Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 7. december 2016
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 5 og Enhedslistens, Alternativets og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november
2016 og var til 1. behandling den 15. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Den 10. november 2016 sendte
beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af mindretallet stillede
ændringsforslag.
Hvis de af mindretallet stillede
ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme for
det af beskæftigelsesministeren stillede
ændringsforslag, og mindretallet vil stemme imod lovforslaget
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal (EL,
ALT og SF):
1) I
undertitlen udgår »og ph.d.-studerendes ret til
arbejdsløshedsdagpenge«.
[Konsekvensændring]
Til § 1
2) Nr. 3
udgår.
[Besparelse vedrørende
ph.d.-studerende udgår]
Til § 2
3)
Paragraffen affattes således:
»Loven træder i kraft den 1.
juli 2017.«
[Konsekvensændring]
Til § 3
4)
Paragraffen udgår.
[Konsekvensændring]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA, RV og KF):
5) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 3, finder ikke anvendelse på medlemmer,
som fra den 2. januar 2017 til og med den 30. juni 2017
overgår til at modtage dagpenge under deltagelse i en
ph.d.-uddannelse, hvis uddannelsen gennemføres som en
deltidsuddannelse med et timetal på under 20 timer om ugen.
For sådanne medlemmer finder de hidtil gældende regler
i § 62 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. fortsat
anvendelse i perioden fra den 2. januar 2017 til og med den 30.
juni 2017. 1. og 2. pkt. omfatter medlemmer, som er indplaceret i,
eller som indplaceres i en dagpengeperiode, jf. § 55 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., i den omtalte
periode.«
[Lempeligere indfasning af
ophævelse af ph.d.-studerendes ret til
arbejdsløshedsdagpenge]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Enhedslisten, Alternativet og Socialistisk
Folkeparti kan stemme for loven med de af de pågældende
partier stillede ændringsforslag om, at ph.d.-delen
udgår af lovforslaget. Såfremt ændringsforslagene
ikke vedtages, stemmer partierne imod lovforslaget, da EL, ALT og
SF finder det urimeligt at forringe mulighederne for, at
ph.d.-studerende kan færdiggøre deres uddannelse.
Til nr. 5
Det følger af § 3, at
ophævelsen af ret til arbejdsløshedsdagpenge samtidig
med deltagelse i en ph.d.-uddannelse på under 20 timer om
ugen ikke finder anvendelse på medlemmer, som forud for den
2. januar 2017 modtager dagpenge under deltagelse i en
ph.d.-uddannelse, hvor uddannelsen gennemføres som en
deltidsuddannelse med et timetal på under 20 timer om ugen.
For sådanne medlemmer finder de hidtil gældende regler
i § 62 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. fortsat
anvendelse.
I forbindelsen med 1. behandling af
lovforslaget blev der fra flere sider peget på behovet for en
mere lempelig indfasning af denne del af lovforslaget
således, at de studerende og uddannelsesinstitutionerne
får et mere rimeligt varsel om de nye regler.
Det ønske er regeringen indstillet
på at opfylde.
Det foreslås derfor, at den allerede
foreslåede indfasning i lovforslagets § 3 udvides.
Konkret foreslås det, at lovens
§ 1, nr. 3, ikke finder anvendelse på medlemmer, som fra
den 2. januar 2017 til og med den 30. juni 2017 overgår til
at modtage dagpenge under deltagelse i en ph.d.-uddannelse, hvor
uddannelsen gennemføres som en deltidsuddannelse med et
timetal på under 20 timer om ugen. For sådanne
medlemmer finder de hidtil gældende regler i § 62 a i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. fortsat anvendelse i
perioden fra den 2. januar 2017 til og med den 30. juni 2017.
Det foreslås videre, at 1. og 2. pkt.
alene omfatter medlemmer, som er indplaceret i eller som
indplaceres i en dagpengeperiode, jf. § 55 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., i den omtalte periode.
I forhold til den i lovforslaget
foreslåede indfasningsregel i § 3 omfatter
ændringsforslaget således kun medlemmer, som fra den 2.
januar 2017 begynder at modtage arbejdsløshedsdagpenge under
gennemførelsen af et deltids-ph.d.-studium.
Det vil for denne gruppe af
dagpengemodtagere, i modsætning til medlemmer omfattet af
indfasningen i lovforslagets nuværende § 3, ikke
være muligt at modtage arbejdsløshedsdagpenge samtidig
med deltagelse i et ph.d.-deltidsstudium længere end til den
30. juni 2017. Dette gælder, uanset på hvilket
tidspunkt i perioden medlemmet påbegynder at modtage
arbejdsløshedsdagpenge under deltagelse i et
ph.d.-deltidsstudium.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
Den ændrede indfasning, der
følger af ændringsforslaget, medfører, at flere
ph.d.-studerende vil kunne modtage dagpenge i perioden fra den 2.
januar 2017 til den 30. juni 2017, svarende til i alt ca. 50 flere
helårspersoner i 2017.
Ændringsforslaget skønnes at
medføre direkte offentlige merudgifter til dagpenge og
aktivering af dagpengemodtagere på 10,7 mio. kr. i 2017
opgjort før skat og tilbageløb, jf.
nedenstående tabel.
Tabel: Samlede økonomiske
konsekvenser af ændringsforslaget i 2017
Mio. kr. 2017 pl. | 2017 | Stat | 3,6 | Kommuner | 7,1 | Samlede direkte
konsekvenser før skat og tilbageløb | 10,7 |
|
Merudgifterne i 2017 som følge af
ændringsforslaget optages på lov om
tillægsbevilling for 2017.
De samlede økonomiske konsekvenser
for kommunerne af ændringsforslaget skal forhandles med de
kommunale parter.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Karina Due (DF) Hans Andersen (V) Peter Juel
Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni Matthiesen
(V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Danny K. Malkowski (LA)
Rasmus Jarlov (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen
(S) nfmd. Mattias Tesfaye (S)
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL)
Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT)
Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 63
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 63
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om der kan være træghed i
opdateringen af uddannelsesregisteret, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvor mange ph.d. studerende der
oplever, at deres forsvar afholdes senere end 3 måneder efter
aflevering, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om udviklingen i den procentvise andel
af ph.d.-studerende, der ifølge ministeriets valgte metode
også modtager dagpenge, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om uddybning af de beregningstekniske
forudsætninger til bl.a. Aarhus Universitet, AC, AK-samvirke,
Aalborg Universitet og Københavns Universitet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om en beregning af de
samfundsmæssige konsekvenser, hvis de 25 pct. af de ph.d.
studerende, som der forventet i ministeriets beregninger afbryder
deres ph.d., ikke får færdiggjort deres
ph.d.-uddannelse, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm., om det er en fordel for dansk
forskning, økonomi og erhvervsliv at have en
højtuddannet arbejdsstyrke med flere ph.d.´er, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om at redegøre for, på
hvilke vilkår en ph.d. evt. ville kunne fortsætte sine
studier samtidig med modtagelse af dagpenge, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om at redegøre for, hvordan det
i praksis vil fungere, når den ph.d.-studerende må
opsige den igangværende ph.d. for at kunne modtage dagpenge,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
|