Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 17. januar 2017
Forslag
til
Adresseloven
Kapitel 1
Formål
§ 1.
Denne lov har til formål at sikre
1) et
landsdækkende system af vejnavne og adresser, som gør
det muligt at orientere sig og finde vej,
2) at alle
vejnavne og adresser registreres på en ensartet måde i
Danmarks Adresseregister, således at dette er autoritativ
kilde til oplysninger om vejnavne og adresser, og
3) at
oplysningerne fra Danmarks Adresseregister vederlagsfrit stilles
til rådighed digitalt, således at alle har nem og lige
adgang til de samme oplysninger.
Kapitel 2
Fastsættelse af vejnavne og
adresser m.v.
Adressemyndighed
§ 2.
Kommunalbestyrelsen er adressemyndighed og fastsætter alle
vejnavne og adresser samt supplerende bynavne i kommunen i
overensstemmelse med reglerne i denne lov og regler udstedt i
medfør heraf.
Vejnavne
§ 3.
Adressemyndigheden fastsætter vejnavne for
1) alle
offentlige veje, jf. § 3, nr. 2, i lov om offentlige veje
m.v., og
2) alle private
fællesveje, jf. § 10, nr. 3, i lov om private
fællesveje.
Stk. 2.
Adressemyndigheden kan fastsætte vejnavne for private veje,
jf. § 10, nr. 9, i lov om private fællesveje, og andre
færdselsarealer og områder end de i stk. 1
nævnte.
Stk. 3. Et
vejnavn, som allerede findes inden for et postnummer, må ikke
fastsættes for en anden vej inden for samme postnummer.
Stk. 4. Energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætter nærmere
regler om fastsættelse af vejnavne, herunder om vejnavnes
retskrivning, entydighed, geografisk udstrækning og vejkoder.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at vejnavne
skal fastsættes for private veje og andre
færdselsarealer og områder omfattet af stk. 2, hvor
mange mennesker færdes.
§ 4.
For de offentlige veje, jf. § 3, stk. 1, nr. 1, der er
statsveje, jf. § 12 i lov om offentlige veje m.v.,
fastsætter adressemyndigheden vejnavne og husnumre efter
samtykke fra Vejdirektoratet.
Stk. 2. For
private veje og andre færdselsarealer og områder
omfattet af § 3, stk. 2, eller regler udstedt i medfør
af § 3, stk. 4, 2. pkt., fastsætter adressemyndigheden
vejnavne og husnumre efter samråd med grundejeren. I
tilfælde af at der ikke opnås enighed, fastsætter
adressemyndigheden vejnavne og husnumre.
Stk. 3.
Foreligger der for adressemyndigheden oplysninger om, at en
ejendom, en bygning eller et teknisk anlæg m.v. anvendes af
Forsvarsministeriet eller Justitsministeriet, fastsætter
adressemyndigheden vejnavne og husnumre herfor efter samtykke fra
det pågældende ministerium.
Stk. 4. Ved
uenighed mellem flere adressemyndigheder eller mellem en eller
flere adressemyndigheder og Vejdirektoratet, Forsvarsministeriet
eller Justitsministeriet om fastsættelse af vejnavne og
husnumre kan enhver af parterne indbringe sagen for energi-,
forsynings- og klimaministeren, som afgør sagen.
Postnumre og supplerende
bynavne
§ 5.
Postnumre med tilhørende navne på
postnummerområder, som vedligeholdes efter postlovens §
21, indgår i det landsdækkende system af vejnavne og
adresser med henblik på at sikre geografisk entydighed af
vejnavne og adresser.
Stk. 2.
Adressemyndigheden kan bestemme, at navnet på den landsby,
bydel, ø el.lign., hvor adressen er beliggende, skal
indgå i adressen som et supplerende bynavn.
Adressemyndigheden fastsætter den geografiske
afgrænsning af det område, som det supplerende bynavn
skal gælde for.
Stk. 3. Energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætter nærmere
regler om fastsættelse af supplerende bynavne, herunder om
deres retskrivning, entydighed og geografiske
afgrænsning.
Adresser
§ 6.
