Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 16. november 2016
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 3, og Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 4 og 5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2016 og var til 1. behandling den 11. oktober 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Den 5. oktober 2016 sendte
beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Spørgsmål 2 og 3 og beskæftigelsesministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Såfremt de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag nr. 2, 4 og 5 bliver forkastet, vil
mindretallet stemme imod lovforslaget.
Socialdemokratiet er imod
kontanthjælpsloftet. Med dette lovforslag afbødes
visse af konsekvenserne ved indførelsen af
kontanthjælpsloftet, hvilket Socialdemokratiet er positiv
over for. Men ifølge beskæftigelsesministeren stilles
en gruppe af unge kontanthjælpsmodtagere under 18 år
også ringere, jf. svar på spørgsmål 1.
Socialdemokratiet kan på ingen måde støtte
lovforslag, der forstærker effekten af
kontanthjælpsloftet. Socialdemokratiet har derfor over for
beskæftigelsesministeren foreslået, at lovforslaget
deles op i to dele, hvor Socialdemokratiet kan stemme for de dele
af lovforslaget, der afbøder konsekvenser af
kontanthjælpsloftet.
Enhedslisten mener, det er
afgørende, at tekniske ændringer af lovgivningen ikke
medfører forringelser af vilkårene for
befolkningsgrupper, som i forvejen har det svært
økonomisk. Dette princip bør gælde, uanset hvor
store de berørte grupper er. Det er imidlertid konsekvensen
af det foreslåede § 1, nr. 14, at det kan medføre
en forringet økonomi for unge under 18 år og deres
familie. Det foreslås derfor, at nummeret udgår.
Konsekvensen af ændringsforslaget bliver ganske vist, at den
forbedring, som den foreslåede bestemmelse kunne få for
en anden gruppe, ikke bliver gennemført, men forbedringer
for en udsat gruppe kan ikke begrunde forringelser for en anden
udsat gruppe.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 13, stk. 3, nr.
4, ændres »i integrationsloven« til:
»efter integrationsloven«.
[Rettelse af skrivefejl]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, ALT, RV og SF):
2) Nr.
14 udgår.
[Forringelser for unge under 18
år og deres familier udgår]
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
det under nr. 2 foreslåede § 39, stk. 4, ændres
»sygefraværet« til: »fraværet efter
§ 6, stk. 2«.
[Sproglig tilpasning]
Til § 3
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, ALT, RV og SF):
4) I
stk. 1 udgår »og
3«.
[Konsekvensændring]
5) Stk.
3 udgår.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om rettelse af en skrivefejl,
idet der i den tekst i den gældende § 13, stk. 3, nr. 4,
der foreslås ophævet, står »efter
integrationsloven« og ikke »i
integrationsloven«.
Til nr. 2, 4 og 5
Der er afgørende for Enhedslisten,
at tekniske ændringer af lovgivningen ikke medfører
forringelser af vilkårene for befolkningsgrupper, som i
forvejen har det svært økonomisk. Dette princip
bør gælde, uanset hvor store de berørte grupper
er. Det er imidlertid konsekvensen af den foreslåede §
1, nr. 14, at det kan medføre en forringet økonomi
for unge under 18 år og deres familie. Det foreslås
derfor, at nummeret udgår. Konsekvensen af
ændringsforslaget bliver ganske vist, at den forbedring, som
den foreslåede bestemmelser kunne få for en anden
gruppe, ikke bliver gennemført, men forbedringer for en
udsat gruppe kan ikke begrunde forringelser for en anden udsat
gruppe.
Til nr. 3
Med henblik på at opnå en mere
nøjagtig betegnelse af, hvilket sygefravær der her er
tale om, foreslås det, at ordet
»sygefraværet« udskiftes med
»fraværet efter § 6, stk. 2«.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Karina Due (DF) Hans Andersen (V) Peter Juel
Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni Matthiesen
(V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Danny K. Malkowski (LA)
Rasmus Jarlov (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen
(S) nfmd. Mattias Tesfaye (S)
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL)
Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT)
Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 4
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra beskæftigelsesministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 5 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 4
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om de økonomiske konsekvenser
for forskellige familietyper af hvert enkelt element i
lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om økonomiske konsekvenser for
de berørte grupper, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvorvidt ministeren agter at
stille ændringsforslag om opdeling af lovforslaget i tre
dele, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
ændringsforslag, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Spørgsmål 2 og 3 og
beskæftigelsesministerens svar herpå
Spørgsmålene og ministerens svar herpå er
optrykt efter ønske fra Socialdemokratiet.
Spørgsmål nr. 3:
Ministeren bedes oplyse, hvorvidt ministeren
agter at stille ændringsforslag om opdeling af lovforslaget i
tre dele: 1) Lovforslagets del 2.4: regelændringerne ift.
arbejdsgivers ret til refusion ved for sen anmeldelse af
graviditetsbetinget sygefravær m.v. 2) De af ministeriets
forslag, der kan have negative økonomiske konsekvenser for
berørte borgere 3) De af ministeriets forslag, der har have
positive økonomiske konsekvenser for berørte
borgere.
Svar:
Af mit svar på spørgsmål
nr. 2 til L 4 fremgår det, at det alene er én
persongruppe (kontanthjælpsmodtagere under 18 år) af
særdeles begrænset volumen, der berøres negativt
af forslaget, og som i øvrigt er sammenhængende med en
anden persongruppe (boligstøttemodtagere under 18 år),
som stilles bedre. Jeg har ikke planer om at opdele lovforslaget,
da der er tale om et samlet forslag, der præciserer
retstilstanden, så den svarer til det aftalte på
både kontanthjælps- og barselsområdet. Det
håber jeg, Folketingets partier vil bakke op om.
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren redegøre for
lovforslagets enkeltelementer i tabelform, hvor det oplyses,
hvorvidt enkeltdelene kan have positive og/eller negative
økonomiske konsekvenser for de berørte grupper?
Svar:
Jeg vedlægger hermed skema (bilag 1),
som redegør for de persongrupper, der med
præciseringerne i lovforslaget får en ændret
retsstilling.
Som det fremgår af vedlagte skema, er
der kun en enkelt gruppe, der stilles dårligere. Det er
modtagere af uddannelseshjælp og integrationsydelse under 18
år, hvor der pr. 1. juli 2016 på landsplan var 116
personer, heraf modtog de 70 integrationsydelse. En person stilles
alene ringere i det omfang
uddannelseshjælpen/integrationsydelsen, særlig
støtte og boligstøtte samlet set ligger over den
enkeltes kontanthjælpsloft.
Personer i kontanthjælpssystemet under
18 år har hele tiden været omfattet af
kontanthjælpsloftet. Efter gældende regler skal
boligstøtten fordeles med en forholdsmæssig andel til
hvert husstandsmedlem fyldt 18 år forud for beregningen af
den samlede hjælp, der reduceres under loftet. Derfor
får kontanthjælpsmodtagere under 18 år (og
boligstøttemodtagere under 18 år) efter gældende
regler ikke tildelt en forholdsmæssig andel af
boligstøtten. Det ændres der på med
lovforslaget, så de fremadrettet får tildelt en
forholdsmæssig andel af boligstøtten. Personer under
18 år i kontanthjælpssystemet er sidestillet med voksne
i adgangen til ydelser og med lovforslaget sikrer vi derfor nu, at
de også sidestillet med voksne i relation til
kontanthjælpsloftet.
Bilag 1. Oversigt over persongrupper, der berører af
Lovforslag om præcisering af Jobreform fase I (L4)