Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 26. januar 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget. Økonomi- og indenrigsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, 3, 5-7 og 9, og Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 4 og
8.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november
2016 og var til 1. behandling den 29. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget. Udvalget skiftede den 12. december 2016 navn til
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 27. juni 2016 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 339 (folketingsåret
2015-16). Den 9. november 2016 sendte social- og
indenringsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til økonomi- og indenrigsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af
økonomi- og indenrigsministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
i forbindelse med dette lovforslag været bekymrede for, om
det på nogen måde ville forringe borgernes
retssikkerhed.
DF finder det positivt, at
målretningen af Statsforvaltningens - og fremover
Ankestyrelsens - sagsudvælgelse som led i det kommunale
tilsyn giver mulighed for et mere proaktivt tilsyn, herunder i
forhold til sager, hvor en borger ikke har tilstrækkelige
ressourcer til selv at rejse en sag ved tilsynet.
DF har arbejdet for at forbedre
lovforslaget for at sikre fokus på fogedfunktionen. Det er nu
blevet præciseret og fremhævet i bemærkningerne
til økonomi- og indenrigsministerens ændringsforslag,
at Ankestyrelsen efter anmodning fra den berørte borger skal
inddrage det kommunale tilsyn i sager, hvor kommunen nægter
at følge op på en hjemvist eller ændret
afgørelse fra Ankestyrelsen.
DF ser dette som en forbedring og vil
følge dette nøje i praksis.
Når det kommunale tilsyn bliver gjort
opmærksom på sådanne sager, vil tilsynet dermed
også være forpligtet til at overveje, hvorvidt der er
grundlag for - som led i tilsynets såkaldte fogedfunktion -
at anvende tvangsbøder over for den pågældende
kommune.
Som anført i lovforslagets
almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.3., vil det kommunale og
regionale tilsyn således som hidtil i sager, hvor en kommune
eller region har nægtet at efterleve en bindende
afgørelse fra en særlig klage- eller tilsynsmyndighed,
være forpligtet til at vurdere, om tilsynets bistand er
påkrævet til gennemtvingelse af myndighedens
afgørelse. Det gælder også, hvor den konkrete
afgørelse fra Ankestyrelsen, der ønskes
gennemtvunget, vedrører en borgers enkeltsag. DF kan med
disse ændringer støtte lovforslaget og vil som
nævnt følge området nøje i praksis.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Såfremt de af mindretallet stillede
ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
støtte de af ministeren stillede ændringsforslag om at
overføre det kommunale og regionale tilsyn fra
Statsforvaltningen til Ankestyrelsen. Det er en rent administrativ
ændring, som ikke gør nogen forskel i sig selv i
forhold til tilsynets opgaver, beføjelser og praksis. Men EL
noterer sig, at ministeren begrunder ændringen med, at det
vil kunne understøtte en større opmærksomhed
på de muligheder, det kommunale og regionale tilsyn har i
forhold til bl.a. at sikre overholdelse af Ankestyrelsens
afgørelser ved hjælp af den såkaldte
fogedfunktion. Det vil ifølge ministeren også fremme
muligheden for, at tilsynet bliver opmærksom på sager,
hvor kommunen nægter at følge op på en hjemvist
eller ændret afgørelse fra Ankestyrelsen, og at
tilsynet dermed får anledning og pligt til at overveje, om
fogedfunktionen skal tages i brug. Ministeren mener således,
at overførslen af tilsynet fra Statsforvaltningen til
Ankestyrelsen vil sætte yderligere fokus på anvendelsen
af fogedfunktionen, hvilket EL mener, at der er behov for. Men som
sagt: rent juridisk ændres der ikke på tilsynets
opgaver, pligter og beføjelser. Om ministerens forventninger
vil blive indfriet, afhænger derfor fuldstændig af, om
ledelsen i Ankestyrelsen er indstillet herpå. Her kan man
lige så vel have en bekymring over, at endnu en funktion
lægges ind under Ankestyrelsen, ligesom der kan sættes
spørgsmålstegn ved det forhold, at direktøren
for Ankestyrelsen samtidig er formand for Det Rådgivende
Praksisudvalg, som skal rådgive Ankestyrelsen om koordinering
af praksis. Det er EL's indtryk, at der ikke er stor tillid i
befolkningen og interesseorganisationer til Ankestyrelsens evner
som vagthund over for kommunerne, der ofte går lige til eller
over stregen i deres fortolkning af social- og
beskæftigelseslovgivningen til skade for borgerne. Selv om
der kan være en fornuftig strukturel begrundelse for at
overføre tilsynet til Ankestyrelsen, kan det meget vel
opleves som et dårligt signal, set fra borgernes side. Der er
derfor al mulig grund til at følge strukturændringen
nøje fra ministerens og fra Folketingets side.
