Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 2. februar 2017
1. Ændringsforslag
Børne- og socialministeren har
stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november
2016 og var til 1. behandling den 29. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget. Udvalget skiftede den 12. december 2016 navn til
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 6. september 2016 dette udkast
til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 389 (folketingsåret
2015-16). Den 9. november 2016 sendte social- og
indenrigsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Dansk Psykolog
Forening.
Social- og indenrigsministeren har over for
udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Dansk Psykolog Forening
mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18
spørgsmål til social- og indenrigsministeren (fra den
28. november 2016 børne- og socialministeren) til skriftlig
besvarelse, som disse har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Udvalget bemærker følgende:
Børne- og socialministerens ændringsforslag om at
udsætte offentliggørelsesordningen til januar 2018
gør det muligt, at psykologer og offentligheden får
kendskab til de vejledende retningslinjer, som Psykolognævnet
tager stilling ud fra, inden bestemmelsen om
offentliggørelse træder i kraft. Udvalget har derfor
en forventning om, at Psykolognævnet sørger for, at
disse vejledende retningslinjer er offentliggjort inden den 1.
januar 2018. Udvalget opfordrer endvidere ministeren til at
klargøre denne forventning over for nævnet.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at den øgede gennemsigtighed for borgerne i forhold
til valg af psykolog, som gennemføres med lovforslaget, er
et godt og vigtigt skridt i den rigtige retning. Borgerne får
med den foreslåede offentliggørelsesordning gode
muligheder for at navigere i valget af psykolog, og psykologerne
får med ordningen også bedre muligheder for at yde den
bedste service og give borgerene sikkerhed for en god
behandling.
DF har haft store betænkeligheder
ved, at børneorganisationerne ikke var repræsenteret i
Psykolognævnet, ligesom en børnefaglig psykolog er
altafgørende i sager, der handler om børn. DF er dog
glade for, at ministeren nu har stillet ændringsforslag, som
indebærer, at Børnerådet i fællesskab med
Børns Vilkår får ret til at indstille 1 medlem
til Psykolognævnet.
Ligeledes har DF haft betænkeligheder
ved, at en psykolog med lovens ikrafttræden fra én dag
til den næste kan risikere at få sit navn
offentliggjort i forbindelse med en dårlig sag. DF har derfor
haft et ønske om, at man fik en indkøringsperiode,
så psykologerne får bedre muligheder for at kende de
rammer, de skal kunne navigere i. Det har også været
afgørende for DF, at Psykolognævnet får
udfærdiget retningslinjer, så enhver psykolog ved,
hvordan loven skal overholdes og f.eks. kritik og mere alvorlige
sanktioner kan undgås. Med børne- og socialministerens
ændringsforslag, som indebærer, at
offentliggørelsesordningen først træder i kraft
i 2018, burde det være muligt at få disse
retningslinjer på plads inden 2018.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 24 foreslåede § 17 ændres i stk. 1 »fire« til:
»6«.
[Ændring af antallet af
ordinære medlemmer af Psykolognævnet]
2) I
den under nr. 24 foreslåede § 17 affattes stk.
3 således:
»Stk. 3.
Børne- og socialministeren beskikker de øvrige
medlemmer således:
1) 1 medlem
beskikkes efter fælles indstilling fra KL og Danske
Regioner.
2) 1 medlem
beskikkes efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer.
3) 1 medlem
beskikkes efter fælles indstilling fra
Børnerådet og Børns Vilkår.
4) 3 medlemmer
beskikkes efter indstilling fra Dansk Psykolog Forening.«
[Fælles indstillingsret for
Børnerådet og Børns Vilkår samt udvidelse
af indstillingsretten for Dansk Psykolog Forening]
3) I
den under nr. 24 foreslåede § 17 affattes stk.
4 således:
»Stk. 4.
Medlemmerne, der beskikkes efter stk. 3, nr. 4, skal have
bestået kandidateksamen i psykologi eller dermed ligestillet
eksamen, jf. § 1, stk. 1. Et af medlemmerne, der beskikkes
efter stk. 3, nr. 4, skal have erfaring som
børnesagkyndig.«
[Krav om erfaring som
børnesagkyndig hos et af Psykolognævnets
medlemmer]
4)
Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
26, stk. 1, ændres »§ 2, stk. 3« til:
»§ 2, stk. 4«.«
[Teknisk ændring]
Til § 2
5) I
stk. 1 indsættes efter
»2017«: », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
6)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 11 b i lov om psykologer m.v. som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 17, træder i kraft den 1. januar
2018.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
[Udskudt ikrafttrædelse af
offentliggørelsesordningens § 11 b]
7) I
stk. 2, der bliver stk. 3, ændres
»1. juli 2017« til: »1. januar 2018«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
Psykolognævnet tilføres 2 ekstra medlemmer,
således at Psykolognævnet samlet består af 1
formand og 6 øvrige medlemmer. Ændringen er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Lovforslagets § 1, nr. 24, indeholder
bestemmelser om sammensætningen af Psykolognævnet.
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at
Psykolognævnet har de fornødne kompetencer til at
behandle tilsynssager, der vedrører børnesagkyndige
erklæringer, og andre sager, der vedrører børn.
Med ændringsforslaget foreslås således for det
første, at Børnerådet i fællesskab med
Børns Vilkår tillægges ret til at indstille 1
medlem til beskikkelse. For det andet foreslås Dansk Psykolog
Forening tillagt ret til at indstille yderligere 1 medlem til
beskikkelse. Det foreslås med ændringsforslag nr. 3, at
dette medlem skal have børnesagkyndig erfaring.
