Fremsat den 26. oktober 2016 af justitsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om røgfri
miljøer og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Udvidelse af rygeforbuddet i
kriminalforsorgens institutioner m.v.)
§ 1
I lov nr. 512 af 6. juni 2007 om røgfri
miljøer, som ændret ved lov nr. 532 af 26. maj 2010 og
lov nr. 607 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændring:
1. §
14 ophæves.
§ 2
I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1242 af 11. november 2015, som
ændret ved lov nr. 169 af 27. februar 2016 og § 1 i lov
nr. 641 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 67 indsættes efter nr. 5
som nyt nummer:
»6) ved
overtrædelse af de regler eller anvisninger, der gælder
for rygning i institutionen,«
Nr. 6-8 bliver herefter nr. 7-9.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. april 2017.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 2
kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Hovedpunkterne i lovforslaget
2.1. Udvidelse af rygeforbuddet i
kriminalforsorgens institutioner
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2. Sanktionering af indsattes overtrædelse
af reglerne om rygning i kriminalforsorgens institutioner
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er
at etablere et fuldstændigt indendørs rygeforbud i
kriminalforsorgens institutioner med henblik på at forebygge
sundhedsskadelige effekter af passiv rygning, herunder navnlig at
forebygge at ansatte i kriminalforsorgen ufrivilligt udsættes
for passiv rygning.
I dag oplever et stort antal af
landets fængselsbetjente gener fra passiv rygning i
kriminalforsorgens institutioner. En undersøgelse foretaget
af Fængselsforbundet i 2015 blandt 43
arbejdsmiljørepræsentanter i kriminalforsorgen viser
således, at 7 ud af 10 vurderer, at landets
fængselsbetjente generes af røg i arbejdstiden. En
undersøgelse foretaget og offentliggjort af
kriminalforsorgen i 2014 blandt samtlige indsatte i fængsler
og arresthuse viser desuden, at 25 pct. af de indsatte er generet
af andres tobaksrøg. Blandt indsatte i åbent regime
udgør denne andel 32 pct.
Baggrunden for de ansattes og
indsattes gener fra passiv rygning i kriminalforsorgens
institutioner skal ses i lyset af, at det efter de gældende
regler i lov om røgfri miljøer som udgangspunkt er
den indsatte, der bestemmer, om der må ryges i den
pågældendes eget opholdsrum og besøgsrum.
Bortset herfra gælder der - ligesom for alle andre
arbejdspladser - som udgangspunkt et indendørs rygeforbud i
kriminalforsorgens institutioner.
Det er Justitsministeriets
opfattelse, at etablering af et fuldstændigt indendørs
rygeforbud i kriminalforsorgens institutioner vil kunne
væsentligt reducere generne og de sundhedsskadelige effekter
ved passiv rygning såvel hos de ansatte som de indsatte, og
at der således er væsentlige sundhedsmæssige
hensyn, der taler herfor.
Med lovforslaget foreslås det
derfor at udvide rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner
til også at omfatte de indsattes eget opholdsrum og
besøgsrum.
Med lovforslaget foreslås det
endvidere, at den gældende ordning, hvorefter
overtrædelse af reglerne om indsattes rygning medfører
disciplinærstraf, videreføres ved indsættelse af
en ny bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 67.
2. Hovedpunkterne i lovforslaget
2.1. Udvidelse af
rygeforbuddet i kriminalforsorgens institutioner
2.1.1. Gældende ret
Reglerne om rygning i
kriminalforsorgens institutioner findes i lov om røgfri
miljøer, jf. lov nr. 512 af 6. juni 2007, som ændret
ved lov nr. 532 af 26. maj 2010 og lov nr. 607 af 18. juni 2012,
samt bekendtgørelse nr. 904 af 4. september 2012 om
begrænsning af indsattes ret til at ryge i eget opholdsrum og
besøgsrum.
Efter § 6, jf. § 4, i lov
om røgfri miljøer er det ikke tilladt at ryge
på indendørs arbejdspladser, medmindre andet
fremgår af lovens øvrige bestemmelser. Forbuddet
gælder alle arbejdspladser, offentlige såvel som
private.
Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger til bestemmelsen i § 6, jf.
Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 6811, at der ved
betegnelsen »indendørs arbejdspladser«
forstås lokaler, hvor en arbejdstager udfører sit
arbejde. Rygeforbuddet omfatter bl.a. arbejdslokaler,
møderum, lagerrum, undervisningslokaler, kantiner,
indgangspartier, vestibuler, trapper, korridorer, elevatorer og
tilsvarende rum, hvor ansatte opholder sig i kortere eller
længere tid.
