Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 24. november 2016
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har
stillet 44 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. oktober
2016 og var til 1. behandling den 25. oktober 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Teknisk gennemgang
Udvalget holdt den 25. oktober 2016 en
teknisk gennemgang af lovforslaget ved erhvervs- og
vækstministeren.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 29. august 2016 dette udkast
til udvalget, jf. ERU alm del - bilag 358 (folketingsåret
2015-16). Den 13. oktober 2016 sendte erhvervs- og
vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget ser
mange gode initiativer i lovforslaget. Det er positivt med
større bøder, flere krav til nøglepersoner
m.m. Der er tale om skridt i den rigtige retning. Det løser
dog ikke det fundamentale problem, at der er pengeinstitutter, der
er så store, at de kan true hele samfundsøkonomien.
Enhedslisten er skeptisk over for de lavere kapitalkrav hos
fondsmæglerselskaber, idet disse øger kundernes risiko
og muligvis også vil øge antallet af finansielle og
spekulative finansprodukter, hvilket der ikke er behov for.
Enhedslisten er imod, at man vil lade Vækstfonden investere i
udenlandske udviklingsselskaber udelukkende ud fra en
»forventning« om, at de vil investere i danske
virksomheder. Dette er for usikkert et grundlag at dele
Vækstfondens penge ud på. Dernæst minimerer det
også muligheden for at sikre, at Vækstfondens midler
bruges på investeringer, der lever op til krav om
miljømæssig og social bæredygtighed.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
1)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1, stk. 15, ændres »§ 125, stk. 1 og
7,« til: »§ 125, stk. 1,«, og »§
355, stk. 2, nr. 9,« ændres til: »§ 355,
stk. 2, nr. 8,«.«
[Konsekvensrettelse]
2)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
77 a, stk. 1, nr. 3, litra c, ændres »§ 77
a, stk. 8« til: »§ 77 h, stk. 3«.«
[Konsekvensrettelse]
3)
Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
77 a, stk. 10, der bliver stk. 7, ændres »stk.
1-7« til: »stk. 1-6«.«
[Konsekvensrettelse]
4) I
den under nr. 27 foreslåede
ændring af § 77 c, stk. 3, 2.
pkt., ændres »lønpolitik og
praksis« til: »lønpolitik og
-praksis«.
[Sproglig korrektion]
5) I
den under nr. 28 foreslåede
affattelse af § 77 c, stk. 4,
ændres i nr. 2
»aflønningspolitik og praksis« til:
»lønpolitik og -praksis«.
[Sproglig korrektion]
6) I
den under nr. 28 foreslåede
affattelse af § 77 c, stk. 4,
ændres i nr. 3
»lønpolitik og praksis« til:
»lønpolitik og -praksis«.
[Sproglig korrektion]
7) I
det under nr. 29 foreslåede 77 c, stk. 5, ændres i 2. pkt. »herunder også i forhold
til investorer samt offentlighedens interesse« til:
»herunder også i forhold til investorer, og
offentlighedens interesse«.
[Sproglig korrektion]
8) I
det under nr. 40 foreslåede § 80, stk. 8, 3. pkt., ændres
»1. pkt.« til: »2. pkt.«
[Korrektion af henvisning]
9) Nr.
69 affattes således:
»69. I §
175 b, stk. 9, der bliver stk. 10, ændres
»omfattet af stk. 1« til: »og gruppen omfattet af
stk. 1 og 2«, to steder indsættes efter
»solvenskapitalkravet for koncernen«: »eller
gruppen«, »stk. 3 og 4« ændres til:
»stk. 4 og 5«, og efter »model for
koncernen« indsættes: »eller
gruppen«.«
[Lovteknisk rettelse]
10) I
den under nr. 83 foreslåede § 312 b indsættes i stk. 2 efter »bestå af«:
»en balance af«.
[Konsekvensrettelse]
11) I
den under nr. 83 foreslåede § 312 b indsættes i stk. 2 som 2. og
3. pkt.:
»Pengeinstitutter, realkreditinstitutter,
fondsmæglerselskaber I og fondsmæglerselskaber, der har
tilladelse til udførelse af ordrer og
skønsmæssig porteføljepleje, jf. bilag 4,
afsnit A, nr. 2 og 4, skal, hvor det er muligt og
hensigtsmæssigt, anvende instrumenter som reguleret i artikel
52 og 63 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til
kreditinstitutter og investeringsselskaber eller andre
instrumenter, der kan konverteres til egentlige
kernekapitalinstrumenter eller nedskrives, og som i passende grad
afspejler virksomhedens kreditværdighed som en virksomhed,
hvis aktivitet formodes at fortsætte. Instrumenterne kan
udstedes i virksomheden eller dennes modervirksomhed, der ejer
virksomheden fuldt ud.«
[Konsekvensrettelse]
12) I
nr. 89 ændres i den indledende
tekst »1. pkt.« til: »2. pkt.«
[Korrektion af henvisning]
13)
Efter nr. 90 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
347, stk. 6, ændres »de i § 354, stk. 6,
nr. 21-32, nævnte myndigheder og organer« til:
»de i § 354, stk. 6, nr. 22-33, nævnte myndigheder
og organer«.«
[Konsekvensrettelse]
14)
Efter nr. 97 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
354, stk. 6, nr. 3, ændres »stk. 14« til:
»stk. 15«.«
[Konsekvensrettelse]
15)
Efter nr. 98 indsættes som nye numre:
»06. I §
354, stk. 6, nr. 6 og 7, der
bliver nr. 7 og 8, ændres »stk. 13 og 14« til:
»stk. 13 og 15«.
