Fremsat den 9. november 2016 af transport- og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Ophævelse af hørekrav for
førere af motorkøretøjer)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som senest
ændret ved lov nr. 660 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 56, stk. 2, nr. 2, ændres
»syns- og høreevne« til:
»synsevne«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give
mulighed for at foretage ændringer i behandlingen af
ansøgninger om kørekort, hvor ansøger har
nedsat eller manglende hørelse.
Med ændringen af færdselsloven
skal det fremover være muligt at fjerne kravet om
tilstrækkelig høreevne for førere af visse
motorkøretøjer, hvor der ikke af hensyn til
færdselssikkerheden eksisterer et behov for, at
føreren er i besiddelse af en tilstrækkeligt god
hørelse. Med lovforslaget sikres det hermed, at de
helbredsmæssige krav, der stilles til førere af
motorkøretøjer, er tidssvarende i forhold til de
kompensationsmuligheder, der er til stede for disse
førere.
2. Baggrund
Behandlingen af sager på
kørekortområdet gennemgik i 2014 en administrativ
omstrukturering, hvor sagsbehandlingen pr. 1. oktober 2014 blev
flyttet fra de 12 politikredse til politiets to administrative
centre, Administrativt Center Øst og Administrativt Center
Vest.
Omstruktureringen medførte en
sagsophobning på kørekortområdet, der ledte til
længere sagsbehandlingstider for alle sagstyper, dog med
overvægt af de sager, hvori der indgår
helbredsoplysninger om ansøger. Transport- og
Bygningsministeriet har i den forbindelse igangsat en reformering
af kørekortområdet dels for at imødekomme
problemerne med lange sagsbehandlingstider og dels for at
afbureaukratisere behandlingen af kørekortsager for
borgerne.
Lovforslaget indgår som led i dette
reformarbejde, der har til formål at gøre
helbredskravene mere gennemsigtige for borgerne samt forenkle de
administrative processer.
3. Lovforslagets
hovedindhold
3.1 Gældende ret
Ifølge færdselslovens § 56,
stk. 2, nr. 2, er det et krav for udstedelse af kørekort, at
den person, der ønsker at erhverve kørekort, er i
besiddelse af tilstrækkelig syns- og høreevne samt i
øvrigt den fornødne åndelige og legemlige
førlighed.
Kørekortområdet er harmoniseret i
EU via Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2006/126/EF af
20. december 2006 om kørekort (»EU's 3.
kørekortdirektiv«), der fastsætter en
række minimumskrav for fysisk og psykisk egnethed for
førere af motorkøretøjer.
EU's 3. kørekortdirektiv er
implementeret ved bekendtgørelse nr. 312 af 25. marts 2015
om kørekort
(»kørekortbekendtgørelsen«). Kravene til
førerens helbred i færdselsloven suppleres af bilag 2
heri, der fastsætter de nærmere helbredskrav for
udstedelse af kørekort. Kravene til, hvornår en
fører er i besiddelse af den tilstrækkelige syns- og
høreevne, er specificeret heri.
3.2 Transport- og Bygningsministeriets
overvejelser
Kravet om, at en fører skal have
tilstrækkelig høreevne stammer fra lov nr. 125 af 29.
april 1913 om motorkøretøjer. Det følger af
bemærkningerne hertil, at det er et krav, at føreren
skal kunne »høre godt«. Indtil da, var det blot
et krav, at en fører var i besiddelse af den fornødne
synsevne.
Indførelsen af kravet må antages
at bero på, at høresansen i 1913 blev vurderet at
være af væsentlig betydning for førerens
orienteringsevne i trafikken. I dag er kravet imidlertid ikke
længere relevant, idet føreren lovligt kan
afskærme sig fra lydindtryk udefra gennem
køretøjets lydisolering og for eksempel afspilning af
musik, så længe kravet i færdselslovens § 3
om at føreren udviser agtpågivenhed under
kørslen overholdes.
Det nuværende krav i
færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 2, opstiller et
ufravigeligt krav om, at førere af
motorkøretøjer skal være i besiddelse af en god
hørelse, før kørekortkort kan udstedes. Det
vil efter den nuværende bestemmelse ikke være muligt at
fastsætte regler om, at der ikke stilles krav til en
førers høreevne.
Transport- og Bygningsministeriets arbejde med
en reform af kørekortområdet har særligt haft
fokus på at eliminere overimplementering af EU's 3.
kørekortdirektiv og bringe Danmarks regulering på
kørekortområdet på niveau med EU-reglerne.
EU's 3. kørekortdirektiv skelner i
forbindelse med helbredskrav mellem førere af
køretøjer i gruppe 1 og gruppe 2.
