Fremsat den 9. november 2016 af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Tidspunkt for skift af dagpengesats for
unge under 25 år og ph.d.-studerendes ret til
arbejdsløshedsdagpenge)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 832 af 7. juli 2015, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 624 af 8. juni 2016 og
senest ved § 4 i lov nr. 628 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 52 a indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Når betingelserne for skift af sats efter stk. 2, 1. og 2.
pkt., indtræder, sker skiftet fra den 1. i den
efterfølgende måned. Når betingelserne for skift
af sats efter stk. 3-4, indtræder ved påbegyndelse
eller ved ophør af deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, sker skiftet fra den
1. i den efterfølgende måned. Et medlem, der fylder 25
år, får beregnet dagpenge efter § 48, jf.
§§ 47 og 70, fra den 1. i måneden efter det fyldte
25. år.«
2. I
§ 52 e indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Når betingelserne for skift af sats efter stk. 1, 2. pkt.
indtræder ved påbegyndelse eller afslutning af
forløbet, sker skiftet fra den 1. i den efterfølgende
måned. Et medlem, der fylder 25 år, får beregnet
dagpenge efter § 48, jf. §§ 47 og 70, fra den 1. i
måneden efter det fyldte 25. år.«
3. I
§ 62 a, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.:
»1. pkt.
finder dog ikke anvendelse på ph.d.-uddannelser omfattet af
lov om universiteter og lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 2. januar 2017, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 1
og 2, træder i kraft den 1. juli 2017.
§ 3
Lovens § 1, nr. 3, finder ikke anvendelse
på medlemmer, som forud for den 2. januar 2017 modtager
dagpenge under deltagelse i en ph.d.-uddannelse, og hvor
uddannelsen gennemføres som en deltidsuddannelse med et
timetal på under 20 timer om ugen. For sådanne
medlemmer, finder de hidtil gældende regler i § 62 a i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. fortsat anvendelse.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Venstre) indgik den 22. oktober
2015 "Aftale om et tryggere dagpengesystem" med Socialdemokraterne
og Dansk Folkeparti. Aftalen er udmøntet ved lov nr. 624 af
8. juni 2016 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love og om
ophævelse af lov om akutjob og jobpræmie til
arbejdsgivere og lov om uddannelsesordning for ledige, som har
opbrugt deres dagpengeret (Fleksibelt og indkomstbaseret
dagpengesystem, månedsudbetaling af dagpenge m.v.).
Ændringerne af
arbejdsløshedsforsikringen indebærer bl.a., at det
nuværende ugebaserede arbejdsløshedsdagpengesystem med
virkning fra 1. juli 2017 ændres til et månedsbaserede
system, og at forbrug af dagpenge opgøres i timer fremfor i
uger. Det betyder, at arbejdsløshedsdagpengene
opgøres og udbetales på månedsbasis. Dette har
bl.a. betydning for reglerne om skift af dagpengesats for unge
under 25 år, som bliver omfattet af ungereglerne i kapitel 9
a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
I forbindelse med den administrative
udmøntning af ovennævnte lovændring har der vist
sig at være behov for at fastsætte nærmere
lovregler om, hvornår der skal ske satsskifte, når unge
under 25 år bliver omfattet af ungereglerne. Ungereglerne
indebærer, at unge får en lavere dagpengesats i visse
situationer eller efter en vis periode, jf. nedenfor.
Under visse betingelser er det muligt at
modtage arbejdsløshedsdagpenge under deltagelse i et
ph.d.-studie efter ansættelsesperiodens udløb, hvis
studiet efter aftale med uddannelsesinstitutionen
gennemføres som et deltidsstudie med et timetal på
under 20 timer om ugen. Det er regeringens opfattelse, at det
aldrig har været meningen med dagpengesystemet, at dette skal
virke som en uddannelsesstøtte- eller
forskerstøtteordning. Brugen af muligheden er efter
regeringens opfattelse ikke forenelig med formålet med
lovgivningen. Der er således ikke overensstemmelse mellem
dagpengelovgivningen på den ene side eller SU-lovgivningen og
reglerne om ph.d.-ansættelser på den anden side.
Nærværende lovforslag indeholder
forslag til ændring af disse elementer.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Tidspunktet
for skift af dagpengesats for unge under 25 år
2.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i § 52 a,
stk. 2-4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
nedsættes dagpengenes størrelse i visse situationer.
Det drejer sig om følgende:
- Unge under 25
år, som ikke har gennemført en kompetencegivende
uddannelse modtager efter 26 ugers sammenlagt ledighed dagpenge med
50 pct. af højeste dagpengesats indtil medlemmet har haft
104 ugers sammenlagt ledighed (stk. 2).
- Unge under 25
år, som ikke har gennemført en kompetencegivende
uddannelse, og som har haft 26 ugers sammenlagt ledighed, modtager
ved deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats 50 pct. af højeste dagpengesats
(stk. 3).
