Betænkning afgivet af Social- og
Indenrigsudvalget den 24. november 2016
1. Ændringsforslag
Enhedslistens, Socialistisk Folkepartis og
Alternativets medlemmer af udvalget har stillet 8
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2016 og var til 1. behandling den 11. oktober 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 23. juni 2016 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 328 (folketingsåret
2015-16). Den 5. oktober 2016 sendte social- og indenrigsministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11
spørgsmål til social- og indenrigsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
bakker op om lovforslaget, men kan ikke støtte
Enhedslistens, SF's og Alternativets ændringsforslag.
Formålet med lovforslaget L 6 er at styrke indsatsen mod
identitetsmisbrug - ikke at beskytte borgere mod
overgældsætning. Ændringsforslagene udgør
således en grundlæggende ændring af lovforslaget
og har ikke undergået et grundigt lovforberedende arbejde,
hvor relevante myndigheder, brancheforeninger og
interesseorganisationer har været inddraget. Dette er
problematisk - navnlig fordi ændringsforslagene
påvirker både virksomheder og borgere.
Ændringsforslagene er motiveret i et
ønske om at imødegå
overgældsætning, hvilket V, DF, LA og KF som
udgangspunkt ser positivt på. Men overgældsætning
er ofte udtryk for komplekse problemstillinger, hvor
årsagerne til borgernes økonomiske problemer f.eks.
kan være sygdom, overforbrug, borgerens
beskæftigelsessituation, sociale problemer såsom
misbrug, ludomani og kriminalitet. Disse problemer skal efter
partiernes opfattelse løses, ved at der tages hånd om
målgruppens egentlige problemer og udarbejdes
løsninger, der passer til den enkelte borger.
Ændringsforslagene løser ikke sådanne mere
grundlæggende problemer bag overgældsætning og
giver heller ikke de pågældende borgere et effektivt
redskab til at undgå yderligere gældsætning.
Ændringsforslagene indebærer nemlig en frivillig
ordning, hvor en borger, som er i risiko for
overgældsætning, uden videre på egen hånd
kan ophæve en eksisterende registrering om manglende
kreditværdighed i CPR og efterfølgende søge at
indgå nye kreditaftaler. Med andre ord vil
ændringsforslagene reelt ikke hjælpe personer, som er i
risiko for overgældsætning. Ændringsforslagene
indebærer endelig en ordning, som umiddelbart vil være
vanskelig at administrere for virksomhederne. F.eks. vil det
være frivilligt for virksomhederne, om de overhovedet vil
tilgå oplysningerne i CPR, og hvis de gør, er det ikke
nærmere reguleret, hvilken betydning virksomhederne skal
tillægge oplysningen. Samtidig står det ikke klart,
hvordan ordningen spiller sammen med den
kreditværdighedsvurdering, som kreditgivere skal foretage
efter kreditaftaleloven inden indgåelse af en
kreditaftale.
V, DF, LA og KF opfordrer i stedet til, at
social- og indenrigsministeren undersøger mulighederne for
at tilvejebringe en effektiv og anvendelig ordning, hvor borgere
kan advares mod kredit begrundet i usikkerhed om borgerens egen
betalingsevne.
Et mindretal i
udvalget (EL, SF og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens, SF's og Alternativets
medlemmer af udvalget støtter lovforslagets intention om en
mulighed for markering i CPR-registreret med det formål at
hjælpe kreditgivere til at undgå kreditgivning til
personer, der har stjålet en anden persons identitet, og som
forsøger ulovligt at optage lån eller kredit i andres
navn. Det vil hjælpe både de kreditgivende virksomheder
og de personer, der er udsat for identitetstyveri.
EL, SF og ALT finder det dog vigtigt, at
forslaget ikke betyder en ansvarsforskydning, således at
borgere, der ikke benytter muligheden for en markering, kan anses
for at være mindre ansvarsfri over for en kreditor, der har
givet lån eller anden kredit til en person, der ulovligt har
misbrugt borgerens identitet. Der henvises i den forbindelse til
svar på spørgsmål 4, hvoraf det fremgår,
at forslaget ikke har et sådant formål.