07. I
§ 354, stk. 6, nr. 10 og 15, der bliver nr. 11 og 16, ændres
»stk. 14« til: »stk. 15«.«
[Konsekvensrettelse]
16) Nr.
100 affattes således:
»100. I §
354, stk. 6, nr. 18, der bliver nr. 19, ændres
»Erhvervsstyrelsen, Revisortilsynet,
Revisornævnet« til: »Erhvervsstyrelsen,
Revisornævnet«, og »stk. 13 og 14«
ændres til: »stk. 13 og 15«.«
[Konsekvensrettelse]
17)
Efter nr. 100 indsættes som nyt nummer:
»08. I §
354, stk. 6, nr. 25, der bliver nr. 26, ændres
»stk. 14« til: »stk. 15«.«
[Konsekvensrettelse]
18) I
nr. 101 ændres i den indledende
tekst »indsættes efter nr. 40, der bliver nr. 42, som
nyt nummer« til: »indsættes som nr. 42«, og
nummerbetegnelsen »43« ændres til:
»42«.
[Konsekvensrettelse]
19)
Efter nr. 101 indsættes som nyt nummer:
»09. I §
354, stk. 9, ændres »stk. 6, nr. 29« til:
»stk. 6, nr. 30«.«
[Konsekvensrettelse]
20)
Efter nr. 102 indsættes som nye numre:
»010. I §
354, stk. 11, 1. pkt., ændres »stk. 6, nr.
8« til: »stk. 6, nr. 9«.
011. I
§ 354, stk. 11, 3. pkt.,
ændres »stk. 6, nr. 37« til: »stk. 6, nr.
38«, og »stk. 6, nr. 38« ændres til:
»stk. 6, nr. 39«.
012. I
§ 354, stk. 12, ændres
»stk. 6, nr. 30-33« til: »stk. 6, nr.
31-34«.
013. I
§ 354, stk. 13, 1. pkt.,
ændres »stk. 6, nr. 6, 7, 12, 17, 18, 22-24, 30-33 og
39« til: »stk. 6, nr. 7, 8, 13, 18, 19, 23-25, 31-34 og
40«, og i § 354, stk. 13, 2.
pkt., ændres »stk. 6, nr. 18, 24 og 33«
til: »stk. 6, nr. 19, 25 og 34«.«
[Konsekvensrettelse]
21) I
det under nr. 103 foreslåede
§ 354, stk. 14, ændres
»stk. 6, nr. 43« til: »stk. 6, nr. 42«, og
»Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/59/EU af
15. maj 2014 om et regelsæt for genopretning og afvikling af
kreditinstitutter og investeringsselskaber og om ændring af
Rådets direktiv 82/891/EØF og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/24/EF, 2002/47/EF, 2004/25/EF,
2005/56/EF, 2007/36/EF, 2011/35/EU, 2012/30/EU og 2013/36/EU samt
forordning (EU) nr. 1093/2010 og (EU) nr. 648/2012«
ændres til: »Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 om et regelsæt for
genopretning og afvikling af kreditinstitutter og
investeringsselskaber«.
[Konsekvensrettelse]
22)
Efter nr. 103 indsættes som nyt nummer:
»014. I §
354, stk. 14, som bliver stk. 15, ændres »stk.
6, nr. 3, 6, 7, 10, 15, 18 og 25« til: »stk. 6, nr. 3,
7, 8, 11, 16, 19 og 26«.«
[Konsekvensrettelse]
23) I
nr. 110 ændres i den indledende
tekst »§ 361, stk. 1, nr. 9,« til: »§
361, stk. 1, nr. 9, 3. pkt.,«.
[Lovteknisk rettelse]
24) I
den under nr. 111 foreslåede
affattelse af § 363 a ændres
i stk. 1 »§§
363-366« til: »§ 363 og §§
364-366«.
[Lovteknisk rettelse]
25)
Det under nr. 117 foreslåede
§ 373, stk. 11, affattes
således:
»Stk. 11.
Der udmåles en skærpet bøde for
overtrædelser efter stk. 1-7 og 9, der indebærer
1) en risiko for
en finansiel virksomheds fortsatte drift,
2) drift af en
finansiel virksomhed uden lovpligtig tilladelse eller
3) grov eller
gentagen tilsidesættelse af finansielle virksomheders
oplysningspligter i forhold til Finanstilsynet under
skærpende omstændigheder.«
[Lovteknisk rettelse]
Til § 2
26) I
den under nr. 18 foreslåede § 48 a ændres i stk. 6 »§ 2, stk. 1, nr. 25«
til: »§ 2, nr. 26«.
[Konsekventsrettelse]
27) I
den under nr. 18 foreslåede § 48 b ændres i stk. 2 »lønpolitik og
praksis« til: »lønpolitik og -praksis«, og
»stk. 1« ændres til: »§ 48 a, §
48 c, stk. 1, og regler udstedt i medfør af § 48
d«.
[Sproglig korrektion og lovteknisk
rettelse]
28) I
den under nr. 18 foreslåede § 48 b ændres i stk. 3, nr. 2,
»aflønningspolitik og praksis« til:
»lønpolitik og -praksis«.
[Sproglig korrektion]
29) I
den under nr. 18 foreslåede § 48 b ændres i stk. 3, nr. 3, »lønpolitik og
praksis« til: »lønpolitik og
-praksis«.
[Sproglig korrektion]
30) I
den under nr. 18 foreslåede 48 b ændres i stk.
4, 2. pkt., »herunder også i forhold til
medlemmerne samt offentlighedens interesse« til:
»herunder også i forhold til medlemmerne, og
offentlighedens interesse«.
