Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 30. marts 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 13 ændringsforlag til
lovforslaget. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1 og 2, Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3 og
erhvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 4-13.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. oktober
2016 og var til 1. behandling den 8. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 29. august 2016 dette udkast
til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 359 (folketingsåret
2015-16). Den 12. oktober 2016 sendte erhvervs- og
vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Udvalget fik den 25. oktober 2016 en
teknisk gennemgang af lovforslaget ved erhvervsministeren.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Autobranhcen Danmark,
DI, Dansk Erhverv,
Håndværksrådet, KreaKom og Danske Medier og
Finansdanmark og Forbrugerrådet
Tænk.
Erhvervsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelse til udvalget.
Deputation
Endvidere har FinansDanmark og
Forbrugerrådet mundtligt over for udvalget redegjort for
deres holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 8
samrådsspørgsmål til erhvervsministeren til
mundtlig besvarelse, hvoraf 6 er besvaret i et åbent
samråd med udvalget den 10. januar 2017 og 2 er besvaret i et
åbent samråd med udvalget den 23. marts 2017.
Erhvervsministeren har efterfølgende sendt udvalget de
talepapirer, der dannede grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 38
spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål til
erhvervsministeren og dennes svar herpå er på anmodning
af erhvervsministeren optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 3-13 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Socialistisk Folkeparti under nr. 1 og 2 stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S, SF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 1-3 stillede ændringsforslag og
hverken for eller imod de under nr. 4-13 stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener
ikke, at lovforslaget i sin nuværende form opretholder den
beskyttelse, som forbrugerne har i dag mod aggressiv
markedsføring fra erhvervslivet. Tværtimod er der tale
om, at erhvervslivet får yderligere muligheder for at
foretage aggressiv markedsføring. I en tid, hvor især
den digitale markedsføring eksploderer, mener Enhedslisten
ikke, at der er brug for de i lovforslaget foreslåede
lempelser.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis de under nr. 1-3 stillede
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
4. Tilkendegivelse fra
erhvervsministeren
Erhvervsministeren har tilkendegivet
følgende:
»Forslag til lov om
markedsføring (L 40) blev fremsat den 12. oktober 2016.
Det fremgår af lovforslagets §
10, stk. 2, at en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget
dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af produkter,
kan markedsføre egne tilsvarende produkter til kunden via
elektronisk post.
Da det under behandlingen af lovforslaget
har været drøftet, hvorledes fortolkningen af begrebet
»egne tilsvarende produkter« bør fortolkes, vil
jeg gerne præcisere lovforslagets bemærkninger på
dette punkt.
Det fremgår af bemærkningerne
til lovforslagets § 10, stk. 2, at: »Det er en konkret
vurdering, hvad der forstås ved egne tilsvarende
produkter.«. Det fremgår ligeledes af
bemærkningerne til § 10, stk. 2, at: »Begrebet
egne tilsvarende produkter er ikke nødvendigvis
begrænset til at være produkter, der er identiske med
det først solgte produkt. Tilsvarende produktgrupper, som
den erhvervsdrivende selv forhandler, kan således omfattes af
undtagelsen i stk. 2, såfremt den erhvervsdrivende har skabt
en forventning herom«.
Tilsvarende produkter, som den
erhvervsdrivende selv forhandler, kan således omfattes af
undtagelsen i § 10, stk. 2, jf. lovforslagets
bemærkninger. Det betyder f.eks, at når en
bilforhandler har solgt en bil til en kunde, vil
markedsføring af service og reparation til bilen, hvis det
foretages af bilforhandleren selv, være omfattet af
bilforhandlerens »egne tilsvarende produkter«. Derimod
vil f.eks. syn af bilen foretaget af andre virksomheder, ikke vil
være omfattet af bilforhandlerens »egne tilsvarende
produkter«.
Et andet eksempel kan være, at hvis
en virksomhed har solgt garn til en kunde, vil strikkepinde,
hæklepinde, garntasker, strikkeopskrifter og andet
tilbehør til strikkegarn, som virksomheden selv
sælger, være »egne tilsvarende
produkter«.
