyndelse.
Myndigheden meddeler den
pågældende, at meddelelsen med eventuelle bilag vil
blive fremsendt til den pågældende. Meddelelsen sendes
til den pågældendes folkeregisteradresse eller en anden
adresse efter den pågældendes ønske. Den
pågældendes modtagelse af dokumentet er dog ikke en
betingelse for at anse forkyndelse for sket. Hvis myndigheden har
sendt dokumentet, men den pågældende ikke modtager det,
er det således hans eller hendes eget ansvar at bede om
genfremsendelse. Myndigheden meddeler ved forkyndelsen den
pågældende dette og oplyser den pågældende
om, hvortil henvendelse skal rettes, hvis dokumentet ikke kommer
frem. Den pågældende har også mulighed for at
aftale med myndigheden, at vedkommende afhenter dokumentet hos
myndigheden. Den pågældende er herefter selv ansvarlig
for afhentning af dokumentet. Det kan endvidere aftales, at
dokumentet via fax eller e-mail sendes til en anden myndighed,
f.eks. kommunens kontor i en bygd, hvis den, der forkyndes for,
befinder sig på den pågældende myndigheds kontor
i forbindelse med forkyndelsen. Modtageren af forkyndelsen er
herefter ligeledes selv ansvarlig for modtagelsen af
dokumentet.
Myndigheden, der foretager
telefonforkyndelse, skal umiddelbart efter telefonsamtalen sende en
bekræftelse til den pågældende. Denne
bekræftelse kan sendes pr. sms eller - ved forkyndelse
på en fastnettelefon - ved brev til adressen, hvortil
fastnettelefonen er tilknyttet. Fremsendelsen af en
bekræftelse er dog ikke en gyldighedsbetingelse i forhold til
forkyndelsen.
Det forudsættes i
øvrigt, at telefonforkyndelse ikke anvendes, hvis brevet med
dokumenterne ikke kan forventes modtaget inden en bestemt frist.
Dette vil navnlig være relevant, når der skal ske
forkyndelse efter f.eks. den grønlandske retsplejelovs
§ 441, stk. 2, om indkaldelse af tiltalte.
I relation til frister, der regnes
fra forkyndelsen, f.eks. fristen i den grønlandske
retsplejelovs § 150, stk. 2, for begæring om
omgørelse af en beslutning, skal der sørges for, at
meddelelsen med eventuelle bilag afsendes umiddelbart efter, at
telefonforkyndelsen har fundet sted.
For så vidt angår
frister, der fastsættes af retten, forudsættes det, at
der i forbindelse med fastsættelsen af svarfristen tages
hensyn til, at der er sket telefonforkyndelse, og at meddelelsen
med eventuelle bilag derfor først vil nå frem til
modtageren og danne grundlag for udarbejdelse af svarskrift nogle
dage senere.
Ved telefonforkyndelse vil der
kunne ske forkyndelse overalt i verden og derved også i en
situation, hvor den pågældende eksempelvis er bortrejst
fra Grønland i en periode, uden at retten er bekendt hermed.
Det forudsættes, at domstolene i sådanne tilfælde
- inden for rammerne af de gældende bestemmelser på
området - anlægger en mere lempelig vurdering ved
anmodninger om udsættelse af sagen, når det er
åbenbart, at vedkommende ikke har praktisk mulighed for at
komme til stede i retten. Det samme gør sig gældende
ved spørgsmål om, hvorvidt en udeblivelse i
sådanne tilfælde har karakter af lovligt forfald.
På tilsvarende måde bør der efter
omstændighederne anlægges en lempelig vurdering ved
indgivelse af anmodning om genoptagelse af en sag efter den
grønlandske retsplejelovs § 232, stk. 1, 2. pkt.