EL, SF og ALT ønsker desuden, at
samme mulighed for at kunne indsætte en markering i CPR
bør tilgå de borgere, der har problemer med
overgældsætning. Foreninger for udsatte og andre, der
arbejder med borgere med høj gæld, har i årevis
ønsket en mulighed for, at man frivilligt kan markere sig
selv som en »dårlig betaler«, således at
overgældsætning i højere grad kan undgås,
ved at kreditor simpelthen afviser f.eks. at yde et lån
på baggrund af markeringen. Det er partiernes opfattelse, at
det bør være muligt at give den støtte i form
af at få indsat en markering i CPR til borgere med problemer
med overgældsætning på lige fod med borgere, der
er udsat for identitetstyveri. EL, SF og ALT har derfor stillet
ændringsforslag om dette. Dog er det ikke
hensigtsmæssigt, at den samme markering bruges til begge
formål, da mennesker, som har været udsat for
identitetstyveri, dermed fejlagtigt kan blive forvekslet med
dårlige betalere, hvorfor det er nødvendigt at have to
forskellige markeringer.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal (EL,
SF og ALT):
1) I
undertitlen indsættes efter »navn«: »eller
på grund af usikkerhed om egen betalingsevne«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 3]
Til § 1
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 29, stk. 3, indsættes efter
»vedkommende«: »på grund af misbrug eller
risiko for misbrug af vedkommendes identitet«.
[Præcisering]
3)
Efter det under nr. 2 foreslåede §
29, stk. 3, indsættes som nyt stykke:
»Stk. 4.
Enhver, der er fyldt 15 år, har ret til ved henvendelse til
sin bopælskommune at få indsat en markering i CPR om,
at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning på
grund af usikkerhed om egen betalingsevne, med henblik på at
oplysning herom fra CPR kan videregives til offentlige myndigheder
og private i overensstemmelse med §§ 31, 32, 38, 39 og
42.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
[Mulighed for markering i CPR af,
at en person ønsker at advare mod kreditgivning på
grund af usikkerhed om egen betalingsevne]
4) I
det under nr. 3 foreslåede § 29, stk. 3, 2. pkt., der bliver stk.
5, 2. pkt., indsættes efter »stk. 3«: »og
4«, og »en sådan markering« ændres
til: »sådanne markeringer«.
[Konsekvensændring]
5)
Efter det i nr. 4 foreslåede § 38,
stk. 2, nr. 5, indsættes
som nyt nummer:
»6)
eventuel markering af, at vedkommende ønsker at advare mod
kreditgivning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne,
jf. § 29, stk. 4,«.
Nr. 5-10 bliver herefter nr. 7-12.
[Videregivelse af oplysning om, at
vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning på
grund af usikkerhed om egen betalingsevne]
6)
Efter det i nr. 6 foreslåede § 42
stk. 2, nr. 5, indsættes som nyt nummer:
»6)
eventuel markering af, at vedkommende ønsker at advare mod
kreditgivning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne,
jf. § 29, stk. 4,«.
Nr. 5-9 bliver herefter nr. 7-11.
[Videregivelse af oplysning om, at
vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning på
grund af usikkerhed om egen betalingsevne]
7) I
nr. 7 indsættes efter »jf.
§ 29, stk. 3«: », eller markering af, at
vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning på
grund af usikkerhed om egen betalingsevne, jf. § 29, stk.
4«.
[Ændring i bilag 1 i
CPR-loven som følge af ændringsforslag nr. 3]
Til § 2
8)
Datoen »1. januar 2017« ændres til: »1.
juli 2017«.
[Ændret
ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
undertitlen på lovforslaget ændres som følge af
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 2
Der er tale om en præcisering som
følge af ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at
der tilvejebringes hjemmel til, at enhver, der er fyldt 15
år, har ret til ved henvendelse til sin bopælskommune
at få indsat en markering i CPR om, at vedkommende
ønsker at advare mod kreditgivning på grund af
usikkerhed om egen betalingsevne. Der kan f.eks. være tale
om, at borgeren mangler betalingsevne eller oplever vanskeligheder
ved at administrere sin økonomi.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at foreninger for socialt udsatte og andre, der arbejder med
borgere med høj gæld, i årevis ønsket en
mulighed for, at man frivilligt kan markere sig selv som en
»dårlig betaler«, således at
overgældsætning i højere grad kan undgås,
ved at kreditor simpelt hen afviser f.eks. at yde et lån
på baggrund af markeringen. Det er EL's, SF's og ALT's
opfattelse, at det bør være muligt at give denne
støtte i form af at få indsat en markering i CPR til
borgere med problemer med overgældsætning på lige
fod med borgere, der er udsat for identitetstyveri.