Hvad angår den foreslåede
ændring af Statsforvaltningens udvælgelse af sager, er
det afgørende for EL, at dette forslag udgår af
lovforslaget. Vi opfatter det som en svækkelse af
retssikkerheden, idet Statsforvaltningen fremover ikke
længere har pligt til at undersøge sager, selv om der
er en vis sandsynlighed for en ulovlighed, der ikke er
bagatelagtig, og selv om de har betydning for retstilstanden i dag.
At der rent faktisk lægges op til en sådan
svækkelse af retssikkerheden fremgår af ministerens
svar på spørgsmål 1. Det fremgår af
svaret, at Statsforvaltningen kan afvise sager, som den vurderer
ikke har betydning for kommunerne og regionerne som helhed, ligesom
Statsforvaltningen kan afvise at undersøge sager med
henvisning til, at de ikke har stor økonomisk eller
administrativ betydning. Det fremgår desuden af svaret
på spørgsmål 5, at Statsforvaltningen på
baggrund af konkrete sager umiddelbart vurderer, at det i
overvejende grad vil være enkeltsager inden for miljø,
bolig, skole, social og sundhed, der i fremtiden ikke vil blive
undersøgt/behandlet. Det fremgår samtidig af
ministerens svar på spørgsmål 2, at det i
virkeligheden er manglende ressourcer, der dikterer denne
indskrænkning af retssikkerheden, idet der henvises til, at
der med den nuværende praksis er væsentlige sager, der
bliver for gamle. Svaret på manglende ressourcer skal ikke
være at svække retssikkerheden, men at tilføre
Statsforvaltningen de nødvendige ressourcer. EL vil derfor
stemme imod lovforslaget, såfremt EL's ændringsforslag
ikke bliver vedtaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til lov om ændring af lov om kommunernes
styrelse og regionsloven
(Overførsel af det kommunale og
regionale tilsyn til Ankestyrelsen, befordringsgodtgørelse
til kommunalbestyrelsesmedlemmer ved foretagelse af borgerlige
vielser og målretning af Ankestyrelsens udvælgelse af
tilsynssager m.v.)«.
[Konsekvensændring som
følge af overførsel af det kommunale og regionale
tilsyn til Ankestyrelsen]
Af et mindretal
(EL):
2) I
undertitlen udgår ordene »og målretning af
Statsforvaltningens udvælgelse af tilsynssager«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 1
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. Overalt i loven ændres
»statsforvaltningen« til: »Ankestyrelsen«,
»statsforvaltningens« til:
»Ankestyrelsens«, »Statsforvaltningen« til:
»Ankestyrelsen« og »Statsforvaltningens«
til: »Ankestyrelsens«.«
[Overførsel af det kommunale
tilsyn til Ankestyrelsen]
Af et mindretal
(EL):
4) Nr. 2
udgår.
[Forslaget om Statsforvaltningens
udvælgelse af tilsynssager udgår]
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
5) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 48 a ændres
»Statsforvaltningen« til:
»Ankestyrelsen«.
[Overførsel af det kommunale
tilsyn til Ankestyrelsen]
6)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»02. I §
65 d, stk. 2, nr. 4, ændres »§ 44 i lov om
private fællesveje« til: »§ 57 i lov om
private fællesveje«.