Det fremgår videre af
bemærkningerne til lovforslagets § 10, stk. 2, at:
»Har man eksempelvis købt et par bukser i et
stormagasin, der sælger mange forskellige typer af varer, og
i forbindelse hermed har afgivet sin elektroniske adresse, vil den
erhvervsdrivende fremover kunne sende reklamer for stormagasinets
øvrige varesortiment med elektronisk post.«
Denne sætning i bemærkningerne
vil skulle fortolkes således, at stormagasinet kan sende
reklamer for deres øvrige varesortiment, men alene inden for
samme tilsvarende vare- eller tjenesteydelsesgrupper. Det betyder,
at såfremt der er købt beklædning, kan der alene
sendes reklamemails vedrørende beklædning, men ikke
f.eks. legetøj, og er der købt et møbel, kan
der alene sendes reklamemails for møbler, men ikke f.eks.
gryder. Stormagasinet kan således sende reklamemails inden
for den produktkategori, som forbrugeren har handlet inden for.
Den erhvervsdrivende skal, senest på
tidspunktet for den erhvervsdrivendes registrering af adressen,
specificere over for modtageren, hvad der forstås ved
»egne tilsvarende produkter«. I modsat fald skal
begrebet »egne tilsvarende produkter« fortolkes
snævert.
Det betyder dog ikke, at begrebet kan
udvides til at omfatte andre produktkategorier, jf.
ovenfor.«
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 8
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(S, EL ALT og RV):
1) I
stk. 1 ændres
»væsentligt forvrider eller vil kunne forventes
væsentligt at forvride« til: »er egnet til
mærkbart at forvride«.
[Ændring af formuleringen
»væsentligt at forvride« til »egnet til
mærkbart at forvride«]
2) I
stk. 2 ændres »forvrider
den økonomiske adfærd væsentligt« til:
»er egnet til mærkbart at forvride den
økonomiske adfærd«.
[Ændring af formuleringen
»væsentligt at forvride« til »egnet til
mærkbart at forvride«]
Til § 10
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af det øvrige
udvalg:
3) Stk.
3 udgår.
Stk. 4-8 bliver herefter stk. 3-7.
[Bestemmelsen om en
erhvervsdrivendes adgang til elektronisk henvendelse til en bestemt
person i en anden virksomhed som led i markedsføring
udgår af lovforslaget]
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
4) I
stk. 4 affattes nr. 4 og 5
således:
»4)
modtageren må ikke opfordres til at besøge websteder,
hvor den erhvervsdrivende, der er ansvarlig for webstedet, ikke
opfylder kravene i nr. 1-3, og
5) der skal
være en adresse, som modtageren kan henvende sig til for at
få standset sådanne henvendelser.«
[Rettelse]
5) I
stk. 5, nr. 3, udgår 2. pkt.
[Præcisering]
Til § 18
6) I
stk. 1 ændres »§
18« til: »§ 19«.
[Rettelse]
Til § 20
7) Stk.
1 affattes således:
»En erhvervsdrivendes handelspraksis må
ikke være egnet til at vildlede, således at dette kan
antages at påvirke andre erhvervsdrivendes økonomiske
adfærd eller skade en konkurrent.«
[Præcisering]
Til § 26
8) I
stk. 5 ændres »kan udstedes
alene« til: »kan træffes eller udstedes
alene«.
[Rettelse]
Til kapitel 9
9) I
kapiteloverskriften ændres »Retsforfølgning,
forbud, påbud og erstatning« til:
»Retsforfølgning og
håndhævelsesforanstaltninger«.
[Præcisering]
Til § 34
10)
Ordet »indtale« ændres til:
»indbringe«.
