Fremsat den 5. oktober 2016 af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Det Centrale
Personregister
(Indførelse af ret til at få
indsat en markering i CPR om, at borgeren ønsker at advare
mod kreditgivning i vedkommendes navn)
§ 1
I lov om Det Centrale Personregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 5 af 9. januar 2013, som ændret
bl.a. ved § 1 i lov nr. 622 af 12. juni 2013, lov nr. 311 af
29. marts 2014, § 15 i lov nr. 552 af 2. juni 2014 og senest
ved § 12 i lov nr. 742 af 1. juni 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
overskriften til kapitel 7
indsættes efter »oplysninger«:
»m.v.«
2. I
§ 29 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Enhver, der er fyldt 15 år, har ret til ved henvendelse til
sin bopælskommune at få indsat en markering i CPR om,
at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn med henblik på, at oplysning herom fra CPR
kan videregives til offentlige myndigheder og private i
overensstemmelse med §§ 31, 32, 38, 39 og 42.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
3. I
§ 29, stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes som 2. pkt.:
Ȥ 28, stk. 2, finder endvidere
anvendelse ved anmodning om at få indsat en markering i CPR
om, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn efter stk. 3 og anmodning om ophævelse af
en sådan markering.«
4. I
§ 38, stk. 2, indsættes
efter nr. 4 som nyt nummer:
»5)
eventuel markering af, at vedkommende ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn, jf. § 29, stk.
3,«.
Nr. 5-10 bliver herefter nr. 6-11.
5. I
§ 38, stk. 2, nr. 10, der bliver
nr. 11, ændres »nr. 1-9« til: »nr.
1-10«.
6. I
§ 42, stk. 2, indsættes
efter nr. 4 som nyt nummer:
»5)
eventuel markering af, at vedkommende ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn, jf. § 29, stk.
3,«.
Nr. 5-9 bliver herefter nr. 6-10.
7. I
bilag 1, nr. 10, 1. pkt., udgår
»eller«, og efter »§ 29, stk. 2«
indsættes: », eller markering af, at vedkommende
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn, jf.
§ 29, stk. 3«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
| | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser | | 2.3. | Lovforslagets indhold | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | | | | | | | |
|
1. Indledning og baggrund
Formålet med lovforslaget er at indføre mulighed
for, at enhver borger, der er fyldt 15 år, hurtigt og enkelt
ved digital selvbetjening kan få indsat en markering i Det
Centrale Personregister (CPR) om, at vedkommende ønsker at
advare mod kreditgivning i vedkommendes navn.
Det kan f.eks. ske i forbindelse med, at borgeren har mistet sit
pas, kørekort eller andre personlige
identifikationsdokumenter og i den forbindelse er bekymret for, at
dokumentet vil blive benyttet i forbindelse med identitetsmisbrug.
Der kan også være tale om, at en borger har været
udsat for identitetsmisbrug og nu ønsker at gøre
lån- og kreditgivere opmærksomme på, at disse
ikke umiddelbart skal yde lån eller kredit til personer, der
udgiver sig for at være den pågældende.
Formålet med lovforslaget er endvidere, at oplysninger om
sådanne markeringer fra CPR kan videregives til offentlige
myndigheder og private virksomheder med en berettiget interesse
heri. Markering i CPR om, at borgeren ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn, vil således kunne
indgå i virksomhedernes stillingtagen til, om der i et
konkret tilfælde er grundlag for at yde lån eller
kredit til en borger. Lovforslaget kan herved medvirke til at
forhindre konkrete tilfælde af identitetsmisbrug.
Regeringen ønsker at styrke indsatsen mod
identitetsmisbrug. Det kan have store og uoverskuelige konsekvenser
for den enkelte borger, hvis identitet misbruges, når
borgeren bliver mødt med krav om betaling for lån
eller kredit, som borgeren ikke kender til. Denne form for
kriminalitet giver samtidig tab for erhvervslivet, som kan
være svære at gardere sig imod.
Det er derfor ønskeligt, at såvel borgere som
virksomheder kan have tillid til, at samhandlen sker på
trygge og reelle vilkår. Med lovforslaget stilles et redskab
til rådighed for borgere og virksomheder, som kan medvirke
til at forebygge identitetsmisbrug eller - i de tilfælde,
hvor identitetsmisbrug allerede har fundet sted - medvirke til at
hindre yderligere tilfælde af misbrug.
Lovforslaget bygger på frivillighed. Det vil således
være frivilligt for borgerne, om de ønsker at få
indsat en markering i CPR om advarsel mod kreditgivning, ligesom
det vil være frivilligt for virksomhederne, om de
ønsker adgang til oplysninger herom fra CPR. Ved at stille
en offentlig, landsdækkende løsning til
rådighed, som er enkel og sikker at benytte for såvel
borgere som virksomheder, vurderes det, at den bedste effekt og
udbredelse opnås. Der er herved også henset til, at et
initiativ omkring blokering af stjålne identitetsoplysninger
har været efterspurgt af såvel forbrugerorganisationer
som erhvervsliv.
Det er ikke hensigten med lovforslaget at regulere, hvilken
betydning virksomhederne skal tillægge en markering i CPR om,
at en borger ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn. Det vil i sagens natur bero på en konkret
vurdering i det enkelte tilfælde, som skal foretages af
virksomhederne.
Oplysning om en sådan markering vil kunne indgå som
et redskab i virksomhedernes stillingtagen til, om der i et konkret
tilfælde er grundlag for at yde lån eller kredit.
Lovforslaget vil herved kunne medvirke til at forhindre konkrete
tilfælde af identitetsmisbrug, f.eks. i forbindelse med salg
af mobiltelefoner, computere eller andre varer på kredit.
Oplysning om markering i CPR om, at en borger ønsker at
advare mod kreditgivning i vedkommendes navn, vil således i
almindelighed være et signal til virksomhederne om at udvise
særlig opmærksomhed, før der ydes lån
eller kredit. Herved undgår virksomhederne også at lide
tab som følge af identitetsmisbrug.
Forslaget om at indføre adgang til at få indsat en
markering i CPR om, at en borger ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn, skal ses i sammenhæng med
den generelle indsats mod identitetsmisbrug. Bekæmpelse af
identitetsmisbrug kræver en bredspektret indsats, som
involverer politiet i forhold til at opklare og forebygge de
forbrydelser, der er forbundet hermed, og samtidig involverer en
række andre myndigheder, den enkelte borger samt de relevante
virksomheder og brancheorganisationer.