03. I
§ 65 d, stk. 2, nr. 5,
ændres »kapitel 6 og 10 i lov om private
fællesveje« til: »kapitel 6 og 9 i lov om private
fællesveje«.«
[Tekniske ændringer]
Ny paragraf
7)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 770 af 9. juni 2015, foretages følgende
ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »statsforvaltningen« til:
»Ankestyrelsen«.
2. I
§ 31 ændres
»statsforvaltningens« til:
»Ankestyrelsens«.«
[Overførsel af det regionale
tilsyn til Ankestyrelsen]
Til § 2
Af et mindretal
(EL):
8) Stk.
2 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
9)
Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:
»Stk. 3.
De beføjelser, som efter regler udstedt i medfør af
lov om kommunernes styrelse og regionsloven varetages af
Statsforvaltningen eller tilsynsmyndigheden, varetages af
Ankestyrelsen.
Stk. 4. Sager i
Statsforvaltningen vedrørende det kommunale og regionale
tilsyn, der ved lovens ikrafttræden ikke er
færdigbehandlet, færdigbehandles af Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen kan efter lovens ikrafttræden også
udøve de beføjelser, som i medfør af lov om
kommunernes styrelse og regionsloven som ændret ved denne lov
og i medfør af regler udstedt i medfør af disse love
varetages af Statsforvaltningen eller tilsynsmyndigheden, i forhold
til kommunale eller regionale dispositioner eller undladelser, der
har fundet sted før lovens ikrafttræden.
Stk. 5.
Økonomi- og indenrigsministeren kan efter lovens
ikrafttræden også udøve de beføjelser,
der er fastsat i kapitel VII i lov om kommunernes styrelse og i
regionsloven som ændret ved denne lov, i forhold til
Statsforvaltningens dispositioner eller undladelser, der har fundet
sted før lovens ikrafttræden. De nævnte
beføjelser kan i givet fald udøves over for
Ankestyrelsen, jf. § 47 i lov om kommunernes styrelse som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 01.«
[Håndtering af administrative
konsekvenser af overførslen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved ændringsforslag nr. 7 til
lovforslaget er der stillet forslag om ændringer i
regionsloven, hvorfor lovforslagets titel også skal omfatte
denne lov.
Lovforslagets undertitel er videre
ændret, som følge af at første instans i det
kommunale og regionale tilsyn organisatorisk flyttes fra
Statsforvaltningen til Ankestyrelsen. I lovforslagets undertitel er
indsat, at lovforslaget også omhandler overførsel af
det kommunale og regionale tilsyn til Ankestyrelsen, ligesom det
også fremgår, at lovforslaget vedrører
målretning af Ankestyrelsens, ikke Statsforvaltningens,
udvælgelse af tilsynssager.
Der henvises herom til bemærkningerne
til nr. 3, 5 og 7.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 3 og 5
Det kommunale tilsyn henhører efter
lov om kommunernes styrelse organisatorisk under Statsforvaltningen
med økonomi- og indenrigsministeren som øverste
kommunale tilsynsmyndighed.
Det følger bl.a. af den kongelige
resolution af 28. november 2016 med Statsministeriets forestilling
om ændringer i ministeriernes sammensætning, at der
oprettes et Økonomi- og Indenrigsministerium, og at
økonomi- og indenrigsministeren fra det tidligere Social- og
Indenrigsministerium har fået overført ressortansvaret
for bl.a. sager vedrørende indenrigsområdet, inklusive
de til området hørende institutioner m.v., herunder
Ankestyrelsen.
Resolutionen indebærer, at
økonomi- og indenrigsministeren varetager
indenrigsområdet, herunder opgaven som øverste
kommunale tilsynsmyndighed, og at det kommunale tilsyn
overføres fra Statsforvaltningen til Ankestyrelsen.
Som følge af den kongelige
resolution er det faglige og ledelses- og driftsmæssige
ansvar for den del af Statsforvaltningen, der i dag varetager
opgaven med det kommunale tilsyn, allerede administrativt blevet
overført til Ankestyrelsen. Det kommunale tilsyn
udøves dog fortsat organisatorisk af Statsforvaltningen i
overensstemmelse med lov om kommunernes styrelse.
