Betænkning afgivet af Uddannelses-
og Forskningsudvalget den 14. december 2016
1 Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 2, Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3.
2. Udtalelse fra uddannelses- og
forskningsministeren
Uddannelses- og forskningsministeren har
over for udvalget oplyst følgende:
»Bemyndigelsen i lovforslaget
påtænkes desuden anvendt til en midlertidig
dispensationsmulighed for personer, der tidligere har
gennemført en bachelor- og kandidatuddannelse, og herefter
er blevet optaget på en ny bacheloruddannelse.
Denne persongruppe gives dispensation fra
begrænsningen af dobbeltuddannelse med henblik på at
kunne fortsætte på den kandidatuddannelse, der er den
naturlige overbygning på den bacheloruddannelse, de allerede
er optaget på.
Dispensationsmuligheden vil blive
tidsbegrænset, således at den gælder til og med
sommeroptaget til kandidatuddannelserne i 2019.
Lovforslaget skønnes at bidrage med
et provenu på ca:
- 91 mio. kr. i
2017
- 239 mio. kr. i
2018
- 371 mio. kr. i
2019
- 422 mio. kr.
årligt, når initiativet er fuldt indfaset fra 2020 og
frem.
Flere har efterspurgt muligheden for at
kunne tage en ekstra videregående uddannelse for egen
regning. Aftalepartierne er positivt indstillet over for at se
på fordele og ulemper ved at give personer, der allerede har
en videregående uddannelse, mulighed for at tage en ekstra
heltidsuddannelse (på samme eller lavere niveau) med
egenbetaling, hvis der er ledige pladser.
Til udvalgets orientering vedlægges
endvidere notater om:
A) Baggrund om
begrænsning af dobbeltuddannelse og undtagelser
B)
Videreuddannelsesmuligheder på videregående niveau
C)
Deltidsuddannelse og åben uddannelse.«
Notat B om Videreuddannelsesmuligheder
på videregående niveau er optrykt som bilag 3 til
betænkningen.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november
2016 og var til 1. behandling den 24. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og
Forskningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
uddannelses- og forskningsministeren sendte den 1. september 2016
dette udkast til udvalget, jf. UFU alm. del - bilag 199
(folketingsåret 2015-16). Den 9. november 2016 sendte
uddannelses- og forskningsministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Poul Bayer, Snekkersten,
Tine Elbek Bregninge, København
N,
Ole Brinth,
Julie Lønsmann Christensen,
Nicolai Christensen, Odense S,
Sidse Christensen,
Taus Christiansen, København
Ø,
Crowdinvest ApS v/ Søren
Stenderup,
Karen Elverskov, København N,
Rebecca Eriksen, Gadstrup,
Elisabeth Hartman Evald, København
NV,
Poul Fanøe, Herlev,
Jacob Fogemann,
Otto Fogemann, København S,
Cecilie Foo, København V,
Caroline Bayer Frøhling,
Frederiksberg
Julie Aasland Hansen, Aarhus C,
Mads Hansen, København N,
Marie Louise Lund Jensen, København
V,
Christina Munch Jensen, Aarhus N,
Pernille Juul Jørgensen,
Frederik Juul, København
Ø,
Sofie Korsgaard, København K,
Signe Larsen og Katrine Petersen,
København S,
Stine Holm Lassen, Aalborg,
Amanda Koch-Nielsen, Frederiksberg,
Danny Kreutzfeldt, Aarhus C,
Sofie Korsgaard, København K,
Anders Elkjær Lund, København
SV,
Jesper Albrecht Madsen, Odense C,
Mathias, Kastrup,
Katrine Lerche Daa Natorp, København
N,
Julie Amalie Nielsen,
Simone Panton, Frederiksberg,
Julie Højris Petersen,
København S,
Marko Pogacar, Hvidovre,
Amalie Noer Rasmussen, København
K,
Anne Kristine Rasmussen,
København,
Martin Bo Rasmussen, København
K,
Benedicte Smith-Sivertsen, København
S,
Melodi Soltani, København NV,
Joanna Bjerg Stenderup,
Ekatarina Stryhn, Korsør,
Malika Dam Temiz, København N,
Seline Dam Temiz,
Emilie Østbjerg, København
S,
Helle Østergaard, Aarhus V og
Susanne Øyås, København
N.
Uddannelses- og forskningsministeren har
over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 75
spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret bortset fra
spørgsmål 73 og 75, som udvalget forventer besvaret
inden 3. behandling. Spørgsmål 34-36 og uddannelses-
og forskningsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2
til betænkningen.
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis og
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at der i Danmark er
fri og lige adgang til uddannelse. Sådan skal det fortsat
være. Alle, der har evnerne og lysten, skal kunne få en
skattebetalt videregående uddannelse. Der ændres ikke
på mulighederne for at kunne videreuddanne sig til et
højere niveau. Det gælder også de mange
muligheder i efter- og videreuddannelsessystemet, herunder adgang
til åben uddannelse og merituddannelser, der ikke
ændres ved. Samtidig vil Uddannelses- og
Forskningsministeriet tage initiativ til at drøfte med
uddannelsesinstitutionerne, om der kan skabes endnu flere fagligt
relevante overgange fra bachelor- og professionsbacheloruddannelser
til kandidatuddannelser.
Flere end 2.200 personer begyndte i 2014 en
ekstra ny ordinær skattebetalt videregående uddannelse
på samme eller lavere niveau. Det er aftalepartiernes
opfattelse, at det ikke er den bedste måde at bruge
skatteydernes penge på. Lovforslaget om begrænsning af
dobbeltuddannelse er en politisk prioritering, der gør det
muligt at finansiere et tryggere dagpengesystem med mulighed for
fleksibel genoptjening af ekstra dagpengeret, som DF, S og V vedtog
i maj 2016. Det betyder, at ca. 2.000 mennesker om året ikke
falder ud af dagpengesystemet. Derudover bidrager lovforslaget med
varig økonomi til mere kvalitet i uddannelserne med bl.a en
kvalitetspulje og en styrket sprogindsats. Endelig er der afsat
midler til at forbedre uddannelsesvejene, hvis der er
blindgyder.
Det er vigtigt at understrege, at der
fortsat vil være mulighed for at tage en ekstra
videregående uddannelse med fuld statsfinansiering i
tilfælde, hvor man af helbredsmæssige årsager
ikke længere kan bruge den uddannelse, man har. Det samme
gælder, hvis man ikke har kunnet bruge sin uddannelse
på arbejdsmarkedet de seneste 5 år, eller hvis man
ønsker at tage en uddannelse inden for et område, hvor
der er meget lav ledighed for nyuddannede og et særligt behov
på arbejdsmarkedet. Her er listen over uddannelser nu
udvidet, så den også omfatter datalogimatematik og
astronomi. Derudover er det aftalt, at personer, der allerede har
en kandidatuddannelse, men som er i gang med en ny
bachelo?ruddannelse, kan fortsætte på den
tilhørende kandidatuddannelse, selv om der også her
vil være tale om dobbeltuddannelse.
Aftalepartierne har stor forståelse
for, at lovforslaget alligevel vil berøre mange, som har
haft et ønske om at tage en ekstra uddannelse på samme
eller lavere niveau. Nogen vil fremover blive nødt til at
ændre planer. De skal have god vejledning fra
uddannelsesinstitutionerne, og de skal grundigt oplyses om de mange
uddannelsesmuligheder, der fortsat er.
Flere har også efterspurgt muligheden
for at kunne tage en ekstra videregående uddannelse for egen
regning. Aftalepartierne er positivt indstillet over for at se
på fordele og ulemper ved at give personer, der allerede har
en videregående uddannelse, mulighed for at tage en ekstra
heltidsuddannelse (på samme eller lavere niveau) med
egenbetaling, hvis der er ledige pladser. Det må derfor ikke
kunne bruges til at skubbe en ordinær studerende ud, hvis man
kan betale for en ekstra hel ordinær uddannelse.
En eventuel mulighed for egenbetaling i
forbindelse med dobbeltuddannelse forudsætter grundige
overvejelser, som derfor ikke hensigtsmæssigt kan indarbejdes
i det aktuelle lovforslag. Det bemærkes i øvrigt, at
overvejelserne alene går på betaling for
videregående heltidsuddannelser i forbindelse med
dobbeltuddannelse - ikke almindelige uddannelsesforløb.
Liberal Alliance og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget kan tilslutte sig
ovenstående bemærkninger.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at der er brug for fleksibilitet i uddannelsessystemet. Det har vi
brug for som mennesker på et arbejdsmarked, som er i konstant
forandring. Det kræver, at man kan skifte uddannelse eller
supplere med mere uddannelse - og derfor skal vi ikke
begrænse mulighederne, som hensigten er med lovforslaget.