En adresse er en sammensat betegnelse, som udpeger og
benævner en bestemt adgangsvej til et ubebygget areal, en
bygning, en del af en bygning, et teknisk anlæg el.lign. Den
sammensatte betegnelse, som en adresse udgør, består
af vejnavn, husnummer, en eventuel etagebetegnelse og en eventuel
dørbetegnelse, et eventuelt supplerende bynavn samt det
postnummer med tilhørende navn på
postnummerområdet, som adressen er beliggende i.
§ 7.
Adressemyndigheden fastsætter adresser for alle samlede faste
ejendomme, der er bebygget eller planlagt til bebyggelse, eller som
er udstykket med henblik på bebyggelse.
Stk. 2.
Adressemyndigheden fastsætter en særskilt adresse til
hver bolig.
Stk. 3. Der
fastsættes ikke adresser til bygninger eller anlæg
m.v., som anvendes af Forsvarsministeriet eller Justitsministeriet,
og som ifølge lov om bygnings- og boligregistrering eller
regler fastsat i medfør deraf ikke skal registreres i
Bygnings- og Boligregistret (BBR).
Stk. 4. I
forbindelse med fastsættelsen af en adresse beslutter
adressemyndigheden, hvilket vejnavn og husnummer, hvilken eventuel
etage- og hvilket dørbetegnelse og eventuelt supplerende
bynavn der skal indgå. Adressen skal være entydig,
således at den ikke forveksles med andre adresser.
Stk. 5.
Adressens husnummer benævner den udefrakommende
indgangsdør el.lign. til den bygning eller del af bygningen,
som adressen udpeger. Hører adressen til et ubebygget areal,
benævner husnummeret adgangen ind på dette.
Stk. 6. Energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætter nærmere
regler om fastsættelse af adresser, herunder om husnumre,
etage- og dørbetegnelser og geografiske
beliggenhedsoplysninger, om, at adresser kan fastsættes til
andre typer af ejendomme, bebyggelser, anlæg og ubebyggede
arealer m.v. end de i stk. 1 og 2 nævnte, og om, at der i
særlige tilfælde kan fastsættes mere end
én adresse til en bolig.
Ejeres
oplysningspligt
§ 8.
Ejere af fast ejendom skal, når adressemyndigheden anmoder
herom, meddele oplysninger til brug for fastsættelsen af
vejnavne og adresser samt registreringen heraf. Ejere skal, i det
omfang adressemyndigheden anmoder herom, dokumentere oplysningernes
rigtighed.
Stk. 2. Energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætter nærmere
regler om oplysningspligten i stk. 1.
Kapitel 3
Skiltning og besigtigelse
Skiltning
§ 9.
Grundejere er forpligtet til at opsætte husnummerskilte, som
angiver de af adressemyndigheden fastsatte husnumre på en
sådan måde, at disse er synlige fra den adgangsgivende
vej og ikke forveksles med andre betegnelser, jf. dog stk. 2, 2.
pkt., og stk. 3.
Stk. 2. Er der
fastsat mere end ét husnummer til en ejendom, placeres det i
stk. 1 nævnte husnummerskilt ved hver af de
indgangsdøre el.lign., som husnummeret, jf. § 7, stk.
5, benævner. Er et eller flere af disse husnummerskilte ikke
synlige fra den adgangsgivende vej, skal grundejeren desuden ved
hver adgangsvej ind på ejendommen opsætte et
henvisningsskilt, der angiver retningen til de
pågældende husnumre.
Stk. 3. Er et
husnummer fastsat til en bygning, der tilhører en anden end
grundejeren, påhviler de i stk. 1 og stk. 2, 1. pkt.,
nævnte pligter til at opsætte husnummerskilt bygningens
ejer.
Stk. 4.
Adressemyndigheden kan påbyde en grundejer at udføre
den i stk. 1 og 2 nævnte skiltning på en nærmere
bestemt måde, såfremt hensynet til en logisk og
ensartet skiltning eller til at kunne orientere sig begrunder det.
Tilsvarende gælder i forhold til en bygningsejer i de i stk.
3 nævnte tilfælde.
Stk. 5. Er der
fastsat vejnavne for private veje eller andre færdselsarealer
og områder, jf. § 3, stk. 2, eller regler udstedt i
medfør af § 3, stk. 4, kan adressemyndigheden
påbyde, at grundejeren opsætter vejnavneskilte, som
skal udformes og belyses på samme måde som den
øvrige vejnavneskiltning i området.