Efter de foreslåede bestemmelser
flyttes det kommunale tilsyn organisatorisk fra Statsforvaltningen
til Ankestyrelsen, således at det kommunale tilsyn skal
varetages inden for Ankestyrelsens organisatoriske ramme. Forslaget
er en opfølgning på den kongelige resolution af 28.
november 2016 med Statsministeriets forestilling om ændringer
i ministeriernes sammensætning.
Efter de foreslåede bestemmelser
ændres udtrykket »Statsforvaltningen« til:
»Ankestyrelsen«, hvad enten ordet optræder med
stort eller lille begyndelsesbogstav, og hvad enten ordet
optræder i nominativ eller genitiv. Dette sker overalt i lov
om kommunernes styrelse (ændringsforslag nr. 3) og i den
under § 1, nr. 2, foreslåede affattelse af § 48 a i
samme lov (ændringsforslag nr. 5).
Overførslen af det kommunale tilsyn
fra Statsforvaltningen til Ankestyrelsen vil kunne
understøtte et fortsat fokus på koordineringen mellem
det kommunale og regionale tilsyn og Ankestyrelsens øvrige
sagsområder, herunder i forhold til henvisning af relevante
sager til hinanden.
Overførslen vil videre kunne
understøtte en større opmærksomhed på de
muligheder, det kommunale og regionale tilsyn har i forhold til
bl.a. at sikre overholdelse af Ankestyrelsens afgørelser ved
hjælp af den såkaldte fogedfunktion.
Fogedfunktionen indebærer, at det
kommunale og regionale tilsyn, når det er
påkrævet, vil kunne pålægge en kommune
eller region, der nægter at efterleve en bindende
afgørelse fra en særlig klage- eller tilsynsmyndighed,
at gøre dette, om nødvendigt ved brug af
tvangsbøder. Fogedfunktionen kan også være
aktuel, hvis en kommune eller region ikke svarer på
anmodninger om oplysninger fra den særlige klage- eller
tilsynsmyndighed.
Som anført i lovforslagets
almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.3., berører den
foreslåede ændring ikke rammerne for det kommunale og
regionale tilsyns anvendelse af fogedfunktionen. De
foreslåede mere fleksible rammer for tilsynets
sagsudvælgelse gælder således ikke for
fogedfunktionen.
Som anført i lovforslagets
almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.3., vil det kommunale og
regionale tilsyn således som hidtil i sager, hvor en kommune
eller region har nægtet at efterleve en bindende
afgørelse fra en særlig klage- eller tilsynsmyndighed,
være forpligtet til at vurdere, om tilsynets bistand er
påkrævet til gennemtvingelse af myndighedens
afgørelse. Det gælder også, hvor den konkrete
afgørelse fra Ankestyrelsen, der ønskes
gennemtvunget, vedrører en borgers enkeltsag.
Med henblik på i yderligere omfang at
understøtte, at kommuner sikrer, at der bliver fulgt op
på Ankestyrelsens afgørelser inden for Ankestyrelsens
øvrige sagsområder, herunder navnlig det sociale
område, forudsættes det, at Ankestyrelsen, hvis
Ankestyrelsen modtager en anmodning herom fra den berørte
borger, inddrager det kommunale tilsyns fogedfunktion i sager, hvor
kommunen nægter at følge op på en hjemvist eller
ændret afgørelse fra Ankestyrelsen vedrørende
borgerens forhold.
På den måde kan det kommunale
tilsyn blive opmærksom på sager, hvor kommunen
nægter at følge op på en hjemvist eller
ændret afgørelse fra Ankestyrelsen, og dermed få
anledning og pligt til at overveje, hvorvidt der er grundlag for -
som led i tilsynets såkaldte fogedfunktion - om
fornødent at anvende tvangsbøder over for den
pågældende kommune eller region.
Ændringen vurderes således at
kunne bidrage til at styrke det gode og konstruktive samarbejde,
som Statsforvaltningen som led i varetagelsen af det kommunale og
regionale tilsyn og Ankestyrelsen allerede har i dag, og
sætte yderligere fokus på anvendelse af tilsynets
såkaldte fogedfunktion.