- Unge under 25
år, som har gennemført en kompetencegivende
uddannelse, og som har haft 26 ugers sammenlagt ledighed, modtager
ved deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats 82 pct. af højeste dagpengesats
(stk. 4).
Er den sammenhængende varighed af
tilbuddet under 4 uger, sker der ikke nedsættelse af
dagpengenes størrelse.
I de situationer, hvor nedsættelsen
alene er begrundet i forbrug af dagpenge i 26 uger, sker
nedsættelsen efter gældende regler med virkning fra det
tidspunkt, hvor der er forbrugt 26 uger med dagpenge. Forbrug af
dagpenge opgøres i uger, jf. § 55, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Det betyder, at skift af sats
sker fra mandag i ugen efter, at der er forbrugt 26 ugers
dagpenge.
I de situationer, hvor nedsættelsen
yderligere er betinget af, at pågældende begynder i et
tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats sker nedsættelsen med virkning
fra den dag, tilbuddet påbegyndes. Det betyder, at skiftet
sker på denne ugedag og kan være midt i en uge.
Der er i gældende bekendtgørelse
nr. 1417 af 23. december 2012 om beregning af dagpengesatsen for
lønmodtagere fastsat regler om, at en ledig, der har
fået nedsat sin dagpengesats efter ovenstående regler,
får ret til individuelle dagpenge som fuldtids- eller
deltidsforsikret fra det tidspunkt, hvor pågældende
fylder 25 år. I denne situation sker ydelsesskiftet fra den
forsikredes fødselsdag og kan dermed være midt i en
uge.
Ved lov nr. 624 af 8. juni 2016
(Dagpengereformen), er reglerne om 26 ugers sammenlagt ledighed pr.
1. juli 2017 ændret således, at ledigheden
opgøres som 962 timer med dagpenge, og 104 ugers sammenlagt
ledighed er ændret til 3.848 timers dagpengeforbrug. Med
ændringen blev det sikret, at der anvendes samme
opgørelsesmetode (i timer) for forbrug af dagpenge som for
opgørelse af ret til tilbud m.v..
Det følger af videre af § 52 e i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at unge under 25
år inden for de første 6 måneders sammenlagt
ledighed kan deltage i højskole og
daghøjskoleforløb i 20 timer eller derover om ugen.
Ved ovennævnte lovændring er "6 måneders
sammenlagt ledighed" desuden ændret til 962 timer med
dagpenge.
Endvidere bliver det ugebaserede
arbejdsløshedsdagpengesystem med virkning fra 1. juli 2017
ændret til et månedsbaseret system, og forbrug af
dagpenge opgøres i timer fremfor i uger.
De nævnte lovændringer indeholder
ikke nærmere regler om, hvornår der skal ske
satsskifte, når unge under 25 år bliver omfattet af
ungereglerne. Den umiddelbare konsekvens af ovennævnte er
derfor, at satsskiftet sker med virkning fra dagen for den
begivenhed, der udløser satsskiftet, hvilket betyder, at
satsskiftet kan ske midt i måneden.
Det bemærkes, at der ved
ovennævnte lovændring desuden blev fastsat regler om at
unge under 25 år pr. 2. januar 2017 modtager dagpenge med en
fast sats på 82 pct. af højeste dagpenge som fuldtids-
eller deltidsforsikrede, hvis de har forsørgelsespligt og
71,5 pct. af højeste dagpenge som fuldtids- eller
deltidsforsikrede, hvis de ikke har forsørgelsespligt. Den
ledige skal have gennemført en erhvervsmæssig
uddannelse, og have haft 26 ugers ledighed og skal deltage i tilbud
efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Skift af sats som forsørger sker med
virkning fra den 1. i den efterfølgende måned. Ved
skift af forsørgerstatus i perioden 2. januar 2017 til og
med den 30. juni 2017 sker satsskiftet i overensstemmelse med
gældende regler fra den efterfølgende uge, hvorved der
tages højde for, at dagpengesystemet indtil 1. juli 2017 er
et ugebaseret system.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Når ovennævnte ændring af
arbejdsløshedsforsikringssystemet fra et ugebaseret til et
månedsbaseret system træder i kraft den 1. juli 2017,
jf. lov nr. 624 af 8. juni 2016, skal arbejdsløshedskasserne
som konsekvens heraf operere med to forskellige satser i en
måned ved administrationen af satsen for unge under
25-årige.
Regeringen ønsker, at reglerne i videst
muligt omfang skal understøtte en digital sagsbehandling,
hvilket også har været en forudsætning og et
væsentligt element ved vedtagelsen og gennemførelsen
af dagpengereformen.
Det foreslås derfor, at der
indføres regler om, at skift af sats for unge under 25
år, som er omfattet af ungereglerne i § 52 a og §
52 e i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., sker fra den 1.
i den måned, der følger efter den måned, hvori
de i bestemmelserne nævnte begivenheder indtræder eller
ophører.