Gruppe 1 omfatter køretøjer i
kategorierne AM (stor knallert), A1 (lille motorcykel), A2
(mellemstor motorcykel), A (stor motorcykel), B (almindelig bil) og
B/E (almindelig bil med stort
påhængskøretøj) samt kørekort til
traktor/motorredskab.
Gruppe 2 omfatter køretøjer i
kategorierne C1 (lille lastbil), C1/E (lille lastbil med stort
påhængskøretøj), C (stor lastbil), C/E
(stor lastbil med stort påhængskøretøj),
D1 (lille bus), D1/E (lille bus med stort
påhængskøretøj), D (stor bus) og D/E
(stor bus med stort påhængskøretøj) samt
B (almindelig bil) og D (stor bus), som anvendes til
erhvervsmæssig personbefordring eller kørekort med
påtegning om godkendelse om kørelærer.
Hvad angår hørekrav, indeholder
EU's 3. kørekortdirektiv ingen minimumskrav til
førere af køretøjer i gruppe 1. For
førere i gruppe 2, følger det derimod af direktivet,
at disse skal gennemgå en lægeundersøgelse af
blandt andet syns- og høreevne, før kørekort
kan udstedes. Årsagen til de strengere krav for førere
af køretøjer i gruppe 2 er, at denne gruppe omfatter
store og tunge køretøjer, der oftest anvendes i
erhvervsmæssigt øjemed.
En fjernelse af hørekravet fra
færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 2, vil gøre det
muligt at flugte de danske helbredskrav med dem, der følger
af EU's 3. kørekortdirektiv.
Selvom kravene udgår for gruppe
1-førere, vil det ikke efter direktivet være muligt at
fjerne kravet om lægeundersøgelse for førere i
gruppe 2 med nedsat eller manglende hørelse.
Der er allerede i dag mulighed for, at
personer med nedsat eller manglende høreevne kan få
udstedt kørekort på baggrund af en udtalelse fra egen
læge eller speciallæge, under hensyntagen til
kompensationsmulighederne. Det er politiet, der træffer
afgørelse om, om kørekort kan udstedes. Hvor politiet
skønner det nødvendigt, kan politiet i forbindelse
med behandlingen af sagen indhente en indstilling fra Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Sundhedsstyrelsens vejledning til vurdering af
helbredskrav for førere af motorkøretøjer
fastsætter de forhold, lægen skal lægge
vægt på i forbindelse med denne udtalelse. Det
følger heraf, at to monterede sidespejle på
køretøjet er tilstrækkeligt til at kompensere
for nedsat eller manglende hørelse hos føreren.
Det er allerede en betingelse for, at et
motorkøretøj kan EU-typegodkendes, at
køretøjet er udstyret med to sidespejle. Der
eksisterer dog ikke nationalt regler om, at personbiler (kategori
B) eller motorcykler med en tophastighed på 100 km/t. skal
være monteret med to sidespejle. Det er dog praksis, at
motorkøretøjer, der fra produktionen er udstyret med
to sidespejle, påbydes retablering i forbindelse med syn af
køretøjet, såfremt det ene sidespejl i
mellemtiden er afmonteret. Transport- og Bygningsministeriet vil
ændre de nationale regler på området,
således at der også efter dansk ret vil være krav
om to sidespejle på personbiler samt alle typer motorcykler,
der er EU-typegodkendt med to sidespejle. Det samme gør sig
gældende for knallert (kategori AM), hvor der ikke efter
hverken EU-ret eller dansk ret er krav om to sidespejle. Det
vurderes, at de fleste knallerter alligevel konstrueres med to
sidespejle.
For øvrige typer motorcykler med en
maksimal hastighed på over 100 km/t. (kategorierne A, A1 og
A2) er der i alle tilfælde krav om to monterede sidespejle
på køretøjet.
På denne baggrund findes det ikke, at
der vil være nævneværdige situationer, hvor en
fører med nedsat eller manglende hørelse ikke har den
fornødne kompensationsmulighed i form af to sidespejle, da
langt de fleste køretøjer konstrueres hermed.
Det er derfor Transport- og
Bygningsministeriets vurdering, at en ophævelse af
hørekravet i færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 2,
ikke vil have negativ indvirkning på
færdselssikkerheden.
3.3. Den
foreslåede bestemmelse
Lovforslaget ændrer færdselslovens
§ 56, stk. 2, nr. 2, således at krav om
tilstrækkelig høreevne i forbindelse med udstedelse af
kørekort udgår af bestemmelsen.
Dette giver mulighed for en ændring af
kørekortbekendtgørelsen, der betyder, at der
fremadrettet ikke vil blive stillet krav om høreevne for
personer, der ansøger om kørekort til
køretøjer i kategorierne AM, A1, A2, A, B og B/E samt
kørekort til traktor/motorredskab.
Lovændringen er nødvendig for at
fjerne kravet om høreevne, da der ikke i en
bekendtgørelse kan udstedes regler, der strider imod lov.