Det er alene det kommunale tilsyns
organisatoriske tilhørsforhold, der ændres ved
forslaget om, at det kommunale tilsyn flyttes organisatorisk fra
Statsforvaltningen til Ankestyrelsen. Det faglige og ledelses- og
driftsmæssige ansvar for den del af Statsforvaltningen, der i
dag varetager opgaven med det kommunale tilsyn, er som nævnt
allerede administrativt blevet overført til
Ankestyrelsen.
Overførslen af det kommunale tilsyn
fra Statsforvaltningen til Ankestyrelsen gælder alle de
beføjelser og forpligtelser, som efter lov om kommunernes
styrelse henhører under det kommunale tilsyn. Dette
gælder bl.a. tilsynsmyndighedens forpligtelse til at
tilvejebringe og meddele Økonomi- og Indenrigsministeriet
som den øverste tilsynsmyndighed henholdsvis vedkommende
minister oplysninger vedrørende forhold inden for tilsynets
virkeområde, jf. §§ 56 og 63 i lov om kommunernes
styrelse. Overførslen omfatter også de
godkendelsesbeføjelser, som efter lov om kommunernes
styrelse henhører under det kommunale tilsyn, herunder
beføjelsen til godkendelse af ansættelse og
afskedigelse af kommunens revisor, jf. § 42, stk. 1, i lov om
kommunernes styrelse, og til godkendelse af og fastsættelse
af vilkår for et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i
lov om kommunernes styrelse. Overførslen omfatter også
alle tilsynets sanktions- og reaktionsbeføjelser efter
§§ 50-51 i lov om kommunernes styrelse, herunder
også tilsynets beføjelse til annullation, suspension,
tvangsbøder, herunder fogedfunktionen, anlæg af
erstatningssag, erstatningsretlig bod og anlæg af
anerkendelsessøgsmål.
Økonomi- og Indenrigsministeriet vil
videre fortsat være den øverste kommunale
tilsynsmyndighed med uændrede beføjelser efter
lovgivningen.
Ankestyrelsen vil som Statsforvaltningen i
dag ikke være undergivet Økonomi- og
Indenrigsministeriets instruktioner i udøvelsen af tilsynet,
jf. § 47, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Økonomi- og Indenrigsministeriet vil som i dag i forhold til
Statsforvaltningen kunne fastsætte generelle forskrifter for
udøvelsen af Ankestyrelsens beføjelser i
udøvelsen af tilsynet, jf. § 47, stk. 2, 2. pkt., i lov
om kommunernes styrelse.
Økonomi- og Indenrigsministeriet vil
videre som i dag have det overordnede budget- og
personalemæssige ansvar inden for Ankestyrelsens
område, herunder det kommunale tilsyn.
Overførslen af det kommunale tilsyn
til Ankestyrelsen indebærer alene administrative konsekvenser
for staten. Disse forventes at være af begrænset
omfang. Forudsætningen om, at Ankestyrelsen efter anmodning
fra den berørte borger inddrager det kommunale tilsyn i
sådanne sager, må forventes at medføre
yderligere henvendelser til det kommunale tilsyn om fogedfunktionen
i forhold til Ankestyrelsens sagsområder.
Overførslen har ingen administrative
konsekvenser for kommuner og regioner og vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for hverken staten, kommuner eller
regioner.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at
den foreslåede affattelse af § 48 a i lov om kommunernes
styrelse udgår af lovforslaget. Enhedslisten mener, at den
foreslåede ændring af § 48 a vil føre til
en forringet retssikkerhed for borgerne, idet formålet med
ændringen, jf. lovforslagets bemærkninger, er, at
Statsforvaltningen ikke længere har pligt til at
undersøge sager, selv om der er en vis sandsynlighed for en
ulovlighed, der ikke er bagatelagtig, og som har betydning for
retstilstanden i dag. Hvis Statsforvaltningen ikke har ressourcer
til at leve op til de gældende forpligtelser, bør
dette ifølge EL ikke løses ved at svække
forpligtelserne, men ved eventuelt at tilføre flere
ressourcer.
