Fremsat den 9. november 2016 af uddannelses- og forskningsministeren (Ulla Tørnæs)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om adgangsregulering
ved videregående uddannelser
(Begrænsning af dobbeltuddannelse)
§ 1
I lov om adgangsregulering ved
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
583 af 1. juni 2014 som ændret ved § 7 i lov nr. 1377 af
16. december 2014, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, indsættes efter
»institutioner med videregående uddannelser«:
», herunder om regulering af adgang til ny videregående
uddannelse for personer, der har gennemført en
videregående uddannelse«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
| Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund og
formål | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Regulering af adgang til ny
videregående uddannelse for personer, der har
gennemført en videregående uddannelse på samme
eller højere niveau (begrænsning af
dobbeltuddannelse) | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
I 2014 påbegyndte flere end
2.200 personer en ny ordinær videregående
heltidsuddannelse, efter at de havde gennemført en
videregående uddannelse på samme eller højere
niveau.
Dobbeltuddannelse er som
udgangspunkt en stor omkostning for samfundet.
Lovforslaget har til formål
at begrænse dobbeltuddannelse ved at regulere adgangen til
videregående uddannelse for personer, der allerede har
gennemført en videregående uddannelse på samme
eller højere niveau.
Det foreslås, at det som
udgangspunkt ikke længere skal være muligt at
gennemføre mere end én fuldt statsfinansieret
videregående uddannelse på samme eller et lavere
niveau.
Forslaget indebærer, at
personer, der allerede har gennemført en eller flere
videregående uddannelser, som udgangspunkt kun kan optages
på en ny, fuldt statsfinansieret videregående
uddannelse, hvis denne uddannelse er på et højere
niveau end den eller de allerede gennemførte
videregående uddannelser.
Denne begrænsning af
dobbeltuddannelse skal gælde for optagelse på alle
ordinære, hele videregående uddannelser på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område, dvs.
uddannelser, der finansieres med fuldt statstilskud i form af
heltidstaxameter.
Ved vurderingen af, om en
ansøger allerede har gennemført en videregående
uddannelse på samme eller højere niveau, indgår
alle statsfinansierede uddannelser, dvs. også
videregående uddannelser på andre ministeriers
område. Det afgørende for vurderingen er, om der er
tale om en videregående uddannelse, og om uddannelsen er
gennemført med fuld statsfinansiering.
En person kan have god grund til at
søge optagelse på en ny videregående uddannelse,
selvom den pågældende allerede har gennemført en
videregående uddannelse på samme eller højere
niveau.
Der vil derfor være mulighed
for dispensation med den virkning, at den pågældende
person ikke bliver omfattet af en begrænsning af
dobbeltuddannelse.
Endvidere kan generelle
samfundshensyn m.v. føre til, at adgangen til bestemte
uddannelser ikke bør begrænses, uanset om
ansøgere til disse uddannelser allerede har
gennemført videregående uddannelse på samme
eller højere niveau med fuld statsfinansiering.
Forslaget begrænser ikke
adgangen til videregående uddannelse på højere
niveau eller adgangen til videregående uddannelse, der
finansieres ved delvist statstilskud og delvis deltagerbetaling, i
efter- og videreuddannelsessystemet. Forslaget begrænser
heller ikke adgangen til heltidsuddannelse tilrettelagt som en
deltidsuddannelse eller til uddannelser udbudt i henhold til lov om
åben uddannelse.
Forslaget berører ikke
studerende, der skifter uddannelse undervejs i et
uddannelsesforløb.
2. Lovforslagets
baggrund og formål
Lovforslaget er en
opfølgning på den aftalte finansiering af aftalen om
et tryggere dagpengesystem mellem regeringen (Venstre),
Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti fra maj 2016.
Partierne er enige om at
begrænse omfanget af dobbeltuddannelse. Der indføres
derfor en begrænsning af antallet af videregående
uddannelser, der kan gennemføres med fuldt statstilskud.
Lovforslaget har således til
formål at begrænse dobbeltuddannelse ved at regulere
adgangen til videregående uddannelse for personer, der
allerede har gennemført en videregående uddannelse
på samme eller højere niveau.