[Præcisering]
Til § 40
11) I
stk. 2 ændres
»lovbekendtgørelse nr. 58 af 20. januar 2012 med de
ændringer, der følger af § 33 i lov nr. 1231 af
18. december 2012, § 5 i lov nr. 1387 af 23. december 2012,
§ 1 i lov nr. 378 af 17. april 2013 og § 6 i lov nr. 1460
af 17. december 2013« til: »lovbekendtgørelse
nr. 1216 af 25. september 2013«.
[Korrektion]
12) I
stk. 3, 1. pkt., udgår »,
som ændret ved § 6 i lov nr. 1460 af 17. december
2013«.
[Rettelse]
Til bilag 2
13) Bilaget udgår.
[Rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås at ændre formuleringen »væsentlige
forvrider eller vil kunne forventes væsentligt at
forvride« til formuleringen »er egnet til
mærkbart at forvride«, således at det er en
betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 4-7, at
den pågældende handelspraksis er egnet til
mærkbart at forvride forbrugerens økonomiske
adfærd på markedet.
Til nr. 2
Det
foreslås at ændre formuleringen »forvrider den
økonomiske adfærd væsentligt« til
formuleringen »er egnet til mærkbart at forvride den
økonomiske adfærd«, således at en
handelspraksis, som den erhvervsdrivende med rimelighed må
formode kun er egnet til mærkbart at forvride den
økonomiske adfærd hos en klart identificerbar gruppe
af forbrugere, der er særligt sårbare over for denne
praksis eller det omhandlede produkt, herunder på grund af
mentale eller fysiske handicap, alder eller godtroenhed, vurderes
med udgangspunkt i et gennemsnitligt medlem af denne gruppe.
Til nr. 3
Med
ændringsforslaget udgår den foreslåede
bestemmelse i § 10, stk. 3, om, at erhvervsdrivende kan rette
henvendelse til en bestemt person hos en anden erhvervsdrivende ved
brug af elektronisk post med henblik på direkte
markedsføring af egne produkter, når der er et
kundeforhold mellem de to erhvervsdrivende, eller når
afsenderen har fået modtagerens elektroniske adresse direkte
fra modtageren i forbindelse med erhvervsmæssig kontakt
mellem de to personer.
Til nr. 4
Det
foreslåede § 10, stk. 4, nr. 1 og 2, implementerer
artikel 6, litra a og c, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000 om visse retlige aspekter af
informationssamfundstjenester, navnlig elektronisk handel, i det
indre marked, herefter benævnt direktivet om elektronisk
handel.
Det
foreslåede § 10, stk. 4, nr. 3, implementerer artikel 6,
litra b i direktivet om elektronisk handel og artikel 13, stk. 4, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli
2002 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af
privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor, herefter
benævnt e-databeskyttelsesdirektivet.
Da det
foreslåede § 10, stk. 4, nr. 4, ikke har hjemmel i
artikel 6 i direktivet om elektronisk handel, men udelukkende i
e-databeskyttelsesdirektivets artikel 13, stk. 4, skal der i §
10, stk. 4, nr. 4, alene henvises til § 10, stk. 4, nr.
1-3.
Dette
nødvendiggør samtidig, at der byttes om på
rækkefølgen af de to sidste numre i § 10, stk. 4,
således, at § 10, stk. 4, nr. 4, bliver § 10, stk.
4, nr. 5, og § 10, stk. 4, nr. 5, bliver § 10, stk. 4,
nr. 4.
Til nr. 5
Sidste punktum
i § 10, stk. 5, nr. 3, udgår, således at der ikke
indsættes et punktum i opregningen, der er udformet som en
sætningskæde. Der er tale om en lovteknisk
præcisering, idet der efter en opregning i en bestemmelse
ikke bør indsættes yderligere tekst, da dette kan give
anledning til tvivl om, hvorvidt lovteksten knytter sig til hele
bestemmelsen eller blot sidste led i opregningen.
Da det altid
er sådan, at anden lovgivning finder anvendelse, uanset om
det er nævnt i markedsføringslovens bestemmelser,
medfører det ikke materielle ændringer af
retstilstanden, at sætningen i § 10, stk. 5, sidste
punktum, om, at reglerne om uanmodet henvendelse i lov om visse
forbrugeraftaler endvidere gælder ved telefonisk henvendelse
til forbrugerne, udgår.