Forslaget sikrer, at satsskiftet sker efter
samme regler som efter 2. januar 2017 vil gælde for unges
overgang fra ikke-forsørger til forsørger (eller
omvendt) og de regler, der fra samme tidspunkt vil komme til at
gælde om satsskifte for dimittender og tidligere
værnepligtige, der opnår ret til en individuelt
beregnet dagpengesats, jf. § 1, nr. 11 og 12, i lov nr. 624 af
8. juni 2016 (Dagpengereformen).
Det foreslås videre, at et medlem, som
fylder 25 år får beregnet sin individuelle sats som
fuldtids- eller deltidsforsikrede fra den 1. i måneden efter
det fyldte 25. år.
Det foreslås endvidere, at reglerne
træder i kraft den 1. juli 2017 samtidig med
indførelsen af det månedsbaserede
arbejdsløshedsforsikringssystem, jf. § 14, stk. 2, i
lov nr. 624 af 8. juni 2016.
2.2. Ph.d.-studerendes ret til
arbejdsløshedsdagpenge
2.2.1. Gældende ret
Efter gældende regler i § 62 a i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan
arbejdsløshedsdagpenge ikke udbetales til et medlem, der
deltager i uddannelse.
Dog kan et medlem bevare retten til
arbejdsløshedsdagpenge ved deltagelse i uddannelse, hvis
undervisningens varighed er under 20 timer om ugen, og uddannelsen
ikke er godkendt som støtteberettigende efter lov om statens
uddannelsesstøtte, i det omfang den udbydes som
heltidsuddannelse.
En videregående uddannelse kan efter
SU-loven godkendes til SU, hvis uddannelsen;
- har mindst tre
måneders sammenhængende varighed,
- er tilrettelagt
som heltidsundervisning, og
- er
ulønnet.
Retten til arbejdsløshedsdagpenge kan
også bevares ved deltagelse i enkeltfagsundervisning på
gymnasialt niveau under 20 timer om ugen, i undervisning svarende
til folkeskolens 8.-10. klassetrin og under deltagelse i jobrettet
uddannelse efter kapitel 8 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Der kan dog ikke udbetales
arbejdsløshedsdagpenge for timer, hvor medlemmet modtager
godtgørelse efter lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse eller støtte efter lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, eller hvis et medlem afbryder et
arbejdsforhold for at deltage i uddannelse eller undlader at
afbryde uddannelsen for at påtage sig arbejde.
Et medlem, som er fyldt 25 år, kan efter
lovens § 62 b få udbetalt arbejdsløshedsdagpenge
under deltagelse i uddannelse på betingelse af, at medlemmet
umiddelbart før ledigheden har deltaget i uddannelsen i
mindst 2 år, samtidig med, at medlemmet har været i
beskæftigelse, og at undervisningen foregår efter kl.
16 eller på lørdage og søn- og helligdage. Det
er endvidere en betingelse, at medlemmet ikke er selvforskyldt
ledig. Arbejdsløshedsdagpenge kan i resten af studietiden
udbetales for en periode på sammenlagt 444 timer for et
fuldtidsforsikret medlem og 360 timer for et deltidsforsikret
medlem.
De gældende regler betyder, at det er
muligt for et medlem at deltage i erhvervsforberedende uddannelser
og efteruddannelsesaktiviteter samtidig med, at
pågældende bevarer retten til
arbejdsløshedsdagpenge og står til rådighed for
arbejdsmarkedet.
Det betyder blandt andet, at det er muligt at
følge uddannelser, der er udbudt i voksen- og
efteruddannelsessystemet, fx master-, diplom- og
akademiuddannelser. Fælles for disse uddannelser er, at de er
tilrettelagt som deltidsuddannelser, der - udover
videregående uddannelse - forudsætter mellem 2 og 3
års erhvervserfaring. Uddannelserne giver ikke ret til SU.
Uddannelserne svarer til et års fuldtidsstudie, og der
opkræves deltagerbetaling.
Herudover kan man deltage i meritlærer-
og -pædagoguddannelserne. Uddannelserne giver ikke ret til
SU, og der opkræves deltagerbetaling.
Ph.d.-uddannelsen efter universitetsloven og
lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner er
som udgangspunkt tilrettelagt som en heltidsuddannelse, og der har
siden 1998 ikke været ret til SU under uddannelsen.
Ph.d.-studerende, som får bevilget
stipendium til gennemførelse af ph.d.-studiet ved et
universitet eller en anden uddannelsesinstitution, ansættes
som ph.d.-stipendiater, jf. overenskomst for Akademikere i staten
(bilag 5). Det betyder, at de ansættes i en stilling med
løn. Ansættelsesperioden er højst 3 år,
når studiet er tilrettelagt som fuldtidsstudium, hvilket
svarer til ph.d.-uddannelsens normering på fuld tid.
Ansættelse som ph.d.-stipendiat forudsætter, at
vedkommende har en kandidatgrad inden ansættelsen samt er
indskrevet som ph.d.-studerende.
