Fremsat den 27. oktober 2016 af sundheds- og ældreministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere
(Ændring af kiropraktorers forbeholdte
virksomhedsområde m.v.)
§ 1
I lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af
4. august 2011, som ændret senest ved lov nr. 656 af 8. juni
2016 foretages følgende ændringer:
1. I
§ 52, stk. 3, ændres
»jf. dog stk. 6« til: »jf. dog stk. 5 og
6«.
2. I
§ 52, stk. 4, indsættes
efter »ekstremiteter«: », jf. dog stk. 5 og
6«.
3. § 52,
stk. 5 og stk. 6, ophæves,
og i stedet indsættes:
»Stk. 5.
Kiropraktorer, læger og fysioterapeuter har ret til at
udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen. Det
samme gælder registrerede alternative behandlere med minimum
250 timers uddannelse inden for manuel behandling.
Stk. 6.
Autoriserede sundhedspersoner, der opfylder de krav, der stilles
til registrerede alternative behandlere, jf. § 3 i lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere, samt de krav, der stilles inden for manuel behandling,
har tillige ret til at udføre manipulationsbehandling af
rygsøjlen.
Stk. 7.
Manipulationsbehandling af kroppens perifere led, ledmobilisering
af ryggen og kroppens perifere led samt bløddelsbehandling
er ikke forbeholdt autoriserede sundhedspersoner eller andre.
Stk. 8.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om
den virksomhed, der udøves i medfør af stk. 4-6 og
afgrænsningen heraf.«
§ 2
I lov om en brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere, jf. lov nr. 351 af
19. maj 2004 foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om en brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere m.v.«
2. I
§ 1, stk. 1, indsættes efter
»alternativ behandling«: »og at give registrerede
alternative behandlere adgang til at udøve
manipulationsbehandling af rygsøjlen.«
3.
Efter § 3 indsættes:
»Registrerede
alternative behandlere med uddannelse inden for manuel
behandling
§ 3 a. Registrerede
alternative behandlere, hvis primære fagområde omfatter
manuel behandling, har ret til at udøve
manipulationsbehandling af rygsøjlen under
forudsætning af, at
1) den
registrerede alternative behandler har minimum 250 timers
uddannelse inden for manuel behandling,
2) den
registrerede alternative behandler har en ansvarsforsikring mod
erstatningskrav, som måtte følge af
manipulationsbehandling af rygsøjlen, og
3) den
registrerede alternative behandler opfylder nærmere fastsatte
uddannelsesmæssige krav.
Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om de
uddannelsesmæssige krav, der stilles til registrerede
alternative behandlere.
§ 3 b. Det forsikringsselskab,
hvori den registrerede alternative behandler med uddannelse inden
for manuel behandling har sin ansvarsforsikring, jf. § 3 a,
stk. 1, nr. 2, er forpligtet til én gang årligt at
indrapportere anmeldte skader forårsaget af den registrerede
alternative behandler som led i dennes udøvelse af
manipulationsbehandling af rygsøjlen til Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Stk. 2. Den
registrerede alternative behandler skal én gang årligt
orientere Styrelsen for Patientsikkerhed om skader, der er anmeldt
til den pågældendes forsikringsselskab som led i
manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Stk. 3. Den
registrerede alternative behandler, der ønsker at
udøve manipulation af rygsøjlen, har pligt til at
indberette, i hvilket forsikringsselskab den pågældende
har sin ansvarsforsikring, til den forening, hvori den
pågældende er registreret.
Stk. 4.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om
ansvarsforsikringen, herunder forsikringens omfang og art, om
forsikringsselskabets og den registrerede alternative behandlers
forpligtelse til at indberette anmeldte skader til Styrelsen for
Patientsikkerhed, samt om afholdelse af udgifter til sagernes
finansiering.«
4. Til
§ 5 affattes overskriften
således: »Bemyndigelse,
pålæg og straf« og efter § 5
indsættes:
Ȥ 5 a. En registreret
alternativ behandler, som tilsidesætter sin pligt til at have
en ansvarsforsikring efter § 3 a, stk. 1, nr. 2, straffes med
bøde med mindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | | 2.1. | Undersøgelse af området manuel
behandling og kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde
udført af Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for
Patientsikkerhed | | 2.2. | Manuel behandling | 3. | Lovforslagets hovedindhold | | 3.1. | Kiropraktorer | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold | | 3.2. | Fysioterapeuter | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold | | 3.3. | Registrerede alternative behandlere
(RAB) | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold | | 3.4. | Autoriserede sundhedspersoner, der tillige
er alternative behandlere | | | 3.4.1. | Gældende ret | | | 3.4.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Lovforslagets forhold til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Efter autorisationslovens § 52, stk. 3,
er det alene autoriserede kiropraktorer, der har ret til at
udøve kiropraktorvirksomhed.
Formålet med lovforslaget er at
ændre kiropraktorernes forbeholdte virksomhedsområde,
således at manipulationsbehandling af kroppens perifere led,
ledmobilisering af ryggen og kroppens perifere led og
bløddelsbehandling ikke er forbeholdt autoriserede
sundhedspersoner eller andre.
Med lovforslaget får fysioterapeuter
adgang til at udøve manipulation af rygsøjlen.
Registrerede alternative behandlere, der har minimum 250 timers
uddannelse inden for manuel behandling, og autoriserede
sundhedspersoner, der tillige opfylder de krav, der stilles til
registrerede alternative behandlere i § 3 i lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere, og som har minimum 250 timers uddannelse inden for
manuel behandling, får med lovforslaget også ret til at
udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Kiropraktorer, læger, fysioterapeuter og
autoriserede sundhedspersoner, der tillige er alternative
behandlere, jf. lovforslagets § 52, stk. 6, er omfattet af
Patienterstatningens dækningsområde. Det vil sige, at
skader påført i forbindelse med undersøgelse,
behandling eller lignende af denne faggruppe skal indbringes for
Patienterstatningen.
Registrerede alternative behandlere er
imidlertid ikke omfattet af Patienterstatningens
dækningsområde. Derfor indføres der med
lovforslaget af patientsikkerhedsmæssige hensyn tillige en
pligt for registrerede alternative behandlere til at have en
ansvarsforsikring, så patienter, der måtte komme til
skade i forbindelse med manipulation af rygsøjlen, kan
få erstatning.
Kiropraktorers, lægers,
fysioterapeuters, autoriserede sundhedspersoners, der tillige er
alternative behandlere, og registrerede alternative behandleres
virksomhed skal i henhold til lovforslaget følges
årligt over en 3-årig periode i henholdsvis klage-og
erstatningssystemet og via indberetningen fra de registrerede
alternative behandleres forsikringsselskaber. Indberetningen skal
ske til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 52, stk. 5 i autorisationsloven, skal
læses i sammenhæng med lovforslagets § 3 a og
§ 5 a i lov om brancheadministreret registreringsordning for
alternative behandlere, hvoraf det fremgår, under hvilke
betingelser en registreret alternativ behandler får ret til
at udøve manipulation af rygsøjlen, og hvilke
sanktioner der er forbundet med manglende opfyldelse af disse
betingelser.
2. Lovforslagets
baggrund
Et flertal i Sundhedsudvalget afgav i april
2015 en beretning, der pålagde regeringen at fremsætte
et lovforslag, der sidestiller fysioterapeuter og RAB-godkendte
behandlere med læger og kiropraktorer for så vidt
angår manuel behandling af kroppens led, herunder
manipulationsbehandlinger. Det fremgår af beretningen, at
lovforslaget skal sikre, at de nævnte faggrupper får
ret til at udføre manuel behandling af kroppens led,
herunder manipulationsbehandlinger bl.a. omfattende nakke og
ryg.
Det fremgår endvidere, at formålet
med beretningen er, at det forbeholdte virksomhedsområde for
kiropraktorer ophæves, således at retsstillingen for
alle de nævnte RAB-godkendte behandlere som fx
Body-SDS-terapeuter og diverse fysioterapeuter, der i dag anvender
manipulationsbehandlinger og manuel behandling af led, og som
derfor de facto kan anklages og dømmes for at udføre
kiropraktik, normaliseres.
I efteråret 2015 blev samtlige
sundhedsordførere enige om, at den daværende
Sundhedsstyrelse skulle iværksætte en
undersøgelse af området manuel behandling, herunder
manipulation af kroppens led og kiropraktorernes forbeholdte
virksomhedsområde.
Den 15. april 2016 forelå resultatet af
undersøgelsen udarbejdet af Sundhedsstyrelsen og Styrelsen
for Patientsikkerhed. Der henvises til afsnit 2.1.