[Sprolig korrektion]
31) I
den under nr. 18 foreslåede § 48 d udgår stk. 2-4, og i stedet
indsættes:
»Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om investeringsforeningers pligt til at
offentliggøre oplysninger om deres aflønning af
bestyrelsen, direktionen og andre ansatte, hvis aktiviteter har
væsentlig indflydelse på en eller flere afdelingers
risikoprofil.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om de forhold, som er nævnt i § 48
a, stk. 1-6, og § 48 c, stk. 1.«
[Lovteknisk rettelse]
32) I
det under nr. 26 foreslåede § 175, stk. 3, nr. 11, ændres
»Oplysninger til investorerne om central
investorinformation« til: »Central
investorinformation«.
[Sproglig rettelse]
33) I
den under nr. 28 foreslåede
ændring af § 190, stk. 1, 2.
pkt., ændres »§ 48 c, stk. 1-4« til:
»§ 48 c«.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 3
34)
Efter nr. 10 indsættes som nye numre:
»01. I §
84 a, stk. 6, nr. 30, udgår »og § 83
b«.
02. I
§ 84 b, stk. 4, ændres
»§ 83, stk. 2 og 3, og § 83 b« til:
»§ 83, stk. 2 og 3«.«
[Konsekvensrettelse]
35)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
88, stk. 1, 4. pkt., udgår »og § 83 b, stk.
2-4,«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 4
36)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
3, stk. 3, ændres »§ 20, stk. 2-7 og
10« til: »§ 20, stk. 2-7 og 9«.«
[Konsekvensrettelse]
37)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»02. I §
20, stk. 9, der bliver stk. 8, ændres to steder
»stk. 2-8« til: »stk. 2-7«.
03. I
§ 20, stk. 11, der bliver stk. 10,
ændres »stk. 1-8« til: »stk.
1-7«.«
[Konsekvensrettelse]
38) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 21, stk. 3, 2.
pkt., ændres »lønpolitik og
praksis« til: »lønpolitik og
-praksis«.
[Sproglig korrektion]
39) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 21, stk. 4,
ændres i nr. 2
»aflønningspolitik og praksis« til:
»lønpolitik og -praksis«.
[Sproglig korrektion]
40) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 21, stk. 4,
ændres i nr. 3
»lønpolitik og praksis« til:
»lønpolitik og -praksis«.
[Sproglig korrektion]
41) I
det under nr. 4 foreslåede § 21, stk. 5, ændres
»herunder også i forhold til kapitalejere og andre
investorer samt offentlighedens interesse« til:
»herunder også i forhold til kapitalejere og andre
investorer, og offentlighedens interesse«.
[Sproglig korrektion]
42)
Efter nr. 10 indsættes som nye numre:
»04. I §
190, stk. 2, ændres »§ 20, stk. 1-9«
til: »§ 20, stk. 1-8«.
05. I
§ 190, stk. 4, ændres
»§ 20, stk. 11 og 12« til: »§ 20, stk.
10 og 11«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 19
43) I
stk. 2 ændres »9, §
15, nr. 1, og § 16, nr. 1,« til: »9«.
[Lovteknisk rettelse]
44) I
stk. 3 ændres »§ 13,
§ 15, nr. 1, og § 16, nr. 1,« til: »og §
13«.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
§ 1, stk. 15, i lov om finansiel
virksomhed henviser bl.a. til § 125, stk. 1 og 7, og §
355, stk. 2, nr. 9, i lov om finansiel virksomhed. Med § 1,
nr. 45, i det fremsatte lovforslag ophæves § 125, stk.
7, og med § 1, nr. 107, i det fremsatte lovforslag
ophæves § 255, stk. 2, nr. 4, hvorved § 355, stk.
2, nr. 9, bliver § 355, stk. 2, nr. 8. Ændringsforslaget
gennemfører de nødvendige konsekvensrettelser i
§ 1, stk. 15, i lov om finansiel virksomhed.
Til nr. 2
Med § 1,
nr. 24, i det fremsatte lovforslag ophæves § 77 a, stk.
7-9, i lov om finansiel virksomhed. Det gældende § 77 a,
stk. 1, nr. 3, litra c, henviser til bekendtgørelser i
medfør af § 77 a, stk. 8.
Finanstilsynet
kan i medfør af det gældende § 77 a, stk. 8,
fastsætte nærmere regler om de i § 77 a, stk. 1-7,
nævnte forhold. En tilsvarende bemyndigelse indsættes
med § 1, nr. 38, i det fremsatte lovforslag i § 77 h,
stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, dog med den modifikation, at
bemyndigelsen tilkommer erhvervs- og vækstministeren og
begrænses til regler om de i § 77 a, stk. 1-6,
nævnte forhold.
Som konsekvens
heraf skal henvisningen i § 77 a, stk. 1, nr. 3, litra c, i
lov om finansiel virksomhed til § 77 a, stk. 8, ændres
til § 77 h, stk. 3. Ændringsforslaget gennemfører
denne korrektion.
Det
bemærkes, at den foreslåede affattelse af § 77 h,
stk. 3, tillige bemyndiger erhvervs- og vækstministeren til
at fastsætte nærmere regler om de forhold, som er
nævnt i § 77 d, stk. 1, som affattet ved § 1, nr.
30, i det fremsatte lovforslag. Denne bemyndigelse er i dag
indeholdt i § 71, stk. 2, som der også henvises til i
det gældende § 77 a, stk. 1, nr. 3, litra c. Det
materielle indhold af henvisningerne i § 77 a, stk. 1, nr. 3,
litra c, til bekendtgørelser er således efter
ændringsforslaget uændret.
