Fremsat den 9. november 2016 af udlændinge-,
integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Ændring af udvisningsreglerne
m.v.)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret
senest ved § 10 i lov nr. 665 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 22, nr. 8, ændres "§
10, stk. 1, jf. §§ 1 og 2, eller § 10, stk. 2, i lov
om våben og eksplosivstoffer eller § 43, stk. 4, jf.
§ 14, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 449 af 9. juni 2005
om våben og ammunition m.v.," til: "§ 10, stk. 1, jf.
§§ 1 og 2, i lov om våben og eksplosivstoffer,
§ 57, stk. 4, jf. § 16, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 1248 af 30. oktober 2013 om våben og ammunition mv. med
senere ændringer, eller § 7, jf. §§ 1 og 2, i
lov om knive og blankvåben m.v.".
2. I
§ 24 b, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »fordi dette«: »med
sikkerhed«.
3. I
§ 24 b, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »medmindre dette«: »med
sikkerhed«.
4. I
§ 25 a, stk. 1, nr. 1,
ændres »eller lov om våben og
eksplosivstoffer« til: »lov om våben og
eksplosivstoffer eller lov om knive og blankvåben
m.v.«.
5. § 26,
stk. 2, affattes således:
»"Stk. 2. En
udlænding skal udvises efter §§ 22-24 og 25,
medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, jf. dog § 26 b. "«
6.
Efter § 26 a indsættes:
»"§ 26
b. For udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, kan
udvisning kun ske i overensstemmelse med de principper, der efter
EU-reglerne gælder for begrænsning af retten til fri
bevægelighed. "«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 2, 3 og 5, finder ikke anvendelse på
lovovertrædelser begået før den 1. januar 2017.
For sådanne lovovertrædelser finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
eller grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning og baggrund | | 1.1. | Indledning | | 1.2. | Baggrund | 2. | Ændring af udvisningsreglerne | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Udvisning | | | 2.1.2. | EU-reglerne | | 2.2. | Forslag om at indføre ordene "med
sikkerhed" i afvejningsreglen i udlændingelovens § 26,
stk. 2 | | 2.3. | Forslag om at indføre ordene "med
sikkerhed" i reglerne om betinget udvisning | | 2.4. | Forholdet til Danmarks internationale
forpligtelser | | | 2.4.1. | Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention | | | 2.4.2. | Øvrige internationale
forpligtelser | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder mv. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
og baggrund
1.1. Indledning
Med lovforslaget foreslås
det, at ordene "med sikkerhed" igen indsættes i
udlændingelovens § 26, stk. 2, således at en
kriminel udlænding skal udvises, medmindre dette med
sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Som konsekvens heraf foreslås
det endvidere, at ordene "med sikkerhed" indsættes i
udlændingelovens §§ 24 b, stk. 1, 1. pkt., og 24 b,
stk. 3, 1. pkt., om betinget udvisning, hvis der ikke er grundlag
for udvisning.
Endvidere indeholder lovforslaget konsekvensændringer og
en henvisningsopdatering.
1.2. Baggrund
Det fremgår af
regeringsgrundlaget "Sammen for fremtiden" fra juni 2015, at
regeringen ønsker at sætte ind over for
udlændinge, der begår kriminalitet under deres ophold i
Danmark.
Regeringen foreslår med dette
lovforslag, at ordene "med sikkerhed" igen indsættes i
udlændingelovens § 26, stk. 2, således at en
kriminel udlænding skal udvises, medmindre dette med
sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Udlændingelovens § 26,
stk. 2, fik sin nuværende affattelse ved lov nr. 569 af 18.
juni 2012 om ændring af udlændingeloven, hvorved ordene
"med sikkerhed" udgik af bestemmelsen. Før denne
lovændring skulle der ske udvisning, medmindre dette med
sikkerhed ville være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, jf. lov nr. 758 af 29. juni 2011 om ændring af
udlændingeloven.
Herudover indebar lov nr. 569 af
18. juni 2012 om ændring af udlændingeloven bl.a., at
ordene "med sikkerhed" udgik af udlændingelovens § 24 b,
stk. 1, 1. pkt., og § 24 b, stk. 3, 1. pkt.
Regeringen ønsker med
lovforslaget at understrege, at det er uacceptabelt, at
udlændinge misbruger deres ophold i Danmark til at begå
kriminalitet. Flere kriminelle udlændinge skal udvises. Alene
i de tilfælde, hvor det med sikkerhed vil være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser, skal udvisning undlades.
I sådanne tilfælde udvises udlændingen
betinget.
Dette skal gælde enhver form
for kriminalitet, der kan begrunde udvisning i forbindelse med en
straffedom, der indebærer frihedsstraf. Det skal også
gælde administrative udvisninger i tilfælde, hvor
udlændingen må anses for en fare for statens sikkerhed,
eller udlændingen må anses for en alvorlig trussel mod
den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed.
Endvidere indeholder lovforslaget
en bestemmelse, der tydeliggør, at udlændinge, som er
omfattet af EU-reglerne, kun kan udvises i overensstemmelse med de
principper, der efter EU-reglerne gælder for
begrænsning af retten til fri bevægelighed.
Endelig indeholder lovforslaget
konsekvensændringer som følge af den foreslåede
ændring af udlændingelovens § 26, stk. 2, og som
følge af lov nr. 376 af 27. april 2016 om knive og
blankvåben m.v., hvorved reglerne om knive og
blankvåben mv. er blevet samlet i en ny selvstændig
lov.
2. Ændring af udvisningsreglerne
2.1. Gældende ret
2.1.1. Udvisning
Udlændinge, som har haft
lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 9 år, og
udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 7 eller § 8, stk. 1 eller 2 (asyl og
beskyttelsesstatus), som har haft lovligt ophold her i landet i
mere end de sidste 8 år, kan udvises, hvis de idømmes
ubetinget frihedsstraf for nærmere bestemte
overtrædelser af navnlig straffeloven. Det gælder
uanset frihedsstraffens længde og varigheden af
udlændingens ophold i Danmark, jf. udlændingelovens
§ 22, nr. 4-8. I andre tilfælde kan der udvises ved
ubetinget straf af mindst 3 års fængsel, ved mindst 1
års fængsel for flere strafbare forhold eller hvis den
pågældende tidligere har fået en ubetinget
frihedsstraf, jf. udlændingelovens § 22, nr. 1-3.
Udlændinge, som har haft
lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 5 år, kan ud
over disse tilfælde udvises, hvis de idømmes ubetinget
straf af mindst 1 års fængsel eller af mindst 6
måneders fængsel for flere strafbare forhold, eller
hvis de tidligere har fået en ubetinget frihedsstraf, jf.
udlændingelovens § 23, nr. 1-3.
Andre udlændinge, dvs.
udlændinge, som ikke har haft lovligt ophold her i landet i
mere end de sidste 5 år, kan herudover udvises, hvis de
idømmes betinget eller ubetinget frihedsstraf, jf.
udlændingelovens § 24, nr. 2.