Ansættelsen ophører normalt uden
særligt varsel, når indskrivningen ved universitetet
eller uddannelsesinstitutionen ophører. Det forventes, at
den ph.d.-studerende indleverer sin afhandling under
ansættelsen, hvorefter det vurderes, om ph.d.-forsvaret af
afhandlingen kan finde sted. Tildelingen af ph.d.-graden sker, hvis
der foreligger en positiv indstilling fra det
bedømmelsesudvalg, der har bedømt
ph.d.-forsvaret.
Der kan indgås aftale mellem den
ph.d.-studerende og universitetet eller uddannelsesinstitutionen
om, at uddannelsen gennemføres for den studerendes egen
regning, herunder at uddannelsen kan færdiggøres som
en deltidsuddannelse. Det skal i givet fald fremgå af
aftalen, hvor mange timer uddannelsen udgør pr. uge.
Et medlem vil derfor kunne få
arbejdsløshedsdagpenge under deltagelse i en
ph.d.-uddannelse efter ansættelsesperiodens udløb,
hvis uddannelsen efter aftale med universitetet eller
uddannelsesinstitutionen gennemføres som en
deltidsuddannelse med et timetal på under 20 timer pr.
uge.
Det skønnes, at der årligt er ca.
550 ph.d.-studerende, der også modtager
arbejdsløshedsdagpenge svarerende til 6 pct. af de
ph.d.-studerende.
Det bemærkes for god ordens skyld, at
efter praksis er der dagpengeret som dimittend, når en
ph.d.-uddannelse anses for afsluttet. Retten indtræder med
udgangen af den måned, hvor afhandlingen er indleveret til
bedømmelse, og studieaktiviteten er ophørt, og
vejlederen har udtalt, at studieforløbet er
tilfredsstillende gennemført. Det er uden betydning, at
afhandlingen skal forsvares på et senere tidspunkt.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Den omtalte mulighed for at modtage
arbejdsløshedsdagpenge under et ph.d.-forløb er
opstået som følge af, at ph.d.-uddannelsen i 1998 er
gået fra at være en SU-berettigende uddannelse til at
være en egentlig ansættelse, da ph.d.-studerende, som
får bevilget stipendium til gennemførelse af
ph.d.-studiet ved et universitet, ansættes som
ph.d.-stipendiater.
Det er regeringens opfattelse, at det aldrig
har været meningen med dagpengesystemet, at dette skal virke
som en uddannelsesstøtte- eller forskerstøtteordning.
Brugen af muligheden er efter regeringens opfattelse ikke forenelig
med formålet med lovgivningen. Der er således ikke
overensstemmelse mellem dagpengelovgivningen på den ene side
eller SU-lovgivningen og reglerne om ph.d.-ansættelser
på den anden side.
Det foreslås derfor, at muligheden for
modtagelse af arbejdsløshedsdagpenge samtidig med deltagelse
i en ph.d.-uddannelse ophæves.
Begrænsningen angår udelukkende
ph.d.-studerende.
Der ændres ikke på muligheden for
dagpenge som dimittend til ph.d.-studerende, der har afleveret
afhandlingen til bedømmelse.
Det vil fortsat være muligt at
færdiggøre en uddannelse med dagpenge efter lovens
§ 62 b i resten af studietiden i sammenlagt 444 timer for et
fuldtidsforsikret medlem og 360 timer for et deltidsforsikret
medlem. Det er forudsat, at
- medlemmet
umiddelbart før ledigheden har deltaget i uddannelsen i
mindst 2 år, samtidig med, at medlemmet har været i
beskæftigelse,
- at undervisningen
foregår efter kl. 16 eller på lørdage og
søn- og helligdage, og
- at medlemmet ikke
er selvforskyldt ledig.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Som følge af overgangen til et
månedsbaseret dagpengesystem, hvor forbrug af dagpenge
opgøres i timer fremfor i uger, og dagpengene opgøres
og udbetales månedsvis, foreslås det, at skift af
dagpengesats for unge under 25 år sker fra den 1. i den
måned, hvori de i bestemmelserne nævnte begivenheder
indtræder eller ophører. Dette gælder ligeledes
i de tilfælde, hvor et medlem får beregnet sin
individuelle sats som fuldtids- eller deltidsforsikret efter det
fyldte 25 år, samt i tilfælde af satsskifte under
deltagelse i højskole og daghøjskoleforløb i
20 timer eller derover om ugen indenfor de første 962 timers
ledighed.
Forslaget vedrørende tidspunktet for
skift af dagpengesats for unge under 25 år forventes ikke at
have økonomiske konsekvenser. Der er
størrelsesmæssigt tale om en mindre målgruppe,
og endvidere vil forslaget have modsatrettede økonomiske
konsekvenser, idet satsskiftet udskydes til den 1. i den
måned der følger efter dagen for den begivenhed, der
udløser satsskiftet, såvel de tilfælde, hvor
satsen forhøjes, som i de tilfælde, hvor satsen
reduceres. De økonomiske konsekvenser vurderes
følgelig at udligne hinanden.