I forbindelse med høring af
undersøgelsen har enkelte interessenter udtalt til Sundheds-
og Ældreministeriet samt Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for
Patientsikkerhed, at Danmark er det eneste land i Europa og i
oversøiske engelsktalende lande, der har et forbeholdt
virksomhedsområde for kiropraktorer.
Sundheds- og Ældreministeriet har
efterfølgende indhentet oplysninger fra Sverige, Finland,
Island, Frankrig, Holland, England og Tyskland for at få
belyst retstilstanden for manuel behandling i disse lande.
Tilbagemeldingerne fra landene viser, at Danmark hører til
blandt de lande, der har den mest restriktive lovgivning i forhold
til, hvem der må udføre manuel behandling.
Blandt andet som en konsekvens heraf blev der
den 20. juni 2016 indgået en politisk aftale mellem
Regeringen (Venstre), Danske Folkeparti, Enhedslisten, Liberal
Alliance, Alternativet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre
og Det Konservative Folkeparti om ændring af kiropraktorers
forbeholdte virksomhedsområde. Med aftalen må alle
fremover udføre manipulationsbehandling af kroppens perifere
led, ledmobilisering af ryggen og kroppens perifere led og
bløddelsbehandling. Derudover får registrerede
alternative behandlere med uddannelse inden for manuel behandling
og fysioterapeuter i lighed med kiropraktorer mulighed for at
foretage manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Som led i aftalen skal den virksomhed, der
udøves af kiropraktorer, læger, fysioterapeuter og
registrerede alternative behandlere med uddannelse inden for manuel
behandling, følges årligt i henholdsvis klage- og
erstatningssystemet og via forsikringsselskaberne i en 3-årig
periode. Det er endvidere aftalt, at Sundheds- og
Ældreministeriet orienterer Sundheds- og Ældreudvalget
om den årlige opfølgning.
Som følge heraf indføres der med
lovforslaget en pligt for de forsikringsselskaber, hvor
registrerede alternative behandlere med uddannelse inden for manuel
behandling har forsikring, til at videregive oplysninger om
anmeldte skader som følge af manipulationsbehandling af
rygsøjlen én gang årligt til Styrelsen for
Patientsikkerhed. Registrerede alternative behandlere får med
lovforslaget endvidere pligt til at indberette disse skader til
Styrelsen for Patientsikkerhed én gang årligt.
Endelig har den registrerede alternative
behandler, der ønsker at foretage manipulation af
rygsøjlen med forslaget pligt til at indberette, i hvilket
forsikringsselskab den pågældende har sin
ansvarsforsikring, til den brancheforening, hvori den
pågældende er registreret.
I dag er der ca. 850 autoriserede
kiropraktorer og 16.704 autoriserede fysioterapeuter i Danmark.
Sundheds- og Ældreministeriet er ikke bekendt med, hvor mange
registrerede alternative behandlere, der ønsker at foretage
manipulationsbehandling af rygsøjlen.
2.1. Undersøgelse af området manuel
behandling og kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde
udført af Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for
Patientsikkerhed
Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsstyrelsen anbefalede på baggrund af
undersøgelsen at manipulationsbehandling af hensyn til
patientsikkerheden, skal samles på få grupper af
behandlere set i lyset af alvorligheden af skaderne.
De to styrelser anbefalede derfor, at
manipulationsbehandling af rygsøjlen forbliver forbeholdt
læger og kiropraktorer at udføre.
Samtidig vurderede styrelserne, at
manipulationsbehandling af kroppens perifere led ikke er forbundet
med de samme patientsikkerhedsmæssige risici, og at denne
behandling ikke bør forbeholdes særlige faggrupper.
Det samme gør sig gældende for ledmobilisering af
ryggen samt kroppens perifere led og bløddelsbehandling.
Styrelserne anbefalede derfor, at
manipulationsbehandling af kroppens perifere led samt
ledmobilisering af ryggen og perifere led ikke er forbeholdt
særlige faggrupper.
Endvidere har de politiske partier fået
forelagt en række studier, blandt andet fra Parker
Instituttet, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, hvoraf det
fremgår, at der synes at være en meget lille hyppighed
for alvorlige skader ved manipulationsbehandling. Endvidere
fremgår det af studiet, at det kausale forhold mellem
manipulation og skade synes at være usikkert.
Endelig er der divergerende fortolkninger af
autorisationslovens § 52, stk. 6, herunder om fysioterapeuter
som følge af kiropraktorernes forbeholdte
virksomhedsområde til at udføre manuel behandling har
været afskåret fra at udøve
manipulationsbehandling.
Et flertal af Folketingets partier har
på den baggrund foretaget af afvejning af de ovennævnte
forhold og fundet, at det vil være
patientsikkerhedsmæssigt forsvarligt at ændre
kiropraktorernes forbeholdte virksomhedsområde, således
at fysioterapeuter og registrerede alternative behandlere med
minimum 250 timers uddannelse inden for manuel behandling med
lovforslaget får ret til at udøve manipulation af
rygsøjlen.
2.2. Manuel
behandling
Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for
Patientsikkerhed har i undersøgelsen af området manuel
behandling og kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde
foretaget en afklaring af begrebet manuel behandling.
Det fremgår af undersøgelsen, at
manuel behandling (også kaldet manuel terapi) indebærer
en række forskellige teknikker fra massage til manipulation
af led. Fælles for dem er, at behandleren bruger sine
hænder til behandlingen. Manuel behandling bliver anvendt til
forskellige problemstillinger, men typisk smertereduktion.
Det fremgår endvidere af
undersøgelsen, at de manuelle teknikker er vanskelige
fagligt at afgrænse skarpt fra hinanden. Styrelsen for
Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen har i undersøgelsen
taget udgangspunkt i følgende inddeling af de forskellige
typer af manuel behandling:
? Manipulation, herunder manipulation af
henholdsvis rygsøjlen og perifere led.
? Ledmobilisering, herunder mobilisering af
henholdsvis rygsøjlen og perifere led.
? Bløddelsbehandling.
I denne lov forstås ved manipulation af
rygsøjlen en manuel procedure, hvor et bevægesegment
med en impulslignende kraft momentant bringes ud over den elastiske
barriere uden at forcere segmentets anatomiske integritet.
I denne lov forstås ved mobilisering en
rytmisk eller statisk manuel procedure indenfor grænsen af
den passive bevægelighed.
For så vidt angår
bløddelsbehandling fremgår det af
undersøgelsen, at der foreligger et utal af teknikker, der
har til formål at modulere smerte og øge
blodgennemstrømning, muskeltonus m.m. Nogle teknikker
fokuserer på muskler andre på ligamenter, senehinder og
nerver. Behandlingen kan eksempelvis udføres ved forskellige
former for triggerpunktbehandlinger og udspænding.
Når manuel behandling omtales i
lovforslaget henvises der til denne begrebsafklaring.
3. Lovforslagets
hovedindhold
Læger må udføre enhver form
for behandling, og den lægelige grunduddannelse giver viden
om sygdomme i rygsøjlen og dens led. Af autorisationslovens
§ 74 er det endvidere opregnet, hvilke typer af lidelser,
tilstande og behandlingsmetoder, det er forbeholdt læger at
behandle og bruge.
Med lovforslaget ændres kiropraktorers
forbeholdte virksomhedsområde for så vidt angår
kiropraktisk behandling (manuel behandling af kroppens led).
Fysioterapeuter får med lovforslaget ret
til at foretage manipulationsbehandling af rygsøjlen, uden
at der stilles yderligere uddannelsesmæssige krav, idet
fysioterapiuddannelsen er en 3½ årig
professionsbachelor, hvori der bl.a. indgår undervisning i
anvendelse af fysisk træning og aktivitet samt manuelle
teknikker. Uddannelsen skal kvalificere til at kunne udføre
fysioterapi i forhold til udredning, diagnostik, behandling,
genoptræning, lindring, sundhedsfremme, bevarelse af sundhed,
forebyggelse og rehabilitering. I lighed med kiropraktorer og
læger er fysioterapeuterne autoriserede efter
autorisationsloven.
Med lovforslaget stilles der for registrerede
alternative behandlere og autoriserede sundhedspersoner, der
tillige er alternative behandlere, krav om minimum 250 timers
uddannelse inden for manuel behandling, ligesom registrerede
alternative behandlere skal have en ansvarsforsikring, der
dækker skader opstået som følge af
manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Efter gældende ret kan patienter, der
kommer til skade som følge af autoriserede sundhedspersoners
behandling, få erstatning efter patienterstatningsordningen
for både fysiske og psykiske behandlingsskader.
Ansvarsgrundlaget og bevisreglerne er lempeligere end efter de
almindelige erstatningsregler, som afgøres ved domstolene.
