Fremsat den 9. november 2016 af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om udstedelse af legitimationskort
§ 1.
Loven har til formål at sikre, at alle personer på 15
år og derover, der er bopælsregistreret i Det Centrale
Personregister (CPR), kan erhverve et legitimationskort.
§ 2.
Personer på 15 år og derover, der er
bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR), kan
erhverve et legitimationskort med foto, fulde navn og personnummer,
der udstedes af den kommune, hvor ansøgeren er
bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR).
Legitimationskortet udstedes med en gyldighedsperiode på 10
år.
Stk. 2. Social-
og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler for
udstedelsen og udformningen af legitimationskortet, herunder
nærmere krav for, hvornår ansøgerens identitet
kan anses for godtgjort.
Stk. 3. Social-
og indenrigsministeren fastsætter regler om betaling af et
gebyr for udstedelse af legitimationskortet, jf. stk. 1.
§ 3. I lov
om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18
år, jf. lovbekendtgørelse nr. 1020 af 21. oktober 2008
som ændret ved lov nr. 707 af 25. juni 2010 og ved § 1 i
lov nr. 327 af 23. marts 2013, foretages følgende
ændring:
1. §
4 ophæves.
§ 4.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
§ 5.
Legitimationskort, der ved ikrafttrædelsen af denne lov er
udstedt efter § 4, stk. 1 i lov om forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1020 af 21. oktober 2008 som
ændret ved lov nr. 707 af 25. juni 2010 og ved § 1 i lov
nr. 327 af 23. marts 2013, forbliver gyldige indtil udløbet
af disse korts gyldighedsperiode.
§ 6.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Lovforslagets hovedindhold | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Legitimationskort til personer på 16
år og derover (alkoholkort) | | | 2.1.2. | Pas | | | 2.1.3. | Kørekort | | | 2.1.4. | Sundhedskort | | | 2.1.5. | Opholdskort til
tredjelandsstatsborgere | | 2.2. | Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser | | | 2.2.1. | Behovet for tilpasninger af
legitimationskortet til personer på 16 år og derover
2.2.2. Anvendelse af andre legitimationsformer | | | 2.2.2. | Anvendelse af andre
legitimationsformer | | | | 2.2.2.1. | Pas | | | | 2.2.2.2. | Kørekort | | | | 2.2.2.3. | Sundhedskort | | | | 2.2.2.4. | Opholdskort til
tredjelandsstatsborgere | | | | 2.2.2.5. | Digital legitimation | | | 2.2.3. | Tilvejebringelse af hjemmel til et nyt
legitimationskort | | | 2.2.4. | Adresseoplysninger | | | 2.2.5. | Gyldighedsperiode | | | 2.2.6. | Gebyrfastsættelse | | | 2.2.7. | Ophævelse af lovgivning om
legitimationskort til personer på 16 år og
derover | | 2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | De miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 9. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning og baggrund
Lovforslaget har til formål at sikre, at alle borgere over
15 år, der er bopælsregistreret i Det Centrale
Personregister (CPR), har mulighed for at erhverve legitimation ud
over pas og kørekort.
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg afgav den 3. marts 2016
beretning over forslag til folketingsbeslutning om
indførelse af gyldig billedlegitimation udover pas og
kørekort (B 31, Folketingstidende 2015-2016, 2. samling, A).
Det fremgår af beretningen, at udvalget i sin helhed
opfordrer regeringen til at fremsætte lovforslag herom senest
i efteråret 2016, så det sikres, at borgere uden pas
eller kørekort kan legitimere sig ved gyldig
billedlegitimation. Legitimationen skal være udstedt af en
offentlig myndighed og opfylde de nødvendige krav, herunder
til datasikkerhed, så kortet godtages de steder, hvor man i
dag ikke godtager andre typer af legitimation end pas og
kørekort. Beslutningsforslaget blev ikke undergivet 2.
behandling.
Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til B 31, at det
som følge af skærpet lovgivning mod terrorisme og
hvidvaskning af penge igennem de senere år er blevet
nødvendigt at kunne legitimere sig med billedlegitimation.
Forslagsstillerne anførte bl.a., at de fleste borgere
løser dette ved at fremvise kørekort eller pas, men
at det for nogle borgere, f.eks. synshandicappede, epileptikere
m.fl., ikke er muligt at erhverve kørekort pga. deres
handicap. Disse borgere skal i stedet f.eks. fremvise pas, hvilket
forslagsstillerne mente, er uhensigtsmæssigt.
Forslagsstillerne anførte bl.a. i forlængelse heraf,
at alle borgere skal kunne erhverve billedlegitimation, der minder
om et kørekort.
Under 1. behandlingen af beslutningsforslaget den 26. januar
2016 tilkendegav social- og indenrigsministeren, at regeringen var
indstillet på at undersøge, om det eksisterende
legitimationskort der udstedes med hjemmel i lov om forbud mod salg
af tobak og alkohol til personer under 18 år, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1020 af 21. oktober 2008 med senere
ændringer og tilhørende bekendtgørelse om
udstedelse af legitimationskort til personer på 16 år
og derover, jf. bekendtgørelse nr. 532 af 13. juni 2004, kan
anvendes som generelt legitimationskort med nogle tilpasninger.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
I dag findes der ikke et offentligt udstedt legitimationskort,
der alene har til formål at fungere som generel legitimation,
og som ikke varetager andre formål, som f.eks. at tjene som
bevis for en førerret eller som rejselegitimation.