Til nr. 6
Efter §
65 d, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse kan kommunalbestyrelsen
i et regulativ med økonomi- og indenrigsministerens
godkendelse henlægge en række opgaver til
selvstændig varetagelse af et lokaludvalg,
kommunalbestyrelsen har truffet bestemmelse om at nedsætte.
Det drejer sig om opgaver vedrørende bl.a.
færdselsregulerende foranstaltninger efter § 44 i lov om
private fællesveje, jf. § 65 d, stk. 2, nr. 4, i lov om
kommunernes styrelse, og om opgaver vedrørende
vedligeholdelse og istandsættelse af private fællesveje
efter kapitel 6 og 10 i lov om private fællesveje, jf. §
65 d, stk. 2, nr. 5, i lov om kommunernes styrelse.
Efter
affattelsen af bestemmelsen i lov om kommunernes styrelse - der
blev indsat ved lov nr. 286 af 27. april 1994 - er lov om private
fællesveje blevet nyaffattet ved en ny hovedlov, lov nr. 1537
af 21. december 2010.
Bestemmelsen
om færdselsregulerende foranstaltninger i § 44 i den
dagældende lov om private fællesveje, jf. seneste
lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. maj 2008, modsvares
herefter af § 57 i den nugældende lov om private
fællesveje, jf. lovbekendtgørelse nr. 1234 af 4.
november 2015 med senere ændringer.
Kapitel 6 i
den dagældende lov om private fællesveje om
istandsættelse og vedligeholdelse af private fællesveje
på landet og kapitel 10 i den dagældende lov om private
fællesveje om istandsættelse og vedligeholdelse af
private fællesveje i byer og bymæssige områder
modsvares endvidere af kapitel 6 i den nugældende lov om
private fællesveje om vedligeholdelse af private
fællesveje på landet og kapitel 9 i den
nugældende lov om private fællesveje om
istandsættelse og vedligeholdelse af private fællesveje
i byer og bymæssige områder.
Det
foreslås på den baggrund, at henvisningen i § 65
d, stk. 2, nr. 4, i lov om kommunernes styrelse til § 44 i lov
om private fællesveje ændres til § 57 i lov om
private fællesveje, jf. det foreslåede nr. 02, og at
henvisningen i § 65 d, stk. 2, nr. 5, i lov om kommunernes
styrelse til kapitel 6 og 10 i lov om private fællesveje
ændres til kapitel 6 og 9 i lov om private fællesveje,
jf. det foreslåede nr. 03.
Til nr. 7
Det regionale tilsyn henhører efter
regionsloven organisatorisk under Statsforvaltningen med
økonomi- og indenrigsministeren som øverste regionale
tilsynsmyndighed.
Det følger bl.a. af den kongelige
resolution af 28. november 2016 med Statsministeriets forestilling
om ændringer i ministeriernes sammensætning, at der
oprettes et Økonomi- og Indenrigsministerium, og at
økonomi- og indenrigsministeren fra det tidligere Social- og
Indenrigsministerium har fået overført ressortansvaret
for bl.a. sager vedrørende indenrigsområdet, inklusive
de til området hørende institutioner m.v., herunder
Ankestyrelsen.
Resolutionen indebærer, at
økonomi- og indenrigsministeren varetager
indenrigsområdet, herunder opgaven som øverste
regionale tilsynsmyndighed, og at det regionale tilsyn
overføres fra Statsforvaltningen til Ankestyrelsen.
Som følge af den kongelige
resolution er det faglige og ledelses- og driftsmæssige
ansvar for den del af Statsforvaltningen, der i dag varetager
opgaven med det regionale tilsyn, allerede administrativt blevet
overført til Ankestyrelsen. Det regionale tilsyn
udøves dog fortsat organisatorisk af Statsforvaltningen i
overensstemmelse med regionsloven.
Efter den foreslåede bestemmelse
flyttes det regionale tilsyn organisatorisk fra Statsforvaltningen
til Ankestyrelsen, således at det regionale tilsyn skal
varetages inden for Ankestyrelsens organisatoriske ramme.
