Fremsat den 6. oktober 2016 af sundheds- og ældreministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om apotekervirksomhed
og lov om lægemidler
(Bedre tilgængelighed til
lægemidler ved etablering af apotekernes vagttjeneste og
selvvalg af håndkøbslægemidler)
§ 1
I lov om apotekervirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1040 af 3. september 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 580 af 4. maj 2015 og § 4
i lov nr. 656 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 40 indsættes efter
»apotekers åbningstid«: »og apotekers
vagttjeneste«
2. I
§ 40 udgår »og
etablering af vagttjeneste«
§ 2
I lov om lægemidler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 506 af 20. april 2013, som senest
ændret ved § 1 lov nr. 518 af 26. maj 2014, § 2 i
lov nr. 542 af 29. april 2015, § 36 i lov nr. 426 af 18. maj
2016 og § 38 i lov nr. 620 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 60, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.:
»Lægemiddelstyrelsen kan
fastsætte regler om forhandling af ikkereceptpligtigt medicin
i publikumsrummet både på og uden for apotek, herunder
om hvilke lægemidler der kan være i selvvalg og hvordan
lægemidlerne skal placeres.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 2, træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 3. Regler fastsat i
medfør af § 40 i lov om apotekervirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1040 af 3. september 2014, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af denne lov.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 1
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland
med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indhold | 1. | Indledning | 2. | Apotekernes vagttjeneste | | 2.1 | Gældende ret | | 2.2 | Overvejelser og indhold | 3. | Mulighed for at sælge visse
håndkøbslægemidler i selvvalg | | 3.1 | Gældende ret | | | 3.1.1 | Håndkøbslægemidler | | | 3.1.2 | Lægemiddelstyrelsens praksis for
håndkøbslægemidler | | | 3.1.3 | Salg af lægemidler uden for apotek -
detailvirksomheder og håndkøbsudsalg | | | 3.1.4 | Salg af
håndkøbslægemidler på apotek | | 3.2 | Overvejelser og indhold | | | 3.2.1 | Modernisering af apotekersektoren | | | 3.2.2 | Analyse af mulighederne for selvvalg af
visse håndkøbslægemidler på apotek og i
detailvirksomheder | | | | 3.2.2.1 | Udenlandske erfaringer | | | | 3.2.2.2 | Lægemiddelnævnets
udtalelse | | | | 3.2.2.3 | Fordele og ulemper ved selvvalg | | | 3.2.3 | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser | | | | 3.2.3.1 | HF Lægemidler - ikke
apoteksforbeholdte lægemidler | | | | 3.2.3.2 | HA Lægemidler - apoteksforbeholdte
lægemidler | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgere | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås der etableret
en ny vagttjeneste for apotekerne med henblik på at sikre
borgerne god tilgængelighed til lægemidler og
høj patientsikkerhed. Den nye ordning har til hensigt at
sikre bedre service for borgerne, ligesom den har til formål
at bidrage til at skabe større sammenhæng mellem
apotekernes vagttjeneste og de regionale akut- og
vagtlægefunktioner.
Med lovforslaget ønsker regeringen
også at indføre selvvalg af visse
håndkøbslægemidler. Det tilsigter at
understøtte borgernes tilgængelighed af
lægemidler, således at borgerne selv kan foretage en
vurdering af, hvilket håndkøbslægemiddel de vil
købe, og at der samtidig sikres faglig rådgivning,
hvor det er nødvendigt.
2. Apotekernes
vagttjeneste
2.1 Gældende ret
Regler om apotekers åbningstider og
vagttjeneste er fastsat i bekendtgørelse nr. 453 af 29.
april 2013 om apotekernes åbningstid og vagttjeneste i
medfør af apotekerlovens § 40. I dag varetager apoteker
i 50 byer i landet (70 apotekere) vagttjenesten, som findes i fem
forskellige typer, herunder døgnvagt, vagt i
begrænsede tidsrum samt tilkaldevagt. De apotekere, som
varetager vagttjeneste, ydes et tilskud som betaling for
omkostninger forbundet med varetagelsen af opgaven.
Størrelsen af tilskuddet afhænger af typen af
vagttjeneste. Udgifterne til vagttjeneste beløber sig samlet
set til ca. 51 mio. kr. om året.
Med moderniseringen af apotekersektoren ved
lov nr. 580 af 4. maj 2015, blev der indført en ny
vagttjeneste for apotekerne, jf. apotekerloven § 40, som er
udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1104 af 15. september
2015 om apotekernes åbningstid og vagttjeneste. Den nye
vagttjeneste træder i kraft den 1. januar 2017, jf. § 7
i bekendtgørelse nr. 1104 af 15. september 2015.
Vagtforpligtelsen blev med moderniseringen
fastsat til at skulle varetages af ca. 34 apotekere, der som
minimum har åbent fra kl. 06.00 om morgenen til kl. 24.00
(midnat), og som skal lade lægemidler udbringe til borgere
(uden at borgerne skal betale for udbringningen), når en
læge i den regionale akut- og vagtlægefunktion finder
det nødvendigt. Vagtforpligtelsen kunne varetages af enten
et apotek eller en apoteksfilial, idet det dog er en
forudsætning for, at en apoteksfilial kan varetage
forpligtelsen, at filialen bemandes med en farmaceut i vagttiden.
Udgifterne til vagttjeneste vil beløbe sig til ca. 34 mio.
kr. om året.
Med lov nr. 580 af 4. maj 2015 blev det
yderligere fastsat, at det er Sundhedsstyrelsen (i dag
Lægemiddelstyrelsen), der beslutter, hvilke apotekere der
skal varetage vagttjeneste inden for en regional fordeling af de i
alt ca. 34 vagtapoteker efter indstilling fra regionsrådet.
For at sikre at apotekers vagtforpligtelse løbende modsvarer
indretningen af det regionale sundhedsvæsen, herunder
særligt akut- og vagtlægefunktionen, vil
vagtforpligtelsen tildeles for fem år af gangen.
Ansøgningsprocessen i loven er
skitseret således, jf. Folketingstidende 2014-2015 (1.
samling), A, L 35, som fremsat, side 14 og 24, at
Lægemiddelstyrelsen laver et opslag på styrelsens
hjemmeside, der indkalder ansøgninger om vagttjeneste,
hvorefter ansøgningerne drøftes med
regionsrådene, der indstiller til Lægemiddelstyrelsen,
hvilke apoteker eller apoteksfilialer, som bør varetage
vagttjeneste fra den 1. januar 2017 og fem år frem.
Lægemiddelstyrelsen træffer den endelige
afgørelse herom på baggrund af regionsrådenes
indstillinger.
Lovens § 7, stk. 3, jf.
Folketingstidende 2014-2015 (1. samling), C, L 35, som
fremsat, giver Lægemiddelstyrelsen mulighed for at give
påbud om varetagelse af vagttjeneste, hvis helt særlige
lægemiddelforsyningsmæssige hensyn taler for det mod at
yde apotekeren økonomisk støtte hertil. Denne
bestemmelse blev indsat ved udvalgsbehandlingen,
jf. Folketingstidende 2014-2015 (1. samling), B, L 35, som
fremsat, side 2-3.
2.2 Overvejelser og indhold
Lægemiddelstyrelsen har efter
vedtagelsen af modernisering af apotekersektoren, jf.
Folketingstidende 2014-2015 (1. samling), A, L 35, som fremsat,
indkaldt ansøgninger til varetagelse af vagttjeneste to
gange - i 2015 og senest i april 2016. Der var 10 apotekere, som
ønskede at varetage vagttjeneste, hvilket ikke er holdbart
til at sikre en rimelig forsyning og et stykke fra det forventede
og angivne antal ca. 34, jf. de almindelige bemærkninger i
Folketingstidende 2014-2015 (1. samling), A, L 35, som fremsat.
Sundheds- og Ældreministeriet har
løbende haft kontakt med bl.a. Danmarks Apotekerforening, og
drøftelserne har tydeliggjort, at en af de betydeligste
udfordringer for apotekerne har været at rekruttere
farmaceuter til ordningen. I drøftelserne er der endvidere
tilkendegivet, at det ikke vil være fagligt betænkeligt
at tilrettelægge vagttjenesten med farmakonombemanding
forudsat mulighed for, at der er en telefonisk dialog med en
farmaceut, hvis det er nødvendigt.