Markering i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod, at der ydes kredit til vedkommende
selv på grund af usikkerhed om egen betalingsevne, er ikke
blandt de personoplysninger, der er opregnet i bilag 1 til
CPR-loven, og CPR-loven indeholder derfor ikke hjemmel til at
registrere oplysninger herom. Det er derfor i dag ikke muligt at
få indsat en markering i CPR om, at vedkommende ønsker
at advare mod kreditgivning på grund af usikkerhed om egen
betalingsevne.
Med ændringsforslaget vil enhver
person, der af forskellige årsager ønsker at advare
mod kreditgivning på grund af usikkerhed om egen
betalingsevne, have mulighed for at registrere dette i CPR,
således at vedkommendes navn og oplysningen herom fra CPR kan
videregives til offentlige myndigheder og private virksomheder med
en berettiget interesse heri. Det vil ikke fremgå at CPR,
på hvilken baggrund registreringen har fundet sted.
Ændringsforslaget bygger på
frivillighed. Det vil således være frivilligt for
borgerne, om de ønsker at få indsat en markering i CPR
om advarsel mod kreditgivning til vedkommende selv. Det vil
også være frivilligt for virksomhederne, om de
ønsker adgang til oplysninger herom fra CPR.
Markering i CPR om, at borgeren
ønsker at advare mod kreditgivning på grund af
usikkerhed om egen betalingsevne, vil kunne indgå i
virksomhedernes stillingtagen til, om der i et konkret
tilfælde er grundlag for at yde lån eller kredit til
den pågældende borger. Ændringsforslaget
regulerer ikke, hvilken betydning virksomhederne skal
tillægge en sådan markering i CPR.
En markering i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning på grund af
usikkerhed om sin egen betalingsevne, kan - efter kreditgiverens
skøn - indgå i den kreditværdighedsvurdering,
som kreditgivere skal foretage i henhold til kreditaftalelovens
§ 7 c, stk. 1. Kreditværdighedsvurderingen skal
foretages, inden en kreditaftale indgås. Vurderingen skal
foretages på baggrund af fyldestgørende oplysninger,
der, hvor det er nødvendigt, indhentes ved søgning i
relevante databaser.
Såfremt en borger har fået
indsat en markering om, at borgeren ønsker at advare mod
kreditgivning på grund af usikkerhed om sin egen
betalingsevne, vil markeringen først blive ophævet,
når borgeren anmoder herom, jf. herved CPR-lovens § 30,
stk. 2. Oplysninger om en tidligere indsat markering i CPR af, at
borgeren ønsker at advare mod kreditgivning på grund
af usikkerhed om egen betalingsevne, bevares historisk i CPR.
Der vil ikke være begrænsninger
i, hvor mange gange borgeren kan anmode om at få indsat en
markering i CPR om, at borgeren ønsker at advare mod
kreditgivning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne
henholdsvis få ophævet en allerede indsat markering
herom i CPR.
Ændringsforslaget indebærer, at
anmodning om markering i CPR om, at en borger ønsker at
advare mod kreditgivning på grund af usikkerhed om egen
betalingsevne, henholdsvis anmodning om ophævelse heraf, skal
indgives ved anvendelse af den digitale
selvbetjeningsløsning, som bopælskommunen stiller til
rådighed. Markering i CPR om, at en borger ønsker at
advare mod kreditgivning på grund af usikkerhed om egen
betalingsevne, vil efter registreringen i CPR umiddelbart kunne
tilgås af virksomheder m.v., som ønsker det.
Aktieselskaber, anpartsselskaber, fonde,
virksomheder og andre juridiske personer eller fysiske personer,
der driver erhvervsvirksomhed, vil på forskellig vis kunne
modtage oplysninger om markering i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning på grund af
usikkerhed om egen betalingsevne. Det foreslås således
fastsat, at oplysning herom på linje med oplysninger om
ubeskyttet navn og adresse kan tilgås af private efter
nærmere angivne betingelser såvel i forbindelse med den
videregivelsesadgang, som Social- og Indenrigsministeriet varetager
i medfør af CPR-lovens kapitel 10, som i forbindelse med
enkeltforespørgsler til en kommunalbestyrelse i
medfør af CPR-lovens kapitel 12. Markeringerne vil blive
udstillet via CPR-systemets eksisterende grænseflader.
