Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2016)
Social- og
indenrigsministeren (Karen Ellemann):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social service, lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område og lov om voksenansvar for anbragte
børn og unge (Fremtidsfuldmagter på det sociale
område m.v.).
(Lovforslag nr. L 5)
Lovforslaget indeholder en række
ændringer af serviceloven, retssikkerhedsloven og lov om
voksenansvar for anbragte børn og unge.
Formålet med lovforslaget er bl.a. at
give borgerne mulighed for at træffe beslutning om, hvem der
kan give samtykke til, at de flyttes til et botilbud, hvis de en
dag ikke længere selv kan samtykke f.eks. på grund af
demens. Denne mulighed foreslås indført ved en
ligestilling af fremtidsfuldmægtige med værger i
servicelovens § 129, stk. 2. Forslaget vil indebære, at
borgeren, der har udpeget en fremtidsfuldmægtig, ikke
længere skal vente på, at statsforvaltningen udpeger en
værge, inden der kan ske flytning til et relevant botilbud.
Muligheden for flytning til et botilbud efter servicelovens §
129, stk. 2, gælder alene borgere, som mangler evnen til at
give informeret samtykke til en flytning, og som har en betydelig
og varigt nedsat psykisk funktionsevne, der er en konsekvens af en
erhvervet mental svækkelse, som er fremadskridende.
Lovforslaget har endvidere til formål
at give mulighed for hurtigere flytning af f.eks. en dement borger
til et relevant botilbud, når alle klageberettigede, herunder
pårørende, er enige i, at flytningen er en god ide.
Med forslaget imødegås den uhensigtsmæssige
situation, hvor en borger med f.eks. demens er
færdigbehandlet på sygehuset, og alle
pårørende er enige om flytning til et botilbud, men
hvor flytningen forhindres i at kunne gennemføres med det
samme, fordi man skal afvente udløbet af klagefristen
på 4 uger.
Med lovforslaget foreslås endvidere
proceduren for udpegning af dommere til kommunernes børn og
unge-udvalg forenklet ved, at udpegningskompetencen lægges
hos retspræsidenten i den enkelte retskreds. I dag indstiller
denne til Domstolsstyrelsen, som herefter formelt udpeger den
dommer, der er indstillet.
Endelig foreslås en forlængelse
af afklaringsperioden i forbindelse med kommunernes mulighed for at
opnå refusion fra staten i de situationer, hvor kommunen
anbringer en flygtning med betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne i et døgntilbud. Ændringen vil
give kommunerne længere tid til at afdække den enkeltes
behov og dermed medvirke til at forebygge, at kommunerne alene for
at sikre retten til refusion visiterer til et døgnophold i
stedet for at afprøve mindre indgribende og billigere
foranstaltninger.
Lovforslaget indeholder herudover forslag
om ændringer i bemyndigelsen vedrørende finansiering
af ophold i sikrede institutioner for børn og unge uden
lovligt ophold i Danmark, præcisering af bemyndigelsen
vedrørende borgere fra Færøerne og
Grønland, der modtager servicelovstilbud i Danmark, af
reguleringen af ledelsesforholdene i Ankestyrelsen, samt af
reglerne for Ankestyrelsens sagsoplysning ved behandling af klager
over afgørelser truffet af Udbetaling Danmark.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.