Der vil blive mulighed for at
meddele dispensation fra begrænsningen af dobbeltuddannelse
til personer, der af helbredsmæssige årsager ikke
længere kan anvende en tidligere gennemført uddannelse
på arbejdsmarkedet og til personer, der har en forældet
videregående uddannelse.
Herudover vurderes det at
være hensigtsmæssigt, at der på
videregående uddannelser med et særligt
arbejdsmarkedsbehov fortsat er mulighed for at tage mere end en
videregående uddannelse på samme eller et lavere
niveau.
Endvidere vil der kunne
fastsættes regler om, at personer med en videregående
uddannelse, der blev gennemført for et nærmere fastsat
antal år siden, ikke omfattes af begrænsningen af
dobbeltuddannelse.
Begrænsningen af
dobbeltuddannelse vil få virkning fra og med sommeroptagelsen
2017.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Regulering af
adgang til ny videregående uddannelse for personer, der har
gennemført en videregående uddannelse på samme
eller højere niveau (begrænsning af
dobbeltuddannelse)
3.1.1. Gældende ret
Uddannelses- og
forskningsministeren er efter § 1, stk. 1, i lov om
adgangsregulering ved videregående uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 583 af 1. juni 2014 som ændret
ved lov nr. 1377 af 16. december 2014, bemyndiget til at
fastsætte regler om adgangsregulering ved institutioner med
videregående uddannelser. Bemyndigelsen omfatter uddannelser
ved universiteter, professionshøjskoler, erhvervsakademier,
maritime uddannelsesinstitutioner samt videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
Med denne bemyndigelse er der
udstedt en række bekendtgørelser om adgang til de
videregående uddannelser på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område. Bekendtgørelserne
fastlægger regler om adgangskrav, optagelse, indskrivning og
orlov m.v. Disse adgangsbekendtgørelser har tillige hjemmel
i bemyndigelser i de uddannelses- eller institutionslove, der
gælder for de nævnte uddannelsesområder.
De enkelte videregående
uddannelsesinstitutioner bestemmer som udgangspunkt selv, hvor
mange studerende institutionen vil optage på de uddannelser,
som institutionen udbyder. Ministeren kan dog fastlægge et
maksimalt antal studiepladser (eller studerende) for den enkelte
uddannelse (dimensionering). Dette følger af § 4, stk.
5, i universitetsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 18.
marts 2015 med senere ændringer, § 25 i lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1147 af 23. oktober 2014 med senere
ændringer, lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner (§ 16 c, stk. 1, for så vidt
angår Designskolen Kolding), jf. lovbekendtgørelse nr.
59 af 26. januar 2015, og § 12 b i lov om maritime
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 660 af 16. maj 2015
med senere ændringer.
De gældende bemyndigelser til
at dimensionere antallet af studiepladser (eller studerende)
på videregående uddannelser gælder generelt for
den enkelte uddannelse. Fastsættelse af dimensioneringen
inddrager ikke den enkelte ansøgers uddannelsesmæssige
baggrund og eventuelle tidligere uddannelsesforløb på
videregående niveau.
Afgørelse om optagelse af
den enkelte ansøger træffes af den eller de
institutioner, hvor den pågældende har søgt
optagelse, hvilket følger af adgangsbekendtgørelserne
for de enkelte uddannelser.
Som et element i regulering af
adgangen til de videregående uddannelser er det i dag i de
ovennævnte adgangsbekendtgørelser fastlagt, at
ansøgere, der har afsluttet en kandidatuddannelse,
kun kan optages på en ny videregående uddannelse, hvis
der er ledige pladser. Reglen indebærer, at ansøgere,
der har afsluttet en kandidauddannelse, kan søge
optagelse på videregående uddannelser med frit optag,
men at adgangen til uddannelser med et begrænset antal
studiepladser ikke er mulig, med mindre der er ledige pladser
på den enkelte uddannelse. Der henvises til § 12, stk.
