Fremsat den 9. november 2016 af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
adoptionsloven (International adoption) og lov om ændring af
lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og
forskellige andre love (Regelforenklinger på det
familieretlige område m.v.)
(Ikraftsættelse for
Færøerne af visse bestemmelser i adoptionsloven)
§ 1
I lov nr. 358 af 2. juni 1999 om ændring
af adoptionsloven (International adoption) foretages
følgende ændring:
1. I
§ 4 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
De dele af loven, som i medfør af stk. 1 er sat i kraft for
Færøerne, kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.«
§ 2
I lov nr. 446 af 9. juni 2004 om ændring
af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og
forskellige andre love (Regelforenkling på det familieretlige
område m.v.) foretages følgende ændring:
1. I
§ 12 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
De dele af § 5, som ikke i medfør af stk. 2 er sat i
kraft for Færøerne, kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Adoptionsloven gælder ikke for Færøerne, men
loven og en række ændringer af den er sat i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning. Det er dog ikke alle
ændringslove, der er sat i kraft for
Færøerne.
Formålet med lovforslaget er at skabe mulighed for at
sætte de ændringer af adoptionsloven, der blev
gennemført ved lov nr. 1740 af 22. december 2015 om
ændring af adoptionsloven (Et nyt adoptionssystem m.v.), der
vedrører et nyt adoptionssystem for international
adoptionsformidling, i kraft for Færøerne. Loven
sættes i kraft for Færøerne efter anmodning fra
Landsstyreområdet for Sundheds- og Indenlandsanliggender
på Færøerne.
Denne ændringslov kan sættes i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning. Ikraftsættelsen
af loven for Færøerne forudsætter imidlertid, at
myndighedsstrukturen for Færøerne på
adoptionsområdet opdateres, så den svarer til
strukturen i Danmark i relation til behandlingen af klager over
adoptionsafgørelser. Denne opdatering af
myndighedsstrukturen på Færøerne
forudsætter bl.a., at en generel klagebestemmelse i en
tidligere lov om ændring af adoptionsloven sættes i
kraft for Færøerne, og at bestemmelsen i
adoptionsanordningen for Færøerne om klage over afslag
på godkendelse som adoptant ændres.
Sædvanligvis kan ændringer af adoptionsloven
sættes i kraft for Færøerne ved kongelig
anordning, men i relation til ikraftsættelsen af den
generelle klagebestemmelse og ændringen af en anden
klagebestemmelse i adoptionsanordningen er der behov for en ny
bemyndigelse til at sætte de relevante bestemmelser i kraft
for Færøerne ved kongelig anordning. Lovforslaget
indeholder alene disse bemyndigelser.
2. Lovforslagets indhold
Baggrunden for lovforslaget er, at Sundheds- og
Indenlandsanliggender på Færøerne har anmodet
om, at loven om et nyt adoptionssystem sættes i kraft for
Færøerne. Denne ændringslov kan sættes i
kraft for Færøerne ved kongelig anordning, men
ikraftsættelsen af denne lov forudsætter bl.a., at dele
af tidligere ændringslove sættes i kraft for
Færøerne, og at en bestemmelse i adoptionsanordningen
for Færøerne ændres.
Social- og indenrigsministeren har ikke bemyndigelse til dette,
men ministeren får denne bemyndigelse ved dette
lovforslag.
2.1. Gældende ret
Adoptionsloven med senere ændringer blev sat i kraft for
Færøerne ved anordning nr. 552 af 8. oktober 1982.
Efter anordningen træffes afgørelser om adoption
hovedsageligt af Rigsombudsmanden, hvis afgørelser om
adoption på ulovbestemt grundlag kan påklages til den
ansvarlige danske minister, i dag social- og indenrigsministeren. I
Danmark blev afgørelserne tidligere truffet af statsamtet
med ulovbestemt klageadgang til den ansvarlige minister. I dag
træffes afgørelserne af statsforvaltningen med
lovbestemt klageadgang til Ankestyrelsen, jf. adoptionslovens
§ 29 b.
Ved anordning nr. 1169 af 25. november 2006 om
ikrafttræden for Færøerne af lov om adoption
(herefter: adoptionsanordningen) blev en række yderligere
ændringer af adoptionsloven sat i kraft for
Færøerne. Anordningen er blevet ændret ved
§ 7 i anordning nr. 398 af 20. april 2010 om
ikrafttræden for Færøerne af lov om
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Ændringer som følge af værgemålsloven) og
lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om umyndighed
m.v. (Ændringer som følge af
værgemålsloven).