Transport- og bygningsministerens bemyndigelse til at
fastætte regler efter færdselslovens § 56, stk. 5,
er således begrænset til at holde sig inden for
færdselslovens grænser. Hermed kan der ikke stilles
lempeligere krav til helbred, herunder krav til høreevne,
end dem, der følger af færdselsloven.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget forventes at medføre en
mindre administrativ lettelse for politiet og kommunerne. Lettelsen
er en følge af, at ansøgninger om udstedelse og
fornyelse af kørekort for førere med nedsat eller
manglende hørelse ikke længere vil skulle behandles
ved politiet. Kommunerne vil i den forbindelse få en
administrativ lettelse, da der i disse sager ikke vil skulle ske
oversendelse til eller korrespondance med politiet. Styrelsen for
Patientsikkerhed vil ligeledes opleve en mindre administrativ
lettelse som konsekvens af, at sagerne ikke længere skal
behandles i politiet.
Lovforslaget vurderes ikke at give anledning
til kompensation i relation til Det Udvidede Totalbalanceprincip
(DUT), da de forventede administrative konsekvenser er af
begrænset størrelse. Det forventes derfor ikke, at
forslaget herudover har økonomiske konsekvenser.
Der er kun tale om en mindre del af den
samlede mængde sager, der udgår som følge heraf.
Det skyldes, at de sager, hvori der indgår oplysninger om
nedsat hørelse, ofte vedrører ældre
førere og dermed også ofte indeholder andre
helbredsoplysninger.
Det forventes samlet set, at forslaget vil
medvirke til en reduktion i sagsbehandlingstiden på
kørekortområdet.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil medføre en
administrativ lettelse for de borgere, der har nedsat eller
manglende hørelse. Disse borgere vil fremover gennemgå
en enklere procedure ved ansøgning om udstedelse eller
fornyelse af kørekort, da der ikke kræves inddragelse
af politiet og eventuelt Styrelsen for Patientsikkerhed, ligesom
der ikke kræves en særlig lægeudtalelse om
høreevne.
Det ventes herudover, at lovforslaget vil
medvirke til en lille reduktion i sagsbehandlingstiden i
kørekortsager generelt.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Direktiv 2006/126/EF om kørekort
(»3. kørekortdirektiv«) fastsætter en
række mindstekrav med hensyn til fysisk og psykisk egnethed
til at føre motorkøretøj.
Direktivet fastsætter alene krav om
hørelse for gruppe 2-førere, og der er derfor ingen
EU-retlige hindringer for at lade kravet udgå for så
vidt angår gruppe 1-førere. Området vil fortsat
være reguleret i kørekortbekendtgørelsen, der
implementerer EU's 3. kørekortdirektiv.
Lovforslaget er en del af et større
arbejde på kørekortområdet, der har fokus
på at fjerne eventuel overimplementering på af EU's 3.
kørekortdirektiv. Ændringen af færdselsloven
skal således gøre det muligt, at foretage
ændringer i kørekortbekendtgørelsen så
der ikke stilles strengere krav heri, end hvad der følger af
EU's 3. kørekortdirektiv.
9. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 21. september 2016 til den 12. oktober 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige
byretter, Advokatrådet, Autobranchen Danmark,
Automobilbranchens Handels- og Industriforening,
Beredskabsstyrelsen, Cyklistforbundet, Danmarks Tekniske
Universitet - Institut for Transport (DTU Transport), Danmarks
Motor Union, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union,
Dansk Byggeri, Dansk Standard, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI),
Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køreskole
Forening, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater,
Danske Biludlejere, Danske Kørelæreres Landsforbund,
Danske Motorcyklister, Danske Regioner, Danske Seniorer, De Danske
Bilimportører, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Falck Danmark
A/S, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk,
Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Frie
Kørelærere, Foreningen af offentlige anklagere,
Forsikring og Pension, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL),
Høreforeningen, Håndværksrådet, Institut
for Menneskerettigheder, International Transport Danmark (ITD),
Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening (KL),
Køreprøvesagkyndiges Landsforening, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Landsforeningen af Polio Trafik- og Ulykkesskadede, NOAH-Trafik,
Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet
for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik,
Styrelsen for Patientsikkerhed, Sundheds- og
Ældreministeriet, Sundhedsstyrelsen, Trafikforskningsgruppen
ved Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i Danmark,
Veteranknallertklubben Aktiv, Ældre Sagen, Danske
Handicaporganisationer, Cochlear Implant Foreningen, Danske