1, i bekendtgørelse om adgang til bacheloruddannelser ved
universiteterne (bacheloradgangsbekendtgørelsen), § 11,
stk. 1, i bekendtgørelse om adgang til kandidatuddannelser
ved universiteterne (kandidatadgangsbekendtgørelsen), §
13, stk. 1, i bekendtgørelse om adgang til
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser,
§ 12, stk. 1, i bekendtgørelse om adgang til
bacheloruddannelser ved de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område og § 11, stk. 1, i
bekendtgørelse om adgang til kandidatuddannelser ved de
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
Universiteterne og de
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område kan samtidig
med den ordinære optagelse fastsætte et antal
ventelistepladser (standby-pladser), som søges samtidig med
ansøgning om optagelse til bacheloruddannelser i kvote 1 og
2. Erhvervsakademier og professionshøjskoler skal
fastsætte et antal ventelistepladser for disse institutioners
uddannelser. Får ansøgeren ikke tilbud om optagelse
ved udløbet af en fastsat frist, ændres
ventelistepladsen til et tilsagn om optagelse senest det
følgende år, dog på betingelse af at der
indsendes en ny ansøgning året efter, og at
ansøgeren opfylder uddannelsens adgangskrav. Der henvises
til § 25 i bekendtgørelse om adgang til
bacheloruddannelser ved universiteterne
(bacheloradgangsbekendtgørelsen), § 26 i
bekendtgørelse om adgang til erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser og § 25 i bekendtgørelse
om adgang til bacheloruddannelser ved de videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område.
De videregående
uddannelsesinstitutioner modtager flere forskellige typer tilskud
til uddannelse. Langt den største del tildeles som
uddannelsestaxameter på baggrund af antal beståede
eksamener. Til ordinære heltidsuddannelser modtager
uddannelsesinstitutionerne heltidstaxameter, hvilket
indebærer, at der ikke er deltagerbetaling. Disse uddannelser
er dermed fuldt statsfinansierede. Til hele ordinære
uddannelser tilrettelagt på deltid, uddannelseselementer og
enkeltfag fra ordinære uddannelser samt efter- og
videreuddannelse modtager uddannelsesinstitutionerne
deltidstaxameter, hvilket indebærer, at uddannelserne
finansieres delvist ved taxametertilskud og delvist med
deltagerbetaling.
3.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Mere end 2.200 studerende
påbegyndte i 2014 en ny videregående uddannelse til
trods for, at de allerede havde gennemført en uddannelse
på samme eller højere niveau.
Dobbeltuddannelse er som
udgangspunkt en stor omkostning for samfundet. Det er ikke som
udgangspunkt hensigtsmæssigt, at staten finansierer
dobbeltuddannelse, dvs. ordinær videregående uddannelse
for personer, der allerede har afsluttet én
videregående uddannelse på samme eller højere
niveau.
Det foreslås på denne
baggrund, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
begrænsning af dobbeltuddannelse, så det som
udgangspunkt ikke længere er muligt at gennemføre mere
end én fuldt statsfinansieret videregående uddannelse
på samme eller et lavere niveau.
Begrænsningen skal
gælde for ansøgning om optagelse på
ordinære videregående uddannelser under Uddannelses- og
Forskningsministeriet og vil omfatte ansøgere, der allerede
har gennemført en videregående uddannelse med fuld
statsfinansiering, uanset hvilket ministerieområde
uddannelsen er omfattet af.
Forslaget omfatter alene adgangen
til hele, videregående uddannelser uden deltagerbetaling,
dvs. uddannelser, der finansieres med fuldt statstilskud i form af
heltidstaxameter, på Uddannelses- og Forskningsministeriets
område.
Muligheden for at blive optaget
på videregående uddannelse på et højere
niveau med fuldt statstilskud påvirkes ikke af
begrænsningen af dobbeltuddannelse.
Endvidere begrænser forslaget
ikke adgangen til videregående uddannelse, der finansieres
ved delvist statstilskud og delvis deltagerbetaling, i efter- og
videreuddannelsessystemet. Forslaget begrænser heller ikke
adgangen til universiteters udbud af uddannelser, som universitetet
er godkendt til at udbyde på heltid, tilrettelagt som en
deltidsuddannelse, jf. universitetslovens § 5, stk. 2, eller
adgangen til uddannelser udbudt af de øvrige
videregående uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og
Forskningsministeriet i henhold til lov om åben uddannelse.
Disse uddannelser finansieres ligeledes med delvist statstilskud og
delvis deltagerbetaling.