Med frihedsstraf sidestilles anden
strafferetlig retsfølge, som indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, f.eks. dom til forvaring, dom
til anbringelse i hospital for sindslidende og ungdomssanktion.
Bestemmelserne suppleres bl.a. af
reglerne om administrativ udvisning, herunder
udlændingelovens § 25 a, stk. 1, hvorefter en
udlænding, der ikke har haft lovligt ophold i Danmark i
længere tid end de sidste 6 måneder, kan udvises, hvis
udlændingen uden for de i §§ 22-24 nævnte
tilfælde er dømt for visse nærmere angivne
lovovertrædelser, herunder overtrædelse af
straffelovens § 244 og lov om våben og eksplosivstoffer,
eller udlændingen over for politiet har erkendt
overtrædelsen eller er pågrebet under eller i
umiddelbar tilknytning til udøvelsen af det strafbare
forhold.
En afgørelse om udvisning
træffes i to led. Først vurderes det, om det
kriminelle forhold kan begrunde udvisning efter reglerne
nævnt ovenfor. Er dette tilfældet, vurderes det
konkret, om der er forhold, der taler imod udvisning. Denne
vurdering tager udgangspunkt i udlændingelovens §
26.
Efter udlændingelovens §
26, stk. 1, skal det ved en afgørelse om udvisning efter
§§ 25 a-25 c altid vurderes, om udvisning må
antages at virke særlig belastende navnlig på grund af
en række hensyn, der er anført i bestemmelsen, og som
omhandler bl.a. udlændingens tilknytning til henholdsvis
Danmark og hjemlandet samt udlændingens alder,
helbredstilstand og andre personlige forhold.
Efter udlændingelovens §
26, stk. 2, skal en udlænding altid udvises efter
§§ 22-24 og 25, medmindre dette vil være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser.
Udlændingelovens § 26,
stk. 2, skal anvendes i overensstemmelse med de danske myndigheders
pligt til i forbindelse med en afgørelse om udvisning at
inddrage hensyn, der følger af Danmarks internationale
forpligtelser, herunder artikel 8 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Bestemmelsen i
udlændingelovens § 26, stk. 2, betyder, at
udlændinge, der er omfattet af §§ 22-24 eller 25,
skal udvises, medmindre det vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser.
Efter udlændingelovens §
24 b, stk. 1, 1. pkt., udvises en udlænding betinget, hvis
der ikke er grundlag for at udvise den pågældende efter
§§ 22-24, fordi dette vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, jf. § 26, stk. 2. Dette
gælder dog ikke, hvis udlændingen er omfattet af §
2 (EU-reglerne).
Bestemmelsen i § 24 b, stk. 1,
1. pkt., indebærer, at der altid skal ske betinget udvisning
i tilfælde, hvor en udlænding er omfattet af
§§ 22-24, men ikke kan udvises, fordi det vil være
i strid med Danmarks internationale forpligtelser, jf. § 26,
stk. 2.
Efter udlændingelovens §
24 b, stk. 3, 1. og 2. pkt., skal en udlænding, der er
idømt betinget udvisning efter stk. 1, udvises, medmindre
dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, hvis den pågældende i prøvetiden
for den betingede udvisning begår nyt strafbart forhold, som
kan give anledning til udvisning efter §§ 22-24, og der
inden prøvetidens udløb foretages rettergangsskridt.
Kan der ikke ske udvisning, jf. § 26, stk. 2, skal
udlændingen udvises betinget på ny.
Bestemmelsen indebærer, at en
udlænding, der tidligere er idømt betinget udvisning
og i prøvetiden begår ny kriminalitet, der kan
begrunde udvisning efter §§ 22-24, skal udvises.
Udvisning kan kun undlades, hvis det vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser. Hvis der ikke kan udvises
som følge af Danmarks internationale forpligtelser, skal
udlændingen udvises betinget på ny.
2.1.2. EU-reglerne
Udgangspunktet er, at
udlændingelovens bestemmelser om udvisning også
gælder for EU/EØS-statsborgere. EU-reglerne om fri
bevægelighed mv. sætter imidlertid grænser for
medlemsstaternes adgang til at udvise EU-borgere og deres
familiemedlemmer.
Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres
familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit
på medlemsstaternes område (opholdsdirektivet)
indeholder generelle principper for og beskyttelse mod udsendelse
og er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr.
474 af 12. maj 2011 om ophold i Danmark for udlændinge, der
er omfattet af Den Europæiske Unions regler
(EU-opholdsbekendtgørelsen).
Endvidere er EU-rettens almindelige
forrang afspejlet i udlændingelovens § 2, stk. 3,
hvorefter reglerne om bl.a. udvisning kun finder anvendelse
på udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne, i det
omfang det er foreneligt med disse regler.
Statsborgere i EØS-landene
(Island, Liechtenstein og Norge) og i Schweiz samt deres
familiemedlemmer er også omfattet af EU-reglerne om fri
bevægelighed. Udlændingelovens § 2, stk. 3, finder
derfor også anvendelse på disse statsborgere.
Udlændingemyndighederne og de
danske domstole skal i hver enkelt sag, hvor der rejses
spørgsmål om udvisning af en udlænding, der er
omfattet af EU-reglerne, foretage en konkret vurdering af
udvisningens overensstemmelse med EU-retten.
Udlændinge, der er omfattet
af EU-reglerne, kan udvises af hensyn til den offentlige orden,
sikkerhed eller sundhed. Opholdsdirektivet, kapitel VI, artikel
27-33, indeholder de nærmere regler om medlemsstaternes
muligheder for at begrænse retten til indrejse og ophold af
hensyn til den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed.
Efter
EU-opholdsbekendtgørelsens § 38 skal afgørelser
truffet efter udlændingeloven eller
EU-opholdsbekendtgørelsen i forhold til EU-statsborgere og
deres familiemedlemmer, jf. § 2, af hensyn til den offentlige
orden eller sikkerhed være i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet og kan udelukkende begrundes i
vedkommendes personlige adfærd. Der må ikke
lægges økonomiske betragtninger til grund. En
tidligere straffedom kan ikke i sig selv begrunde en sådan
afgørelse. Den personlige adfærd skal udgøre en
reel, umiddelbar og tilstrækkelig alvorlig trussel, der
berører en grundlæggende samfundsinteresse.
Begrundelser, der ikke vedrører den individuelle sag, eller
som har generel præventiv karakter, må ikke
anvendes.
Efter
EU-opholdsbekendtgørelsens § 39, stk. 1, skal der ved
afgørelse om ophør af opholdsret i medfør af
bekendtgørelsen eller ved afgørelse om afvisning
eller udvisning efter udlændingeloven af EU-statsborgere
eller deres familiemedlemmer, jf. § 2, af hensyn til den
offentlige orden eller sikkerhed tages hensyn til varigheden af den
pågældendes ophold her i landet, den
pågældendes alder, helbredstilstand,
familiemæssige og økonomiske situation, samt sociale
og kulturelle integration her i landet og tilknytning til
hjemlandet og andre relevante hensyn.