2.1.1. Legitimationskort til personer på 16 år
og derover (alkoholkort)
Der kan med hjemmel i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol
til personer under 18 år, jf. lovbekendtgørelse nr.
1020 af 21. oktober 2008 som ændret ved lov nr. 707 af 25.
juni 2010 og ved § 1 i lov nr. 327 af 23. marts 2013 udstedes
et legitimationskort.
De nærmere regler om legitimationskortet er fastsat i
bekendtgørelse om udstedelse af legitimationskort til
personer på 16 år og derover, jf. bekendtgørelse
nr. 532 af 13. juni 2004.
Legitimationskortet har primært haft til formål, at
unge på 16 år og derover skal kunne legitimere sig ved
køb af alkohol og tobak.
Legitimationskortet er imidlertid ikke begrænset til
udelukkende at kunne udstedes til unge mellem 16 og 18 år,
men kan efter bekendtgørelsens ordlyd udstedes til personer
på 16 år og derover. Legitimationskortet er heller ikke
begrænset til kun at kunne anvendes som legitimation i
forbindelse med køb af tobak og alkohol.
Det følger af § 3 i bekendtgørelsen, at
kortet påføres ansøgerens fulde navn,
fødselsdato samt et vellignende foto. Endvidere
påføres nummeret på den udstedende kommune.
Kommunen kan opkræve et gebyr på højst 150 kr.
for udstedelsen af kortet, jf. bekendtgørelsens § 1,
stk. 2.
Det er kommunerne, som har ansvaret for at udstede
legitimationskortet til personer på 16 år og derover i
overensstemmelse med de betingelser, der følger af
ovennævnte bekendtgørelse.
2.1.2. Pas
Reglerne om udstedelse af pas findes i lov om pas til danske
statsborgere mv. (lovbekendtgørelse nr. 900 af 8. september
2008 med senere ændringer) og bekendtgørelse om pas
mv. (bekendtgørelse nr. 1337 af 28. november 2013 med senere
ændringer).
Formålet med passet er, at indehaveren skal kunne
legitimere sig i forbindelse med rejser til og fra udlandet.
2.1.3. Kørekort
De gældende regler om kørekort, herunder
vedrørende betingelserne for erhvervelse af kørekort,
findes i kørekortbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 312 af 25. marts 2015 om kørekort
med senere ændringer). Bekendtgørelsen er udstedt med
hjemmel i færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1386 af 11. december 2013 med senere ændringer.
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort med senere
ændringer (3. kørekortdirektiv). Direktivet
fastsætter bl.a. en række mindstekrav til udstedelse af
kørekort og til udformningen af kørekortet.
Direktivet forudsætter, at et kørekort giver
førerret til én eller flere kategorier af motordrevne
køretøjer, samt at indehaveren består en
forudgående teoretisk og praktisk prøve.
Kørekortet har til formål at dokumentere
førerret til et motordrevet køretøj. Ved 3.
kørekortdirektiv er der bl.a. indført en enhedsmodel
til kørekort i medlemslandene (EU-kreditkortmodellen).
Formålet hermed er bl.a. at give mulighed for at forbedre
beskyttelsen mod forfalskninger.
2.1.4. Sundhedskort
De gældende regler om udformningen af sundhedskortet
findes i bekendtgørelse om valgfri indplacering i
sikringsgrupper og udstedelse af sundhedskort mv.
(bekendtgørelse nr. 566 af 29. april 2015).
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1202 af 14. november 2014.
Ifølge § 7 i ovennævnte bekendtgørelse
skal sundhedskortet indeholde oplysninger om personnummer, navn og
adresse, sikringsgruppe, for gruppe 1-sikrede den valgte læge
(eller lægekompagniskab) og bopæls- eller
opholdskommune
Formålet med sundhedskortet er at dokumentere retten til
ydelser efter sundhedsloven, jf. sundhedslovens § 12, stk. 1,
og kan ikke i sin nuværende form betragtes som et
legitimationskort.
2.1.5. Opholdskort til tredjelandsstatsborgere
Enhver tredjelandsstatsborger, der meddeles opholds- og
arbejdstilladelse i Danmark efter udlændingelovens
§§ 7-9 f, bortset fra udlændinge under 18 år,
der har fast ophold hos forældremyndighedens indehaver,
får udstedt opholdskort med biometriske kendetegn (fotografi
og fingeraftryk). De biometriske kendetegn lagres på en chip
i kortet. Opholdskortet er dokumentation for, at den
pågældende har en opholds- og arbejdstilladelse i
Danmark.
En tredjelandsstatsborger skal under ophold her i landet til
stadighed medføre dokumentation for sin opholdstilladelse,
jf. bekendtgørelse nr. 1197 af 26. september 2016
(udlændingebekendtgørelsen) § 38.
Det følger af CPR-lovens § 17
(lovbekendtgørelse nr. 5 af 9. januar 2013 med senere
ændringer), at udlændinge med opholdstilladelse eller
-bevis registreres i Det Centrale Personregister (CPR).
En asylansøger har ikke opholdstilladelse i Danmark og
får derfor heller ikke udstedt et opholdskort, ligesom en
asylansøger heller ikke bopælsregistreres i CPR. En
asylansøger modtager et asylansøgerkort som bevis
på, at den pågældende har ret til at opholde sig
i Danmark, mens sagen behandles. Hvis en asylansøger
meddeles opholdstilladelse efter udlændingeloven § 7
(asyl), modtager den pågældende et opholdskort.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser
2.2.1. Behov for tilpasninger af legitimationskortet til
personer på 16 år og derover
Legitimationskortet til personer på 16 år og derover
har primært haft til formål, at unge på 16
år og derover skal kunne legitimere sig ved køb af
alkohol og tobak. Selv om den nuværende lovgivning ikke
udelukker, at kortet kan udstedes til andre end unge mellem 16 og
18 år, bør formålet med udstedelsen af
legitimationskortet ændres til at omfatte en bredere
personkreds.