Til nr. 3
Med § 1,
nr. 24, i det fremsatte lovforslag ophæves § 77 a, stk.
7-9, i lov om finansiel virksomhed. Henvisningen i § 77 a,
stk. 10, til stk. 1-7 bør rettelig være til stk. 1-6.
Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.
Til nr. 4
Med
ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den
med § 1, nr. 27, i det fremsatte lovforslag foreslåede
tilføjelse til § 77 c, stk. 3, 2. pkt., i lov om
finansiel virksomhed, således at »lønpolitik og
praksis« ændres til: »lønpolitik og
-praksis«. Det er således alene virksomhedens praksis,
for så vidt angår løn, der omfattes af
bestemmelsen.
Til nr. 5
Med
ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den
med § 1, nr. 28, i det fremsatte lovforslag foreslåede
affattelse af § 77 c, stk. 4, nr. 2, i lov om finansiel
virksomhed, således at »aflønningspolitik og
praksis« ændres til: »lønpolitik og
-praksis«. Dette skyldes dels en sproglig ensretning i
lovforslaget, for så vidt angår anvendelsen af ordet
»lønpolitik«, dels at det alene er virksomhedens
praksis, for så vidt angår løn, der er omfattet
af bestemmelsen.
Til nr. 6
Med
ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den
med § 1, nr. 28, i det fremsatte lovforslag foreslåede
affattelse af § 77 c, stk. 4, nr. 3, således at
»lønpolitik og praksis« ændres til:
»lønpolitik og -praksis«. Det er således
alene virksomhedens praksis, for så vidt angår
løn, der omfattes af bestemmelsen.
Til nr. 7
Den
foreslåede ændring er af sproglig karakter. Efter
§ 77 c, stk. 5, 2. pkt., som foreslås indført i
lov om finansiel virksomhed med § 1, nr. 29, i det fremsatte
lovforslag, skal aflønningsudvalget i det forberedende
arbejde varetage virksomhedens langsigtede interesser, herunder
også i forhold til investorer og offentlighedens
interesse.
Da
offentlighedens interesse ikke kan beskrives som en delmængde
af virksomhedens langsigtede interesser, foreslås en sproglig
korrektion af lovteksten.
Til nr. 8
Med § 1, nr. 40, i det fremsatte
lovforslag foreslås der tilføjet et nyt 3. pkt. i
§ 80, stk. 8. Det nye punktum indebærer, at
erklæringen nævnt i bestemmelsens 1. pkt. skal
fremgå af anden tilsvarende dokumentation i de
tilfælde, hvor der ikke føres en revisionsprotokol.
Erklæringen er ikke omfattet af bestemmelsens 1. pkt., men i
stedet af bestemmelsens 2. pkt., og henvisningen til bestemmelsens
1. pkt. er derfor ikke korrekt. Med ændringsforslaget
tilrettes det fremsatte forslag, så der rettelig henvises til
bestemmelsens 2. pkt.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter og tjener alene til at tydeliggøre, hvor
i bestemmelsen der skal ske tilføjelse af
»gruppen«.
Til nr. 10 og 11
Med § 1,
nr. 83, i det fremsatte lovforslag foreslås der
indført en ny § 312 b i lov om finansiel virksomhed.
Det foreslåede § 312 b, stk. 2, indebærer, at en
væsentlig del af den udskudte variable løn til
bestyrelsen og direktionen i et systemisk vigtigt finansielt
institut (SIFI) eller et globalt systemisk vigtigt finansielt
system (G-SIFI) skal bestå af instrumenter såsom
aktier.
Med
ændringsforslag nr. 10 præciseres det, at andelen af
den udskudte variable løn, som skal bestå af
instrumenter i medfør af det foreslåede § 312 b,
stk. 2, skal bestå af en balance af de nævnte
instrumenter. Dette følger af artikel 94, stk. 1, litra l,
punkt i og ii, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2013/36/EU af 26. juni 2013 om adgang til at udøve
virksomhed som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter og
investeringsselskaber, om ændring af direktiv 2002/87/EF og
om ophævelse af direktiv 2006/48/EF og 2006/49/EF (CRD
IV).
Ved vurdering
af, om der foreligger en balance af de nævnte instrumenter,
må der tages hensyn til, hvilke typer af instrumenter det er
muligt at benytte set i forhold til virksomhedens juridiske
struktur og størrelse, samt hvad der afspejler virksomhedens
kreditværdighed. Der må også tages hensyn til, at
det kan være hensigtsmæssigt at benytte flere
forskellige typer af instrumenter for på bedste vis at sikre,
at modtageren har en langsigtet interesse i virksomheden.
Efter
Finanstilsynets praksis kan en balance af instrumenter bestå
af et enkelt finansielt produkt, såfremt der er en passende
begrundelse herfor.
Endvidere
foreslås det i ændringsforslag nr. 11 at tilføje
et nyt 2. pkt., hvoraf det fremgår, at pengeinstitutter,
realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber I og
fondsmæglerselskaber, der har tilladelse til udførelse
af ordrer og skønsmæssig porteføljepleje, jf.
bilag 4, afsnit A, nr. 2 og 4, hvor det er muligt og
hensigtsmæssigt skal benytte instrumenter som reguleret i
artikel 52 og artikel 63 i CRR eller andre instrumenter, der kan
konverteres til egentlige kernekapitalinstrumenter eller
nedskrives, og som i passende grad afspejler virksomhedens
kreditværdighed som en virksomhed, hvis aktivitet formodes at
fortsætte (going concern). Dette følger af artikel 94,
stk. 1, litra l, i CRD IV.