Det er foreslået lovændringen
vedrørende satsskifte træder i kraft den 1. juli
2017.
Det foreslås endvidere, at muligheden
for modtagelse af dagpenge samtidig med deltagelse i en ph.d.
uddannelse ophører.
Der vurderes årligt at være 550
ph.d.-studerende, der modtager dagpenge i mindst 3 måneder
inden for et år. Det skønnes, at 75 pct. heraf vil
fortsætte i deres ph.d.-forløb uden offentlig
forsørgelse, mens 25 pct. vil ophøre som
ph.d.-studerende for at kunne fortsætte med at modtage
dagpenge.
Forslaget skønnes at medføre en
reduktion i antallet af dagpengemodtagere på ca. 100
helårspersoner i 2017 og 200 helårspersoner i 2018 og
frem, og dermed mindreudgifter til dagpenge og aktivering af
dagpengemodtagere. Det lavere antal dagpengemodtagere i 2017
skyldes, at ph.d.- studerende på deltid, der modtager
dagpenge allerede ved lovens ikrafttræden, kan
fortsætte med at modtage dagpenge som hidtil, hvilket vil
sige, indtil deres ph.d. uddannelse ophører.
Det er foreslået, at forslaget
vedrørende ophør af dagpenge til ph.d. studerende
træder i kraft den 2. januar 2017.
Det skønnes, at forslaget vil
medføre mindreudgifter for det offentlige (før skat
og tilbagebeløb) på 21,5 mio. kr. i 2017 og 41,7 mio.
kr. i 2018 og de følgende år. Heraf vil staten samlet
have mindreudgifter på 7,3 mio. kr. i 2017 og 14,1 mio. kr. i
2018 og de følgende år, og kommunerne vil have
mindreudgifter på 14,2 mio. kr. i 2017 og 27,6 mio. kr. i
2018 og de følgende år.
Der er i forbindelse med overgangen til det
månedsbaserede dagpengesystem regnet med to ekstra
udbetalingsuger i 2017.
I nedenstående tabel fremgår de
økonomiske konsekvenser af forslaget fordelt på stat
og kommuner.
Tabel
1. Ophør af dagpenge til
ph.d.-studerende | Mio. kr. 2017 pl | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Stat | -7,3 | -14,1 | -14,1 | -14,1 | Arbejdsløshedsdagpenge | -7,0 | -13,6 | -13,6 | -13,6 | Driftsudgifter til aktivering | -0,1 | -0,2 | -0,2 | -0,2 | Løntilskud forsikrede ledige | -0,2 | -0,3 | -0,3 | -0,3 | Kommune | -14,2 | -27,6 | -27,6 | -27,6 | Heraf beskæftigelsestilskud | -13,7 | -26,5 | -26,5 | -26,5 | Heraf budgetgaranti | -0,5 | -1,1 | -1,1 | -1,1 | Heraf DUT (øvrige
indkomstoverførsler) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt | -21,5 | -41,7 | -41,7 | -41,7 |
|
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 4. oktober til den 20. oktober 2016 været sendt i
høring hos følgende organisationer m.v.:
Ankestyrelsen,
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, AK-Samvirke, ASE,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Datatilsynet, KL, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Rigsrevisionen,
Danske Universiteter, Københavns Universitet, Århus
Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet, Syddansk
Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business
School, IT-Universitet i København, Rektorkollegiet for de
Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser, Det Kongelige Danske
Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering,
Arkitektskolen Aarhus, Designskolen Kolding.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser / mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang) | Negative konsekvenser / merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Staten; 2017: 7,3 mio. kr. 2018: 14,1 mio. kr. 2019: 14,1 mio. kr. 2020: 14,1 mio. kr. Kommunerne; 2017: 14,2 mio. kr. 2018: 27,6 mio. kr. 2019: 27,6 mio. kr. 2020: 27,6 mio. kr. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtigelser (sæt X) | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1 og 2
Efter de gældende regler i § 52 a,
stk. 2-4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
nedsættes dagpengenes størrelse i visse situationer.
Det drejer sig om følgende:
- Unge under 25
år, som ikke har gennemført en kompetencegivende
uddannelse modtager efter 26 ugers sammenlagt ledighed dagpenge med
50 pct. af højeste dagpengesats indtil medlemmet har haft
104 ugers sammenlagt ledighed (stk. 2).
- Unge under 25
år, som ikke har gennemført en kompetencegivende
uddannelse, og som har haft 26 ugers sammenlagt ledighed, modtager
ved deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats 50 pct. af højeste dagpengesats
(stk. 3).
- Unge under 25
år, som har gennemført en kompetencegivende
uddannelse, og som har haft 26 ugers sammenlagt ledighed, modtager
ved deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats 82 pct. af højeste dagpengesats
(stk. 4).
