Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 23. februar 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 3. Enhedslistens og SF's medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november
2016 og var til 1. behandling den 2. december 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget. Udvalget skiftede den 12. december 2016 navn til
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 7. september 2016 dette udkast
til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 392 (folketingsåret
2015-16). Den 9. november 2016 sendte social- og
indenrigsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12
spørgsmål til børne- og socialministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget ser
med stor tilfredshed på, at der nu gives kommunerne mulighed
for at tegne ansvars- og ulykkesforsikring for de frivillige, der
yder en stor indsats for borgere i både kommuner og
regioner.
DF, V, LA og KF er også meget
optagede af at se på afbureaukratisering, hvor det giver god
mening, samtidig med at ingen relevante data og vigtige oplysninger
går tabt. Det mener partierne er tilfældet med dette
lovforslag. De data, kommunerne indberetter via §
18-redegørelsen om deres økonomiske støtte til
det frivillige sociale arbejde, indberettes også via de
kommunale regnskaber, og dermed er sammenlignelige data fortsat
tilgængelige. Samtidig fremgår det af det kommenterede
høringsnotat over lovforslaget, side 6, at ministeriet
»påtænker desuden at lægge regnskabsdata
ind på noegletal.dk som støtte/indbygger, hvilket vil
give et sammenligningsgrundlag på tværs af kommuner til
eventuelt brug for dialogen mellem frivillige foreninger og
kommuner«. Der er således flere muligheder for at
få oplysninger om kommunernes økonomiske støtte
til det frivillige sociale arbejde, hvilket yderligere
overflødiggør kommunernes pligt til at indberette de
samme data.
Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, men kan ikke støtte
ændringsforslagene fra EL og SF. RV ser også gerne, at
§ 18-redegørelsen fortsat indberettes. Men af
høringsnotatet fremgår det, at ministeriet vil
lægge relevante regnskabsdata ind på noegletal.dk. Det
vil RV følge med stor interesse og se udmøntet i
praksis. Hvis det er en brugelig afløsning for §
18-redegørelsen, vil den være mindre relevant
fremover.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Såfremt de stillede
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder
det fornuftigt, at kommuner og regioner får mulighed for at
tegne ansvars- og ulykkesforsikring for borgere, der udfører
en frivillig indsats. Dybest set burde det være
overflødigt, for kommuner og regioner bør kun anvende
frivillige via et samarbejde med de frivillige foreninger, som i
forvejen har mulighed for at forsikre de frivillige. Men det
må desværre konstateres, at kommunerne i stadig
højere grad selv hyrer frivillige og i mange tilfælde
også anvender dem til at udføre opgaver, som
bør udføres af kommunernes og regionernes egne
ansatte. Derfor er det godt, at kommuner og regioner får
denne mulighed for at forsikre de frivillige, så de
frivillige ikke kommer i klemme. Men det er yderst
utilfredsstillende, at ministeren fastholder at ville ophæve
den gældende forpligtelse til kommunerne til en årlig
rapportering om kommunens engagement i den frivillige indsats, jf.
servicelovens § 18. Flere partier har bedt om at få delt
lovforslaget op, men det har ministeren ikke villet lytte til.
Derfor tvinges EL desværre til at stemme imod lovforslaget,
såfremt der ikke er flertal for det af EL og SF stillede
ændringsforslag nr. 2 om bevarelse af §
18-redegørelsen. En sådan årlig
redegørelse er dobbelt så vigtig i en tid, hvor
kommunerne i stadig højere grad selv hyrer frivillige.