I lovens §§ 10-17 er
udgangspunktet om indendørs rygeforbud på
arbejdspladser fraveget, for så vidt angår
arbejdspladser, hvor særlige forhold gør sig
gældende. Det drejer sig bl.a. om steder, som på samme
tid er hjem eller længerevarende opholdssted for en borger og
arbejdsplads for en ansat, herunder f.eks. sygehuse, plejehjem,
døgninstitutioner samt kriminalforsorgens institutioner.
Lovens § 14 fastsætter
særlige regler om rygning i kriminalforsorgens institutioner,
dvs. fængsler, arresthuse og pensioner.
Efter § 14, stk. 1, bestemmer
den indsatte, om der må ryges i den pågældendes
opholdsrum. Det fremgår af lovforslagets bemærkninger
til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A,
side 6813, at der ved betegnelsen »eget opholdsrum«
forstås det rum, hvor den indsatte overnatter under opholdet
i institutionen. I de situationer, hvor flere indsatte deler
opholdsrum, påhviler det ledelsen af institutionen at
sammensætte de indsatte således, at ingen ufrivilligt
kan udsættes for passiv rygning. Hvis det ikke er muligt i
den enkelte institution at sammensætte de indsatte
således, må der ikke ryges i et opholdsrum, som deles
af flere indsatte. Individuelle besøgsrum, som anvendes af
en enkelt indsat og dennes besøgende, sidestilles med
opholdsrum i den periode, hvor besøget foregår.
Efter § 14, stk. 2, 1. pkt.,
kan det dog pålægges den indsatte ikke at ryge i sit
opholdsrum i det tidsrum, hvor en ansat opholder sig der. Det kan
ligeledes pålægges den indsatte ikke at ryge i
besøgsrum, jf. 2. pkt.
Bestemmelsen i § 14, stk. 2,
2. pkt., blev indsat ved lov nr. 607 af 18. juni 2012. Det
fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt.
3.4, jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 186 som fremsat, side 6,
at baggrunden herfor var at skabe mulighed for, at besøg -
af hensyn til besøgende, herunder navnlig besøgende
med børn samt indsatte ikke-rygere - fremover kan afvikles i
lokaler, som ikke anvendes til rygning.
Det følger af lovens §
14, stk. 3, at justitsministeren fastsætter nærmere
regler om de forhold, der er nævnt i stk. 2 (om indsattes
rygning i opholdsrum og besøgsrum). Sådanne regler er
fastsat i bekendtgørelse nr. 904 af 4. september 2012 om
begrænsning af indsattes ret til at ryge i eget opholdsrum og
besøgsrum.
For så vidt angår
rygning i den indsattes eget opholdsrum følger det af
bekendtgørelsens § 1, stk. 1, 2. pkt., at rygning skal
ske bag lukket dør, medmindre institutionen tillader andet
under helt særlige omstændigheder. Det er ikke tilladt
for indsatte at ryge i eget opholdsrum, hvis personale opholder sig
i rummet, f.eks. for at afholde en samtale med den indsatte, jf.
bekendtgørelsens § 1, stk. 2.
For så vidt angår
rygning i besøgsrum følger det af
bekendtgørelsens § 2, stk. 1, at institutionens leder
kan bestemme, at rygning i bestemte besøgsrum er forbudt.
Der skal dog i hver institution være mindst ét
besøgsrum, som permanent er røgfrit. Ligesom for
opholdsrum gælder det for alle besøgsrum, at det ikke
er tilladt at ryge, hvis personale opholder sig i rummet, jf.
bekendtgørelsens § 2, stk. 2.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Som anført ovenfor under
pkt. 2.1.1 er der i medfør af lov om røgfri
miljøer indført et indendørs rygeforbud i
kriminalforsorgen som arbejdsplads, jf. lovens § 6, jf. §
4. For så vidt angår den indsattes eget opholdsrum samt
besøgsrum er det dog som udgangspunkt den indsatte, der
bestemmer, om rygning er tilladt, jf. lovens § 14.