Ved adoptionsanordningen blev bl.a. lov nr. 358 af 2. juni 1999
om ændring af lov om ændring af adoptionsloven
(International adoption) (herefter: lov om international adoption)
sat i kraft for Færøerne. Ved denne ændringslov
blev adoptionslovens bestemmelser om adoptionssamrådene
ændret (adoptionslovens § 25 a), herunder sådan at
samrådenes afgørelser kan indbringes for
Adoptionsnævnet (adoptionslovens § 25 b, stk. 3).
Samrådene træffer afgørelse om godkendelse som
adoptant.
Ved ikraftsættelsen for Færøerne af lov om
international adoption blev kompetencen til at træffe
afgørelse om godkendelse som adoptant tillagt
Rigsombudsmanden, dog således at Adoptionssamrådet for
Færøerne afgiver en udtalelse til brug for
afgørelsen (anordningens § 25 a). Med hensyn til klage
over afgørelser om godkendelse som adoptant blev
anordningens § 25 b, stk. 3, affattet således:
"Rigsombudsmandens afgørelser i medfør af denne lov
kan indbringes for Adoptionsnævnet."
En enkelt af de ændringer af adoptionsloven, som
følger af § 5 i lov nr. 446 af 9. juni 2004 om
ændring af lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning og forskellige andre love (Regelforenkling
på det familieretlige område m.v.) (herefter:
regelforenklingsloven), blev ligeledes sat i kraft for
Færøerne ved adoptionsanordningen. Det drejer sig om
adoptionslovens § 28, stk. 2, 1. og 3. pkt., om anerkendelse
af udenlandske adoptionsafgørelser (anordningens § 27
a, stk. 2). Resten af regelforenklingslovens ændringer af
adoptionsloven blev ikke sat i kraft for Færøerne,
herunder adoptionslovens § 29 b. Efter denne bestemmelse kunne
statsamtets (senere statsforvaltningens) afgørelser efter
adoptionsloven påklages til den ansvarlige minister.
De ændringer af adoptionsloven, der følger af lov
nr. 1740 af 22. december 2015 om ændring af adoptionsloven
(Et nyt adoptionssystem m.v.) (herefter: lov om et nyt
adoptionssy?stem), er ikke sat i kraft for Færøerne.
Det overordnede formål med lov om et nyt adoptionssystem er
at fremtidssikre den internationale adoptionsformidling til
Danmark. Ved loven blev tilsynet med adoptionsformidlingen samlet
hos én myndighed - Ankestyrelsen. Samtidig blev kompetencen
til at tillade, at et adoptionsforløb vedrørende et
udenlandsk barn fortsætter, dvs. godkendelse af et forslag om
matchning af et konkret barn med kommende adoptanter, flyttet fra
de adoptionsformidlende organisationer til Ankestyrelsen. Endelig
sikrede loven adoptivfamilierne rådgivning i forhold til
adoptionen med henblik på at understøtte gode
adoptionsforløb for børnene (adoptionslovens §
25 d). Adoptionsrådgivning i forbindelse med, at et
adoptivbarn tager ophold hos adoptanten i Danmark, blev gjort
obligatorisk ved fremmedadoption, og adoptanter fik ved
fremmedadoption mulighed for yderligere rådgivning.
De ændringer af adoptionsloven, der følger af lov
nr. 1741 af 22. december 2015 om ændring af forskellige
lovbestemmelser om klageadgang og kompetence m.v. på det
familieretlige område (Ankestyrelsen som familieretlig
klagemyndighed m.v.) (herefter: klagemyndighedsloven) er heller
ikke sat i kraft for Færøerne. Ved denne
ændringslov blev adoptionslovens § 29 b ændret
således, at statsforvaltningens afgørelser efter
adoptionsloven kan påklages til Ankestyrelsen.
Ikraftsættelse af denne lov er en betingelse for at
sætte lov om et nyt adoptionssystem i kraft for
Færøerne.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Lov om et nyt adoptionssystem kan sættes i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning, men
ikraftsættelsen forudsætter, at myndighedsstrukturen
for Færøerne på adoptionsområdet
opdateres, så den svarer til strukturen i Danmark, navnlig i
relation til behandlingen af klager over
adoptionsafgørelser.