Kommissionen
har med hjemmel i artikel 94, stk. 2, i CRD IV udstedt
nærmere regler om disse typer af instrumenter i Kommissionens
delegerede forordning (EU) nr. 527/2014 af 12. marts 2014 om
supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2013/36/EU, for så vidt angår reguleringsmæssige
tekniske standarder til præcisering af de kategorier af
instrumenter, der i tilstrækkelig grad afspejler et instituts
kreditkvalitet som en going concern, og som egner sig til at blive
anvendt, for så vidt angår variabel løn.
Forordningen
er direkte gældende for pengeinstitutter,
realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber I og
fondsmæglerselskaber, der har tilladelse til udførelse
af ordrer og skønsmæssig porteføljepleje, jf.
bilag 4, afsnit A, nr. 2 og 4, i Danmark.
Et dansk SIFI
og G-SIFI er omfattet af den ovennævnte forordning om de
kategorier af instrumenter, der i tilstrækkelig grad
afspejler et instituts kreditkvalitet som en going concern, og som
egner sig til at blive anvendt, for så vidt angår
variabel løn. Dette betyder, at et SIFI og G-SIFI, hvor det
er muligt og hensigtsmæssigt, skal benytte de instrumenter,
som er angivet i forordningen, ved tildeling af variabel
løn.
Desuden
foreslås det at tilføje et nyt 3. pkt., hvoraf det
fremgår, at instrumenterne kan udstedes i virksomheden eller
dennes modervirksomhed, der ejer virksomheden fuldt ud. Dette giver
institutterne mulighed for at udstede instrumenter i selve
virksomheden eller dennes modervirksomhed.
De beskrevne
tilføjelser svarer til det, der fremgår af det
gældende instrumentkrav for finansielle virksomheder i §
77 a, stk. 1, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed.
Til nr. 12
Med § 1, nr. 89, i det fremsatte
lovforslag indsættes et nyt 2. pkt. i § 344, stk. 11, i
lov om finansiel virksomhed. Det fremsatte lovforslag angiver
imidlertid fejlagtigt, at det foreslåede nye punktum skal
indsættes som 1. pkt. Ændringsforslaget retter denne
fejl.
Til nr. 13
Med § 1, nr. 98, i det fremsatte
lovforslag indsættes et nyt nr. 6 i § 354, stk. 6, i lov
om finansiel virksomhed. Som konsekvens heraf bliver bestemmelsens
eksisterende nr. 6-40 til nr. 7-41. § 347, stk. 6, i lov om
finansiel virksomhed henviser til de myndigheder og organer, som er
nævnt i § 354, stk. 6, nr. 21-32. Henvisningen i §
347, stk. 6, burde rettelig have været tilpasset som
konsekvens af det nye § 354, stk. 6, nr. 6.
Ændringsforslaget retter denne fejl, således at §
347, stk. 6, vil henvise til de myndigheder og organer, som er
nævnt i § 354, stk. 6, nr. 22-33.
Til nr. 14
Med § 1, nr. 103, i det fremsatte
lovforslag foreslås der indført et nyt stk. 14 i
§ 354 i lov om finansiel virksomhed. Som følge heraf
bliver det eksisterende stk. 14 til stk. 15. Med
ændringsforslaget foretages de fornødne
konsekvensændringer som følge heraf i § 354, stk.
6, nr. 3.
Til nr. 15
Med § 1, nr. 103, i det fremsatte
lovforslag foreslås der indført et nyt stk. 14 i
§ 354 i lov om finansiel virksomhed. Som følge heraf
bliver det eksisterende stk. 14 til stk. 15. Med
ændringsforslaget foretages de fornødne
konsekvensændringer som følge heraf i § 354, stk.
6, nr. 6, 7, 10 og 15, der bliver nr. 7, 8, 11 og 16.
Til nr. 16 og 17
Med § 1, nr. 103, i det fremsatte
lovforslag foreslås der indført et nyt stk. 14 i
§ 354 i lov om finansiel virksomhed. Som følge heraf
bliver det eksisterende stk. 14 til stk. 15. Med
ændringsforslaget foretages de fornødne
konsekvensændringer som følge heraf i § 354, stk.
6, nr. 18 og 25, der bliver nr. 19 og 26.
Til nr. 18
Med § 1,
nr. 101, i det fremsatte lovforslag foreslås der
indført et nyt nummer efter § 354, stk. 6, nr. 40, i
lov om finansiel virksomhed. Det er anført i § 1, nr.
101, i det fremsatte lovforslag, at § 354, stk. 6, nr. 40,
bliver nr. 42. Dette er en konsekvens af, at der med § 1, nr.
98, i det fremsatte lovforslag foreslås indført et nyt
§ 354, stk. 6, nr. 6. Men da der alene foreslås
indført ét nyt nummer, bliver nr. 40 i stedet til nr.
41, og med ændringsforslaget foreslås dette tilrettet,
således at det nye nummer, som foreslås indført,
bliver nr. 42.
Med § 1,
nr. 101, i det fremsatte lovforslag foreslås et nyt nummer
indført som nr. 43 i § 354, stk. 6, i lov om finansiel
virksomhed. § 354, stk. 6, indeholder alene 41 numre, og det
nye nummer indført med nr. 101 skulle rettelig have
været nr. 42. Med ændringsforslaget foreslås
dette tilrettet.
Til nr. 19
Med § 1, nr. 98, i det fremsatte
lovforslag indsættes et nyt § 354, stk. 6, nr. 6, i lov
om finansiel virksomhed. Som konsekvens heraf bliver bestemmelsens
eksisterende nr. 6-40 til nr. 7-41. Henvisningen i § 354, stk.