Det er velkendt, at rygning er
sundhedsskadeligt både for den, der ryger, men også for
omgivelserne, som udsættes for passiv rygning. Da andelen af
rygere blandt indsatte i kriminalforsorgens institutioner er
større end i befolkningen generelt, er risikoen for gene ved
passiv rygning og såkaldt »gammel røg«
(Third Hand Smoke) større for såvel ansatte som
indsatte i kriminalforsorgen end andre steder i samfundet. I et
notat fra Sundhedsstyrelsen fra juli 2014 fremgår det bl.a.,
at »gammel røg« er den rest fra røgen,
som er tilbage, efter at selve røgen fra cigaretten er
væk. Gammel røg akkumuleres i hjem, hvor der ryges, og
forsvinder ikke ved udluftning eller rengøring. Gammel
røg indeholder kræftfremkaldende stoffer, irritanter
og mutagener og kan måles i og på overflader og i
støv, selv efter at huset har stået tomt i to
måneder og er blevet gjort rent.
Risikoen for gener ved passiv
rygning i kriminalforsorgens institutioner øges desuden
yderligere ved, at røg fra de indsattes opholdsrum
også kan trænge ud på gangene og ind i
fællesrum, ligesom der kan opstå situationer, hvor de
ansatte vil være nødsaget til at indfinde sig i
indsattes opholdsrum uden varsel.
En rundspørge foretaget af
Fængselsforbundet i 2015 blandt 43
arbejdsmiljørepræsentanter i kriminalforsorgen viser
således, at 7 ud af 10 vurderer, at landets
fængselsbetjente generes af røg i arbejdstiden. 95
pct. af betjentene er generet af røglugt i tøj og
hår, mens knap 50 pct. oplever irritation af øjne og
hals. Undersøgelser offentliggjort af kriminalforsorgen i
2014 foretaget blandt samtlige indsatte i fængsler og
arresthuse viser desuden, at 25 pct. af de indsatte er generet af
andres tobaksrøg. Blandt indsatte i åbent regime
udgør denne andel 32 pct.
Det er Justitsministeriets
opfattelse, at et fuldstændigt indendørs rygeforbud i
kriminalforsorgens institutioner vil kunne væsentligt
reducere generne ved passiv rygning såvel blandt ansatte som
indsatte.
Justitsministeriet er
opmærksom på, at en udvidelse af det eksisterende
rygeforbud til også at omfatte de indsattes eget opholdsrum
og besøgsrum i en overgangsperiode kan medføre
frustrationer hos de indsatte, hvilket potentielt kan medvirke til
at øge konfliktniveauet i institutionerne.
Justitsministeriet har imidlertid
efter en afvejning af hensyn fundet, at rygeforbuddet i
kriminalforsorgens institutioner bør udvides til også
at omfatte de indsattes opholdsrum og besøgsrum. Ministeriet
har herved lagt særlig vægt på de
væsentlige sundhedsmæssige hensyn til såvel de
ansatte som de indsattes helbred, som en udvidelse af rygeforbuddet
vil kunne imødekomme. Det bemærkes i den forbindelse,
at en række lande i de seneste år ligeledes har
indført røgfri miljøer i fængsler og
arresthuse, herunder Sverige, New Zealand, England og visse stater
i USA, f.eks. Californien.
Det foreslås derfor, at den
gældende bestemmelse i § 14 i lov om røgfri
miljøer ophæves.
Forslaget om ophævelse af
§ 14 i lov om røgfri miljøer indebærer, at
det ikke længere vil være tilladt for de indsatte at
ryge i egne opholdsrum og besøgsrum.
Forslaget indebærer ingen
ændringer i forhold til det eksisterende forbud mod
indendørs rygning, der i øvrigt gælder for
kriminalforsorgens institutioner som arbejdsplads. Indendørs
rygning vil herefter kun være tilladt i eventuelt opstillede
rygekabiner.
Med den foreslåede udvidelse
af rygeforbuddet vil følge et behov for
rygeafvænningskurser, nikotinplaster mv. Med lovforslaget
forudsættes det derfor, at kriminalforsorgen foretager
nærmere undersøgelser af behovet herfor.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1, samt bemærkningerne
hertil.
2.2. Sanktionering
af indsattes overtrædelse af reglerne om rygning i
kriminalforsorgens institutioner
2.2.1. Gældende ret
Efter § 67, nr. 7, i
straffuldbyrdelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1242 af
11. november 2015, som ændret ved lov nr. 169 af 27. februar
2016 og § 1 i lov nr. 641 af 8. juni 2016, skal en indsat
ikendes disciplinærstraf af kriminalforsorgsområdet ved
overtrædelse af regler fastsat af justitsministeren,
når det i reglerne er bestemt, at overtrædelse kan
medføre disciplinærstraf.
