L 58 Forslag til lov om de gymnasiale uddannelser.

Af: Minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby (V)
Udvalg: Undervisningsudvalget
Samling: 2016-17
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 13-12-2016

Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 13. december 2016

20161_l58_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 13. december 2016

1. Ændringsforslag

Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Undervisningsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-4 og 6 og Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2016 og var til 1. behandling den 15. november 2016. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervisningsudvalget. Udvalgets navn er den 12. december 2016 ændret til Undervisningsudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og ministeren for børn, undervisning og ligestilling sendte den 26. august 2016 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 255 (folketingsåret 2015-16). Den 9. november 2016 sendte ministeren for børn, undervisning og ligestilling de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier.

Undervisningsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelsen til udvalget.

Deputationer

Endvidere har Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 9 spørgsmål til ministeren for børn, undervisning og ligestilling og 16 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse. Undervisningsministeren har besvaret spørgsmål 1 og 3-24. Udvalget forventer at spørgsmål 26 og 27 besvares inden 2. behandling.

19 af udvalgets spørgsmål og undervisningsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-4 og 6 stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det under nr. 5 stillede ændringsforslag.

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, fordi det retter op på de fejl, der blev begået i gymnasiet 2003, da gymnasiereformen blev vedtaget. Lovforslaget forbedrer gymnasiet på en lang række områder, f.eks. ved at det tværfaglige fag almen studieforberedelse (AT) bliver afskaffet, at der indføres adgangskrav til gymnasiet, at antallet af studieretninger reduceres og at almendannelsen styrkes. Almen dannelse er her forstået som erhvervelse af kundskaber inden for humaniora, naturvidenskab og samfundsvidenskab, sådan som det også defineres i aftalen om gymnasiet fra 3. juni 2016:

»At være alment dannet indebærer, at man lever op til et ideal om kundskaber, viden og færdigheder inden for humanistiske, naturvidenskabelige og samfundsvidenskabelige omra°der og opna°r indsigt i det historiske og aktuelle forudsætninger for vores kultur, normer og folkestyre og derigennem mulighed for aktiv medvirken i demokratiet. I gymnasial sammenhæng lægges særlig vægt på det boglige og det kundskabsmæssige, fordi de gymnasiale uddannelser er studieforberedende. Der skal opnås kundskaber og viden gennem uddannelsens fagrække, der sikrer eleven almendannelse og forudsætninger for videre studier.«

DF er også meget glad for, at vigtige kulturfag som religion, historie og oldtidskundskab er fastholdt som selvstændige fag. Hf er ændret grundlæggende, så uddannelsen bliver mere rettet mere imod professionsbacheloruddannelserne. Samtidig bevares det klassiske hf som enkeltfagsmulighed på VUC. Denne reform af gymnasiet og hf vil samlet set styrke ungdomsuddannelserne og stille mere konkrete krav til de unge mennesker, der nu kan fordele sig bedre efter evner og interesser. For det er selvfølgelig ikke alle, der skal i gymnasiet. Det er der ingen grund til. Det er hverken godt for de unge eller for gymnasiet. Hf er i sin nye udgave blevet et gedigent alternativ til gymnasiet for dem, der ikke er sikre på, at de vil på universitet.

Et mindretal i udvalget (S, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker et uddannelsessystem, der mindsker sociale forskelle og gør alle unge uanset baggrund i stand til at forfølge deres drømme. Derfor har det været afgørende for S, RV og SF at fastholde en bred adgang til de gymnasiale uddannelser for alle elever, der kan og vil. Derfor er partierne tilfredse med, at det er lykkedes at skabe enighed om nye adgangsbetingelser uden et højt karakterkrav. I stedet skal der i folkeskolen foretages en helhedsvurdering af elevernes faglige, sociale og personlige forudsætninger, hvilket betyder, at elever kan være uddannelsesparate, hvis de er motiverede, selv om de ikke har det givne karaktergennemsnit. Alle uddannelsesparate elever har ret til at komme på den ungdomsuddannelse, de vil, så længe de har bestået folkeskolens afgangseksamen. Partierne vil følge de nye adgangsbestemmelsers betydning for søgemønstre og forventer, at Undervisningsministeriets vejledning til skolerne tydeliggør, at uddannelsesparathedsvurderingen fortsat er en helhedsvurdering.

S, RV og SF har lagt vægt på de gymnasiale uddannelsers opgave med at øge social mobilitet og gøre alle elever så dygtige som muligt uanset social baggrund, hvilket derfor er et element i de retningsgivende mål for uddannelserne. De gymnasiale uddannelser skal både danne eleverne som mennesker og samfundsborgere og give dem forudsætninger for at kunne læse videre. For S, RV og SF er tværfaglighed, samspil mellem fagene og samarbejde helt afgørende for at klæde eleverne på til den virkelighed, der venter. Partierne er derfor glade for, at der nu bliver ubegrænsede muligheder for tværfaglige forløb gennem hele gymnasietiden, og at tværfaglighed indgår i den mundtlige afprøvning af studieretningsprojektet. I det hele taget skal prøveformerne udvikles, så de rent faktisk afspejler, hvad elever skal kunne i dag.

Hf er den ungdomsuddannelse, der skaber flest mønsterbrydere, og derfor en vigtig prioritet for S, RV og SF. Det er her en stor gruppe unge fra hjem uden lange uddannelsestraditioner får muligheden for at tage en studentereksamen og læse videre - mange på en professionsbachelor og nogle på universitetet. Hf er fortsat åbent for alle, der kan og vil, og hf giver fortsat adgang til alle videregående uddannelser, også universitet. Samtidig bliver hf mere fokuseret og målrettet, hvilket skal gøre flere i stand til at komme igennem uddannelsessystemet og begå sig på det arbejdsmarked, der venter.

S, RV og SF er glade for den nye hf, men har en enkelt bekymring: Muligheden for optag til hf direkte fra 9. klasse er ikke kommet efter ønske fra S, RV og SF, og partierne vil holde øje med, at det ikke bliver den primære adgang til hf. Partierne ønsker f.eks. ikke, at unge skal begynde at vælge hf i stedet for en erhvervsuddannelse. Der skal holdes fast i målsætningen om, at flere skal vælge en erhvervsuddannelse direkte fra folkeskolen.