Vi tror, at mennesker bliver klogere,
når de får flere erfaringer, og at menneskers liv
forandrer sig. Derfor er det ikke klogt at fastholde alle
studerende i det spor, de har lagt som 17-årige. Der skal
være plads til at ændre retning, når det er
nødvendigt. Man skal ikke bindes til en uddannelse og et
erhverv, man ikke er glad for - og måske heller ikke god til
- og man skal have mulighed for at udvikle sin faglighed, som
når pædagogen, der har arbejdet med udsatte unge i
nogle år, får lyst til også at uddanne sig til
socialrådgiver, eller når en bachelor i HA Erhvervsret
får blod på tanden til at læse jura. Begge
eksempler er almindelige kombinationer.
Ingen vinder på at forhindre dem i
det. For samfundet har langt mere gavn af mennesker, der
brænder for og er dygtige til deres arbejde.
Enhedslisten bemærker desuden, at vi
ikke er tilhængere af en karensperiode, men støtter
ændringsforslaget, da det vil stille studerende bedre end med
den længere og mere rigide karensperiode, der er i
lovforslaget.
Enhedslisten bemærker yderligere, at
vi ikke mener, at en åbning for brugerbetaling på
heltidsuddannelse er en acceptabel løsning på de
problemer, lovforslaget medfører. Det vil tværtimod
bare forværre uligheden i vores uddannelsessystem.
Alternativets medlemmer af udvalget
bemærker indledningsvis, at man over de seneste år i
forvejen har vi skabt et uddannelsessystem, der i højere
hastighed end nogensinde før tvinger de unge til at
vælge en uddannelse tidligt. Ellers går de glip af
karakterbonus og et ekstra, men nødvendigt SU-år. De
vælger dermed retningen for deres fremtid, før de
overhovedet ved, hvem de er, og hvad for et (arbejds)liv de
ønsker at leve. Alternativet er stærkt imod denne
udvikling.
Alternativet mener desuden, at det er
uacceptabelt, at lovforslaget indfases med så kort varsel.
Det underminerer tilliden til uddannelsesstedernes
studievejledning, det sætter en lang række mennesker i
en urimelig og uforudset klemme, og det udgør en
lovændring med de facto tilbagevirkende kraft for alle dem,
der ønsker at tage en ny uddannelse, men som enten allerede
har afsluttet eller er på vej til at afslutte en uddannelse.
De sidstnævnte mennesker sættes i en situation, hvor de
med meget få måneders betænkningstid skal
vælge mellem enten at droppe ud så tæt på
målet og dermed se de sidste års studier
»gå til spilde« eller afslutte deres uddannelse
for at undgå dette, hvormed de fastlåser sig på
en uddannelses- og karrierevej, de ikke længere
ønsker.
Alternativet bemærker endvidere, at
ministeren til spørgsmål nr. 19 på lovforslaget
om, hvor mange studerende man skønner vil droppe ud af
studiet som følge af lovforslaget, svarer, at »det
skønnes, at ca. 25 pct. af de studerende, der ellers, i
fraværet af lovforslaget, ville have læst videre
på en ny uddannelse, fremover vil vælge ikke at
færdiggøre deres nuværende uddannelse, fordi de
ønsker en anden uddannelse«. Foruden det faktum, at
man ved en lidt længere indfasning af lovforslaget formentlig
ville kunne undgå en stor del af dette studiefrafald -
hvilket økonomisk set må have en ikkeuvæsentlig
betydning - gør Alternativet opmærksom på alle
de studerende, der ikke har aktuelle, konkrete planer om at starte
på et nyt studie, men som ikke har lyst til her og nu at
låse sig fast uddannelses- og karrieremæssigt resten af
deres liv.
Alternativet finder det i den forbindelse
sandsynligt, at en mindre del af disse studerende vil foretage et
foregribende valg og droppe ud for at kunne holde sine fremtidige
muligheder åbne, og at et betydeligt antal studerende vil
købe sig tid på anden vis, således at de
udskyder denne definitive og fastlåsende beslutning, som det
fremover vil være at afslutte sin uddannelse. Dette forventer
Alternativet bl.a vil indebære, at mange studerende vil
benytte deres mulighed for orlov fra uddannelsen. Ligeledes
forventer Alternativet, at mange studerende vil forlænge
studierne ved allerede tidligt i uddannelsesforløbet at tage
færre ECTS-point pr. semester end det normerede for derved at
udskyde afslutningen og for at skaffe sig yderligere tid til at
overveje, om valget af uddannelse nu er det endeligt korrekte.
Alternativet bemærker på den
baggrund, at der ikke kun er menneskelige, men også
økonomiske problemer ved lovforslaget. Man risikerer
således, at lovforslaget bliver økonomisk dyrere for
samfundet, fordi færre tør færdiggøre
deres uddannelse i fremtiden, samtidig med at flere vil
forlænge studietiden for at udskyde den fastlåsende
beslutning, som det fremover vil være at afslutte sin
uddannelse. Det forventer Alternativet vil ske blandt en betydelig
andel af de mange studerende, der måtte være bare lidt
i tvivl om deres ønsker for fremtiden.
Alternativet bemærker afslutningsvis,
at man med dette lovforslag kort sagt gør uddannelsesvalg og
afslutning af uddannelse til en hidtil uset definitiv og endegyldig
beslutning, og at det vil have mange uhensigtsmæssige
konsekvenser - både menneskeligt og økonomisk.
Radikale Venstres medlem af udvalget
bemærker, at dette lovforslag medfører en helt forkert
retning for Danmark. Indførelse af et loft over uddannelse
og opkvalificering er det modsatte af, hvad Danmark har brug for.
Vi har brug for flere, der vil flytte sig og videreuddanne sig i
forhold til fremtidens arbejdsmarked, ikke færre. Radikale
Venstre beklager ligeledes, at lovforslaget indføres med
meget kort varsel og derfor rammer mange mennesker, der både
er blevet vejledt og har planlagt længe at påbegynde
endnu en videregående uddannelse og nu bliver stoppet. Det
finder Radikale Venstre grundlæggende urimeligt.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at dette lovforslag er et opgør med
den frie og lige adgang til uddannelse. Lovforslaget er ikke en
gevinst for samfundet, tværtimod fratager det mennesker
muligheden for at skifte uddannelsesspor eller kombinere
forskellige fagligheder på samme niveau. SF mener ikke, at
dobbeltuddannelse er en omkostning for samfundet, som vi ikke har
råd til. For SF er muligheden for to uddannelser på
samme niveau derimod en måde at investere i mennesker og
tilbyde dem en mulighed for at blive klogere - både imens de
uddanner sig, så der er mulighed for at vælge en anden
uddannelse, der måske ikke umiddelbart ligger op af den, man
allerede er i gang med, og samtidig også senere i livet,
når man ønsker et andet arbejdsliv, der kræver
en ny uddannelse.
For uddannelse giver mere indsigt og gavner
på den måde både mennesker og samfundet.
Lovforslaget lægger op til, at der løbende udarbejdes
en dispensationsliste med uddannelser, som det vurderes at
arbejdsmarkedet har brug for, og netop det er et meget
præcist udtryk for, hvad dette lovforslag er. Det er et
forslag, der lader hensynet til arbejdsmarkedet og arbejdsudbuddet
veje tungere end hensynet til det enkelte menneske, og det kan SF
ikke bakke op om.
SF er ligeledes imod øget
brugerbetaling i uddannelsessystemet og ser med bekymring på,
hvis flere unge skal betale for at få en anden
uddannelse.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(ALT, RV og SF) tiltrådt af et mindretal (EL):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om adgangsregulering ved
videregående uddannelser
(Begrænsning af dobbeltuddannelse og indførelse af
karensperiode).«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
2) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 1, stk. 1,
indsættes efter », herunder om regulering af adgang til
ny videregående uddannelse for personer, der har
gennemført en videregående uddannelse«:
»inden for de forudgående 3 år«.
[Indførelsel af en
3-årig karensperiode for at påbegynde en ny
tilskudsfinansieret videregående uddannelse]
Til § 2
Af et mindretal (EL,
ALT, RV og SF):
3)
Datoen »1. januar 2017« ændres til: »1.
august 2017«.
[Udsættelse af lovens
ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel foreslås
ændret som konsekvens af ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Lovforslaget giver uddannelses- og
forskningsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om
regulering af adgang til ny videregående uddannelse for
personer, der har gennemført en videregående
uddannelse.
Det er hensigten med
ændringsforslaget, at ministeren skal fastsætte regler,
der indebærer, at det fortsat skal være muligt at tage
en ny videregående uddannelse på samme eller lavere
niveau.
Forslagsstillerne er ikke tilhængere
af karensperioder, men mener, at det i dette tilfælde kan
være en måde, hvorpå forslagsstillerne kan
være med til at sikre, at personer kan få en ny
videregående uddannelse efter at have afprøvet deres
første uddannelse i en periode.
