Skriftlig fremsættelse (26. oktober
2016)
Miljø- og fødevareministeren
(Esben Lunde Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet
(Lovforslag nr. L 44)
Med lovforslaget udmøntes
regeringens udspil "Vækst og udvikling i hele Danmark" fra
november 2015 og aftalen mellem regeringen, Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti og det Konservative Folkeparti om "Danmark i bedre
balance - Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder i hele
landet" fra juni 2016, hvor det er besluttet, at nedlægge
Natur- og Miljøklagenævnet og etablere to nye
klagenævn i Nævnenes Hus i Viborg for henholdsvis
planområdet og natur- og miljøområdet. Endvidere
foreslås, at gebyret for klage over sager på plan-,
natur- og miljøområderne skal hæves og
differentieres fra 500 kr. til henholdsvis 900 kr. for private og
1.800 kr. for virksomheder og organisationer.
Med lovforslaget sammenlægges to af
Miljø- og Fødevareministeriets øverste
klageinstanser, henholdsvis Natur- og Miljøklagenævnet
og Klagecenter for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, til
ét nyt uafhængigt nævn for klager over
afgørelser fortrinsvist på Miljø- og
Fødevareministeriets område. Med lovforslaget
etableres det nødvendige hjemmelsgrundlag for
klageorganisationen og forslaget tilvejebringer samtidig de
nødvendige konsekvensændringer i sektorlovene på
Miljø- og Fødevareministeriets område, men
også i museumsloven, lov om apoteksvirksomhed, lov om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold og i
planloven, i en periode indtil ikrafttrædelsen af lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM), som pr. 16. maj 2017 erstatter planlovens
VVM-regler, herunder også regler om klage.
Et væsentligt formål med
lovforslaget er at modernisere, forenkle og ensarte den
gældende retstilstand, idet det nye nævn vil kunne
dække hele Miljø- og Fødevareministeriets
sagsområde - og ikke kun natur- og miljøsagerne. Det
kan på den måde mest effektivt indgå på
lige fod med de øvrige klagenævn i Nævnenes Hus.
Både sammenlægningen til ét nævn og
integrationen i Nævnenes Hus, som skal yde nævnet
sekretariatsmæssig bistand, forventes at give øget
fleksibilitet, større tilpasningsevne og mindre
sårbarhed i forbindelse med klagebehandlingen.
Det foreslås, at det nye nævn
får navnet Miljø- og Fødevareklagenævnet
og at nævnsloven træder i kraft 1. februar 2017.
Tidspunktet for lovens ikrafttræden følger det
parallelt af erhvervs- og vækstministeren fremsatte forslag
til lov om Planklagenævnet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.