Til nr. 6
Der er tale om
en korrektion, idet henvisningen i den foreslåede § 18
relaterer sig til den foreslåede § 19.
Til nr. 7
Der er tale om
en sproglig præcisering.
Til nr. 8
Der er tale om
en korrektion, idet afgørelser og andre dokumenter, der
udelukkende er truffet eller udstedt på grundlag af
elektronisk databehandling, kan træffes eller udstedes alene
med angivelse af Forbrugerombudsmanden som afsender.
Til nr. 9
Der er tale om
en korrektion, idet reglerne i kapitel 9 omhandler
retsforfølgning og
håndhævelsesforanstaltninger.
Til nr. 10
Der er tale om
en sproglig præcisering med henblik på en modernisering
af sprogbrugen.
Til nr. 11
Der er tale om
en korrektion, idet den seneste lovbekendtgørelse til
markedsføringsloven er lovbekendtgørelse nr. 1216 af
25. september 2013.
Til nr. 12
Der er tale om
en korrektion, idet der er tale om ophævelse af den
gældende lov, hvorefter der alene henvises til den seneste
lovbekendtgørelse uden ændringer.
Til nr. 13
Der er tale om
en korrektion, idet parallelteksten skal være et bilag til
bemærkningerne til lovforslaget og ikke et bilag til selve
lovforslaget.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech
(DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen
(V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA)
Joachim B. Olsen (LA) nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S) Morten
Bødskov (S) fmd. Rasmus
Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning
Hyllested (EL) René Gade (ALT) Christian Poll (ALT) Ida
Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 40
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Meddelelse om teknisk gennemgang af
lovforslaget tirsdag den 25. oktober 2016 | 3 | Plancher fra den tekniske gennemgang den
25. oktober 2016 | 4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 5 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 6 | Henvendelse af 11/11-16 fra DI, Dansk
Erhverv, Håndværksrådet, KreaKom og Danske
Medier | 7 | Justeret tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 8 | Meddelelse om, at politisk
drøftelse og betænkningsafgivelse finder sted den 26.
januar 2017 | 9 | Ændringsforslag, fra
erhvervsministeren | 10 | Præciserende udtalelse til
betænkningen, fra erhvervsministeren | 11 | Brev fra erhvervsministeren om optagelse
af svar på L 40 - spørgsmål 1 i udvalgets
betænkning | 12 | 1. udkast til betænkning | 13 | Tilbagetrækning af tidligere
anmodninger om hhv. optryk af svar på spm. 1 og
præciserende udtalelse af 12. januar 2017 vedrørende
bemærkningerne til § 10, stk. 3, i udvalgets
betænkning over lovforslaget, fra erhvervsministeren |
|
14 | 2. udkast til betænkning | 15 | Præsentation fra FinansDanmarks og
Forbrugerrådet Tænks foretræde for udvalget den
26/1-17 | 16 | Meddelelse om udskydelse af
betænkningsafgivelse | 17 | Meddelelse om udskydelse af
betænkningsafgivelse | 18 | Henvendelse af 6/3-17 fra Autobranchen
Danmark | 19 | Meddelelse om dato for
betænkningsafgivelse |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 40
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
11/11-16 fra DI, Dansk Erhverv, Håndværksrådet,
KreaKom og Danske Medier, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, præcis hvilke konkrete øgede muligheder
forretningsdrivende får til at fremsende reklamemails til
forbrugere med indførelsen af § 10, stk. 2, i
lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
indførelsen af § 10, stk. 3, ikke vil betyde, at
reklamemails kommer til at tage unødvendig tid fra
medarbejdere, der ikke er relevante modtagere af den
pågældende reklamemail, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, at oversættelsen
»væsentligt forvrider« i § 8 i lovforslaget
ikke stemmer overens med direktivets intention, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om ministeren vil stille
ændringsforslag, der medfører, at forslaget om at
udvide erhvervslivets muligheder for at sende reklamemails til
forbrugerne udgår af lovforslaget, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm., om ministeren vil stille
ændringsforslag, der sikrer, at bestemmelsen om business to
business-reklamer ændres, så det bliver muligt at sende
målrettede reklamemails direkte til den rette person i
virksomheden, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om ministeren vil stille
ændringsforslag, der sikrer, at forbrugerne ikke er
nødt til at sige ja til reklamemails for at få lov at
deltage i en konkurrence på nettet, til erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om ministeren vil stille
ændringsforslag, der bevarer den nuværende regel om, at
forretninger skal skilte med rabatordninger til bestemte
forbrugergrupper, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, om de foreslåede formuleringer, jf. lovforslagets
§§ 4-8, er udtryk for en korrekt oversættelse af
direktivteksten og sikrer en fuldstændig tekst- og
direktivnær implementering, jf. kritikken fra bl.a.
Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet Tænk, fra
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om ministeren vil stille
ændringsforslag, der som efterspurgt af bl.a.
Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet Tænk sikrer en
videreførelse af de formuleringer, som
markedsføringsloven anvender i dag, til erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om ministeren vil give en række
eksempler på, hvad »egne tilsvarende produkter«
kan være ved køb af forskellige produkter og
serviceydelser, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om oversendelse af talepapir fra
samrådet den 10. januar 2017 om L 40 -
samrådsspørgsmål A-F, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvem der vurderer, hvilke reklamer
forbrugere ønsker at få m.v., til erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvilke forventninger til den
fremadrettede markedsføring den forretningsdrivende har
skabt hos forbrugeren, når forbrugeren afgiver sin
e-mailadresse i forbindelse med et køb hos den
forretningsdrivende m.v., til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå | 15 | Spm. om dokumentation, som viser, at
forbrugerne efterspørger bredere fortolkning af egne
tilsvarende produkter m.v., til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå | 16 | Spm., om ændringerne af
markedsføringsloven vil føre til flere klager m.v.,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm., om det vil være foreneligt med
EU-retten, at den gældende bestemmelse i stedet for at blive
ophævet alene bliver moderniseret/lempet, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm., om ministerens vurdering i svaret
på spørgsmål 7 også gør sig
gældende, hvis der ikke indføres et generelt forbud
mod konkurrencer på nettet, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvordan et krav om en forbrugers
accept af modtagelse af markedsføring for at kunne deltage i
en konkurrence på nettet forholder sig til overholdelse af
persondatalovens regler/persondataforordningens regler og reglerne
om gyldigt samtykke m.v., til erhvervsministeren | 20 | Spm., om ministeren vil indhente
Europa-Kommissionens vurdering af, om et ændringsforslag,
hvorefter forbrugeren skal give samtykke til markedsføring
ved deltagelse i konkurrencer på nettet, vil være i
strid med EU-reglerne, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om, hvordan ministeren sikrer, at den
markedsføring, som forbrugeren efter forslaget skal
acceptere for at kunne deltage i konkurrencer på nettet, ikke
kolliderer med andre regelsæt, f.eks. om markedsføring
af farlige produkter, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om, hvad der nærmere ligger i
»egne tilsvarende produkter«, til erhvervsministeren,
og ministeren svar herpå | 23 | Spm. om, hvordan forbrugeren i praksis vil
skulle give sit samtykke til at modtage reklamemails, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm., om ministeren vil være med til
at indføre krav om en vis ensartethed, der sikrer, at
forbrugerne nemt kan gennemgå og forholde sig til tilbuddene
om reklamemails, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm., om der er krav til, hvordan en
erhvervsdrivende må kategorisere sine produkter inden for
forskellige produktkategorier, til erhvervsministeren, og
ministerens svare herpå | 26 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
den foreslåede udvidelse af området for
forretningsdrivende reklamemails til forbrugerne vil favorisere
forretningsdrivende med mange produktkategorier på bekostning
af mindre detailforretninger med få produktkategorier, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om, i hvilke lande man ikke anvender
en bred fortolkning i relation til reklamemails, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om, hvor i loven forbrugeren skal