Et ansvarsgrundlag efter patienterstatningsordningen foreligger,
hvis en erfaren specialist ville have handlet anderledes og dermed
undgået skaden. I bevismæssig sammenhæng er det
tilstrækkeligt, at der foreligger overvejende sandsynlighed
for, at en skade er forvoldt ved behandling eller mangel på
samme.
Der indføres med lovforslaget en
indberetningspligt for registrerede alternative behandlere og deres
forsikringsskaber for så vidt angår skader
opstået som følge af manipulationsbehandling af
rygsøjlen til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Bløddelsbehandling, mobilisering af
ryggens og kroppens perifere led og manipulation af perifere led er
med lovforslaget ikke forbeholdt autoriserede sundhedspersoner
eller andre.
3.1 Kiropraktorer
3.1.1. Gældende ret
Med lov nr. 415 af 6. juni 1991 om
kiropraktorer m.v. (kiropraktorloven) blev der indført en
autorisationsordning for kiropraktorer. En del af kiropraktorloven
er blevet videreført i autorisationslovens § 52, der
vedrører autorisation af kiropraktorer og kiropraktorers
forbeholdte virksomhedsområdet, jf. lovbekendtgørelse
nr. 877 af 4. august 2008.
Efter autorisationslovens § 52, stk. 3,
er det alene autoriserede kiropraktorer, der har ret til at
udøve kiropraktisk virksomhed og til at kalde sig
kiropraktor.
Den virksomhed, der er forbeholdt
kiropraktorerne, er diagnostik, forebyggelse og kiropraktisk
behandling af biom?ekaniske funktionsforstyrrelser i
rygsøjlen, bækken og ekstremiteter. Ved kiropraktisk
behandling forstås manuel behandling af kroppens led. I
forbindelse med den kiropraktiske behandling kan en kiropraktor
anvende bløddelsbehandling og anden relevant supplerende
behandling, jf. § 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 520
af 30. juni 1993 om kiropraktorvirksomhed.
Udover kiropraktisk behandling, kan en
kiropraktor foretage relevante kliniske undersøgelser af
patienten og foretage røntgenundersøgelser i
forbindelse hermed. Kiropraktoren skal endvidere være i stand
til at afgøre, om der skal udføres en
røntgenundersøgelse.
3.1.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Lovforslaget vil medføre, at
kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde ændres,
så det forbeholdte virksomhedsområde for kiropraktorer
fremover omfatter diagnostik ved anvendelse af røntgen,
hvilket er reguleret i bekendtgørelse nr. 975 af 16.
december 1998 om medicinsk røntgenanlæg til
undersøgelse af patienter.
Lovforslaget medfører endvidere, at
kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde for så
vidt angår kiropraktisk behandling ændres,
således at fysioterapeuter får ret til at udføre
manipulation af rygsøjlen. Den samme ret får
autoriserede sundhedspersoner, der tillige er alternative
behandlere, jf. forslagets § 52, stk. 6 og registrerede
alternative behandlere, der har en uddannelse på minimum de
250 timer inden for manuel behandling. Registrerede alternative
behandlere skal tillige have en ansvarsforsikring, der dækker
erstatningskrav som måtte følge af
manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Behandling i form af manipulationsbehandling
af kroppens perifere led, ledmobilisering af ryggen og perifere led
er med lovforslaget ikke forbeholdt autoriserede sundhedspersoner
eller andre.
Lovforslaget har ingen indvirkning på
kiropraktorernes autorisation, uddannelseskrav, titelbeskyttelsen
og de offentlige tilskud.
For så vidt angår overvejelserne
bag lovforslaget henvises til de almindelige bemærkninger
afsnit 2.
3.2. Fysioterapeuter
3.2.1. Gældende ret
Det følger af autorisationslovens
§ 59, stk. 1, at en fysioterapeut for at kunne få
autorisation skal have bestået danske fysioterapeuteksamen
eller en udenlandsk uddannelse, der kan sidestilles hermed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2008.
Uddannelsen skal blandt andet kvalificere til
at udføre fysioterapi i forhold til udredning, diagnostik,
behandling, genoptræning, lindring, sundhedsfremme, bevarelse
af sundhed, forebyggelse og rehabilitering. Uddannelsen tager 3
½ år.
Fysioterapeutens behandling omfatter tillige
diagnostik og forebyggelse, ligesom fysioterapeutens behandling er
omfattet af autorisationslovens § 17. Det følger heraf,
at en sundhedsperson er forpligtet til som led i udførelsen
af sin virksomhed at udvise omhu og samvittighedsfuldhed.
Det følger af autorisationslovens
§ 59, stk. 2, at betegnelsen fysioterapeut er beskyttet, men
til forskel for kiropraktorer, har fysioterapeuter efter
gældende ret ikke et forbeholdt virksomhedsområde.
Dette er ensbetydende med, at alle kan udføre
fysioterapeutisk virksomhed.
3.2.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Lovforslaget vil medføre, at
fysioterapeuter i lighed med læger, kiropraktorer,
autoriserede sundhedspersoner, der tillige er alternative
behandlere, jf. forslagets § 52, stk. 6, og registrerede
alternative får ret til at udøve
manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Virksomhedsområdet var tidligere alene forbeholdt
kiropraktorer og læger.
Der stilles med lovforslaget ikke yderligere
uddannelsesmæssige krav til fysioterapeuter som betingelse
for at kunne foretage manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Dette skyldes, at fysioterapeutuddannelsen er en 3 ½
årig professionsbachelor.
Med lovforslaget stilles der endvidere ikke
krav om, at fysioterapeuter skal tegne en obligatorisk
ansvarsforsikring. Dette skyldes, at en autoriseret fysioterapeut
er omfattet af Patienterstatningens dækningsområde.
Forslaget vil desuden ikke have indvirkning
på fysioterapeuternes autorisation, titelbeskyttelse og de
offentlige tilskud.
For så vidt angår overvejelserne
bag forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit
2.
3.3. Registrerede
alternative behandlere (RAB)
3.3.1. Gældende ret
Der findes i dag ingen regler for registrerede
alternative behandleres virksomhedsområde, bortset fra at
registrerede alternative behandlere i lighed med fx fysioterapeuter
ikke må udøve kiropraktisk behandling, da dette
område efter gældende regler er omfattet af
kiropraktorernes forbeholdte virksomhedsområde, jf. afsnit
3.1.1 i de almindelige bemærkninger.
Den 1. juni 2004 trådte lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere (RAB-loven) i kraft, jf. lov nr. 351 af 19. maj 2004.
Formålet med loven var at indføre en frivillig,
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere med henblik på at øge sikkerheden for
brugere af alternativ behandling.
En brancheorganisation skal være
godkendt af Styrelsen for Patientsikkerhed, for at den kan
registrere alternative behandlere. Der er knyttet en række
betingelser til en godkendelse af brancheorganisationen, blandt
andet skal brancheorganisationen have et klageorgan, der fx skal
kunne behandle klager fra brugerne over den behandling, medlemmerne
af organisationen har udført. Klageorganet kan endvidere
behandle klager over manglende overholdelse af foreningens
regelsæt for god klinisk praksis.
Det er endvidere en betingelse, at
klageorganet kan sanktionere overtrædelser af de regler, der
er fastsat af foreningen, herunder ved irettesættelse,
fratagelse af medlemskab eller afregistrering. Klageorganet skal
have en sammensætning, der er betryggende for parterne, fx
skal habilitetsreglerne iagttages, jf. bekendtgørelse nr.
978 af 1. oktober 2012 om en brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere (RAB
bekendtgørelsen).
Udover oprettelse af et klageorgan, skal
organisationen offentliggøre, hvilke medlemmer, der har
organisationens tilladelse til at benytte titlen registreret
alternativ behandler. Organisationen skal endvidere
offentliggøre basale uddannelseskrav for de registrerede
alternative behandlere, ligesom organisationen skal
offentliggøre regelsæt for god klinisk praksis.
Registreringsordningen for alternative
behandlere er frivillig. Dette indebærer, at alternative
behandlere, der ikke opfylder kravene eller ikke ønsker at
være omfattet af ordningen, fortsat vil kunne udøve
alternativ behandling. Loven medfører alene, at alternative
behandlere, som er medlemmer af en godkendt forening, med
foreningens tilladelse kan benytte titlen registreret alternativ
behandler.
Registreringsordningen medfører ikke en
offentlig godkendelse af den pågældende alternative
behandlingsmetode, ligesom Styrelsen for Patientsikkerhed ikke skal
føre et egentligt tilsyn med de alternative behandlere.
For så vidt angår de
uddannelsesmæssige krav der stilles til registrerede
alternative behandlere, er dette reguleret i § 10 i RAB
bekendtgørelsen.