Forslagsstillerne foreslår derfor med
ændringsforslaget at indføre en 3-årig
karensperiode, hvorefter det skal være muligt at
påbegynde en ny tilskudsfinansieret videregående
uddannelse.
Hvis man efter karensperioden på 3
år fortsat ønsker at videreuddanne sig i en anden
retning, skal det være muligt på samme vilkår som
for personer uden en videregående uddannelse eller som for
personer, der uddanner sig opad.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås,
at loven først skal træde i kraft den 1. august
2017.
Forslagsstillerne foreslår med
ændringsforslaget at udskyde ikrafttrædelsen af
lovforslaget, så loven ikke får virkning allerede for
optaget til sommer 2017.
Forslagsstillerne mener, at personer, der
har indrettet sig efter de gældende regler, og som
ønsker at foretage nye valg, for så vidt angår
deres uddannelsesvalg, skal have mulighed for at søge om
optagelse på en ny uddannelse til sommeroptaget 2017 efter
gældende regler.
Det er urimeligt, at studerende og andre,
der er blevet vejledt til at færdiggøre
uddannelsesforløb m.m. for så at kunne påbegynde
en ny uddannelse, nu bliver afskåret fra den mulighed.
Ved at lovens ikrafttræden udskydes,
vil det først blive muligt at fastsætte administrative
regler om optag og adgang til uddannelser til sommeroptaget
2018.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Carsten Kudsk (DF) Christian Langballe
(DF) Tilde Bork (DF) Merete Dea Larsen (DF) Anni Matthiesen (V)
Hans Andersen (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V)
Thomas Danielsen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Villum Christensen
(LA) Henrik Dahl (LA) nfmd. Naser
Khader (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Christine Antorini (S)
fmd. Ane Halsboe-Jørgensen
(S) Rasmus Prehn (S) Julie Skovsby (S) Mette Reissmann (S) Lotte
Rod (RV) Eva Flyvholm (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob
Mark (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 69
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra uddannelses- og forskningsministeren | 2 | Henvendelse af 16/11-16 fra Caroline Bayer
Frøhling, Frederiksberg | 3 | Henvendelse af 13/11-16 fra Poul Bayer,
Snekkersten | 4 | Henvendelse af 18/11-16 fra Sofie
Korsgaard, København K | 5 | Henvendelse af 23/11-16 fra Jesper
Albrecht Madsen, Odense C | 6 | Henvendelse af 24/11-16 fra Mads Hansen,
København N | 7 | Henvendelse af 25/11-16 fra Anders
Elkjær Lund, København SV | 8 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 9 | Henvendelse af 29/11-16 fra Julie Amalie
Nielsen | 10 | Henvendelse af 29/11-16 fra Simone Panton,
Frederiksberg | 11 | Henvendelse af 29/11-16 fra Benedicte
Smith-Sivertsen, København S | 12 | Henvendelse af 29/11-16 fra Julie
Højris Petersen, København S | 13 | Henvendelse af 29/11-16 fra Marie Louise
Lund Jensen, København V | 14 | Henvendelse af 30/11-16 fra Anders
Elkjær Lund, København SV | 15 | Henvendelse af 30/11-16 fra Christina
Munch Jensen, Aarhus N | 16 | Henvendelse af 27/11-16 fra Seline Dam
Temiz | 17 | Henvendelse af 30/11-16 fra Tine Elbek
Bregninge, København N | 18 | Henvendelse af 30/11-16 fra Rebecca
Eriksen, Gadstrup | 19 | Henvendelse af 30/11-16 fra Stine Holm
Lassen, Aalborg | 20 | Henvendelse af 30/11-16 fra Emilie
Østbjerg, København S | 21 | Henvendelse af 1/12-16 fra Joanna Bjerg
Stenderup | 22 | Henvendelse af 1/12-16 fra Cecilie Foo,
København V | 23 | Henvendelse af 1/12-16 fra Mathias,
Kastrup | 24 | Henvendelse af 1/12-16 fra Frederik Juul,
København Ø | 25 | Henvendelse af 1/12-16 fra Nicolai
Christensen, Odense S | 26 | Henvendelse af 1/12-16 fra Sidse
Christensen | 27 | Henvendelse af 1/12-16 fra Otto Fogemann,
København S | 28 | Henvendelse af 2/12-16 fra Karen
Elverskov, København N | 29 | Henvendelse af 2/12-16 fra Jacob
Fogemann | 30 | Henvendelse af 2/12-16 fra Melodi Soltani,
København NV | 31 | Henvendelse af 2/12-2016 fra Julie
Lønsmann Christensen | 32 | Henvendelse af 2/12-16 fra Crowdinvest ApS
v/ Søren Stenderup | 33 | Henvendelse af 2/12-16 fra Katrine Lerche
Daa Natorp, København N | 34 | Henvendelse af 2/12-16 fra Julie Aasland
Hansen, Aarhus C | 35 | Henvendelse af 2/12-16 fra Danny
Kreutzfeldt, Aarhus C | 36 | Henvendelse af 2/12-16 fra Malika Dam
Temiz, København N | 37 | Henvendelse af 3/12-16 fra Signe Larsen og
Katrine Petersen, København S | 38 | Henvendelse af 3/12-16 fra Amanda
Koch-Nielsen, Frederiksberg | 39 | Henvendelse af 4/12-16 fra Amalie Noer
Rasmussen, København K | 40 | Henvendelse af 5/12-16 fra Taus
Christiansen, København Ø | 41 | Henvendelse af 6/12-16 fra Anne Kristine
Rasmussen, København | 42 | Henvendelse af 6/12-16 fra Marko Pogacar,
Hvidovre | 43 | Henvendelse af 6/12-16 fra Susanne
Øyås, København N | 44 | Henvendelse af 6/12-16 fra Elisabeth
Hartman Evald, København NV | 45 | Henvendelse af 6/12-16 fra Ole
Brinth | 46 | Henvendelse af 6/12-16 fra Pernille Juul
Jørgensen | 47 | Henvendelse af 8/12-16 fra Helle
Østergaard, Aarhus V | 48 | Henvendelse af 8/12-16 fra Frederik
Juul | 49 | Henvendelse af 10/12-16 fra Martin Bo
Rasmussen, København K | 50 | Udkast til betænkning | 51 | Tilkendegivelse fra uddannelses- og
forskningsministeren | 52 | 2. udkast til betænkning | 53 | Henvendelse af 13/12-16 fra Ekatarina
Stryhn, Korsør | 54 | Henvendelse af 13/12-16 fra Poul
Fanøe, Herlev | 55 | Henvendelse af 14/12-16 fra Mads Hansen,
København N | 56 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 69
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, kommentar til henvendelse af
16/11-16 fra Caroline Bayer Frøhling, Frederiksberg, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/11-16 fra Poul Bayer, Snekkersten, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen fra Sofie Korsgaard, København K, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
23/11-16 fra Jesper Albrecht Madsen, Odense C, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelse af
24/11-16 fra Mads Hansen, København N, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelse af
25/11-16 fra Anders Elkjær Lund, København SV, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvorvidt ministeren anerkender
høringsparternes forventninger om øgede
administrative omkostninger, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, at studerende skal kunne
planlægge ud fra - og i det hele taget stole på - den
vejledning, de modtager fra uddannelsesinstitutionerne, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om de studerendes og
studiesøgendes retssikkerhed, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvordan ministeren finder
målet om at begrænse dobbeltuddannelse, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om kommentar til henvendelse af
28/11-16 fra Julie Amalie Nielsen, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm., om ministeren anerkender
høringsparternes forventninger om øgede
administrative omkostninger, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm., om ministeren mener, at studerende
skal kunne planlægge ud fra - og i det hele taget stole
på - den vejledning, de modtager fra
uddannelsesinstitutionerne, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm., om der er tale om et brud på de
studerendes og studiesøgendes retssikkerhed og/eller brud
på almen dansk forvaltnings- og retspraksis, til uddannelses-
og forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvordan ministeren finder
målet om at begrænse dobbeltuddannelse allerede med det
kommende sommeroptag for at nå en bagvedliggende politisk
aftales økonomiske målsætninger proportionelt
med et brud på denne retssikkerhed og praksis om
forudsigelighed, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm., om overskydende penge går til
uddannelser, hvis færre end 30 pct. af de studerende
får dispensation fra begrænsningen af
dobbeltuddannelsen, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvor mange år der skal
gå, før personer med en videregående uddannelse
kan tage en ny videregående uddannelse, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om oversendelse af grundlaget for
beregningerne bag lovforslaget, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvor mange studerende det
forventes vil droppe ud af deres nuværende uddannelse
på baggrund af det fremsatte lovforslag, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm., om studerende i fremtiden kan
få mulighed for selv at betale for en ordinær
heltidsuddannelse, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå | 21 | Spm. om udsættelse af
ikrafttrædelsestidspunktet, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om mulighederne for, at personer, der
allerede har en videregåede uddannelse, kan opnå
dispensation til at blive optaget på en uddannelse, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm. om kommentar til henvendelse af
29/11-16 fra Simone Panton, Frederiksberg, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om kommentar til henvendelse af
29/11-16 fra Benedicte Smith-Sivertsen, København S, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om kommentar til henvendelse af
29/11-16 fra Julie Højris Petersen, København S, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm. om kommentar til henvendelse af
29/11-16 fra Marie Louise Lund Jensen, København V, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm. om kommentar til henvendelse af
30/11-16 fra Anders Elkjær Lund, København SV, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm. om kommentar til henvendelse af