Muligheden for anvendelse af kortet som generel legitimation vil
endvidere kræve nogle ændringer af indholdet af det
eksisterende legitimationskort. Social- og Indenrigsministeriet har
ved overvejelserne herom bl.a. taget udgangspunkt i de
legitimationsoplysninger, som fremgår af
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 13. august 2013 om
forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og
finansiering af terrorisme (herefter benævnt
hvidvaskloven).
§ 12, stk. 2, i hvidvaskloven fastsætter, at
legitimation for en fysisk person bl.a. i forbindelse med
oprettelse af et fast kundeforhold i et pengeinstitut, skal omfatte
navn, adresse og personnummer eller anden lignende dokumentation,
hvis den pågældende ikke har et personnummer.
Hvidvaskloven indeholder imidlertid ikke krav om
billedlegitimation. Social- og Indenrigsministeriet har alligevel
foreslået, at legitimationskortet skal indeholde et billede
af indehaveren, jf. nærmere pkt. 57 i vejledning nr. 9184 af
24. april 2013 til lov om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask af udbytte og finansiering af terro????r?isme (herefter
benævnt hvidvaskvejledningen).
Social- og Indenrigsministeriet har imidlertid ikke
foreslået at anføre indehaverens adresse på
legitimationskortet, jf. nærmere nedenfor under 2.3.
På den baggrund er det Social- og Indenrigsministeriets
vurdering, at legitimationskortet til unge i dets nuværende
form ikke kan anvendes som generel legitimation, fordi kortet i dag
kun indeholder indehaverens navn, fødselsdato og billede,
men ikke personnummer.
2.2.2. Anvendelse af andre legitimationsformer
2.2.2.1. Pas
Passet har til formål, at indehaveren skal kunne
legitimere sig i forbindelse med rejser til og fra udlandet, jf.
afsnit 2.1.2. Passet kan derfor ikke karakteriseres som et generelt
legitimationskort i den forstand, at det har som sit
hovedformål at fungere som generelt legitimationskort.
Praktiske hensyn, såsom passets fysiske størrelse,
taler desuden imod anvendelsen som generelt legitimationskort.
Efter en samlet vurdering er det således Social- og
Indenrigsministeriets vurdering, at passet ikke er den bedst egnede
legitimationsform til at fungere som generel legitimation.
2.2.2.2 Kørekort
Som det fremgår af afsnit 2.1.3, har kørekortet til
formål at dokumentere førerret til et motordrevet
køretøj. Kørekortet har således heller
ikke til hovedformål at fungere som et generelt
legitimationskort.
Social- og Indenrigsministeriet vurderer desuden ikke, at det
inden for rammerne af gældende ret er muligt at
gennemføre det forslag, som fremkom under 1. behandlingen af
B31 (Folketingstidende 2015-2016, 2. samling, A), om at
indføre et kørekort uden kategori i den forstand, at
der udstedes et kørekort, der ikke giver ret til at
køre bil, men som kun kan bruges til at identificere sig
med. Baggrunden herfor er, at et kørekort som nævnt er
knyttet til retten til at føre motordrevet
køretøj og alene kan erhverves under visse
betingelser. Praktiske hensyn, herunder bl.a. risikoen for
forveksling med kørekort med førerret, taler
ligeledes imod en sådan ordning.
Efter en samlet vurdering er det Social- og
Indenrigsministeriets opfattelse, at kørekortet ikke egner
sig som generelt legitimationskort.
2.2.2.3 Sundhedskort
Som anført i afsnit 2.1.4, er formålet med
sundhedskortet at dokumentere retten til ydelser efter
sundhedsloven, jf. sundhedslovens § 12, stk. 1. Der er
således ikke tale om et legitimationskort. Da sundhedskortet
som følge af sit formål ikke kan betegnes som et
legitimationskort, vurderer Social- og Indenrigsministeriet heller
ikke, at det i denne sammenhæng kunne være en
hensigtsmæssig løsning at sætte et foto af
indehaveren på sundhedskortet for derved at skabe et generelt
legitimationskort.
2.2.2.4. Opholdskort til tredjelandsstatsborgere
Henset til den begrænsede målgruppe for
opholdskortet til tredjelandsstatsborgere egner det sig ikke som
generelt legitimationskort, der kan anvendes af alle.
Når en tredjelandsstatsborger meddeles opholdstilladelse i
Danmark efter udlændingelovens §§ 7-9 f, udstedes
et opholdskort med biometri (fotografi og fingeraftryk) lagret
på en chip. Opholdskortet er dokumentation for, at
udlændingen har opholdstilladelse i Danmark og tjener
samtidig som identifikation. Denne persongruppe er i kraft af
bopælsregistreringen i CPR omfattet af den persongruppe, der
kan få udstedt det foreslåede legitimationskort.
En opholdstilladelse udstedes for en tidsbegrænset
periode, indtil tredjelandsstatsborgeren evt. søger og
opfylder betingelserne for tidsubegrænset opholdstilladelse.
Opholdskortet udstedes for en periode, der svarer til tilladelsens
gyldighed, jf. udlændingebekendtgørelsens § 16.