Det fremgår blandt andet heraf, at
brancheorganisationen skal stille krav til uddannelse og eksamen
for de medlemmer, der registreres, og som dermed får ret til
at anvende titlen registreret alternativ behandler. Der stilles
blandt andet krav om en sundhedsmæssig uddannelse på
sammenlagt minimum 660 undervisningstimer, lektioner eller
tilsvarende hvoraf minimum 250 undervisningstimer, lektioner eller
tilsvarende skal være inden for det primære
fagområde (behandlingsform).
Herudover fremgår det, at uddannelsen
skal bestå af både teori og praksis, og at den
praktiske del af undervisningen opgøres i timer. Derudover
skal uddannelsen omfatte minimum 250 undervisningstimer eller
lektioner i det primære fagområde
(behandlingsområde), fx Body-SDS eller fysiurgisk
massør.
Uddannelsen skal endvidere indeholde basal
sundhedslovgivning, klinikvejledning/klientbehandling, psykologi og
præsentation af andre alternative fagområder.
Brancheorganisationen skal stille krav om afsluttende eksaminer,
herunder i basisfagene anatomi/fysiologi og sygdomslære,
ligesom organisationen skal stille krav til disse eksaminer,
så det sikres, at ansøgeren har den fornødne
faglige indsigt og forståelse.
Efter gældende ret er der ikke krav om,
at alternative registrerede behandlere har en ansvarsforsikring
forud for, at den pågældende påbegynder
behandling.
Registrerede alternative behandlere er i
modsætning til læger, kiropraktorer, fysioterapeuter og
autoriserede sundhedspersoner, der tillige er alternative
behandlere, ikke omfattet af Patienterstatningens
dækningsområde. Dette medfører, at der efter
gældende ret skal anlægges erstatningssag ved
domstolene, hvor der er et andet ansvarsgrundlag end efter
patienterstatningsordningen med en sværere bevisbyrde at
løfte. Desuden skal der betales advokatsalær, ligesom
sagsbehandlingen formentlig vil tage væsentlig længere
tid.
3.3.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
For så vidt angår overvejelserne
om lovforslaget henvises til afsnit 2 i de almindelige
bemærkninger.
De betingelser, der fremgår af lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere, vil fortsat være gældende med
lovforslaget.
Lovforslaget medfører, at registrerede
alternative behandlere med minimum 250 timers uddannelse inden for
manuel behandling, herunder Body-SDS-terapeuter, fremover får
ret til at udføre manipulationsbehandling af
rygsøjlen i lighed med kiropraktorer, læger og
fysioterapeuter og autoriserede sundhedspersoner, der tillige er
alternative behandlere, jf. forslagets § 52, stk. 6.
Med lovforslaget er der knyttet en række
betingelser til denne ret for registrerede alternative behandlere
til at udøve manipulation af rygsøjlen.
For det første foreslås det, at
den alternative behandler skal være registreret i en
brancheforening, der er godkendt af Styrelsen for Patientsikkerhed,
jf. lov nr. 351 af 19. maj 2004 om en brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere (RAB-loven).
For det andet bliver en registreret alternativ
behandler, der ønsker at foretage manipulationsbehandling af
rygsøjlen, med lovforslaget af
patientsikkerhedsmæssige hensyn forpligtet til at have en
obligatorisk ansvarsforsikring, så den pågældende
er forsikret mod eventuelle erstatningskrav som følge af
skader opstået ved behandlingen. Det er med forslaget ikke
tilstrækkeligt, at den registrerede alternative behandler har
tegnet en ansvarsforsikring, den pågældende skal
tillige være dækket af forsikringen.
Det foreslås endvidere, at en borger,
der bliver behandlet hos en registreret alternativ behandler,
erstatningsmæssigt skal ligestilles med borgere, der
behandles hos en autoriseret sundhedsperson. Dette medfører,
at det foreslås, at der ved vurderingen af, hvorvidt en
skadelidt er erstatningsberettiget, lægges de samme
principper til grund, som anvendes ved behandlingen af sager ved
Patienterstatningen.
For det tredje skal den registrerede
alternative behandler med lovforslaget have en uddannelse inden for
manuel behandling. Det foreslås, at den
pågældende brancheorganisation er ansvarlig for at
godkende og stille krav til uddannelsens faglige indhold og
niveau.
Det foreslås endvidere, at sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte regler om de
uddannelsesmæssige krav, der stilles til registrerede
alternative behandlere, der ønsker at foretage
manipulationsbehandling af rygsøjlen. Lovforslaget har til
formål at sikre, at de registrerede alternative behandlere,
der ønsker at udøve manipulationsbehandling af
rygsøjlen har de rette kompetencer hertil.
For at sikre at de registrerede alternative
behandlere, der udøver manipulationsbehandling af
rygsøjlen, har en ansvarsforsikring foreslås det, at
den registrerede alternative behandler underretter den
brancheforening, hvori den pågældende er registreret
om, i hvilket forsikringsselskab den pågældende har
tegnet forsikring.
Med forslaget skal det forsikringsselskab,
hvor den registrerede alternative behandler har ansvarsforsikring,
én gang årligt meddele Styrelsen for Patientsikkerhed,
hvis en skade bliver anmeldt til den pågældende
behandlers forsikringsselskab. Den registrerede alternative
behandler foreslås ligeledes forpligtet til at indberette
anmeldte skader som følge af manipulationsbehandling af
rygsøjlen til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Formålet med forslaget om monitorering
af området er at sikre, at sundhedsmyndighederne får et
overblik over antallet af skader opstået som følge af
registrerede alternative behandleres manipulation af
rygsøjlen.
Det foreslås, at Styrelsen for
Patientsikkerhed alene er ansvarlig for at videregive oplysningerne
om skaderne til Sundheds- og Ældreministeriet. Styrelsen er
således med forslaget ikke forpligtet til at føre
tilsyn med de registrerede alternative behandlere, der
ønsker at foretage manipulationsbehandling af
rygsøjlen.
Det foreslås, at sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte nærmere regler om
ansvarsforsikringen. Der vil i henhold til bemyndigelsen endvidere
med forslaget kunne fastsættes regler om, at
forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte
for erstatningen, herved sikres skadelidte mulighed for at få
dækket sit tab fuldt ud. Det foreslås endvidere, at
sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om
forsikringens art og omfang, forsikringsselskabets og den
registrerede alternative behandlers indberetningspligt til
Styrelsen for Patientsikkerhed og om afholdelse af udgifter til
sagernes finansiering.
Det foreslås, at der indsættes en
straffebestemmelse i lovforslagets § 5 a, som indeholder en
hjemmel til at idømme en bøde, såfremt den
registrerede alternative behandler, der foretager
manipulationsbehandling af rygsøjlen, ikke har en
ansvarsforsikring. Med forslaget må den registrerede
alternative behandler ikke udøve manipulation af
rygsøjlen, før den pågældende er
dækket af den påkrævede ansvarsforsikring.
3.4. Autoriserede
sundhedspersoner, der tillige er alternative
behandlere
3.4.1 Gældende ret
I lighed med fysioterapeuter og registrerede
alternative behandlere må autoriserede sundhedspersoner,
medmindre den pågældende er læge eller
kiropraktor, ikke udøve kiropraktisk behandling, idet dette
område efter gældende regler er omfattet af
kiropraktorernes forbeholdte virksomhedsområde, jf. afsnit
3.1.1 i de almindelige bemærkninger.
En autoriseret sundhedsperson, som tillige har
en alternativ behandlingsuddannelse kan ikke kalde sig Registreret
Alternativ Behandler, da lov nr. 351 af 19. maj 2004 om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere ikke omfatter autoriserede sundhedspersoner. Dette
betyder, at den pågældende sundhedsperson ikke kan
blive registreret af en godkendt brancheorganisation for
alternative behandlere og dermed få titlen registreret
alternativ behandler, hvis sundhedspersonen samtidig er autoriseret
sundhedsperson, selv om vedkommende opfylder kriterierne for at
være registrerede. I praksis vil det medføre, at den
autoriserede sundhedsperson skal opgive sin autorisation, hvis den
pågældende samtidig ønsker at være
registreret alternativ behandler.
Dette følger af § 1, stk. 2, i lov
om en brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere. Det fremgår heraf, at en alternativ behandler
defineres som en person, der udøver sundhedsmæssig
virksomhed uden for det offentligt finansierede
sundhedsvæsen, og som ikke er autoriseret til at udøve
den pågældende virksomhed eller omfattet af
Sundhedsstyrelsens tilsyn med den sundhedsfaglige behandling, der
udføres af personer inden for sundhedsvæsenet.