På baggrund af ovenstående og med
det formål at sikre god tilgængelighed af
lægemidler til borgerne uden for almindelig åbningstid
og skabe større sammenhæng til det regionale
sundhedsvæsen, så borgerne har let adgang til at
påbegynde den relevante lægemiddelbehandling,
foreslås det med lovforslaget, at sundheds- og
ældreministeren fastsætter nærmere regler for
vagttjenesten, således at denne fremadrettet kan varetages af
omkring 50 apotekere. De nærmere regler vil ved
bekendtgørelse blive fastsat således, at der etableres
fire typer af vagttjeneste, herunder et nationalt
døgnvagtsapotek i København og 3 andre typer af
vagtapoteker liste A, B og C, som gennemgås nedenfor. Det
foreslås med lovforslaget, at sundheds- og
ældreministeren fastsætter nærmere regler ved
bekendtgørelse for vagttjenesten
Liste A vagtapoteker, der har åbent kl.
06.00-24.00 (midnat) alle årets dage. Liste B vagtapoteker
har åbent kl. 08.00-21.00 på alle hverdage, og
lørdage kl. 08.00-09.00 og kl. 18.00-21.00, foruden de
regler der gælder for den ugentlige åbningstid og
søn- og helligdage fra kl. 10.00-15.00. Liste C vagtapoteker
vil have åbent på hverdage kl. 08.00-19.00 alle
hverdage, lørdage kl. 08.00-09.00 og kl. 16.00-18.00,
foruden de regler der gælder for den ugentlige
åbningstid og søn- og helligdage kl. 10.00-13.00.
Der foreslås opretholdt et nationalt
døgnvagtapotek, hvor eksempelvis sundhedspersoner og borgere
kan søge råd og vejledning om lægemidler uden
for de øvrige apotekeres åbningstid, og som også
kan bistå i undtagelsesvise situationer, hvor der måtte
være behov ift. nødlagre m.v.
De nye vagttyper vil bibringe større
ensartethed i den samlede vagttjeneste, idet der hidtil har
været vagtapoteker i 50 byer, varetaget af 70 forskellige
apotekere, og på forskellige vilkår.
Det vil blive fastsat, at der skal være
farmaceutbemanding på liste A-apoteker og til dels på
liste B-apoteker. Fsva. liste B skal der således
ansøges specifikt herom, idet der ydes et yderligere
tilskud, hvis de kan have fuld farmaceutbemanding i vagtperioden.
Derudover kan der være farmakonombemanding på liste B
og C-apoteker. For at sikre fagligheden foreslås det, at
liste A-apoteker skal varetage en bagvagtfunktion i forhold til
liste B-apoteker (dem uden farmaceuter) og liste C-apoteker og yde
rådgivning, når der er behov.
Det foreslås, at det skal være
muligt at udbringe lægemidler til borgere (uden at borgerne
skal betale for udbringningen), når en læge i den
regionale akut- og vagtlægefunktion finder det
nødvendigt. En læges beslutning om vederlagsfri
udbringning af medicin fra et vagtapotek vil navnlig kunne komme
på tale, hvor akut- og vagtlægefunktion ikke ligger
inde med lægemidler til igangsættelse af en behandling,
eller hvor funktionen kun har været i telefonisk kontakt med
borgeren, og hvor borgeren ikke med henvisning til sygdomstilstand
eller betydelig afstand, med rimelighed kan forventes at henvende
sig på et af de ca. 50 vagtapoteker. Det er hensigten at
godtgøre vagtapotekerne med et tilskud for hver udbringning,
som er besluttet af en læge fra en akut- og
vagtlægefunktion.
Den økonomiske ramme for vagttjenesten
forbliver ca. 34. mio. kr. årligt (pristalsreguleres), som
også var forudsætningen i L 35, jf. Folketingstidende
2014-2015 (1. samling), A, L 35, som fremsat.
Den endelige fordeling af vagttjenesten under
liste A, B og C fastsættes af Lægemiddelstyrelsen, og
vil afhænge af antallet af ansøgninger til de enkelte
lister, og den geografiske fordeling af de indkomne
ansøgninger.
Det er hensigten, at det fortsat skal
være gældende, at Lægemiddelstyrelsen kan give en
apoteker påbud om varetagelse af vagttjeneste, jf.
apotekerlovens § 7, stk. 3, hvis helt særlige
lægemiddelforsyningsmæssige hensyn taler for det, mod
at yde apotekeren økonomisk støtte hertil. Et
påbud kan være af indgribende karakter, men
nødvendig for at sikre lægemiddelforsyningen.
Med helt særlige
lægemiddelforsyningsmæssige hensyn menes bl.a. en
geografisk fordeling, således at der ikke er dele af en
region, hvor den geografiske fordeling er uhensigtsmæssig
ift. adgang til at købe lægemidler uden for
apotekernes almindelige åbningstid.
Det er forventningen, at der vil være et
tilstrækkeligt antal apotekere, som ønsker at varetage
vagttjeneste enten på et apotek eller i en apoteksfilial,
idet der nu er mulighed for flere forskellige typer vagtordninger,
idet varetagelse af vagttjeneste honoreres, og idet borgernes
kendskab til apoteket eller filialen øges, når enheden
varetager vagttjenesten. Hvis der ikke er relevante apotekere, der
har ansøgt, vil bestemmelsen i apotekerlovens § 7, stk.
3, om påbud om varetagelse af vagttjeneste blive anvendt.
Det er endvidere hensigten at fastsætte
nærmere regler om, at Lægemiddelstyrelsen beslutter,
hvilke apotekere der skal varetage vagttjeneste inden for en
regional fordeling af de omkring 50 vagtapoteker, efter indstilling
fra regionsrådet. Der stiles således mod at etablere
grundlaget for at skabe sammenhæng mellem indretningen af det
regionale sundhedsvæsen, herunder særligt akut- og
vagtlægefunktionen, og borgernes mulighed for at
imødekomme den ordinerede behandling med lægemidler.
Lægemiddelstyrelsen træffer den endelige
afgørelse herom på baggrund af regionsrådenes
indstillinger.
For at sikre at apotekers vagtforpligtelse
løbende modsvarer indretningen af det regionale
sundhedsvæsen, herunder særligt akut- og
vagtlægefunktionen, er det hensigten at fastsætte, at
varetagelse af vagtforpligtelse tildeles for 5 år ad
gangen.
I tilfælde af en apotekers konkurs,
eller hvis en apoteker opgiver sin bevilling, og også
varetager vagttjeneste, er det hensigten at fastsætte
nærmere regler ved bekendtgørelse, at
Lægemiddelstyrelsen tager vagttjenesten med i det opslag, som
styrelsen vil foretage i forbindelse med opslag af den samlede
bevilling. I den situation vil det være for den resterende
periode af de 5 år som ansøgningsprocessen vil
angå.
Det er hensigten at etablere den nye
vagtordning pr. 1. januar 2018, idet Lægemiddelstyrelsen
efter denne ændringslovs vedtagelse vil lave et opslag
på styrelsens hjemmeside, der indkalder ansøgninger om
vagttjeneste, hvorefter ansøgningerne drøftes med
regionsrådene, der indstiller til Lægemiddelstyrelsen,
hvilke apoteker eller apoteksfilialer, som bør varetage
vagttjeneste fra den 1. januar 2018 og fem år frem. Dermed
vil apotekerne fortsætte den nuværende ordning for
vagttjenesten frem til 1. januar 2018, jf. bekendtgørelse
nr. 453 af 29. april 2013 om apotekernes åbningstid og
vagttjeneste. Bekendtgørelse nr. 1104 af 15. september 2015
om apotekernes åbningstid og vagttjeneste, om den vedtagene
men ikke ikrafttrådte vagtjeneste vil administrativt blive
ophævet.
De økonomiske konsekvenser, der er for
apotekerne ved at videreføre vagttjenesten i 2017,
indgår i de kommende bruttoavanceforhandlinger mellem
Sundheds- og Ældreministeriet og Danmarks
Apotekerforening.