Det vil fortsat også
være muligt at blive optaget på videregående
uddannelse og uddannelseselementer fra videregående
uddannelse, hvis den nye uddannelse eller uddannelseselementet er
tilrettelagt på deltid, dvs. med delvist taxametertilskud og
delvis deltagerbetaling. Endvidere vil det fortsat være
muligt at blive optaget på uddannelsesaktivitet i efter- og
videreuddannelsessystemet på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område.
Herudover vil ansøgere fra
sommeroptagelsen 2016, der er tildelt en ventelisteplads
(standby-plads) gældende for sommeroptagelsen 2017, bevare
denne plads, uanset om ansøgeren allerede har
gennemført en videregående uddannelse på samme
eller højere niveau.
Det foreslås, at ministeren
bemyndiges til at fastætte regler om undtagelse og
dispensation fra begrænsningen af dobbeltuddannelse med
henblik på at give relevante muligheder for at tage mere end
én videregående uddannelse på samme eller et
lavere niveau med fuldt statstilskud.
Det forventes, at ministeren
således vil fastsætte regler om mulighed for
dispensation for den enkelte ansøger og om generelle
undtagelser for adgang til bestemte videregående uddannelser
på ministeriets område.
Det forventes, at ministeren vil
fastsætte regler om, at dispensation fra begrænsningen
af dobbeltuddannelse for den enkelte ansøger kan meddeles af
uddannelsesinstitutionen, eksempelvis til personer, der af
helbredsmæssige årsager ikke længere kan anvende
en tidligere gennemført uddannelse på arbejdsmarkedet,
eller som har en forældet videregående uddannelse.
Endvidere vil ministeren kunne
fastsætte regler om, at personer med en videregående
uddannelse, der blev gennemført for et nærmere fastsat
antal år siden, ikke berøres af begrænsningen af
dobbeltuddannelse.
Herudover vil uddannelses- og
forskningsministeren kunne fastlægge, at bestemte
videregående uddannelser undtages fra begrænsningen af
dobbeltuddannelse, når dette findes begrundet i
samfundsmæssige hensyn, eksempelvis et særligt
arbejdsmarkedsbehov for personer med den pågældende
uddannelse. Ministeren vil i den forbindelse anvende konkrete
kriterier udarbejdet til dette formål.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget skønnes at
generere et provenu på op til 342,3 mio. kr., når
initiativet er fuldt indfaset i 2020, afhængigt af de
konkrete undtagelses- og dispensationsmuligheder, således at
den økonomiske virkning af lovforslaget som minimum
tilvejebringer den udestående finansiering af et nyt
dagpengesystem fra 2017 og frem og samtidig tager højde for
relevante dispensationsmuligheder.
Der er i beregningerne taget
højde for personer, der af helbredsmæssige
årsager søger en ny uddannelse på samme eller et
lavere niveau. Der er endvidere taget højde for undtagelser
for personer, som har en forældet videregående
uddannelse, der ikke har været benyttet i fem år.
Det skønnes, at omkring 30
pct. af de personer, der som udgangspunkt omfattes af
begrænsningen af dobbeltuddannelse, kan undtages på den
baggrund, hvilket er indregnet i beregningen af provenuet.