Det er således også centralt i forhold til
forebyggelse af identitetsmisbrug, at der sker en
bevidstgørelse blandt borgerne. Regeringen ønsker
derfor bl.a. også at sætte fokus på en
højere sikkerhedsbevidsthed blandt borgerne, og med
afsæt i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi
for 2016-2020 igangsættes derfor løbende
informationskampagner og indsatser om god digital adfærd.
Det er samtidig afgørende, at virksomhederne fortsat har
fokus på at gennemføre den identitetskontrol, der er
nødvendig for at opnå størst mulig sikkerhed
for, at den person, som virksomheden handler med, faktisk er den,
som vedkommende udgiver sig for at være.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Det er i dag ikke muligt at få indsat en markering i CPR
om, at en borger ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn.
Det er et grundlæggende formål med lov om Det
Centrale Personregister (CPR-loven) at sikre, at CPR indeholder
grundlæggende personoplysninger om enhver, der har et
personnummer, jf. CPR-lovens § 1, nr. 2.
Efter CPR-lovens § 4, stk. 1, registreres enhver med et
personnummer tildelt efter CPR-lovens § 3, stk. 1, i CPR med
de oplysninger, der er anført i bilag 1 til loven.
De oplysninger, der kan registreres i CPR om en person med et
personnummer, er således udtømmende opregnet i
CPR-lovens bilag 1. I bilag 1 til loven er det angivet, at der i
CPR registreres grundlæggende personoplysninger om bl.a.
navn, adresse, fødselsregistreringssted, statsborgerskab
m.v., men også en række mulige beskyttelsesoplysninger
knyttet til en person i form af navne- og adressebeskyttelse, jf.
CPR-lovens § 28, lokalvejviserbeskyttelse, jf. lovens §
29, stk. 1, samt markering af, at en person frabeder sig
henvendelser, der sker i markedsføringsøjemed, jf.
lovens § 29, stk. 2.
Markering i CPR om, at en borger ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn, er ikke blandt de
personoplysninger, der er opregnet i bilag 1 til CPR-loven, og
CPR-loven indeholder derfor ikke hjemmel til at registrere
oplysninger herom.
Efter CPR-lovens kapitel 8 kan oplysninger i CPR videregives til
offentlige myndigheder i nærmere bestemt omfang.
For så vidt angår videregivelse til private kan
Social- og Indenrigsministeriet efter CPR-lovens kapitel 10
videregive nærmere bestemte oplysninger fra CPR til private
om en større afgrænset kreds af personer, og efter
CPR-lovens kapitel 12 kan kommunalbestyrelserne videregive
nærmere bestemte enkeltoplysninger m.v. til private.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser
CPR-systemet er velegnet til både registrering og
distribution af data. Derfor foreslås det at etablere en
løsning baseret på CPR. Det er herved muligt at
tilvejebringe en løsning i offentligt regi, hvor der med
baggrund i en eksisterende og velfungerende digital infrastruktur
hurtigt og enkelt kan registreres markering i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn, som
virksomhederne kan tilgå via de snitflader, de i forvejen har
til CPR-systemet.
CPR indeholder data om alle personer med bopæl i Danmark
og personer med et såkaldt administrativt personnummer. Det
giver mulighed for at etablere en landsdækkende ordning.
CPR-systemet indeholder allerede i dag oplysninger om
forskellige beskyttelsesordninger, som den enkelte borger efter
ønske kan få registreret, og som i hovedsagen er
baseret på digital selvbetjening. Det er således ikke
fremmed i CPR-sammenhæng at registrere oplysninger, der har
til formål at yde borgeren forskellige former for beskyttelse
på grundlag af borgerens eget ønske herom.
Der vil på samme måde kunne etableres en ordning,
hvor borgere, som ønsker en markering i CPR om, at
vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn, hurtigt og enkelt - via digital selvbetjening -
kan få registreret en sådan markering i CPR. Den
foreslåede løsning giver mulighed for at
indsætte en sådan markering i CPR i de tilfælde,
hvor borgerens pas eller kørekort er stjålet eller
på anden vis er bortkommet. Det vil også være
muligt i andre tilfælde at få indsat en sådan
markering i CPR, f.eks. fordi en borger har været udsat for
identitetsmisbrug og nu frygter for i fremtiden at blive udsat for
yderligere misbrug.
Formålet med CPR er bl.a., at oplysningerne i CPR på
en hensigtsmæssig måde kan videregives til offentlige
myndigheder og private med en berettiget interesse heri.
CPR-systemet indeholder derfor allerede en digital infrastruktur
med en række services for bl.a. virksomheders tilgang til
oplysninger fra CPR. Det betyder, at en løsning kan baseres
på systemer, som store dele af erhvervslivet allerede har
implementeret, og som med få og enkle tilpasninger kan
opsættes til også at modtage oplysninger om markering i
CPR om, at borgeren ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn. Dermed sikres en hurtig og omkostningseffektiv
løsning for erhvervslivet.
En løsning for registrering i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn,
vurderes således samlet set at indeholde fordele i forhold
til at forebygge tilfælde af identitetsmisbrug.
Det er fundet rigtigst at foreslå, at den, der anmoder om
at få indsat en markering i CPR om, at vedkommende
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn, skal
være fyldt 15 år på tidspunktet for indgivelsen
af anmodningen. Det skyldes, at unge, der er fyldt 15 år,
generelt må antages at besidde den fornødne modenhed
og således bl.a. kan få udstedt NemID og betjene sig
selv digitalt. Desuden kan det i visse tilfælde forekomme, at
unge under 18 år påtager sig gældsforpligtelser.
Det gælder f.eks. en umyndig, der er fyldt 15 år, og
som har tilladelse til at udøve næring eller
virksomhed, idet den pågældende på egen
hånd kan indgå de retshandler, som falder inden for
virksomhedens område, jf. værgemålslovens §
43, stk. 2, herunder køb på kredit og optagelse af
lån.
Det er derimod ikke fundet relevant, at unge under 15 år
kan få indsat en markering i CPR om, at vedkommende
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn,
uanset om forældremyndighedsindehaverne måtte
ønske det på den unges vegne. Baggrunden herfor er, at
unge under 15 år ikke kan indgå låne- eller
kreditaftaler.
2.3. Lovforslagets indhold
Ved lovforslaget gøres det muligt for borgere, som
ønsker det, at få indsat en markering i CPR om, at
vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn.
Der er ikke knyttet betingelser til muligheden for at få
indsat en sådan markering. Det er således ikke en
betingelse, at borgeren har været udsat for
identitetsmisbrug, eller at borgerens pas eller kørekort er
blevet stjålet. Enhver kan dermed uden nærmere
begrundelse få registreret en sådan markering i
CPR.