Bestemmelsen i
straffuldbyrdelseslovens § 67 blev senest ændret ved
§ 1 i lov nr. 641 af 8. juni 2016 (Styrket indsats mod
mobiltelefoner i fængsler mv.), hvorved
disciplinærstraf blev gjort obligatorisk i de situationer,
som er omfattet af bestemmelsen.
Justitsministeren har med
henvisning til straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 7, fastsat
regler i § 3 i bekendtgørelse nr. 904 af 4. september
2012 om begrænsning af indsattes ret til at ryge i eget
opholdsrum og besøgsrum, hvorefter indsatte kan ikendes
disciplinærstraf, hvis den indsatte uden særlig
tilladelse ryger i eget opholdsrum for åben dør, eller
hvis den indsatte ryger i eget opholdsrum eller besøgsrum,
mens personale er til stede. Den indsatte kan endvidere ikendes
disciplinærstraf, hvis forbuddet mod rygning i et permanent
røgfrit besøgsrum overtrædes.
Som disciplinærstraf anvendes
advarsel, bøde og strafcelle, idet strafcelle dog kun kan
anvendes for visse nærmere opregnede forhold eller
forsøg herpå samt andre grove eller oftere gentagne
forseelser, jf. straffuldbyrdelseslovens § 68, stk. 1 og 2.
Disciplinærstraf i form af bøde og strafcelle kan
ikendes i forening, jf. § 68, stk. 3. Fuldbyrdelse af
disciplinærstraf kan dog helt eller delvist undlades på
betingelse af, at den indsatte i en bestemt periode ikke
begår strafbart forhold eller en ny disciplinær
forseelse, jf. § 68, stk. 4.
Reaktionen i den enkelte sag
fastlægges altid efter en konkret bedømmelse og efter
en vurdering af, om der foreligger formildende eller
skærpende omstændigheder, som kan begrunde en
fravigelse af normalreaktionen. Ved overtrædelser af samme
eller lignende karakter, som der tidligere er ikendt straf for,
skærpes normalreaktionen. Gentagelsesvirkningens varighed er
normalt på 3 måneder.
I praksis vil der normalt blive
tildelt en advarsel til en indsat, der første gang
overtræder de gældende regler om rygning, herunder ved
rygning i eget opholdsrum eller i besøgsrum, når der
er personale til stede.
Ved gentagne overtrædelser
vil den indsatte normalt blive idømt en bøde.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Som anført ovenfor under
pkt. 2.1.1 og 2.2.1 har justitsministeren i medfør af §
14, stk. 3, i lov om røgfri miljøer fastsat regler i
bekendtgørelse nr. 904 af 4. september 2012 om
begrænsning af indsattes ret til at ryge i eget opholdsrum og
besøgsrum. Efter bekendtgørelsens § 3 kan
indsatte ikendes disciplinærstraf efter
straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 7, hvis den indsatte uden
særlig tilladelse ryger i eget opholdsrum for åben
dør, hvis den indsatte ryger i eget opholdsrum eller
besøgsrum, mens personale er til stede, eller hvis den
indsatte overtræder forbuddet mod rygning i et permanent
røgfrit besøgsrum.
Den foreslåede
ophævelse af den gældende bestemmelse i § 14 i lov
om røgfri miljøer, jf. ovenfor under pkt. 2.1.2,
indebærer, at grundlaget for reglerne i bekendtgørelse
nr. 904 af 4. september 2012 om begrænsning af indsattes ret
til at ryge i eget opholdsrum og besøgsrum, falder bort.
Dermed bortfalder også de administrativt fastsatte
regler.
Det bør imidlertid efter
Justitsministeriets opfattelse fortsat være sådan, at
indsatte, der ryger på områder i kriminalforsorgens
institutioner, hvor dette ikke er tilladt, skal kunne ikendes en
disciplinærstraf efter straffuldbyrdelseslovens bestemmelser
herom.
Det foreslås derfor, at der
indsættes en ny bestemmelse i straffuldbyrdelsesloven §
67 (som nyt nr. 6), hvorefter en indsat skal ikendes
disciplinærstraf ved overtrædelse af de regler eller
anvisninger, der gælder for rygning i institutionen.
Forslaget indebærer, at en
indsat, der ryger i kriminalforsorgens institutioner, hvor dette
ikke er tilladt, herunder i eget opholdsrum og besøgsrum,
vil blive ikendt disciplinærstraf efter
straffuldbyrdelseslovens bestemmelser, jf. herom ovenfor under pkt.