Eksempelvis vil en udlænding, som er familiesammenført
med en herboende ægtefælle, blive meddelt
opholdstilladelse for højst 2 år ad gangen, efter 2
år for højst 4 år og efter 6 år for
højst 6 år ad gangen, jf.
udlændingebekendtgørelses § 16, stk. 2.
Legitimationskortet foreslås derimod udstedt for en periode
på 10 år.
For at undgå usikkerhed om afgrænsningen mellem et
legitimationskort og et opholdskort til en tredjelandsstatsborger
skal det ved fastsættelsen af de nærmere regler for
udformningen af legitimationskortet i medfør af
lovforslagets § 2, stk. 2, sikres, at det på alle
udstedte legitimationskort tydeligt fremgår, at
legitimationskortet ikke dokumenterer opholds-eller
arbejdstilladelse i Danmark. Der henvises til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 2, stk. 2.
Asylansøgere, der ikke er bopælsregistreret i CPR,
jf. afsnit 2.1.5., er ikke omfattet af den persongruppe, der kan
få udstedt det foreslåede legitimationskort. Denne
persongruppe har heller ikke behov for at kunne få udstedt et
generelt legitimationskort, da disse personer i stedet har et
asylansøgerkort til brug for legitimation og som bevis
på ret til at opholde sig i Danmark, mens sagen
behandles.
Der henvises til de specielle bemærkninger til
lovforslagets § 2, stk. 2.
2.2.2.5. Digital legitimation
Lovforslaget om udstedelse af legitimationskort har som
formål at sikre, at alle personer på 15 år og
derover, der er bopælsregistreret i Det Centrale
Personregister (CPR), kan erhverve et legitimationskort.
Lovforslaget vil dermed bl.a. løse et praktisk problem ved
at gøre det muligt for borgere, der hverken har
kørekort eller pas, at erhverve billedlegitimation, der
størrelsesmæssigt minder om et kørekort.
På den baggrund ligger det uden for rammerne af dette
lovforslag at udvikle en ny digital legitimationsform.
Regeringen, KL og Danske Regioner har vedtaget Den
Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2016-2020.
Strategien indeholder en række initiativer, der skal udvikle
den offentlige digitalisering.
Digitaliseringsstyrelsen er ansvarlig for gennemførelsen
af Digitaliseringsstrategien, der bl.a. indeholder initiativer
vedrørende digitale identiteter og rettighedsstyring, bedre
sikkerhed på ID-løsninger målrettet børn
og unge samt udvikling af nye generationer af NemID, NemLog-in og
Digital Post.
2.2.3. Tilvejebringelse af hjemmel til et nyt
legitimationskort
Der eksisterer ikke på nuværende tidspunkt et
offentligt udstedt legitimationskort, der har som sit
hovedformål at fungere som generel legitimation.
Som anført under afsnit 2.2.1, er der behov for
tilpasninger af det eksisterende legitimationskort til personer
på 16 år og derover, og som det fremgår af afsnit
2.2.2, er der ikke andre eksisterende offentligt udstedte
legitimationsformer, der bør anvendes som generelt
legitimationskort.
Der bør således tilvejebringes en hjemmel til
udstedelsen af legitimationskortet, da hjemmelsgrundlaget i dag
administreres af Sundheds- og Ældreministeriet og er givet
med henblik på et afgrænset formål, nemlig med
henblik på håndhævelse af forbud mod salg af
tobak og alkohol til personer under 18 år, jf. ovenfor pkt.
2.1.1.
2.2.4. Adresseoplysninger
Social- og Indenrigsministeriet har overvejet, om
legitimationskortet også bør indeholde oplysninger om
indehaverens adresse, således at legitimationskortet
indeholder alle de ovennævnte legitimationsoplysninger.
Efter en samlet vurdering finder Social- og Indenrigsministeriet
imidlertid, at dette er uhensigtsmæssigt.
Social- og Indenrigsministeriet har ved vurderingen heraf bl.a.
lagt vægt på, at det fremgår af pkt. 55 i
hvidvaskvejledningen, at hvor meget og hvilken type legitimation,
der skal indhentes, afhænger af en konkret risikovurdering.
Det kan således ikke udelukkes, at der i en konkret situation
skal fremvises yderligere legitimation, selvom der af
legitimationskortet også fremgår adresseoplysninger.
Der henvises til social- og indenrigsministerens besvarelse af 1.
marts 2016 af Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål
3 ad B31 (Folketingstidende 2015-2016, 2. samling, A).
Social- og Indenrigsministeriet har desuden lagt vægt
på, at hverken pas eller kørekort indeholder
adresseoplysninger. Disse dokumenter vil således i en
række situationer også skulle fremvises i kombination
med et andet dokument, der indeholder adresseoplysninger, f.eks. et
sundhedskort.
Social- og Indenrigsministeriet har yderligere lagt vægt
på, at såfremt legitimationskortet også skulle
indeholde indehaverens adresse, ville dette medføre, at
legitimationskortet ville skulle udskiftes, hver gang indehaveren
får ny adresse.
Hensynet til, at legitimationskortet i et vist omfang også
må antages at skulle udstedes til personer uden fast adresse,
er tillige indgået i Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser. I disse tilfælde nævner
hvidvaskvejledningen, at det kan accepteres, at kundeforholdet
oprettes, selvom adresseoplysninger ikke foreligger. Kunden kan i
stedet indhente dokumentation fra kommunen, som bekræfter, at
kunden er hjemløs.