Efter de foreslåede bestemmelser
ændres overalt i regionsloven udtrykket
»statsforvaltningen« til: »Ankestyrelsen«
(det foreslåede § 01, nr. 1), ligesom udtrykket
»statsforvaltningens« i regionslovens § 31
ændres til: »Ankestyrelsens« (det
foreslåede § 01, nr. 2).
For så vidt angår
ændringens betydning i forhold til koordineringen mellem det
kommunale tilsyn, herunder anvendelsen af tilsynets såkaldte
fogedfunktion, og Ankestyrelsens øvrige sagsområder,
henvises til bemærkningerne til nr. 3 og 5.
Det er alene det regionale tilsyns
organisatoriske tilhørsforhold, der ændres herved. Det
faglige og ledelses- og driftsmæssige ansvar for den del af
Statsforvaltningen, der i dag varetager opgaven med det regionale
tilsyn, er som nævnt allerede administrativt blevet
overført til Ankestyrelsen.
Overførslen af det regionale tilsyn
fra Statsforvaltningen til Ankestyrelsen gælder alle de
beføjelser og forpligtelser, som efter regionsloven og efter
lov om kommunernes styrelse, i det omfang disse bestemmelser efter
regionsloven gælder for det regionale tilsyn, henhører
under det regionale tilsyn. Overførslen omfatter også
de godkendelsesbeføjelser, som efter regionsloven og efter
lov om kommunernes styrelse, i det omfang disse bestemmelser efter
regionsloven gælder for det regionale tilsyn, henhører
under det kommunale tilsyn, herunder beføjelsen til
godkendelse af ansættelse og afskedigelse af regionens
revisor, jf. regionslovens § 28, stk. 1. Overførslen
omfatter også alle tilsynets sanktions- og
reaktionsbeføjelser efter §§ 50-51 i lov om
kommunernes styrelse, som efter regionslovens § 31 finder
tilsvarende anvendelse på det regionale tilsyn.
Økonomi- og Indenrigsministeriet vil
videre fortsat være den øverste regionale
tilsynsmyndighed med uændrede beføjelser efter
lovgivningen.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til nr. 3 og 5, herunder vedrørende det
kommunale og regionale tilsyns fogedfunktion.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 9
Ved indsættelsen af den nye
bestemmelse i § 2, stk. 3, fastsættes det, at de
beføjelser, som efter regler udstedt i medfør af lov
om kommunernes styrelse og regionsloven varetages af
Statsforvaltningen eller tilsynsmyndigheden, varetages af
Ankestyrelsen. Disse beføjelser overføres fra og med
lovforslagets ikrafttræden til Ankestyrelsen, uanset om
bekendtgørelsen er blevet konsekvensændret i
overensstemmelse med lovforslaget.
Dette gælder bl.a.
Statsforvaltningens beføjelse til at afgive samtykke til en
kommunes tilsagn om regelmæssige ydelser og lign. samt til en
kommunes pådragelse af solidarisk hæftelse, jf.
§§ 13 og 14 i bekendtgørelse nr. 1580 af 17.
december 2013 om kommunernes låntagning og meddelelse af
garantier m.v., og Statsforvaltningens godkendelse af kommunens
eller regionens revision, jf. § 5 i bekendtgørelse nr.
1237 af 5. oktober 2016 om kommunernes budget- og
regnskabsvæsen, revision m.v.
Dette gælder endvidere
tilsynsmyndighedens beføjelse til at meddele samtykke til
undladelse af offentligt udbud ved mageskifter samt ved salg, hvor
der i øvrigt foreligger særlige forhold, der kan
begrunde en undladelse af offentligt udbud, jf. § 2, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 799 af 24. juni 2011 om offentligt udbud
ved salg af kommunens henholdsvis regionens faste ejendomme.