En god uddannelse er det bedste, vi kan give vores børn og unge til at gribe de muligheder, der venter, og håndtere de udfordringer, de møder på deres vej. Økonomien spiller en rolle for, at ambitionerne om faglighed og social mobilitet i vores uddannelsessystem kan blive til virkelighed. Derfor er S, RV og SF imod regeringens økonomiske politik og prioritering, der gør, at gymnasierne skal spare år for år, samtidig med at de skal implementere reformen.

Et andet mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de under nr. 1-4 stillede ændringsforslag og vil stemme hverken for eller imod de under nr. 5 og 6 stillede ændringsforslag.

Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at en række ændringer, der vil betyde tilbageskridt for gymnasieuddannelserne, vil påvirke folkeskolen negativt og medføre betydelig risiko for en mindskelse af tilgangen til erhvervsuddannelserne. Indførelsen af nye adgangsbetingelser vil afskære mange unge, der med de eksisterende adgangsbetingelser ville kunne optages på de gymnasiale uddannelser, fra at blive optaget på disse. De nye adgangsbetingelser vil være med til at øge karakterræset i folkeskolen, og det er stærkt beklageligt, at ændringen bringer elever i folkeskolen i den situation, at de kan betragtes som ikke at have bestået folkeskolens eksamen. De nye regler for optagelse vil i høj grad komme til at fremstå uoverskuelige for elever og forældre, og de vil stille meget store krav til den i forvejen hårdt pressede UU, Ungdoms Vejledning, der ikke med reformen tilføres yderligere ressourcer. De nye karakterkrav, der ligger markant højere end adgangskravene til erhvervsuddannelserne, vil endvidere bidrage til at devaluere erhvervsuddannelserne i mange unges øjne, når de skal vurdere og træffe valg mellem de forskellige ungdomsuddannelser - et forhold, der sammen med den nye mulighed for optag på hf allerede efter 9. klasse kan medføre et yderligere fald i tilgangen til erhvervsuddannelserne.

Det er efter EL's opfattelse stærkt problematisk at gennemføre den foreslåede meget massive indskrænkning i antallet af studieretninger. Det vil gå hårdt ud over de kreative fag og en række begyndersprogfag. I betragtning af at det store flertal af eleverne på de gymnasiale uddannelser allerede i dag har matematik på mindst B-niveau, har det heller ikke noget fornuftigt formål at gøre matematik B obligatorisk for flere elever.

Forslaget om, at prøvekaraktererne på det nye grundforløb fremover skal tælle med i det samlede eksamensresultat, er ikke rimeligt, i betragtning af at prøverne ligger blot nogle få måneder inde i uddannelsen. Tilsvarende urimeligt er det, at GSK-karakterer i fremtiden kun skal tælles med i karaktergennemsnittet, når de reducerer eksamensresultatet fra eksamensbeviset.

Samlet set er det EL's opfattelse, at den foreslåede reform ikke er til gavn for udviklingen af de gymnasiale uddannelser, og at de negative konsekvenser af reformen vil blive forstærket af, at den skal udmøntes i en situation, hvor de gymnasiale uddannelser er under et kraftigt pres fra store økonomiske besparelser, som et flertal i Folketinget har pålagt områdets uddannelsesinstitutioner.

Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 28

Af undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »alle elever«: »uanset social baggrund«.

[Præcisering]

Til § 35

2) Stk. 2, 1. pkt., affattes således:

»Institutionens leder sikrer, at undervisningen tilrettelægges, således at eleverne gennem hele uddannelsen møder variation og progression i arbejdsformerne, og således at alle elever uanset social baggrund udfordres og trives fagligt, med henblik på at de bliver så dygtige, som de kan.«

[Præcisering]

Til § 39

3) Stk. 4 affattes således:

»Stk. 4. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, hvilke fag og niveauer der kan og skal indgå i institutionens udbud af valgfag, og om bindinger mellem fagene.«

[Præcisering af, at undervisningsministeren også kan fastsætte regler om bindinger mellem fag]

Til § 41

4) Stk. 6 affattes således:

»Stk. 6. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om udbud og tilrettelæggelse af hf-enkeltfag og om, hvilke fag og niveauer der kan og skal indgå i institutionens udbud af hf-enkeltfag, og om bindinger i og mellem fagene.«

[Præcisering af, at undervisningsministeren også kan fastsætte regler om bindinger mellem fag]

Til § 56

Af et mindretal (S), tiltrådt af et mindretal (RV og SF):

5) I stk. 2 indsættes efter »erhvervsøkonomisk orienterede fag« ordene: »samt faget matematik«.

[Tilføjelse af matematik som et profilbærende fag i de erhvervsgymnasiale uddannelser]

Til bilag 1

Af undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og ALT):

6) I skemaet »Uddannelsen til merkantil studentereksamen« indsættes i kolonnen »Studieretningsfag 2« i 7. række efter »Innovation B«: »/Kun for Team Danmark-elever: Idræt B«, i kolonnen »Studieretningsfag 1« ændres i 8. række »Afsætning A« til: »International økonomi A«, i kolonnen »Studieretningsfag 2« ændres i 8. række »International økonomi A« til: »Afsætning A/Kun for Team Danmark-elever: Idræt B«, og i kolonnen »Studieretningsfag 2« indsættes i 13. række efter »eller B«: »/Kun for Team Danmark-elever: Idræt B«.

[Idræt B i visse studieretninger på uddannelsen til merkantil studentereksamen]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det fremgår af § 28, stk. 2, i det fremsatte lovforslag bl.a., at undervisningen skal tilrettelægges, så alle elever udfordres og trives fagligt, med henblik på at de bliver så dygtige, som de kan. Det fremgår af lovforslagets specielle bemærkninger til bestemmelsen, at dette gælder alle elever, uanset social baggrund.

