Skriftlig fremsættelse (27. oktober
2016)
Sundheds- og
ældreministeren (Sophie Løhde):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og
lov om en brancheadministreret registreringsordning for
alternative behandlere (Ændring af kiropraktorers
forbeholdte virksomhedsområde m.v.)
(Lovforslag nr. L 47)
Den 20. juni 2016 blev der indgået en
politisk aftale mellem Regeringen (Venstre) og Alternativet, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Liberal
Alliance, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om at
fremsætte et lovforslag, som ændrer kiropraktorernes
forbeholdte virksomhedsområde for så vidt angår
kiropraktisk behandling.
Lovforslaget er resultatet af denne aftale,
og formålet med lovforslaget er at ændre kiropraktorers
forbeholdte virksomhedsområde, således at manipulation
af kroppens perifere led, ledmobilisering af ryggen og kroppens
perifere led og bløddelsbehandling ikke længere er
forbeholdt autoriserede sundhedspersoner eller andre.
Formålet med lovforslaget er
endvidere at give fysioterapeuter, registrerede alternative
behandlere og autoriserede sundhedspersoner, der tillige opfylder
de krav, der stilles for at blive registreret alternativ behandler,
adgang til at foretage manipulation af rygsøjlen.
Med forslaget får fysioterapeuter ret
til at udøve manipulation af rygsøjlen uden, at der
stilles yderligere uddannelsesmæssige krav, mens der for
øvrige autoriserede sundhedspersoner og registrerede
alternative behandlere stilles krav om, at disse har minimum 250
timers uddannelse inden for manuel behandling.
Ud fra en patientsikkerhedsmæssig
betragtning stilles der med forslaget endvidere krav om, at
registrerede alternative behandlere, der ønsker at foretage
manipulation af rygsøjlen, skal have en obligatorisk
ansvarsforsikring til dækning af skader påført
ved behandlingen.
Det er hensigten med forslaget, at der ved
vurderingen af erstatningskravet lægges de samme princippet
til grund, som gælder ved behandlingen af sager ved
Patienterstatningen, således at der fx foreligger et ansvar,
hvis en erfaren specialist ville have handlet anderledes og dermed
have undgået skaden.
Idet jeg tillader mig at henvise til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.