30/11-16 fra Christina Munch Jensen, Aarhus N, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 29 | Spm. om kommentar til henvendelse af
27/11-16 fra Seline Dam Temiz, København N, til uddannelses-
og forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om kommentar til henvendelse af
30/11-16 fra Tina Elbek Bregninge, til uddannelses - og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om kommentar til henvendelse af
30/11-16 fra Rebecca Eriksen, Gadstrup, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 32 | Spm. om kommentar til henvendelse af
30/11-16 fra Stine Holm Lassen, Aalborg, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 33 | Spm. om kommentar til henvendelse af
30/11-16 fra Emilie Østbjerg, København S, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 34 | Spm. om beregninger på det
velfærdstab eller værditab, der kan fremkomme, ved at
færre får mulighed for at udvide deres faglige profil
eller skifte retning, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå | 35 | Spm. om, hvor mange af de eksisterende
uddannelser der fremover kan gennemføres som en
merituddannelse mod betaling, og hvilke uddannelseskombinationer,
der ikke vil være mulige, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 36 | Spm. om lovgrundlaget i forhold til at lave
ændringer, der med tilbagevirkende kraft vil ramme
studerende, som har planlagt deres uddannelsesforløb, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 37 | Spm. om at oversende de konkrete
beregninger for, hvordan provenuet fremkommer, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 38 | Spm. om, hvilke konkrete initiativer
uddannelsesinstitutionerne kan forventes at tage for at forbedre
fagligt relevante overgange fra bachelor- og
professionsbacheloruddannelser til kandidatuddannelser, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 39 | Spm., om der i forbindelse med de lovede
drøftelser med uddannelsesinstitutionerne om at forbedre
fagligt relevante overgange vil blive stillet konkrete krav til
institutionerne, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå | 40 | Spm. om, hvilke konkrete forventninger der
er til, at der oprettes flere hele uddannelser på deltid, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 41 | Spm., om man har retskrav på
optagelse på kandidatuddannelsen, hvis man gennemfører
en universitetsbacheloruddannelse på deltid, til uddannelses-
og forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 42 | Spm., om de afsatte midler til at
understøtte uddannelsesveje gælder alle faglige
områder, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå | 43 | Spm. om, hvorvidt aftalen om
begrænsning af dobbeltuddannelse blev indgået uden
forudgående konsultation med det relevante fagministerium
eller kompetente folk på området, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 44 | Spm. om kommentar til henvendelse af
1/12-16 fra Joanna Bjerg Stenderup, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 45 | Spm. om kommentar til henvendelse af
1/12-16 fra Cecilie Foo, København V, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 46 | Spm. om kommentar til henvendelse af
1/12-16 fra Mathias, Kastrup, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 47 | Spm. om kommentar til henvendelse af
1/12-16 fra Frederik Juul, København Ø, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 48 | Spm. om kommentar til henvendelse af
1/12-16 fra Nicolai Christensen, Odense S, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 49 | Spm. om kommentar til henvendelse af
1/12-16 fra Sidse Christensen, Jerup, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 50 | Spm. om kommentar til henvendelse af
1/12-16 fra Otto Fogemann, KBH S, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 51 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/12-16 fra Karen Elverskov, KBH N, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 52 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/12-16 fra Jacob Fogemann, KBH S, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 53 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/12-16 fra Melodi Soltani, KBH NV, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 54 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/12-16 fra Julie Lønsmann Christensen, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 55 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/12-16 fra Crowdinvest ApS v/ Søren Stenderup, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 56 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/12-16 fra Katrine Lerche Daa Natorp, København N, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 57 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/12-16 fra Julie Aasland Hansen, Aarhus C, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 58 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/12-16 fra Danny Kreutzfeldt, Aarhus C, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 59 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/12-16 fra Malika Dam Temiz, København N, til uddannelses-
og forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 60 | Spm. om kommentar til henvendelse af
3/12-16 fra Signe Larsen og Katrine Petersen, til uddannelse- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 61 | Spm. om kommentar til henvendelse af
3/12-16 fra Amanda Koch-Nielsen, Frederiksberg, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 62 | Spm. om kommentar til henvendelse af
4/12-16 fra Amalie Noer Rasmussen, København K, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 63 | Spm. om kommentar til henvendelse af
5/12-16 fra Taus Christansen, København Ø, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 64 | Spm. om kommentar til henvendelse af
6/12-16 fra Anne Kristine Rasmussen, København, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 65 | Spm. om kommentar til henvendelse af
6/12-16 fra Marko Pogacar, Hvidovre, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 66 | Spm. om kommenter til henvendelse af
6/12-16 fra Susanne Øyås, København N, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 67 | Spm. om kommentar til henvendelse af
6/12-16 fra Elisabeth Hartmann Evald, København NV, til
uddannelses- og forskningsudvalget, og ministerens svar
herpå | 68 | Spm. om kommentar til henvendelse af
6/12-16 fra Ole Brinth, til uddannelses- og forskningsministeren,
og ministerens svar herpå | 69 | Spm. om kommentar til henvendelse af
6/12-16 fra Pernille Juul Jørgensen, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 70 | Spm. om kommentar til henvendelse af
8/12-16 fra Helle Østergaard, Aarhus V, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 71 | Spm. om kommentar til henvendelse fra
Frederik Juul, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå | 72 | Spm. om kommentar til henvendelse ad
10/12-16 fra Martin Bo Rasmussen, København K, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 73 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/12-16 fra Ekatarina Stryhn, Korsør, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 74 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/12-16 fra Poul Fanøe, Herlev, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 75 | Spm. om kommentar til henvendelse af
14/12-16 fra Mads Hansen, København N, til uddannelses- og
forskningsministeren. |
|
Bilag 2
Nogen af udvalget spørgsmål til
uddannelses- og forskningsministeren og dennes svar
herpå.
Spørgsmålene og uddannelses- og
forskningsministerens svar herpå er optrykt efter
ønske fra S, DF og V.
Spørgsmål 34:
Er der blevet foretaget nogle overvejelser eller beregninger
på det velfærdstab eller værditab, der kan
fremkomme ved, at færre får mulighed for at udvide
deres faglige profil eller skifte retning, hvis man ikke trives
indenfor det fag, man er uddannet inden for?
Svar:
Det følger af Finansministeriets regneprincipper, at et
højere uddannelsesniveau er forbundet med positive dynamiske
effekter i form af et forventet højere arbejdsudbud og
produktivitetsmæssige gevinster. Det skyldes, at der er
empirisk belæg for, at et højere uddannelsesniveau alt
andet lige er forbundet med højere produktivitet og
arbejdsudbud på længere sigt.
Afledte effekter af et konkret forslag indgår
således i det omfang, at det påvirker, hvor mange i
befolkningen der på et givet tidspunkt har færdiggjort
en uddannelse på et givet niveau. (For en nærmere
beskrivelse af hvordan positive dynamiske effekter af investeringer
i en højere uddannelsestilbøjelighed indgår i
Finansministeriets beregninger henvises til Finansredegørelse 2014.)
Da der som følge af forslaget om at begrænse
mængden af statslig finansieret dobbeltuddannelse ikke
forventes at ske et fald i uddannelsesniveauet, kan det ikke
på forhånd antages, at der gennemsnitligt vil
være ændringer målgruppens indkomst, bidrag til
velstand m.v.
Spørgsmål 35:
Hvor mange af de eksisterende uddannelser kan fremover
gennemføres som en merituddannelse mod betaling (hvis man
allerede har en videregående uddannelse), og hvilke
uddannelseskombinationer vil ikke være mulige, hvis det
eksisterende udbud lægges til grund, når
lovændringen træder i kraft?
Svar:
Jeg lægger til grund, at der spørges til de
gældende muligheder for at gennemføre
videregående uddannelse med deltagebetaling, uanset om der er
tale om merituddannelser.
