Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 6. december 2016
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget. Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1.
Alternativets medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober
2016 og var til 1. behandling den 27. oktober 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og sundheds-
og ældreministeren sendte den 6. oktober 2016 dette udkast
til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 614 (folketingsåret
2015-16). Den 6. oktober 2016 sendte sundheds- og
ældreministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Lukkede ekspertmøder
Udvalget afholdt den 22. og 23. november
2016 lukkede ekspertmøder med fokus på selvvalg af
håndkøbslægemidler. Program og oplæg fra
møderne er omdelt på L 38 - bilag 5, 6 og 8.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Danmarks
Apotekerforening.
Sundheds- og ældreministeren har over
for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 29
spørgsmål til henholdsvis sundheds- og
ældreministeren og sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som disse har besvaret. 3 af udvalgets
spørgsmål og sundhedsministerens svar herpå er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan
støtte lovforslaget. For Dansk Folkeparti er det vigtigt at
sikre den fortsatte mulighed for udbringning af medicin til de
borgere, som enten har meget langt til et apotek, eller som ikke er
i stand til at transportere sig selv. I forhold til lovforslagets
del omkring håndkøbslægemidler i selvvalg er
Dansk Folkeparti tilfredse med, at borgerne nu sikres bedre
mulighed for at orientere sig om de forskellige præparater,
og at indførelsen af selvvalg samtidig giver mulighed for
større diskretion ved køb af
håndkøbslægemidler. Det er en mulighed, som
internethandlende har haft længe, og med lovforslaget gives
den samme mulighed til de borgere, som ikke er vante på
internettet.
Et mindretal i
udvalget (EL og SF) indstiller ændringsforslag nr. 1 om
deling af lovforslaget til vedtagelse.
Mindretallet vil til 3. behandling stemme for det under A
nævnte lovforslag og imod det under B nævnte
lovforslag. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling bliver
forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for
ændringsforslag nr. 2, og mindretallet vil stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kunne
principielt godt støtte den del af lovforslaget, som
omhandler apotekernes vagttjeneste, da Enhedslisten trods alt ser
det som en forbedring af den nuværende ordning. Men
forslagets del om indførsel af selvvalg af
håndkøbslægemidler i butiksarealer både i
detailhandelen og på apoteker er helt uacceptabelt for
Enhedslisten. Derfor har Enhedslisten også ønsket en
deling af forslaget, hvilket ikke er blevet imødekommet af
et flertal. Enhedslisten stemmer derfor imod det samlede forslag,
fordi Enhedslisten er dybt bekymret for den udvikling, der
åbnes op for med selvvalg. Ingen faglige organisationer,
forbrugerorganisationer eller fagprofessionelle organisationer
anbefaler en gennemførelse af forslaget, fordi det kan skabe
øget brug af medicin og øger risikoen for
fejlmedicinering. Det er helt afgørende, at brug af medicin
i videst muligt omfang sker på baggrund af faglig
rådgivning fra uddannet og kompetent sundhedspersonale. Den
rådgivning er ikke sikret med forslaget, og Enhedslisten
stemmer derfor imod.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget mener ikke, at det er sundhedspolitisk forsvarligt at
indføre selvvalg af håndkøbslægemidler i
den almindelige detailhandel. Socialistisk Folkeparti stemmer
derfor imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et andet mindretal i udvalget (ALT og RV) indstiller
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil ved 3.
behandling stemme for det under A nævnte lovforlag og imod
det under B nævnte lovforslag. Hvis ændringsforslag nr.
1 om deling bliver forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet
stemme for ændringsforslag nr. 2. Mindretallet vil
redegøre for deres stillingtagen til lovforslaget ved 2.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT, RV og SF):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om apotekervirksomhed (Bedre
tilgængelighed til lægemidler ved etablering af
apotekernes vagttjeneste)« omfattende § 1, § 3,
stk. 1-3, og § 4.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om lægemidler (Selvvalg af
håndkøbslægemidler)« omfattende
§§ 1, 3 og 4.