De autoriserede sundhedspersoner, der opfylder
uddannelseskravene som registrerede alternative behandlere, kan
blive medlemmer af en brancheforening, der er godkendt af Styrelsen
for Patientsikkerhed til at RAB-registrere deres medlemmer. Disse
behandlere kan ikke kalde sig registrerede alternative behandlere,
men bliver registreret i foreningen med betegnelsen SA
(sundhedsautoriseret).
I modsætning til registrerede
alternative behandlere er en autoriseret sundhedsperson, der
tillige er alternativ behandler omfattet af Patienterstatningens
dækningsområde. Dette medfører, at eventuelle
skader udøvet af en autoriseret sundhedsperson i sin
egenskab af alternativ behandler skal behandles af
Patienterstatningen og ikke ved domstolene, som det er
tilfældet med registrerede alternative behandlere.
Hvis en skade er omfattet af lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, skal patienten
først forfølge sit krav efter reglerne heri, dvs. at
skaden skal anmeldes til Patienterstatningen, og afgørelse
skal træffes af denne på grundlag af reglerne i denne
lov. Klager over Patientforsikringens afgørelse skal sendes
til Ankenævnet for Patienterstatningen. Klagen kan ikke
indgives til nogen anden administrativ myndighed, og der kan heller
ikke i stedet anlægges retssag. Ankenævnet for
Patienterstatningens afgørelser kan indbringes for retten
inden 6 måneder efter at afgørelsen er meddelt.
3.4.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Med lovforslaget får autoriserede
sundhedspersoner, der tillige er alternative behandlere, jf.
forslagets § 52, stk. 6, ret til at udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen på lige fod med
registrerede alternative behandlere.
Baggrunden for at medtage autoriserede
sundhedspersoner, der tillige er alternative behandlere i
lovforslaget er, at denne gruppe af alternative behandlere, der
udover en alternativ uddannelse inden for manuel behandling tillige
har en sundhedsmæssig uddannelse og er autoriseret af
sundhedsmyndighederne i modsat fald ikke vil være omfattet af
ordningen, og dermed ikke have ret til at udøve manipulation
af rygsøjlen, alene fordi den pågældende ikke
efter gældende ret kan kalde sig registreret alternativ
behandler.
Ligesom det er tilfældet med
registrerede alternative behandlere, foreslås det, at den
autoriserede sundhedsperson, der tillige er alternative behandler,
jf. forslagets § 52, stk. 6, skal have gennemført en
uddannelse som alternativ behandler i henhold til de
uddannelsesmæssige krav, der følger af lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere, herunder minimum 250 timers/lektioners undervisning
inden for manuel behandling for at være omfattet af dette
lovforslag.
Det henvises i øvrigt til afsnit 3.4.1.
i de almindelige bemærkninger.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget om, at den registrerede alternative
behandlers forsikringsselskab skal indberette anmeldelse af
eventuelle skader, som den pågældende måtte have
påført en patient/klient, til Styrelsen for
Patientsikkerhed skønnes ikke at medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser af betydning
for det offentlige.
Forslaget i sin helhed skønnes
endvidere ikke at medføre merudgifter for regioner eller
kommuner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget må formodes at få
negative erhvervsøkonomiske konsekvenser for
kiropraktorerne, idet andre grupper får mulighed for at
udøve manuel behandling af led, som i dag er forbeholdt
læger og kiropraktorer.
Med lovforslaget åbnes der op for, at
registrerede alternative behandlere kan udøve
manipulationsbehandling af rygsøjlen, mod at de tegner en
ansvarsforsikring. Givet ordningen er frivillig er det
forventningen, at de registrerede alternative behandlere kun vil
tegne en ansvarsforsikring, hvis de som følge af flere
behandlinger forventer en økonomisk gevinst. Samlet vurderes
ordningen således ikke at have erhvervsøkonomiske
konsekvenser for alternative behandlere.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Vedtagelse af lovforslaget vurderes ikke at
medføre nye administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Lovforslagets
forhold til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder m.v.
Et udkast til forslag om lov om ændring
af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed og lov om en brancheadministreret registreringsordning
for alternative behandlere har i perioden fra den 23. august til
den 21. september 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer: Advokatrådet,
Alzheimerforeningen, Annemarie Goldschmidt, Ankestyrelsen, Birte
Nielsen, Body SDS, Brancheforeningen for Fysiurgisk Massage,
Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker, Center for
Ernæring og Terapi, Charlotte Yde, Danmarks Optikerforening,
Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Fodterapeuter,
Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske Ældreråd, Danske
Selskab for orthomolekylær medicin (DSOM), Dansk Erhverv,
Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Kiropraktorforening,
Dansk Psykologforening, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk
Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandlægeforening, De Offentlige Tandlæger, Det Centrale
Handicapråd, Det færøske sundhedsministerium,
Diabetesforeningen, Din Tandplejer, Ergoterapeutforeningen,
Erhvervs- og Vækstministeriet, Erling Helmer Jensen,
Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske
Diætister, Foreningen af Speciallæger, Forsikring og
Pension, Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen,
Hjernesagen, Hjerteforeningen, Høreforeningen, Institut for
Ortomolekylær Medicin, Jordemoderforeningen,
Justitsministeriet, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af Kliniske
Tandteknikere, Landsorganisationen Natursundhedsrådet (LNS),
Leila Eriksen, Lilian Wong, Livssyn: Akupunktur, zoneterapi og NLP,
Lægeforeningen, Mogens Ehrich, Optikerforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Osteoporoseforeningen, Patienterstatningen, Patientforeningen i
Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Praktiserende Lægers
Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Privathospitaler, Psykolognævnet, RAB-Forum,
Radiografrådet, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rygmarvsskadede i DK RYK, Sjældne
Diagnoser Scleroseforeningen, Styrelsen for Patientsikkerhed,
Sundhedsrådet, Sundhedsstyrelsen, Sund og Hed,
Tandlægeforeningen, Yngre Læger, ÆldreForum,
Ældremobiliseringen og Ældresagen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Under 4 mio. kr. årligt samt et
ukendt beløb for forsikringspræmien, der kan have
negative konsekvenser | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige minimumsforpligtelser (sæt x) | JA | NEJ (X) |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
I den gældende § 52, stk. 3, har
kiropraktorer et forbeholdt virksomhedsområde, hvilket vil
sige, at alene kiropraktorer må udføre
kiropraktorvirksomhed. Kiropraktorernes virksomhedsområde er
fastlagt i overensstemmelse med kiropraktorernes uddannelse.
Kiropraktorvirksomhed angiver det
område, som kiropraktorerne gennem deres uddannelse har
særlige forudsætninger for at vurdere og behandle. En
kiropraktor må som følge heraf foretage relevante
kliniske undersøgelser af patienten og i modsætning
til fysioterapeuter foretage røntgenundersøgelser i
forbindelse diagnosticeringen.
Det foreslås i lovforslagets § 52,
stk. 5, at kiropraktorer, læger og fysioterapeuter har ret
til at udføre manipulation af rygsøjlen. Det samme
gælder registrerede alternative behandlere med minimum 250
timers uddannelse inden for manuel behandling.
Det foreslås i lovforslagets § 52,
stk. 6, at autoriserede sundhedspersoner, der opfylder de krav, der
stilles til registrerede alternative behandlere, samt de krav, der
stilles inden for manuel behandling, tillige har ret til at
udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Dette medfører, at kiropraktorernes
forbeholdte virksomhedsområde med lovforslaget ændres,
således at der åbnes op for, at fysioterapeuter samt
autoriserede sundhedspersoner, der tillige er alternative
behandlere, jf. forslagets § 52, stk. 6, og registrerede
alternative behandlere med uddannelse inden for manuel behandling
får ret til at foretage manipulationsbehandling af
rygsøjlen.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger afsnit 3.1.
Det fremgår af autorisationslovens
§ 79, at personer, der uden autorisation udøver
virksomhed på et sundhedsfagligt område, der er
forbeholdt autoriserede sundhedspersoner, straffes med bøde
eller fængsel i indtil 4 måneder. Bestemmelsen omfatter
personer, der udøver virksomhed, der er forbeholdt
kiropraktorer.
Lovforslaget medfører, at
straffebestemmelsen i § 79 ikke finder anvendelse på
fysioterapeuter.
Lovforslaget medfører endvidere, at
registrerede alternative behandlere, der udøver manipulation
af rygsøjlen, hvis den pågældende behandler har
uddannelse inden for manuel behandling og har en obligatorisk
ansvarsforsikring, ikke er omfattet af straffebestemmelsen i §
79. Registrerede alternative behandlere, der ikke opfylder disse
betingelser, og som udøver manipulation af rygsøjlen
vil fortsat være omfattet af § 79.