Døves Landsforbund, Sønderjysk Døveforening,
Kolding Døveforening, Døveforeningen Midt-Vest,
Aarhus Døveforening, Aalborg Tegnsprogsforening, Midtjysk
Døveforening, Næstved Døveforening,
Døveforeningen af 1866, Dansk Handicapforbund, Frederikshavn
Høreforening, Hjørring Høreforening, Esbjerg
Døveforening, Mariagerfjord Høreforening, Rebild
Høreforening, Thisted Høreforening, Vesthimmerland
Høreforening, Aalborg Høreforening, Favrskov
Høreforening Jammerbugt Høreforening, Hedensted
Høreforening, Holstebro Høreforening, Horsens
Høreforening, Norddjurs Høreforening, Randers
Høreforening, Herning Høreforening Syddjurs
Høreforening, Viborg Høreforening, Aarhus
Høreforening, Struer Høreforening, Billund
Høreforening, Esbjerg Høreforening, Faaborg-Midtfyn
Høreforening, Ringkøbing-Skjern Høreforening,
Middelfart Høreforening, Sønderborg
Høreforening, Varde Høreforening vejen
Høreforening, Vejle Høreforening, Aabenraa
Høreforening, Årø Høreforening,
Svendborg Høreforening, Guldborgsund Høreforening,
Holbæk Høreforening, Næstved
Høreforening, Odsherred Høreforening Roskilde
Høreforening, Slagelse Høreforening, Sorø
Høreforening, Fredensborg Høreforening, Frederiksberg
Høreforening, Gentofte Høreforening, Gladsaxe
Høreforening, Egedal Høreforening, Glostrup
Høreforening, Halsnæs Høreforening,
Brøndby Høreforening, Bornholm Høreforening,
Helsingør Høreforening, Ballerup Høreforening,
Herlev Høreforening, Vordingborg Høreforening,
Hvidovre Høreforening, Stevns Høreforening,
Høje-Taastrup Høreforening, København
Høreforening, Lolland Høreforening, Tårnby
Høreforening Vallensbæk Høreforening,
Rødovre Høreforening, Rudersdal Høreforening,
Lyngby-Taarbæk Høreforening, Sammenslutningen af Unge
med Handicap (SUMH), Tegnbuen, Odense Høreforening
Fredericia Tegnsprogsforening, Vejle Døveforening
Vestsjællands Døveforening, Fyns Døveforening,
Horsens Døveforening, Sydhavsøernes
Døveforening, Decibel, Handicappede Studerende og
Kandidater.
10. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget vurderes ikke at give
anledning til kompensation i relation til Det Udvidede
Totalbalanceprincip (DUT), da de forventede administrative
konsekvenser er af begrænset størrelse. Det forventes
derfor ikke, at forslaget herudover har økonomiske
konsekvenser. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Der vil ske en mindre administrativ
lettelse for stat og kommuner som følge af, at sager om
høreevne ikke skal behandles i politiets administrative
centre og eventuelt ved Styrelsen for Patientsikkerhed. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Borgere med nedsat hørelse vil
fremover gennemgå en enklere procedure ved ansøgning
om udstedelse eller fornyelse af kørekort. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Minimumskrav til fysisk og psykisk
egnethed til kørekort er harmoniseret på EU-niveau i
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 126/2006/EF af 20.
december 2006 om kørekort (3.
kørekortdirektiv). Lovforslaget er en del af et større
arbejde på kørekortområdet, der har fokus
på at fjerne eventuel overimplementering på af EU's 3.
kørekortdirektiv. Da 3. kørekortdirektiv alene
stiller krav om høreevne for gruppe 2-førere, vil
forslaget ikke være i strid med de EU-retlige regler på
området. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Efter færdselslovens § 56, stk. 2.
nr. 2, er det et krav for udstedelse af kørekort, at
føreren er i besiddelse af tilstrækkelig syns- og
høreevne. Hermed skal der foreligge en
lægeundersøgelse af henholdsvis synsevne og
høreevne, før kørekort kan udstedes.
Det foreslås at lade krav til
høreevne udgå af bestemmelsen. Der vil således
ikke være krav i færdselsloven om, at alle
førere skal have en tilstrækkelig hørelse. Det
bliver hermed muligt for transport- og bygningsministeren at
fastsætte bestemmelser om, at det kun er førere af
visse køretøjskategorier, der skal have en
tilstrækkeligt god høreevne.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, for at de
administrative lettelser for henholdsvis borgerne og det offentlige
kan få virkning snarest muligt.
Til § 3
Det følger af færdselslovens
§ 143, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
På den baggrund fremgår det af
lovforslagets § 3, at de foreslåede ændringer
ligeledes ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som senest
ændret ved lov nr. 660 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | §
56. - - - | | 1. I § 56, stk. 2, nr. 2, ændres
»syns- og høreevne« til:
»synsevne« | Stk. 2, nr. 2),
er i besiddelse af tilstrækkelig syns- og høreevne
samt i øvrigt af den fornødne åndelige og
legemlige førlighed. | | | Stk.
3-5. - - - | | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|