Er den sammenhængende varighed af
tilbuddet under 4 uger, sker der ikke nedsættelse af
dagpengenes størrelse, jf. § 52 a, stk. 5, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
I de situationer, hvor nedsættelsen
alene er begrundet i forbrug af dagpenge i 26 uger, sker
nedsættelsen efter gældende regler med virkning fra det
tidspunkt, hvor der er forbrugt 26 uger med dagpenge. Forbrug af
dagpenge opgøres i uger, jf. § 55, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Det betyder, at skift af sats
sker fra mandag i ugen efter, at der er forbrugt 26 ugers
dagpenge.
I de situationer, hvor nedsættelsen
yderligere er betinget af, at pågældende begynder i et
tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats sker nedsættelsen med virkning
fra den dag, tilbuddet påbegyndes. Det betyder, at skiftet
sker på denne ugedag og kan være midt i en uge.
Der er i gældende bekendtgørelse
nr. 1417 af 23. december 2012 om beregning af dagpengesatsen for
lønmodtagere fastsat regler om, at en ledig, der har
fået nedsat sin dagpengesats efter ovenstående regler,
får ret til individuelle dagpenge som fuldtids- eller
deltidsforsikret fra det tidspunkt, hvor pågældende
fylder 25 år. I denne situation sker ydelsesskiftet på
den dag, hvor medlemmet fylder 25 år, hvilket kan være
midt i en uge.
Det er uhensigtsmæssigt og
administrativt tungt, at arbejdsløshedskasserne skal operere
med to forskellige satser i en måned ved administrationen af
satsen for de under 25-årige. Dette forhold
understøtter ikke bestræbelserne på en
øget digitalisering af dagpengesystemet.
Det foreslås i nr.
1, at skift af sats efter § 52 a,
stk. 2, 1. pkt. som følge af ledighed i 962 timer,
sker fra den 1. i den måned, der følger efter den
måned, hvori de i bestemmelserne nævnte begivenheder
indtræder eller ophører. Tilsvarende vil gælde i
den situation, hvor dagpengeperioden på 2 år (3.848
ydelsestimer) er opbrugt, og pågældende har ret til at
få forlænget sin dagpengeperiode, jf. § 56 som
affattet ved § 1, nr. 50 i lov nr. 624 af 8. juni 2016
(Dagpengereformen). I disse situationer, vil pågældende
få udbetalt dagpenge med individuel dagpengesats med virkning
fra den 1. måneden efter den måned, hvori den
2-årige dagpengeperiode udløb.
Det foreslås videre i nr. 1, at skift af sats efter § 52 a, stk. 2, 2. pkt., i de
situationer, hvor den ledige opfylder et beskæftigelseskrav
på 3.848 løntimer inden for 3 år efter, at
pågældende har fået nedsat sin dagpengesats til
50 pct. af højeste dagpenge som følge af ledighed i
962 timer, ligeledes vil få udbetalt individuelle dagpenge
med virkning fra den 1. måneden efter den måned, hvori
det omtalte beskæftigelseskrav er opfyldt.
Det foreslås endvidere i nr. 1, at skift af sats efter § 52 a, stk. 3-4, ved påbegyndelse
eller ved ophør af deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ligeledes sker fra den
1. i den måned, der følger efter den måned,
hvori de i bestemmelserne nævnte begivenheder indtræder
eller ophører.
Det foreslås, at et medlem, som fylder
25 år får beregnet sin individuelle sats efter §
48 som fuldtids- eller deltidsforsikret fra den 1. i måneden
efter det fyldte 25. år.
Tilsvarende foreslås det i nr. 2, vedrørende § 52 e, stk. 2, at tidspunktet for skift
af sats under deltagelse i højskole og
daghøjskoleforløb i 20 timer eller derover om ugen
inden for de første 6 måneders ledighed (pr. 1. juli
2017 962 timers ledighed) ved påbegyndelse eller afslutning
af forløbet, sker fra den 1. i den efterfølgende
måned. Fylder den ledige 25 år under forløbet,
får pågældende beregnet individuelle dagpenge
efter § 48 som fuldtids- eller deltidsforsikret fra den 1. i
måneden efter det fyldte 25. år.
Forslaget betyder i forhold til gældende
regler, at den ledige skal "vente" i længere tid før
ned- eller opreguleringen af satsen slår igennem.
Således vil en ledig, som når et dagpengeforbrug
på 26 ugers ledighed (pr. 1. juli 2017 962 timer ledighed) i
løbet af den første uge af en måned, bevare sin
(højere) individuelle dagpengesats måneden ud.
I de situationer, hvor den ledige under 25
år ophører i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller ophører i et
højskoleforløb, vil pågældende
tilsvarende skulle bevare den lavere sats måneden ud.
Bekendtgørelse nr. 989 af 29. juni 2016
om beregning af dagpengesatsen for lønmodtagere, som
udmønter dagpengereformen, og som træder i kraft den
1. juli 2017 vil blive afløst af en ny
bekendtgørelse, hvoraf de foreslåede regler om
tidspunktet for satsskifte vil fremgå.
Der henvises til bemærkningerne til pkt.