Formålet med lovforslaget er, at borgere og virksomheder
får bedre mulighed for at beskytte sig mod identitetsmisbrug.
Det kan imidlertid ikke afvises, at nogle borgere ud fra andre
bevæggrunde får indsat den foreslåede markering i
CPR, f.eks. ud fra et ønske om at vanskeliggøre
yderligere gældssætning som følge af, at de
pågældende mangler betalingsevne eller oplever
vanskeligheder ved at administrere deres økonomi.
Det er dog en betingelse, at borgeren er fyldt 15 år
på tidspunktet for anmodningen om at få indsat en
markering i CPR om, at vedkommende ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn.
Såfremt en borger har fået indsat en sådan
markering, vil markeringen først blive ophævet,
når borgeren anmoder herom, jf. herved CPR-lovens § 30,
stk. 2. Oplysninger om tidligere indsat markering i CPR af, at
borgeren ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes
navn, bevares historisk i CPR.
Der vil ikke være begrænsninger i forhold til, hvor
mange gange borgeren kan anmode om at få indsat en markering
i CPR om, at borgeren ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn, henholdsvis få ophævet en allerede
indsat markering herom i CPR.
Det foreslås, at anmodning om markering i CPR om, at en
borger ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes
navn, henholdsvis anmodning om ophævelse heraf, skal indgives
ved anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning, som
bopælskommunen stiller til rådighed.
Herved kommer proceduren for anmodning om markering i CPR om, at
en borger ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes
navn, henholdsvis anmodning om ophævelse heraf, til at svare
til den gældende procedure for anmodning om navne- og
adressebeskyttelse, lokalvejviserbeskyttelse og
markedsføringsbeskyttelse, henholdsvis anmodning om
ophævelse heraf, hvor der med virkning fra den 1. december
2013 og den 1. december 2014 ved lov er indført krav om
obligatorisk digital selvbetjening.
Digital anmodning om markering i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn,
henholdsvis anmodning om ophævelse heraf, gøres
således obligatorisk for borgeren, således at en
anmodning, som ikke er indgivet ved anvendelse af den digitale
selvbetjeningsløsning, som kommunen stiller til
rådighed, som udgangspunkt skal afvises af kommunen.
Foreligger der efter kommunens vurdering særlige forhold, er
borgeren imidlertid fritaget for kravet om anmodning ved anvendelse
af den digitale selvbetjeningsløsning.
Når der foreligger særlige forhold, der gør,
at borgeren ikke kan eller ikke må forventes at kunne anvende
den digitale selvbetjeningsløsning, skal kommunen tilbyde
borgeren, at anmodningen kan indgives på anden måde end
ved brug af kommunens digitale selvbetjeningsløsning.
Social- og Indenrigsministeriet vil udvikle en digital
selvbetjeningsløsning for anmodninger om markering i CPR om,
at borgeren ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn. Denne løsning kan kommunerne anvende.
Der vil således ikke være behov for, at kommunerne
udvikler deres egne selvbetjeningsløsninger, men der vil
heller ikke være noget til hinder herfor.
Markering i CPR om, at en borger ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn, vil efter registreringen i CPR
umiddelbart kunne tilgås af virksomheder m.v., som
ønsker det.
Aktieselskaber, anpartsselskaber, fonde, virksomheder og andre
juridiske personer eller fysiske personer, der driver
erhvervsvirksomhed, vil på forskellig vis kunne modtage
oplysninger om markering i CPR om, at en borger ønsker at
advare mod kreditgivning i vedkommendes navn. Det foreslås
således fastsat, at oplysning herom på linje med
oplysninger om ubeskyttet navn og adresse kan tilgås af
private efter nærmere angivne betingelser såvel i
forbindelse med den videregivelsesadgang, som Social- og
Indenrigsministeriet varetager i medfør af CPR-lovens
kapitel 10, som i forbindelse med enkeltforespørgsler til en
kommunalbestyrelse i medfør af CPR-lovens kapitel 12.
Markeringerne vil blive udstillet via CPR-systemets eksisterende
grænseflader. Med den foreslåede løsning kan
virksomheder, som yder lån eller kredit, således
umiddelbart få adgang til oplysninger om markering i CPR om,
at en borger ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn forud for ydelse af lån eller kredit. Ved
at stille løsningen til rådighed via CPR-systemet
sikres det, at virksomhederne kan tilgå oplysningerne gennem
en allerede eksisterende digital infrastruktur. For de mange
virksomheder, som i forvejen modtager oplysninger fra CPR, betyder
det, at virksomhederne kan anvende de løsninger for adgang
til oplysninger fra CPR, som virksomhederne allerede har etableret.
Dermed sikres en hurtig og omkostningseffektiv løsning for
erhvervslivet. For virksomheder, som første gang
ønsker adgang til oplysninger fra CPR om bl.a. markering om,
at en borger ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn, kan en sådan adgang etableres hurtigt og
enkelt ved hjælp af de forskellige services, som er udviklet
for private virksomheders adgang til oplysninger fra CPR. På
sigt vil virksomhederne også få adgang til at
tilgå oplysninger herom via den såkaldte Datafordeler,
der etableres som følge af udmøntningen af
Grunddataprogrammet.
Det reguleres ikke ved forslaget, hvilken betydning en
virksomhed skal tillægge en markering i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn. Det
er således op til den enkelte virksomhed at beslutte, hvilken
betydning denne oplysning skal tillægges i det enkelte
tilfælde. En sådan oplysning vil i almindelighed
være et signal til virksomhederne om at udvise særlig
opmærksomhed, før der ydes lån eller kredit.
Herved undgår virksomhederne også at lide tab som
følge af identitetsmisbrug. I mange tilfælde vil det
således være relevant at afslå at yde lån
eller kredit som følge af en mistanke om, at den
pågældende, som ønsker lån eller kredit,
ikke er den, som vedkommende udgiver sig for at være.
Yder en virksomhed lån eller kredit uden at tilgå en
registreret markering i CPR om, at en borger ønsker at
advare mod kreditgivning i vedkommendes navn, eller uden at
tillægge en sådan oplysning betydning, vil dette kunne
indgå som et moment ved den efterfølgende vurdering
af, om virksomheden har udvist den fornødne
agtpågivenhed i forbindelse med at sikre sig identiteten
på den person, som virksomheden har indgået en
låne- eller kreditaftale med f.eks. i forbindelse med, at en
borger over for virksomheden påberåber sig at have
været udsat for identitetsmisbrug.