Ifølge
EU-opholdsbekendtgørelsens § 39, stk. 2, må der
ikke træffes afgørelse om udvisning vedrørende
en EU-statsborger eller dennes familiemedlemmer, jf. § 2,
når de har opnået ret til tidsubegrænset ophold
her i landet, medmindre det skyldes alvorlige hensyn til den
offentlige orden eller sikkerhed.
Endelig må der efter
EU-opholdsbekendtgørelsens § 39, stk. 3, ikke
træffes afgørelse om udvisning vedrørende en
EU-statsborger, medmindre afgørelsen er bydende
nødvendig af hensyn til den offentlige sikkerhed, hvis den
pågældende har haft ophold her i landet i de 10
forudgående år eller er mindreårig, medmindre
udvisningen er nødvendig af hensyn til barnets tarv som
fastlagt i De Forenede Nationers konvention af 20. november 1989 om
barnets rettigheder.
2.2. Forslag
om at indføre ordene "med sikkerhed" i afvejningsreglen i
udlændingelovens § 26, stk. 2
Regeringen ønsker, at flere
kriminelle udlændinge skal udvises.
Det foreslås derfor, at
ordene "med sikkerhed" indsættes i udlændingelovens
§ 26, stk. 2, således at der fremover altid skal ske
udvisning efter §§ 22-24 og 25, medmindre dette med
sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Er en udlænding omfattet af
udlændingelovens §§ 22-24 eller 25, vil
spørgsmålet om udvisning ene og alene afhænge
af, om udvisning i det konkrete tilfælde med sikkerhed vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Er
dette ikke tilfældet, skal udlændingen udvises.
Dette skal gælde enhver form
for kriminalitet, der kan begrunde udvisning i forbindelse med en
straffedom, der indebærer frihedsstraf. Det skal også
gælde administrative udvisninger i tilfælde, hvor
udlændingen må anses for en fare for statens sikkerhed,
eller udlændingen må anses for en alvorlig trussel mod
den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed.
Det forudsættes, at
domstolene i forbindelse med vurderingen af, om der skal ske
udvisning, som i dag inddrager den relevante praksis fra bl.a. Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Efter forslaget vil den klare
hovedregel i udvisningssager således være, at
udlændinge, der idømmes frihedsstraf for begået
kriminalitet, udvises. Udvisning kan kun undlades, hvis udvisning
med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser. Sigtet med ændringen er, at flere udvises.
I de tilfælde, hvor der kan
være usikkerhed om rækkevidden af de internationale
forpligtelser, vil det være op til domstolene at vurdere
konkret, om udvisning vil være mulig inden for rammerne af
Danmarks internationale forpligtelser. Det er lovgivers
udtrykkelige ønske, at udvisning skal ske, medmindre det med
sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser. Der sigtes herved navnlig til EMRK artikel 8. I
afsnit 2.4 fremgår forholdet til Danmarks internationale
forpligtelser.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 5.
Lovforslaget indeholder endvidere
en bestemmelse, der tydeliggør, at udvisning af
udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, kun kan ske i
overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne
gælder for begrænsning af retten til fri
bevægelighed.
Den foreslåede bestemmelse
vil udelukkende tydeliggøre den retsstilling, der i forvejen
gælder for udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne,
jf. udlændingelovens § 2, stk. 3.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 6, og til afsnit 7 om forholdet til EU-retten.
2.3. Forslag
om at indføre ordene "med sikkerhed" i reglerne om betinget
udvisning
Som det fremgår af afsnit 2.2, foreslås det, at
ordene "med sikkerhed" indsættes i udlændingelovens
§ 26, stk. 2.
Det foreslås i tilknytning
hertil, at ordene "med sikkerhed" indsættes i
udlændingelovens § 24 b, stk. 1, 1. pkt., og § 24
b, stk. 3, 1. pkt. Det betyder, at en udlænding skal udvises
betinget, hvis der ikke er grundlag for at udvise den
pågældende efter §§ 22-24, fordi dette med
sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, og at en udlænding, der er idømt en
betinget udvisning og i prøvetiden begår nyt strafbart
forhold, som kan give anledning til udvisning, skal udvises,
medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser.
I de tilfælde, hvor en
udlænding, der er udvist betinget, begår ny
kriminalitet, skal det vurderes, om udvisning fortsat med sikkerhed
vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser,
eller om sagens omstændigheder har ændret sig på
en sådan måde, at der nu kan ske udvisning af
udlændingen.
Dette vil være
tilfældet, hvis de forhold, der på tidspunktet for
idømmelsen af den betingede udvisning medførte, at
udvisning ikke kunne ske, ikke længere er til stede,
således at udvisning ikke længere med sikkerhed vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Tilsvarende vil gælde, hvis
den nye kriminalitet er så grov, at den - alene eller
sammenholdt med den tidligere begåede kriminalitet - efter en
afvejning fører til, at udvisning ikke med sikkerhed vil
stride mod Danmarks internationale forpligtelser uanset de
personlige forhold, der tidligere bevirkede, at udvisning ville
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Fører Danmarks
internationale forpligtelser med sikkerhed til, at der ikke kan ske
udvisning af udlændingen ved ny kriminalitet inden for
prøveperioden, skal der altid udvises betinget på ny,
således at prøvetiden forlænges.
Det bemærkes, at reglerne om
betinget udvisning ikke gælder for udlændinge, der er
omfattet af EU-reglerne, jf. den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 24 b, stk. 1, 2. pkt.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 2 og 3.
2.4. Forholdet
til Danmarks internationale forpligtelser
Udvisning kan ikke finde sted, hvis
det vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser. I den forbindelse er Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) med tilhørende
tillægsprotokoller særlig relevant. FN's konvention om
borgerlige og politiske rettigheder og FN's konvention om barnets
rettigheder indeholder ligeledes relevante bestemmelser på
dette område.
2.4.1. Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention
Ifølge praksis fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol
(Menneskerettighedsdomstolen) har en stat ret til at kontrollere
udlændinges indrejse og ophold på dens territorium. Det
kan således udledes af praksis, at EMRK ikke garanterer en
ret for en udlænding til at indrejse og opholde sig i et
bestemt land, og at de kontraherende stater har beføjelse
til - som led i deres opgave med at opretholde offentlig orden - at
udvise en udlænding, der er dømt for en
forbrydelse.
EMRK indeholder ikke regler, der
direkte tager sigte på at regulere medlemsstaternes adgang
til at udvise udlændinge på grund af et strafbart
forhold. I den forbindelse har EMRK artikel 8 dog betydning.
Efter EMRK artikel 8, stk. 1, har
enhver ret til respekt for blandt andet sit privat- og familieliv.
Ingen offentlig myndighed må gøre indgreb i
udøvelsen af denne ret, medmindre det sker i
overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et demokratisk
samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige
tryghed eller landets økonomiske velfærd, for at
forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller
sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder og
friheder, jf. artikel 8, stk. 2.
I det omfang, der med en konkret
afgørelse om udvisning foretages indgreb i
udlændingens privat- og familieliv, skal staten påvise,
at betingelserne for indgrebet er opfyldt, jf. artikel 8, stk.