3. Mulighed for at
sælge visse håndkøbslægemidler i
selvvalg
3.1 Gældende ret
I dag skal alle lægemidler opbevares bag
disken hos forhandlerne eller i et aflåst skab, og der er
således ikke mulighed for selvvalg af
håndkøbslægemidler for borgerne. Dette
følger af § 12, stk. 1, nr. 2, i bekendtgørelse
nr. 108 af 9. februar 2011 om forhandling af
håndkøbslægemidler uden for apotek, § 7,
stk. 1, nr. 2, i bekendtgørelse nr. 109 af 9. februar 2011
om forhandling af håndkøbslægemidler fra
håndkøbsudsalg og § 11, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 1241 af 12. december 2005 om forhandling
af visse jern- og vitaminpræparater samt visse
antiparisitære lægemidler uden for apotek.
Baggrunden for de nuværende regler er
aftale af 1. november 2000 om modernisering og liberalisering af
apotekervæsenet (med den daværende regering (S og R),
Socialistisk Folkeparti, Centrumdemokraterne, Det Konservative
Folkeparti og Venstre), hvor det bl.a. blev besluttet at
ophæve apoteksforbeholdet for visse
håndkøbslægemidler og dermed frigive priserne
for disse lægemidler. Liberaliseringen af
håndkøbslægemidler blev gennemført ved af
lov nr. 493 af 7. juni 2001. Det fremgår bl.a. af
bemærkningerne til lovforslaget, jf. Folketingstidende
2000-2001, A, side 5536, at Lægemiddelstyrelsen skal foretage
en konkret vurdering af alle lægemidler, der ikke er
receptpligtige, for at bestemme om det enkelte lægemiddel
sundhedsmæssigt forsvarligt kan sælges uden for
apotekervæsenet. Der skal i denne vurdering lægges
vægt på, om lægemidlet i almindelighed kan
anvendes af forbrugerne uden de rådgivningsmuligheder, der
tilbydes på apoteksenheder med faguddannet personale, og
på den generelle risiko for, at lægemidlet kan
misbruges eller bruges forkert eller uhensigtsmæssigt. Et af
kravene er, at lægemidlerne skal placeres utilgængeligt
for kunderne, og dermed ikke måtte være i selvvalg.
3.1.1 Håndkøbslægemidler
Håndkøbslægemidler er
lægemidler, der ikke er receptpligtige. De er nærmere
reguleret i bekendtgørelse nr. 109 af 9. februar 2011 om
forhandling af håndkøbslægemidler fra
håndkøbsudsalg og bekendtgørelse nr. 108 af 9.
februar 2011 om forhandling af
håndkøbslægemidler uden for apotek. De
veterinære håndkøbslægemidler er reguleret
i bekendtgørelse nr. 1241 af 12. december 2005 om
forhandling af visse jern- og vitaminpræparater samt visse
antiparisitære lægemidler uden for apotek.
Alle håndkøbslægemidler kan
købes på apoteket. Et udvalg af
håndkøbslægemidlerne kan desuden købes i
andre butikker, som Lægemiddelstyrelsen har godkendt til at
forhandle håndkøbslægemidler, samt apotekernes
håndkøbsudsalg.
Personer over 15 år kan købe
håndkøbslægemidler i udleveringsgruppe HF, HX
eller HV, og personer over 18 år, kan også købe
håndkøbslægemidler i udleveringsgruppe HX18,
andre steder end på apoteket. Personer under 15 år kan
således ikke købe
håndkøbslægemidler i nogle af disse
udleveringsgrupper.
Udleveringsgrupper for lægemidler
angiver hvordan et givent lægemiddel kan udleveres. Det er
Lægemiddelstyrelsen der fastsætter lægemidlernes
udleveringsbestemmelse i henhold til bekendtgørelse nr. 1671
af 12. december 2013 om recepter. Egenskaber der påvirker
lægemidlernes udleveringsgruppe er f.eks. sikkerhed,
bivirkninger, euforisk virkning og deraf følgende risiko for
misbrug, samt anvendelse.
Ved udleveringsgruppe HF er der for personer
over 15 år ikke begrænsninger i forhold til hvor mange
pakninger, der kan købes af lægemidlet.
Lægemidlerne i udleveringsgruppe HF kan f.eks. være
visse smertestillede geler og cremer, samt visse midler mod
høfeber og mavesyre.
Ved udleveringsgruppe HX kan personer over 15
år kun købe én pakning af hvert af de
lægemidler, der er optaget i Lægemiddelstyrelsens
register over godkendte lægemidler under udleveringsgruppe
HX.
Er der optaget flere lægemidler med
samme aktive stof under udleveringsgruppe HX, må der dog
højst sælges én pakning pr. kunde pr. dag af
sådanne lægemidler med indhold af det samme aktive
stof.
Lægemidler i udleveringsgruppe
HX-lægemidler kan kun købes i små
pakningsstørrelser uden for apoteket. Lægemidler i
udleveringsgruppe HX kan f.eks. være cremer mod
forkølelsessår.
For udleveringsgruppe HX18 gælder de
samme regler, som ved udleveringsgruppe HX, dog med den
tilføjelse, at personen skal være over 18 år for
at købe smertestillende lægemidler i udleveringsgruppe
HX18. Lægemidler i udleveringsgruppe HX18 kan f.eks.
være svage smertestillende tabletter i små pakninger
indeholdende f.eks. ibuprofen og paracetamol.
Udleveringsgruppe HV er lægemidler til
veterinær brug (til dyr). Lægemidler i
udleveringsgruppe HV kan f.eks. være loppemidler til hunde og
katte.
Ved udleveringsgruppe HA, er lægemidlet
apoteksforbeholdt og kan kun sælges på apoteker.
Lægemidler i udleveringsgruppe HA kan f.eks. være visse
lægemidler mod mavesår (syrepumpehæmmere).
Ved udleveringsgruppe HA18 må
lægemidlet kun sælges på apoteker, og kun til
personer på 18 år og derover. Lægemidler i
udleveringsgruppe HA18 kan f.eks. være visse lægemidler
mod høfeber indeholdende binyrebarkhormon.
3.1.2 Lægemiddelstyrelsens praksis for
håndkøbslægemidler
Lægemiddelstyrelsens praksis for,
hvornår der frigives håndkøbslægemidler,
jf. lov om lægemidler § 60, stk. 2 til salg uden for
apotek, er, at alle nye håndkøbslægemidler, og
lægemidler, der overføres fra receptpligt til
håndkøb, som udgangspunkt er apoteksforbeholdte
(udleveringsbestemmelse HA) i en begrænset periode på 2
år.
Når
håndkøbslægemidlerne har været på
markedet i 2 år, frigiver Lægemiddelstyrelsen dem til
salg uden for apotek (udleveringsbestemmelse HF), medmindre helt
særlige forhold taler imod det. Nye synonymer til
håndkøbslægemidler, der allerede sælges
uden for apotekerne, frigiver Lægemiddelstyrelsen med det
samme.
I praksis foretager
Lægemiddelnævnet, jf. § 96 i lov om
lægemidler, en vurdering to gange årligt af, hvorvidt
nogle af de håndkøbslægemidler, som har
været apoteksforbeholdte i 2 år, og som derfor
står til at blive frigivet til salg uden for apotekerne,
bør forblive apoteksforbeholdte.
På baggrund af
Lægemiddelnævnets anbefaling træffer
Lægemiddelstyrelsen afgørelse om, hvilke
håndkøbslægemidler der skal frigives til salg
uden for apotekerne.
Lægemiddelnævnet og
Lægemiddelstyrelsen lægger i overensstemmelse med lov
om lægemidler § 60, stk. 2, jf. Folketingstidende
2000-2001, A, side 5536, vægt på behov for faglig
vejledning, bivirkninger, interaktioner med andre lægemidler,
risiko for forgiftninger, misbrugsrisiko og
forbrugsmønster.
3.1.3 Salg af lægemidler uden for apotek -
detailvirksomheder og håndkøbsudsalg
Detailvirksomheder er detailforhandlere, der
har opnået Lægemiddelstyrelsens tilladelse til at
sælge lægemidler uden for apotek. Tilladelsen kan
omfatte alle lægemidler i udleveringsgrupperne HF, HX og HX18
eller i udleveringsgruppen HV. Detailvirksomheder er eksempelvis
supermarkeder, materialister, tankstationer, kiosker og
dyrehandlere. Der er ca. 3.800 detailvirksomheder med en
såkaldt § 39 tilladelse (i lov om lægemidler) fra
Lægemiddelstyrelsen.