Det vurderes hensigtsmæssigt, at det tillige fremgår af bestemmelsens ordlyd, at tilrettelæggelse af undervisningen skal ske, så alle elever, uanset social baggrund, skal udfordres og trives fagligt, så de bliver så dygtige, som de kan.

Til nr. 2

Det fremgår af § 35, stk. 2 i det fremsatte lovforslag bl.a., at undervisningen skal tilrettelægges, så alle elever udfordres fagligt, med henblik på at de bliver så dygtige, som de kan. Det fremgår af afsnit 2.1.4.2.1.7 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at dette gælder alle elever, uanset social baggrund.

Det vurderes hensigtsmæssigt, at det tillige fremgår af bestemmelsens ordlyd, at tilrettelæggelse af undervisningen skal ske, så alle elever uanset social baggrund skal udfordres fagligt, så de bliver så dygtige, som de kan, og at eleverne ud over at udfordres fagligt også skal trives fagligt.

Til nr. 3

Efter den foreslåede bestemmelses stk. 4 kan undervisningsministeren fastsætte regler om, hvilke fag og niveauer der kan og skal indgå i institutionens udbud af valgfag. Det er præciseret i bestemmelsen, at dette indebærer, at der også kan fastsættes regler om bindinger mellem fag. Ordlyden af bestemmelsen svarer derved til ordlyden i lovforslagets § 27, stk. 4, om valgfag på de 3-årige gymnasiale uddannelser. Ud over at fastsætte regler om, hvilke nærmere definerede fag der kan og skal indgå i institutionens udbud af valgfag, er det hensigten at fastsætte regler om, at valg af visse fag er betinget af, at eleven følger undervisningen i andre fag på et bestemt niveau, eller at eleven i øvrigt har tilstrækkelige forudsætninger for at kunne følge undervisningen i det pågældende valgfag.

Til nr. 4

Efter den foreslåede bestemmelses stk. 6 kan undervisningsministeren fastsætte regler om udbud og tilrettelæggelse af hf-enkeltfag og om, hvilke fag og niveauer der kan og skal indgå i institutionens udbud af hf-enkeltfag. Det er præciseret i bestemmelsen, at dette indebærer, at der også kan fastsættes regler om bindinger i og mellem fagene. Ud over bl.a. at fastsætte regler om, hvilke fag institutionerne kan og skal udbyde, er det også hensigten at fastsætte regler om bindinger i og mellem fagene. Der vil bl.a. kunne fastsættes regler om, at elever for at følge et fag på et bestemt niveau normalt vil skulle have fulgt undervisningen i faget på det nærmest underliggende niveau, eller at det forudsætter at eleven, har fulgt eller følger undervisningen i andre fag på et bestemt niveau, eller i øvrigt har tilstrækkelige forudsætninger for at kunne følge undervisningen i det pågældende fag.

Til nr. 5

Modsat det udkast til lovforslag, som blev sendt i høring, er matematik ifølge det fremsatte lovforslag ikke blandt de særligt profilbærende fag i de erhvervsgymnasiale uddannelser - og dermed ikke et af de fag, hvor der er mulighed for at opbygge faglig kompetence på andre måder end gennem sædvanlig kandidateksamen.

Med ændringsforslaget foreslår Socialdemokratiet, at faget matematik også bliver et af de profilbærende fag i de erhvervsgymnasiale uddannelser, så der dermed også inden for faget matematik bliver mulighed for at opbygge de nødvendige faglige kompetencer på andre måder end gennem en sædvanlig kandidateksamen.

Til nr. 6

I bilag 1 i det fremsatte lovforslag indgår faget idræt på B-niveau ikke som studieretningsfag i uddannelsen til merkantil studentereksamen. Med den foreslåede ændring af bilag 1 kan idræt på B-niveau erstatte et andet studieretningsfag i visse studieretninger i uddannelsen til merkantil studentereksamen. Disse studieretninger med idræt på B-niveau vil være forbeholdt elever under Team Danmark-ordningen. Med den foreslåede ændring af bilag 1 vil det således være muligt at udbyde og oprette visse studieretninger med idræt på B-niveau for elever under Team Danmark-ordningen i uddannelsen til merkantil studentereksamen på samme måde, som det er muligt i visse studieretninger i uddannelsen til almen studentereksamen.

Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Pia Adelsteen (DF) Lise Bech (DF) Anni Matthiesen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Danny K. Malkowski (LA) Mette Abildgaard (KF) Annette Lind (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Pernille Schnoor (ALT) Eva Flyvholm (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)

Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)46
Dansk Folkeparti (DF)37
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)34
Enhedslisten (EL)14
Liberal Alliance (LA)13
Alternativet (ALT)10
Radikale Venstre (RV)8
Socialistisk Folkeparti (SF)7
Det Konservative Folkeparti (KF)6
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Tjóðveldi (T)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 58

Bilagsnr.
Titel
1
Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Henvendelse af 21/11-2016 fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Ændringsforslag, fra undervisningsministeren
6
1. udkast til betænkning
7
2. udkast til betænkning
8
3. udkast til betænkning
9
4. udkast til betænkning
10
Ændringsforslag, fra undervisningsministeren
11
5. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 58