Bestemmelserne om behandlingen af klager over
adoptionsafgørelser findes primært i adoptionslovens
§ 29 b, der blev indsat i loven i 2004 ved
regelforenklingsloven, som ændret i 2015 ved
klagemyndighedsloven. Disse to ændringslove indeholder
bemyndigelse for social- og indenrigsministeren til at sætte
lovene i kraft for Færøerne ved kongelig anordning,
men som nævnt i punkt. 2.1. er dele af regelforenklingsloven
allerede sat i kraft for Færøerne. Da der kun er
hjemmel til at sætte en dansk lov i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning én gang, har
social- og indenrigsministeren ikke bemyndigelse til at sætte
yderligere dele af regelforenklingsloven i kraft for
Færøerne. Der er derfor behov for at etablere
bemyndigelse til at sætte klagebestemmelsen i
regelforenklingsloven i kraft for Færøerne.
Adoptionsanordningen indeholder i § 25 b, stk. 3, en
bestemmelse, hvorefter Adoptionsnævnet behandler visse
klagesager. I den danske udgave af bestemmelsen vedrører den
adoptionssamrådenes afgørelser om godkendelse som
adoptant. Det var meningen, at bestemmelsen skulle have samme
anvendelsesområde ved ikraftsættelsen for
Færøerne ved adoptionsanordningen i 2006, bortset fra
at kompetencen til at træffe afgørelse om godkendelse
som adoptant skulle ligge hos Rigsombudsmanden. Som bestemmelsen
blev formuleret i adoptionsanordningen, vedrører den
imidlertid ikke kun Rigsombudsmandens afgørelser om
godkendelse som adoptant, men alle de afgørelser, som
Rigsombudsmanden træffer i medfør af
adoptionsanordningen. Bestemmelsen bør derfor ændres,
sådan at den kun omfatter Rigsombudsmandens afgørelser
om godkendelse som adoptant.
2.3. Den
foreslåede ordning
Ikraftsættelse for Færøerne af
klagebestemmelsen i adoptionslovens § 29 b foreslås
gennemført ved, at der i regelforenklingsloven
indsættes en bestemmelse, der bemyndiger social- og
indenrigsministeren til at sætte de dele af
adoptionsbestemmelserne i lovens § 5, som ikke allerede er
blevet sat i kraft for Færøerne, i kraft for
Færøerne. Der henvises til lovforslagets § 2 og
bemærkningerne hertil.
Ændringen af anordningens § 25 b, stk. 3,
sådan, at den kun omfatter Rigsombudsmandens
afgørelser om godkendelse som adoptant, foreslås
gennemført ved, at der i loven om international adoption
indsættes en bestemmelse, der bemyndiger social- og
indenrigsministeren til at sætte de dele af loven, som
allerede er sat i kraft for Færøerne, herunder §
25 b, stk. 3, i kraft for Færøerne igen, men med den
anførte ændring. Der henvises til lovforslagets §
1 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser
for det offentlige, men lovforslaget danner grundlag for
ikraftsættelse af lov om et nyt adoptionssystem. Som
nævnt i punkt 2.1. indeholder denne lov bestemmelser om
adoptionsrådgivning. Ikraftsættelse af disse
bestemmelser skønnes at medføre en årlig
merudgift for staten på 0,2 mio. kr. fra og med 2017.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. august 2016
til den 27. september 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, Adoption & Samfund, Adoptionstrekanten,
Adoptionsnævnet, Adoptionspolitisk Forum, Advokatfelag
Føroya, Advokatrådet, Amnesty International,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Danish International Adoption, Danske Advokater,
Danske Familieadvokater, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Foreningen Adopteret,
Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre,
Føroyskir Sálarfrøðingar, Kommunernes
Landsforening, Kommunulæknafelag Føroya, Koreaklubben,
121 Adoption, Red Barnet, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden i Grønland,
Sosialráðgevarafelag Føroya, Statsforvaltningen,
Sundheds- og Indenrigsministeriet på Færøerne,
Tænketanken Adoption, Unicef Danmark og
Ættleiðingarfelagið.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | En merudgift for staten fra og med 2017
på 0,2 mio. kr. årligt til
adoptionsrådgivning. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Efter § 4 i lov nr. 358 af 2. juni 1999 om ændring af
adoptionsloven (International adoption) gælder loven ikke for
Færøerne, men den kan ved kongelig anordning
sættes i kraft for Færø?e??rne med de
afvigelser, som de særlige færøs?ke forhold
tilsiger.
Ved anordning nr. 1169 af 25. november 2006 om
ikrafttræden for Færøerne af lov om adoption
blev bl.a. lov nr. 358 af 2. juni 1999 om ændring af lov om
ændring af adoptionsloven (International adoption) sat i
kraft for Færøerne. Ved denne ændringslov blev
adoptionslovens bestemmelser om adoptionssamrådene
ændret (adoptionslovens § 25 a), herunder sådan at
samrådenes afgørelser kan indbringes for
Adoptionsnævnet (adoptionslovens § 25 b, stk. 3).