12, til § 354, stk. 6, nr. 30-33, burde rettelig have
været tilpasset som konsekvens af det nye nummer.
Ændringsforslaget retter denne fejl, således at §
354, stk. 12, henviser til § 354, stk. 6, nr. 31-34.
Til nr. 20
Med § 1, nr. 98, i det fremsatte
lovforslag indsættes et nyt § 354, stk. 6, nr. 6, i lov
om finansiel virksomhed. Som konsekvens heraf bliver bestemmelsens
eksisterende nr. 6-40 til nr. 7-41. § 354, stk. 13, 1. pkt., i
lov om finansiel virksomhed henviser til videregivelse af
fortrolige oplysninger efter § 354, stk. 6, nr. 6, 7, 12, 17,
18, 22-24, 30-33 og 39. § 354, stk. 13, 2. pkt., henviser til
videregivelse af oplysninger efter § 354, stk. 6, nr. 18, 24
og 33. Henvisningerne i § 354, stk. 13, burde rettelig have
været tilpasset som konsekvens af det nye § 354, stk. 6,
nr. 6. Ændringsforslaget retter denne fejl, således at
§ 354, stk. 13, 1. pkt., vil henvise til videregivelse af
fortrolige oplysninger efter § 354, stk. 6, nr. 7, 8, 13, 18,
19, 23-25, 31-34 og 40, og således at § 354, stk. 13, 2.
pkt., vil henvise til videregivelse af oplysninger efter §
354, stk. 6, nr. 19, 25 og 34.
Til nr. 21
Med § 1, nr. 103, i det fremsatte
lovforslag indsættes et nyt stk. 14 i § 354 i lov om
finansiel virksomhed. I bestemmelsen henvises til videregivelse af
fortrolige oplysninger til afviklingsmyndigheder i medfør af
§ 354, stk. 6, nr. 43. Henvisningen skulle rettelig have
været til § 354, stk. 6, nr. 42, som foreslås
indført med § 1, nr. 101, i det fremsatte lovforslag.
Med ændringsforslaget tilrettes henvisningen.
Endvidere tilrettes henvisningen til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj
2014 om et regelsæt for genopretning og afvikling af
kreditinstitutter og investeringsselskaber og om ændring af
Rådets direktiv 82/891/EØF og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/24/EF, 2002/47/EF, 2004/25/EF,
2005/56/EF, 2007/36/EF, 2011/35/EU, 2012/30/EU og 2013/36/EU samt
forordning (EU) nr. 1093/2010 og (EU) nr. 648/2012, således
at denne på linje med de resterende dele af det fremsatte
lovforslag og lov om finansiel virksomhed i øvrigt alene
henviser til første del af direktivets titel i stedet for
den fulde titel.
Til nr. 22
Med § 1, nr. 98, i det fremsatte
lovforslag indsættes et nyt § 354, stk. 6, nr. 6, i lov
om finansiel virksomhed. Som konsekvens heraf bliver bestemmelsens
eksisterende nr. 6-40 til nr. 7-41. § 354, stk. 14, der bliver
stk. 15, henviser til videregivelse af fortrolige oplysninger i
medfør af § 354, stk. 6, nr. 3, 6, 7, 10, 15, 18 og 25.
Henvisningen i § 354, stk. 14, der bliver stk. 15, burde
rettelig havde været tilpasset som konsekvens af det nye
§ 354, stk. 6, nr. 6. Ændringsforslaget retter denne
fejl, således at § 354, stk. 14, der bliver stk. 15, vil
henvise til videregivelse af fortrolige oplysninger i medfør
af § 354, stk. 6, nr. 3, 7, 8, 11, 16, 19 og 26.
Til nr. 23
Med ændringsforslaget
præciseres det, at den i § 1, nr. 110, i det fremsatte
lovforslag foreslåede ændring af § 361, stk. 1,
nr. 9, i lov om finansiel virksomhed vedrører bestemmelsens
3. pkt. Det er således § 361, stk. 1, nr. 9, 3. pkt.,
der foreslås ændret med § 1, nr. 110, i det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 24
Med § 1, nr. 111, i det fremsatte
lovforslag nyaffattes § 363 a i lov om finansiel virksomhed. I
§ 363 a, stk. 1, henvises der til den årlige afgift, som
virksomheder med dansk tilladelse skal betale til Finanstilsynet
efter §§ 363-366. § 363 a vedrører den
årlige afgift, som filialer her i landet af udenlandske
virksomheder skal betale. Bestemmelsen skal ikke indgå i
henvisningen, og ændringsforslaget retter dette.
Til nr. 25
Med ændringsforslaget tilføjes
et »eller« efter nr. 2 i opremsningen, hvorved det af
lovtekniske årsager præciseres, at der ikke er tale om
en kumulativ opremsning, men en alternativ opremsning, hvor det er
tilstrækkeligt for at udmåle en skærpet
bøde, at et af de angivne numre er opfyldt.
Til nr. 26
Med § 2,
nr. 2, i det fremsatte lovforslag indføres en definition
på variable løndele i lov om investeringsforeninger
m.v. § 48 a, stk. 6, som indføres i lov om
investeringsforeninger m.v. med § 2, nr. 18, i det fremsatte
lovforslag, henviser til denne definition. Henvisningen er ved en
fejl til § 2, stk. 1, nr. 25, i lov om investeringsforeninger.
Henvisningen skulle rettelig have været til § 2, nr. 26,
og med ændringsforslaget rettes dette.