De nærmere regler om
telefonforkyndelse vil blive fastsat administrativt i medfør
af den grønlandske retsplejelovs § 140, stk. 1, 1.
pkt. (der ikke foreslås ændret), hvorefter
justitsministeren fastsætter nærmere regler om
forkyndelse og regler om vederlaget til
stævningsmænd.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2.1, 2.2.2, 2.2.5, 2.2.6 og 2.2.8 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Den foreslåede bestemmelse i
§ 133, stk. 5, beskriver fremgangsmåden ved
telefonforkyndelse, som der indføres mulighed for i
lovforslagets § 1, nr. 7.
Med bestemmelsen fastsættes
det, at telefonforkyndelse sker ved, at den meddelelse, der skal
forkyndes, med eventuelle bilag telefonisk gives den
pågældende, der forinden eller efterfølgende
får tilsendt eller overdraget dokumentet og
efterfølgende får tilsendt en bekræftelse
på forkyndelsen. Ved telefonforkyndelse anses meddelelsen for
forkyndt, hvis personen vedkender sig at være den person, der
skal ske forkyndelse for, og personen må antages at have
forstået telefonsamtalen. Forkyndelse anses for sket den dag,
meddelelsen telefonisk gives den pågældende.
Ved telefonforkyndelse skal
meddelelsen med eventuelle bilag således sendes eller
overdrages forinden eller efterfølgende til den
pågældende. Den pågældendes modtagelse af
dokumentet vil dog ikke være en betingelse for at anse
forkyndelse for sket. Hvis myndigheden har sendt dokumentet, men
den pågældende ikke modtager det, er det således
vedkommendes eget ansvar at bede om genfremsendelse. Forkyndelse
skal anses for sket den dag, meddelelsen telefonisk gives den
pågældende.
Henset til, at meddelelsen med
eventuelle bilag forinden eller efterfølgende overdrages til
den pågældende, er det Justitsministeriets opfattelse,
at det ikke er nødvendigt, at dokumentet i sin helhed
læses op i forbindelse med telefonsamtalen. Såfremt den
pågældende ønsker det, kan det dog kræves,
at der sker en oplæsning af dokumentet i sin helhed.
Myndigheden skal vejlede den pågældende om adgangen
hertil.
Ved telefonforkyndelse
påhviler det den person, der foretager telefonforkyndelsen,
at vurdere, om den person, der skal forkyndes for, må antages
at have forstået telefonsamtalen. Man kunne f.eks. forestille
sig, at den pågældende forekommer ude af stand til at
forstå en besked af den omhandlede karakter på grund af
sygdom eller handicap eller på grund af påvirkning af
alkohol eller lignende. I sådanne tilfælde kan
forkyndelse ikke anses for sket, og en anden forkyndelsesform
må derfor anvendes i stedet. Man kunne endvidere forestille
sig, at den person, der skal forkyndes for, ikke - eller ikke
særligt godt - taler dansk, eller den medarbejder, der skal
foretage telefonforkyndelsen, ikke taler grønlandsk. I
sådanne tilfælde påhviler der den person, der
forestår forkyndelsen, en særlig forpligtelse til at
sikre sig, at den person, der skal forkyndes for, reelt har
forstået indholdet af forkyndelsen. Såfremt dette ikke
er tilfældet kan forkyndelse ikke anses for sket, og en anden
forkyndelsesform må derfor anvendes i stedet.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger og
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 7.
Med den foreslåede
bestemmelse i § 133, stk. 6, fastsættes det, hvilke
forkyndelsesformer der kan anvendes, når der skal ske
forkyndelse for selskaber, foreninger, fonde og boer mv. (juridiske
personer).
De forkyndelsesformer, der kan
anvendes i forhold til juridiske personer, er forkyndelsesformerne
nævnt i den grønlandske retsplejelovs § 133, stk.
1, nr. 1-3, dvs. stævningsmandsforkyndelse, postforkyndelse
og brevforkyndelse. Der kan således ikke anvendes
telefonforkyndelse over for juridiske personer.
Ved "selskaber, foreninger, fonde
og boer mv. (juridiske personer)" forstås, medmindre andet er
bestemt, enhver juridisk person, herunder aktie-, anparts- og
andelsselskaber, interessentskaber, foreninger, fonde, boer og
myndigheder.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Med den foreslåede
tilføjelse til § 134 fastsættes det, at
telefonforkyndelse ligesom brevforkyndelse alene kan foretages over
for den pågældende selv.