Ordinær videregående uddannelse tilrettelagt
på heltid kan i dag ikke omfattes
af brugerbetaling (undtagen for tredjelandsborgere).
Alle videregående heltidsuddannelser kan udbydes på
deltid. Deltidsuddannelse finansieres
ved delvis deltagerbetaling og delvist statsligt
taxametertilskud.
Det er den enkelte uddannelsesinstitution, der beslutter, om
institutionen vil udbyde hele eller dele af en heltidsuddannelse
på deltid. Det kan derfor ikke oplyses, hvor mange af de
eksisterende uddannelser, der fremover vil blive udbudt som
deltidsuddannelse.
Der findes i dag ca. 1.500 videregående uddannelsesudbud.
På hjemmesiden www.uddannelsesguiden.dk findes information om
det aktuelle uddannelsesudbud, herunder information om udbud af
uddannelser på deltid. Jeg henviser til at søge
information om specifikke uddannelser her.
I forhold til hyppige dobbeltuddannelser (uddannelse nr. 2)
så kan f.eks. professionsbacheloruddannelserne til
lærer, pædagog og socialrådgiver i dag tages
på deltid.
Spørgsmål 36:
Hvad er lovgrundlaget i forhold til at lave ændringer, der
med tilbagevirkende kraft vil ramme studerende, som har planlagt
deres uddannelsesforløb efter at kunne starte på en
uddannelse sommer 2017?
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne fastslå, at lovforslaget
ikke har tilbagevirkende kraft, idet det - hvis det vedtages -
træder i kraft den 1. januar 2017, og at den foreslåede
begrænsning af dobbeltuddannelse dermed vil gælde fra
og med sommeroptagelsen 2017. Studerende, der i dag er optaget
på en videregående uddannelse på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område, kan naturligvis
gennemføre uddannelsen inden for de rammer, der gælder
for uddannelsen.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget,
vil ansøgere fra sommeroptagelsen 2016, der er tildelt en
ventelisteplads (standby-plads) gældende for sommeroptagelsen
2017, bevare denne plads, uanset om ansøgeren allerede har
gennemført en videregående uddannelse på samme
eller højere niveau.
Jeg er godt klar over, at der vil være en del personer,
der bliver påvirket af begrænsningen af
dobbeltuddannelser, og som derfor formentlig må ændre
deres planer for et fremtidigt uddannelsesforløb. Der er dog
fortsat en lang række muligheder i det videregående
uddannelsessystem, idet man kan uddanne sig på højere
niveau i samme omfang som tidligere. Lovforslaget ændrer
heller ikke mulighederne for deltidsuddannelse eller efter- og
videreuddannelse.
Bilag 3
Notat fra uddannelses- og
forskningsministeren om videreuddannelsesmuligheder på
videregående niveau
Notatet er optrykt efter ønske fra S, DF, og V.
»Videreuddannelsesmuligheder på
videregående niveau
Baggrund
Dimittender fra alle uddannelser har mulighed for
videreuddannelse i efter- og videreuddannelsessystemet, f.eks.
gennem merituddannelserne, som bygger ovenpå en studerendes
tidligere gennemførte professionsbachelor-, bachelor- eller
kandidatuddannelse, hvilket kan give stærke kompetencer til
et jobområde. Det gælder f.eks. meritlærer,
meritpædagog eller meritsocialrådgiveruddannelsen mv.
Derudover findes der mange specialiseringer inden for f.eks. de
sundhedsfaglige professionsbachelorer, der bygger ovenpå, og
som ikke vil være påvirkede af begrænsningen af
dobbeltuddannelse. Endelig er der et bredt udvalg af diplom- og
masteruddannelser.
Alle erhvervsakademiuddannede har
endvidere mulighed for at bygge ovenpå deres uddannelse i det
ordinære system via de såkaldte top-up uddannelser, der
på baggrund af deres toårige erhvervsakademiuddannelser
gør dem til professionsbachelorer på kun 1½
år. Endelig kan erhvervsakademiuddannede starte helt forfra
på en både en professionsbacheloruddannelse og en
akademisk bacheloruddannelse og efterfølgende søge
optagelse på en kandidatuddannelse.
Professionsbachelorer har
ligeledes i det ordinære system mulighed for at tage en
kandidatuddannelse, der er målrettet deres områder. Der
er en forventning om, at der fremover kommer flere af disse
uddannelser.
-
Professionshøjskoler og universiteter er allerede i dag
forpligtede til at samarbejde om at skabe overgangsmuligheder for
deres studerende. Der kan f.eks. være tale om konkrete
samarbejdsaftaler om fleksible uddannelsesveje mellem bestemte
uddannelser, hvor der stilles krav om bestemte valgfag eller
indgås meritaftaler.
- Med justeringen
af fremdriftsreformen (november 2015)er det ligeledes blevet muligt
at supplere med op til 30 ECTS for at kvalificere sig til optag
på kandidatuddannelser. Som opfølgning på
justeringen vil Uddannelses- og Forskningsministeriet tage
initiativ til drøftelser mellem universiteterne,
professionshøjskolerne og erhvervsakademierne om at skabe
bedre faglige overgange fra bachelor- og professionsbachelor til
kandidatuddannelser.
I nedenstående Anneks 1 er der udarbejdet en oversigt over
de nuværende videreuddannelsesmuligheder i det ordinære
system og efter- og videreuddannelsessystemet for de
uddannelseskombinationer, hvor flere end fem studerende
påbegyndte en dobbeltuddannelse i 2014. Der er tale om i alt
29 kombinationer og 16 uddannelser.
Nye heltids- og deltidsudbud
Det er som udgangspunkt uddannelsesinstitutionerne, der
bestemmer, hvilke uddannelser de ønsker at udbyde inden for
deres fagområder.
Hvis der er tale om eksisterende
uddannelser, så kan institutionerne selv beslutte at
udbyde heltidsuddannelser tilrettelagt som deltidsuddannelse -
herunder også dele af uddannelser som enkeltfag.
Som et eksempel kan nævnes, at Uddannelses- og
Forskningsministeriet gik i dialog med relevante universiteter mhp.
at afklare, hvorvidt der var mulighed for at udbyde
kandidatuddannelsen i revision (cand.merc.aud.) på deltid.
På baggrund af volumen og efterspørgsel besluttede tre
ud af fire universiteter at udbyde denne kandidatuddannelse
på deltid.
Nye uddannelser og udbud
Hvis der er tale om udbud
af nye uddannelser, skal de
fortsat prækvalificeres og godkendes. Endelig godkendelse
forudsætter endvidere en positiv akkreditering.
Udbud af heltidsuddannelser tilrettelagt på deltid skal -
når heltidsuddannelsen er prækvalificeret og godkendt -
ikke prækvalificeres eller godkendes igen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet forventer at indgå i
en dialog med uddannelsesinstitutionerne med henblik på at
understøtte etableringen af flere relevante
uddannelsesudbud, herunder bl.a. nye udbud af heltidsuddannelser
tilrettelagt på deltid, såfremt der er områder,
hvor der i dag ikke er tilstrækkelige muligheder.
Første skridt vil være at afdække om og i givet
fald hvor, der måtte være et udækket behov og
tilstrækkelig efterspørgsel. Dernæst kan
Uddannelses- og Forskningsministeriet understøtte eventuelle
ansøgninger om etablering af nye uddannelser og udbud,
f.eks. gennem en særlig ansøgningsrunde for
prækvalifikation og godkendelse af udbud og uddannelser
målrettet de områder, der er udfordret.
Anneks 1. Fakta om videreuddannelsesmuligheder
Af nedenstående fremgår
de nuværende videreuddannelsesmuligheder for de hyppigste
kombinationer af dobbeltuddannelse.
Der er taget udgangspunkt i uddannelseskombinationer, hvor der
er flere end fem studerende, der har taget en ekstra uddannelse
på samme eller lavere niveau, jf. tabel 1. Der er i alt 29
kombinationer og 16 uddannelser, da nogle uddannelser
optræder flere gange (f.eks. pædagog), jf. tabel 1.
