Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november
2016 og var til 1. behandling den 23. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget. Udvalgets navn
er den 12. december 2016 ændret til Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge-, integrations- og boligministeren sendte den 7.
oktober 2016 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 9.
Den 17. november 2016 sendte udlændinge-, integrations- og
boligministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har
besvaret 13 af disse. De 2 resterende spørgsmål ventes
besvaret inden 2. behandling af lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
hilser stramningerne velkommen.
Det er rimeligt med nye krav og regler
målrettet gruppen af udlændinge på tålt
ophold.
DF har længe argumenteret for nye
stramninger og fremsatte derfor sammen med andre partier et
beslutningsforslag, der pålagde regeringen at
undersøge mulighederne for at stramme yderligere op.
Herefter indgik en række partier en aftale, som
udmøntes med dette lovforslag.
DF støtter naturligvis lovforslaget,
men understreger samtidig, at der fortsat er behov for nye tiltag
og stramninger, eksempelvis væsentlig bedre muligheder for at
frihedsberøve uønskede udlændinge, indtil de
kan hjemsendes.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget
konstaterer, at regeringen med dette lovforslag lever op til sit
erklærede mål: at gøre tålt ophold
så utåleligt som muligt. Forslaget vil imidlertid
næppe føre til, at flere personer på tålt
ophold forlader Danmark.
På trods af de vilkår, som
Folketingets Ombudsmand i sin redegørelse fra december 2014
betegner som meget belastende og begrænsende for
grundlæggende livsførelse, lykkes det meget
sjældent at udsende personer, som har været eller er
på tålt ophold. Mennesker på tålt ophold er
i risiko for dødsstraf, tortur eller andre former for
alvorlige menneskerettighedskrænkelser i oprindelseslandet.
Der er altså ikke noget mærkeligt i, at de stadig mere
utålelige vilkår ikke får folk til at rejse.
Man kan med rette sætte
spørgsmålstegn ved, hvor stort behovet er for at kunne
lokalisere personer på tålt ophold, fordi udsendelse
pludselig bliver mulig. Af svaret på UUI alm. del - spm. 861
(2015-16) fremgår, at det siden den 1. januar 2011 i to
tilfælde er lykkedes at tvangsudsende personer, som har
fået deres tålt ophold-status ophævet. Og i
yderligere ét tilfælde er en person udrejst
frivilligt. Ifølge svaret er yderligere én person
frihedsberøvet med henblik på udsendelse. Endelig
konstateres det i svaret, at »Der har ikke været
problemer med at lokalisere eller pågribe de
pågældende fire udlændinge.«
Når det gælder
spørgsmålet om at pågribe personer, der skal
udsendes, er der altså ikke i praksis problemer, som kan
begrunde øget brug af meldepligt, opholdspligt,
underretningspligt, fodlænker, varetægtsfængsling
eller strengere straffe. Tilbage står ønsket om at
skabe en utålelig tilværelse og straffe personer, som
ikke rejser frivilligt til de lande, som vi ikke kan udsende dem
til, fordi dette ville være i strid med Danmarks
konventionsmæssige forpligtelser.
Hvis det afgørende hensyn var at
kunne pågribe personer med henblik på en
forestående udsendelse, kunne man finde langt mindre
indgribende foranstaltninger - også uden at foretage
frihedsberøvelse i strid med den europæiske
menneskerettighedskonvention - der sikrede dette hensyn. Dette
kunne være særlig relevant i forhold til personer
på tålt ophold, som gennem flere år har haft et
etableret familieliv med ægtefælle og børn - et
familieliv, som ødelægges af de skærpede regler,
som bl.a. dette lovforslag indeholder. Regeringen forfølger
det overordnede mål at gøre tålt ophold
utåleligt, samtidig med at man balancerer på kanten af
Danmarks konventionsmæssige forpligtelser.
Dette arbejde kan partierne ikke
støtte, og partierne indstiller lovforslaget til
forkastelse.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
36, stk. 6, ændres »og stk. 11,« til:
»og stk. 12,«.«
[Konsekvensændring som
følge af den foreslåede ændring i § 1, nr.
3]
2) Nr.
10 affattes således:
»10. I §
46 a, stk. 1, 1. pkt., udgår »§ 34
a,«, og efter »§ 42 a, stk. 8, 1 og 2.
pkt.,« indsættes: »og stk. 10,«.«
[Konsekvensændring som
følge af den foreslåede ændring i § 1, nr.
1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den
foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 3, hvorefter der tilføjes et nyt stykke i
§ 42 a, således at det gældende stk. 11 bliver
stk. 12.
Til nr. 2
Den
foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 1, hvorefter § 34 a ophæves.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Morten
Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen
(V) Jakob Engel-Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA)
Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan
Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine
Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark
(SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
51
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge-, integrations- og boligministeren |
2 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan over udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Ændringsforslag, fra
udlændinge- og integrationsministeren |
5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
7 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 51
|
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om man med lovforslaget om styrkelse
af kontrol med udlændinge på tålt ophold og
kriminelle overholder menneskerettighedskonventionerne m.v., til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm., om en elektronisk fodlænke med
GPS vil kunne anvendes til registrering af en persons opholdssted
uden at komme i konflikt med EMRK's artikel 5, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå |
3 | Spm. om, hvilke synspunkter der har
fået Datatilsynet til at trække sin kritik af
lovforslaget tilbage, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm., om ministeren vil komme med eksempler
på situationen omkring overtrædelse af opholdspligten,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm., om ministeren vil give eksempler
på situationer, hvor der trods manglende underretning ikke er
tale om overtrædelse af opholdspligten, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå |
6 | Spm. om, hvilke formelle krav der stilles
til overholdelsen af underretningspligten, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om, hvilken mulighed en beboer
på et udrejsecenter har for at modtage en kvittering for
afgivet underretning, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvor mange nætter i
træk en beboer på et udrejsecenter efter lovforslagets
bestemmelser, lovligt vil kunne være væk fra centeret i
nattetimerne, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, i hvilke situationer det vil
være i overensstemmelse med EMRK efter en konkret og
individuel vurdering at pålægge visse konkrete afviste
asylansøgere og udlændinge med ulovligt ophold at
bære en fodlænke, der registrerer, hvor i Danmark de
opholder sig, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvorvidt det vil stride mod EMRK,
hvis myndighederne som alternativ til opholds-, melde- og
underretningspligt på et udrejsecenter tilbyder de personer,
der pålægges disse foranstaltninger, den mulighed, at
de kan bo og opholde sig, hvor de vil i Danmark, på
betingelse af at de frivilligt vælger at bære en
fodlænke, som registrerer, hvor de færdes, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm., om det siden afgivelsen af svaret
på UUI alm. del - spm. 861 (2015-16) er lykkedes at
gennemføre tvangsmæssige eller frivillige udsendelser
af flere af de ni personer, der omtales i svaret m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om elektroniske fodlænker af den
type, der aktuelt bruges af Kriminalforsorgen m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om kommentar til udtalelser fra
Kriminalforsorgens it-direktør, Lars Vinther, til DR P4 Midt
& Vest regionale nyheder den 2/2-17 m.v., til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
|
14 | Spm. om kommentar til den tyske
forbundsregerings beslutning om, at ikkedømte
terrormistænkte - såkaldte »Gefährder«
- fremover skal bære elektroniske, GPS-baserede
fodlænker m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren | 15 | Spm. om erfaringerne med anvendelse af
GPS-fodlænker til overvågning af løsladte volds-
og seksualforbrydere i forbindelse med fremtidige overvejelser
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren |
|