Håndkøbsudsalg er
detailforhandlere, der har indgået kontrakt med et apotek om,
at apoteket leverer håndkøbslægemidler til
forretningen. Disse skal derfor ikke have en tilladelse til at
håndtere lægemidler fra Lægemiddelstyrelsen. Der
er ca. 500 håndkøbsudsalg i Danmark.
Håndkøbsudsalg må kun sælge
lægemidler i udleveringsgrupperne HF, HX, HX18 og HV.
Herudover må håndkøbsudsalg udlevere forseglede
poser med andre lægemidler, der er ekspederet og pakket
på det apotek, som håndkøbsudsalget har en
aftale med.
Håndkøbsudsalg forekommer oftest
i mindre supermarkeder og kiosker. Apotekerne har pligt til at
føre tilsyn med deres håndkøbsudsalg mindst 2
gange årligt.
Detailforhandlere og
håndkøbsudsalg er bl.a. underlagt følgende
regler:
? Der må ikke sælges lægemidler
til personer under 15 år
? Der må ikke sælges smertestillende
lægemidler i udleveringsgruppe HX18 til personer under 18
år
? Lægemidlerne må ikke stå frit
tilgængeligt, så kunderne selv kan tage dem (selvvalg).
Forhandlere af håndkøbslægemidler
(udleveringsgruppe HF, HX og HX18) skal som minimum forhandle et
basissortiment, der indeholder 9 forskellige produktgrupper.
? For lægemidler i udleveringsgruppe HX og
HX18 må der kun sælges en pakning pr. kunde pr. dag med
samme aktive indholdsstof.
? Der er ikke krav om, at detailvirksomheder og
håndkøbsudsalg har ansat faguddannet personale
(farmaceuter og farmakonomer). Der er derfor ingen forpligtelse til
at yde rådgivning i forbindelse med salget.
? Detailvirksomheder kan sælge
håndkøbslægemidler enten udelukkende via
internettet eller som supplement til det fysiske salgssted.
Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte
de nærmere regler vedrørende indretning og drift for
detailvirksomheder, der har tilladelse til forhandling af
håndkøbslægemidler, jf. lægemiddellovens
§ 39b, stk. 1 og for håndkøbsudsalg, jf.
apotekerlovens § 38.
3.1.4 Salg af håndkøbslægemidler
på apotek
Der er 236 apoteker, 148 filialer og 68
apoteksudsalg pr. 1. april 2016. Alle tre typer af apoteksenheder
kan sælge de samme lægemidler i håndkøb
som detailvirksomheder og håndkøbsudsalg, dvs.
lægemidler i udleveringsgrupperne HF, HX og HX18 og HV.
Herudover kan disse apoteksenheder også sælge
håndkøbslægemidler i udleveringsgruppe HA.
Apoteksenhederne må i lighed med de
øvrige virksomheder ikke sætte lægemidlerne i
selvvalg, jf. Folketingstidende 2000-2001, A, side 5536.
Apoteksenhederne kan udlevere flere pakninger
af lægemidler i udleveringsgruppe HX og HX18. Baggrunden
herfor er, at det er faglært personale, dvs. farmaceuter og
farmakonomer, der udleverer pakningerne, og at de kan informere om
lægemidlerne i forbindelse med udleveringen.
Apoteker kan ligeledes supplere salg af
lægemidler på de fysiske enheder med salg på
internettet.
Der er krav om, at apoteksenheder bemandes med
farmaceuter og farmakonomer, jf. §§ 13-16 i
bekendtgørelse nr. 922 af 26. juni 2015 om apoteker og
sygehusapotekers driftsforhold. Apotekerne har en forpligtelse til
at yde information om lægemidler, herunder om priser på
apoteksforbeholdte håndkøbslægemidler (HA) samt
om lægemiddelanvendelse og opbevaring af
lægemidler.
Forhandler apotekere lægemidler online,
skal de tilbyde information om lægemidlet og i et tidsrum
svarende mindst til apotekets åbningstid, give mulighed for
mundtlig og skriftlig rådgivning. Der er fastsat
nærmere regler herom ved bekendtgørelse nr. 675 af 20.
maj 2015 om apotekers og detailforhandleres onlineforhandling og om
forsendelse af lægemidler.
3.2 Overvejelser og indhold
3.2.1 Modernisering af apotekersektoren
I forbindelse med moderniseringen af
apotekersektoren, jf. lov nr. 580 af 4. maj 2015, blev der sat
fokus på borgernes adgang til lægemidler ved
selvvalg.
I den forbindelse blev det af
Lægemiddelindustriforeningen (LIF) spørgsmål 81,
jf. Folketingstidende 2014-2015 (1. samling), B,
spørgsmål 81, anført, at selvvalg af
håndkøbslægemidler er hensigtsmæssigt,
fordi det imødekommer et behov hos de kunder, der selv
ønsker at kunne orientere sig i udvalget af
håndkøbslægemidler, eksempelvis grundet
ønsket om (en vis) diskretion i forbindelse med
lægemiddelvalget. Samtidig blev det anført, at
selvvalg kan sikre, at forbrugerne kan sammenligne forskellige
produkters anvendelsesområder og priser, og at selvvalg
derigennem skærper priskonkurrencen. Det blev også
anført, at selvvalg fører til en mere effektiv
udnyttelse af apotekernes ressourcer. Endelig blev det
bemærket, at selvvalg på apotek blot kan betragtes som
en udvidelse af den selvvalgsordning, som i dag eksisterer på
internettet ved køb af håndkøbslægemidler
på apotekeres hjemmeside. Det blev desuden anført, at
den nuværende lovgivning, som stiller krav om, at alle
håndkøbslægemidler skal befinde sig bag disken i
apoteket, er unødig formynderisk og ineffektiv.
På baggrund af LIF's henvendelse, jf.
svar på spørgsmål 81, blev det oplyst, at den
daværende sundhedsminister var åben for at se
nærmere på muligheden for, om visse
håndkøbslægemidler kan være i selvvalg,
ikke bare på apoteker, men også i de supermarkeder,
kiosker m.v., som forhandler visse
håndkøbslægemidler. Jeg vil derfor afdække
de faglige og praktiske forhold.
Det fremgik yderligere, at ministeriet, for at
skabe grundlag for beslutningen om
håndkøbslægemidler i selvvalg, ville indhente
erfaringer fra Norge og Sverige samt bede Sundhedsstyrelsen (nu
Lægemiddelstyrelsen), ved brug af
Lægemiddelnævnets brede ekspertise (tidligere
Registreringsnævnet), om at se nærmere på faglige
forhold ved lægemidler i selvvalg, herunder vurdere
sortiment, udsalgssteder og mere praktiske forhold som tomme
pakninger m.v. og indretning af selvvalg på apoteker,
såvel som andre butikker.
På den baggrund igangsatte
Lægemiddelstyrelsen en undersøgelse af mulighederne
for selvvalg af visse håndkøbslægemidler
på apotek og i detailvirksomheder.
3.2.2 Analyse af mulighederne for selvvalg af visse
håndkøbslægemidler på apotek og i
detailvirksomheder
Lægemiddelstyrelsen har udarbejdet
rapporten »Håndkøbslægemidler i
selvvalg« med inddragelse af relevante interessenter (Dansk
Erhverv, Lægemiddelindustriforeningen, Danmarks
Apotekerforening, Farmakonomforeningen, Pharmadanmark, Danske
Patienter og Forbrugerrådet) og udenlandske erfaringer.
3.2.2.1 Udenlandske erfaringer
Lægemiddelstyrelsen har som en del af
analysen set nærmere på erfaringerne i Norge, Sverige
med selvvalg af lægemidler. Der er i både Norge og
Sverige mulighed for at forhandle visse lægemidler i
selvvalg.
I Norge er selvvalg muligt både på
apotek, hvor det har været muligt i 30 år, og uden for
apotek. Der er ikke nærmere kriterier for, hvilke
håndkøbslægemidler der kan stå i selvvalg
på apotek, og hvilke der ikke må stå i selvvalg.
