L 44 Forslag til lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Af: Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V)
Udvalg: Miljø- og Fødevareudvalget
Samling: 2016-17
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 26-10-2016

Fremsættelse: 26-10-2016

Skriftlig fremsættelse (26. oktober 2016)

20161_l44_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (26. oktober 2016)

Miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet

(Lovforslag nr. L 44)

Med lovforslaget udmøntes regeringens udspil "Vækst og udvikling i hele Danmark" fra november 2015 og aftalen mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og det Konservative Folkeparti om "Danmark i bedre balance - Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder i hele landet" fra juni 2016, hvor det er besluttet, at nedlægge Natur- og Miljøklagenævnet og etablere to nye klagenævn i Nævnenes Hus i Viborg for henholdsvis planområdet og natur- og miljøområdet. Endvidere foreslås, at gebyret for klage over sager på plan-, natur- og miljøområderne skal hæves og differentieres fra 500 kr. til henholdsvis 900 kr. for private og 1.800 kr. for virksomheder og organisationer.

Med lovforslaget sammenlægges to af Miljø- og Fødevareministeriets øverste klageinstanser, henholdsvis Natur- og Miljøklagenævnet og Klagecenter for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, til ét nyt uafhængigt nævn for klager over afgørelser fortrinsvist på Miljø- og Fødevareministeriets område. Med lovforslaget etableres det nødvendige hjemmelsgrundlag for klageorganisationen og forslaget tilvejebringer samtidig de nødvendige konsekvensændringer i sektorlovene på Miljø- og Fødevareministeriets område, men også i museumsloven, lov om apoteksvirksomhed, lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold og i planloven, i en periode indtil ikrafttrædelsen af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), som pr. 16. maj 2017 erstatter planlovens VVM-regler, herunder også regler om klage.

Et væsentligt formål med lovforslaget er at modernisere, forenkle og ensarte den gældende retstilstand, idet det nye nævn vil kunne dække hele Miljø- og Fødevareministeriets sagsområde - og ikke kun natur- og miljøsagerne. Det kan på den måde mest effektivt indgå på lige fod med de øvrige klagenævn i Nævnenes Hus. Både sammenlægningen til ét nævn og integrationen i Nævnenes Hus, som skal yde nævnet sekretariatsmæssig bistand, forventes at give øget fleksibilitet, større tilpasningsevne og mindre sårbarhed i forbindelse med klagebehandlingen.

Det foreslås, at det nye nævn får navnet Miljø- og Fødevareklagenævnet og at nævnsloven træder i kraft 1. februar 2017. Tidspunktet for lovens ikrafttræden følger det parallelt af erhvervs- og vækstministeren fremsatte forslag til lov om Planklagenævnet.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.