Til nr. 3
Med den i lovforslagets § 1, nr. 24,
foreslåede affattelse af § 17, stk. 4, foreslås,
at de medlemmer, der indstilles til beskikkelse af Dansk Psykolog
Forening, skal have bestået kandidateksamen i psykologi eller
dermed ligestillet eksamen. Med ændringsforslag nr. 2
foreslås, at Dansk Psykolog Forening tillægges
indstillingsret for yderligere 1 medlem. Med henblik på at
sikre, at Psykolognævnet har de fornødne kompetencer
til at behandle tilsynssager, der vedrører
børnesagkyndige erklæringer, og andre sager, der
vedrører børn, foreslås med dette
ændringsforslag, at dette medlem skal have
børnesagkyndig erfaring.
Til nr. 4
Ved lovforslagets § 1, nr. 4, er
foreslået, at der indsættes et nyt stk. 2 i § 2 i
lov om psykologer m.v., hvorefter stk. 2-4 bliver stk. 3-5.
I § 26, stk. 1, i lov om psykologer
m.v. henvises til lovens § 2, stk. 3. Denne henvisning er ved
en fejl ikke ændret i lovforslaget. Med
ændringsforslaget korrigeres henvisningen.
Der er alene tale om en teknisk
ændring.
Til nr. 5
Konsekvens af ændringsforslag nr. 6.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2017,
dog undtaget bestemmelserne i lovens § 11 b om en
offentliggørelsesordning.
Til nr. 6
Det foreslås, at lovens § 11 b
om en offentliggørelsesordning for visse af
Psykolognævnets afgørelser træder i kraft den 1.
januar 2018. Den udskudte ikrafttrædelse vil give de
autoriserede psykologer længere tid til at indrette sig
på, at afgørelser om alvorlig kritik, faglige
påbud og skærpet tilsyn offentliggøres.
Til nr. 7
Konsekvens af ændringsforslag nr. 6.
Det foreslås, at offentliggørelsesordningen efter
§ 11 b ikke finder anvendelse for sager, som er indgået
til eller oprettet af Psykolognævnet som led i administrativ
sagsbehandling før den 1. januar 2018.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V)
Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla
Østerby (KF) Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp
(SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 52
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra social- og indenrigsministeren | 2 | Henvendelse af 11/11-16 fra Dansk Psykolog
Forening | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Ændringsforslag fra børne- og
socialministeren | 6 | Ændringsforslag fra børne- og
socialministeren | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | 2. udkast til betænkning | 9 | Ændringsforslag fra børne- og
socialministeren | 10 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 52
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
11/11-16 fra Dansk Psykolog Forening, til social- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om hovedparten af de sager, som
Psykolognævnet behandler, er børnesager, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre
økonomi til, at Psykolognævnets sekretariat kan
ansætte det fornødne antal psykologer, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om der i lovforslaget findes en
konkretisering af, hvad der skal forstås ved, at psykologer
skal »udvise omhu og uhildethed« eller »omhu og
samvittighedsfuldhed«, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om at bekræfte, at der i anden
lovgivning på sundhedsområdet, som indebærer
sanktioner i form af offentliggørelse, findes eller kan
udledes kriterier, som kan fungere som vejledning og grundlag for
afgørelser i Psykolognævnet om sanktioner over for
autoriserede psykologer, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke vil
oprette et psykologfagligt råd med det formål og de
opgaver, som er foreslået i høringssvar fra Dansk
Psykolog Forening, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm., om ministeren vil ændre
lovforslaget, således at nævnet forpligtes til at
inddrage psykologfaglig ekspertise ved behandlingen af sagerne, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm., om ministeren vil afvente
ikrafttræden af lovforslaget, til det er klargjort, på
hvilket etisk og fagligt grundlag Psykolognævnet skal tage
stilling til sanktioner over for psykologer, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om ministeren vil ændre
Psykolognævnets sammensætning, således at KL og
Danske Regioner får en plads hver, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om ministeren vil ændre
Psykolognævnets sammensætning, således at det
rummer repræsentation af organisationer, som varetager
forældres og børns interesser, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om Psykolognævnet kan tage
stilling til klager over autoriserede psykologer, der arbejder uden
for sundhedsvæsenet, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvem der kan klage over den
autoriserede psykolog, og hvem der har adgang til
»journaler/ordnede notater«, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvad der bliver offentliggjort,
når en alvorligt syg psykolog fratages autorisation, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm., om ministeren finder det
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at der hjemles til
at idømme en meget indgribende sanktion, uden at det sker
på grundlag af regler, som er offentligt tilgængelige,
til børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm., om ministeren finder det
betænkeligt og fagligt forsvarligt, at der i loven ikke
stilles krav om psykologfaglige kvalifikationer til
psykolognævnsmedlemmer eller til bemandingen i sekretariatet
og til forberedelsen af sagerne, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm., om ministeren vil ændre
lovforslaget, så autoriserede psykologer omfattes af de samme
regler for tavshedspligt, der gælder for præster og
advokater, til børne- og socialministeren, og ministerens
svar herpå | 17 | Spm. om, hvilke overvejelser ministeren har
gjort sig om forholdet mellem det samfundsmæssige hensyn og
hensynet til den enkelte psykolog i relation til den situation,
hvor en psykolog fratages sin autorisation grundet fejl
begået som følge af f.eks. en psykisk lidelse, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om, hvordan ministeren forestiller sig
at en psykolog kan få mulighed for at generhverve sin
autorisation, til børne- og socialministeren, og ministerens
svar herpå |
|