Tabel 1: Kombinationer, hvor der er over fem personer, der
har påbegyndt en dobbeltuddannelse
Forudgående
uddannelse i dobbeltuddannelseskombinationen | Påbegyndt
dobbeltuddannelse i 2014 | Antal | HA erhvervsret, bach. | Jura, bach. | 69 | Pædagog, prof.bach. | Socialrådgiver, prof.bach | 40 | Bygningskonstruktør,
prof.bach. | Bygning, ingeniør prof.bach. | 34 | Pædagog, prof.bach. | Folkeskolelærer, prof.bach. | 25 | Pædagog, prof.bach. | Sygeplejerske, prof.bach. | 20 | Erhvervsret, cand.merc. 2år | Jura, cand.jur. 2år | 18 | Bygningskonstruktør,
prof.bach. | Arkitekt, bach. | 16 | Markedsføringsøkonom | Multimediedesigner | 15 | Folkeskolelærer, prof.bach. | Pædagog, prof.bach. | 15 | Ernæring og sundhed,
prof.bach. | Sygeplejerske, prof.bach. | 14 | Designteknolog | Multimediedesigner | 11 | Eksportingeniør, ingeniør
prof.bach. | Maskin, ingeniør prof.bach. | 11 | Ernæring og sundhed,
prof.bach. | Pædagog, prof.bach. | 11 | International handel og
markedsføring (overbygning), prof.bach. | HA erhvervsøkonomi, bach. | 11 | Tekstildesign, -håndværk og
formidling, prof.bach. | Pædagog, prof.bach. | 10 | Pædagog, prof.bach. | Ergoterapi, prof.bach. | 10 | Sygeplejerske, prof.bach. | Medicin, bach. | 9 | Pædagog, prof.bach. | Multimediedesigner | 9 | Pædagog, prof.bach. | Offentlig administration, prof.bach. | 9 | Socialrådgiver, prof.bach | Pædagog, prof.bach. | 8 | Fysioterapi, prof.bach. | Medicin, bach. | 8 | Pædagog, prof.bach. | Fysioterapi, prof.bach. | 8 | Markedsføringsøkonom | Finansøkonom | 7 | Sygeplejerske, prof.bach. | Pædagog, prof.bach. | 7 | Serviceøkonom | Multimediedesigner | 6 | Sygeplejerske, prof.bach. | Teologi, bach. | 6 | Folkeskolelærer, prof.bach. | Multimediedesigner | 6 | Pædagog, prof.bach. | Psykologi, bach. | 6 | Idræt/Idræt og sundhed,
bach. | Fysioterapi, prof.bach. | 6 |
|
1. HA
erhvervsret, bach.
Bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi og erhvervsjura er
en treårig akademisk bacheloruddannelse. Bachelorer i
erhvervsret (HA) har mulighed for at videreuddanne sig i både
det ordinære og i efter- og videreuddannelsessystemet.
I det ordinære
uddannelsessystem er der bl.a. følgende
videreuddannelsesmuligheder:
-
Kandidatuddannelser inden for erhvervsøkonomi
-
Revisorkandidatuddannelsen (cand.merc.aud.)
I efter- og
videreuddannelsessystemet er der visse muligheder. Indenfor
masteruddannelse f.eks. følgende:
- Master i skat
- Master of public
governance
Endvidere udbydes f.eks. bacheloruddannelsen i jura på
deltid på SDU og AU.
Hyppigste
dobbeltuddannelser for HA erhvervsret | antal | Jura, bach. | 69 |
|
2. Pædagog
Uddannelsen til pædagog er en 3½-årig
professionsbacheloruddannelse. Pædagoger har mulighed for at
videreuddanne sig i både det ordinære og i efter- og
videreuddannelsessystemet.
I det ordinære
uddannelsessystem er der bl.a. følgende
videreuddannelsesmuligheder:
-
Kandidatuddannelsen i anvendt filosofi
-
Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi
-
Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi
-
Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi
-
Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi
-
Kandidatuddannelsen i pædagogik
-
Kandidatuddannelsen i læring og forandringsprocesser
-
Kandidatuddannelsen i anthropology of education and
globalization
I efter- og
videreuddannelsessystemet er der bl.a. følgende
muligheder:
Pædagogisk diplomuddannelse (PD) indenfor en lang
række områder bl.a.:
- PD i Almen
pædagogik
- PD i
idræt
- PD i kost,
ernæring og sundhed
- PD i
psykologi
- PD i
pædagogisk og socialpædagogisk arbejde
- PD i
projektledelse og organisationsudvikling
Social diplomuddannelse (SD) indenfor bl.a. flg.
områder:
- SD - den sociale
diplomuddannelse
- SD i
beskæftigelse
- SD i
socialformidling
- SD - børn
og unge.
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende
områder:
Humaniora:
- Master i
børne- og ungdomskultur, medier og æstetiske
læreprocesser
- Master i
dagtilbuds- og indskolingspædagogik
- Master i
læreprocesser
- Master i
læreprocesser, specialisering i innovation og kreativt
læringsdesign
- Master i
socialpædagogik
- Master i
sundhedspædagogik
- Master i
vejledning
Samfundsvidenskab:
- Master i
konfliktmægling
- Master i
myndighed og medborgerskab
- Master i
offentlig ledelse
- MPA Master of
public administration
- MPG Master of
public governance
Sundhedsvidenskab:
- Master i
sundhedsfremme
- Master i
sundhedspædagogik
- MPH Master of
public health
Tværfaglige uddannelser:
- Master i
projektledelse
Det er desuden muligt for pædagoger at søge
uddannelse som meritlærer, der
tilbydes under lov om åben uddannelse, og som giver
tilsvarende muligheder som uddannelsen til folkeskolelærer.
Det er ligeledes muligt at uddanne sig til socialrådgiver på deltid, da
uddannelsen udbydes på deltid af University College
Syddanmark i Esbjerg.
Hyppigste
dobbeltuddannelser for pædagoger | antal | Socialrådgiver, prof.bach | 40 | Folkeskolelærer, prof.bach. | 25 | Sygeplejerske, prof.bach. | 20 | Ergoterapi, prof.bach. | 10 |
|
3. Bygningskonstruktør
Uddannelsen til bygningskonstruktør er en
3½-årig professionsbacheloruddannelse.
Bygningskonstruktører har mulighed for at videreuddanne sig
i både det ordinære og i efter- og
videreuddannelsessystemet.
I det ordinære
uddannelsessystem er der bl.a. følgende
videreuddannelsesmuligheder:
-
Kandidatuddannelsen i byggeledelse (AAU)
-
Kandidatuddannelsen i bygningsinformatik (AAU)
-
Kandidatuddannelsen i building energy design (AAU)
-
Kandidatuddannelsen i ledelse og informatik (AAU og AAU i KBH)
-
Kandidatuddannelsen i produktion (AAU)
-
Kandidatuddannelsen i Risk and safety management (AAU og AAU i
Esbjerg)
-
Kandidatuddannelsen i techno-anthroplogy (AAU og AAU i KBH)
I efter- og
videreuddannelsessystemet er der bl.a. følgende
muligheder:
Diplomuddannelse indenfor følgende områder:
- Diplomuddannelse
i ledelse
- Diplomuddannelse
i vurdering
Masteruddannelse inden for følgende områder:
- Master i
arkitekturens teknik, æstetik og metode
- Master i ledelse
af byggeri
- Master i
brandsikkerhed
- Master i
bygningsfysik
- Master i
universelt design og tilgængelighed
- Master i
bæredygtig omstilling
Hyppigste
dobbeltuddannelser for bygningskonstruktører | antal | Bygning, ingeniør prof.bach. | 34 | Arkitekt, bach. | 16 | Multimediedesigner | 4 | Finansøkonom | 4 |
|
4. Erhvervsret, cand.merc. (jur) 2år.
Kandidatuddannelsen i erhvervsjura er en toårig
universitetsuddannelse, der forener juridisk og
erhvervsøkonomisk viden og metode og går i dybden med
specifikke erhvervsøkonomiske og erhvervsjuridiske emner.
Det er som udgangspunkt kun muligt at tage én
kandidatuddannelse.
Udover videreuddannelse til ph.d.-niveau er der en række
tilbud i efter- og videreuddannelsessystemet, f.eks. diplom- og
masteruddannelser inden for ledelse, der kunne være
relevante.
Endvidere udbydes f.eks. bacheloruddannelsen i jura på
deltid på SDU og AU.
Hyppigste
dobbeltuddannelse for cand.merc. (jur) | antal | Jura, cand.jur. 2år | 18 |
|
5. Markedsføringsøkonom
Markedsføringsøkonom er en toårig
erhvervsakademiuddannelse. Med en
markedsføringsøkonomuddannelse er det muligt at
videreuddanne sig i både det ordinære og i efter- og
videreuddannelsessystemet.
I det ordinære
uddannelsessystem er der f.eks. følgende
muligheder:
Professionsbacheloruddannelse (PB):
- PB i
international handel og markedsføring
- PB i
sportsmanagement
- PB i
international hospitality management
- PB i digital
konceptudvikling eller i innovation og entrepreneurship.
Derudover er der yderligere muligheder inden for akademiske
bacheloruddannelser og videre til kandidatuddannelser. Typisk
indgår uddannelsesinstitutioner aftaler om merit, f.eks. for
erhvervsakademiuddannelser mhp. optag på visse
videregående uddannelser.