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/11-2016 fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og undervisningsministerens svar herpå
2
Spm. er tilbagetaget
3
Spm. om, hvorfor hhx og htx i lovforslaget ikke får mulighed for dispensation til at udbyde særlige studieretninger til Team Danmark-elever, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og undervisningsministerens svar herpå
4
Spm., om krav til matematiklæreres kompetencer er blevet ændret, efter lovforslaget har været i høring, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og undervisningsministerens svar herpå
5
Spm. om efteruddannelsesmulighederne for f.eks. en ingeniør, der ønsker at undervise i matematik på hhx, htx og eux, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og undervisningsministerens svar herpå
6
Spm. om, hvor stor en andel af de elever, der påbegynder en gymnasial uddannelse med et karaktergennemsnit på under 4 fra grundskolen, som falder fra deres gymnasiale uddannelse, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og undervisningsministerens svar herpå
7
Spm. om, hvor stor en andel af eleverne med under 4 fra folkeskolen, som gennemfører en gymnasial uddannelse, der fortsætter på en videregående uddannelse inden for 27 måneder, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og undervisningsministerens svar herpå
8
Spm. om, hvor stor en andel af elever med en gymnasial uddannelse der efterfølgende påbegynder en erhvervsuddannelse og således bliver dobbeltuddannet, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og undervisningsministerens svar herpå
9
Spm. om, hvor stor en andel af de elever, der påbegynder en hf-uddannelse med et karaktergennemsnit på under 4 fra grundskolen, som falder fra deres hf-uddannelse, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og undervisningsministerens svar herpå
10
Spm. om, hvor stor en andel de af elever med en hf-uddannelse, der efterfølgende påbegynder en bacheloruddannelse, som falder fra deres bacheloruddannelse, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og undervisningsministerens svar herpå
11
Spm. om tabel 1 i gymnasieaftalen kan blive tilrettet uden hf, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om, hvornår det planlægges at foretage ændringer i vejledningsloven, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om hensigten bag formuleringerne om »forpligtelse til at bidrage til opfyldelse af nationale uddannelses- og institutionspolitiske mål«, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om, hvilke typer af mål der falder inden for »nationale uddannelses- og institutionspolitiske mål«, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om, hvorvidt gymnasiereformen vil påvirke udviklingen i antallet af unge i den restgruppe, der ikke umiddelbart efter folkeskolen fortsætter på en ungdomsuddannelse, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om, hvilke økonomiske konsekvenser den nye tælledag vil have for hf sammenlignet med hhv. stx, htx og hhx, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om, hvordan udbud af den akademiske fagpakke, med øget timetal, vil påvirke taxameterøkonomien på hhv. hf, GSK og hf-enkeltfag, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om, hvor stor en andel af de nuværende hf-elever der kommer direkte fra folkeskolen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om, hvor mange timer der er tale om ved lærer-elev-tid på hf, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om forhindringer for samlæsning af fag på hf, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om, hvordan det geografiske udbud af overbygningen til hf sikres, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm., om vinteroptag på hf kan gennemføres, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm. om, hvilke universitetsuddannelser hf´ere i dag søger, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm. om, hvor mange unge regeringen forventer der vil vælge at gå direkte fra 9. klasse og ind på en ny hf, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm. tilbagetaget
26
Spm., om der er dokumentation for, at matematiklærere, som har en praktisk baggrund, leverer dårlige resultater, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
27
Spm., om man på htx kan se dårligere resultater i matematik end på stx, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå


Bilag 2

Nogle af udvalgets spørgsmål til ministeren for børn, undervisning og ligestilling og undervisningsministerens svar herpå

Spørgsmål 5-10 til ministeren for børn, undervisning og ligestilling og undervisningsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra V.

Spørgsmål 11-24 til undervisningsministeren og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S.

Spørgsmål 6:

Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af de elever, der påbegynder en gymnasial uddannelse med et karaktergennemsnit på under 4 fra grundskolen, som falder fra deres gymnasiale uddannelse?

Svar:

36 pct. af de elever, som påbegyndte en gymnasial uddannelse i 2012 med et karaktergennemsnit fra grundskolen på under 4, faldt fra deres gymnasiale uddannelse.

Gennemsnittet fra grundskolen er beregnet som gennemsnittet i de bundne prøvefag. Det beregnes som et gennemsnit af prøverne i hhv. dansk, matematik, fysik/kemi og engelsk. Hvis eleverne mangler en eller flere prøveaflæggelser, vil eleverne tælles med til dem, som får under 4. Elever, som ikke er registreret i grundskolens 9. eller 10. klasse, eller som har karakterer fra før de bundne prøvefag blev indført i 2007, er ikke medtalt i beregningen.

Spørgsmål 7:

Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af eleverne med under 4 fra folkeskolen, som gennemfører en gymnasial uddannelse, der fortsætter på en videregående uddannelse inden for 27 måneder - og den tilsvarende andel for studenter med mere end 4 fra folkeskolen?

Svar:

64 pct. af eleverne, som har under 4 fra grundskolen, og som gennemfører en gymnasial uddannelse, fortsætter på en videregående uddannelse inden for 27 måneder. Den tilsvarende andel for elever med over 4 fra grundskolen er på 77 pct.

Gennemsnittet fra grundskolen er beregnet som gennemsnittet i de bundne prøvefag. Det beregnes som et gennemsnit af prøverne i hhv. dansk, matematik, fysik/kemi og engelsk. Mangler eleverne en eller flere prøveaflæggelser, vil eleverne tælles med til dem, som får under 4. Elever, som ikke er registreret i grundskolens 9. eller 10. klasse, eller som har karakterer fra før de bundne prøvefag blev indført i 2007, er ikke medtalt i beregningen.

Spørgsmål 8:

Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af elever med en gymnasial uddannelse, der efterfølgende påbegynder en erhvervsuddannelse og således bliver dobbeltuddannet - og hvordan denne andel er fordelt på elever med henholdsvis under og over 4 fra folkeskolen?

Svar:

11 pct. af de elever, som fik en gymnasial uddannelse i 2012, påbegyndte inden for 27 måneder en erhvervsuddannelse.

For elever med under 4 i gennemsnit fra grundskolen er det 22 pct. af de elever, som fik en gymnasial uddannelse i 2012, som påbegyndte en erhvervsuddannelse inden for 27 måneder.

For elever med over 4 i gennemsnit fra grundskolen er det 11 pct. af de elever, som fik en gymnasial uddannelse i 2012, som påbegyndte en erhvervsuddannelse inden for 27 måneder.

Det bemærkes, at eleverne først opnår to ungdomsuddannelser, hvis de fuldfører den påbegyndte erhvervsuddannelse.

Gennemsnittet fra grundskolen er beregnet som gennemsnittet i de bundne prøvefag. Det beregnes som et gennemsnit af prøverne i hhv. dansk, matematik, fysik/kemi og engelsk. Mangler eleverne en eller flere prøveaflæggelser, vil eleverne tælles med til dem, som får under 4. Elever, som ikke er registreret i grundskolens 9. eller 10. klasse, eller som har karakterer fra før de bundne prøvefag blev indført i 2007, er ikke medtalt i beregningen.