2.2.1. Dette gælder således både ved den
indsattes overtrædelse af det rygeforbud, som vil gælde
i medfør af den foreslåede ændring af lov om
røgfri miljøer, og ved overtrædelse af
eventuelle andre regler eller anvisninger om rygning, som er
fastsat eller senere fastsættes for institutionen.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 2, nr. 1, samt bemærkningerne
hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige, idet et
rygeforbud i kriminalforsorgens institutioner må antages at
kunne medføre merudgifter til rygeafvænningskurser for
de indsatte mv. Kriminalforsorgen skønner, at forslaget vil
medføre merudgifter på ca. 0,6 mio. kr. i
engangsudgifter samt faste årlige udgifter på ca. 2
mio. kr.
Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser for regioner eller kommuner.
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 7. september 2016 til den 5. oktober 2016
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret,
samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Advokatrådet, Amnesty International, Arbejdstilsynet, British
American Tobacco, Danmarks Lungeforening, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Lungemedicinsk Selskab, Dansk Selskab for
Folkesundhed, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater,
Danske Regioner, Datatilsynet, Den danske Præsteforening, Det
Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Foreningen af institutionschefer og
områdechefer m.fl., Foreningen af Socialchefer, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Fængselsforbundet i Danmark,
Hjerteforeningen, HK Landsklubben Danmarks Domstole, HK
Landsklubben Kriminalforsorgen, House of Oliver Twist, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kriminalforsorgsforeningen,
Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Landsklubben af
socialrådgivere ansat i Kriminalforsorgen, Philip Morris,
Politiforbundet i Danmark, Retspolitisk Forening, Rådet for
Socialt Udsatte, Socialpædagogernes Landsforbund,
Tobaksindustrien og Tobaksproducenterne.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at medføre
merudgifter i kriminalforsorgen på ca. 0,6 mio. kr. i
engangsudgifter samt faste årlige udgifter på ca. 2
mio. kr. Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for kommuner og regioner. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende
bestemmelse i § 14, stk. 1, i lov om røgfri
miljøer bestemmer den indsatte i kriminalforsorgens
institutioner, om der må ryges i den pågældendes
opholdsrum.
Efter § 14, stk. 2, kan det
dog pålægges den indsatte ikke at ryge i sit opholdsrum
i det tidsrum, hvor en ansat opholder der. Det kan ligeledes
pålægges den indsatte ikke at ryge i
besøgsrum.
Efter § 14, stk. 3,
fastsætter justitsministeren nærmere regler om de
forhold, der er nævnt i stk. 2 (om indsattes rygning i
opholdsrum og besøgsrum). Reglerne er fastsat og
sanktioneret i bekendtgørelse nr. 904 af 4. september 2012
om begrænsning af indsattes ret til at ryge i eget opholdsrum
og besøgsrum.
Med lovforslaget foreslås det
at ophæve § 14 i lov om røgfri
miljøer.
Den foreslåede ændring
indebærer, at det indendørs rygeforbud på
arbejdspladser, som gælder i medfør af lovens §
6, jf. § 4, fremover også vil gælde for alle
opholdsrum og besøgsrum i kriminalforsorgens
institutioner.
Den foreslåede ændring
indebærer endvidere, at reglerne i bekendtgørelse nr.
904 af 4. september 2012 om begrænsning af indsattes ret til
at ryge i eget opholdsrum og besøgsrum, falder bort.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.1 og
2.1.2.
Til §
2
Til nr. 1
Efter den gældende
bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 67 skal en indsat
ikendes disciplinærstraf af kriminalforsorgsområdet i
de tilfælde, som er nævnt i bestemmelsens nr. 1-8. Det
drejer sig bl.a. om indtagelse af alkohol, euforiserende stoffer
eller andre stoffer, der er forbudt efter den almindelige
lovgivning (nr. 5), og overtrædelse af regler fastsat af
justitsministeren, når det i reglerne er bestemt, at
overtrædelse kan medføre disciplinærstraf (nr.
7).
Justitsministeren har med hjemmel i
§ 14, stk. 3, i lov om røgfri miljøer fastsat
regler i bekendtgørelse nr. 904 af 4. september 2012 om
begrænsning af indsattes ret til at ryge i eget opholdsrum og
besøgsrum.
Efter bekendtgørelsens
§ 3 kan en indsat ikendes disciplinærstraf efter
straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 7, ved overtrædelse
af bekendtgørelsens regler om rygning.