Til nr. 27
Der
foreslås to korrektioner i § 48 b, stk. 2, i lov om
investeringsforeninger m.v., som foreslås indført med
§ 2, nr. 18, i det fremsatte lovforslag. Der foreslås
for det første en sproglig korrektion, således at
»lønpolitik og praksis« ændres til:
»lønpolitik og -praksis«. Det er således
alene investeringsforeningens praksis, for så vidt
angår løn, der omfattes af bestemmelsen.
Der
foreslås for det andet en korrektion af henvisningen til stk.
1. Det foreslåede § 48 b, stk. 2, fastsætter krav
til sammensætningen af aflønningsudvalgets
kvalifikationer og kompetencer. Bestemmelsen indebærer bl.a.,
at aflønningsudvalget skal være i stand til at
foretage en kvalificeret og uafhængig vurdering af, om
investeringsforeningens aflønning, herunder
lønpolitik og tilhørende forretningsgange, er i
overensstemmelse med aflønningsreglerne. Bestemmelsen
henviser i den sammenhæng til stk. 1, men henvisningen skulle
rettelig have været til aflønningsreglerne i § 48
a, § 48 c, stk. 1, og regler udstedt i medfør af §
48 d, som foreslået med § 2, nr. 18, i det fremsatte
lovforslag.
Ændringsforslaget gennemfører
disse korrektioner.
Til nr. 28
Med
ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den
med § 2, nr. 18, i det fremsatte lovforslag foreslåede
affattelse af § 48 b, stk. 3, nr. 2, således at
»aflønningspolitik og praksis« ændres til:
»lønpolitik og -praksis«. Dette skyldes dels en
sproglig ensretning i lovforslaget, for så vidt angår
anvendelsen af ordet »lønpolitik«, dels at det
alene er investeringsforeningens praksis, for så vidt
angår løn, der omfattes af bestemmelsen.
Til nr. 29
Med
ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den
med § 2, nr. 18, i det fremsatte lovforslag foreslåede
affattelse af § 48 b, stk. 3, således at
»lønpolitik og praksis« ændres til:
»lønpolitik og -praksis«. Det er således
alene investeringsforeningens praksis, for så vidt
angår løn, der omfattes af bestemmelsen.
Til nr. 30
Med
ændringsforslaget foreslås en sproglig ændring af
den med § 2, nr. 18, foreslåede affattelse af § 48
b, stk. 4, 2. pkt., i lov om investeringsforeninger m.v. § 48
b, stk. 4, 2. pkt., indebærer, at aflønningsudvalget i
det forberedende arbejde skal varetage investeringsforeningens
langsigtede interesser, herunder også i forhold til
medlemmerne og offentlighedens interesse. Da offentlighedens
interesse ikke kan beskrives som en delmængde af
investeringsforeningens langsigtede interesser, foreslås en
sproglig korrektion af lovteksten.
Til nr. 31
I forbindelse med opsætning af
lovforslagets § 2, nr. 18, er der sket en fejl, da det
foreslåede § 48 d, stk. 2-4, i den opsatte version ved
en fejl svarer til det foreslåede § 48 c, stk. 2-4.
Det foreslåede § 48 d skulle
rettelig indeholde i alt tre stykker. Stk. 2 skulle rettelig
indeholde en bemyndigelse til erhvervs- og vækstministeren
til fastsættelse af nærmere regler om
investeringsforeningers pligt til at offentliggøre
oplysninger om deres aflønning af bestyrelsen, direktionen
og andre ansatte, hvis aktiviteter har væsentlig indflydelse
på en eller flere afdelingers risikoprofil. Stk. 3 skulle
rettelig indeholde en bemyndigelse til erhvervs- og
vækstministeren til fastsættelse af nærmere
regler om de forhold, som er nævnt i § 48 a, stk. 1-6,
og § 48 c, stk. 1. Med dette ændringsforslag rettes
denne fejl.
Der er alene sket en
opsætningsmæssig fejl i forhold til lovteksten i det
fremsatte lovforslag. Der er således i det fremsatte
lovforslag ikke fejl i forhold til bemærkningerne til det
foreslåede § 48 d, stk. 2 og 3.
Til nr. 32
§ 175, stk. 3, i lov om
investeringsforeninger m.v. angiver en række oplysninger, som
er undtaget fra tavshedspligten i § 175, stk. 1. Med § 2,
nr. 26, i det fremsatte lovforslag tilføjes oplysninger til
investorerne om central investorinformation til opremsningen af
oplysninger omfattet af § 175, stk. 3. Da ordet
»oplysninger« allerede er nævnt i den indledende
tekst til § 175, stk. 3, er det overflødigt i
opremsningen og dermed i § 2, nr. 26. Med
ændringsforslaget tilrettes dette.
Til nr. 33
Der
foreslås en lovteknisk rettelse til den med § 2, nr. 28,
i det fremsatte lovforslag foreslåede tilføjelse til
§ 190, stk. 1, 2. pkt. Da § 48 c i lov om
investeringsforeninger m.v. kun udgøres af fire stykker,
ændres henvisningen fra § 48 c, stk. 1-4, til § 48
c.
Til nr. 34
Med § 3, nr. 10, i det fremsatte
lovforslag ophæves § 83 b i
værdipapirhandelsloven. § 84 a, stk. 6, nr. 30, og
§ 84 b, stk. 4, i værdipapirhandelsloven henviser til
§ 83 b. Med ændringsforslaget udgår denne
henvisning.