Eksempler på
meritmuligheder:
-
Erhvervsøkonomisk bachelor (HA), (AAU, SDU, AU og RUC)
- Særligt
tilrettelagte HA-forløb i Almen Erhvervsøkonomi,
(CBS)
- Cand.negot
(bacheloruddannelsen), (SDU)
-
Bacheloruddannelsen i erhvervssprog og international
erhvervskommunikation (retningen engelsk og international
marketing) (SDU, Slagelse)
-
Bacheloruddannelsen i humanistisk informatik, (AAU)
I efter- og
videreuddannelsessystemet er der bl.a. følgende
muligheder:
- Diplomuddannelse
i ledelse
- Diplomuddannelse
i design og business
- Diplomuddannelse
i vurdering
Hyppigste
dobbeltuddannelser for
markedsføringsøkonomer | antal | Multimediedesigner | 15 | Finansøkonom | 7 | Laborant | 2 | Administrationsøkonom | 2 | Designteknolog | 2 |
|
6. Folkeskolelærer
Uddannelsen til folkeskolelærer er en fireårig
professionsbacheloruddannelse. Folkeskolelærere har mulighed
for at videreuddanne sig i både det ordinære og i
efter- og videreuddannelsessystemet.
I det ordinære
uddannelsessystem er der bl.a. følgende
videreuddannelsesmuligheder:
-
Kandidatuddannelsen i anvendt filosofi
-
Kandidatuddannelsen information architecture (cand.it.)
-
Kandidatuddannelsen i it, læring og organisatorisk omstilling
(cand.it.)
-
Kandidatuddannelsen i læring og forandringsprocesser
-
Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi
-
Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi
-
Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi
-
Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi
-
Kandidatuddannelsen i pædagogik
I efter- og
videreuddannelsessystemet er der bl.a. følgende
muligheder:
Pædagogisk diplomuddannelse (PD) indenfor en lang
række områder bl.a.:
- PD i Almen
pædagogik
- PD -
bevægelsesvejleder
- PD - billedkunst
og æstetik
- PD - drama
- PD i
idræt
- PD i kost,
ernæring og sundhed
- PD i
psykologi
- PD i
pædagogisk og socialpædagogisk arbejde
- PD i
projektledelse og organisationsudvikling
Yderligere diplomuddannelser - bl.a. følgende:
- Den sociale
diplomuddannelse (SD)
- Diplomuddannelse
i formidling af kunst og kultur for børn og unge
- Diplomuddannelse
i leisure management.
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende
områder:
Humaniora:
- Master i
børne- og ungdomskultur, medier og æstetiske
læreprocesser
- Master i
dagtilbuds- og indskolingspædagogik
- Master i
læreprocesser
- Master i
læreprocesser, specialisering i innovation og kreativt
læringsdesign
- Master i rytmisk
korledelse
- Master i
socialpædagogik
Samfundsvidenskab:
- Master i
myndighed og medborgerskab
- Master i
offentlig ledelse
- MPA Master of
public administration
- MPG Master of
public governance
Sundhedsvidenskab:
- Master i
sundhedsfremme
- Master i
sundhedspædagogik
Tværfaglige uddannelser:
- Master i
projektledelse
- Master i it
Det er desuden muligt for lærere at søge uddannelse
som meritpædagog, der tilbydes under lov om åben
uddannelse, og som giver tilsvarende muligheder som uddannelsen til
pædagog.
Hyppigste
dobbeltuddannelser for lærere | antal | Pædagog, prof.bach. | 15 | Multimediedesigner | 6 | Finansøkonom | 5 | Teologi, bach. | 5 |
|
7. Ernæring og sundhed
Uddannelsen i ernæring og sundhed er en
3½-årig professionsbacheloruddannelse.
Professionsbachelorer i ernæring og sundhed har mulighed for
at videreuddanne sig i både det ordinære system og i
efter- og videreuddannelsessystemet.
I det ordinære
uddannelsessystem er der bl.a. følgende
videreuddannelsesmuligheder:
-
Kandidatuddannelsen i fødevarevidenskab (KU)
-
Kandidatuddannelsen i human ernæring (KU)
-
Kandidatuddannelsen i integrerede fødevarestudier (AAU)
-
Kandidatuddannelsen i klinisk ernæring (KU)
-
Kandidatuddannelsen i læring og forandringsprocesser
(AAU)
-
Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi (AU og AU i
Kbh)
- Den
sundhedsfaglige kandidatuddannelse (KU, SDU, AU)
I efter- og
videreuddannelsessystemet er der bl.a. følgende
muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en række områder
bl.a.:
- Pædagogisk
diplomuddannelse (PD) i almen pædagogik
- Sundhedsfaglig
diplomuddannelse (SD)
- SD - kultur og
sundhed
- SD -
sundhedsformidling og klinisk uddannelse
- SD -
sundhedsfremme og forebyggelse
- Diplomuddannelsen
i ældrearbejde
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende
områder:
- Master i
humanistisk palliation
- Master i
sundhedspædagogik
- Master i
sundhedsfremme
- Master i
læreprocesser, specialisering i innovation og kreativt
læringsdesign
Hyppigste
dobbeltuddannelser for ernæring og sundhed | antal | Sygeplejerske, prof.bach. | 14 | Pædagog, prof.bach. | 11 | Laborant | 4 |
|
8. Designteknolog
Uddannelsen til designteknolog er en toårig
erhvervsakademiuddannelse. Designteknologer har mulighed for at
videreuddanne sig i både det ordinære system og i
efter- og videreuddannelsessystemet.
I det ordinære
uddannelsessystem kan designteknologer bl.a. videreuddanne
sig til professionsbachelorer via 1½-årige
overbygningsuddannelser (top-up) i design og business eller i
digital konceptudvikling. Der er yderligere muligheder for at
få merit ind i bacheloruddannelsen i kommunikation og
digitale medier (tidligere humanistisk informatik) på Aalborg
Universitet.
I efter- og
videreuddannelsessystemet er der bl.a. mulighed for at
få merit til en HD-uddannelse.
Hyppigste
dobbeltuddannelser for designteknologer | antal | Multimediedesigner | 11 | Finansøkonom | 3 | Financial controller | 2 | Serviceøkonom | 2 |
|
9. Eksportingeniør, prof.bach.
Diplomingeniøruddannelsen i eksport og teknologi er en
4½-årig professionsbacheloruddannelse.
Eksportingeniører har mulighed for at videreuddanne sig i
både det ordinære og i efter- og
videreuddannelsessystemet.
Diplomingeniøruddannelsen kan bl.a. være
adgangsgivende til tekniske kandidatuddannelser på Aalborg
Universitet ligesom der er mulighed for at læse videre til
civilingeniør på Danmarks Tekniske Universitet
på den eller de kandidatretninger, der ligger i naturlig
forlængelse af diplomretningen.
I efter- og
videreuddannelsessystemet er der bl.a. diplom- og
masteruddannelser inden for ledelse og øvrige tekniske
områder:
Hyppigste
dobbeltuddannelser for Eksportingeniør,
prof.bach. | antal | Maskin, ingeniør prof.bach. | 11 |
|
10. International handel og markedsføring
(overbygning)
Uddannelsen i international handel og markedsføring er en
professionsbacheloruddannelse, der består af en
1½-årig overbygningsuddannelse (top-up), der bygger
ovenpå en erhvervsakademiuddannelse.
Der er mange muligheder for at videreuddanne sig inden for det
erhvervsøkonomiske område - både i det
ordinære og efter- og videreuddannelsessystemet. Det kan
f.eks. være en erhvervsøkonomisk kandidatuddannelse
(cand.merc.) eller diplom- og masteruddannelser.
Hyppigste
dobbeltuddannelser for International handel og markedsføring
(overbygning), prof.bach | antal | HA erhvervsøkonomi, bach. | 11 |
|
11. Tekstildesign, -håndværk og formidling,
prof.bach.
Uddannelsen til tekstildesigner er en 3½-årig
professionsbacheloruddannelse. Professionsbachelorer i
tekstildesign, -håndværk og formidling har mulighed for
at videreuddanne sig i både det ordinære og i efter- og
videreuddannelsessystemet.
I det ordinære
uddannelsessystem kan der være relevante
videreuddannelsesmuligheder på kandidatniveau, f.eks.:
-
Kandidatuddannelsen i digital design og kommunikation
I efter- og
videreuddannelsessystemet er der bl.a. følgende
muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en række områder
bl.a.:
- Pædagogisk
diplomuddannelse (PD)
- Diplomuddannelsen
i billedkunst og æstetik (PD)
Der er yderligere pædagogiske diplomuddannelser, der kunne
være relevante afhængig af jobområde.
Masteruddannelse indenfor flere relevante områder
bl.a.:
- Master i
design
- Master i
kuratering
Der er yderligere masteruddannelser, der kunne være
relevante afhængig af jobområde.