2.2.5. Gyldighedsperiode
Legitimationskortets gyldighedsperiode bør ikke
være længere, end at det er sikret mod eksempelvis
forfalskning i hele gyldighedsperioden. Rigspolitiet har i den
forbindelse oplyst, at et billedlegitimationskort med en
gyldighedsperiode på 10 år og med et sikkerhedsniveau
svarende til et kørekort vil være tilstrækkeligt
sikret mod forfalskning i gyldighedsperioden.
Til sammenligning udstedes et kørekort til kategori B
(almindelig bil) med en gyldighedsperiode på 15 år, dog
højst til indehaverens fyldte 75. år, jf.
bekendtgørelse nr. 312 af 23. marts 2015 om kørekort
med senere ændringer. Pas har for personer over 18 år
normalt en gyldighedstid på 10 år og for personer
mellem 2 og 18 år normalt en gyldighedstid på 5
år, jf. § 20 i bekendtgørelse nr. 1337 af 28.
november 2013 om pas m.v.
På denne baggrund er det Social- og Indenrigsministeriets
vurdering, at det foreslåede nye legitimationskort bør
kunne udstedes med en gyldighedsperiode på 10 år.
2.2.6. Gebyrfastsættelse
Det er Social- og Indenrigsministeriets vurdering, at der ud fra
et princip om, at udstedelsen af legitimationskortet skal holdes
udgiftsneutralt, skal være hjemmel til at fastsætte et
gebyr om betaling for udstedelsen af legitimationskortet.
Gebyret skal fastsættes ud fra et princip om, at det skal
være omkostningsdækkende. Gebyrets størrelse vil
blive fastsat som et maksimalt beløb i
bekendtgørelsen i overensstemmelse med reglerne i
Finansministeriets til enhver tid gældende budgetvejledning
og Økonomisk-Administrative Vejledning (ØAV). Den
enkelte kommune fastsætter prisen for udstedelse af
legitimationskortet inden for rammerne af det beløb, som
ministeren fastsætter som det maksimale.
I medfør af den gældende budgetvejledning
indebærer dette, at gebyret fastsættes således,
at der opnås fuld dækning for de forbundne omkostninger
inkl. administrationsomkostninger, således at der
tilstræbes balance over en løbende 4-årig
periode fra og med regnskabsåret. Mindst en gang årligt
vurderes det, om omkostningerne skal reduceres, eller gebyrsatsen
justeres for at sikre balance. Dette indebærer, at ministeren
kan regulere det maksimale gebyr i opadgående- eller
nedadgående retning, såfremt omkostningsniveauet
forbundet med udstedelsen af legitimationskortet ændres.
På baggrund af disse principper fastsætter de enkelte
kommuner selv den konkrete pris for udstedelsen af
legitimationskortet.
Legitimationskortet, som efter forslaget indeholder indehaverens
fulde navn, foto og personnummer, vil kunne anvendes i en
række hverdagsdagssituationer som legitimation. For enkelte
kommuner vil det efter Social- og Indenrigsministeriets opfattelse
kunne medføre en forenklet sagsgang i forhold til i dag,
hvor kommunerne ikke kan udstede et generelt legitimationskort med
personnummer og derfor i nogle tilfælde skal anvende
ressourcer på at medvirke til, at borgere uden pas og/eller
kørekort kan identificere sig ved f.eks. bankforretninger
mv.
Da gebyret som nævnt ikke må overstige de
omkostninger, som den udstedende kommune har i forbindelse med
udstedelsen af legitimationskortet, er der således ikke tale
om et fiskalt gebyr.
Det er Social- og Indenrigsministeriets forventning, at gebyret
kan fastsættes lavere end det, som opkræves for
udstedelse af pas og kørekort.
Der henvises desuden til bemærkningerne til lovforslagets
§ 2, stk. 3.
2.2.7. Ophævelse af lovgivning om legitimationskort
til personer på 16 år og derover
Social- og Indenrigsministeriet vurderer, at det specielle
formål med og oplysningerne i legitimationskortet til
personer på 16 år og derover vil kunne rummes i det
foreslåede legitimationskorts generelle formål og de
oplysninger, som kortet efter forslaget skal indeholde. På
denne baggrund vil der således ikke fremover være behov
for de eksisterende regler om legitimationskort til personer over
16 år.
2.3. Den
foreslåede ordning
Lovforslaget har til hensigt, at personer på 15 år
og derover, der er bopælsregistreret i Det Centrale
Personregister (CPR), kan erhverve et legitimationskort med foto,
fulde navn og personnummer. Lovforslaget giver en bemyndigelse til
social- og indenrigsministeren til at fastsætte de
nærmere regler for udstedelsen og udformningen af
legitimationskortet, herunder nærmere krav til, hvornår
ansøgerens identitet kan anses for godtgjort samt regler om
gebyrfastsættelse, jf. lovforslagets bemærkninger til
§ 2. Betingelserne for udstedelse af legitimationskortet
foreslås fastsat ved lov, hvorfor der i
bekendtgørelsen bliver tale om regler af teknisk
karakter.
Lovforslaget indebærer en række tilpasninger af det
eksisterende legitimationskort til personer på 16 år og
derover, således at legitimationskortet bl.a. får et
nyt formål, en bredere målgruppe og et større
anvendelsesområde.