Det er de norske sundhedsmyndigheder, der afgør, hvilke
lægemidler der må sælges uden for et apotek. Der
er et krav om, at kunden skal have adgang til nødvendig
information og personlig vejledning på apotek, samt at
apotekets personale til enhver tid kan overvåge de
lægemidler, der er i selvvalg og som kan misbruges, eller som
af andre grunde kræver et særligt opsyn. Derudover
må personalet på salgsstederne ikke rådgive om
lægemidlerne. I dag er der over 6000 salgssteder
(detailvirksomheder), der forhandler lægemidler.
I Sverige er selvvalg også muligt
både på apotek og uden for apotek. Apoteket kan placere
håndkøbslægemidler i selvvalg i det omfang, at
det sker under forhold, som sikrer borgerens sikkerhed. Ved dette
forstås, at receptfrie lægemidler for hvilke der er et
behov for rådgivning og information, alene må placeres
i selvvalg, hvis der på apoteket er personale til stede i
publikumsrummet. I detailforretninger skal der kontinuerligt holdes
opsyn af personalet fra skranken, og
håndkøbslægemidlerne skal være tydeligt
adskilt fra andre produkter i butikken, samt at det i salgslokalet
tydeligt skal fremgå, at der er tale om lægemidler.
Derudover må personalet i detailforretningerne ikke
rådgive om lægemidler, men skal kunne oplyse, hvor
kunderne kan få rådgivning om lægemidlerne.
3.2.2.2 Lægemiddelnævnets
udtalelse
Lægemiddelstyrelsen forelagde i
forbindelse med udarbejdelsen af rapporten om
»Håndkøbslægemidler i selvvalg«
spørgsmålet om selvvalg på apoteker og i
detailhandlen for Lægemiddelnævnet i februar 2016.
Lægemiddelnævnet udtalte bl.a.
følgende: Overordnet set satte nævnet
spørgsmålstegn ved, om patienter eller forbrugere
havde givet udtryk for et behov for selvvalg. Nævnet fandt,
at apoteksforbeholdte lægemidler ud fra et lægefagligt
synspunkt ikke kan komme i betragtning til selvvalg, da det er
vurderet, at der skal kunne gives faglig vejledning fra apotekets
side i forbindelse med salget af disse lægemidler.
Nævnet lagde vægt på, at der ved obligatorisk
betjening (når lægemidlerne ikke er i selvvalg) sikres
mulighed for den rådgivning, som kan være relevant for
de pågældende lægemidler.
I den forbindelse spurgte nævnet til
hvilken rådgivning, der gives ved online handel med
apoteksforbeholdte lægemidler. Det er efterfølgende
oplyst over for nævnet, at apotekerne skal tilbyde
information også ved online salg. Dette kan f.eks.
foregå via chat-funktion, e-mail eller ved ønske om en
telefonisk opringning. Det er dog fortsat nævnets opfattelse,
at der er en diskrepans mellem salg online og i en fysisk butik, da
køberen jo frit kan fra
3.2.2.3 Fordele og ulemper ved selvvalg
I Lægemiddelstyrelsens rapport om
»Håndkøbslægemidler i selvvalg« har
Lægemiddelstyrelsen oplistet en række fordele og
ulemper ved selvvalg.
Såfremt
håndkøbslægemidlerne kommer ud i
publikumsrummet, vil det give øget synlighed og styrke
opfattelsen af tilgængelighed. Dette ses bl.a. ved at nogle
supermarkeder i små aflåste bokse allerede i dag
synliggør muligheden for at købe
håndkøbslægemidler.
Selvvalg kan være med til at øge
priskonkurrencen, da selvvalg sikrer, at forbrugerne kan
sammenligne forskellige produkters anvendelsesområder og
priser. Det kan i dag i nogle tilfælde være vanskeligt
at få overblik over priser på
håndkøbslægemidler, når de står bag
skranken. Selvvalg kan også føre til en bedre
udnyttelse af apotekernes og detailhandlens ressourcer, hvis kunden
selv finder produktet, og personalet dermed ikke skal bruge tid
på at åbne et aflåst skab, eller tage produktet
fra hylden.
I Lægemiddelstyrelsens dialog med
interessenter er der blandt visse interessenter givet udtryk for,
at der hverken blandt forbrugere eller patienter er et
særligt behov for selvvalg af
håndkøbslægemidler.
Selvvalg kan evt. bidrage til en
forøget risiko for, at
håndkøbslægemidlerne opfattes som almindelige
forbrugsvarer og give anledning til øget impulskøb og
mersalg af mærkevarelægemidlerne kendt fra reklamerne.
Erfaringerne fra Norge viser dog, at salget af receptfrie
lægemidler i definerede døgndoser (DDD) gik ned med
3,6 % i 2014. Interessenter har derudover over for
Lægemiddelstyrelsen påpeget, at lægemidler hvor
der en risiko for forgiftninger eller misbrug, bør undtages
fra selvvalg.
Risikoen for tyveri synes ikke at være
et særligt problem i hverken Sverige eller Norge. Nogle
interessenter har peget på, at forretningerne selv bør
vurdere, om de vil benytte sig af særlige foranstaltninger
for at forebygge tyveri, f.eks. ved at have tomme pakninger i
selvvalg, hvor personalet således ved køb udleverer en
pakning med lægemidler.
Der er blandt visse interessenter udtrykt
bekymring for, at selvvalg vil medføre mindre sundhedsfaglig
rådgivning, og dermed øge risikoen for valg af
forkerte lægemidler og forkert anvendelse, således at
det i sidste ende går ud over patientsikkerheden. Det blev
dog også påpeget af interessenter, at der allerede i
dag er taget stilling til, hvilke lægemidler der
sundhedsmæssigt forsvarligt kan sælges i detailhandlen
i forbindelse med valg af udleveringsgruppe. Det blev
foreslået, at Lægemiddelstyrelsen skal gennemgå
sortimentet af håndkøbslægemidler for at
vurdere, hvilke der kan være i selvvalg, og at
lægemiddelinformationen skal være forståelig.
3.2.3 Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser
Med henblik på at understøtte
borgernes muligheder for at tage stilling til valg af
lægemidler, herunder også tage stilling til prisen, og
på baggrund af Lægemiddelstyrelsens rapport om
»Håndkøbslægemidler i selvvalg«
foreslår regeringen at indføre selvvalg for visse
håndkøbslægemidler på apotek og i
detailvirksomheder.
Der foreslås en ordning, hvor visse
håndkøbslægemidler kan forhandles i butikkens
arealer og således ikke alene bag disken.
Det foreslås med lovforslaget, at
sundheds- og ældreministeren fastsætter nærmere
regler ved bekendtgørelse for selvvalg for
håndkøbslægemidler.
Det vurderes, at man herved kan etablere en
ordning, hvor patienterne får mulighed for at tage bedre
stilling til hvilke produkter de ønsker at købe,
samtidig med at ordningen er let at administrere og ikke
påfører apoteker og detailvirksomheder unødige
byrder. Hertil kommer, at patientsikkerheden sikres ved, at det
nøje overvejes, hvilke produkter der kan være i
selvvalg, ligesom patientsikkerheden også iagttages ved, at
forbrugerne kan få faglig rådgivning, hvor det er
nødvendigt.
For at mindske risikoen for tyveri, og at
børn umiddelbart kan tilgå lægemidlerne i
selvvalg, foreslås det, at apotekerne og detailhandlen skal
placere lægemidlerne, således at personalet altid kan
have opsyn med lægemidlerne, og at lægemidlerne
placeres over gribehøjde for små børn.
Alternativt kan apotekerne og detailhandlen udstille tomme
pakninger eller produktkort i selvvalg, som efterfølgende
byttes til en rigtig lægemiddelpakning i forbindelse med
betalingen. Det vil være den enkelte apoteker og de enkelte
butikker/forretninger i detailhandlen, der beslutter den
nærmere indretning med udgangspunkt i ovenstående,
således at butikkens salg af lægemidler indrettes
på en hensigtsmæssig og forsvarlig måde.
Det foreslås også, at personalet i
detailhandlen ikke rådgiver nærmere om
lægemidlerne.
I forhold til selvvalg og hvilke
lægemidler der skal være i selvvalg, foreslår
Sundheds- og Ældreministeriet to selvvalgsordninger. Der er
taget udgangspunkt i en skelnen mellem
håndkøbslægemidler, der i udgangspunktet kan
udleveres uden rådgivning (HF lægemidler) i
detailhandlen og på apotek, og apoteksforbeholdte
håndkøbslægemidler, hvor
Lægemiddelnævnet har vurderet, at apoteket i en
salgssituation bør rådgive om lægemidlet (HA
lægemidler).