Telefonforkyndelse bør
også kunne ske på arbejdspladsen, men kun for den
pågældende selv. Den forkyndende myndighed skal
således kunne rette henvendelse til arbejdspladsen og bede om
at tale med den pågældende. Den, der foretager
forkyndelsen, må dog ikke oplyse over for arbejdsstedet, hvad
henvendelsen angår.
Det er i øvrigt vigtigt, at
den forkyndende myndighed sikrer sig, at personen, som myndigheden
har rettet telefonisk henvendelse til, vedkender sig at være
den person, der skal ske forkyndelse for. Myndigheden bør
således foretage kontrol af den pågældendes
fødselsdato. Det forekommer endvidere, at en person er
registreret som ejer af flere af husstandens telefoner. F.eks. vil
forældre ofte være registreret som ejere af deres
børns mobiltelefoner. Endvidere benyttes telefoner med
taletidskort i vidt omfang i Grønland, og ejeren af disse
bliver alene registreret ved oprettelsen af nummeret. Ved en
overdragelse sker der i langt de fleste tilfælde ikke en
omregistrering af ejeren af taletidskortet. I disse tilfælde
bør myndigheden være særligt opmærksom i
forbindelse med identifikationen af den pågældende. Det
samme gør sig gældende, når myndigheden
foretager telefonforkyndelse på arbejdspladsen. Hvis den
pågældende ikke vil oplyse sin identitet, eller hvis
der i øvrigt er tvivl om den pågældendes
identitet, må der således anvendes en anden
forkyndelsesform.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Det foreslås med
ændringen af § 139, stk. 1, at ansatte ved retterne skal
kunne foretage telefonforkyndelse uden særlig beskikkelse.
Den gældende bestemmelse indeholder allerede hjemmel til, at
polititjenestemænd og kommunefogeder kan foretage
forkyndelse, herunder telefonforkyndelse, uden særlig
beskikkelse.
Der henvises til pkt. 2.2.9 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 11
Det foreslås med
ændringen af § 139, stk. 2, at
stævningsmænd, der er beskikket af Politimesteren i
Grønland, skal kunne foretage både
stævningsmandsforkyndelser og telefonforkyndelser.
Det forudsættes, at den
beskikkende myndighed i forbindelse med beskikkelsen instruerer den
beskikkede i, hvordan den pågældende skal foretage
stævningsmandsforkyndelser og telefonforkyndelser, og i
øvrigt vejleder den beskikkede med hensyn til dennes
pligter.
Der henvises til pkt. 2.2.9 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 12
Det foreslås med
ændringen af § 139, stk. 3, at politiet og retsformanden
om nødvendigt skal have mulighed for at bemyndige en dertil
egnet person til at foretage enkelte
stævningsmandsforkyndelser og telefonforkyndelser. Den
gældende bestemmelse indeholder allerede hjemmel til, at
politiet og retsformanden kan bemyndige personer til at foretage
stævningsmandsforkyndelser.
Det forudsættes, at den
bemyndigende myndighed i forbindelse med bemyndigelsen instruerer
den bemyndigede i, hvordan den pågældende skal foretage
stævningsmandsforkyndelser og telefonforkyndelser, og i
øvrigt vejleder den bemyndigede med hensyn til dennes
pligter.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2.9 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 13
Den foreslåede ændring
af den grønlandske retsplejelovs § 420, stk. 1,
har til formål at sikre, at der kan foretages edition i
tilfælde, hvor der foreligger en krænkelse omfattet af
§ 2, stk. 1, nr. 1, i lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning, som sættes i kraft for Grønland ved
kongelig anordning. Det vil bl.a. indebære, at der i
sådanne tilfælde kan meddeles pålæg om at
forevise eller udlevere oplysninger om, hvem der er indehaver af en
bestemt e-mail-adresse.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Forslaget om ophævelse af
kriminallovens § 94, stk. 2, er en konsekvens af, at lov nr.
