Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 16. december 2016
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Sund og Bælt
Holding A/S
(Oprettelse af nyt selskab til varetagelse
af betalingsanlæg på brugerfinansieret infrastruktur,
vilkår for A/S Femern Landanlæg, adgang til anvendelse
af finansielle transaktioner m.v.)
§ 1
I lov nr. 588 af 24. juni 2005 om Sund og
Bælt Holding A/S, som ændret ved § 1 i lov nr. 581
af 4. maj 2015 og § 126 i lov nr. 686 af 27. maj 2015,
foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Holdingaktieselskabet« og
»holdingaktieselskabet« til: »Sund og Bælt
Holding A/S«, og »holdingaktieselskabets« til:
»Sund og Bælt Holding A/S'«.
2. § 1,
stk. 1, affattes således:
»Sund og Bælt Holding A/S ejer aktierne
i A/S Storebæltsforbindelsen, A/S
Øresundsforbindelsen, Sund og Bælt Partner A/S,
BroBizz A/S, A/S Femern Landanlæg og selskabet oprettet i
henhold til § 6. Sund og Bælt Holding A/S kan for
selskaber, som Sund og Bælt Holding A/S ejer helt eller
delvis, direkte eller indirekte, varetage opgaver i form af styring
af finansiering, drift og vedligeholdelse. Sund og Bælt
Holding A/S kan overlade disse opgaver til selskaber, som Sund og
Bælt Holding A/S ejer helt eller delvis, direkte eller
indirekte.«
3. I
§ 3 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om administration af den faste vejforbindelse over Storebælt
og tilslutningsanlægget for vejtrafik til den faste
forbindelse over Øresund, herunder regler om adgangen til at
klage over afgørelser, der er truffet som led i
administrati?onen heraf.«
4. I
§ 4, stk. 1, indsættes som
3. og 4.
pkt.:
»Banedanmark forestår vedligeholdelse
af og reinvesteringer i den del af de danske
jernbanelandanlæg til den faste forbindelse over Femern
Bælt, der ejes af Banedanmark, og afholder udgifterne hertil.
A/S Femern Landanlæg forestår vedligeholdelse af og
reinvesteringer i den del af de danske jernbanelandanlæg til
den faste forbindelse over Femern Bælt, der ejes af A/S
Femern Landanlæg, jf. dog stk. 4, og afholder udgifterne
hertil.«
5. § 4,
stk. 3, 3. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»Banedanmark og A/S Femern Landanlæg
indgår aftale om samarbejde vedrørende forvaltning og
drift af de danske jernbanetilslutningsanlæg til den faste
forbindelse over Femern Bælt. Aftalen skal specificere
de trafikale, tekniske og sikkerhedsmæssige minimumskrav, som
A/S Femern Landanlægs jernbaneinfrastruktur skal opfylde, jf.
dog stk. 4.«
6. I
§ 4 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om hel eller delvis overdragelse af ansvaret for
vedli?geholdelse af og reinvesteringer i den del af
jernbanetilslutningsanlægget, der ejes af A/S Femern
Landanlæg, til Banedanmark. Banedanmark og A/S Femern
Landanlæg indgår i forbindelse med denne overdragelse
aftale om samarbejde herom. Udgifterne til vedligeholdelse og
reinvesteringer afholdes som foreskrevet i stk. 1, 3. og 4.
pkt.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.
7. I
§ 4, stk. 4, 1. pkt., der bliver
stk. 5, 1. pkt., ændres »én gang
årligt« til: »hvert andet år eller på
begæring af Banedanmark, A/S Storebæltsforbindelsen,
A/S Øresundsforbindelsen eller A/S Femern
Landanlæg«, og »de i stk. 3 nævnte
aftaler« til: »de aftaler, der er nævnt i stk. 3
og stk. 4, 2. pkt«.
8. I
§ 4, stk. 4, 2. pkt., der bliver
stk. 5, 2. pkt., ændres »A/S
Storebæltsforbindelsen og A/S
Øresundsforbindelsen« til: »A/S
Storebæltsforbindelsen, A/S Øresundsforbindelsen og
A/S Femern Landanlæg«.
9. I
§ 4, stk. 4, 3. pkt., der bliver
stk. 5, 3. pkt., ændres »de i stk. 3 nævnte
aftaler« til: »de aftaler, der er nævnt i stk. 3
og stk. 4, 2. pkt.«
10. I
§ 4, stk. 5, der bliver stk. 6,
ændres »A/S Storebæltsforbindelsen og A/S
Øresundsforbindelsen« til: »A/S
Storebæltsforbindelsen, A/S Øresundsforbindelsen og
A/S Femern Landanlæg«.