Endvidere afstemmes minimumsalderen for udstedelse af
legitimationskortet med minimumsalderen for udstedelse af NemID (15
år). Herved vurderes legitimationskortet at kunne få
bredere anvendelse og større effekt, f.eks. vil kortet kunne
indgå som supplerende legitimation i forbindelse med
udstedelse af NemID til borgere, som ikke har (og for de unges
vedkommende ikke kan få) kørekort.
Lovforslaget tager således udgangspunkt i et eksisterende
legitimationskort til personer på 16 år og derover -
det såkaldte alkoholkort - der udstedes med hjemmel i lov om
forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1020 af 21. oktober 2008 som
ændret ved lov nr. 707 af 25. juni 2010 og lov nr. 327 af 23.
marts 2013 med tilhørende bekendtgørelse om
udstedelse af legitimationskort til personer på 16 år
og derover, jf. bekendtgørelse nr. 532 af 13. juni 2004.
Med lovforslagets § 2, stk. 1, foreslås det, at
personer på 15 år og derover, der er
bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR), kan
erhverve et legitimationskort med foto, fulde navn og personnummer,
der udstedes af den kommune, hvor ansøgeren er
bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR), med en
gyldighedsperiode på 10 år. Legitimationskortet skal i
en række situationer kunne anvendes som generel legitimation,
men der vil ikke blive knyttet rettigheder til legitimationskortet,
som det f.eks., er tilfældet med sundhedskortet, der
dokumenterer retten til ydelser efter sundhedsloven, jf. afsnit
2.1.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Legitimationskortet giver således alene mulighed for at kunne
dokumentere indehaverens identitet.
Social- og Indenrigsministeriet foreslår således, at
der sker en tilpasning af legitimationskortet til personer på
16 år og derover, der indebærer, at det fortsat er
kommunerne, som har ansvar for og administrerer udstedelsen af
legitimationskortet. Herved kan man i vidt omfang tage udgangspunkt
i det eksisterende decentrale system i kommunerne til produktion og
administration heraf.
Efter en samlet vurdering er det Social- og
Indenrigsministeriets opfattelse, at det foreslåede
legitimationskort, som indeholder indehaverens fulde navn, foto og
person nummer, vil kunne anvendes i en række
hverdagsdagssituationer som legitimation, ligesom pas og
kørekort også i dag anvendes som legitimation i andre
situationer end ved rejse og kørsel. Kortet vil efter
ministeriets opfattelse også kunne anvendes som
tilstrækkelig legitimation som følge af de svenske
midlertidige kontrolforanstaltninger i forbindelse med indrejse i
Sverige.
Med lovforslagets § 2, stk. 2, foreslås det, at
social- og indenrigsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler for udstedelsen og udformningen af
legitimationskortet, herunder nærmere krav til, hvornår
ansøgerens identitet kan anses for godtgjort.
Den foreslåede bemyndigelsesmodel er begrundet i, at
indholdet af de nærmere regler om legitimationskortet,
herunder regler om udstedelsen og udformningen af
legitimationskortet og kravene til godtgørelse af
ansøgerens identitet, bør have et så detaljeret
og teknisk præg, at de mest hensigtsmæssigt kan
fastsættes ved bekendtgørelse. Ved at fastsætte
disse regler ved bekendtgørelse opnås desuden en
smidig mulighed for løbende at evaluere et eventuelt behov
for at ændre på f.eks. sikkerhedsmæssige
elementer som følge af den teknologiske udvikling.
Med lovforslagets § 2, stk. 3, foreslås det, at
social- og indenrigsministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om betaling af et gebyr for udstedelse af
legitimationskortet. Forslaget om, at social- og
indenrigsministeren fastsætter regler om betaling af et gebyr
for udstedelsen af legitimationskortet, har til formål at
holde udstedelsen af legitimationskortet udgiftsneutralt. Social-
og Indenrigsministeriet vurderer, at bl.a. hensynet til
løbende overvejelser om justering af gebyrsatsen
medfører, at reglerne mest hensigtsmæssigt
fastsættes ved bekendtgørelse.
Den foreslåede ordning indebærer desuden, at det
eksisterende hjemmelsgrundlag på Sundheds- og
Ældreministeriets område om udstedelse af
legitimationskort til personer på 16 år og derover, som
beskrevet i afsnit 2.1.1, kan ophæves, da det
foreslåede legitimationskort kan erhverves af personer
på 15 år og derover.
Lovforslagets § 4 indeholder således en bestemmelse,
der ophæver § 4 i lov om forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1020 af 21. oktober 2008 som
ændret ved lov nr. 707 af 25. juni 2010 og ved § 1 i lov
nr. 327 af 23. marts 2013, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 3.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Udstedelsesprocessen vil minde om den eksisterende for
udstedelse af alkoholkort og vurderes således ikke at
indebære indførelse af nye procedurer eller
systemer.
Hertil kommer, at kortet fuldt ud skal brugerfinansieres.
Samlet set vurderer Social- og Indenrigsministeriet, at
lovforslaget ikke vil have økonomiske konsekvenser for
kommunerne.
Lovforslaget vil heller ikke medføre merudgifter for
staten og regionerne.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører, at borgerne får flere
muligheder for at kunne legitimere sig med generel
billedlegitimation i en række hverdagssituationer. Borgerne
vil f.eks. med lovforslaget få bedre muligheder for at
opfylde legitimationskrav i anden lovgivning, herunder
hvidvaskloven.