§
10. Adressemyndigheden kan fastsætte bestemmelser om
udførelse, anbringelse og belysning af husnummerskilte og
henvisningsskilte. For statsveje kan adressemyndigheden dog kun
fastsætte bestemmelser efter samtykke fra
Vejdirektoratet.
Stk. 2. Energi-,
forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at
adressemyndigheden kan kræve, at en ejer af en bygning skal
opsætte skilte med angivelse af de fastsatte etage- og
dørbetegnelser.
Besigtigelse
§
11. Adressemyndigheden har efter forudgående
underretning og mod forevisning af behørig legitimation
adgang til enhver ejendom med henblik på udvendig
besigtigelse samt indvendig besigtigelse af offentligt
tilgængelige lokaliteter med henblik på
fastsættelse af adresser eller undersøgelse af, om
skiltningen er udført i overensstemmelse med § 9 og
regler fastsat i medfør af § 10.
Stk. 2.
Adressemyndigheden kan kun med retskendelse få adgang til
indvendig besigtigelse af lokaliteter, som ikke er offentligt
tilgængelige, og kun med henblik på fastsættelse
af adresser eller ved formodning om, at der er væsentlige
mangler ved skiltningen.
Kapitel 4
Danmarks Adresseregister
Myndighedsforhold
§
12. Energi-, forsynings- og klimaministeren etablerer,
driver, vedligeholder og videreudvikler Danmarks Adresseregister,
som er et landsdækkende grunddataregister med oplysninger om
vejnavne og adresser.
Stk. 2. Energi-,
forsynings- og klimaministeren er dataansvarlig myndighed.
Stk. 3. Hver
kommune fører registeret efter regler, der fastsættes
af energi-, forsynings- og klimaministeren.
Stk. 4. Energi-,
forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om
fordelingen mellem staten og kommunerne af udgifterne til
etablering, drift, vedligeholdelse og videreudvikling af Danmarks
Adresseregister efter forhandling med KL. Andre parter kan dog
bidrage efter aftale med ministeren.
Delegation og
udbud
§
13. Energi-, forsynings- og klimaministeren kan bemyndige en
anden offentlig myndighed eller et privat selskab til helt eller
delvis at etablere, drive, vedligeholde og videreudvikle Danmarks
Adresseregister.
Stk. 2.
Myndigheden eller selskabet, der bemyndiges efter stk. 1, er
forpligtet til at udbyde opgaverne med etablering, drift,
vedligeholdelse og videreudvikling af Danmarks Adresseregister.
Opgaverne med drift, vedligeholdelse og videreudvikling skal
udbydes med jævne mellemrum. Udbuddet skal følge
udbudslovens regler for tildeling af offentlige kontrakter.
Stk. 3.
Afgørelser, der træffes i forbindelse med
gennemførelse af udbud efter denne lov og efter regler
fastsat i medfør heraf, kan påklages til
Klagenævnet for Udbud efter reglerne i lov om
Klagenævnet for Udbud og regler fastsat i medfør
heraf.
Stk. 4. Energi-,
forsynings- og klimaministeren fører tilsyn med myndigheden
eller selskabet, der er bemyndiget efter stk. 1, for så vidt
angår Danmarks Adresseregister.
Stk. 5.
Rigsrevisor kan kræve regnskabet for et selskab, der er
bemyndiget efter stk. 1, forelagt til gennemgang.
Stk. 6. Energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætter nærmere
regler for, hvordan myndigheden eller selskabet, der bemyndiges
efter stk. 1, skal etablere, drive, vedligeholde og videreudvikle
Danmarks Adresseregister og udbyde opgaverne efter stk. 2.
Kravspecifikationer m.v. udarbejdes af myndigheden eller selskabet
efter ministerens nærmere anvisninger. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler om myndighedens eller
selskabets oplysningspligt over for ministeren.
Oplysninger i Danmarks
Adresseregister
§
14. Adressemyndigheden registrerer i Danmarks
Adresseregister oplysninger om vejnavne, adresser og supplerende
bynavne, som er fastsat efter denne lov eller regler udstedt i
medfør af loven.