Endelig medfører lovforslaget, at
autoriserede sundhedspersoner, der opfylder de krav, der stilles
til registrerede alternative behandlere, jf. § 3 i lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere, og de krav, der stilles inden for manuel behandling,
ikke er omfattet af straffebestemmelsen i § 79, idet denne
gruppe tillige har ret til at udføre manipulation af
rygsøjlen, jf. lovforslaget § 52, stk. 6.
Til nr.
2
Efter den gældende § 52, stk. 4.
omfatter kiropraktorvirksomhed diagnostik, forebyggelse og
kiropraktisk behandling af biomekaniske funktionsforstyrrelser i
rygsøjlen, bækken og ekstremiteter.
Ved kiropraktisk behandling forstås
manuel behandling af kroppens led. I forbindelse med kiropraktisk
behandling kan kiropraktoren tillige anvende
bløddelsbehandling og anden relevant supplerende behandling,
jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 520 af 30. juni 1993 om
kiropraktorvirksomhed.
Med lovforslaget forstås manipulation af
rygsøjlen som en manuel procedure, hvor et
bevægesegment med en impulslignende kraft momentant bringes
ud over den elastiske barriere uden at forcere segmentets
anatomiske integritet.
Med lovforslaget forstås ved
mobilisering en rytmisk eller statisk manuel procedure indenfor
grænsen af den passive bevægelighed.
Med lovforslaget ændres kiropraktorers
forbeholdte virksomhedsområde, således at andre kan
udføre behandling, der hidtil har været forbeholdt
kiropraktorer at udføre. Det vil sige, at fysioterapeuter
kan udføre manipulation af rygsøjlen. Det samme
gælder autoriserede sundhedspersoner, der tillige er
alternative behandlere, og registrerede alternative behandlere med
uddannelse inden for manuel behandling.
Lovforslaget medfører, at manuel
behandling af kroppens led hidtil betegnet kiropraktisk behandling
ikke længere er et område, der er forbeholdt
kiropraktorer og læger at udføre.
Lovforslaget medfører endvidere, at
kiropraktisk virksomhed fremover alene omfatter diagnostik, jf.
lovforslagets § 52, stk. 4. Med lovforslaget er det
således fortsat forbeholdt kiropraktorer i diagnostisk
øjemed at foretage relevante kliniske undersøgelser
ved anvendelse af røntgen.
Der henvises i øvrigt til almindelige
bemærkninger afsnit 3.1.2.
Til nr.
3
Efter den gældende autorisationslovs
§ 52, stk. 5, kan sundheds- og ældreministeren
fastsætte regler om udøvelse af kiropraktorvirksomhed
og om afgrænsningen heraf.
Med lovforslaget tilføjes et nyt stk. 5, hvoraf det fremgår, at
kiropraktorer, læger og fysioterapeuter har ret til at
udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen. Det
samme gælder registrerede alternative behandlere med minimum
250 timers uddannelse inden for manuel behandling.
Dette medfører, at retten til at
udøve manipulation af rygsøjlen, som efter
gældende ret er forbeholdt kiropraktorer, med forslaget
ændres, så manipulation af rygsøjlen tillige kan
udøves af fysioterapeuter og registrerede alternative
behandlere med minimum 250 timers uddannelse inden for manuel
behandling.
Det foreslås i lovforslagets § 2,
som handler om registrerede alternative behandleres adgang til at
udøve manipulation af rygsøjlen, at registrerede
alternative behandlere for at adgang til at udøve
manipulation af rygsøjlen som en yderligere betingelse skal
have en obligatorisk ansvarsforsikring, der dækker evt.
skader påført som følge af behandlingen.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 2, nr. 3.
Med lovforslaget ophæves bestemmelsen i
§ 52, stk. 6, om, at lægers og fysioterapeuters
virksomhed ikke berøres af kiropraktorernes forbeholdte
virksomhedsområde. Efter bestemmelsen må læger
udføre enhver form for behandling, og fysioterapeuter
må fortsat udføre manuel terapi, i det omfang det sker
som led i fysioterapeutisk behandling.
Baggrunden for lovforslaget er, at der med den
foreslåede ordning om fysioterapeuters ret til at
udøve manuel behandling ikke længere er behov for at
håndhæve bestemmelsen. For så vidt angår
lægers virksomhed må disse udføre alle former
for behandling, jf. afsnit 3 i de almindelige
bemærkninger.
Med et nyt stk. 6,
foreslås det, at autoriserede sundhedspersoner, der opfylder
de krav, der stilles til registrerede alternative behandlere, jf.
§ 3 i lov om en brancheadministreret registreringsordning for
alternative behandlere, samt de krav de stilles inden for manuel
behandling, tillige har ret til at udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Efter lovforslagets stk. 6, er det en forudsætning, at den
pågældende autoriserede sundhedsperson har
gennemgået en uddannelse, der svarer til kravene til de
registrerede alternative behandlere, herunder har haft minimum 250
timers/lektioners uddannelse inden for manuel behandling. Med
lovforslaget, er det endvidere en forudsætning, at den
pågældende er anerkendt af en brancheforening, der er
godkendt af Styrelsen for Patientsikkerhed i medfør af lov
om en brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere.
Lovforslaget medfører, at autoriserede
sundhedspersoner, der tillige er alternative behandlere med
uddannelse inden for manuel behandling må udøve
manipulation af rygsøjlen, såfremt de opfylder de
krav, der stilles til registrerede alternative behandlere.
Der henvises endvidere til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.3.2. og 3.4.2.
Autoriserede sundhedspersoner, der tillige er
alternative behandlere, er efter gældende ret omfattet af
Patienterstatningens dækningsområde. Dette ændres
ikke med lovforslaget, så eventuelle skader, der måtte
opstå på grund af manipulationsbehandling af
rygsøjlen, skal også fremover anmeldes til
Patienterstatningen.
Et eksempel på en autoriseret
sundhedsperson, som er omfattet af bestemmelsen, kan være fx
en sygeplejerske, der tillige har en uddannelse inden for
alternativ behandling med primær behandlingsform inden for
manuel behandling.
Med lovforslagets stk.
7, er manipulationsbehandling af kroppens perifere led,
ledmobilisering af ryggen og kroppens perifere led samt
bløddelsbehandling ikke forbeholdt autoriserede
sundhedspersoner eller andre.
Lovforslaget medfører, at disse
behandlingsformer ikke længere vil være en del af et
forbeholdt virksomhedsområde, men kan udføres af
alle.
Baggrunden for lovforslaget er, at
Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed i sin
undersøgelse af området manuel behandling og
kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde har vurderet, at
disse behandlingsformer ikke bør forbeholdes særlige
faggrupper.
For så vidt angår begrebsafklaring
af de forskellige former for manuel behandling henvises i
øvrigt til bemærkningerne til nr. 2.
Det fremgår af autorisationlovens §
79, at personer, der uden autorisation udøver virksomhed
på et sundhedsfagligt område, der er forbeholdt
autoriserede sundhedspersoner, straffes med bøde eller
fængsel i indtil 4 måneder. Bestemmelsen omfatter
personer, der udøver virksomhed, der er forbeholdt
kiropraktorer.
Lovforslaget medfører at personer, der
foretager manipulationsbehandling af kroppens perifere led,
ledmobilisering af ryggen og kroppens perifere led samt
bløddelsbehandling, ikke er omfattet af straffebestemmelsen
i autorisationslovens § 79.
Dette betyder, at disse personer efter
lovforslaget kan udføre ovennævnte behandling uden at
kunne idømmes straf.
Lovforslaget vil i øvrigt ikke have
indvirkning på kiropraktorernes autorisation, den del af det
forbeholdte virksomhedsområde, der omfatter diagnostik for
så vidt angår røntgendiagnostik,
uddannelseskravene til kiropraktorer og disses titelbeskyttelse
samt de offentlige tilskud.
Der henvises i øvrigt til almindelige
bemærkninger afsnit 3.1.2., 3.2.2. og 3.3.2.
Efter lovforslagets stk.
8, kan sundheds- og ældreministeren fastsætte
regler om den virksomhed, der fastsættes efter stk. 4-6 og
afgrænsningen heraf.
Sundhedsstyrelsens bekendtgørelse nr.
520 af 30. juni 1993 om kiropraktorvirksomhed er fortsat
gældende og fastsætter nærmere bestemmelser om
afgrænsning af kiropraktorvirksomhed. Lovforslaget
medfører, at bekendtgørelsen om kiropraktorvirksomhed
skal ændres som følge af lovændringen.