Ved indsættelsen af den nye
bestemmelse i § 2, stk. 4, 1. pkt., fastsættes det, at Ankestyrelsen
færdigbehandler de sager vedrørende det kommunale og
regionale tilsyn, som Statsforvaltningen ved lovens
ikrafttræden endnu ikke har færdigbehandlet. Dette
gælder såvel de henvendelser, Statsforvaltningen har
modtaget og endnu ikke færdigbehandlet ved lovens
ikrafttræden, som de spørgsmål, som
Statsforvaltningen måtte have under overvejelse eventuelt at
rejse en sag om uden en henvendelse herom.
Ved indsættelsen af den nye
bestemmelse i § 2, stk. 4. 2. pkt., fastsættes det, at Ankestyrelsen fra
og med lovens ikrafttræden også kan udøve de
beføjelser, som i medfør af lov om kommunernes
styrelse og regionsloven med de ændringer, der følger
af denne lov, og i medfør af regler udstedt i medfør
af disse love, varetages af Statsforvaltningen eller
tilsynsmyndigheden, i forhold til kommunale eller regionale
dispositioner eller undladelser, der har fundet sted før
lovens ikrafttræden.
Med den nye bestemmelse i § 2, stk. 5,
1. pkt., fastsættes det, at
økonomi- og indenrigsministeren fra og med lovens
ikrafttræden også kan udøve de
beføjelser, der er fastsat for økonomi- og
indenrigsministerens udøvelse af tilsynet som overordnet
tilsynsmyndighed i kapitel VII i lov om kommunernes styrelse og i
regionsloven med de ændringer, der følger af denne
lov, i forhold til Statsforvaltningens dispositioner eller
undladelser, der har fundet sted forud for lovens
ikrafttræden.
Bestemmelsen giver økonomi- og
indenrigsministeren mulighed for bl.a. som led i en
rekursbehandling eller en sag, ministeren har taget op af egen
drift, at foretage stadfæstelse, ændring eller
ophævelse af Statsforvaltningens afgørelse i en
godkendelsessag eller om anvendelse eller undladelse af anvendelse
af sanktioner, ligesom ministeren kan udtale sig om
spørgsmål om lovligheden af den kommunale disposition
eller undladelse, som Statsforvaltningen har udtalt sig om eller
har besluttet ikke at tage op til behandling, og i den forbindelse
træffe afgørelse om sanktioner.
Med den nye bestemmelse i § 2, stk. 5,
2. pkt., fastsættes, at
økonomi- og indenrigsministeren i forhold til
Statsforvaltningens dispositioner eller undladelser, der har fundet
sted forud for lovens ikrafttræden, fra og med lovens
ikrafttræden kan udøve de beføjelser, der er
fastsat for ministerens udøvelse af tilsynet som overordnet
tilsynsmyndighed i kapitel VII i lov om kommunernes styrelse og i
regionsloven, med de ændringer, der følger af denne
lov, over for Ankestyrelsen, hvortil det kommunale og regionale
tilsyn overføres.
Der henvises til bemærkningerne til
nr. 3 og 5 samt nr. 7.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V)
Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla
Østerby (KF) Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp
(SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 56
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra social- og indenrigsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag fra økonomi-
og indenrigsministeren | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 56
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om der med den foreslåede
ændring om målretning i Statsforvaltningens
udvælgelse af tilsynssager kan komme til at ske en
indskrænkning af borgernes muligheder for at få
behandlet en sag, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm., om lovforslaget vedr. tilsynet i
Statsforvaltningen lever op til kritikpunkterne i
Rigsrevisionens/Statsrevisorernes beretning 12/2015 om
Statsforvaltningens tilsyn med kommunerne, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
evalueringen af, hvordan loven har fungeret efter implementeringen,
afdækker, om lovændringen har haft den ønskede
effekt i forhold til Rigsrevisionens/Statsrevisorernes kritik, jf.
beretning 12/2015, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at bekræfte, at det ikke er
hensigten med dette lovforslag at forringe retssikkerheden for de
borgere, der klager, og at man vil sikre, at deres klage bliver
behandlet et andet sted i systemet, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvilke klager der eventuelt ikke
længere vil blive behandlet af Statsforvaltningens tilsyn,
til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå |
|