2.
Det følger af
Menneskerettighedsdomstolens praksis, at indgreb i
udlændingens ret til privat- eller familieliv skal stå
i rimeligt forhold til de formål, indgrebet (udvisningen)
skal varetage (proportionalitetsafvejning). Denne
proportionalitetsafvejning foretages på baggrund af en samlet
og konkret vurdering af en række elementer.
Efter Menneskerettighedsdomstolens
praksis vil det i almindelighed være
proportionalitetsafvejningen, der er afgørende for, om en
udvisning af en kriminel udlænding vil være forenelig
med EMRK artikel 8. Domstolen har i sagen Maslov mod Østrig, dom af 23. juni
2008, angivet retningslinjer for denne proportionalitetsafvejning,
bl.a. med henblik på at vejlede de nationale domstole om
anvendelsen af artikel 8 i udvisningssager. I dommens præmis
68 opregnes følgende kriterier:
- Den begåede
kriminalitets art og grovhed.
- Varigheden af
udlændingens ophold i bopælslandet.
- Tiden efter den
begåede kriminalitet og den pågældendes
adfærd i denne periode.
- De berørte
personers statsborgerskab.
-
Udlændingens familiesituation, herunder ægteskabets
varighed og andre faktorer der viser familielivets
effektivitet.
- Hvorvidt
ægtefællen havde kendskab til kriminaliteten, da
forholdet blev etableret.
- Hvorvidt der er
børn i ægteskabet og i så fald deres alder.
- Alvorligheden af
de problemer, den medfølgende ægtefælle i givet
fald vil blive udsat for i udlændingens oprindelsesland.
- Børnenes
bedste interesser og velbefindende, herunder navnlig alvorligheden
af de vanskeligheder, som udlændingens børn med
sandsynlighed vil møde i det land, som udlændingen
udvises til.
- Fastheden af
sociale, kulturelle og familiemæssige bånd med
værtslandet og med modtagerlandet.
Menneskerettighedsdomstolen har
også understreget, at den vægt, der må
lægges på de enkelte kriterier, nødvendigvis
varierer efter den enkelte sags konkrete omstændigheder, jf.
dommens præmis 70.
Det følger endvidere af
dommens præmis 71, at de relevante kriterier i sager om en
ung person, som endnu ikke selv har stiftet sin egen familie, er
følgende:
- Den begåede
kriminalitets art og grovhed.
- Varigheden af den
udvistes ophold i bopælslandet.
- Tiden efter den
begåede kriminalitet og den pågældendes
adfærd i denne periode.
- Fastheden af
sociale, kulturelle og familiemæssige bånd med
værtslandet og med modtagerlandet.
Ifølge dommens præmis
72-73 kan den pågældendes alder spille en rolle i
anvendelsen af de nævnte kriterier. F.eks. må det tages
i betragtning ved vurderingen af kriminaliteten, om den er
begået af den pågældende som ung eller voksen. I
relation til længden af personens ophold i værtslandet
og fastheden af båndene til værtslandet gør det
en klar forskel, om personen allerede kom til værtslandet i
sin barndom eller blev født i værtslandet, eller om
den pågældende først kom til værtslandet
som voksen. Hensyn skal tages til den specielle situation, hvor den
pågældende har opholdt sig det meste af barndommen
eller hele barndommen i værtslandet og er opvokset og har
modtaget sin uddannelse der, jf. præmis 74. Af dommens
præmis 75 fremgår det, at der skal foreligge meget
tungtvejende grunde for at retfærdiggøre en udvisning,
når der er tale om fastboende udlændinge, der er
født i landet eller indrejst som børn og har tilbragt
det meste af deres barndom og ungdom i landet.
Fra Menneskerettighedsdomstolens
praksis om udvisning af kriminelle udlændinge kan i
øvrigt nævnes følgende sager:
I Boultif mod
Schweiz, dom af 2. august 2001, og Amrollahi mod Danmark, dom af 11. juli 2002,
fandtes udvisningen uproportional, bl.a. af hensyn til
ægtefælle og børn. De straffe, der var baggrund
for udvisningen, var for Boultif's vedkommende 2 års
fængsel for røverisk overfald, mens Amrollahi var
idømt 3 års fængsel for narkotikasmugling. Det
havde i sagen Amrollahi mod Danmark afgørende betydning, at
klagerens danske hustru ikke kunne forventes at følge med
ham til Iran ved en udvisning. Selv om dette ikke ville være
umuligt, ville det medføre alvorlige vanskeligheder, bl.a.
fordi hustruen hverken kunne sproget eller havde personlige
kontakter i landet. Hertil kom, at hustruens særbarn havde
nægtet at flytte til Iran, jf. Amrollahi, præmis 39-41.
Det ville således i praksis være umuligt for dem at
opretholde familielivet uden for Danmark, hvorfor en
gennemførelse af udvisningen ville udgøre
krænkelse af artikel 8.
Selv om
proportionalitetsafvejningen som nævnt altid vil være
konkret, kan der på baggrund af EMD's praksis med nogen
forenkling opstilles tre hovedkategorier af sager om adgangen til
at udvise kriminelle udlændinge efter EMRK artikel 8:
(1) Tilfælde af grov
kriminalitet, hvor der næsten uanset familiemæssig
eller anden tilknytning til opholdslandet vil være
vidtgående adgang til udvisning, såfremt
udlændingen har blot et minimum af reel tilknytning til sit
oprindelsesland. I sager af denne karakter, hvor der forelå
ganske stærk familietilknytning til opholdslandet, er
udvisning fundet forenelig med artikel 8 i bl.a. Boughanemi mod Frankrig, dom af 24. april
1996 (senest idømt 3 års fængsel for alfonseri
med skærpende omstændigheder og tidligere domme for
indbrudstyveri og overfald), Bouchelkia mod
Frankrig, dom af 29. januar 1997 (5 års fængsel
for voldtægt og tyveri), Boujlifa mod
Frankrig, dom af 21. oktober 1997 (15 måneders
fængsel for tyveri, 6 års fængsel for
væbnet røveri og 1½ års fængsel for
røveri), Benhebba mod Frankrig,
dom af 10. juli 2003 (2 års fængsel for
narkotikakriminalitet samt tidsbegrænset indrejseforbud,
tidligere 3 års delvist betinget fængsel for
røveri og 9 måneders fængsel for
indbrudstyveri), Najafi mod Sverige,
afvisningsafgørelse af 6. juli 2004 (15 måneders
fængsel for røveri og våbenbesiddelse og 10
års fængsel for narkotikakriminalitet), Cömert mod Danmark,
afvisningsafgørelse af 10. april 2006 (3 års
fængsel for seksuelle overgreb på klagerens datter samt
trusler), Lagergren mod Danmark,
afvisningsafgørelse af 16. oktober 2006 (3 års
fængsel for narkotikakriminalitet og bankrøveri),
Üner mod Holland, dom af 18.