Spørgsmål 9:

Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af de elever, der påbegynder en HF-uddannelse med et karaktergennemsnit på under 4 fra grundskolen, som falder fra deres HF-uddannelse?

Svar:

40 pct. af de elever, som påbegyndte en hf-uddannelse i 2012 med et karaktergennemsnit fra grundskolen på under 4, faldt fra deres hf-uddannelse.

Gennemsnittet fra grundskolen er beregnet som gennemsnittet i de bundne prøvefag. Det beregnes som et gennemsnit af prøverne i hhv. dansk, matematik, fysik/kemi og engelsk. Mangler eleverne en eller flere prøveaflæggelser, vil eleverne tælles med til dem, som får under 4. Elever, som ikke er registreret i grundskolens 9. eller 10. klasse, eller som har karakterer fra før de bundne prøvefag blev indført i 2007, er ikke medtalt i beregningen.

Spørgsmål 10:

Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af elever med en HF-uddannelse, der efterfølgende påbegynder en bacheloruddannelse, som falder fra deres bacheloruddannelse?

Svar:

21 pct. af studenterne fra hf i 2010-2012, som efterfølgende påbegyndte en bacheloruddannelse inden for 27 måneder, faldt fra denne inden for det første år.

For de studenter fra hf i 2010-2012, som påbegyndte en professionsbachelor inden for 27 måneder, faldt 19 pct. fra inden for det første år.

For de studenter fra hf i 2010-2012, som påbegyndte en akademisk bachelor inden for 27 måneder, faldt 25 pct. fra denne inden for det første år.

Spørgsmål 11:

Kan tabel 1 i gymnasieaftalen blive tilrettet uden HF, idet det er misvisende at sammenstille dem?

Svar:

Aftaleteksten vedrørende styrkede gymnasiale uddannelser fik tilslutning fra forligskredsen den 3. juni 2016 og kan som sådan ikke ændres.

Tabellen i aftaleteksten er baseret på tilgangstal for 2014. En beregning - baseret på seneste tilgangstal for 2015 - på, hvor stor en andel af ansøgerne til de treårige gymnasiale uddannelser, som ikke opfyldte de adgangsforudsætninger, der indgår i aftalen fra juni måned, viser følgende resultat:

Tabel 1: Andel, som ikke opfylder adgangsforudsætningerne, fordelt på treårige gymnasiale uddannelser, beregnet på baggrund af tilgangen til de gymnasiale uddannelser i 2015

 
hhx
htx
stx
I alt
Opfylder ikke forudsætninger
10 %
8 %
5 %
7 %


Kilde: UVM, egne beregninger

Spørgsmål 12:

Ministeren bedes oplyse, hvornår det planlægges at foretage ændringer i vejledningsloven og om forligskredsen inddrages i denne proces?

Svar:

Alle de ændringer, som Aftale om styrkede gymnasiale uddannelser giver anledning til i forhold til vejledningsloven, kommer til udmøntning med de ændringer, der fremgår af § 12 i lovforslag nr. L 59 om indførelse af folkeskolens afgangseksamen, adgangskrav til erhvervsuddannelserne og ændringer som følge af lovgivning om de gymnasiale uddannelsers indhold m.v.

Gymnasieforligskredsen har været inddraget i processen omkring ændringerne i L 59.

Spørgsmål 13:

Ministeren bedes uddybe hensigten bag formuleringerne om »forpligtelse til at bidrage til opfyldelse af nationale uddannelses- og institutionspolitiske mål« (følgeloven § 1, stk. 3) samt begrundelse for, hvorfor denne formulering indgår som lovtekst? I forlængelse heraf bedes ministeren uddybe, hvordan denne lovtekst skal udmøntes. Forventes det, at der knyttes sanktioner og tilsyn til forpligtelsen? I så fald hvordan skal disse så foregå og hvilke vurderingskriterier skal institutionerne leve op til?

Svar:

Gældende lovgivning indeholder ikke specifikke forpligtelser for institutionerne til at efterleve nationale uddannelses- og institutionspolitiske mål, der rækker udover institutionens aktuelle udbud, eller hvor de kan være til fordel for enkelte af de aktuelle udbud fremfor andre.

De foreslåede bestemmelser tydeliggør, at bestyrelserne på de enkelte institutioner - udover at være forpligtet på de konkrete uddannelsesformål, som institutionen har - skal inddrage hensyn til, hvordan opfyldelsen af de konkrete uddannelsesformål sker henset til de nationale uddannelses- og institutionspolitiske mål, der er opstillet for de pågældende områder. Det kunne fx være 95-pct.-målsætningen, ambition om at bryde negativ social arv eller lignende. De enkelte institutioner er en del af et samlet uddannelsessystem, der skal være effektivt ikke alene for den enkelte institution på lokalt plan, men også på nationalt plan.

Det ændrer ikke ved, at institutionerne skal være uafhængige, dvs. at den enkelte institution skal indrette sin virksomhed alene med henblik på at varetage institutionens egne interesser til gavn for dens elever og kursister, og at den ikke må indgå i et styret fællesskab eller på anden måde være styret af uvedkommende eller udefrakommende interesser.

Det er kun, hvor den samlede effekt af en institutions beslutninger gør, at det bliver kontraproduktivt i forhold til de nationale uddannelses- og institutionspolitiske mål, at beslutningerne kan vurderes at være i modstrid med bestemmelsen. Det kan f.eks. være, hvis institutionen ensidigt prioriterer at højne visse elevers faglige niveau og trivsel og ikke fremme alle elevers faglige niveau og trivsel.

Hvis en institution efter ministeriets opfattelse ikke lever op til forpligtelsen, kan ministeriet efter gældende sanktionsbestemmelser give et konkret påbud til institutionen om at ændre den pågældende virksomhed. Hvis et påbud ikke opfyldes, kan ministeriet efter omstændighederne tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis.

