Skriftlig fremsættelse (9. november
2016)
Energi-, forsynings- og
klimaministeren (Lars Christian Lilleholt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af
drivhusgasser fra transport (Indførelse af krav om
anvendelse af 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer i
brændstof til landtransport, ændret definition af
hvilke virksomheder, der er omfattet af loven, bemyndigelse til
fastsættelse af regler til efterlevelse af MRV-forordning om
fremme af reduktion af CO2-emissioner fra søtransport og
regler om adgang til skibe).
(Lovforslag nr. L 67)
Lovforslaget indeholder ændringer i
biobrændstofloven og hjemmel til fastsættelse af et
sanktionssystem for overtrædelse af MRV-forordningen om
fremme af reduktion af CO2-emissioner fra søtransport.
Lovforslaget skal blandt andet implementere
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1513 af 9.
september 2015 om ændring af direktiv 98/70/EF om kvaliteten
af benzin og dieselolie og om ændring af direktiv 2009/28/EF
om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder
(ILUC-direktivet), der blandt andet indeholder et krav om iblanding
af avancerede biobrændstoffer.
ILUC-direktivets iblandingskrav for
avancerede biobrændstoffer er på minimum 0,5 pct. i alt
brændstof til landtransport. Regeringen indgik den 9. juni
2016 aftale om modernisering af planloven med Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om "Et Danmark i
bedre balance - Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder
i hele landet". Af aftalens punkt 6.2 fremgår, at regeringen
vil fremsætte lovforslag om anvendelse af 0,9 pct. avancerede
biobrændstoffer i brændstof til landtransport.
Det er således aftalt at øge
EU's iblandingskrav fra 0,5 procentpoint til 0,9 pct. avancerede
biobrændstoffer i alt brændstof til
landtransportsektoren. Lovforslaget udmønter denne
aftale.
Lovforslaget giver ministeren mulighed for
at nedsætte kravet om iblanding af 0,9 pct. avancerede
biobrændstoffer, såfremt disse bliver
uforholdsmæssigt dyre.
Iblandingskravet vil antageligt
medføre, at prisen på diesel falder ca. 3 øre
og prisen på benzin stiger ca. 8 øre.
Lovforslaget ændrer endvidere
definitionen på virksomhed. Den gældende
biobrændstoflov omfatter virksomheder, som importerer eller
producerer benzin, gas eller dieselolie. Fremover foreslås
det, at virksomheder som betaler energiafgift efter
mineralolieafgiftsloven, som fremover vil være omfattet - det
ændrer ikke markant på gruppen af omfattede
virksomheder.
Lovforslaget skal desuden sikre opfyldelse
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/757 af
29. april 2015 om overvågning, rapportering og verifikation
af CO2-emissioner fra søtransport og om ændring af
direktiv 2009/16/EF (MRV-forordningen).
Efter MRV-forordningen skal EU's
medlemsstater fastsætte supplerende nationale regler med
henblik på kontrol med samt sanktioner for manglende
efterlevelse af MRV-forordningen. Lovforslaget giver energi-
forsynings- og klimaministeren mulighed for at fastsætte
regler om et sanktionssystem for overtrædelse af
MRV-forordning.
Søfartsstyrelsen udfører
efter havnestatskontroldirektivet stikprøvevis inspektion af
udenlandske skibe, der ligger i en havn under dansk jurisdiktion.
Det er efter aftale, Søfartsstyrelsen som vil udføre
kontrol med overholdelse af MRV-forordningens krav om gyldigt
overensstemmelsesdokument på energi-, forsynings- og
klimaministerens vegne.
Idet der i øvrigt henvises til
lovforslaget med bemærkninger, anbefales forslaget til
Folketingets velvillige behandling.