oktober 2006 (7 års fængsel for drab samt
tidsbegrænset indrejseforbud), Kilic mod
Danmark, afvisningsafgørelse af 22. januar 2007 (to
klagere idømt henholdsvis 8 og 10 års fængsel
for drab og røveriforsøg, begge var tidligere
straffet for bl.a. vold; sagen er refereret i U 2005.1766 H), Onur mod Storbritannien, dom af 17. februar
2009 (4½ års fængsel for røveri samt
indrejseforbud med mulighed for tidsbegrænsning og tidligere
straffet for indbrudstyveri mv.), Mbengeh mod
Finland, afvisningsafgørelse af 24. marts 2009 (4
års fængsel for narkotikakriminalitet samt
indrejseforbud på 5 år; klagerens hustru og barn kunne
ikke forventes at følge ham til hjemlandet, men
proportionalt i lyset af indrejseforbuddets længde), Iyisan mod Storbritannien,
afvisningsafgørelse af 9. februar 2010 (13 års
fængsel for narkotikakriminalitet; klageren havde boet i
Storbritannien i 38 år, men havde bevaret betydelige sociale,
kulturelle og familiemæssige bånd til hjemlandet,
ligesom hans hustru talte sproget) samt Zuluaga m.fl. mod Storbritannien,
afvisningsafgørelse af 18. januar 2011 (10 års
fængsel for narkotikakriminalitet; klagerens kone og barns
opholdstilladelser var afhængige af hans, og de havde alle
bevaret en kulturel, sproglig og familiemæssig tilknytning
til hjemlandet).
(2) Tilfælde af mindre
alvorlig, men dog ikke ubetydelig, eller eventuel gentagen
kriminalitet, hvor udvisningsadgangen fortrinsvis vil bero på
en nærmere vurdering af udlændingens relative
tilknytning til opholdslandet og oprindelseslandet, herunder dennes
familiesituation. Som eksempler kan nævnes Jakupovic mod Østrig, dom af 6.
februar 2003 (10 ugers og senere 5 måneders betinget
fængsel for indbrudstyveri samt tidsbegrænset
indrejseforbud; klageren havde traumatiske oplevelser i
oprindelseslandet og ingen familie tilbage dér; artikel 8
var krænket), Yilmaz mod
Tyskland, dom af 17. april 2003 (3 års fængsel
for overfald og tidligere 1 år og 10 måneders betinget
fængsel for banderøveri og røveriforsøg;
udvisning ikke i sig selv uproportional, men artikel 8
krænket på grund af det hertil knyttede permanente
indrejseforbud), Keles mod Tyskland,
dom af 27. oktober 2005 (otte straffedomme over en 10-årig
periode, heraf fire for alvorlige
færdselslovovertrædelser; klager havde afsonet 10
måneders fængselsstraf samt modtaget advarsel om
udvisningsrisikoen; udvisningen var ikke i sig selv uproportional,
men artikel 8 krænket på grund af det permanente
indrejseforbud), Gomes mod Sverige,
afvisningsafgørelse af 7. februar 2006 (1½ års
fængsel for systematisk og grov hustrumishandling; klageren
havde beskeden familiekontakt i opholdslandet; udvisning med
tidsbegrænset indrejseforbud var forenelig med artikel 8),
Andrews mod Storbritannien,
afvisningsafgørelse af 29. september 2009 (47 kriminelle
forhold over 16 år, herunder indbrudstyveri, dokumentfalsk og
trafikforseelser, samt at han opholdt sig ulovligt i landet i den
væsentligste del af perioden; familielivet var etableret og
udbygget under det ulovlige ophold) samt Miah
mod Storbritannien, afvisningsafgørelse af 27. april
2010 (gentagne tilfælde af tyveri og indbrud for at
finansiere et narkotikamisbrug; indrejste som 11-årig, blev
misbruger som 16-årig, og begik de fleste forhold som ung
voksen).
(3) Tilfælde, hvor
udlændingens tilknytning til opholdslandet er særdeles
stærk på grund af opvækst, langvarigt ophold,
familiemedlemmer eller andre tilknytningsfaktorer, og hvor der
derfor kun ved meget alvorlig kriminalitet vil foreligge så
tungtvejende grunde til udvisning, at proportionalitetskravet anses
for opfyldt. Hvis kriminaliteten har været mindre alvorlig,
eller der er forløbet længere tid uden recidiv, siden
den blev begået, vil tilknytningen i sådanne
tilfælde normalt føre til, at udvisning anses for
uproportional, i hvert fald hvis denne er forbundet med langvarigt
eller permanent indrejseforbud. Som eksempel på statueret
krænkelse af artikel 8 kan nævnes Moustaquim mod Belgien, dom af 18. februar
1991, Beldjoudi mod Frankrig, dom af
26. marts 1992, Nasri mod Frankrig, dom
af 13. juli 1995, Mehemi mod Frankrig,
dom af 26. september 1997, Boultif mod
Schweiz, dom af 2. august 2001, Amrollahi mod Danmark, dom af 11. juli 2002,
Yildiz mod Østrig, dom af 31.
oktober 2002. Artikel 8 var tillige krænket i Sezen mod Holland, dom af 31. januar 2006 (4
års fængsel for narkotikakriminalitet; der forelå
særlige processuelle forhold og en mangelfuld vurdering af
familiens tilknytning til oprindelseslandet), Maslov mod Østrig, dom af 23. juni
2008 (18 måneders delvist betinget fængsel for
indbrudstyveri, afpresning og legemsbeskadigelse og 15
måneders fængsel for indbrudstyveri; klageren var
udvist med tidsbegrænset indrejseforbud, hvilket blev anset
for uproportionalt på grund af klagerens unge alder,
kriminalitetens overvejende ikke-voldelige karakter samt
særlige personlige forhold), Mutlag mod
Tyskland, afvisningsafgørelse af 25. marts 2010 (2
år og 11 måneders fængsel for bl.a. grov vold
idømt kort efter løsladelse fra afsoning af en dom
på 1 år og 10 måneder for vold samt udvisning for
bestandig vurderet proportionalt, uanset at klageren var
født og opvokset i opholdslandet; volden var eskalerende og
klageren havde begrænset tilknytning til personer i
opholdslandet og en vis tilknytning til hjemlandet), Bousarra mod Frankrig, dom af 23. september
2010 (5 års fængsel for narkotikakriminalitet, vold,
tvang og våbenbesiddelse; klageren havde ingen bånd til
sit hjemland, som han forlod, da han var 3 uger gammel), A. A. mod
Storbritannien, dom af 20. september 2011 (4 års
fængsel for gruppevoldtægt begået, da han var 15
år gammel; udvisning under henvisning til forebyggelse af
kriminalitet blev anset for uproportional, da den først blev
iværksat 7 år efter domsafsigelsen og 5 år efter
løsladelse, og da klageren i mellemtiden havde taget
studentereksamen og universitetsuddannelse og ikke havde
begået ny kriminalitet) og Emre mod
Schweiz, domme af 22. maj 2008 og 11. oktober 2010
(sammenlagt 18½ måneds fængsel, hvoraf en del
var betinget, for bl.a. simpel og grov vold, overfald, tyveri,
røveri, hærværk, hæleri, trusler mv. samt
udvisning med indrejseforbud for bestandig/10 år, hvilket
blev anset for uproportionalt på grund af klagerens unge
alder, at han var indrejst som 6-årig, og at han havde
begrænset tilknytning til hjemlandet).