henholdsvis vælge til (option in) og vælge fra (option
out), til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 29 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre
overensstemmelse med anden relevant lovgivning i relation til
digitaliseret markedsføring, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 30 | Spm. om, hvilke områder der har
været genstand for klagesager, og som med lovforslaget nu
foreslås lovliggjort, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå | 31 | Spm., om ministeren vil følge
udviklingen i antallet og karakteren af klagesager efter den nye
lovs ikrafttræden og holde udvalget orienteret herom -
første gang 1 år efter lovens ikrafttræden, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
|
32 | Spm. om kommentar til præsentationen
fra FinansDanmarks og Forbrugerrådet Tænks
foretræde for udvalget den 26/1-17, til erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå | 33 | Spm., om ministeren vil tilsende udvalget
en oversigt over, henholdsvis hvilke forslag til ændringer
der implementerer EU-regler, og hvilke forslag der ikke relaterer
sig til implementeringen af EU-regler, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 34 | Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand
til udarbejdelse af ændringsforslag om, at de forslag til
ændringer, der ikke er implementering af EU-regler,
udgår af lovforslaget, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå |
|
35 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/3-17 fra Autobranchen Danmark, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 36 | Spm., om ministeren vil tilsende udvalget
sit talepapir fra samrådet den 23/3-17 om L 40
(Markedsføringsloven), jf. L 40 - samrådsspm. G og H,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 37 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
forbrugere, der vil optage et lån hos en ikkefinansiel
virksomhed, klart og tydeligt bliver oplyst om alle de relevante
oplysninger om lånet, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå | 38 | Spm. om, hvordan hjemmesiderne bliver
kontrolleret, så det sikres, at ikkefinansielle
låneudbydere lever op til bestemmelsen om, at forbrugere, der
vil optage et lån hos en ikkefinansiel virksomhed, klart og
tydeligt skal oplyses om alle relevante oplysninger om lånet,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
40
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om med henvisning til
ministerens beslutning om at svække forbrugerbeskyttelsen med
forslaget at udvide området for forretningsdrivendes
reklamemails til forbrugerne at redegøre for, hvilke hensyn
og formål der ligger bag denne beslutning, til
erhvervsministeren | B | Samrådsspm., om ministeren mener, at
det er en rimelig forbrugerbeskyttelse, at kriteriet for, hvilke
reklamer en erhvervsdrivende må sende til forbrugeren, bliver
defineret af den erhvervsdrivende selv, jf. at det er den
erhvervsdrivende selv, der skal fastlægge, hvad der er
»egne tilsvarende produkter«, til
erhvervsministeren | C | Samrådsspm. om, hvilken effekt og
hvilke konsekvenser forslaget om en udvidet adgang for
forretningsdrivende til at sende forbrugeren reklamemails om
produkter, som forbrugeren ikke konkret har anmodet om, har for
henholdsvis erhvervslivets salgsmuligheder og forbrugernes
forbrugsmønster, til erhvervsministeren | D | Samrådsspm. om, hvor grænsen
går i forhold til at beskytte forbrugeren versus hjælpe
erhvervslivet med at afsætte varer, til
erhvervsministeren | E | Samrådsspm. om, hvilken betydning
ministeren vurderer at forslaget om en udvidet adgang for
erhvervsdrivende til at sende reklamemails til forbrugerne vil
få for antallet af klager til Forbrugerombudsmanden, til
erhvervsministeren | F | Samrådsspm. om, hvorfor ministeren
