Skriftlig fremsættelse (9. november
2016)
Social- og
indenrigsministeren (Karen Ellemann):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social service (Undersøgelse af effekter, aflåsning af
værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af
særlige isolationsrum m.v.)
(Lovforslag nr. L 54)
Lovforslagets formål er at
understøtte kommunernes mulighed for at sikre, at personalet
i sikrede og ikke-sikrede boformer efter servicelovens § 108
har de nødvendige indgrebsmuligheder til at kunne sikre
fuldbyrdelsen af den strafferetlige afgørelse, som
kommunerne udmønter i boformer.
Med lovforslaget foreslås det, at de
nuværende regler suppleres med følgende yderligere
indgrebsmuligheder både på boformer, der ikke er
særligt sikret, og på særligt sikrede afdelinger
(Kofoedsminde) uden retskendelse, når det skønnes
nødvendigt af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn,
herunder for at forebygge eller forhindre ny kriminalitet:
• Indførelse af mulighed for
undersøgelse af, om den anbragte har effekter på sin
person.
• Indførelse af mulighed for
åbning og kontrol af post til den anbragte.
Derudover foreslås det, at de
nuværende regler suppleres med følgende yderligere
indgrebsmuligheder alene på særligt sikrede afdelinger
(Kofoedsminde):
• Undersøgelse af effekter,
herunder tasker og pakker, der bringes ind i boformen af
besøgende, og opbevaring af effekter under
besøget.
• Indførelse af mulighed for at
aflåse den anbragtes bolig for natten samt mulighed for at
kunne aflåse en særligt sikret afdeling, f.eks. for at
kunne etablere en hensigtsmæssig døgnrytme.
• Indførelse af mulighed for
brug af isolationsrum i forbindelse med særligt sikrede
afdelinger, når der er overhængende fare for, at
personen vil skade sig selv eller andre. Isolationen skal
være så kortvarig (maksimalt fire timer) og
skånsom som muligt.
De nye indgrebsmuligheder bygger videre
på de eksisterende regler og hensyn i servicelovens kapitel
24 a, herunder at det er en forudsætning for indgrebene, at
formålet ikke kan nås med mindre indgribende
initiativer, f.eks. gennem en socialpædagogisk indsats.
Ligesom princippet om proportionalitet, der indebærer, at et
indgreb skal være nødvendigt og forholdsmæssigt,
fortsat gælder. Det vil sige, at indgrebet kun må
anvendes i det omfang, det står i rimeligt forhold til det
mål, som forfølges.
Lovforslaget indeholder herudover en
række konsekvensrettelser samt tydeliggørelse af
enkelte bemyndigelsesbestemmelser i serviceloven som følge
af vedtagelsen af lov om voksenansvar i maj måned i
år.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.