2.4.2. Øvrige internationale forpligtelser
FN's konvention om borgerlige og
politiske rettigheder indeholder i artikel 12 et forbud mod
vilkårlig nægtelse af retten til indrejse i eget land
og i artikel 13 et krav om individuel prøvelse af en
udlændings udvisningssag. Artikel 17 og artikel 23 beskytter
retten til respekt for blandt andet familielivet.
Efter artikel 3, stk. 1, i FN's
konvention om Barnets Rettigheder skal barnets tarv komme i
første række i alle foranstaltninger vedrørende
børn, hvad enten disse udøves af offentlige eller
private institutioner for social velfærd, domstole,
forvaltningsmyndigheder eller lovgivende organer. Efter artikel 9,
stk. 3, skal deltagerstaterne respektere retten for et barn, der er
adskilt fra den ene eller begge forældre, til at opretholde
regelmæssig personlig forbindelse og direkte kontakt med
begge forældre, undtagen hvis dette strider mod barnets tarv.
Ved adskillelse som følge af blandt andet udvisning
påhviler der deltagerstaten en række forpligtelser med
henblik på at give oplysninger om det fraværende
familiemedlems opholdssted, jf. artikel 9, stk. 4.
Det er Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets vurdering, at lovforslaget er i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Det følger af artikel 21 i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF), at enhver unionsborger har ret til at færdes og
opholde sig frit på medlemsstaternes område med de
begrænsninger og på de betingelser, der er fastsat i
traktaterne og i gennemførelsesbestemmelserne hertil.
Nærmere betingelser for
udøvelse af retten til fri bevægelighed og ophold i
medlemsstaterne for unionsborgere og deres familiemedlemmer er
fastlagt i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF
af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret
til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes
område (opholdsdirektivet).
Medlemsstaterne kan begrænse
den frie bevægelighed og ophold for en unionsborger eller et
familiemedlem uanset nationalitet af hensyn til den offentlige
orden, sikkerhed eller sundhed, jf. opholdsdirektivets artikel 27,
stk. 1. Efter opholdsdirektivets artikel 27, stk. 2, skal
foranstaltninger truffet af hensyn til den offentlige orden eller
sikkerhed være i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet og kan udelukkende begrundes i
vedkommendes personlige adfærd.
Det følger endvidere af
bestemmelsen, at en tidligere straffedom ikke i sig selv kan
begrunde anvendelsen af sådanne foranstaltninger, at den
personlige adfærd skal udgøre en reel, umiddelbar og
tilstrækkelig alvorlig trussel, der berører en
grundlæggende samfundsinteresse, og at begrundelser, der ikke
vedrører den individuelle sag, eller som har generel
præventiv karakter, ikke må anvendes.
Det følger af
opholdsdirektivets artikel 28, stk. 1, at der ved afgørelse
om udsendelse med begrundelse i den offentlige orden eller
sikkerhed, bl.a. skal tages hensyn til varigheden af den
pågældendes ophold på værtsmedlemsstatens
område, den pågældendes alder, helbredstilstand,
familiemæssige og økonomiske situation, samt sociale
og kulturelle integration i værtsmedlemsstaten og tilknytning
til hjemlandet.
Der må ikke træffes en
afgørelse om udsendelse vedrørende en unionsborger
eller dennes familiemedlemmer, uanset nationalitet, når de
har opnået ret til tidsubegrænset ophold på
værtsmedlemsstatens område, medmindre det skyldes
alvorlige hensyn til den offentlige orden eller sikkerhed, jf.
opholdsdirektivets artikel 28, stk. 2. Der må endvidere ikke
træffes afgørelse om udsendelse vedrørende en
unionsborger, medmindre afgørelsen er bydende
nødvendig af hensyn til den offentlige sikkerhed som
fastlagt af medlemsstaten, hvis de har haft ophold i
værtsmedlemsstaten i de ti forudgående år, eller
er mindreårige, medmindre udsendelsen er nødvendig af
hensyn til barnets tarv som fastlagt i De Forenede Nationers
konvention af 20. november 1989 om barnets rettigheder, jf.
opholdsdirektivets artikel 28, stk. 3.
I forhold til den forslåede
ændring af afvejningsreglen i udlændingelovens §
26, stk. 2, fremgår det af den foreslåede bestemmelse i
§ 26 b, at en afgørelse om udvisning kun kan ske i
overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne
gælder for begrænsning af retten til fri
bevægelighed. Det indebærer, at der bl.a. skal tages
hensyn til de ovenfor anførte betingelser i
opholdsdirektivets artikel 27 og artikel 28.
Det bemærkes, at reglerne om
betinget udvisning ikke gælder for udlændinge, der er
omfattet af EU-reglerne, jf. den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 24 b, stk. 1, 2. pkt.
På den baggrund er det
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets vurdering, at
den foreslåede ændring af udvisningsreglerne er i
overensstemmelse med EU-retten.
8. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 3. oktober
2016 til den 31. oktober 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Amnesti Nu,
Amnesty International, Børnerådet, Børns
Vilkår, CFU - Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danner, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Industri,
Dansk Røde Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Tyrkisk Islamisk Stiftelse, Danske Advokater, Danske Regioner,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Europabevægelse, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DIGNITY,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Finansrådet, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen
af Udlændingeretsadvokater, Fredsfonden
Færørenes Landsstyre, Naalakkersuisut
(Grønlands Selvstyre), HK/Danmark, Indvandrermedicinsk
klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen,
Institut for Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste,
KL, Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsorganisation af Kvindekrisecentre,
Mellemfolkeligt Samvirke, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Red Barnet,
Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for Etniske Minoriteter, Samtlige
byretter, SOS mod Racisme, Udlændingenævnet, UNHCR,
Ægteskab uden Grænser, 3F.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes at være i
overensstemmelse med Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), herunder artikel 21, og med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF om
unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes
og opholde sig frit på medlemsstaternes område
mv. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der er tale om en
konsekvensændring og henvisningsopdatering.
Efter udlændingelovens §
22, nr. 8, kan en udlænding, som har haft lovligt ophold her
i landet i mere end de sidste 9 år, og en udlænding med
opholdstilladelse efter § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2,
som har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 8
år, udvises, hvis udlændingen efter straffelovens
§ 192 a, § 10, stk. 1, jf. §§ 1 og 2, eller
§ 10, stk. 2, i lov om våben og eksplosivstoffer eller
§ 43, stk. 4, jf. § 14, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 449 af 9. juni 2005 om våben og ammunition m.v.,
idømmes ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter.
Bestemmelsen angår
således bl.a. udvisning i forbindelse med ubetinget
frihedsstraf efter regler i våbenloven eller
våbenbekendtgørelsen.