Markering i CPR om, at en borger ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn, vil kunne indebære
vanskeligheder for borgeren selv i forbindelse med indgåelse
af aftale om lån- eller kreditgivning. Det vil i så
fald kunne være relevant for borgeren at anmode om, at
markeringen ophæves, hvorefter borgeren, efter at lån
eller kredit er ydet, på ny kan anmode om markering
heraf.
Offentlige myndigheder vil efter CPR-lovens kapitel 8 kunne
tilgå oplysninger om markering i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn,
såfremt der er sagligt grundlag herfor i forbindelse med
myndighedens opgavevaretagelse.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser af betydning for staten. Social- og
Indenrigsministeriet vil sørge for den nødvendige
systemudvikling af CPR, således at anmodninger om markering i
CPR om, at en borger ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn, henholdsvis ophævelse heraf, kan
registreres i CPR-systemet direkte uden manuel sagsbehandling. De
nødvendige udgifter til systemudvikling i den forbindelse
vil blive afholdt inden for CPR-administrationens eksisterende
ramme.
Forslaget har endvidere ikke økonomiske og administrative
konsekvenser af betydning for kommunerne, idet det bemærkes,
at Social- og Indenrigsministeriet vil udvikle en digital
selvbetjeningsløsning for anmodning om markering i CPR om,
at en borger ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn, som kommunerne kan anvende. Der vil
således ikke være udgifter for kommunerne forbundet med
udvikling af kommunale it-løsninger for digital
selvbetjening.
Lovforslaget giver dermed ikke anledning til regulering af
kommunernes bloktilskud.
Forslaget indebærer ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes at få positive økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Med lovforslaget får
erhvervslivet således et redskab i form af oplysninger om
markering i CPR om, at en borger ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn, som virksomheder efter de
nærmere regler herom kan tilgå og gøre brug af i
forbindelse med stillingtagen til ydelse af lån eller kredit.
Lovforslaget kan herved medvirke til at hindre identitetsmisbrug,
hvor der f.eks. gøres brug af stjålne kørekort
og pas som grundlag for at opnå kredit eller lån. Denne
form for misbrug medfører i dag tab for erhvervslivet.
Den foreslåede løsning er en service for
erhvervslivet. Det er således frivilligt for virksomhederne,
om de ønsker at tilgå oplysninger herom fra CPR. Den
foreslåede løsning indebærer, at oplysningerne
bliver gjort tilgængelige for virksomhederne via
CPR-systemets eksisterende snitflader, og der vil dermed ikke
være nævneværdige udgifter eller administration
forbundet med at tilgå oplysningerne for virksomhederne.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes at få positive konsekvenser for
borgerne, der umiddelbart ved digital selvbetjening kan få
indsat en markering i CPR om, at vedkommende ønsker at
advare mod kreditgivning i vedkommendes navn, f.eks. i forbindelse
med, at borgeren mister eller får stjålet pas,
kørekort eller andre personlige identifikationsdokumenter.
Derved kan forslaget medvirke til at forhindre, at borgeren
udsættes for identitetsmisbrug, hvor der oprettes lån
eller ydes kredit i borgerens navn. Denne form for misbrug
medfører ikke nødvendigvis økonomisk tab for
borgeren, men identitetsmisbrug kan opleves som meget ubehageligt
for den enkelte.
Borgere, som ikke må forventes at kunne betjene sig selv
digitalt, vil kunne opnå hjælp til i CPR at få
registreret en markering af, at vedkommende ønsker at advare
mod kreditgivning i vedkommendes navn, eller ophævet en
allerede registreret markering heraf ved at rette henvendelse til
bopælskommunen herom.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 24. juni 2016
til den 5. august 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Danske Advokater, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
DESA - Dansk Erhvervssammenslutning, Det Kriminalpræventive
Råd, Domstolsstyrelsen, FDIH - Foreningen for Dansk Internet
Handel, Finans og Leasing, Finansrådet,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet
for Socialt Udsatte og Teleindustrien.
9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget har positive konsekvenser, idet
erhvervslivet kan tilgå oplysninger om den foreslåede
markering forud for ydelse af lån eller kredit, hvilket kan
medvirke til at mindske tab som følge af
identitetsmisbrug. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Forslaget har positive konsekvenser for
borgere, der umiddelbart ved digital selvbetjening kan få
registreret den foreslåede markering i CPR, hvilket kan
medvirke til at forhindre identitetsmisbrug, der kan opleves som
meget ubehageligt for den enkelte. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | Ja | Nej x | | | | | | | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Kapitel 7 i CPR-loven bærer overskriften »De
registreredes beskyttelse mod videregivelse af
oplysninger«.
Det foreslås at medtage ordet »m.v.« i
overskriften til CPR-lovens kapitel 7, således at
kapiteloverskriften bliver »De registreredes beskyttelse mod
videregivelse af oplysninger m.v.«.
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 2, om indførelse af markering i
CPR om, at en borger ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn, hvorved CPR-lovens kapitel 7 udvides til at
omfatte en ny ordning i forhold til de gældende
beskyttelsestyper, som i hovedsagen beskytter mod videregivelse af
oplysninger fra CPR.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 2
Det er efter CPR-loven ikke muligt at få indsat en
markering i CPR om, at en borger ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn. Markering i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn, er
således ikke blandt de personoplysninger, der er opregnet i
bilag 1 til CPR-loven, der udtømmende fastlægger
dataindholdet i CPR, og CPR-loven indeholder derfor ikke hjemmel
til i CPR at registrere sådanne oplysninger.
Ved bestemmelsen foreslås fastsat, at enhver, der er fyldt
15 år, har ret til ved henvendelse til sin
bopælskommune at få indsat en markering i CPR om, at
vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn med henblik på, at oplysning herom fra CPR
kan videregives til offentlige myndigheder og private i
overensstemmelse med §§ 31, 32, 38, 39 og 42.
Det foreslås således, at enhver ved henvendelse til
sin bopælskommune uden nærmere begrundelse kan få
indsat den foreslåede markering i CPR.
Der er således ikke knyttet betingelser til registrering
heraf. En anmodning om at få indsat en markering i CPR om, at
borgeren ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes
navn, kan f.eks. være baseret på, at borgeren har
været udsat for identitetsmisbrug, eller at borgerens pas
eller kørekort er blevet stjålet, og at borgeren nu
frygter for at blive udsat for identitetsmisbrug. En anmodning kan
også være begrundet i andre forhold.
Det vil ikke fremgå af CPR, på hvilken baggrund
registreringen har fundet sted.
Det foreslås, at den, der anmoder om at få indsat en
markering i CPR om, at vedkommende ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn, skal være fyldt 15
år på tidspunktet for indgivelsen af anmodningen.