Til nr. 35
Med § 3, nr. 10, i det fremsatte
lovforslag ophæves § 83 b i
værdipapirhandelsloven. § 88, stk. 1, 4. pkt., i
værdipapirhandelsloven henviser til § 83 b. Med
ændringsforslaget udgår denne henvisning
Til nr. 36
Med
ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse, som
ved en fejl ikke er foretaget i det fremsatte lovforslag. Da §
4, nr. 1, i det fremsatte lovforslag ophæver § 20, stk.
8, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., skal
henvisningen i § 3, stk. 3, i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v. til § 20, stk. 2-7 og 10, ændres
til § 20, stk. 2-7 og 9. Ændringsforslaget
gennemfører denne korrektion.
Til nr. 37
Med
ændringsforslaget foreslås konsekvensrettelser, som ved
en fejl ikke er foretaget i det fremsatte lovforslag. Da § 4,
nr. 1, i det fremsatte lovforslag ophæver § 20, stk. 8,
i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., skal de
to henvisninger til § 20, stk. 2-8, som er indeholdt i §
20, stk. 9, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde
m.v., der bliver stk. 8, ændres til en henvisning til §
20, stk. 2-7. Herudover skal henvisningen til § 20, stk. 1-8,
i § 20, stk. 11, i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., der bliver stk. 10, ændres, så
der henvises til § 20, stk. 1-7. Ændringsforslaget
gennemfører disse korrektioner.
Til nr. 38
Med ændringsforslaget foreslås
en sproglig korrektion i den under § 4, nr. 2, i det fremsatte
lovforslag foreslåede tilføjelse til § 21, stk.
3, 2. pkt., i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde
m.v., således at »lønpolitik og praksis«
ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Det
er således alene forvalterens praksis, for så vidt
angår løn, der omfattes af bestemmelsen.
Ændringsforslaget gennemfører
denne korrektion.
Til nr. 39
Med
ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den
med § 4, nr. 3, i det fremsatte lovforslag foreslåede
affattelse af § 21, stk. 4, nr. 2, i lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde m.v., således at
»aflønningspolitik og praksis« ændres til:
»lønpolitik og -praksis«. Dette skyldes dels en
sproglig ensretning i lovforslaget, for så vidt angår
anvendelsen af ordet »lønpolitik«, dels at det
alene er forvalterens praksis, for så vidt angår
løn, der omfattes af bestemmelsen.
Ændringsforslaget gennemfører
denne korrektion.
Til nr. 40
Med
ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den
under § 4, nr. 3, i det fremsatte lovforslag foreslåede
affattelse af § 21, stk. 4, nr. 3, i lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde m.v., således at
»lønpolitik og praksis« ændres til:
»lønpolitik og -praksis«. Det er således
alene forvalterens praksis, for så vidt angår
løn, der omfattes af bestemmelsen.
Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.
Til nr. 41
Med
ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
den med § 4, nr. 4, i det fremsatte lovforslag
foreslåede affattelse af § 21, stk. 5, 2. pkt., i lov om
forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. Det
foreslåede § 21, stk. 5, 2. pkt., indebærer, at
aflønningsudvalget i det forberedende arbejde skal varetage
forvalterens langsigtede interesser, herunder også i forhold
til kapitalejere og andre investorer og offentlighedens interesse.
Da offentlighedens interesse ikke kan beskrives som en
delmængde af forvalterens langsigtede interesser,
foreslås en sproglig korrektion af lovteksten.
Til nr. 42
Med
ændringsforslaget foreslås to konsekvensrettelser, som
ved en fejl ikke er foretaget i det fremsatte lovforslag. Da §
4, nr. 1, i det fremsatte lovforslag ophæver § 20, stk.
8, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., skal
henvisningen i § 190, stk. 2, i lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde m.v. ændres fra § 20, stk.
1-9, til § 20, stk. 1-8. Herudover skal henvisningen i §
190, stk. 4, ændres fra § 20, stk. 11 og 12, til §
20, stk. 10 og 11.
Ændringsforslaget gennemfører disse korrektioner.
Til nr. 43 og 44
Det fremgår af § 19, stk. 2 og
3, i det fremsatte lovforslag, at § 15, nr. 1, og § 16,
nr. 1, kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland. § 15, nr. 1, og § 16, nr. 1,
ophæver bestemmelser i en ændringslov, som er vedtaget,
men hvor de pågældende bestemmelser endnu ikke er
trådt i kraft. Da de pågældende bestemmelser
ophæves og dermed udgår af ændringslovene, kan de
ikke sættes i kraft, heller ikke for Færøerne og
Grønland. Ophævelsesbestemmelserne i § 15, nr. 1,
og § 16, nr. 1, skal derfor ikke kunne sættes i kraft
for Færøerne og Grønland. Med
ændringsforslaget foretages denne lovtekniske tilretning af
det fremsatte lovforslag.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech
(DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen
(V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA) nfmd. Joachim B. Olsen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter
Hummelgaard Thomsen (S) Mette Reissmann (S) Morten Bødskov
(S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S)
Thomas Jensen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL)
René Gade (ALT) Christian Poll (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth
Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 39
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Tekniske gennemgange af lovforslaget
tirsdag den 25. oktober 2016 | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Plancher fra den tekniske gennemgang den
25/10-16 | 5 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 8 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 39
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, at en væsentlig del af den
variable løn fremover skal tildeles i instrumenter, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om ministeren vurderer, at
lempeligere kapitalkrav for fondsmæglerselskaber på
nogen måde kan øge risici på de finansielle
markeder, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om, hvorvidt det er korrekt, at man
vil tillade udenlandske selskaber at få del i
Vækstfondens midler alene på baggrund af en forventning
om en efterfølgende investering i danske selskaber, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå |
|