Reglerne om knive og
blankvåben mv. har hidtil været omfattet af
våbenloven og våbenbekendtgørelsen, men er ved
lov nr. 376 af 27. april 2016 om knive og blankvåben m.v.
blevet udskilt og samlet i en ny selvstændig lov.
Våbenlovens § 10, stk.
2, og reglerne i våbenbekendtgørelsen i forhold til
knive og blankvåben mv. er nu indeholdt i § 7, jf.
§§ 1 og 2, i lov om knive og blankvåben m.v.
Bekendtgørelse om
våben og ammunition mv. er ændret en række gange
siden 2005. Den seneste udgave af bekendtgørelsen er
bekendtgørelse nr. 1248 af 30. oktober 2013 med senere
ændringer.
Der er indholdsmæssigt
sammenfald mellem § 43, stk. 4, jf. § 14, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 449 af 9. juni 2005 og
bekendtgørelse nr. 1248 af 30. oktober 2013 med den
ændring, at reglerne om knive og blankvåben mv. i
§ 14, stk. 1, nu er indeholdt i § 2 i lov om knive og
blankvåben m.v. Ændringen er således en ren
henvisningsopdatering.
Det foreslås derfor at
ændre henvisningerne i § 22, nr.
8, i overensstemmelse hermed.
Til nr. 2
Efter den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 24 b, stk. 1, 1. pkt.,
skal en udlænding udvises betinget, hvis der ikke er grundlag
for at udvise den pågældende efter §§ 22-24,
fordi dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, jf. § 26, stk. 2.
Efter den foreslåede
ændring af udlændingelovens §
24 b, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes ordene "med sikkerhed" i bestemmelsen.
Dette betyder, at en
udlænding udvises betinget, hvis der ikke er grundlag for at
udvise den pågældende efter §§ 22-24, fordi
dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, jf. § 26, stk. 2.
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af den foreslåede
ændring af udlændingelovens § 26, stk. 2, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5.
Der henvises til lovforslagets
afsnit 2.3.
Til nr. 3
Efter den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 24 b, stk. 3, skal en
udlænding, der er idømt betinget udvisning efter stk.
1, udvises, medmindre dette vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, hvis den pågældende i
prøvetiden for den betingede udvisning begår nyt
strafbart forhold, som kan give anledning til udvisning efter
§§ 22-24, og der inden prøvetidens udløb
foretages rettergangsskridt. Kan der ikke ske udvisning, jf. §
26, stk. 2, skal udlændingen udvises betinget på ny.
Prøvetiden fastsættes efter reglerne i stk. 2.
Efter den foreslåede
ændring af udlændingelovens §
24 b, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes ordene "med sikkerhed" i bestemmelsen.
Dette indebærer, at en
udlænding, der tidligere er idømt betinget udvisning,
og som i prøvetiden begår ny kriminalitet, der kan
begrunde udvisning efter §§ 22-24, skal udvises.
Udvisning kan alene undlades i tilfælde, hvor dette med
sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, og i så fald skal den pågældende
på ny udvises betinget.
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af den foreslåede
ændring af udlændingelovens § 26, stk. 2, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5.
Der vil fortsat ved betinget
udvisning skulle fastsættes en prøvetid på 2
år, jf. den gældende bestemmelse i § 24 b, stk.
2.
Ved prøvetidens udløb
bortfalder den betingede udvisning. Det strafbare forhold, der
ligger til grund for den betingede udvisning, kan dog også
efter prøvetidens udløb tillægges betydning.
Tidligere domme for strafbare forhold kan således efter
retspraksis tillægges betydning i forbindelse med
proportionalitetsafvejningen i en senere udvisningssag.
Udvises udlændingen ikke som
følge af Danmarks internationale forpligtelser, skal
domstolen altid udvise udlændingen betinget på ny,
således at prøvetiden forlænges i
overensstemmelse med § 24 b, stk. 2.
Der henvises til lovforslagets
afsnit 2.3.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring.
Efter udlændingelovens § 25 a, stk. 1, nr. 1, kan en
udlænding, som ikke har haft lovligt ophold her i landet i
længere tid end de sidste 6 måneder, udvises, hvis
udlændingen uden for de i §§ 22-24 nævnte
tilfælde er dømt for overtrædelse af § 42
a, stk. 7, 4. pkt., jf. § 60, stk. 1, straffelovens
§§ 119, 244, 266, 276-283 eller 290, toldlovens §
73, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 1, eller lov om våben og
eksplosivstoffer, eller udlændingen over for politiet har
erkendt overtrædelsen eller er pågrebet under eller i
umiddelbar tilknytning til udøvelsen af det strafbare
forhold.
Der er således adgang til administrativ udvisning ved
bl.a. overtrædelse af lov om våben og eksplosivstoffer
(våbenloven).
Reglerne om knive og blankvåben mv. har hidtil været
indeholdt i bl.a. våbenloven, men er ved lov nr. 376 af 27.
april 2016 om knive og blankvåben m.v. blevet udskilt og
samlet i en ny selvstændig lov.
Det foreslås derfor at tilføje lov om knive og
blankvåben m.v. i § 25 a, stk. 1, nr. 1.
Til nr. 5
Efter den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en
udlænding udvises efter §§ 22-24 og 25, medmindre
dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Udlændingelovens §§
22-24 omfatter udlændinge, som begår kriminalitet, der
kan begrunde udvisning i forbindelse med en straffedom, der
indebærer frihedsstraf. Der henvises til lovforslagets afsnit
2.1.1.
Udlændingelovens § 25
omfatter udlændinge, som udvises administrativt, fordi
udlændingen må anses for en fare for statens sikkerhed
eller må anses for en alvorlig trussel mod den offentlige
orden, sikkerhed eller sundhed.
Med den foreslåede affattelse
af udlændingelovens § 26, stk.
2, indsættes ordene "med sikkerhed" i bestemmelsen,
således at en udlænding skal udvises efter §§
22-24 og 25, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser.
Efter den foreslåede
ændring vil den klare hovedregel i udvisningssager
således være, at udlændinge, der idømmes
frihedsstraf for begået kriminalitet, eller som udvises
administrativt, idet udlændingen må anses for en fare
for statens sikkerhed eller for en alvorlig trussel mod den
offentlige orden, sikkerhed eller sundhed, udvises. Udvisning kan
kun undlades, hvis udvisning med sikkerhed vil være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser. Sigtet med
ændringen er, at flere udvises.
I de tilfælde, hvor der kan
være usikkerhed om rækkevidden af de internationale
forpligtelser, vil det være op til domstolene at vurdere
konkret, om udvisning vil være mulig inden for rammerne af
Danmarks internationale forpligtelser. Det er lovgivers
udtrykkelige ønske, at udvisning skal ske, medmindre det med
sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser. Der sigtes herved navnlig til EMRK artikel 8.
Endvidere tilføjes ordene
"jf. dog § 26 b". Der henvises herved til den foreslåede
bestemmelse i § 26 b, jf. lovforslagets § 1, nr. 6, der
præciserer, at udvisning kun kan ske i overensstemmelse med
de principper, der efter EU-reglerne gælder for
begrænsning af retten til fri bevægelighed.