EL finder det også beklageligt, at
ministeren ikke vil støtte EL's ændringsforslag om, at
kommuner og regioner også får hjemmel til at tegne
ansvarsforsikring for børn og unge, som er anbragt uden for
hjemmet, og personer i botilbud, således at de ansatte i
disse tilbud får mulighed for at opnå fuld erstatning,
hvis de har været udsat for en ansvarspådragende
handling fra beboeres side. Den nuværende situation tvinger
de ansatte til enten at politianmelde den pågældende
beboer eller at opgive et berettiget krav, og ingen af delene er
rimeligt. Hertil kommer, at lovforslaget, som det ligger fra
ministeren, faktisk medfører, at de frivillige i de
nævnte tilbud stilles bedre end de ansatte, hvilket ikke er
rimeligt.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Såfremt det under nr. 2 stillede
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
SF's medlemmer af udvalget stemmer for
lovforslaget, under forudsætning af at det af EL og SF
stillede ændringsforslag nr. 2 vedtages, således at den
del af forslaget, der handler om at afskaffe kommunernes pligt til
årligt at redegøre for deres samarbejde med frivillige
organisationer og foreninger, udgår. Den del af lovforslaget
har i øvrigt mødt stor kritik fra mange frivillige
organisationer, bl.a. Center for Frivilligt Socialt Arbejde,
Kræftens Bekæmpelse, Mødrehjælpen,
Røde Kors, Red Barnet og Ældre Sagen. Og med god
grund, for de årlige redegørelser viser
desværre, at der stadig er en håndfuld kommuner, som
burde bruge en større del af deres bloktilskud til at
støtte frivilligt socialt arbejde. Endelig mener SF, at man
med fordel kunne have delt lovforslaget op, fordi der de facto er
et bredt flertal i Folketinget, der ønsker at
muliggøre forsikring af de frivillige i kommunerne.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Såfremt det under nr. 2 stillede
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Alternativets medlem af udvalget
støtter den del af lovforslaget, der handler om, at
kommunernes får mulighed for at tegne ansvars- og
ulykkesforsikring for borgere, der udfører en frivillig
indsats. ALT er dog meget kritisk over for den anden del af
lovforslaget, der har til hensigt at afskaffe kommunernes pligt til
at redegøre for deres samarbejde med frivillige
organisationer og foreninger, idet redegørelsen er essentiel
i forhold til muligheden for at følge udviklingen i
kommunernes engagement i den frivillige sektor. ALT bemærker,
at det er meget beklageligt, at lovforslaget ikke er blevet delt,
da tilslutningen til forslagets to delelementer er
væsensforskellige, og at ALT i tillæg hertil ikke
vurderer, at de relaterer sig til hinanden i et omfang, der
påkræver, at de behandles i samme lovforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
1)
Undertitlen affattes således:
»(Forsikring af frivillige,
børn og unge anbragt uden for hjemmet og personer, som
modtager botilbud m.v.)«.
[Præcisering af lovforslagets
undertitel som konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Til § 1
Af et mindretal (EL
og SF), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
2) Nr. 1
udgår.
[Afskaffelsen af den såkaldte
§ 18-redegørelse udgår]
Ny paragraf
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
3)
Efter den under nr. 2 foreslåede § 18 a indsættes
i kapitel 5 som ny paragraf:
Ȥ 18 b.
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet kan tegne
ansvarsforsikring på vegne af børn og unge, som er
anbragt uden for hjemmet efter §§ 52 eller 58, og
personer, som modtager botilbud efter kapitel 20.
Stk. 2. En
kommunalbestyrelse eller et regionsråd, som vælger at
tegne forsikring efter stk. 1, skal fastsætte retningslinjer
for, hvilke typer af anbringelsessteder og botilbud der er omfattet
af ansvarsforsikringen.«
[Adgang til at tegne
ansvarsforsikring for børn og unge anbragt uden for hjemmet
og personer, som modtager botilbud]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvens af
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at
den foreslåede afskaffelse af servicelovens § 18, stk.
4, udgår af lovforslaget. Med servicelovens § 18, stk.
4, har børne- og socialministeren hjemmel til at
fastlægge retningslinjer for kommunernes indsendelse af en
redegørelse om den lokale udvikling i det frivillige sociale
arbejde og retningslinjer for den sociale opfølgning. Med
hjemmel i servicelovens § 18, stk. 4, er det i
retssikkerhedsbekendtgørelsens § 47 desuden fastsat, at
kommunerne en gang om året skal indberette oplysninger om
deres samarbejde med frivillige sociale organisationer og deres
støtte til frivilligt socialt arbejde. Kommunernes
indberetninger har hidtil dannet grundlag for Ankestyrelsens
årlige såkaldte § 18-redegørelse.
Regeringen vil med den foreslåede ophævelse af
servicelovens § 18, stk. 4, afskaffe både kommunernes
forpligtelse til at indberette oplysninger om det frivillige
sociale arbejde og den årlige § 18-redegørelse.