Derudover er der taget højde for en uddannelsesrelateret
undtagelse vedr. arbejdsmarkedsrelevans.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og
regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 31. august 2016 til den 23. september 2016
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for
de Tekniske Videnskaber, Akademikerne, Akademirådet,
Akademisk Arkitektforening, Akkrediteringsrådet,
Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen Business School -
Handelshøjskolen, C3, Danmarks Akkrediteringsinstitution,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Innovationsfond, Danmarks
Liberale Studerende, Danmarks Medie og Journalisthøjskole,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Arkitektur Center, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Idrætsforbund,
Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Musikerforbund, Dansk
Musikpædagogisk Forening, Dansk Skuespillerforbund, Dansk
Sø-Restaurations Forening, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Designere, Danske Erhvervsakademier, Danske Handicaporganisationer,
Danske Kunsthåndværkere, Danske Landskabsarkitekter,
Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske
Revisorer - FSR, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, Datatilsynet, DDA (Danish Design Association),
Designskolen Kolding, De Studerendes Landsråd (DSL), Det
Centrale Handicapråd, Det Kongelige Danske Kunstakademis
Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, DGI (Danske
Gymnastik- og Idrætsforeninger), Erhvervsakademi Aarhus,
Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Lillebælt,
Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi Sjælland,
Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademiet Copenhagen Business
Academy, Erhvervsakademiet, Dania, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Fredericia
Maskinmesterskole, Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende, FTF,
Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Universitetet i
København, KL, Konservative Studerende, Københavns
Erhvervsakademi, Københavns Maskinmesterskole,
Københavns Universitet, Lederne, Lærernes
Centralorganisation, Lærerstuderendes Landskreds, Maritime
Studerende Danmark, Maskinmestrenes Forening, Marstal
Navigationsskole, MARTEC, Frederikshavn, Metal Søfart,
Nordisk Konservator Forbund, Nyborg Søfartsskole,
Professionshøjskolen Metropol, Professionshøjskolen
UCC, Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rederiforeningen
af 2010, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle
uddannelser, repræsentanter for forstandere for de maritime
institutioner, repræsentanter for de studerende på de
maritime uddannelsesinstitutioner, repræsentanter for
undervisere på de maritime institutioner, Rektorkollegiet for
de maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet,
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende, SIMAC, Svendborg, Skagen
Skipperskole, Skoleskibet Georg Stage, Svendborg
Søfartsskole, Syddansk Universitet, Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning, Søfartens Ledere, Teknisk Landsforbund,
Tekniq, Uddannelsesrådet for de maritime uddannelser,
University College Lillebælt, University College Nordjylland,
University College Sjælland, University College Syddanmark,
VIA University College, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet,
Århus Maskinmesterskole.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2017: 77,2 mio. kr. 2018: 195,4 mio. kr. 2019: 301,4 mio. kr. 2020: 342,3 mio. kr. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1.
Efter de gældende regler kan
uddannelses- og forskningsministeren fastsætte regler om
adgangsregulering ved institutioner med videregående
uddannelser, jf. § 1, stk. 1, i lov om adgangsregulering ved
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
583 af 1. juni 2014 som ændret ved lov nr. 1377 af 16.
december 2014. Der er med denne bemyndigelse fastsat regler i en
række adgangsbekendtgørelser på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område.
De videregående
uddannelsesinstitutioner bestemmer som udgangspunkt selv, hvor
mange studerende de vil optage på de enkelte uddannelser.
Ministeren kan dog fastlægge et maksimalt antal studiepladser
eller studerende for den enkelte uddannelse (dimensionering).
Det er den enkelte
videregående uddannelsesinstitution, der træffer
afgørelse om optagelse af studerende på institutionens
uddannelser.
De videregående
uddannelsesinstitutioner bestemmer selv, hvilke uddannelser de vil
udbyde inden for deres område.
Det foreslås at
tilføje i § 1, stk. 1, i lov om adgangsregulering ved
videregående uddannelser, at ministeren kan fastsætte
regler om regulering af adgang til ny videregående uddannelse
for personer, der har gennemført en videregående
uddannelse.
Med den foreslåede
bestemmelse vil ministeren få bemyndigelse til at
fastsætte regler om begrænsning af dobbeltuddannelse.
Reglerne forventes fastsat i de bekendtgørelser om adgang og
optagelse, der gælder for de videregående uddannelser
på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
Begrænsningen af
dobbeltuddannelse vil indebære, at personer, der har
gennemført en videregående uddannelse, som
udgangspunkt ikke kan optages på en ny videregående
uddannelse på samme eller lavere niveau med fuld
statsfinansiering på Uddannelses- og Forskningsministeriets
område. Dette indebærer eksempelvis, at personer, der
har gennemført en professionsbacheloruddannelse, som
udgangspunkt ikke kan optages på en ny
professionsbacheloruddannelse eller på en bacheloruddannelse
på et universitet.
Ved vurderingen af, om en
ansøger til en studieplads tidligere har gennemført
en videregående uddannelse på samme eller højere
niveau, vil der blive taget udgangspunkt i kvalifikationsrammen for
videregående uddannelse, der er tilgængelig på
Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.