Spørgsmål 14:

Ministeren bedes uddybe, hvilke typer af mål der falder inden for »nationale uddannelses- og instituti?onspolitiske mål«. Præcis hvilke mål er det, uddannelsesinstitutionerne forpligtes på, som ikke allerede er en del af deres forpligtelse. Og hvilke parter inddrages i beslutningen herom?

Svar:

Aftale om styrkede gymnasiale uddannelser fra 3. juni 2016 rummer nedenstående tre mål, der falder inden for »nationale og uddannelses- og institutionspolitiske mål«. De er i aftalen anført under overskriften »Retningsgivende mål og styrket kvalitetsudvikling«. Kort formuleret er målene følgende:

Skolerne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige som de kan, herunder at alle elever, uanset social baggrund, får realiseret deres potentiale bedst muligt

Der skal sættes retning for øget indsats vedr. elevernes trivsel med det mål, at opnå en bedre elevtrivsel i de gymnasiale uddannelser

Kvaliteten i de gymnasiale uddannelser skal styrkes i forhold til de videregående uddannelser samt i forhold til at øge andelen af studenter, der benytter deres gymnasiale uddannelse som grundlag for en videregående uddannelse.

Reglerne i følgeloven (§ 1, nr. 3, og § 2, nr. 2) kan f.eks. komme i anvendelse, hvis en institution, der udbyder to uddannelser, ensidigt tilrettelægger sine aktiviteter med henblik på at få flere elever på den ene uddannelse fremfor den anden, selvom de nationale uddannelsesmålsætninger tilsiger det omvendte.

Beslutning om nationale uddannelses- og institutionspolitiske mål er truffet ved politisk aftale og kræver involvering af respektive forligs-/aftaleparter for at kunne ændres.

Spørgsmål 15:

Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt gymnasiereformen, herunder de nye adgangsforudsætninger, vil påvirke udviklingen i antallet af unge i den restgruppe, der ikke umiddelbart efter folkeskolen fortsætter på en ungdomsuddannelse?

Svar:

Jeg forventer, at gymnasiereformen, herunder de nye adgangsforudsætninger, vil medføre, at færre unge påbegynder en gymnasial uddannelse. Set i sammenhæng med reformen af erhvervsuddannelserne forventer jeg desuden, at der samtidig sker en stigning i antallet af unge, der vælger en erhvervsuddannelse. Jeg forventer endvidere, at de nye adgangsforudsætninger til ungdomsuddannelserne vil bidrage til en øget indsats i grundskolen og dermed til at reducere antallet af unge, som ikke opfylder adgangsforudsætningerne til mindst én af ungdomsuddannelserne.

På den baggrund forventer jeg, at gymnasiereformen, herunder de nye adgangsforudsætninger, medvirker til en reduktion i antallet af unge i den restgruppe, der ikke umiddelbart efter folkeskolen fortsætter på en ungdomsuddannelse.

Spørgsmål 16:

Ministeren bedes foretage en vurdering af, hvilke økonomiske konsekvenser den nye tælledag, der indføres i forbindelse med gymnasiereformen, vil have for HF sammenlignet med hhv. STX, HTX og HHX. Vil den nye tælledag ramme HF hårdere i kraft af den særlige elevsammensætning og dermed give højere frafald?

Svar:

I Forslag til Lov om de gymnasiale uddannelser ændres tælledagen, der ligger til grund for udbetalingen af taxametertilskud på 1. semester, fra den 20. undervisningsdag til umiddelbart efter grundforløbet (den 60. undervisningsdag). Dette betyder, at institutionerne fremover kun modtager taxametertilskud for de elever, som gennemfører grundforløbet.

Fra 1. september til 15. november falder i gennemsnit 2,4 pct. af de elever, som starter på en gymnasial uddannelse i august, fra. På stx og hf er andelen hhv. 1,8 pct. og 4,5 pct. og på hhx og htx er andelen hhv. 3,5 pct. og 3,8 pct.

Som konsekvens af ændringen af tælledagen vil institutionerne forventeligt modtage færre midler, men bliver skolerne bedre til at fastholde eleverne som følge af initiativerne i reformen, ikke mindst det nye grundforløb i de treårige uddannelser og den nye hf-uddannelse, så ændrer økonomien sig tilsvarende.

Ændringen af tælledagen medfører mindreudgifter på 34 mio. kr. i 2017, heraf vedrører 10 mio. kr. hf. Fuldt indfaset fra 2018 og frem medfører ændringen af tælledagen mindreudgifter på 44 mio. kr., hvoraf 13,1 mio. kr. vedrører hf.

Størstedelen af skolerne vil opleve en reduktion i tilskud på mindre end 0,25 pct. af det samlede tilskud. Derudover vil der, særligt på gymnasierne, være en gruppe, som vil opleve en reduktion på 0,25 - 0,50 pct., og enkelte skoler vil opleve fald i tilskud på op til 1,1 pct., jf. tabel 1.

Tabel 1

Spredning imellem skolerne på de forskellige områder

Forventet reduktion i tilskud som følge af ændret tælledag
Almene gymnasier
VUC'ere
Erhvervsskoler (udbydere af htx og hhx)
Mindre end 0,25 pct.
74 (61 pct.)
15 (63 pct.)
44 (83 pct.)
0,25 - 0,50 pct.
38 (31 pct.)
9 (38 pct.)
9 (17 pct.)
0,51 - 0,75 pct.
7 (6 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
0,76 - 1,00 pct.
1 (1 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
1,01 - 1,25 pct.
1 (1 pct.)
0 (0 pct.)
0 (0 pct.)
Antal gymnasier
121
24
53


Kilde: UVM beregninger på senest kendte frafaldsdata

En eventuel effekt af indførelsen af adgangskravet er ikke medregnet, men det er rimeligt at forvente, at der vil være et vist sammenfald mellem de elever, som fremadrettet ikke opfylder adgangskravet, og de elever, der i dag frafalder uddannelsen i løbet af de første tre måneder.