Det er ikke fundet relevant, at unge under 15 år kan
få indsat en markering i CPR om, at vedkommende ønsker
at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn, uanset om
forældremyndighedsindehaverne måtte ønske det
på den unges vegne. Baggrunden herfor er, at unge under 15
år ikke kan indgå låne- eller kreditaftaler.
Den digitale selvbetjeningsløsning, som Social- og
Indenrigsministeriet vil udvikle, jf. nærmere punkt 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, vil indebære
mulighed for at benytte digital fuldmagt, som er den
fællesoffentlige digitale fuldmagtsløsning, der er
udviklet til myndigheder, som vil give borgerne mulighed for at
lade sig partsrepræsentere i digitale
selvbetjeningsløsninger. Med den kan borgere bl.a. give
fuldmagt til en digital selvbetjeningsløsning til en anden
person eller en virksomhed i en afgrænset periode, som
borgeren selv angiver.
Der kan være tilfælde, hvor det ikke er muligt at
afgive en fuldmagt digitalt, ligesom der kan være
tilfælde, hvor den digitale selvbetjeningsløsning
konkret ikke giver mulighed for, at andre kan handle på en
borgers vegne, f.eks. fordi løsningen er ude af drift. I
disse tilfælde må afgivelse af fuldmagt og eventuelt
også selve ansøgningen ske ikke-digitalt i
overensstemmelse med de almindelige regler om
partsrepræsentation i forvaltningslovens § 8.
Det foreslås ved lovforslagets § 1, nr. 4-6, fastsat,
at private virksomheder m.v. kan tilgå registrerede
oplysninger om markering i CPR om, at en borger ønsker at
advare mod kreditgivning i vedkommendes navn, efter de
nærmere regler for videregivelse, som er fastsat i CPR-lovens
§§ 31, 32, 38, 39 og 42.
Ved lovforslaget reguleres ikke, hvilken betydning en virksomhed
skal tillægge en markering i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn. Det
er således op til den enkelte virksomhed at beslutte, hvilken
betydning en sådan oplysning skal tillægges i det
enkelte tilfælde. En markering i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn, vil
i almindelighed være et signal til virksomhederne om at
udvise særlig opmærksomhed, før der ydes
lån eller kredit. Herved undgår virksomhederne
også at lide tab som følge af identitetsmisbrug. I
mange tilfælde vil det således være relevant at
afslå at yde lån eller kredit som følge af en
mistanke om, at den pågældende, som ønsker
lån eller kredit, ikke er den, som vedkommende udgiver sig
for at være.
Lovforslaget går således ud på at stille et
redskab til rådighed for virksomhederne, som virksomhederne
kan anvende i forbindelse med deres identitetskontrol forud for
virksomhedernes stillingtagen til ydelse af lån eller
kredit.
Yder en virksomhed lån eller kredit uden at tilgå en
markering i CPR om, at en borger ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn, eller uden at tillægge en
registreret oplysning herom betydning, vil dette dog kunne
indgå som et moment ved vurderingen af, om virksomheden har
udvist den fornødne agtpågivenhed i forbindelse med at
sikre sig identiteten på den person, som virksomheden har
indgået en låne- eller kreditaftale med. Registrering
heraf vil således også kunne være en hjælp
for borgere, der f.eks. har fået stjålet pas eller
andre identifikationsdokumenter, i forhold til at gøre
gældende over for lån- og kreditgivere, at borgeren har
været udsat for identitetsmisbrug og derfor ikke kan anses
for bundet af aftaler om lån eller kredit, som andre har
indgået i borgerens navn.
Registrering af markeringen vil kunne indebære
vanskeligheder for borgeren selv i forbindelse med indgåelse
af aftaler om lån- eller kreditgivning. Det vil i så
fald kunne være relevant for borgeren at anmode om, at
beskyttelsen ophæves, hvorefter borgeren på ny kan
anmode om registrering heraf efter en kortere periode. Det vil
imidlertid være op til den enkelte virksomhed at beslutte, om
virksomheden ønsker at yde lån eller kredit, og der
kan derfor tænkes tilfælde, hvor det vil være
uproblematisk for virksomheden at yde borgeren kredit, selvom
borgeren har fået indsat en markering i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn. Der
kan f.eks. være tale om, at borgeren har været udsat
for identitetsmisbrug og efterfølgende henvender sig
personligt i en lokal butik, hvor borgeren har handlet gennem mange
år, med henblik på at købe en vare på
kredit.
For så vidt angår anmodning om ophævelse af
markeringen bemærkes, at markeringen først
ophæves, når borgeren giver besked herom, jf.
CPR-lovens § 30, stk. 2.
Der er ikke begrænsninger i forhold til, hvor mange gange
borgeren kan anmode om at få registreret markering i CPR om,
at borgeren ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn, henholdsvis ophævet en allerede indsat
markering herom i CPR. Oplysning om en tidligere indsat markering
bevares historisk i CPR med angivelse af, i hvilken periode
markeringen har været gældende.
Forslaget om at registrere markeringer i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn,
indebærer, at oplysning herom fra CPR kan videregives til
offentlige myndigheder, såfremt der er sagligt grundlag
herfor i forbindelse med myndighedens opgavevaretagelse, jf.
CPR-lovens §§ 31 og 32.
Med lovforslaget vil der ske en behandling af personoplysninger
omfattet af persondataloven, og der er ikke med lovforslaget
tiltænkt en fravigelse af persondatalovens regler. Det
foreslås således, at enhver ved henvendelse til sin
bopælskommune uden nærmere begrundelse kan få
indsat en markering i CPR om, at borgeren ønsker at advare
mod kreditgivning i vedkommendes navn. Årsagen til
ønsket om registrering af den foreslåede markering
skal ikke oplyses af borgeren og vil dermed ikke fremgå af
CPR. Ønsket om en sådan markering kan således
være baseret på, at borgeren har været udsat for
identitetsmisbrug, eller at borgerens pas eller kørekort er
blevet stjålet, og at borgeren nu frygter at blive udsat for
identitetsmisbrug. Markering i CPR om, at borgeren ønsker at
advare mod kreditgivning i vedkommendes navn henholdsvis
ophævelse heraf vil fra CPR blive videregivet til offentlige
myndigheder og private virksomheder m.v., der har grundlag for at
tilgå oplysninger herom. Såvel registrering af den
foreslåede markering i CPR henholdsvis ophævelse heraf
samt videregivelse af sådanne oplysninger vurderes at
være omfattet af persondatalovens § 6 om behandling af
almindelige, ikke-følsomme oplysninger. Det er endvidere
vurderingen, at behandlingen er i overensstemmelse med
persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 1, hvorefter behandling af
oplysninger må finde sted, hvis den registrerede har givet
sit udtrykkelige samtykke hertil.