112 af 3. februar 2012 om tilhold, opholdsforbud og bortvisning
sættes i kraft for Grønland ved kongelig anordning og
derfor erstatter kriminallovens regler herom.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Ændringen af kriminallovens
§ 173 er en konsekvens af, at det direkte referat til
justitsministeren, som direktøren for kriminalforsorgen
havde indtil den 6. maj 2015, blev ophævet ved
cirkulæreskrivelse nr. 9286 af 30. april 2015. Dette
indebærer, at Direktoratet for Kriminalforsorgen ikke
længere omtales som Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, men alene som Direktoratet for
Kriminalforsorgen.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det foreslås, at
kriminallovens § 222, stk. 2, om hvilke former for
magtanvendelse der kan anvendes af Kriminalforsorgen i
Grønland overfor indsatte ved fuldbyrdelse af domme med
anstaltsanbringelse, ændres, således at bestemmelsen ud
over greb og stav kommer til at omfatte skjold og peberspray. Skub
udgår derimod af bestemmelsen.
Skjold foreslås at kunne
anvendes i de grønlandske institutioner til at pacificere en
indsat, såfremt det er nødvendigt for at afværge
truende vold, betvinge voldsom modstand eller for at hindre
selvmord eller anden selvbeskadigelse. Skjold skal kun anvendes,
når andre lempeligere midler har været forsøgt
eller åbenbart vil være utilstrækkelige. Det
forudsættes i den forbindelse, at Kriminalforsorgen i
Grønland i overensstemmelse hermed i den grønlandske
magtanvendelsesbekendtgørelse (bekendtgørelse nr.
1161 af 7. december 2009) fastsætter nærmere
bestemmelser om brugen af skjold i de grønlandske
institutioner.
Det forudsættes endvidere, at
Kriminalforsorgen i Grønland fastsætter nærmere
regler om anvendelsen af peberspray som magtmiddel i
magtanvendelsesbekendtgørelsen. Der skal således
fastsættes regler om, at der, før peberspray tages i
brug mod en person, så vidt muligt skal ske orientering af
den pågældende om, at institutionen har til hensigt at
bruge peberspray, hvis ikke institutionens påbud efterkommes,
og at det så vidt muligt skal sikres, at den
pågældende har mulighed for at efterkomme
påbuddet. Der skal endvidere fastsættes regler om, at
institutionen så vidt muligt og i fornødent omfang
skal tilbyde at afhjælpe gener, der er forårsaget af,
at en indsat har været udsat for peberspray. Der skal endelig
fastsættes regler om, hvornår og af hvem peberspray kan
bæres.
Selv om skub i medfør af
kriminalloven er et lovligt magtmiddel i Grønland, er det
bestemt i magtanvendelsesbekendtgørelsen, at skub ikke kan
anvendes i de grønlandske institutioner. Det foreslås
på den baggrund, at retstilstanden lovfæstes i
kriminalloven, således at skub udgår af § 222,
stk. 2, som lovligt magtmiddel.
Der lægges ikke med forslaget
op til at ændre på, hvornår det vil være
muligt at anvende magtmidler, jf. § 222, stk. 1, ligesom
magtanvendelse fortsat ikke må gennemføres, hvis det
efter indgrebets formål og den krænkelse og det ubehag,
som indgrebet må antages at forvolde, ville være et
uforholdsmæssigt indgreb, jf. stk. 3, og magtanvendelse skal
fortsat foretages så skånsomt, som
omstændighederne tillader, jf. stk. 4.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Bestemmelsen fastsætter i
stk. 1 lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. april 2017.
I stk. 2 fastsættes det, at
lovens § 2, nr. 1, ikke finder anvendelse for
overtrædelse af advarsler efter kriminallovens
§ 94, stk. 2, meddelt før lovens
ikrafttræden. For sådanne overtrædelser finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
En sådan bestemmelse er
nødvendig for at sikre, at overtrædelse af et tilhold,
der er givet inden ikraftsættelse af lov om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning, fortsat efter lovens
ikrafttræden vil være strafbart efter
kriminalloven.