Kvalifikationsrammen omfatter det
ordinære uddannelsessystem og videreuddannelsessystemet for
voksne. For hver af gradstyperne giver kvalifikationsnøglen
en generel beskrivelse af kravene til viden og forståelse,
færdigheder og kompetencer. Kvalifikationsrammen er knyttet
til den overordnede europæiske kvalifikationsramme, som er
udviklet inden for Bologna-processen (et mellemstatsligt
europæisk samarbejde om at skabe et fælles rum for
videregående uddannelser i Europa, jf.
Bologna-deklarationen).
Ministeren vil kunne
fastsætte regler om dispensation fra begrænsningen af
dobbeltuddannelse for den enkelte ansøger.
Det forventes, at ministeren vil
fastsætte regler om, at dispensation fra begrænsningen
af dobbeltuddannelse for den enkelte ansøger kan meddeles af
uddannelsesinstitutionen, eksempelvis til personer, der af
helbredsmæssige årsager ikke længere kan anvende
en tidligere gennemført uddannelse på arbejdsmarkedet,
eller som har en forældet videregående uddannelse.
Dispensation vil kunne gives på grundlag af
lægeerklæring vedrørende fysisk eller psykisk
sygdom, nedslidning m.v. eller på grundlag af
revideringsforløb m.v. Der vil desuden kunne gives
dispensation, hvis uddannelsen ikke har været anvendt
på arbejdsmarkedet i et nærmere fastsat antal år,
eller hvor den oprindelige uddannelse er væsentligt
ændret eller helt bortfaldet.
Endvidere vil der kunne
fastsættes regler om, at personer med en videregående
uddannelse, der blev gennemført for et nærmere fastsat
antal år siden, ikke omfattes af begrænsningen af
dobbeltuddannelse.
Ministeren vil også på
baggrund af på forhånd fastlagte, generelle kriterier
kunne fastlægge, at bestemte uddannelser undtages fra
begrænsningen af dobbeltuddannelse, når dette findes
begrundet i samfundsmæssige hensyn, eksempelvis et
særligt arbejdsmarkedsbehov for personer med den
pågældende uddannelse. Undtagelse af bestemte
uddannelser vil herunder kunne fastsættes for en
afgrænset tidsperiode.
Undtagelsen af visse uddannelser
vil få virkning for de personer, der søger optagelse
på disse uddannelser. Listen over undtagne uddannelser kan
ændres, eksempelvis hvis vurderingen af uddannelserne i
forhold til de fastlagte kriterier ændrer sig, eller hvis
kriterierne ændres. Listen over undtagne uddannelser
forventes at fremgå af et bilag til den relevante
bekendtgørelse om adgang og optagelse til dette
uddannelsesområde.
Afgørelse af, om en
ansøger vil være omfattet af begrænsningen af
dobbeltuddannelse, og dermed ikke kan få adgang til en af de
søgte uddannelser, træffes af institutionen som et led
i behandling af ansøgningen om optagelse på en
videregående uddannelse på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område.
Ved vurderingen af, om en
ansøger allerede har gennemført en videregående
uddannelse på samme eller højere niveau, indgår
alle statsfinansierede uddannelser, dvs. også
videregående uddannelser på andre ministeriers
område. Det afgørende for vurderingen er, at
uddannelsen er gennemført med fuld statsfinansiering.
Ansøgere fra
sommeroptagelsen 2016, der er tildelt en ventelisteplads
(standby-plads) gældende for sommeroptagelsen 2017 til
erhvervsakademiuddannelser, professionsbacheloruddannelser,
bacheloruddannelser eller videregående kunstneriske
bacheloruddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets
område, bevarer denne plads, uanset om ansøgeren
allerede har gennemført en videregående uddannelse
på samme eller højere niveau.
Til §
2
Det foreslås med
bestemmelsen, at loven træder i
kraft den 1. januar 2017.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om adgangsregulering ved
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
583 af 1. juni 2014 som ændret ved § 7 i lov nr. 1377 af
16. december 2014, foretages følgende ændring: | | | | § 1.
Uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om adgangsregulering ved institutioner med
videregående uddannelser. Stk. 2-4.
--- | | 1. I § 1, stk. 1, indsættes efter
»institutioner med videregående uddannelser«:
», herunder om regulering af adgang til ny videregående
uddannelse for personer, der har gennemført en
videregående uddannelse«. | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2017. |
|