2.1. og forslagets § 2.
Til nr. 3.
Efter den gældende bestemmelse i §
62 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan
arbejdsløshedsdagpenge ikke udbetales til et medlem, der
deltager i uddannelse.
Dog kan et medlem bl.a. bevare retten til
arbejdsløshedsdagpenge ved deltagelse i uddannelse, hvis
undervisningens varighed er under 20 timer om ugen, og uddannelsen
ikke er godkendt som støtteberettigende efter lov om statens
uddannelsesstøtte, i det omfang den udbydes som
heltidsuddannelse.
De gældende regler betyder, at det er
muligt for et medlem at deltage i erhvervsforberedende uddannelser
og efteruddannelsesaktiviteter samtidig med, at
pågældende bevarer retten til
arbejdsløshedsdagpenge.
Ph.d.-uddannelsen efter universitetsloven og
lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner er
som udgangspunkt tilrettelagt som en heltidsuddannelse og har siden
1998 ikke givet til SU under uddannelsen. Ph.d.-studerende, som
får bevilget stipendium til gennemførelse af
ph.d.-uddannelsen ved et universitet eller anden
uddannelsesinstitution ansættes som ph.d.-stipendiat. Det
betyder, at de ansættes i en stilling med løn.
Ansættelsesperioden er højst 3 år, når
studiet er tilrettelagt som et fuldtidsstudium, hvilket svarer til
ph.d.-uddannelsens normering på fuld tid.
Det forventes, at den ph.d.-studerende
indleverer sin ph.d. under ansættelsen.
I tilfælde, hvor den ph.d.-studerende
ikke har indleveret sin ph.d. i den 3-årige
ansættelsesperiode, kan der ikke ske forlængelse af
ansættelsesperioden.
Der kan indgås aftale mellem den
ph.d.-studerende og universitetet eller uddannelsesinstitutionen
om, at studiet gennemføres for den studerendes egen regning,
herunder at studiet kan færdiggøres som en
deltidsuddannelse. Det skal i givet fald fremgå af aftalen,
hvor mange timer studiet udgør pr. uge.
Et medlem vil derfor kunne få
arbejdsløshedsdagpenge under deltagelse i en
ph.d.-uddannelse efter ansættelsesperiodens udløb,
hvis uddannelsen efter aftale med universitetet eller
uddannelsesinstitutionen gennemføres som en
deltidsuddannelse med et timetal på under 20 timer pr.
uge.
Det foreslås, at muligheden for
modtagelse af arbejdsløshedsdagpenge samtidig med deltagelse
i en ph.d.-uddannelse ophæves.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger til pkt. 2.2.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 2. januar 2017. Dermed
sikres, at loven træder i kraft på en mandag i en
dagpengeuge.
Det foreslås i stk.
2, at forslagene i § 1, nr. 1 og 2, om tidspunktet for
skift af sats for dagpengemodtagere under 25 år, som har
forbrugt dagpenge i 962 uger (pr. 1. juli 2017 962 timers dagpenge)
og/eller deltager i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, træder i kraft den 1. juli 2017
samtidig med indførelsen af det månedsbaseret
arbejdsløshedsforsikringssystem, jf. § 14, stk. 2 i lov
nr. 624 af 8. juni 2016.
Til §
3
Det foreslås, at lovens § 1, nr. 3,
ikke finder anvendelse på medlemmer, som forud for den 2.
januar 2017 modtager dagpenge under deltagelse i en
ph.d.-uddannelse, og hvor uddannelsen gennemføres som en
deltidsuddannelse med et timetal på under 20 timer om ugen.
For sådanne medlemmer, finder de hidtil gældende regler
i § 62 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. fortsat
anvendelse.
Det bemærkes, at det af aftalen mellem
den ph.d.-studerende og universitetet eller
uddannelsesinstitutionen om, at uddannelsen gennemføres for
den studerendes egen regning, herunder at uddannelsen kan
færdiggøres som en deltidsuddannelse, jf. de
almindelige bemærkninger pkt. 2.2.1., forudsætningsvis
vil fremgå, hvornår studiet forventes afsluttet. Det
betyder, at der vil være en naturlig tidsmæssig
afgrænsning af, hvor længe efter lovens
ikrafttræden, en ph.d.-studerende vil kunne
påberåbe sig bestemmelsen i § 3.