Stk. 2. For
vejnavne optages følgende oplysninger i Danmarks
Adresseregister:
1) Vejnavn og
forkortet vejnavn til brug for systemer med begrænset
plads.
2) Den
omtrentlige geografiske beliggenhed og udstrækning af den
navngivne vej.
3) Postnumre og
eventuelle supplerende bynavne for vejnavnet.
4) Kommuner og
tilhørende vejkoder, som vejnavnet vedrører.
5) Status for
vejnavnet.
6) Dato for
vejnavnets ikrafttræden.
Stk. 3. For
adresser optages følgende oplysninger i Danmarks
Adresseregister:
1) Vejnavn og
husnummer samt eventuelt etage- og dørbetegnelse for
adressen.
2) Eventuelt
supplerende bynavn for adressen.
3) Postnummer
for adressen.
4) Den
geografiske beliggenhed af adressen og tilknytning til
vejnettet.
5) Sogn og
afstemningsområder, som adressen hører til.
6) Det
jordstykke, som adressen ligger på.
7) Eventuel
bygning eller tekniske anlæg, som adressen hører
til.
8) Kommunen, som
adressen er beliggende i.
9) Status for
adressen.
10) Dato for
adressens ikrafttræden.
Stk. 4. For
postnumre og supplerende bynavne optages følgende
oplysninger i Danmarks Adresseregister:
1) Postnumre med
tilhørende navne på postnummerområder, som kan
indgå i adresser, og dato for postnummerets og navnets
ikrafttræden.
2) Supplerende
bynavne og dato for navnets ikrafttræden.
Stk. 5. Energi-,
forsynings- og klimaministeren sikrer, at oplysninger om den
geografiske afgrænsning af supplerende bynavne og postnumre
er til rådighed for Danmarks Adresseregister.
Stk. 6. Energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætter nærmere
regler om oplysninger i Danmarks Adresseregister, herunder om, at
der kan indgå yderligere oplysninger end de i stk. 2-4
nævnte.
Tilknytning af data fra
andre grunddataregistre
§
15. Knyttes der til en registrering i Danmarks
Adresseregister oplysninger om administrative geografiske
inddelinger, jordstykker, bygninger eller tekniske anlæg, jf.
§ 14, stk. 2-4, eller regler udstedt i medfør af §
14, stk. 6, skal dette ske på grundlag af den autoritative
oplysning fra følgende grunddataregistre:
1) Matriklen,
for så vidt angår jordstykker.
2) Bygnings- og
Boligregistret (BBR), for så vidt angår bygninger og
tekniske anlæg.
3) Danmarks
Administrative Geografiske Inddeling (DAGI), for så vidt
angår administrative geografiske inddelinger m.v.
Anvendelse af
grunddata
§
16. Energi-, forsynings- og klimaministeren sikrer, at
Danmarks Adresseregisters oplysninger om vejnavne og adresser, jf.
§ 14, stk. 2 og 3, og oplysninger om supplerende bynavne og
postnumre, jf. § 14, stk. 4, vederlagsfrit stilles til
rådighed digitalt og gøres tilgængelige som
fælles grunddata for alle.
Stk. 2. De
offentlige grunddataregistre om personer, virksomheder, ejendomme
og bygninger skal ved registreringer, hvori der indgår et
vejnavn eller en adresse, anvende Danmarks Adresseregister som
autoritativ kilde til oplysninger om, hvilke vejnavne og adresser
der findes i Danmark.
Stk. 3.
Offentlige myndigheder og institutioner skal ved etablering af nye
it-systemer tilrettelægge systemet, således at
registreringer, hvori der indgår et vejnavn eller en adresse,
anvender Danmarks Adresseregister som autoritativ kilde til
oplysninger om, hvilke vejnavne og adresser der findes i
Danmark.
Stk. 4. Finder
en offentlig myndighed fejl eller mangler i de fastsatte og
registrerede vejnavne eller adresser i Danmarks Adresseregister,
skal oplysning herom meddeles til adressemyndigheden.
Tilsyn
§
17. Energi-, forsynings- og klimaministeren fører
tilsyn med kommunernes førelse af Danmarks Adresseregister
efter regler fastsat i medfør af § 12, stk. 3.
