Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2016)
Beskæftigelsesministeren (Jørn
Neergaard Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
aktiv socialpolitik og barselsloven (Præciseringer af
Jobreform fase I og konsekvens for arbejdsgivers ret til refusion
ved for sen anmeldelse af graviditetsbetinget sygefravær
m.v.)
(Lovforslag nr. L 4)
Regeringen (Venstre) og Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti indgik den 18.
november 2015 "Aftale om et kontanthjælpssystem, hvor det kan
betale sig at arbejde - Jobreform fase I".
Aftalen indeholder en række
initiativer, som skal være med til at sikre, at det kan
betale sig for modtagere af integrationsydelse,
uddannelseshjælp eller kontanthjælp at tage et arbejde
og stå til rådighed: Et kontanthjælpsloft, en
225-timersregel og ændrede regler for ferie for
kontanthjælpsmodtagere m.fl.
Den lovgivningsmæssige
udmøntning af aftalen blev vedtaget af Folketinget den 17.
marts 2016 med vedtagelsen af lov nr. 296 af 22. marts 2016 om
ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel
boligstøtte, integrationsloven og forskellige andre love
(Kontanthjælpsloft, 225-timersregel, ferie til uddannelses-
og kontanthjælpsmodtagere m.v.).
Dette lovforslag indeholder forslag til
præciseringer af en række bestemmelser i lov om aktiv
socialpolitik, som blev indført med ovenstående
lovforslag, og skal derfor ses i sammenhæng med den vedtagne
ændringslov. Derudover indeholder lovforslaget en række
øvrige forslag til konsekvensrettelser i lov om aktiv
socialpolitik.
Endeligt indeholder lovforslaget et forslag
om at genindføre en hjemmel i barselsloven, så det
igen kan få konsekvens for arbejdsgivers refusionsret, hvis
arbejdsgiver anmelder graviditetsbetinget sygefravær for
sent. Reglen blev utilsigtet ophævet i 2012, da
administrationen af barselsreglerne blev overført fra
kommunerne til Udbetaling Danmark.
Ændringen af barselsloven vil rette
op på den utilsigtede ophævelse af reglen, og
skønnes at medføre mindreudgifter til barselsdagpenge
på ca. 65,0 mio. kr. årligt i forhold til
gældende retstilstand.
Der skønnes ikke at være
økonomiske konsekvenser af betydning forbundet med de
øvrige elementer i lovforslaget.
Forslagene om præcisering af
Jobreform fase I skal træde i kraft den 1. december 2016 og
have virkning fra den 1. oktober 2016, hvor
kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen træder i kraft,
dvs. med tilbagevirkende kraft.
Dog skal lovforslaget om præcisering
af Jobreform fase I først have virkning fra den 1. december
2016 for kontanthjælpsmodtagere under 18 år, der fra
dette tidspunkt vil få beregnet en andel af husstandens
boligstøtte med under deres kontanthjælpsloft. Denne
persongruppe bliver derved stillet økonomisk ringere set i
forhold til de vedtagne regler, der har virkning fra den 1.oktober
2016. Det er baggrunden for, at denne del af lovforslaget ikke skal
have tilbagevirkende kraft. Virkningsbestemmelsen varetager
således hensynet til borgernes retssikkerhed.
Ændringen i barselsloven træder
i kraft den 1. januar 2017 og finder anvendelse for arbejdsgivers
anmeldelse af en lønmodtagers graviditetsbetingede
sygefravær, der påbegyndes den 1. januar 2017 eller
senere.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.