Såvel registrering af den
foreslåede markering i CPR henholdsvis ophævelse heraf
samt videregivelse af sådanne oplysninger vurderes at
være omfattet af persondatalovens § 6 om behandling af
almindelige, ikke-følsomme oplysninger, idet det
bemærkes, at oplysning om, hvad der er årsag til den
frivillige registrering, ikke skal oplyses af borgeren og dermed
ikke vil fremgå af CPR. Behandlingen vil bl.a. skulle ske
under iagttagelse af persondatalovens § 5, hvorefter
oplysninger skal behandles i overensstemmelse med god
databehandlingsskik, ligesom reglerne om oplysningspligt for den
dataansvarlige, jf. persondatalovens §§ 28 og 29,
henholdsvis den registreredes indsigtsret, jf. persondatalovens
§ 31, finder anvendelse.
Registrering af den foreslåede
markering henholdsvis ophævelse heraf vil alene ske efter
borgerens egen anmodning og dermed med borgerens udtrykkelige
samtykke og efter nærmere information til borgeren om
beskyttelsens betydning m.v.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring
af ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 5
Ændringsforslaget indebærer, at
markeringen om, at en borger ønsker at advare mod
kreditgivning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne,
skal kunne videregives fra CPR som en af de oplysninger, der kan
udleveres til private efter CPR-lovens § 38, stk. 2, og §
42, stk. 2.
Til nr. 6
Ændringsforslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen kan videregive oplysninger om en person, der
har fået indsat en markering i CPR for at advare mod, at der
ydes kredit til vedkommende selv på grund af usikkerhed om
egen betalingsevne.
Til nr. 7
Der er tale om en ændring i bilag 1 i
CPR-loven som følge af ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 8
Ændringsforslaget indebærer, at
loven først træder i kraft den 1. juli 2017, da en
særskilt registrering i CPR af forhold omkring borgerens
usikkerhed om egen betalingsevne vil forudsætte yderligere
teknisk tilpasning af CPR-systemet.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V)
Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni
Matthiesen (V) Merete Riisager (LA) Danny K. Malkowski (LA) Anders
Johansson (KF) Magnus Heunicke (S) Erik Christensen (S) Orla Hav
(S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Andreas Steenberg (RV)
Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 6
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra social- og indenrigsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 6
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om det kan komme en borger til skade,
hvis borgeren har været udsat for identitetstyveri og ikke
ønsker at få en markering i CPR og så på
et senere tidspunkt igen bliver udsat for identitetstyveri, til
social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om en tidligere markering i CPR kan
komme borgeren til skade ved at markeringen ligger som historik,
til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvor mange borgere der har
fået et nyt cpr-nummer efter gældende regler de seneste
5 år, og om der er nogle, der har fået afslag på
det, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om at redegøre for, hvem der
har erstatningsansvaret, når en kreditor, virksomhed,
pengeinstitut el.lign. lider tab som følge af
identitetstyveri, til social- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvordan man kan udforme et
ændringsforslag til lovforslaget, som udbygger lovforslaget
til at omfatte muligheden for endnu en markering i CPR, som kan
advare f.eks. kredit- og långivere om, at personen ikke skal
ydes kredit, f.eks. fordi personen har ringe kreditværdighed,
svært ved at håndtere privatøkonomien etc., som
også Rådet for Socialt udsatte foreslår, til
social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm., om der er mulighed for at
skærpe kravene til kreditgivers identitetskontrol, og hvordan
dette i givet fald kunne gøres, til social- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om at bekræfte, at ministeren
ikke har til hensigt at ændre på
hæftelsesforhold, til social- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om at yde teknisk bistand til at
udforme et ændringsforslag, der giver mulighed for, at
enhver, der er fyldt 15 år, har ret til ved henvendelse til
sin bopælskommune at få indsat en markering i CPR om,
at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning til
vedkommende selv på grund af manglende kreditværdighed,
til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om at redegøre for, hvilke
problemstillinger et ændringsforslag, der giver ret til at
få indsat en markering i CPR om, at man ønsker at
advare mod kreditgivning til en selv på grund af manglende
kreditværdighed, rejser, til social- og indenrigsministeren,
og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvem der bærer ansvaret,
hvis ændringsforslaget vedtages, til social- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om at oplyse den forventede konkrete
procedure for anmodning om markering i CPR om, at en borger
ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn eller
ønsker at advare mod kreditgivning pga. usikkerhed om egen
betalingsevne, til social- og indenrigsministeren, og ministerens
svar herpå |
|