Behandlingen vil bl.a. skulle ske under iagttagelse af
persondatalovens § 5, hvorefter oplysninger skal behandles i
overensstemmelse med god databehandlingsskik, ligesom reglerne om
oplysningspligt for den dataansvarlige, jf. persondatalovens
§§ 28 og 29, henholdsvis den registreredes indsigtsret,
jf. persondatalovens § 31, finder anvendelse.
Registrering af den foreslåede markering, henholdsvis
ophævelse heraf, vil alene ske efter borgerens egen anmodning
og dermed med borgerens udtrykkelige samtykke og efter
nærmere information til borgeren om beskyttelsens betydning
m.v.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
I CPR-lovens § 29, stk. 3, er fastsat, at CPR-lovens §
28, stk. 2 og 4, der fastsætter nærmere regler om
obligatorisk digital selvbetjening ved anmodning om navne- og
adressebeskyttelse, tillige finder anvendelse ved anmodning om
lokalvejviserbeskyttelse efter CPR-lovens § 29, stk. 1, og
markedsføringsbeskyttelse efter CPR-lovens § 29, stk.
2, og anmodning om ophævelse af disse beskyttelsestyper.
Ved den foreslåede bestemmelse fastsættes det, at
CPR-lovens § 28, stk. 2, om obligatorisk digital selvbetjening
ved anmodning om navne- og adressebeskyttelse endvidere finder
anvendelse ved anmodning om markering i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn,
henholdsvis anmodning om ophævelse heraf.
Det foreslås således, at anmodning om markering i
CPR om, at en borger ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn, henholdsvis anmodning om ophævelse heraf,
som udgangspunkt skal indgives digitalt ved brug af den digitale
selvbetjeningsløsning, som bopælskommunen stiller til
rådighed.
Herved kommer proceduren for anmodning om markering i CPR om, at
en borger ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes
navn, henholdsvis ophævelse heraf, til at svare til den
gældende procedure for anmodning om navne- og
adressebeskyttelse, lokalvejviserbeskyttelse og
markedsføringsbeskyttelse, henholdsvis anmodning om
ophævelse heraf, hvor der med virkning fra den 1. december
2013 og 1. december 2014 ved § 1 i lov nr. 622 af 12. juni
2013 og § 15 i lov nr. 552 af 2. juni 2014 er indført
krav om obligatorisk digital selvbetjening.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at en
anmodning om markering i CPR om, at en borger ønsker at
advare mod kreditgivning i vedkommendes navn, henholdsvis en
anmodning om ophævelse heraf, som ikke er indgivet ved
anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning, som
kommunen stiller til rådighed, som udgangspunkt skal afvises
af kommunen.
Når der foreligger særlige forhold, der gør,
at borgeren ikke kan eller ikke må forventes at kunne anvende
den digitale selvbetjeningsløsning, skal kommunen efter
forslaget tilbyde borgeren, at anmodningen kan indgives på
anden måde end ved brug af kommunens digitale
selvbetjeningsløsning.
Det er kommunen, der ud fra et konkret skøn vurderer, om
der foreligger særlige forhold. Der skal i den forbindelse
lægges vægt på borgerens beskrivelse af egne
evner og muligheder for at anvende it-værktøjer og
eventuelle problemer med at søge om hjælp, ligesom
kommunen ud fra en helhedsvurdering af borgeren må
bedømme, om borgeren vil kunne foretage anmodningen ved brug
af selvbetjeningsløsningen efter modtagelse af hjælp
hertil.
Særlige forhold kan for eksempel foreligge, hvor der er
tale om borgere med særlige handicap, såvel kognitiv
som fysisk funktionsnedsættelse samt demens, borgere, der
mangler digitale kompetencer, visse socialt udsatte borgere,
borgere med psykiske lidelser, hjemløse, borgere med
sprogvanskeligheder m.v., hvor hjælp eller medbetjening fra
kommunens side konkret vurderes ikke at være en egnet
løsning. Der vil således kunne være tale om, at
der foreligger særlige forhold for nogle af de nævnte
borgere, der gør, at borgerne ikke kan anmode om at få
indsat den foreslåede markering i CPR ved anvendelse af den
digitale selvbetjeningsløsning. Tilsvarende vil der
også være borgere fra de nævnte grupper, der kan
anvende den digitale selvbetjeningsløsning og derfor skal
anvende denne. Særlige forhold vil eksempelvis kunne
foreligge, hvor en borger er indsat i fængsel eller
institutionsanbragt og af den grund ikke har adgang til en computer
eller lignende digital platform, hvorfor borgeren ikke kan anvende
den digitale selvbetjeningsløsning. Kommunen vil tillige
kunne vurdere, at der foreligger særlige forhold, hvis
borgeren har fået stjålet sin pung indeholdende
borgerens pas, kørekort og nøglekort, således
at borgeren ikke i den konkrete situation kan anvende den digitale
selvbetjeningsløsning i forbindelse med registrering af den
foreslåede markering i CPR. Der kan i en sådan
situation konkret være behov for en hurtig registrering af
den foreslåede markering i CPR som følge af risikoen
for misbrug. Hvis borge?ren ikke uden en vis forsinkelse kan
få udstedt et nyt nøglekort, kan kommunen derfor
tilbyde, at borgeren kan anmode på anden måde end
digitalt.
Udover særlige forhold hos borgeren kan der også
helt ekstraordinært forekomme situationer, hvor
omstændighederne ved anmodningen eller kommunens forhold
gør, at der ikke kan anmodes om indsættelse af
markeringen i CPR ved anvendelse af den digitale
selvbetjeningsløsning. Kommunen vil eksempelvis kunne anvise
borgeren en anden måde at anmode på, hvis
selvbetjeningsløsningen er ude af drift. Der vil i
sådanne tilfælde være tale om, at der ud fra en
samlet vurdering er klare økonomiske fordele ved at modtage
anmeldelsen ikke-digitalt.
Efter persondatalovens § 41, stk. 3, skal den
dataansvarlige og databehandleren træffe de fornødne
tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at
personoplysninger hændeligt eller ulovligt
tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod, at
personoplysninger kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges
eller i øvrigt behandles i strid med loven.
I medfør af persondatalovens § 41, stk. 5, har
Justitsministeriet udstedt bekendtgørelse nr. 528 af 15.
juni 2000, som ændret ved bekendtgørelse nr. 201 af
22. marts 2001, om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af
personoplysninger, som behandles af den offentlige forvaltning.