Bilag 1.
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | | | | I retsplejelov for Grønland, lov
nr. 305 af 30. april 2008, som ændret bl.a. ved lov nr. 740
af 25. juni 2014 og senest ved lov nr. 639 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændringer: | § 54. Under
domstolene hører: | | 1. I § 54
indsættes efter nr. 14 som nyt nummer: | 1-15) --- | | »15) Sager om prøvelse af
afgørelser om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning.« | | Nr. 15 bliver herefter nr. 16. | § 55.
Kredsretterne er 1. instans for kriminalsager, jf. § 54, nr.
2, skiftesager, jf. § 54, nr. 3, sager om
umyndiggørelse og værgemål, jf. § 54, nr.
4, faderskabssager, jf. § 54, nr. 5, ægteskabs- og
forældremyndighedssager, jf. § 54, nr. 6,
notarialforretninger, jf. § 54, nr. 11, og
søforklaringer, jf. § 54, nr. 12, i det omfang sagerne
ikke i medfør af lovgivningen er henlagt til Retten i
Grønland som 1. instans. | | 2. I § 55 ændres »og
søforklaringer« til:
»søforklaringer«, og efter »jf. § 54,
nr. 12,« indsættes: »og sager om prøvelse
af afgørelser om tilhold, opholdsforbud og bortvisning, jf.
§ 54, nr. 15,«. | § 57. Retten
i Grønland er 1. instans for civile retssager, jf. §
54, nr. 1, sager om prøvelse af administrativt bestemt
frihedsberøvelse, jf. § 54, nr. 7, sager om
prøvelse af adoption uden samtykke, jf. § 54, nr. 8,
sager om forbud, bevissikring ved krænkelse af
immaterialrettigheder, arrest, tvangssalg og prøvelse af
fogedforretninger, jf. § 54, nr. 9, registreringsvirksomhed
(tinglysning), jf. § 54, nr. 10, udmeldelse af syns- og
skønsmænd uden for retsplejen, for så vidt den
ikke kan foretages af rigsombudsmanden, jf. § 54, nr. 13,
optagelse af beviser, som ikke sker til brug for en verserende sag,
jf. § 54, nr. 14, og andre sager, som i medfør af
lovgivningen er henlagt til domstolene, jf. § 54, nr.
15. | | 3. I § 57, stk. 1, ændres »nr.
15.« til: »nr. 16.« | Stk. 2-3. --- | | | | | | | | 4. Efter
§ 129 indsættes: | | | »§ 129
a. Anvendelse af kommunikation pr. sms kan ske, hvis | | | | | 1) der er tale om en
efterfølgende bekræftelse på en
telefonforkyndelse, eller | | | 2) der er tale om en påmindelse
til den, der skal give møde i retten, om tid og sted for det
pågældende retsmøde.« | § 133.
Forkyndelse kan ske i form af | | | 1)
stævningsmandsforkyndelse, | | | 2) postforkyndelse eller | | 5. I § 133, stk. 1, nr. 2, ændres
»postforkyndelse eller« til:
»postforkyndelse,«. | 3) brevforkyndelse. | | Stk. 2-4.
--- | | | | 6. I § 133, stk. 1, nr. 3, ændres
»brevforkyndelse.« til: »brevforkyndelse
eller«. | | | I § 133, stk.
1, indsættes som nr.
4: | | | »4)
telefonforkyndelse.« | | | 8. I § 133 indsættes som stk. 5 og 6: | | | »Stk. 5.
Telefonforkyndelse sker ved, at den meddelelse, der skal forkyndes,
med eventuelle bilag telefonisk gives den pågældende,
der forinden eller efterfølgende får tilsendt eller
overdraget dokumentet og efterfølgende får tilsendt en
bekræftelse på forkyndelsen. Ved telefonforkyndelse
anses meddelelsen for forkyndt, hvis personen vedkender sig at
være den person, der skal ske forkyndelse for, og personen
må antages at have forstået telefonsamtalen.