EL og SF ønsker at fastholde § 18-redegørelsen,
fordi en afskaffelse af den vil gøre det vanskeligt at
følge samarbejdet mellem kommunerne og de frivillige sociale
organisationer.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at
kommuner og regioner får mulighed for frivilligt at tegne
ansvarsforsikring for børn og unge, som er anbragt uden for
hjemmet, og personer, som opholder sig på et botilbud for
personer med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer.
Enhedslisten finder det positivt, at
kommuner og regioner med lovforslaget får hjemmel til at
forsikre borgere, der yder en frivillig indsats. Enhedslisten mener
dog, at også ansatte på anbringelsessteder for udsatte
børn og unge og på botilbud for personer med nedsat
fysisk og psykisk funktionsevne eller særlige sociale
problemer skal have mulighed for at få fuld erstatning, hvis
der er risiko for, at de personer, de er ansat til at drage omsorg
for, kan udvise skadevoldende adfærd over for de ansatte.
Som lovgivningen er i dag, er ansatte
på anbringelsessteder og botilbud ikke sikret ret til fuld
erstatning, hvis de har været udsat for en
ansvarspådragende handling (f. eks.
vold/trusler/hærværk) fra beboere. Det tvinger den
ansatte til enten at føre en erstatningsansvarssag mod den
borger, vedkommende er ansat til at drage omsorg for, at
politianmelde borgeren eller helt at opgive et retmæssigt
krav om erstatning, fordi medarbejderen ikke ønsker at skade
den pågældende beboer, som måske i kraft af sin
psykiske tilstand slet ikke er i stand til overskue konsekvenserne
af sine handlinger.
Politi og domstole bruger mange ressourcer
på denne type af sager, som vil kunne reduceres, hvis der
bliver hjemmel til at tegne sådanne ansvarsforsikringer.
Hertil kommer, at den af regeringen
foreslåede mulighed for at forsikre frivillige, der
løser kommunale eller regionale opgaver, vil stille
frivillige på anbringelsessteder eller botilbud bedre end de
ansatte, hvilket også må anses som uholdbart.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V)
Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla
Østerby (KF) Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla
Hav (S) Magnus Heunicke (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp
(SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 53
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra social- og indenrigsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning | 6 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 53
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren vil foreslå en
opdeling af lovforslaget, således at forslagene om forsikring
af frivillige og ophævelse af bestemmelsen om §
18-redegørelsen behandles hver for sig, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, som indebærer, at lovforslagets pkt. 1
udgår, til børne- og socialministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om at yde teknisk bistand til
udformning af et ændringsforslag, således at tegnelse
af ansvars- og ulykkesforsikringer for borgere, der yder en
frivillig indsats, gøres obligatorisk, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at beskrive de frivillige
indsatser, der i dag ikke er dækket af Danske Lov 3-19-2, og
de frivillige indsatser, som er dækket af den
pågældende lov, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om at beskrive forskellen mellem
frivillig indsats, »almindeligt besøg« og
frivilligt arbejde (lønnet/ulønnet), til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om at beskrive konkrete eksempler
på, hvilke frivillige indsatser der kan forsikres med hjemmel
i lovforslaget, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om at beskrive en udtømmende
liste over, hvilke frivillige indsatser der kan forsikres med
hjemmel i lovforslaget, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om at bekræfte indvendingen i
Forsikring & Pensions høringssvar om, at lovforslaget
ikke ligestiller frivillig indsats og frivilligt arbejde, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm., om ministeren vil sikre, at der ikke
opstår tvivl om, hvor en frivillig er forsikret, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om at forholde sig til kritikken i
DGI's høringssvar, hvor det påpeges, at den
»frivillige« arbejdsskadeforsikring, som DGI har tegnet
for deres frivillige, ikke dækker, hvis kommunen/regionen har
instruktionsforpligtelsen, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om det i tilstrækkelig grad er
sikret, at frivillige ikke kommer i klemme, når forsikring af
frivillig indsats ikke gøres obligatorisk for regioner og
kommuner, til børne- og socialministeren, og ministerens
svar herpå | 12 | Spm. om at kommentere forslaget fra LO, FTF
(BUPL) og SL om, at kommunerne også skal have hjemmel til at
tegne forsikringer for beboere på sociale tilbud og ansatte,
til børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå |
|