Det foreslås, at der
indsættes en ny bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens §
67, nr. 6, hvorefter en indsat skal ikendes disciplinærstraf
ved overtrædelse af de regler eller anvisninger, der
gælder for rygning i institutionen.
Forslaget indebærer, at en
indsat, der ryger på områder i kriminalforsorgens
institutioner, hvor dette ikke er tilladt, herunder i eget
opholdsrum og besøgsrum, vil blive ikendt
disciplinærstraf efter straffuldbyrdelseslovens bestemmelser
herom.
Med den foreslåede
bestemmelses formulering tilsigtes det, at disciplinærstraf
skal anvendes både ved den indsattes overtrædelse af
det rygeforbud, som vil gælde i medfør af den
foreslåede ophævelse af § 14 i lov om
røgfri miljøer, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, og
ved overtrædelse af eventuelle andre regler eller anvisninger
om rygning, som er fastsat eller senere fastsættes for
institutionen.
Baggrunden for den foreslåede
bestemmelse skal ses i lyset af den foreslåede
ophævelse af § 14 i lov om røgfri miljøer,
jf. lovforslagets § 1, nr. 1, som indebærer, at der ikke
længere vil være hjemmel til at idømme
disciplinærstraf efter straffuldbyrdelseslovens § 67,
nr. 7, ved overtrædelse af reglerne i bekendtgørelse
nr. 904 af 4. september 2012 om begrænsning af indsattes ret
til at ryge i eget opholdsrum og besøgsrum, idet
bekendtgørelsen bortfalder ved ophævelse af § 14
i lov om røgfri miljøer.
Med den foreslåede
bestemmelse tilsigtes der ingen ændringer med hensyn til valg
af sanktion mv. ved overtrædelse af regler om rygning i
institutionen i forhold til den praksis, som gælder ved
overtrædelse af de eksisterende regler.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.1 og
2.2.2.
Til §
3
Lovforslagets § 3
fastslår, at loven træder i kraft den 1. april
2017.
Til §
4
Bestemmelsen fastsætter
lovens territoriale anvendelsesområde. Efter bestemmelsens
stk. 1 gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland. Det bemærkes herved, at lov om røgfri
miljøer ikke gælder for Færøerne og
Grønland, jf. § 34 i lov om røgfri
miljøer.
Det følger dog af
bestemmelsens stk. 2, at lovens § 2 - om ændring af
straffuldbyrdelsesloven - ved kongelig anordning helt eller delvis
kan sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 512 af 6. juni 2007 om
røgfri miljøer, som ændret ved lov nr. 532 af
26. maj 2010 og lov nr. 607 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændring: | § 14. I
Kriminalforsorgens institutioner bestemmer den indsatte, om der
må ryges i den pågældendes opholdsrum. Stk. 2. Det
kan pålægges den indsatte ikke at ryge i sit opholdsrum
i det tidsrum, hvor en ansat opholder sig der. Det kan ligeledes
pålægges den indsatte ikke at ryge i
besøgsrum. Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler om de
forhold, der er nævnt i stk. 2. | | 1. § 14 ophæves. | | | § 2 | | | | | | I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1242 af 11. november 2015, som
ændret ved lov nr. 169 af 27. februar 2016 og § 1 i lov
nr. 641 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændring: | § 67. En
indsat skal af kriminalforsorgsområdet ikendes
disciplinærstraf 1) ved overtrædelse af §
32, 2) ved udeblivelse, undvigelse eller
forsøg herpå, 3) ved tilsidesættelse af
beskæftigelsespligten efter § 38, stk. 1, 4) ved nægtelse af afgivelse af
urinprøve efter § 60 a, 5) ved indtagelse af alkohol,
euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er forbudt efter den
almindelige lovgivning, 6) ved overtrædelse af
straffelovgivningen, når overtrædelsen tillige
indebærer en selvstændig krænkelse af orden eller
sikkerhed i institutionen, 7) ved overtrædelse af regler
fastsat af justitsministeren, når det i reglerne er bestemt,
at overtrædelse kan medføre disciplinærstraf,
og 8) ved overtrædelse af regler
fastsat af kriminalforsorgsområdet, når det i reglerne
er bestemt, at overtrædelse kan medføre
disciplinærstraf. | | | | 1. I § 67 indsættes efter nr. 5 som nyt
nummer: "6) ved overtrædelse af de regler
eller anvisninger, der gælder for rygning i
institutionen," Nr. 6-8 bliver herefter nr. 7-9. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. april
2017. | | | § 4 | | | | | | Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Lovens § 2 kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold
tilsiger. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|