Betænkning afgivet af Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget den 8. december 2016
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november
2016 og var til 1. behandling den 22. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og energi-,
forsynings- og klimaministeren sendte den 12. august 2016 dette
udkast til udvalget, jf. EFK (2015-16) alm. del - bilag 370. Den 9.
november 2016 sendte energi-, forsynings- og klimaministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslisten kan ikke støtte
forslaget om mere bioætanol som brændsel i
transportsektoren. Det gælder, uanset om det er
første- eller andengenerationsbiobrændsler, idet vi
mener, at det er en kunstig adskillelse, som ikke giver mening i
praksis. Ved at understøtte en transportsektor baseret
på biobrændsler kan man ikke undgå også at
støtte den globale produktion af
førstegenerationsbiobrændsler, som alle er enige om at
vi bør undgå. At foregøgle, at vi herhjemme
pudser glorien ved at tilsætte biobrændsler fra
såkaldte affaldsstoffer, forhindrer ikke, at vi bliver et led
i en global udvikling, hvor landbrugsjord i fattige lande skal
være leverandør til de rige landes transport med de
problemer, der følger med, bl.a. stigende
fødevarepriser i fattige lande.
Nationalt set er problemet med
andengenerationsbiobrændsler, at de skal produceres ud fra
kulstofkilder, som i stedet burde blive i jorden. Dansk landbrug
udpiner jorden med et stort kulstoftab til følge og bidrager
med en udledning på 5-6 mio. t CO2 årligt ifølge ministeriets
opgørelser. En af årsagerne hertil er, at man fjerner
halmen i stedet for at nedmulde den. Enhedslisten arbejder for at
omstille landbruget til 100 pct. økologi, og her findes der
ikke overskudshalm. At opbygge en produktion, som forudsætter
overskudshalm, er dermed en blokering for omstillingen til
økologisk landbrug.
Lovforslaget sikrer ikke, at den
øgede anvendelse af bioætanol vil føre til en
produktion i Danmark, heller ikke fra det planlagte
bioætanolanlæg ved Holstebro. Det bliver de fri
markedskræfter, som kommer til at afgøre, hvor
bioætanolen kommer fra. Det fremgår af tidligere svar
på spørgsmål fra Enhedslisten.
Det er endvidere tvivlsomt, om
biobrændsler overhovedet klimamæssigt er bedre end
fortsat brug af olie. Det er således hele strategien med
biobrændsler i transporten, der er forkert, uanset om vi
herhjemme bruger flere eller færre
andengenerationsbiobrændsler.
EU's krav om 10 pct. vedvarende energi i
transportsektoren i Danmark inden 2020 kan sikres ved at satse
på at anvende mere elektricitet til transport. At fremme
elbusser i de større byer vil også minimere
partikelforureningen fra den kollektive trafik, og
elektrificeringen af flere togstrækninger vil øge
muligheden for at nå de 10 pct. vedvarende energi i
transport. Vi kan gennemføre en omstilling af
transportsektoren baseret på en elektrificering af samfundet.
I stedet for biobrændsler skal vi implementere el- og
brintbiler, der drives af grøn strøm fra
vindmøller og solceller. Den grønne strøm kan
endvidere via brint omdannes til flydende brændstof, hvor
dette måtte være nødvendigt i tung transport og
i fly. Biobrændsler er således helt overflødige
for at nå de 10 pct. vedvarende energi i transport. Derfor
kan Enhedslisten hverken i den ene eller anden form støtte
en dansk strategi med biobrændsler.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Mikkel Dencker (DF) Dorthe
Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V) fmd. Jacob Jensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl
Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Mette
Abildgaard (KF) Lars Aslan Rasmussen (S) Bjarne Laustsen (S) Malte
Larsen (S) Jens Joel (S) Kirsten Brosbøl (S) Lea Wermelin
(S) nfmd. Karin Gaardsted (S)
Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Christian
Poll (ALT) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Pia Olsen Dyhr
(SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 67
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra energi-, forsynings- og klimaministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | 2. udkast til betænkning |
|