Det er desuden muligt for professionsbachelorer i tekstildesign,
-håndværk og formidling at søge uddannelse som
meritpædagog eller meritlærer, der tilbydes under lov
om åben uddannelse, og som giver tilsvarende muligheder som
uddannelserne til henholdsvis pædagog og lærer.
Hyppigste
dobbeltuddannelser for teskstildesign | antal | Pædagog, prof.bach. | 10 | Design og business (overbygning),
prof.bach. | 5 | Sygeplejerske, prof.bach. | 4 |
|
12. Sygeplejerske
Uddannelsen til sygeplejerske er en 3½-årig
professionsbacheloruddannelse. Sygeplejersker har mulighed for at
videreuddanne sig i både det ordinære og i efter- og
videreuddannelsessystemet.
I det ordinære
uddannelsessystem er der bl.a. følgende
videreuddannelsesmuligheder:
-
Kandidatuddannelsen i sygepleje
-
Kandidatuddannelsen i klinisk sygepleje
- Den
sundhedsfaglige kandidatuddannelse
-
Kandidatuddannelsen i klinisk videnskab og teknologi
-
Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi
-
Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi
-
Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi
I efter- og
videreuddannelsessystemet er der bl.a. følgende
muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en lang række områder
bl.a.:
- Pædagogisk
diplomuddannelse (PD) i almen pædagogik
- PD i
psykologi
- PD i
pædagogisk og socialpædagogisk arbejde
- Sundhedsfaglig
diplomuddannelse (SD)
- SD - kultur og
sundhed
- SD -
sundhedsformidling og klinisk uddannelse
- SD -
sundhedsfremme og forebyggelse
- Diplomuddannelsen
i ældrearbejde
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende
områder:
- Master i
socialpædagogik
- Master i
sundhedspædagogik
- Master i
sundhedsfremme
- Master i
sundhedsantropologi
- Master i
sexologi
- Master i
offentlig ledelse
- MPA Master of
public administration
- MPG Master of
public governance
- Masteruddannelse
ved det teologiske fakultet
Der findes desuden en række specialistuddannelser til
sygeplejersker i regi af Sundhedsstyrelsen indenfor
områderne: psykiatri, anæstesi, intensiv sygepleje,
infektionshygiejne, kræftsygepleje og sundhedssygepleje.
Hyppigste
dobbeltuddannelser for sygeplejersker | antal | Medicin, bach. | 9 | Pædagog, prof.bach. | 7 | Teologi, bach. | 6 | Finansøkonom | 3 |
|
13. Socialrådgiver
Uddannelsen til socialrådgiver er en 3½-årig
professionsbacheloruddannelse. Professionsbachelorer i
socialrådgivning har mulighed for at videreuddanne sig i
både det ordinære system og i efter- og
videreuddannelsessystemet.
I det ordinære
uddannelsessystem er der bl.a. følgende
videreuddannelsesmuligheder:
-
Kandidatuddannelsen i socialt arbejde (AAU + AAU i Kbh.)
-
Kandidatuddannelsen i samfundsvidenskabelig jura (KU)
-
Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi (AU og AU i
Kbh.)
-
Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi (AU og AU i
Kbh.)
I efter- og
videreuddannelsessystemet er der bl.a. følgende
muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en lang række områder
bl.a.:
- Social
diplomuddannelse (SD)
- Pædagogisk
diplomuddannelse (PD)
- Diplomuddannelsen
i pædagogisk og socialpædagogisk arbejde (PD)
- Diplomuddannelsen
i kriminologi
- Diplomuddannelsen
i ældrearbejde
- Diplomuddannelsen
i psykologi (PD)
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende
områder:
- Master i
humanistisk palliation
- Master i
læreprocesser, specialisering i socialpsykologi og
læring
- Master i
offentlig kvalitet og ledelse
- Master i
socialpædagogik
- Master i
specialpædagogik
- Master i
vidensbaseret socialt arbejde
Endvidere udbydes f.eks. meritpædagog på deltid
ligesom f.eks. bacheloruddannelsen i jura udbydes på deltid
på SDU og AU.
Hyppigste
dobbeltuddannelser for socialrådgivere | antal | Pædagog, prof.bach. | 8 | Jura, bach. | 5 | Fysioterapi, prof.bach. | 2 | Historie, bach. | 2 |
|
14. Fysioterapeut
Uddannelsen til fysioterapeut er en 3½-årig
professionsbacheloruddannelse. Professionsbachelorer i fysioterapi
har mulighed for at videreuddanne sig i både det
ordinære system og i efter- og videreuddannelsessystemet.
I det ordinære
uddannelsessystem er der bl.a. følgende
videreuddannelsesmuligheder:
-
Kandidatuddannelsen i fysioterapi (SDU)
-
Kandidatuddannelsen i idræt og sundhed (bl.a. SDU)
-
Kandidatuddannelsen i klinisk videnskab og teknologi (AAU)
-
Kandidatuddannelsen i techno-anthropology (AAU + AAU i Kbh.)
-
Kandidatuddannelsen i anvendt filosofi (AAU)
-
Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi (AU og AU i
Kbh.)
I efter- og
videreuddannelsessystemet er der bl.a. følgende
muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en lang række områder
bl.a.:
- Pædagogisk
diplomuddannelse (PD) i almen pædagogik
- Sundhedsfaglig
diplomuddannelse (SD)
- SD -
sundhedsformidling og klinisk uddannelse
- SD -
sundhedsfremme og forebyggelse
- Diplomuddannelsen
i ældrearbejde
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende
områder:
- Master i
humanistisk sundhedsvidenskab og praksisudvikling
- Master i
idræt og velfærd
- Master i
læreprocesser, specialisering i innovation og kreativt
læringsdesign
- Master of public
health - MPH
- Master i
rehabilitering
- Master i
sexologi
- Master i
sundhedspædagogik
- Master i
sundhedsfremme
Hyppigste
dobbeltuddannelser for fysioterapeuter | antal | Medicin, bach. | 8 | Maskin, ingeniør prof.bach. | 2 | Pædagog, prof.bach. | 2 | Biologi, bach. | 2 |
|
15. Serviceøkonom
Serviceøkonom er en toårig
erhvervsakademiuddannelse. Serviceøkonomer har mulighed for
at videreuddanne sig i både det ordinære system og i
efter- og videreuddannelsessystemet.
I det ordinære
uddannelsessystem kan serviceøkonomer bl.a.
videreuddanne sig til professionsbachelorer inden for innovation og
entrepreneurship, international hospitality management eller
sportsmanagement. For serviceøkonomer kan der desuden
være merit til dele af den erhvervsøkonomiske
bacheloruddannelse HA (almen) eller til cand. negot i international
turisme og fritidsmanagement.
I efter- og
videreuddannelsessystemet er der bl.a. muligheder for
diplomuddannelser.
Hyppigste
dobbeltuddannelser for serviceøkonomer | antal | Multimediedesigner | 6 | Laborant | 2 | Byggekoordinator | 2 | Markedsføringsøkonom | 2 | Farmakonom | 2 |
|
16. Idræt/Idræt og sundhed, bach.
Bacheloruddannelsen i idræt er en treårig akademisk
bacheloruddannelse med mulighed for at videreuddanne sig i
både det ordinære system og i efter- og
videreuddannelsessystemet.
I det ordinære
uddannelsessystem kan der være relevante
videreuddannelsesmuligheder på kandidatniveau.
Følgende kan f.eks. være muligt - evt. med
særlige fagkombinationer:
- Den
sundhedsfaglige kandidatuddannelse
-
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab
-
Kandidatuddannelsen i human ernæring (KU)
-
Kandidatuddannelsen i humanfysiologi (KU)
-
Kandidatuddannelsen i idræt
I efter- og
videreuddannelsessystemet er der bl.a. følgende
muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en række områder
bl.a.:
- Pædagogisk
diplomuddannelse (PD)
- Sundhedsfaglig
diplomuddannelse (SD)
- PD i
psykologi
Der er yderligere diplomuddannelser, der kunne være
relevante afhængig af jobområde.
Masteruddannelse indenfor flere relevante områder
bl.a.:
- Master of public
health - MPH
- Master i
sundhedsfremme
- Master i
sundhedspædagogik
Der er yderligere masteruddannelser, der kunne være
relevante afhængig af jobområde.
Det er desuden muligt for bachelorer i idræt at
søge uddannelse som f.eks. meritlærer, der tilbydes
under lov om åben uddannelse, og som giver tilsvarende
muligheder som uddannelsen til folkeskolelærer.
Hyppigste
dobbeltuddannelser for tekstildesign | Antal | Fysioterapi, prof.bach. | 6 | Medicin, bach. | 5 | Psykologi, bach. | 4 | Ergoterapi, prof.bach. | 3 | Folkeskolelærer, prof.bach. | 3 |
|
«