Til §
4
Det foreslås, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, idet det
bemærkes, at lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i
øvrigt ikke finder anvendelse for disse landsdele, jf.
lovens § 105.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 832 af 7. juli 2015, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 624 af 8. juni 2016 og
senest ved § 4 i lov nr. 628 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | § 52 a. Et
medlem under 25 år har ret til dagpenge beregnet efter §
48, jf. §§ 47 og 70, jf. dog stk. 2-4. Stk. 2. Et
medlem, som ikke har gennemført en uddannelse af den i
§ 54 nævnte art, og som har haft 26 ugers sammenlagt
ledighed, modtager dagpenge, der svarer til 50 pct. af
højeste dagpenge, jf. §§ 47 og 70, indtil
medlemmet har haft 104 ugers sammenlagt ledighed. Det gælder
dog ikke et fuldtidsforsikret medlem, der som lønmodtager
inden for 3 år har fået indberettet mindst 3.848
løntimer i henhold til lov om et indkomstregister eller i en
tilsvarende periode har udøvet selvstændig virksomhed
i væsentligt omfang, eller et deltidsforsikret medlem, der
som lønmodtager inden for 3 år har fået
indberettet mindst 2.565 løntimer i henhold til lov om et
indkomstregister. Ved opgørelsen efter 2. pkt. finder §
53, stk. 3 og 4, tilsvarende anvendelse. Stk. 3. Et
medlem, som ikke har gennemført en uddannelse af den i
§ 54 nævnte art, og som har haft 26 ugers sammenlagt
ledighed, modtager ved deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats 50 pct. af højeste
dagpenge, jf. §§ 47 og 70, jf. dog stk. 5. Stk. 4. Et
medlem, som har gennemført en uddannelse af den i § 54
nævnte art, og som har haft 26 ugers sammenlagt ledighed,
modtager ved deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats 82 pct. af højeste dagpenge, jf.
§§ 47 og 70, jf. dog stk. 5. Stk. 5. Ved
deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som har en sammenhængende
varighed på under 4 uger, modtager medlemmet dog dagpenge
efter stk. 1. | | 1. I § 52 a indsættes som stk. 6: »Stk. 6.
Når betingelserne for skift af sats efter stk. 2, 1. og 2.
pkt., indtræder, sker skiftet sker fra den 1. i den
efterfølgende måned. Når betingelserne for skift
af sats efter stk. 3-4, indtræder ved påbegyndelse
eller ved ophør af deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, sker skiftet fra den
1. i den efterfølgende måned. Et medlem, der fylder 25
år, får beregnet dagpenge efter § 48, jf.
§§ 47 og 70, fra den 1. i måneden efter det fyldte
25. år.« | | | | § 52 e. Et
medlem under 25 år kan inden for de første 6
måneders sammenlagt ledighed deltage i højskole- og
daghøjskoleforløb i 20 timer eller derover om ugen.
Under højskole- og daghøjskoleforløbet har
medlemmet ret til 50 pct. af højeste dagpenge, jf. § 47
og § 70. Medlemmet skal stå til rådighed for
arbejdsmarkedet efter de almindelige regler. | | 2. . I § 52 e
indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Når betingelserne for skift af sats efter stk. 1, 2. pkt.
indtræder ved påbegyndelse eller afslutning af
forløbet, sker skiftet fra den 1. i den efterfølgende
måned. Et medlem, der fylder 25 år, får beregnet
dagpenge efter § 48, jf. §§ 47 og 70, fra den 1. i
måneden efter det fyldte 25. år.« | | | | § 62 a.
Dagpenge må ikke udbetales til et medlem, som deltager i
uddannelse. Stk. 2. Et
medlem kan dog bevare dagpengeretten ved deltagelse i uddannelse,
hvis undervisningens varighed er under 20 timer om ugen og
uddannelsen ikke er godkendt som støtteberettigende efter
lov om statens uddannelsesstøtte, i det omfang den udbydes
som heltidsuddannelse. Dagpengeretten kan ligeledes bevares ved
deltagelse i enkeltfagsundervisning på gymnasialt niveau
under 20 timer om ugen og i undervisning svarende til folkeskolens
8.-10. klassetrin. Dagpengeretten bevares endvidere under
deltagelse i jobrettet uddannelse efter kapitel 8 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats. Der kan ikke udbetales dagpenge
for timer, hvor medlemmet modtager godtgørelse efter lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse eller støtte efter
lov om statens voksenuddannelsesstøtte. Stk. 3. Dagpenge
må dog ikke udbetales, hvis et medlem afbryder et
arbejdsforhold for at deltage i uddannelse eller undlader at
afbryde uddannelsen for at påtage sig arbejde. Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om de
spørgsmål, der er nævnt i stk. 1-3, herunder om
medlemmets pligt til at underrette jobcenteret om deltagelse i
undervisningen. | | 3. I § 62 a, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt.: »1. pkt. finder dog ikke anvendelse
på ph.d.-uddannelser omfattet af lov om universiteter og lov
om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner.« | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 2. januar 2017, jf. dog stk. 2. Stk. 2. §
1, nr. 1 og 2, træder i kraft den 1. juli 2017. | | | | | | § 3 Lovens § 1, nr. 3, finder ikke
anvendelse på medlemmer, som forud for den 2. januar 2017
modtager dagpenge under deltagelse i en ph.d.-uddannelse, og hvor
uddannelsen gennemføres som en deltidsuddannelse med et
timetal på under 20 timer om ugen. For sådanne
medlemmer, finder de hidtil gældende regler i § 62 a i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. fortsat
anvendelse. | | | | | | § 4 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|