Samråde?ne træffer afgørelse om godkendelse som
adoptant.
Ved ikraftsættelsen for Færøerne af loven om
international adoption blev kompetencen til at træffe
afgørelse om godkendelse som adoptant tillagt
Rigsombudsmanden, dog således at Adoptionssamrådet for
Færøerne afgiver en udtalelse til brug for
afgørelsen (anordningens § 25 a). Med hensyn til klage
over afgørelser om godkendelse som adoptant blev
anordningens § 25 b, stk. 3, affattet således:
"Rigsombudsmandens afgørelser i medfør af denne lov
kan indbringes for Adoptionsnævnet."
Med forslaget bemyndiges social- og indenrigsministeren til at
sætte de dele af loven, som blev sat i kraft for
Færøerne i 2006, i kraft for Færøerne
igen. Ikraftsættelsen skal ske ved kongelig anordning, og
loven kan sættes i kraft helt eller delvis og med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bemyndigelsen vil blive benyttet til at sætte
adoptionslovens § 25 b, stk. 3, i kraft igen sådan, at
den kun omfatter klage over Rigsombudsmandens afgørelser om
godkendelse som adoptant. Disse afgørelser vil fortsat
skulle indbringes for Adoptionsnævnet.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, punkt 2.
Til §
2
Efter § 12 i lov nr. 446 af 9. juni 2004 om ændring
af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og
forskellige andre love (Regelforenkling på det familieretlige
område m.v.) gælder loven ikke for
Færøerne, men lovens § 5 om ændring af
adoptionsloven kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser,
som de særlige færøske forhold tilsiger.
Ved anordning nr. 1169 af 25. november 2006 om
ikrafttræden for Færøerne af lov om adoption
blev en enkelt af de ændringer af adoptionsloven, som
følger af lovens § 5, sat i kraft for
Færøerne. Resten af ændringerne af
adoptionsloven blev ikke sat i kraft for Færøerne,
herunder adoptionslovens § 29 b. Efter denne bestemmelse kunne
statsamtets (senere statsforvaltningens) afgørelser efter
adoptionsloven påklages til den ansvarlige minister.
Med forslaget bemyndiges social- og indenrigsministeren til at
sætte de dele af § 5 i loven, som ikke allerede er
blevet sat i kraft for Færøerne, i kraft for
Færøerne.
Ikraftsættelsen skal ske ved kongelig anordning, og loven
kan sættes i kraft helt eller delvis og med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bemyndigelsen vil blive benyttet til at sætte
adoptionslovens § 29 b om klage over statsforvaltningens
adoptionsafgørelser i kraft for Færøerne, dog
sådan at den ved ikraftsættelsen vil finde anvendelse
på Rigsombudsmandens adoptionsafgørelser, bortset fra
afgørelser om godkendelse som adoptant, jf. lovslagets
§ 1.
Bestemmelsen i § 29 b vil blive sat i kraft med de
ændringer, der følger af lov nr. 1741 af 22. december
2015 om ændring af forskellige lovbestemmelser om klageadgang
og kompetence m.v. på det familieretlige område
(Ankestyrelsen som familieretlig klagemyndighed m.v.),
således at Rigsombudsmandens adoptionsafgørelser kan
indbringes til Ankestyrelsen.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, punkt 2.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2017. Det vil herefter være muligt at sætte lov om et
nyt adoptionssystem med tilknyttede bestemmelser i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning.
Anordningen sættes dog ikke i kraft, før Lagtinget
på Færøerne har udtalt sig om den, jf. § 7
i lov nr. nr. 137 af 23. marts 1948 om Færøernes
hjemmestyre. Inden anordningen sættes i kraft, skal endvidere
de administrative forskrifter til gennemførelsen af
anordningen være klar til udstedelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 17. november 2015, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 647 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændringer: | | | | | | | § 4.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige
færøske eller grønlandske forhold
tilsiger. | | 1. I § 4 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
De dele af loven, som i medfør af stk. 1 er sat i kraft for
Færøerne, kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.« | | | | | | § 2 | | | I lov nr. 446 af 9. juni 2004 om
ændring af lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning og forskellige andre love (Regelforenkling
på det familieretlige område m.v.) foretages
følgende ændring: | | | | | | | §
12. Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland. Stk. 2.
§§ 1-3 og 5-8 kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de afvigelser, som de særlige
færøske og grønlandske forhold tilsiger. | | 1. I § 12 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
De dele af § 5, som ikke i medfør af stk. 2 er sat i
kraft for Færøerne, kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.« | | | | | | § 3 | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2017. | | | |
|