Lovforslaget vurderes således samlet at have positive
administrative konsekvenser for borgerne.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. september
2016 til den 5. oktober 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, BDO Kommunernes Revision A/S, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Handicapforbund, Dansk
Industri, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske
Ældreråd, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DESA
Dansk Erhvervssammenslutning, Det Centrale Handicapråd,
Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, DSB, Finanstilsynet,
Folketingets Ombudsmand, Forbrugerrådet Tænk,
Foreningen af Rejsearrangører i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Institut for Menneskerettigheder, KL,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, Landsforeningen Ældresagen,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Politiforbundet, Rigspolitiet,
Rådet for Socialt Udsatte, SAND (De hjemløses
landsorganisation), Statsforvaltningen, Stats- og Kommunalt
Ansattes Forhandlingsfællesskab, Trafikselskaberne i Danmark,
Vestre Landsret, Østre Landsret og Ældreforum.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Flere muligheder for at kunne legitimere
sig med generel billedlegitimation i en række
hverdagssituationer. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Lovforslagets § 1 er en
formålsbestemmelse, der har til formål at sikre, at
alle personer på 15 år og derover, der er
bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR), kan
erhverve et legitimationskort.
Lovforslaget har til hensigt at tilbyde borgerne et supplement
eller alternativ til øvrige offentligt udstedte dokumenter,
der indeholder legitimationsoplysninger, f.eks. pas og
kørekort.
Det er ikke hensigten, at legitimationskortet skal kunne
anvendes som fyldestgørende legitimation i alle
tilfælde, hvor borgerne kan blive mødt med krav om
legitimation, enten som følge af krav i lovgivningen eller
som følge af private virksomheders retningslinjer.
Legitimationskortet skal således ikke kunne stå alene i
enhver situation.
Det er imidlertid Social- og Indenrigsministeriets vurdering, at
det foreslåede legitimationskort i vidt omfang i praksis vil
kunne anvendes som legitimation på samme måde, som
mange anvender f.eks. et kørekort, jf. også afsnit
2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Efter den foreslåede § 2, stk.
1, kan personer på 15 år og derover, der er
bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR),
erhverve et legitimationskort med foto, fulde navn og personnummer,
der udstedes af den kommune, hvor ansøgeren er
bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR).
Legitimationskortet udstedes med en gyldighedsperiode på 10
år.
Den pågældende persongruppe har ret til at få
udstedt det i bestemmelsen nævnte legitimationskort under de
betingelser, som social- og indenrigsministeren får
bemyndigelse til at fastsætte, jf. lovforslagets § 2,
stk. 2.
Det er alene den persongruppe, som er nævnt i
lovforslagets § 2, stk. 1, dvs. personer der er
bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR), der
har mulighed for at få udstedt et legitimationskort.
Udlændinge, herunder asylansøgere, der ikke er
bopælsregistreret i CPR, kan således ikke få
udstedt et legitimationskort i medfør af de foreslåede
regler.
Begrebet "bopælsregistreret" skal forstås i
overensstemmelse CPR-lovens principper for
bopælsregistrering. Det følger således af
CPR-lovens § 6, stk.1, (lovbekendtgørelse nr. 5 af 9.
januar 2013 med senere ændringer), at kommunalbestyrelsen
skal registrere enhver i CPR på dennes bopæl i
kommunen, hvis vedkommende efter lovens kapitel 4-6 skal være
registreret her i landet. Efter CPR-lovens § 6, stk. 2, skal
kommunalbestyrelsen registrere den, der ingen bopæl har,
på vedkommendes faste opholdssted i kommunen uanset dettes
karakter. For at opholdsstedet kan anses for fast, skal opholdet
have en vis varighed, hvorunder opholdsstedet ikke bevæges,
jf. CPR-lovens § 9.
Efter CPR-lovens § 6, stk. 4, skal den hidtidige
bopælskommune fortsat have registreret den, der intet fast
opholdssted har, men kommunalbestyrelsen skal registrere den
pågældende som fraflyttet den tidligere adresse.
Med hensyn til forslaget om, at legitimationskortet skal
indeholde et foto af ansøgeren bemærkes, at der i
bekendtgørelsen fastsættes regler om, at der skal
være tale om et portrætbillede uden
hovedbeklædning. Kommunen kan, i lighed med hvad der
gælder for pas og kørekort, tillade, at
ansøgeren bærer hovedbeklædning på det
nævnte fotografi, såfremt ansøgeren af
religiøse grunde fremsætter begæring herom. De
nærmere krav til fotografiets størrelse mv.
fastsættes i bekendtgørelsen i medfør af de
foreslåede regler. Det er hensigten, at der skal stilles
samme krav til fotografiet, som der gælder for fotografier
på kørekort, jf. bekendtgørelse nr. 312 af 25.
marts 2015 med senere ændring
(kørekortbekendtgørelsen).
Legitimationskortet skal påføres ansøgerens
fulde navn efter navnelovgivningen i det omfang dette er teknisk
muligt, jf. CPR-lovens § 5, stk. 1. Kun mellem- og efternavne,
som ansøgeren er berettiget til at føre efter
navneloven, kan anføres på legitimationskortet.
Men hensyn til forslagets krav om, at legitimationskortet skal
indeholde personnummer bemærkes, at det ikke er
tilstrækkeligt, at der alene anføres ansøgerens
fødselsdato. Der vil således kun kunne udstedes et
legitimationskort i medfør af disse regler, hvis
ansøgeren har et dansk personnummer, jf. CPR-lovens §
3, stk. 1 og stk. 6.
