Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 13. december 2016
Forslag
til
Lov om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere
(Ændring af kiropraktorers forbeholdte
virksomhedsområde m.v.)
§ 1
I lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af
4. august 2011, som ændret senest ved lov nr. 656 af 8. juni
2016, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 52, stk. 3, ændres
»jf. dog stk. 6« til: »jf. dog stk. 5«.
2. I
§ 52, stk. 4, indsættes
efter »ekstremiteter«: », jf. dog stk.
5«.
3. § 52,
stk. 5 og 6, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk. 5.
Kiropraktorer, læger og fysioterapeuter har ret til at
udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen. Det
samme gælder registrerede alternative behandlere med minimum
250 timers uddannelse inden for manuel behandling.
Stk. 6.
Manipulationsbehandling af kroppens perifere led, ledmobilisering
af ryggen og kroppens perifere led og bløddelsbehandling er
ikke forbeholdt autoriserede sundhedspersoner eller andre.
Stk. 7.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om
den virksomhed, der udøves i medfør af stk. 4 og 5,
og afgrænsningen heraf.«
§ 2
I lov om en brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere, jf. lov nr. 351 af
19. maj 2004, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om en brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere m.v.«
2. I
§ 1, stk. 1, indsættes efter
»alternativ behandling«: »og at give registrerede
alternative behandlere adgang til at udøve
manipulationsbehandling af rygsøjlen.«
3. § 1,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
En alternativ behandler defineres i denne lov som en person, der
udøver sundhedsmæssig virksomhed uden for det
offentligt finansierede sundhedsvæsen, og som ikke er
omfattet af Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med den
sundhedsfaglige behandling, der udføres af personer inden
for sundhedsvæsenet.«
4.
Efter § 1 indsættes før overskriften før
§ 2:
»Lovens
anvendelsesområde
§ 1 a. Loven finder anvendelse
for registrerede alternative behandlere og for autoriserede
sundhedspersoner, der tillige er registrerede alternative
behandlere i medfør af lovens § 3. En registreret
alternativ behandler kan både være en person uden
sundhedsfaglig autorisation og en person med en sundhedsfaglig
autorisation.«
5.
Efter § 3 indsættes:
»Registrerede
alternative behandlere med uddannelse inden for manuel
behandling
§ 3 a. Registrerede
alternative behandlere, hvis primære fagområde omfatter
manuel behandling, har ret til at udøve
manipulationsbehandling af rygsøjlen, under
forudsætning af, at
1) den
registrerede alternative behandler har minimum 250 timers
uddannelse inden for manuel behandling,
2) den
registrerede alternative behandler, der ikke tillige er en
autoriseret sundhedsperson, har en ansvarsforsikring mod
erstatningskrav, som måtte følge af
manipulationsbehandling af rygsøjlen, og
3) den
registrerede alternative behandler opfylder nærmere fastsatte
uddannelsesmæssige krav.
Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om de
uddannelsesmæssige krav, der stilles til registrerede
alternative behandlere.
§ 3 b. Det forsikringsselskab,
hvori den registrerede alternative behandler med uddannelse inden
for manuel behandling har sin ansvarsforsikring, jf. § 3 a,
stk. 1, nr. 2, er forpligtet til en gang årligt at
indrapportere anmeldte skader forårsaget af den registrerede
alternative behandler som led i dennes udøvelse af
manipulationsbehandling af rygsøjlen til Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Stk. 2. Den
registrerede alternative behandler, der ikke tillige er en
autoriseret sundhedsperson, skal en gang årligt orientere
Styrelsen for Patientsikkerhed om skader som følge af
manipulationsbehandling af rygsøjlen, der er anmeldt til den
pågældendes forsikringsselskab som led i
manipulati?onsbehandling af rygsøjlen.
Stk. 3. Den
registrerede alternative behandler, der ikke tillige er en
autoriseret sundhedsperson, og som ønsker at udøve
manipulation af rygsøjlen, har pligt til at indberette, i
hvilket forsikringsselskab den pågældende har sin
ansvarsforsikring, til den forening, hvori den
pågældende er registreret.
Stk. 4.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om
ansvarsforsikringen, herunder forsikringens omfang og art, om
forsikringsselskabets og den registrerede alternative behandlers
forpligtelse til at indberette anmeldte skader til Styrelsen for
Patientsikkerhed og om afholdelse af udgifter til sagernes
finansiering.«
6.
Overskriften før § 5 affattes således: »Bemyndigelse, pålæg og
straf«, og efter § 5 indsættes:
Ȥ 5 a. En registreret
alternativ behandler, der ikke tillige er en autoriseret
sundhedsperson, og som tilsidesætter sin pligt til at have en
ansvarsforsikring efter § 3 a, stk. 1, nr. 2, straffes med
bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.