ikke vil skabe en mere fair markedsføringslov, hvor
forbrugeren ikke bliver ført bag lyset, men derimod sikrer
at forbrugeren deltager i konkurrencer på nettet på et
for forbrugeren enkelt og oplyst grundlag, hvor det sikres, at
forbrugeren giver aktivt tilladelse til at modtage reklamemails,
til erhvervsministeren | G | Samrådsspm. om, hvilken konsekvenser
det vil få for forbrugerne, at en forbruger ved overvejelser
om kreditkøb af et produkt i en forretning fremover ikke vil
kunne se i forretningen, hvilke kreditomkostninger der er forbundet
med optagelse af lån gennem den pågældende
låneudbyder, til erhvervsministeren | H | Samrådsspm. om, hvilke
markedsføringsregler for henholdsvis finansielle og
ikkefinansielle kreditudbydere der gælder efter
ophævelse af skiltningsbekendtgørelsen, til
erhvervsministeren | | | | | | | | | | |
|
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål til erhvervsministeren og dennes svar
herpå
Et af udvalgets spørgsmål og ministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra udvalget:
Spørgsmål 37:
Hvordan vil ministeren sikre, at forbrugere,
der vil optage et lån hos en ikke-finansiel virksomhed, klart
og tydeligt bliver oplyst om alle de relevante oplysninger om
lånet, herunder oplysninger om oprettelsesgebyrer, rente,
ÅOP, det samlede beløb, der skal betales, og
løbetiden på lånet, samt at oplysningerne bliver
vist på en fremtrædende måde, så de
både er til at se og læse for forbrugerne.
Svar:
Jeg mener, at det er helt centralt, at der er
gennemsigtighed omkring låneomkostninger, når
forbrugerne vil optage et lån på internettet. Jeg mener
også, at det er afgørende, at forbrugerne klart og
tydeligt får alle de relevante oplysninger, når de vil
optage et lån.
Når en virksomhed markedsfører et
låne- eller kredittilbud med f.eks. en rentesats eller den
månedlige ydelse, skal virksomheden derfor oplyse forbrugerne
om de låneoplysninger, der er behov for med henblik på
at vurdere indholdet af en låneaftale. Det drejer sig om
følgende forhold (jf. § 18 i forslaget til en ny
markedsføringslov):
- Debitorrenten og
de omkostninger, der indgår i de samlede omkostninger ved
lånet.
- Det samlede
kreditbeløb.
- ÅOP
(årlige omkostninger i procent).
- Lånets
løbetid.
- Kontantprisen og
størrelsen af en evt. forudbetaling.
- Ydelsernes
størrelse.
- Det samlede
beløb, som forbrugeren skal betale.
Men én ting er at sikre forbrugerne de
relevante oplysninger. En anden ting er at sikre, at oplysningerne
bliver givet på en måde, så forbrugeren ikke
først skal gennemsøge hjemmesider fra ende til anden
for at finde oplysningerne. For at sikre den nødvendige
gennemsigtighed stiller lovforslaget derfor også krav om, at
oplysningerne skal gives klart, kort og på en
fremtrædende måde ved hjælp af et
repræsentativt eksempel.
Med forslaget til den nye
markedsføringslov sørger vi altså for, at
når man som forbruger f.eks. sidder derhjemme og
undersøger lånemuligheder på internettet,
så skal oplysningerne om ÅOP, månedlig ydelse
osv. være fremtrædende på hjemmesiden og vises
på en måde, så man umiddelbart får
øje på dem. Oplysningerne må heller ikke
være skjult, stå på en uklar måde eller
være blandet sammen med andre oplysninger på
hjemmesiden.
Det repræsentative eksempel sikrer
også gennemsigtighed for forbrugerne, da det skal vise
omkostningerne ud fra den konkrete markedsføring. Det
betyder, at hvis en virksomhed markedsfører en bestemt sofa
på kredit til f.eks. 500 kr. om måneden, så skal
oplysningerne om ÅOP, lånets løbetid osv.
tilpasses dette. Det gør det altså nemt at se, hvad
sofaen kommer til at koste i alt, hvis man finansierer den gennem
møbelbutikken.
Alle disse betingelser betyder samlet set, at
forbrugeren i ro og mag kan læse sig frem til omkostningerne
ved lånetilbud og klart se, hvad lånene faktisk
koster.