3.2.3.1 HF Lægemidler - ikke apoteksforbeholdte
lægemidler
Sundheds- og Ældreministeriet er enig i
Lægemiddelnævnets vurdering af, at en selvvalgsordning
på apotek og i detailhandlen kan være mulig for
lægemidler godkendt til frihandel, idet forbrugeren allerede
i dag kan fravælge rådgivning ved at købe dem i
detailhandlen.
Når Lægemiddelnævnet
vurderer, hvilke lægemidler der kan sælges uden for
apotekervæsenet, indgår en vurdering af, hvorvidt det
enkelte lægemiddel kan misbruges eller bruges forkert eller
uhensigtsmæssigt. Forhold som pakningsstørrelse,
lægemiddelform og styrke indgår ligeledes samt
muligheden for at begrænse antallet af udleverede pakninger
pr. kunde. HF lægemidlerne er i forbindelse med frigivelse
til salg i detailhandlen blevet lægefagligt vurderet til, at
brugerne kan købe så mange pakninger af
lægemidlet, som man ønsker, samt at det kan udleveres
til brugeren uden faglig rådgivning.
Det foreslås, at
Lægemiddelnævnet, inden en selvvalgsordning med HF
lægemidler iværksættes, vurderer, hvilke
lægemidler der eventuelt skal undtages ordningen. Det
foreslås videre, at Lægemiddelstyrelsen løbende
på baggrund af bl.a. indberetninger om bivirkninger
monitorerer udviklingen, og at styrelsen, såfremt der f.eks.
opstår bivirkninger som følge af misbrugsproblemer
eller andre sikkerhedsproblemer kan beslutte, at et
lægemiddel ikke længere skal være i selvvalg.
Lægemiddelstyrelsen kan inddrage Lægemiddelnævnet
i vurderingen, hvis styrelsen finder det nødvendigt.
Denne selvvalgsordning vil ikke omfatte HX og
HX18 lægemidler, hvor der er begrænsninger på,
hvor mange pakninger der må udleveres pr. kunde pr. dag.
3.2.3.2 HA Lægemidler - apoteksforbeholdte
lægemidler
Sundheds- og Ældreministeriet er enig
med Lægemiddelnævnets vurdering af, at der ved
apoteksforbeholdte lægemidler skal kunne gives faglig
vejledning fra apotekets side.
Sundheds- og Ældreministeriet vil
foreslå en model med selvvalg for apoteksforbeholdte
lægemidler, hvor der er et krav om, at
håndkøbslægemidlerne i selvvalg skal placeres
således, at de er under opsyn af apotekets personale. Der er
således tale om en mere fleksibel model end det af
nævnet foreslåede. Der vil være mulighed for
rådgivning på apotek fordi ekspeditionen af de
apoteksforbeholdte håndkøbslægemidler skal
foretages af faguddannet personale (farmaceuter/farmakonomer). Det
vurderes, at patientsikkerhedsmæssige aspekter og god
vejledning til borgeren kan iagttages og sikres på denne
vis.
Det foreslås, at
Lægemiddelnævnet, inden en selvvalgsordning med HA
lægemidler iværksættes, vurderer, hvilke
lægemidler der eventuelt skal undtages ordningen. Det
foreslås videre, at Lægemiddelstyrelsen løbende
på baggrund af bl.a. indberetninger om bivirkninger
monitorerer udviklingen, og at styrelsen, såfremt der f.eks.
opstår bivirkninger som følge af misbrugsproblemer
eller andre sikkerhedsproblemer, kan beslutte, at et
lægemiddel ikke længere skal være i selvvalg.
Lægemiddelstyrelsen kan inddrage Lægemiddelnævnet
i vurderingen, hvis styrelsen finder det nødvendigt.
Det foreslås desuden, at apotekerne som
udgangspunkt ikke skal have mulighed for selvvalg med
apoteksforbeholdte lægemidler i udleveringsgrupperne HX og
HX18, det er f.eks. cremer mod forkølelsessår og svage
smertestillende tabletter i små pakninger. Men
Lægemiddelstyrelsen vil følge udviklingen på
området løbende, og hvis Lægemiddelstyrelsen
efter inddragelse af Lægemiddelnævnet finder det
fagligt forsvarligt, kan selvvalgsordningen på sigt
også omfatte HX og HX18 lægemidler.
Det er vigtigt, at forbrugerne kan få
information om lægemidler både ved selvvalg af
ikke-apoteksforbeholdte og apoteksforbeholdte lægemidler. Der
er i dag forskellige platforme, hvor forbrugerne kan hente
information. På Lægemiddelstyrelsens hjemmeside kan
forbrugerne finde informationer om lægemidler, herunder alle
lægemidlers indlægssedler. Indlægssedlen
indeholder information om bl.a. indikation (hvad lægemidlet
skal bruges til), dosering, anvendelsesmåde og
forsigtighedsregler. Lægemiddelstyrelsen har derudover
udarbejdet en app »Medicintjek«, hvor forbrugerne kan
scanne stregkoden på lægemiddelpakningen for at
få informationer om det pågældende
lægemiddel.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Den foreslåede apotekervagtordning vil
indebære mindre administrative konsekvenser for
Lægemiddelstyrelsen og for regionerne i forbindelse med
tilrettelæggelse af vagtordningen.
Den foreslåede ordning om selvvalg har
begrænsede økonomiske og administrative konsekvenser
for Lægemiddelstyrelsen, idet Lægemiddelstyrelsen
vurderer, at de økonomiske og administrative konsekvenser
beløber sig til 0,2 årsværk (hovedsageligt ift.
ekstra inspektionstid i detailbutikker). Derudover vil der
være udgifter forbundet med mindre tilretninger af
Lægemiddelstyrelsens IT-fagsystem KAT (Kataloget af
Totaloplysninger).
Derudover har lovforslaget har ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Forslaget om apotekernes vagttjeneste vurderes
ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Der er i dag knyttet visse dokumentationskrav for
apotekerne, der varetager vagtordningen. De dokumentationskrav, der
vil være ved en ansøgningsproces for apotekerne ved
dette lovforslag, vil ikke væsentligt adskille sig
omfangsmæssigt fra de dokumentationskrav som de
nuværende vagtapotekere i dag skal opfylde.
Lægemiddelstyrelsen har oplyst, at tidsforbruget på
ansøgning og dokumentation er 1-3 timer.
Forslaget om lægemidler solgt i selvvalg
har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet, da det er frivilligt, hvorvidt apotekerne og
detailhandlen ønsker at benytte ordningen.
Den økonomiske ramme for vagttjenesten
forbliver ca. 34 mio. kr. årligt (pristalsreguleres), som
også var forudsætningen i Folketingstidende 2014-2015
(1. samling), A, L 35, som fremsat De økonomiske
konsekvenser indgår i den samlede bruttoavanceramme.
6. Administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget har inden administrative
konsekvenser for borgere.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 4. juli 2016 til den 17. august 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Optikerforening, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Tandplejerforening, Danske Bandagister,
Danske Fysioterapeuter, De Offentlige Tandlæger,
Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, FOA, Foreningen af
Kliniske Diætister, Foreningen af Radiografer i Danmark,
Foreningen af Speciallæger, Industriforeningen for generiske
lægemidler, Jordemoderforeningen, Landsforeningen af Kliniske
Tandteknikere, Landsforeningen af Statsaut. Fodterapeuter,
Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen,
Parallelimportørforeningen af lægemidler,
Pharmadanmark, Praktiserende Lægers Organisation,
Praktiserende Tandlægers Organisation,
Socialpædagogernes Landsforbund, Sygehusapotekerne i Danmark
og Amgros, Tandlægeforeningen, Alzheimerforeningen, Dansk
Handicapforbund, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter,
Danske Ældreråd, Det Centrale Handicapråd,
Diabetesforeningen, Forbrugerrådet, Gigtforeningen,
Hjernesagen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse,
Patientforeningen, Patientforeningen i Danmark, Patient
Foreningernes Samvirke, Scleroseforeningen, ÆldreForum,
Ældremobiliseringen, Ældre Sagen, Brancheforeningen af
Farmaceutiske Industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for
Private Hospitaler og Klinikker, Dansk Farmaceutiske Selskab, Dansk
Erhverv, Dansk Farmaceutisk Industri, Dansk Industri, Dansk Selskab
for Patientsikkerhed, Pharmakon, Danske Regioner, KL, Region
Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region
Midtjylland, Region Nordjylland, Grønlands Hjemmestyre,
Færøernes Landsstyre.
