Skriftlig fremsættelse (9. november
2016)
Social- og
indenrigsministeren (Karen Ellemann):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af social
service (Forsikring af frivillige m.v.)
(Lovforslag nr. L 53)
Lovforslaget indeholder to ændringer
til serviceloven.
For det første foreslås det
med lovforslaget at skabe hjemmel til, at kommunalbestyrelsen og
regionsrådet har mulighed for at tegne ulykkes- og
ansvarsforsikring for borgere, der leverer en frivillig indsats i
tilknytning til løsning af kommunale eller regionale
opgaver. Lovforslaget følger af Social- og
Indenrigsministeriets udtalelse af 29. april 2016, hvoraf det
fremgår, at kommunerne ikke har hjemmel til at tegne ansvars-
og ulykkesforsikring for borgere, der ønsker at levere en
frivillig indsats. Det gælder i dag, at borgere der leverer
en frivillig indsats i privat regi, herunder i frivillige
foreninger, har mulighed for at være omfattet af ansvars- og
ulykkesforsikringer.
Lovforslagets formål er derfor at
give kommuner og regioner mulighed for at forsikre borgere, der
leverer en frivillig indsats i tilknytning til den kommunale eller
regionale opgaveløsning, så de er dækket, hvis
de kommer til skade eller påfører skade som en del af
den frivillige indsats. Såfremt kommuner og regioner
vælger at tegne forsikring for borgere, der leverer en
frivillig indsats i tilknytning til kommunale henholdsvis regionale
opgaver, skal erstatning ske på samme vilkår, som hvis
der var tale om frivilligt arbejde.
For det andet foreslås det at
afskaffe servicelovens § 18, stk. 4, hvorefter social- og
indenrigsministeren har hjemmel til at fastlægge
retningslinjer for den kommunale indberetning af udvikling i det
frivillige sociale arbejde og retningslinjer for den centrale
opfølgning. Retningslinjerne er fastlagt i
retssikkerhedsbekendtgørelsen § 47, der som
følge af lovforslaget ligeledes ophæves. Forslaget er
således en sanering i eksisterende datakilder i tråd
med Aftale om kommunernes økonomi for 2017.
Kommunerne skal udover indberetningen
kontere støtten til det frivillige sociale arbejde på
funktion 5.72.99. Forslagets hensigt er derfor at undgå
dobbeltindberetning af data for udviklingen af den
økonomiske støtte til frivilligt socialt arbejde. Med
lovforslaget vil det således fremover alene være muligt
at følge udviklingen i støtte til det frivillige
sociale arbejde gennem de kommunale regnskabsdata.
Som en konsekvens af lovforslaget
bortfalder den centrale redegørelse, som samler de kommunale
indberetninger - også kaldet §
18-redegørelsen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.