Stk. 2.
Kommunerne skal efter anmodning fra energi-, forsynings- og
klimaministeren udlevere oplysninger, data og dokumenter, som er
nødvendige for udøvelse af tilsynet.
Kapitel 5
Klageadgang, delegation og straf
Klageadgang
§
18. Adressemyndighedens afgørelser efter denne lov
eller regler udstedt i medfør heraf kan påklages til
energi-, forsynings- og klimaministeren, for så vidt
angår retlige spørgsmål.
Stk. 2.
Klageberettiget er
1) den,
afgørelsen er rettet til, og
2) enhver, der
må antages at have en individuel, væsentlig interesse i
sagens udfald.
Stk. 3.
Klagefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt
den pågældende. For beslutning, hvorom der er
udfærdiget offentlig kundgørelse, regnes klagefristen
fra offentliggørelsen. Når der er særlig grund
dertil, kan energi-, forsynings- og klimaministeren se bort fra
overskridelse af klagefristen.
Stk. 4. Klage
over en afgørelse har ikke opsættende virkning,
medmindre energi-, forsynings- og klimaministeren bestemmer
andet.
Stk. 5.
Afgørelser, der kan påklages efter stk. 1, kan ikke
indbringes for domstolene, før klageadgangen er udnyttet.
Søgsmål skal være anlagt, senest 6 måneder
efter at energi-, forsynings- og klimaministerens afgørelse
er meddelt den pågældende.
Delegation
§
19. Energi-, forsynings- og klimaministeren kan bemyndige en
statslig myndighed under Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
til at udøve de beføjelser, der i denne lov er
tillagt ministeren.
Stk. 2. Energi-,
forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om
adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder om, at
afgørelser ikke skal kunne påklages.
Straf
§
20. Medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der
forsætligt eller ved grov uagtsomhed
1) undlader
rettidigt at meddele oplysninger eller dokumentation, der
afkræves efter § 8, stk. 1, eller
2) undlader at
opsætte skiltning i overensstemmelse med § 9, stk. 1, 2,
4 og 5.
Stk. 2. I
regler, der udstedes i medfør af loven, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
reglerne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 6
Ikrafttræden og korrektion af
registreringer i CPR m.v.
Ikrafttræden
§
21. Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2.
Ministeren kan herunder fastsætte, at forskellige dele af
loven træder i kraft på forskellige tidspunkter.
Stk. 2.
§§ 12, 13, 22 og 24 træder i kraft den 1. juli
2017.
Korrektion af
registreringer i CPR m.v.
§
22. Kommunalbestyrelsen skal snarest sikre, at aktuelle
bopælsregistreringer i Det Centrale Personregister (CPR)
stemmer overens med adresseoplysninger, som energi-, forsynings- og
klimaministeren stiller til rådighed til brug for
opgaven.
Stk. 2.
Oplysninger om lokalitet, som i medfør af hidtil
gældende regler er registreret i CPR, skal slettes fra
CPR.
Kapitel 7
Ændringer i anden
lovgivning
§ 23. I
lov om bygnings- og boligregistrering, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1080 af 5. september 2013, som ændret ved § 157 i
lov nr. 1520 af 27. december 2014, foretages følgende
ændringer:
1. §§
3 a-3 g ophæves.
2. I
§ 8, stk. 1, nr. 3, ændres
»Bygnings- og Boligregistret,« til: »Bygnings- og
Boligregistret eller«.
3. I
§ 8, stk. 1, nr. 4, ændres
»oplysninger eller« til: »oplysninger.«
4. § 8,
stk. 1, nr. 5, ophæves.
5. I
§ 9, stk. 1, udgår
»§ 3 c, stk. 1, og«.
6. § 9
a ophæves.
§ 24. I
lov om Det Centrale Personregister, jf. lovbekendtgørelse
nr. 5 af 9. januar 2013, som ændret senest ved lov nr. 1564
af 13. december 2016, foretages følgende ændring:
1. I
bilag 1, nr. 3, litra a, udgår
»lokalitet,«.
Kapitel 8
Territorialt
gyldighedsområde
§
25. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men § 24 kan ved kongelig anordning
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.