Persondatalovens sikkerhedskrav er uddybet i
bekendtgørelsen. Efter bekendtgørelsens § 14
må eksterne kommunikationsforbindelser kun etableres, hvis
der træffes særlige foranstaltninger for at sikre, at
uvedkommende ikke gennem disse forbindelser kan få adgang til
personoplysninger.
Kommunerne er således efter persondataloven forpligtede
til at stille en sikker digital selvbetjeningsløsning til
rådighed for borgerne til brug for registrering af den
foreslåede markering henholdsvis ophævelse heraf. Den
selvbetjeningsløsning, som Social- og Indenrigsministeriet
vil udvikle og stille til rådighed for kommunerne, vil
opfylde de krav til sikkerhed, der stilles efter persondataloven og
regler udstedt i medfør heraf.
Den digitale selvbetjeningsløsning, som Social- og
Indenrigsministeriet vil udvikle, vil være baseret på
brug af NemID eller anden form for sikker autentifikation.
Løsningen vil indebære, at borgeren nemt og hurtigt
kan tilgå løsningen, f.eks. i forbindelse med, at
borgeren konstaterer, at borgerens kørekort eller pas er
stjålet. Løsningen vil endvidere sikre, at anmodninger
om indsættelse af sådanne markeringer i CPR, som
indgives korrekt, med det samme registreres i CPR.
Der vil således ikke være behov for, at kommunerne
udvikler deres egne selvbetjeningsløsninger, men der vil
heller ikke være noget til hinder herfor.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter CPR-lovens § 38, stk. 1, kan Social- og
Indenrigsministeriet fra CPR videregive oplysninger om en
større afgrænset kreds af personer, der i forvejen er
identificeret enkeltvis, til private, der driver
erhvervsvirksomhed. I CPR-lovens § 38, stk. 2, er fastsat, at
det drejer sig om oplysninger om bl.a. ubeskyttet navn og adresse,
eventuel markering af, at den pågældende frabeder sig
henvendelser, der sker i markedsføringsøjemed, jf.
§ 29, stk. 2, eventuel død, eventuel udrejse samt
løbende ændringer i disse oplysninger. CPR-lovens
§ 38, stk. 2, indeholder en udtømmende opregning af de
standardoplysninger, som Social- og Indenrigsministeriet kan
videregive til private. Der er tale om de samme oplysninger, som
enhver privat ved henvendelse til en kommunalbestyrelse kan
få udleveret som en enkeltoplysning fra CPR om en i forvejen
identificeret person efter lovens § 42, stk. 2.
Det er bl.a. en betingelse, at virksomhederne er berettiget til
at behandle oplysningerne efter persondataloven, jf. CPR-lovens
§ 38, stk. 6.
Ved den foreslåede ændring af CPR-lovens § 38,
stk. 2, fastsættes, at oplysning om eventuel markering i CPR
om, at en borger ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn, er blandt de standardoplysninger, der i
medfør af CPR-lovens § 38, stk. 1, af Social- og
Indenrigsministeriet kan videregives til private.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter § 38, stk. 2, nr. 10, kan Social- og
Indenrigsministeriet til private videregive oplysninger om
løbende ændringer i de standardoplysninger, som er
opregnet i bestemmelsens nr. 1-9.
Det foreslås, at der i § 38, stk. 2, nr. 10, der
bliver nr. 11, henvises til nr. 1-10.
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af, at det
foreslås fastsat, at markering i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn, i
medfør af lovforslagets § 1, nr. 4, er blandt de
standardoplysninger, som af Social- og Indenrigsministeriet kan
videregives elektronisk til private, som dermed også i
medfør af CPR-lovens § 38, stk. 2, nr. 10, kan modtage
løbende ændringer i registrerede oplysninger
herom.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter CPR-lovens § 42 kan private rette
enkeltforespørgsler til en kommunalbestyrelse om en person,
som den private i forvejen har identificeret. CPR-lovens § 42,
stk. 2, indeholder en udtømmende opregning af de
standardoplysninger, som kommunalbestyrelserne kan videregive som
enkeltoplysninger til private. Det drejer sig bl.a. om oplysninger
om ubeskyttet navn og adresse, eventuel markering af, at den
pågældende frabeder sig henvendelser, der sker i
markedsføringsøjemed, jf. § 29, stk. 2, eventuel
død samt eventuel udrejse.
Ved den foreslåede ændring af CPR-lovens § 42,
stk. 2, indsættes et nyt nr. 5, hvorved oplysning om eventuel
markering af, at en borger ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn, bliver omfattet af de
standardoplysninger, der i medfør af CPR-lovens § 42,
stk. 1, af en kommunalbestyrelse kan videregives som
enkeltoplysninger til enhver privat.
Det kan være relevant for mindre virksomheder, som ikke
ønsker at benytte sig af CPR-services efter §§ 38
og 39, idet de alene har brug for oplysninger om markering af, at
en borger ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes
navn, i ganske få tilfælde. Virksomhederne kan herved i
medfør af CPR-lovens § 42, stk. 2, få adgang til
de samme standardoplysninger, som Social- og Indenrigsministeriet
efter § 38, stk. 2, kan videregive til private med en
berettiget interesse heri om en større afgrænset kreds
af personer.
Ved forslaget bringes der således overensstemmelse mellem
de oplysninger, som Social- og Indenrigsministeriet kan videregive
til private om en større afgrænset kreds af personer,
og de enkeltoplysninger, som en kommunalbestyrelse kan videregive
til private.
Som en konsekvens af den foreslåede bestemmelse kan
private virksomheder endvidere via elektroniske
enkeltforespørgsler til CPR efter CPR-lovens § 39
få adgang til de samme standardoplysninger, som er omfattet
af CPR-lovens § 42, stk. 2, herunder de oplysninger om
markering i CPR om, at en borger ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn, som foreslås
indført i medfør af lovforslagets § 1, nr.
2.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Bilag 1 til CPR-loven indeholder en udtømmende opregning
af de oplysninger, som kan registreres i CPR. I bilagets nr. 10 er
fastsat, at CPR indeholder oplysninger om eventuelle
beskyttelsesoplysninger i form af eventuel navne- og
adressebeskyttelse, jf. lovens § 28, lokalvejviserbeskyttelse,
jf. lovens § 29, stk. 1, samt markering af, at en person
frabeder sig henvendelser, der sker i
markedsføringsøjemed, jf. lovens § 29, stk. 2. I
bilag 1, nr. 10, 2. pkt., er fastsat, at tidligere
beskyttelsesoplysninger bevares historisk i CPR.