Lovforslaget medfører, at sundheds- og
ældreministeren i lighed med, hvad der er reguleret i
bekendtgørelse om kiropraktorvirksomhed i dag, fx vil kunne
fastsætte regler om forhold, de pågældende
behandlere skal være opmærksomme på i forhold til
de situationer, hvor manipulationsbehandling kan være
kontraindiceret (dvs. øge risikoen ved en tilstand ved at
udføre eksempelvis manipulationsbehandling), om behandling,
herunder behandling af børn under 1 år eller
begrænsninger i den virksomhed, der udøves af de
pågældende behandlere.
Til §
2
Til nr.
1
Med lovforslaget ændres lovens titel fra
lov om brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere til lov om en brancheadministreret registreringsordning
for alternative behandlere m.v.
Årsagen til ændringen af lovens
titel er, at anvendelsesområdet i lov om brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere udvides til at
omfatte andre forhold.
Med lovforslaget tilføjes en ny
bestemmelse, § 3 a, som medfører, at loven fremover
tillige vil omfatte registrerede alternative behandleres mulighed
for at udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen
under nærmere fastsatte betingelser.
Der er med lovforslaget ikke foretaget
ændringer i forhold til registreringsordningen og kravene
hertil i forhold til at opnå godkendelse af Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Med lovforslaget vil det endvidere fortsat
være den registrerede brancheforening, der er ansvarlig for
godkendelse af uddannelsens faglige indhold og niveau, ligesom
foreningen vil være ansvarlig for tilsyn.
Til nr.
2
Af lovens § 1 fremgår det, at
lovens formål er at indføre en frivillig,
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere med henblik på at styrke brugernes sikkerhed ved
anvendelsen af alternativ behandling.
Med lovforslaget udvides lovens formål,
således at formålet med loven tillige er at give
registrerede alternative behandlere adgang til at udøve
manipulation af rygsøjlen.
Lovforslaget medfører, at registrerede
alternative behandlere under nærmere fastsatte betingelser
kan udøve manipulation af rygsøjlen på lige fod
med kiropraktorer, læger, fysioterapeuter og autoriserede
sundhedspersoner, det tillige er registrerede alternative
behandlere.
Der henvises til bemærkningerne til nr.
3.
Til nr.
3
Efter gældende ret har registrerede
alternative behandlere ikke adgang til at udøve manipulation
af rygsøjlen.
Med lovforslagets §
3 a får registrerede alternative behandlere, hvis
primære fagområde omfatter manuel behandling under
overskriften Registrerede alternative behandlere med uddannelse
inden for manuel behandling, ret til at udøve manipulation
af rygsøjlen under forudsætning af, at den
registrerede alternative behandler har minimum 250 timers
uddannelse inden for manuel behandling, at den registrerede
alternative behandler har en ansvarsforsikring mod erstatningskrav,
som måtte følge af manipulation af rygsøjlen,
og at den registrerede alternative behandler opfylder nærmere
fastsatte uddannelsesmæssige krav.
Lovforslaget indebærer, at det er en
betingelse for at kunne udøve manipulation af
rygsøjlen, at den alternative behandler er registreret i en
brancheforening, der er godkendt efter denne lov, og at behandleren
har minimum 250 timers uddannelse inden for manuel behandling.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.3.2. Der henvises endvidere til
bemærkningerne til § 2, stk. 1, nr. 7 i lov nr. 351 af
19. maj 2004 om en brancheadministreret registreringsordning for
alternative behandlere.
Hidtil har registrerede alternative behandlere
ikke efter lovgivningen været forpligtet til at have en
ansvarsforsikring, som dækker skader opstået under
behandlingen.
Det følger af de almindelige
erstatningsregler, at skadevolder skal have udvist culpa for at
kunne blive pålagt erstatningsansvar uden for
kontraktforhold. En skadevolder har udvist culpa, hvis den
pågældende har handlet enten forsætligt eller
uagtsomt.
Patienter, der kommer til skade inden for det
danske sundhedsvæsen, kan få erstatning efter
patienterstatningsordningen for både fysisk og psykisk
behandlingsskade. Det vil sige, at patienter, der bliver behandlet
af en læge, kiropraktor, fysioterapeut eller en autoriseret
sundhedsperson, der også er alternativ behandler, er omfattet
af Patienterstatningen.
Patienterstatningsordningen er mere
fordelagtig for patienten. Ansvarsgrundlaget og bevisreglerne er
lempeligere end efter de almindelige erstatningsregler. Der
foreligger således et ansvarsgrundlag efter
patienterstatningsordningen, hvis en erfaren specialist ville have
handlet anderledes og dermed have undgået skaden. I
bevismæssig sammenhæng er det endvidere
tilstrækkeligt, at der foreligger overvejende sandsynlighed
for, at en skade er forvoldt ved behandling eller mangel på
samme.
For at patienter tillige kan sikres rent
erstatningsmæssigt, hvis de bliver behandlet hos en
registreret alternativ behandler, der, som reglerne er i dag, ikke
efter loven er forpligtet til at have en ansvarsforsikring for
skader opstået som følge af behandlingen,
indføres der med lovforslaget en pligt for den registrerede
alternative behandler til at have en ansvarsforsikring, der
dækker skader opstået under behandlingen for så
vidt angår manipulation af rygsøjlen.
Baggrunden herfor er at give borgeren mulighed
for at opnå erstatning på lige fod med skader, der er
omfattet af Patienterstatningen.
Med lovforslaget om obligatorisk
ansvarsforsikring, skal der ved vurderingen af erstatningskravet
lægges de samme principper til grund, som gælder ved
behandlingen af sager ved Patienterstatningen.
Lovforslaget indebærer, at det alene er
registrerede alternative behandlere, der ønsker at
udøve manipulation af rygsøjlen, der skal have en
obligatorisk ansvarsforsikring.
Registrerede alternative behandlere, der
ønsker at udøve manipulationsbehandling af kroppens
perifere led, ledmobilisering af ryggen og kroppens perifere led
samt bløddelsbehandling er ikke efter lovforslaget
forpligtet til at have en obligatorisk ansvarsforsikring. Dette
skyldes, at denne form for behandling med lovforslaget ikke er
forbeholdt autoriserede sundhedspersoner eller andre.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger afsnit 3.3.2.
Endelig medfører lovforslagets § 3
a, stk. 1, nr. 3, at den registrerede alternative behandler skal
opfylde nærmere fastsatte uddannelsesmæssige krav.
Lovforslaget indebærer endvidere, at
sundheds- og ældreministeren kan fastsætte
nærmere regler om de uddannelsesmæssige krav, der
stilles til alternative behandlere. I § 10 i
bekendtgørelse nr. 978 af 1. oktober 2012 om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere fremgår gældende uddannelses- og
eksamenskrav til registrerede alternative behandlere.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.3.1.
i de almindelige bemærkninger.
Efter gældende ret er der ingen
indberetningspligt for forsikringsselskaber eller andre til at
indberette skader opstået som følge af behandlingen
til Styrelsen for Patientsikkerhed eller andre.
Med lovforslagets §
3 b stk. 1, bliver det forsikringsselskab, hvori den
registrerede alternative behandler med uddannelse inden for manuel
behandling har sin ansvarsforsikring, forpligtet til én gang
årligt at indrapportere anmeldte skader forårsaget af
den registrerede alternative behandler som led i dennes
udøvelse af manipulationsbehandling af rygsøjlen for
Styrelsen for Patientsikkerhed.
Med lovforslagets §
3 b, stk. 2, skal den registrerede alternative behandler
én gang årligt orientere Styrelsen for
Patientsikkerhed om skader, der er anmeldt til den
pågældendes forsikringsselskab som led i
manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Baggrunden for forsikringsselskabernes og den
registrerede alternative behandlers indberetningspligt er, at
ordningen med lovforslaget skal følges årligt over en
3-årig periode ud fra et patientsikkerhedssynspunkt.
Ordningen kan for så vidt angår
kiropraktorer, læger, fysioterapeuter og autoriserede
sundhedspersoner, der tillige er alternative behandlere, jf.
forslagets § 52, stk. 6, følges gennem
Patienterstatningen, da disse faggrupper er omfattet af
Patienterstatningens dækningsområde.
Lovforslaget medfører, at Styrelsen for
Patientsikkerhed indsamler data fra Patienterstatningen og fra de
pågældende forsikringsselskaber og sender en samlet
oversigt over anmeldte skader i det pågældende år
til Sundheds- og Ældreministeriet.
Lovforslaget indebærer, at Sundheds- og
Ældreministeriet som led i monitoreringen orienterer
Sundheds- og Ældreudvalget om den årlige
opfølgning.
Med lovforslaget skal Styrelsen for
Patientsikkerhed ikke føre tilsyn med de registrerede
alternative behandlere.