Det fremgår af den foreslåede § 2, stk. 2, at social- og
indenrigsministeren i bekendtgørelsen fastsætter
nærmere regler for udstedelsen og udformningen af
legitimationskortet, herunder nærmere krav for, at
ansøgerens identitet kan anses for godtgjort. Bemyndigelsen
vil blive udmøntet i regler, der omhandler hvilken form for
dokumentation, der efter en konkret vurdering er
tilstrækkelig til udstedelse af legitimationskortet.
Tilstrækkelig dokumentation kan f.eks. være at
ansøgeren ved personligt fremmøde fremviser original
dåbs- navne- eller fødselsattest, pas, kørekort
eller sundhedskort.
Bekendtgørelsen vil ligeledes indeholde nærmere
regulering af udformningen af kortet, herunder f.eks.
størrelsesmæssige krav til det foto, som kortet skal
indeholde. Der kan tillige indgå regulering af forhold, der
skal sikre et ensartet udseende af legitimationskortet i alle
landets kommuner. Det skal f.eks. sikres, at det på alle
udstedte legitimationskort tydeligt fremgår, at
legitimationskortet ikke dokumenterer opholds-eller
arbejdstilladelse i Danmark, jf. afsnit 2.2.2.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Efter den foreslåede § 2, stk.
3, fastsætter social- og indenrigsministeren regler om
betaling af et gebyr for udstedelse af legitimationskortet.
Gebyrets størrelse vil blive fastsat som et maksimalt
beløb i bekendtgørelsen i overensstemmelse med
reglerne i Finansministeriets til enhver tid gældende
budgetvejledning og Økonomisk-Administrative Vejledning
(ØAV). Den enkelte kommune fastsætter prisen for
udstedelse af legitimationskortet indenfor rammerne af det
beløb, som ministeren fastsætter som det maksimale.
Den udstedende kommune opkræver gebyret. Det
forudsættes, at gebyret dækker de faktiske omkostninger
ved udstedelsen af kortet.
Social- og indenrigsministeren kan f.eks. også efter
bemyndigelsen fastsætte regler om frister for betaling af
gebyret og eventuelle konsekvenser af manglende betaling.
Der henvises til Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
om gebyrfastsættelse i afsnit 2.2.6. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Efter den foreslåede § 3
ophæves § 4 i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol
til personer under 18 år, jf. lovbekendtgørelse nr.
1020 af 21. oktober 2008, som ændret ved lov nr. 707 af 25.
juni 2010 og ved § 1 i lov nr. 327 af 23. marts 2013.
Formålet med og oplysningerne i legitimationskortet
udstedt efter lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år, jf. lovbekendtgørelse nr. 1020
af 21. oktober 2008 som ændret ved lov nr. 707 af 25. juni
2010 og lov nr. 327 af 23. marts 2013 med tilhørende
bekendtgørelse om udstedelse af legitimationskort til
personer på 16 år og derover, jf. bekendtgørelse
nr. 532 af 13. juni 2004, vil fremover kunne rummes i det
foreslåede legitimationskort.
Hvis en person på 16 år eller derover ønsker
at legitimere sig med det foreslåede legitimationskort i
forbindelse med køb af tobak eller alkohol, kan kortet
således også anvendes til dette formål.
Der vil på den baggrund ikke fremover være behov for
at udstede legitimationskort med hjemmel i lov om forbud mod salg
af tobak til personer under 18 år og af alkohol til personer
under 16 år.
Forslaget medfører, at der efter lovens
ikrafttrædelse, jf. § 4, ikke kan udstedes nye
legitimationskort med hjemmel i ovennævnte lov om forbud mod
salg af tobak og alkohol til personer under 18 år. Der
henvises til afsnit 2.2. om ophævelse af lovgivning i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
For så vidt angår legitimationskort, der allerede
måtte være udstedt på lovens
ikrafttrædelsestidspunkt, henvises til lovforslagets §
5, hvorefter legitimationskort, der ved ikrafttrædelsen af
denne lov er udstedt med hjemmel i lov om forbud mod salg af tobak
til personer under 18 år og af alkohol til personer under 16
år, jf. lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år, jf. lovbekendtgørelse nr. 1020
af 21. oktober 2008, som ændret ved lov nr. 707 af 25. juni
2010 og ved § 1 i lov nr. 327 af 23. marts 2013 forbliver
gyldige indtil udløbet af disse korts gyldighedsperiode.
Til §
4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2017.
Til §
5
Efter den foreslåede § 5
bevarer legitimationskort, der ved lovens ikrafttrædelse er
udstedt i medfør af lov om forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1020 af 21. oktober 2008 som
ændret ved lov nr. 707 af 25. juni 2010 og ved § 1 i lov
nr. 327 af 23. marts 2013, deres gyldighed indtil udløbet af
disse korts gyldighedsperiode.
Bestemmelsen er foreslået for at lette overgangen,
således at borgerne ikke oplever vanskeligheder, der kan
være forbundet med, at et allerede udstedt og betalt
legitimationskort til unge, ikke længere anses som gyldig
legitimation.
Til §
6
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | | | | § 3. I lov om
forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1020 af 21. oktober 2008 som
ændret ved lov nr. 707 af 25. juni 2010 og ved § 1 i lov
nr. 327 af 23. marts 2013, foretages følgende
ændring: | | | | § 4.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter regler om,
at personer på 16 år og derover af opholdskommunen kan
få udstedt legitimationskort med foto samt nærmere
regler om udstedelsen og udformningen af legitimationskortet. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte et gebyr for udstedelse af
legitimationskort, jf. stk. 1. | | 1. § 4 ophæves. | | | |
|