Det foreslås fastsat i bilag 1, nr. 10, 1. pkt., til
CPR-loven, at oplysning om eventuel markering af, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn, jf.
§ 29, stk. 3, er en del af dataindholdet i CPR.
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring
som følge af lovforslagets § 1, nr. 2, om
indførelse af mulighed for at få indsat en markering i
CPR om, at en borger ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn.
Oplysning herom vil således også være
tilgængelig i forbindelse med en borgers anmodning efter
persondatalovens § 31 om indsigt i de oplysninger, der
står registreret om den pågældende i CPR
(registerindsigt).
Tidligere indsatte markeringer i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn,
bevares historisk i CPR.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2017.
Ikrafttrædelsesbestemmelsen indebærer, at det med
virkning fra den 1. januar 2017 er muligt for borgere at få
registreret den foreslåede markering i CPR, og at det fra
samme dato er muligt for virksomheder m.v. at tilgå
oplysninger herom fra CPR. Der kan være tale om, at
virksomhederne skal tilrette egne it-systemer henholdsvis overveje,
hvilke CPR-services virksomhederne skal anvende for mest
hensigtsmæssigt at tilgå oplysninger herom fra CPR.
Sådanne forhold kan indebære, at en konkret
løsning for at tilgå oplysninger om markering i CPR
om, at en borger ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn, først er fuldt ud implementeret i de
enkelte butikker m.v. på et senere tidspunkt end 1. januar
2017.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
CPR-loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger. CPR-loven er med virkning fra
den 1. januar 2007 sat i kraft for Grønland ved kongelig
anordning nr. 1198 af 29. november 2006, som ændret ved
anordning nr. 449 af 23. maj 2016 og anordning nr. 681 af 6. juni
2016.
Det foreslås derfor, at ændringen af CPR-loven ved
kongelig anordning skal kunne sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om Det Centrale Personregister,
jf. lovbekendtgørelse nr. 5 af 9. januar 2013, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 622 af 12. juni 2013, lov
nr. 311 af 29. marts 2014, § 15 i lov nr. 552 af 2. juni 2014
og senest ved § 12 i lov nr. 742 af 1. juni 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | | | | Kapitel 7 De registreredes
beskyttelse mod videregivelse af oplysninger | | 1. I
overskriften til kapitel 7
indsættes efter »oplysninger«:
»m.v.« | | | | | | | §
29. --- Stk. 2.
--- | | 2. I § 29 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk.
3. Enhver, der er fyldt 15 år, har ret til ved
henvendelse til sin bopælskommune at få indsat en
markering i CPR om, at vedkommende ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn med henblik på, at
oplysning herom fra CPR kan videregives til offentlige myndigheder
og private i overensstemmelse med §§ 31, 32, 38, 39 og
42.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | | | | | Stk. 3.
§ 28, stk. 2 og 4, finder tillige anvendelse ved anmodning om
lokalvejviserbeskyttelse efter stk. 1 og
markedsføringsbeskyttelse efter stk. 2 og anmodning om
ophævelse af lokalvejviserbeskyttelse og
markedsføringsbeskyttelse. | | 3. I § 29, stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes som 2. pkt.: »§ 28, stk. 2, finder
endvidere anvendelse ved anmodning om at få indsat en
markering i CPR om, at vedkommende ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn efter stk. 3 og anmodning om
ophævelse af en sådan markering.« | | | | | | | §
38. --- Stk. 2.
Oplysningerne, der kan videregives efter stk. 1, er 1) nuværende navn, medmindre dette er
beskyttet, jf. § 28, 2) nuværende adresse, medmindre denne er
beskyttet, jf. § 28, og datoen for flytningen hertil, 3) eventuel stilling, 4) eventuel markering af, at den
pågældende frabeder sig henvendelser, der sker i
markedsføringsøjemed, jf. § 29, stk. 2, 5) eventuel død, datoen for
dødsfaldet og afdødes daværende adresse,
medmindre denne er beskyttet, jf. § 28, 6) eventuel forsvinden og datoen herfor, 7) eventuel udrejse og datoen herfor, eventuel ny
adresse i udlandet, medmindre denne er beskyttet, jf. § 28, og
datoen herfor, 8) eventuel kontaktadresse og datoen herfor
og 9) eventuelt værgemål efter
værgemålslovens § 6, datoen herfor og
værgens navn og adresse eller 10) løbende ændringer i de i nr. 1-9
nævnte data. | | 4. I § 38, stk. 2, indsættes efter nr.
4 som nyt nummer: »5) eventuel markering af, at
vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn, jf. § 29, stk. 3,«. Nr. 5-10 bliver herefter nr. 6-11. 5. I § 38, stk. 2, nr. 10, der bliver nr. 11,
ændres »nr. 1-9« til: »nr.
1-10«. | | | | | | | §
42. --- Stk. 2.
Oplysningerne, der kan videregives efter stk. 1, er 1) nuværende navn, medmindre dette er
beskyttet, jf. § 28, 2) nuværende adresse, medmindre denne er
beskyttet, jf. § 28, og datoen for flytningen hertil, 3) eventuel stilling, 4) eventuel markering af, at den
pågældende frabeder sig henvendelser, der sker i
markedsføringsøjemed, jf. § 29, stk. 2, 5) eventuel død, datoen for
dødsfaldet og afdødes daværende adresse,
medmindre denne er beskyttet, jf. § 28, 6) eventuel forsvinden og datoen herfor, 7) eventuel udrejse og datoen herfor, eventuel ny
adresse i udlandet, medmindre denne er beskyttet, jf. § 28, og
datoen herfor, 8) eventuel kontaktadresse og datoen herfor
og 9) eventuelt værgemål efter
værgemålslovens § 6, datoen herfor og
værgens navn og adresse. | | 6. I § 42, stk. 2, indsættes efter nr.
4 som nyt nummer: »5) eventuel markering af, at
vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn, jf. § 29, stk. 3,«. Nr. 5-9 bliver herefter nr. 6-10. | | | | | | | Bilag
1--- 10) Eventuelle beskyttelsesoplysninger: Eventuel
navne- og adressebeskyttelse, jf. § 28,
lokalvejviserbeskyttelse, jf. § 29, stk. 1, eller markering
af, at den pågældende frabeder sig henvendelser, der
sker i markedsføringsøjemed, jf. § 29, stk. 2.
Tidligere beskyttelsesoplysninger bevares i CPR (historisk). | | 7. I bilag 1, nr. 10, 1. pkt., udgår
»eller«, og efter »§ 29, stk. 2«
indsættes: », eller markering af, at vedkommende
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn, jf.
§ 29, stk. 3«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2017. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. |
|