Med lovforslagets §
3 b, stk. 3, har den registrerede alternative behandler, der
ønsker at udøve manipulation af rygsøjlen,
pligt til at indberette i hvilket forsikringsselskab, den
pågældende har sin ansvarsforsikring, til den
brancheforening, hvori den pågældende er
registreret.
Lovforslaget medfører, at de enkelte
brancheforeninger blandt andet får et overblik over antallet
af registrerede alternative behandlere, der ønsker at
foretage manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Endvidere har de enkelte brancheforeninger med
lovforslaget mulighed for at sikre, at de registrerede alternative
behandlere, der ønsker at foretage manipulation af
rygsøjlen, har en obligatorisk ansvarsforsikring, der
dækker skader opstået som følge af
behandlingen.
Lovforslagets § 3 b,
stk. 4, medfører, at sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte nærmere regler om
ansvarsforsikringen, herunder forsikringens art og omfang, om
forsikringsselskabets og den registrerede alternative behandlers
forpligtelse til at indberette anmeldte skader til Styrelsen for
Patientsikkerhed, samt om afholdelse af udgifter til sagernes
finansiering.
Sundheds- og ældreministeren kan som
følge heraf fx fastsætte regler om, at den
obligatoriske ansvarsforsikring omfatter erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste, helbredsudgifter og andet tab som følge
af skaden og godtgørelse for svie og smerte, eller hvis
skaden har medført varige følger, at der skal
udbetales godtgørelse for varigt mén og erstatning
for tab eller forringelse af erhvervsevne.
Til nr.
4
Lov om en brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere indeholder ingen
straffebestemmelser.
Med lovforslaget ændres overskriften til
§ 5 til Bemyndigelse, påklage og straf.
I lovforslagets § 5
a, stk. 1, straffes en registreret alternativ behandler, som
tilsidesætter sin pligt til at have en ansvarsforsikring, med
bøde med mindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning.
Med den foreslåede ordning bliver det
muligt at sanktionere med bøde, hvis en registreret
alternativ behandler, der udfører manipulationsbehandling af
rygsøjlen, ikke har en obligatoriske ansvarsforsikring i
henhold til den foreslåede bestemmelse i § 3 a, stk. 1,
nr. 2, som er en betingelse for, at den pågældende
får ret til at udøve manipulation af
rygsøjlen.
Baggrunden for, at det foreslås
strafbelagt at undlade at have en obligatorisk ansvarsforsikring,
er, at forsikringsordningen tjener et
patientsikkerhedsmæssigt formål.
Efter lovforslaget finder bestemmelsen
anvendelse fra det tidspunkt en registreret alternativ behandler
påbegynder udførelsen af manipulation af
rygsøjlen uden at have tegnet den obligatoriske
ansvarsforsikring.
Det er med lovforslaget ikke
tilstrækkeligt, at den registrerede alternative behandler har
tegnet en obligatorisk ansvarsforsikring. Den registrerede
alternative behandler skal tillige være dækket af
forsikringen.
Registrerede alternative behandlere, der alene
udfører manipulationsbehandling af kroppens perifere led,
ledmobilisering af ryggen og kroppens perifere led og
bløddelsbehandling, er ikke omfattet af den foreslåede
strafbestemmelse, idet denne form for behandling med forslaget ikke
foreslås forbeholdt autoriserede sundhedspersoner eller
andre.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2017.
Til §
4
Denne bestemmelse fastsætter lovens
territoriale anvendelsesområde. Som det fremgår,
gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 877
af 4. august 2011, foretages følgende ændringer: | | | | § 52.
Autorisation som kiropraktor meddeles den, der har bestået
dansk kiropraktoreksamen eller en udenlandsk eksamen, der kan
sidestilles hermed, jf. §§ 2 og 3. Stk. 2. Ret til
at betegne sig som kiropraktor har kun den, der har autorisation
som kiropraktor. Stk. 3. Ret til
at udøve kiropraktorvirksomhed har kun den, der har
autorisation som kiropraktor, jf. dog stk. 6. Stk. 4.
Kiropraktorvirksomhed omfatter diagnostik, forebyggelse og
kiropraktisk behandling af biomekaniske funktionsforstyrrelser i
rygsøjle, bækken og ekstremiteter. Stk. 5.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler
om udøvelse af kiropraktorvirksomhed, jf. stk. 4, og om
afgrænsning heraf. Stk. 6.
Lægers og fysioterapeuters virksomhed berøres ikke af
bestemmelserne i stk. 3-5. | | 1. I § 52, stk. 3, ændres »jf.
dog stk. 6« til: »jf. dog stk. 5 og 6«. 2. I § 52, stk. 4, indsættes efter
»ekstremiteter«: », jf. dog stk. 5 og
6«. 3. § 52, stk. 5 og stk. 6, ophæves, og i stedet
indsættes: »Stk. 5.
Kiropraktorer, læger og fysioterapeuter har ret til at
udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen. Det
samme gælder registrerede alternative behandlere med minimum
250 timers uddannelse inden for manuel behandling. Stk. 6.
Autoriserede sundhedspersoner, der opfylder de krav, der stilles
til registrerede alternative behandlere, jf. § 3 i lov om
en brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere, samt de krav der stilles inden for manuel behandling,
har tillige ret til at udføre manipulationsbehandling af
rygsøjlen Stk. 7. Manipulationsbehandling af kroppens
perifere led, ledmobilisering af ryggen og kroppens perifere led
samt bløddelsbehandling er ikke forbeholdt autoriserede
sundhedspersoner eller andre. Stk. 8. Sundheds- og ældreministeren kan
fastsætte regler om den virksomhed, der udøves i
medfør af stk. 4-6 og afgrænsningen
heraf.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om en brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere, jf. lov nr. 351 af
19. maj 2004 foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Lovens titel affattes således: | | | | | | »Lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere m.v.« | | | | § 1. Lovens
formål er at indføre en frivillig,
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere med henblik på at styrke brugernes sikkerhed ved
anvendelsen af alternativ behandling. | | 2. I § 1, stk. 1, indsættes efter
»alternativ behandling«: », og at give
registrerede alternative behandlere adgang til at udøve
manipulationsbehandling af rygsøjlen.« | | | | | | 3. Efter §
3 indsættes: | | | | | | »Registrerede
alternative behandlere med uddannelse inden for manuel
behandling | | | | | | § 3 a.
Registrerede alternative behandlere, hvis primære
fagområde omfatter manuel behandling, har ret til at
udøve manipulationsbehandling af rygsøjlen under
forudsætning af, at | | | 1) den registrerede alternative behandler
har minimum 250 timers uddannelse inden for manuel
behandling, | | | 2) den registrerede alternative behandler
har en ansvarsforsikring mod erstatningskrav, som måtte
følge af manipulationsbehandling af rygsøjlen,
og | | | 3) den registrerede alternative behandler
opfylder nærmere fastsatte uddannelsesmæssige
krav. | | | Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om de
uddannelsesmæssige krav, der stilles til registrerede
alternative behandlere. | | | | | | § 3 b. Det
forsikringsselskab, hvori den registrerede alternative behandler
med uddannelse inden for manuel behandling har sin
ansvarsforsikring, jf. § 3 a, stk. 1, nr. 2, er forpligtet til
én gang årligt at indrapportere anmeldte skader
forårsaget af den registrerede alternative behandler som led
i dennes udøvelse af manipulationsbehandling af
rygsøjlen til Styrelsen for Patientsikkerhed. | | | Stk. 2. Den
registrerede alternative behandler skal én gang årligt
orientere Styrelsen for Patie?ntsikkerhed om skader, der er
anmeldt til den pågældendes forsikringsselskab som led
i manipulationsbehandling af rygsøjlen. | | | Stk. 3. Den
registrerede alternative behandler, der ønsker at
udøve manipulation af rygsøjlen har pligt til at
indberette i hvilket forsikringsselskab, den pågældende
har sin ansvarsforsikring, til den forening, hvori den
pågældende er registreret. | | | Stk. 4.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om
ansvarsforsikringen, herunder forsikringens omfang og art, om
forsikringsselskabets og den registrerede alternative behandlers
forpligtelse til at indberette anmeldte skader til Styrelsen for
Patientsikkerhed, samt om afholdelse af udgifter til sagernes
finansiering.« | | | | | | 4. Til § 5 affattes overskriften således:
»Bemyndigelse, pålæg og
straf« og efter § 5 indsættes: | | | | | | »§ 5 a.
En registreret alternativ behandler, som tilsidesætter sin
pligt til at have en ansvarsforsikring efter § 3 a, stk. 1,
nr. 2, straffes med bøde med mindre højere straf er
forskyldt efter den øvrige lovgivning.« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2017. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland men kan ved kongelig
anordning sættes helt, eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. |
|