10. Sammenfattende skema | | Positive
konsekvenser/mindreudgifter | Negative
konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner. | Den foreslåede ordning om selvvalg
har begrænsede økonomiske konsekvenser for
Lægemiddelstyrelsen, idet Lægemiddelstyrelsen vurderer,
at de økonomiske og administrative konsekvenser
beløber sig til 0,2 årsværk Derudover vil der
være udgifter forbundet med mindre tilretninger af
Lægemiddelstyrelsens IT-fagsystem KAT (Kataloget af
Totaloplysninger). | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner. | Den foreslåede ordning om selvvalg
har administrative konsekvenser for Lægemiddelstyrelsen, idet
Lægemiddelstyrelsen vurderer, at inspektionstid i
detailbutikkerne vil være en smule længere. Den
foreslåede apotekervagtordning vil indebære mindre
administrative konsekvenser for Lægemiddelstyrelsen og for
regionerne i forbindelse med tilrettelæggelse af
vagtordningen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. | Forslaget om lægemidler solgt i
selvvalg har ingen økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet. | Ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen miljømæssige
konsekvenser. | Ingen miljømæssige
konsekvenser. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen administrative konsekvenser for
borgerne. | Ingen administrative konsekvenser for
borgerne. | Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Regler om apotekers åbningstider og
vagttjeneste er fastsat i bekendtgørelse nr. 453 af 29.
april 2013 om apotekernes åbningstid og vagttjeneste i
medfør af apotekerlovens § 40. I dag varetager apoteker
i 50 byer i landet (70 apotekere) vagttjenesten, som findes i fem
forskellige typer, herunder døgnvagt, vagt i
begrænsede tidsrum samt tilkaldevagt. De apotekere, som
varetager vagttjeneste, ydes et tilskud som betaling for
omkostninger forbundet med varetagelsen af opgaven.
Størrelsen af tilskuddet afhænger af typen af
vagttjeneste. Udgifterne til vagttjeneste beløber sig samlet
set til ca. 51 mio. kr. om året.
Med moderniseringen af apotekersektoren ved
lov nr. 580 af 4. maj 2015, blev der indført en ny
vagttjeneste for apotekerne, jf. apotekerloven § 40, som er
udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1104 af 15. september
2015 om apotekernes åbningstid og vagttjeneste. Den nye
vagttjeneste træder i kraft den 1. januar 2017, jf. § 7
i bekendtgørelse 1104/2015.
Som det fremgår under afsnit 2.2. i de
almindelige bemærkninger, er det hensigten at etablere
fundamentet for etablering af en ny vagttjeneste for apotekere. Den
nye ordning har til formål at sikre bedre service for
borgerne, ligesom den har til formål at bidrage til at skabe
større sammenhæng mellem apotekernes vagttjeneste og
de regionale akut og vagtlægefunktioner.
Det foreslås med lovforslaget, at
sundheds- og ældreministeren fastsætter nærmere
regler ved bekendtgørelse for vagttjenesten. Det er
hensigten at vagttjenesten fremadrettet kan varetages af omkring 50
apotekere. De nærmere regler vil blive fastsat således,
at der etableres fire typer af vagttjeneste, herunder et nationalt
døgnvagtsapotek i København og 3 andre typer af
vagtapoteker.
Regionerne udleverer i tidsrummet fra kl.
24.00 (midnat)-06.00 vederlagsfri medicin til patienter i akut- og
vagtlægefunktionerne, såfremt det er nødvendigt.
Det foreslås, at der foruden dette etableres et nationalt
døgnvagtapotek i København. Baggrunden for dette er,
at et nationalt døgnvagtapotek kan rådgive borgere,
sundhedspersoner uden for de øvrige apotekers
åbningstid, og som kan bistå i undtagelsesvise
situationer f.eks. med epidemier, hvor der kan være behov for
nødlagre m.v. Der vurderes kun behov for et nationalt
døgnvagtsapotek for at varetage denne opgave.
Liste A vagtapoteker, der har åbent kl.
06.00-00.00 alle årets dage. Liste B vagtapoteker har
åbent kl. 08.00-21.00 på alle hverdage, og
lørdage kl. 08.00-09.00 og kl. 18.00-21.00, foruden de
regler der gælder for den ugentlige åbningstid og
søn- og helligdage fra kl. 10.00-15.00. Liste C vagtapoteker
vil have åbent på hverdage kl. 08.00-19.00 alle
hverdage, lørdage kl. 08.00-09.00 og kl. 16.00-18.00,
foruden de regler der gælder for den ugentlige
åbningstid og søn- og helligdage kl. 10.00-13.00.
Åbningstiderne indenfor de enkelte lister kan justeres
administrativt, hvis der er uhensigtsmæssigheder i de
skitseret åbningstider, eller hvis borgernes behov uden for
almindelig åbningstid ændre sig, dog således at
den samlede vagtåbningstid inden for de enkelte lister
forbliver den samme.
Sundheds- og Ældreministeriet
foreslår at det ved bekendtgørelse fastsættes,
at der skal være en række nærmere kriterier for
at søge henholdsvis liste A, B og C vagtapoteker. Det er op
til den enkelte apoteker om apoteket vil søge om at varetage
vagttjenesten.
Liste A kan søges af apotekere i
byområder med over 50.000 indbyggere, ved liste B er det
hovedreglen, at det kan søges af apotekere i byområder
med under 50.000 indbyggere, og i liste C er det hovedreglen, at
det skal være apotekere i byområder med under 20.000
indbyggere der kan søge. Byområder er defineret som en
sammenhængende bebyggelse med mindst 200 indbyggere, hvor
afstanden mellem to huse ikke overstiger 200 meter, jf. Danmarks
Statistik (B1). Disse kriterier for tildeling af de forskellige
vagtapoteker skal således imødekomme, at der ikke
bliver incitament til, at et apotek i en stor- eller mellemstor by
(liste A og B) søger varetagelse af vagttjeneste i en lille
by (liste C). Hvis en filial i en lille by (liste C), er knyttet op
til et apotek i en stor- eller mellemstor by (liste A og B), kan
filialen dog søge om varetagelse af vagttjeneste i en lille
by (liste C).
Derudover gælder det for alle tre lister
(A, B og C), at kilometerafstand mellem de enkelte vagtapotekere
vil afhænge af det konkrete ansøgerfelt, og at
Lægemiddelstyrelsen vil tage hensyn til den geografiske
spredning inden for regionen, og til den eller de
tilgrænsende region(er) i ansøgningsprocessen.
Det vil blive fastsat, at der skal være
farmaceutbemanding på liste A-apoteker og til dels på
liste B-apoteker. For så vidt angår liste B skal der
ansøges specifikt herom, idet der ydes et yderligere
tilskud, hvis de kan have fuld farmaceutbemanding i vagtperioden.
Derudover kan der være farmakonombemanding på liste B
og C-apoteker. For at sikre fagligheden foreslås det, at
liste A-apoteker skal varetage en bagvagtfunktion i forhold til
liste B-apoteker (dem uden farmaceuter) og liste C-apoteker og yde
rådgivning, når der er behov.
Det foreslås at det ved
bekendtgørelse fastsættes, at det skal være
muligt at udbringe lægemidler til borgere (uden at borgerne
skal betale for udbringningen), når en læge i den
regionale akut- og vagtlægefunktion finder det
nødvendigt, jf. afsnit 2.2 i de almindelige
bemærkninger.
Den endelige fordeling af vagttjenesten under
liste A, B og C fastsættes af Lægemiddelstyrelsen, og
vil afhænge af antallet af ansøgninger til de enkelte
lister, og den geografiske fordeling af de indkomne
ansøgninger.