Der henvises til lovforslagets
afsnit 2.2.
Til nr. 6
Det fremgår af den
foreslåede bestemmelse, at for udlændinge, der er
omfattet af EU-reglerne, kan udvisning kun ske i overensstemmelse
med de principper, der efter EU-reglerne gælder for
begrænsning af retten til fri bevægelighed.
Den foreslåede bestemmelse
tydeliggør retsstillingen i forhold til udvisning af
udlændinge omfattet af EU-reglerne, jf. navnlig
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF om
unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes
og opholdes sig frit på medlemsstaternes område mv.
(opholdsdirektivet).
Den foreslåede bestemmelse
vil udelukkende tydeliggøre den retsstilling, der i forvejen
gælder for udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne,
jf. udlændingelovens § 2, stk. 3.
For en nærmere beskrivelse af
om reglerne om udvisning af udlændinge, der er omfattet af
EU-reglerne, henvises til afsnit 2.1.2.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Efter stk. 2, finder
udlændingelovens § 24 b, stk. 1, 1. pkt., § 24 b,
stk. 3, 1. pkt., og § 26, stk. 2, som ændret ved
lovforslagets § 1, nr. 2, 3 og 5, alene anvendelse for
lovovertrædelser begået efter lovens
ikrafttræden. For lovovertrædelser begået
før lovens ikrafttræden finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Det betyder, at den
foreslåede affattelse af udlændingelovens § 26,
stk. 2, hvorved ordene "med sikkerhed" indsættes i
bestemmelsen, alene gælder i forbindelse med udvisning som
følge af lovovertrædelser, der er begået den 1.
januar 2017 eller senere.
Tilsvarende finder den
foreslåede indsættelse af ordene "med sikkerhed" i
udlændingelovens § 24 b, stk. 1, 1. pkt., og § 24
b, stk. 3, 1. pkt., om betinget udvisning alene anvendelse for
lovovertrædelser begået den 1. januar 2017 eller
senere.
De hidtil gældende
bestemmelser i udlændingelovens § 24 b, stk. 1, 1. pkt.,
§ 24 b, stk. 3, 1. pkt., og § 26, stk. 2, finder
anvendelse for lovovertrædelser, der er begået inden
den 1. januar 2017.
Til §
3
Efter udlændingelovens §
66 gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de
særlige færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Den foreslåede bestemmelse, der vedrører lovens
territoriale gyldighedsområde, betyder, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men ved
kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret
senest ved § 10 i lov nr. 665 af 8. juni 2016 om ændring
af integrationsloven og forskellige andre love, foretages
følgende ændringer: | | | | §
22 | | | En udlænding, som har haft lovligt
ophold her i landet i mere end de sidste 9 år, og en
udlænding med opholdstilladelse efter § 7 eller §
8, stk. 1 eller 2, som har haft lovligt ophold her i landet i mere
end de sidste 8 år, kan udvises, hvis | | | | | | 1-7) --- | | | | | | 8)
udlændingen efter straffelovens § 192 a, § 10, stk.
1, jf. §§ 1 og 2, eller § 10, stk. 2, i lov om
våben og eksplosivstoffer eller § 43, stk. 4, jf. §
14, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 449 af 9. juni 2005 om
våben og ammunition mv. idømmes ubetinget frihedsstraf
eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer
eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en
lovovertrædelse, der ville have medført en straf af
denne karakter. | | 1. I § 22, nr. 8, ændres "§ 10,
stk. 1, jf. §§ 1 og 2, eller § 10, stk. 2, i lov om
våben og eksplosivstoffer eller § 43, stk. 4, jf. §
14, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 449 af 9. juni 2005 om
våben og ammunition m.v.," til: "§ 10, stk. 1, jf.
§§ 1 og 2, i lov om våben og eksplosivstoffer,
§ 57, stk. 4, jf. § 16, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 1248 af 30. oktober 2013 om våben og ammunition mv. med
senere ændringer, eller § 7, jf. §§ 1 og 2, i
lov om knive og blankvåben m.v.". | § 24
b | | | En udlænding udvises betinget,
hvis der ikke er grundlag for at udvise den pågældende
efter §§ 22-24, fordi dette vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser, jf. § 26, stk. 2. dette
gælder dog ikke, hvis udlændingen er omfattet af §
2 (EU-reglerne). | | 2. I § 24 b, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter "fordi dette": "med sikkerhed". | | | | Stk. 2.
--- | | | | | | Stk. 3. En
udlænding, der er idømt betinget udvisning efter stk.
1, skal udvises, medmindre dette vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser, hvis den
pågældende i prøvetiden for den betingede
udvisning begår nyt strafbart forhold, som kan give anledning
til udvisning efter §§ 22-24, og der inden
prøvetidens udløb foretages rettergangsskridt. Kan
der ikke ske udvisning, jf. § 26, stk. 2, skal
udlændingen udvises betinget på ny. Prøvetiden
fastsættes efter reglerne i stk. 2. | | 3. I § 24 b, stk. 3, 1. pkt., indsættes
efter "medmindre dette": "med sikkerhed". | | | | Stk. 4. --- | | | | | | § 25
a | | | En udlænding, som ikke har haft
lovligt ophold her i landet i længere tid end de sidste 6
måneder, kan endvidere udvises, hvis | | 4. I § 25 a, stk. 1, nr. 1, ændres
"eller lov om våben og eksplosivstoffer," til: "lov om
våben og eksplosivstoffer eller lov om knive og
blankvåben m.v.". | 1) udlændingen uden for de i
§§ 22-24 nævnte tilfælde er dømt for
overtrædelse af § 42 a, stk. 7, 4. pkt., jf. § 60,
stk. 1, straffelovens §§ 119, 244, 266, 276-283 eller
290, toldlovens § 73, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 1, eller lov om
våben og eksplosivstoffer, eller udlændingen over for
politiet har erkendt overtrædelsen eller er pågrebet
under eller i umiddelbar tilknytning til udøvelsen af det
strafbare forhold, eller | | | | | | 2) --- | | | | | | Stk. 2.
--- | | | | | | §
26 | | | --- | | | | | | Stk. 2. En
udlænding skal udvises efter §§ 22-24 og 25,
medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser. | | 5. § 26, stk. 2, affattes
således: "Stk. 2. En
udlænding skal udvises efter §§ 22-24 og 25,
medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, jf. dog § 26 b. " | | | | | | 6. Efter
§ 26 a indsættes: | | | | | | "§ 26 b.
For udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, kan udvisning
kun ske i overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne
gælder for begrænsning af retten til fri
bevægelighed. " | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2017. Stk. 2.
Udlændingelovens § 24 b, stk. 1, 1. pkt., § 24 b,
stk. 3, 1. pkt., og § 26, stk. 2, som ændret ved denne
lovs § 1, nr. 2 og 3, finder alene anvendelse for
lovovertrædelser begået efter lovens
ikrafttræden. For lovovertrædelser begået
før lovens ikrafttræden finder de hidtil
gældende regler anvendelse. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | | |
|