Forkyndelsen anses for sket den dag, meddelelsen telefonisk gives
den pågældende. | | | Stk. 6.
Forkyndelsesformerne i stk. 1, nr. 1-3, kan anvendes, når der
skal ske forkyndelse for selskaber, foreninger, fonde og boer m.v.
(juridiske personer).« | § 134.
Brevforkyndelse kan kun ske over for adressaten personligt, jf. dog
§ 131. | | 9. I § 134 indsættes efter
»Brevforkyndelse«: »og
telefonforkyndelse«. | § 139.
Polititjenestemænd og kommunefogeder kan foretage
forkyndelser uden særlig beskikkelse. | | 10. I § 139, stk. 1, indsættes som 2. pkt.: | | »Ansatte ved retterne kan foretage
telefonforkyndelser uden særlig beskikkelse.« | Stk. 2.
Politimesteren beskikker i øvrigt for hver retskreds det
nødvendige antal personer til som stævningsmand at
foretage forkyndelser af retlige meddelelser. En forkyndelse er
gyldig, selv om stævningsmanden har handlet uden for den
retskreds, hvortil vedkommende er beskikket. | | 11. I § 139, stk. 2, ændres
»personer til som stævningsmand at foretage
forkyndelser« til: »stævningsmænd til at
foretage stævningsmandsforkyndelser og
telefonforkyndelser«. | Stk. 3. Politiet
eller retsformanden kan om nødvendigt bemyndige en dertil
egnet person til som stævningsmand at foretage enkelte
forkyndelser. | | 12. I § 139, stk. 3, ændres »som
stævningsmand at foretage enkelte forkyndelser« til:
»at foretage enkelte stævningsmandsforkyndelser og
telefonforkyndelser«. | § 420. Som
led i efterforskningen af en lovovertrædelse, der er
undergivet offentlig påtale, kan retten give en person, der
ikke er mistænkt, pålæg om at forevise eller
udlevere genstande (edition), hvis der er grund til at antage, at
en genstand, som den pågældende har rådighed
over, kan tjene som bevis, bør konfiskeres eller ved
lovovertrædelsen er frataget nogen, som kan kræve den
tilbage. | | 13. I § 420, stk. 1, indsættes efter
»offentlig påtale,«: »eller en
krænkelse som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 1, i lov om
tilhold, opholdsforbud og bortvisning«. | Stk. 2-5.
--- | | | | | | | | § 2 | | | | | | I kriminallov for Grønland, lov nr.
306 af 30. april 2008, som ændret ved § 1 i lov nr. 735
af 25. juni 2014 og § 4 i lov nr. 103 af 3. februar 2016,
foretages følgende ændringer: | § 94.
--- | | | Stk. 2. Det
samme gælder den, som trods advarsel, der er meddelt den
pågældende af politiet inden for de sidste 5 år,
trænger ind på nogen, forfølger denne med
skriftlige henvendelser eller på anden lignende måde
forulemper vedkommende. | | 1. § 94,
stk. 2, ophæves. | § 173.
Ledelsen af Kriminalforsorgen i Grønland, der hører
under Justitsministeriet, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
varetager fuldbyrdelsen af foranstaltninger fastsat efter denne
lov, jf. dog §§ 177, 239 og 240. | | 2. I § 173 udgår
»Justitsministeriet,«. | § 222.
--- | | | Stk. 2.
Magtanvendelse kan ske ved greb, skub og stav. | | 3. I § 222, stk. 2, ændres »skub
og stav« til: »skjold, stav og peberspray«. | Stk. 3-5.
--- | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2017. | | | Stk. 2. Lovens
§ 2, nr. 1, finder ikke anvendelse for overtrædelse af
advarsler meddelt før lovens ikrafttræden. For
sådanne overtrædelser finder de hidtil gældende
regler anvendelse. |
|