Lægemiddelstyrelsen vil indkalde
ansøgninger om vagttjeneste ved et opslag på
styrelsens netsted. Herefter kan regionsrådene efter
Lægemiddelstyrelsens anmodning indstille til styrelsen,
hvilke af de ansøgende apoteker i den enkelte region som -
mod honorering - skal varetage vagttjeneste i 5 år.
Lægemiddelstyrelsen træffer den endelige beslutning.
Inden udløbet af 5-års perioden fastlægger
Lægemiddelstyrelsen efter en ny ansøgningsrunde og
indstilling fra regionsrådene en ny plan for
vagttjeneste.
Lægemiddelstyrelsen kan give en apoteker
påbud om varetagelse af vagttjeneste, jf. apotekerloven
§ 7, stk. 3, hvis helt særlige
lægemiddelforsyningsmæssige hensyn taler for de, mod at
yde apotekeren økonomisk støtte hertil. Et
påbud kan være af indgribende karakter, men
nødvendig for at sikre lægemiddelforsyningen.
Med helt særlige
lægemiddelforsyningsmæssige hensyn menes bl.a. en
geografisk fordeling, således at der ikke er dele af en
region, hvor den geografiske fordeling er uhensigtsmæssig
ift. adgang til at købe lægemidler uden for
apotekernes almindelige åbningstid.
Det er hensigten at etablere den nye
vagtordning pr. 1. januar 2018. Dermed vil apotekerne
fortsætte den nuværende ordning for vagttjenesten frem
til 1. januar 2018.
Til nr.
2
I lov nr. 580 af 4. maj 2015 om lov om
ændring af lov om apoteksvirksomhed og lov om tinglysning
(Friere adgang til oprettelse m.v. af apoteksfilialer,
veterinærafdelinger og apoteksudsalg, ændret procedure
for Sundhedsstyrelsens meddelelse af apotekerbevilling og bidrag
ved ansættelse af sygehusapotekere, ophævelse af
apotekeres adgang til statsgaranti ved lånoptagelse m.v.)
blev en bestemmelse om etablering af vagttjeneste indsat i
apotekerlovens § 40. Idet lov nr. 580 af 4. maj 2015 er
vedtaget og stadfæstet, og lovens § 1, nr. 15, er
trådt i kraft, er det af lovtekniske årsager
nødvendigt at ændre § 40, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1. Den foreslåede ophævelse sker
således af lovtekniske årsager.
Til § 2
Til nr.
1
I dag skal alle lægemidler opbevares bag
disken hos forhandlerne eller i et aflåst skab, og der er
således ikke mulighed for selvvalg af
håndkøbslægemidler for borgerne. Dette
følger af § 12, stk. 1, nr. 2, i bekendtgørelse
nr. 108 af 9. februar 2011 om forhandling af
håndkøbslægemidler uden for apotek, § 7,
stk. 1, nr. 2, i bekendtgørelse nr. 109 af 9. februar 2011
om forhandling af håndkøbslægemidler fra
håndkøbsudsalg og § 11, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 1241 af 12. december 2005 om forhandling
af visse jern- og vitaminpræparater samt visse
antiparisitære lægemidler uden for apotek.
Som det fremgår under afsnit 3.2.3 i de
almindelige bemærkninger, er det hensigten at indføre
selvvalg for visse håndkøbslægemidler på
apotek og i detailvirksomheder.
Det foreslås, at der indføres
selvvalgsordning for håndkøbslægemidler, der kan
udleveres uden rådgivning i detailhandlen og på apotek
(HF lægemidler) og apoteksforbeholdte
håndkøbslægemidler (HA lægemidler), hvor
der er mulighed for rådgivning.
Da visse håndkøbslægemidler
kan indebære risiko for forgiftning og misbrug,
foreslås det at det ved bekendtgørelse
fastsættes, at selvvalg med lægemidler i
udleveringsgrupperne HX og HX18 som udgangspunkt ikke skal
være omfattet af selvvalgsordningen.
Det foreslås at det ved
bekendtgørelse fastsættes, at
Lægemiddelnævnet bør vurdere, hvilke
lægemidler der eventuelt skal undtages ordningen, inden
selvvalg af håndkøbslægemidler i
udleveringsgrupperne HF og HA iværksættes. Det
foreslås også, at Lægemiddelstyrelsen
løbende på baggrund af bl.a. indberetninger om
bivirkninger følger udviklingen, og at styrelsen,
såfremt der f.eks. opstår bivirkninger som følge
af misbrugsproblemer eller andre sikkerhedsproblemer kan beslutte,
at et lægemiddel ikke længere skal være i
selvvalg.
For at mindske risikoen for tyveri, og at
børn umiddelbart kan tilgå lægemidlerne i
selvvalg, foreslås det, at apotekerne og detailhandlen skal
placere lægemidlerne, således at personalet altid kan
have opsyn med lægemidlerne, og at lægemidlerne
placeres over gribehøjde for små børn.
Alternativt kan apotekerne og detailhandlen udstille tomme
pakninger eller produktkort i selvvalg, som efterfølgende
byttes til en rigtig lægemiddelpakning i forbindelse med
betalingen. Lægemiddelstyrelsen vil fastsætte
nærmere regler om indretningen i relation til selvvalg
på apotek og i detailhandlen, herunder placering af og
skiltning med lægemidlerne, men det vil være den
enkelte apoteker, og de enkelte butikker/forretninger i
detailhandlen, der beslutter den nærmere indretning ift.
tyveri, således at butikkens salg af lægemidler
indrettes på en hensigtsmæssig og forsvarlig
måde.
Til §
3
Det foreslås i bestemmelsens stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
januar 2018, jf. dog stk. 2.
Med bestemmelsens stk.
2, foreslås, at lovens § 2, nr. 2, træder i
kraft den 1. januar 2017.
I stk. 3 er der indsat en bestemmelse om, at
regler udstedt i medfør af § 40 i apotekerloven
forbliver i kraft, indtil den ophæves eller afløses af
regler udstedt i medfør af denne lov. Denne bestemmelse er
indsat af ordensmæssige hensyn for at sikre det korrekte
hjemmelsgrundlag i 2017 for apotekernes vagttjeneste, indtil
lovforslagets § 1, nr. 1, træder i kraft den 1. januar
2018. Bestemmelsens stk. 3 indebærer, at den nuværende
bekendtgørelse nr. 453 af 29. april 2013 om apotekernes
åbningstid og vagttjeneste, der er udstedt med hjemmel i
§ 40 i lov om apotekervirksomhed, forbliver i kraft i 2017.
Derudover vil bekendtgørelse nr. 1104 af 15. september 2015
om apotekernes åbningstid og vagttjeneste administrativt
blive ophævet inden den 1. januar 2017.
Til §
4
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Af bestemmelsens stk.
2, fremgår, at lovens § 1, ved kongelig anordning
kan sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om apotekervirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1040 af 3. september 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 580 af 4. maj 2015 og § 4
i lov nr. 656 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændringer: | | | | § 40 | | | Ministeren for sundhed og forebyggelse
fastsætter regler om apotekers åbningstid og etablering
af vagttjeneste. | | 1. I § 40 indsættes efter
»apotekers åbningstid«: » og apotekers
vagttjeneste« 2. I § 40 udgår »og etablering af
vagttjeneste« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om lægemidler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 506 af 20. april 2013, som senest
ændret ved § 2 i lov nr. 542 af 29. april 2015,
foretages følgende ændring: | | | | § 60, stk.
2 Stk. 1.
…. . | | | Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan, når det er sundhedsmæssigt
forsvarligt, bestemme, at et ikkereceptpligtigt lægemiddel,
herunder bestemte pakningsstørrelser, lægemiddelformer
eller styrker af lægemidlet, kan forhandles til brugerne uden
for apotekerne. Sundhedsstyrelsen kan fastsætte
begrænsninger i antallet af pakninger af et lægemiddel,
der kan forhandles til én bruger. | | 1. § 60, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt.: »Lægemiddelstyrelsen kan
fastsætte regler om forhandling af ikkereceptpligtigt medicin
i publikumsrummet både på og uden for
apotek.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018, jf. dog stk. 2. Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 2, træder i kraft den 1. januar 2017. Stk. 3. Regler
fastsat i medfør af § 40 i lov om apotekervirksomhed,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1040 af 3. september 2014,
forbliver i kraft indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter i medfør af denne lov. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2. Stk. 2. Lovens
§ 1 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. |
|