11. §
5 affattes således:
»§ 5. Sund og Bælt
Partner A/S kan på et forretningsmæssigt grundlag
udføre rådgivning vedrørende planlægning,
forberedelse, finansiering og anlæg samt drift og vedligehold
af infrastruktur.«
12. §
6 affattes således:
»§ 6. Sund og Bælt
Holding A/S kan stifte et aktieselskab, der har til formål
på forretningsmæssigt grundlag at forestå
etablering, drift og vedligehold af elektroniske
bompengesy?stemer og lignende betalingsanlæg i
forbindelse med brugerfinansieret infrastruktur i
Danmark.«
13. §
7 affattes således:
Ȥ 7. BroBizz A/S har
til formål at være udsteder af brobizzordningen og
lignende tjenester med relation til transport og
infrastruktur.«
14. I
§ 8, stk. 2, ændres
»de i stk. 2 nævnte aktieselskaber« til:
»de aktieselskaber, der er nævnt i stk. 1,«.
15. I
§ 9 ændres
»aktieselskabsloven« til:
»selskabsloven«.
16. I
§ 10, stk. 1 og stk. 2, 1. og 2.
pkt., indsættes efter »lån«:
»og benytte andre finansielle transaktioner«.
17. § 10,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 3-5.
18. I
§ 10, stk. 4, 2. pkt., der bliver
stk. 3, 2. pkt., ændres »betaling af renter og
afdrag« til: »lån og andre finansielle
transaktioner for de selskaber, der er nævnt i stk. 1 og
2«.
19. § 10,
stk. 6, der bliver stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Sund og Bælt Holding A/S, A/S Storebæltsforbindelsen,
A/S Øresundsforbindelsen, Femern A/S og A/S Femern
Landanlæg må ikke udstede garantier for de
forpligtelser, der påhviler selskaberne nævnt i
§§ 5-7.«
20. I
§ 11 ændres
»instrumenter« til: »transaktioner«.
21. § 16,
stk. 4, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 4.
A/S Storebæltsforbindelsen kan pålægge
føreren af et køretøj, der benytter
motorvejsforbindelsen uden retmæssig betaling herfor, at
betale et tillæg ud over den normale betaling. Tillæg
fastsættes af transport-, bygnings- og boligministeren.
Stk. 5. For
betaling af tillæg efter stk. 4 hæfter, medmindre det
godtgøres, at føreren uberettiget er i besiddelse af
køretøjet, tillige
1) den
registrerede ejer af køretøjet,
2) den
registrerede bruger af køretøjet eller
3) den juridiske
eller fysiske person, der har indgået den aftale, som
føreren har anvendt, om benyttelse af
motorvejsforbindelsen.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.
22. § 16,
stk. 5, der bliver stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
Betales almindelig takst efter stk. 1 eller tillæg efter stk.
4 ikke rettidigt, tillægges beløbet renter i henhold
til rentelovens § 5, stk. 1 og 2. Renten skal betales fra
forfaldsdagen, som er 30 dage efter den dag, selskabet har afsendt
eller fremsat anmodning om betaling. Skyldneren skal ikke betale
renter for det tidsrum, der ligger forud for modtagelsen af
anmodningen. Selskabet kan opkræve inddrivelsesomkostninger
og rykker- og inkassogebyrer i henhold til rentelovens §§
9 a og 9 b.«
23. I
§ 16, stk. 7, der bliver stk. 8,
ændres »De i stk. 1-6 nævnte betalinger«
til: »De betalinger, der er nævnt i stk.
1-7,«.
24. § 17,
stk. 1, affattes således:
»A/S Storebæltsforbindelsen, A/S
Øresundsforbindelsen, Øresundsbro Konsortiet I/S og
A/S Femern Landanlæg kan foretage tv-overvågning
på henholdsvis den faste forbindelse over
Storebælt, den faste forbindelse over Øresund og
tilslutningsanlægget til den faste forbindelse over Femern
Bælt, herunder betalingsanlæg og
tilslutningsanlæg for vej- og togtrafik, og foretage
registrering og opbevaring af billeder fra denne overvågning.
Der skal ved skiltning eller på anden tydelig måde
gives oplysninger herom.«
25. I
§ 17 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
A/S Storebæltsforbindelsen, A/S Øresundsforbindelsen
og Øresundsbro Konsortiet I/S kan foretage automatisk
registrering af nummerplader med henblik på at
understøtte betalingsopkrævningen.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
26. I
§ 17, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »ejer (bruger) af køretøjet«
til: »ejer af køretøjet, bruger af
køretøjet eller den juridiske eller fysiske person,
der har indgået den aftale, som føreren har anvendt,
om benyttelse af motorvejsforbindelsen,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2017.