Det fremgår af de almene bemærkninger til lovforslaget, at økonomivurderingen tager udgangspunkt i det nuværende frafald og udviklingen i frafaldet vil blive fulgt tæt, så utilsigtede uhensigtsmæssigheder undgås.

Spørgsmål 17:

Ministeren bedes redegøre for, hvordan udbud af den akademiske fagpakke, med øget timetal, vil påvirke taxameterøkonomien på hhv. HF, GSK og HF-enkeltfag?

Svar:

Udbuddet af udvidede (akademiske) fagpakker på toårigt hf medfører, at eleverne på disse fagpakker får forøget deres timetal med 250 timer. Som følge af timeforøgelsen er undervisningstaxameteret på toårigt hf forhøjet med 15 mio. kr. årligt.

Samtidig betyder indførelsen af udvidede fagpakker, at hf-elevernes efterfølgende behov for gymnasial supplering forventes at falde i et omfang svarende til 16 mio. kr. årligt.

Det bemærkes, at taxameterøkonomien på GSK derudover påvirkes af flere adgangsgivende obligatoriske fag og medregningen af karakterer fra suppleringsfag i elevernes gennemsnit.

Spørgsmål 18:

Hvor stor en andel af de nuværende hf-elever kommer direkte fra folkeskolen?

Svar:

Ca. hver tredje elev på toårigt hf kommer direkte fra grundskolen, og andelen har været relativt stabil i en årrække, jf. tabel 1.

Tabel 1: Andel elever på hf som kommer direkte fra grundskolen, 2007-2015

 
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Direkte fra grundskolen
36%
37%
35%
36%
37%
37%
35%
36%
33%
Ikke direkte fra grundskolen
64%
63%
65%
64%
63%
63%
65%
64%
67%
Samlet
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%


Kilde: Undervisningsministeriet, databanken og egne beregninger.

Spørgsmål 19:

Hvor mange timer er der tale om ved lærer-elev tid på hf?

Svar:

Det fremgår af Forslag til Lov om de gymnasiale uddannelser § 37, stk. 1, 3 og 4, at undervisningstiden, som omfatter den samlede lærerstyrede elevaktivitet, er mindst 1.705 klokketimer på den toårige uddannelse til hf-eksamen.

Undervisningstiden overstiger normalt ikke 1.755 timer. Dog er undervisningstiden for elever med udvidet fagpakke udvidet med 250 timer, dvs. mindst 1.955 timer.

Spørgsmål 20:

Er der forhindringer for samlæsning af fag på hf? Hvordan forholder det sig med fagpakker?

Svar:

Det fremgår af Forslag til Lov om de gymnasiale uddannelser § 34, stk. 2, at ministeren kan fastsætte regler om klasse- og holddannelsen og om samlæsning internt i uddannelsen og mellem uddannelser. Af lovbemærkninger til § 34 fremgår det, at det er hensigten bl.a. at fastsætte regler om betingelserne for at kunne samlæse fag, herunder hvilke læreplaner, der kan følges på samlæsende hold, og hvilke forhold der i øvrigt skal iagttages for at sikre, at alle elever kan få det optimale faglige udbytte på samlæsende hold.

Det fremgår endvidere af lovforslagets § 34, stk. 1 og af bemærkningerne hertil, at fagpakkeklasserne skal understøtte et fagligt samspil mellem fagpakkefagene, obligatoriske fag, faggruppe og valgfag, samt elevernes sociale og faglige tilhørsforhold i klassen. Hovedparten af undervisningen skal foregå i klassen, samtidig med at elevernes individuelle ønsker og valg kan tilgodeses ved samlæsning på tværgående hold eller på tværs af gymnasiale uddannelser.

Spørgsmål 21:

Hvordan sikres det geografiske udbud af overbygning til hf?

Svar:

Det fremgår af Forslag til Lov om de gymnasiale uddannelser § 65 stk. 3, at en person, som har en hf-eksamen uden overbygning eller en højere forberedelseseksamen uden overbygning, gennem et supplerende overbygningsforløb bestående af nærmere bestemte enkeltfag kan opnå en sådan overbygning. Indholdet af et sådant supplerende overbygningsforløb fastlægges i et samarbejde mellem den gymnasiale institution og kursisten, og forløbet skal kunne afvikles inden for et halvt år. I forløbet kan indgå undervisning på hold fra gymnasiale suppleringskurser eller fra hf-enkeltfag.

Det kan supplerende oplyses, at overbygningsforløb vil kunne opnås på institutioner, der udbyder hf-enkeltfag eller gymnasial supplering. Der er ca. 70 hf-centre, hf-kurser og voksenuddannelsescentre, som udbyder hf-enkeltfag. Der er ca. 35 udbydere af gymnasial supplering, heraf nogle der samtidig er udbydere af hf-enkeltfag. Udbyderne repræsenterer en stor geografisk spredning i landets regioner og kommuner.

Spørgsmål 22:

Kan vinteroptag på hf gennemføres?

Svar:

Spørgsmål om starttidspunkter for gymnasiale uddannelsesudbud er ikke omfattet af Forslag til Lov om de gymnasiale uddannelser.

Der er i øjeblikket hold på den toårige uddannelse til hf-eksamen, som efter en forsøgsordning er startet og afsluttes i vinterterminen. Den tidligere minister på området har indstillet forsøget med virkning fra denne vinter. På hf-enkeltfag er der optag på hold flere gange årligt, herunder om vinteren.

Jeg kan oplyse, at jeg i lighed med den foregående undervisningsminister er indstillet på at drøfte hvilke optagelsesterminer, der fremadrettet er behov for på den toårige uddannelse til hf-eksamen, med gymnasieforligskredsen.

Spørgsmål 23:

Hvilke universitetsuddannelser er det, hf'ere i dag søger, og hvilke adgangsforudsætninger kræver de?

Svar:

Undervisningsministeriet er ikke i besiddelse af data, som viser den præcise fordeling af hf'ere på universitetsuddannelser, men vedlagte tabel 1 i bilag 1 giver et indtryk af fordelingen. Tabellen viser hvilke hovedtyper af universitetsuddannelser, der er valgt af de personer, som fuldførte en hf-uddannelse i 2013, her anført som det antal, der 27 måneder efter aflagt hf-eksemen er i gang med en akademisk bacheloruddannelse, samt hvilken andel de udgør af det samlede antal fuldførte hf-eksaminer i 2013.

Af de godt 6000 personer, der fuldførte en hf-uddannelse i 2013, er 12,4 pct. (749 studerende) i gang med en akademisk bacheloruddannelse 27 måneder efter aflagt hf-eksamen. Det fremgår af tabellen, at de er fordelt på et bredt udsnit af de akademiske bacheloruddannelser. I tabellen er desuden anført de specifikke adgangskrav for hver af de pågældende uddannelser eller grupper af uddannelser.

Bilag 1

Tabel 1. Andel og antal, som 27 mdr. efter fuldført hf i 2013 er i gang på en akademisk bachelor og uddannelsens adgangskrav.

Akademisk bachelor
Andel af fuldførte
Antal
Specifikke adgangskrav
Samfundsvidenskab, Forvaltningsuddannelser
1,6 %
95
Dansk A, engelsk B, matematik B og enten historie B, idehistorie B, samfundsfag B eller samtidshistorie B
Naturvidenskab
1,5 %
88
Afhængig af studiet, men typisk dansk A, engelsk B, matematik A og enten fysik B og kemi B eller fysik B og bioteknologi A eller geovidenskab A og kemi B eller muligvis kemi B, biologi A og fysik C.
Humaniora
1,4 %
83
Dansk A, engelsk B og enten historie B, idéhistorie B eller samtidshistorie B samt yderligere et fremmedsprog (begyndersprog A eller fortsættersprog B)
Erhvervsøkonomi, HA
1,2 %
72
Dansk A, engelsk B, matematik B og enten historie B, idehistorie B, samfundsfag B, samtidshistorie B eller international økonomi B
Jura
1,2 %
72
Dansk A, engelsk B og enten historie B, idehistorie B, samfundsfag B eller samtidshistorie B
Psykologi
1,0 %
59
Dansk A, engelsk B, matematik B og enten historie B, idehistorie B, samfundsfag B eller samtidshistorie B
Fremmedsprog
0,8 %
51
Dansk A, engelsk B, og enten historie B, idéhistorie B eller samtidshistorie B samt (afhængig af sprogfaget) det pågældende sprog på A-niveau (begyndersprog) eller B-niveau (fortsættersprog)
Teknisk videnskab (Civilingeniør)
0,6 %
37
Dansk A, engelsk B, matematik A samt enten fysik B og kemi B eller fysik B og bioteknologi A eller geovidenskab A og kemi B
Humaniora, kulturelle
0,5 %
31
Dansk A, engelsk B og enten historie B, idehistorie B eller samtidshistorie B samt yderligere et fremmedsprog (begyndersprog A eller fortsættersprog B)
Medicin
0,5 %
28
Dansk A, engelsk B, matematik A samt enten fysik B og kemi B eller fysik B og bioteknologi A eller geovidenskab A og kemi B eller kemi B, biologi A og fysik C
Samfundsfag mv.
0,4 %
22
Dansk A, engelsk B, matematik B og enten historie B, idehistorie B, samfundsfag B eller samtidshistorie B
Humanistisk-teknologisk uddannelse mv.
0,3 %
20
Afhængig af uddannelsen, men typisk dansk A, engelsk B og matematik B eller matematik A
Erhvervssprog
0,3 %
18
Dansk A, engelsk A eller B (afhængig af studiet) og enten historie B, idehistorie B, samfundsfag B eller samtidshistorie B samt typisk de(t) valgte sprog på A-niveau (begyndersprog) eller B-niveau (fortsættersprog)
Arkitekt
0,3 %
18
Optagelsesprøve
Bibliotekar
0,2 %
12
Dansk A, engelsk B og enten historie B, idehistorie B eller samtidshistorie B samt yderligere et fremmedsprog (begyndersprog A eller fortsættersprog B)
Veterinærmedicin
0,2 %
10
Dansk A, engelsk B, matematik A og enten fysik B og kemi B eller fysik B og bioteknologi A eller geovidenskab A og kemi B eller kemi B, biologi A og fysik C.
Fødevarer og jordbrug mv.
0,1 %
7
Dansk A, engelsk B, matematik A og enten fysik B og kemi B eller fysik B og bioteknologi A eller kemi B og geovidenskab A
Farmaceut
0,1 %
7
Dansk A, engelsk B, matematik A og enten fysik B og kemi B eller fysik B og bioteknologi A eller geovidenskab A og kemi B eller kemi B, biologi A og fysik C
Kunstneriske
0,1 %
6
Typisk bestået optagelsesprøve
Teologi
0,1 %
6
Dansk A, engelsk B, græsk A og latin A
Sundhedsuddannelser, øvrige (fx sundhed og informatik, kiropraktor)
0,1 %
5
Afhængig af studiet, men typisk dansk A, engelsk B, matematik A og enten fysik B og kemi B eller fysik B og bioteknologi A eller geovidenskab A og kemi B eller kemi B, biologi A og fysik C
Samlet
12,4 %
749
 


Kilde: UVM's database.

Spørgsmål 24:

Hvor mange unge, forventer regeringen, vil vælge at gå direkte fra 9. klasse ind på en ny hf?

Svar:

I 2014 kom godt hver tredje elev på toårigt hf direkte fra 10. klasse. I 2014 svarede det til 3.300 ud af 9.100 elever, der i alt blev optaget på toårigt hf.

Det er vanskeligt at forudsige, hvor mange elever, der fremadrettet vil vælge at tilgå toårigt hf direkte fra 9. klasse. I de økonomivurderinger, som ligger til grund for Aftale om styrkede gymnasiale uddannelser, er det forudsat, at ca. 25 pct. af de elever, der i dag kommer direkte fra 10. klasse, svarende til ca. 825 elever, fremadrettet vil vælge at tilgå toårigt hf direkte fra 9. klasse.