[Forslag om deling af
lovforslag]
b
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(EL, RV og SF):
2) §
2 affattes således:
Ȥ 2
I lov om lægemidler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 506 af 20. apil 2013, som ændret
senest ved § 1 lov nr. 518 af 26. maj 2014, § 2 i lov nr.
542 af 29. april 2015, § 36 i lov nr, 426 af 18. maj 2016 og
§ 38 i lov nr. 620 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 60, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.:
»Lægemiddelstyrelsen kan
fastsætte regler om forhandling af ikkereceptpligtigt medicin
i publikumsrummet på apotekerne, herunder om, hvilke
lægemidler der kan være i selvvalg, og hvordan
lægemidlerne skal placeres.««
[Forslag om, at selvvalg kun skal
kunne finde sted på apotekerne]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det, at opdele lovforslaget i to separate lovforslag, således
at det ene lovforslag omhandler etablering af apotekernes
vagttjeneste og det andet indførelse af selvvalg for visse
håndkøbslægemidler.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det, at selvvalg kun skal kunne finde sted på apotekerne og
ikke i detailhandelen. I detailhandelen vil alle
håndkøbslægemidler således fortsat skulle
være placeret bag en disk.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Eva Kjer Hansen (V) Hans
Andersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Thomas Danielsen (V) Jacob
Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette
Abildgaard (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen
(S) Christian Rabjerg Madsen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen
(EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 38
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundheds- og ældreministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Henvendelse af 11/11-16 fra Danmarks
Apotekerforening | 4 | Foreløbigt program for lukket
ekspertmøde med fokus på selvvalg af
håndkøbsmidler 22/11-16 | 5 | Program for lukket ekspertmøde
tirsdag 22/11-16 med fokus på selvvalg af
håndkøbsmidler | 6 | Oplæg fra lukket ekspertmøde
med fokus på selvvalg af håndkøbsmidler
22/11-16 | 7 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 8 | Materialet, som blev gennemgået ved
ekspertmødet om selvvalg af håndkøbsmidler, fra
sundhedsministeren | 9 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 38
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, i hvilket tilfælde der i
forbindelse med selvvalg vil blive indført krav om, at
selvvalget sker ved udstilling af en attrap, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om redegørelse for ministerens
overvejelser i forbindelse med udarbejdelsen af en
bekendtgørelse for selvvalg for
håndkøbslægemidler, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvad erfaringerne med
selvvalgsordningerne er i de nordiske lande, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
11/11-16 fra Danmarks Apotekerforening, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvad der forstås ved
»betydelig afstand« i afsnittet om vederlagsfri
udbringning af medicin, jf. bemærkningerne til lovforslaget,
afsnit 2.2, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens
svar herpå | 6 | Spm. om, hvad hensynet til borgerens
sygdomstilstand i afsnittet om vederlagsudbringning af medicin
dækker, jf. bemærkningerne til lovforslaget, afsnit
2.2, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om ministeren vil bekræfte, at
detailhandelens salg af lægemidler i dag er koncentreret om
kun få produkttyper, og at det alene er de kendte
mærkevarer, som typisk er dyrere end kopipræparater,
der sælges i detailhandelen, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvordan lovforslaget lader
forbrugerne sammenligne priser, hvis der ikke stilles krav om, at
butikkerne skal forhandle og udstille andre produkter end de kendte
mærkevarer, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm., om ministeren i forbindelse med, at
ministeriet i deres bemærkninger i høringsnotatet
anfører, at »…. viser erfaringerne fra Norge,
at en ordning med lægemidler bag disk i høj grad
favoriserede mærkevarerne, hvilket indebar mindre konkurrence
og højere priser« vil oplyse, om der er tale om norske
»erfaringer« eller »vurderinger«, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om indførelsen af selvvalg i
Norge har ført til mindre favorisering af mærkevarerne
og mere konkurrence, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvilken relevans salget af
receptfrie lægemidler i døgndoser i Norge har for
debatten for eller imod selvvalg, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm., om salget af receptfrie
lægemidler i Norge i 2015 var større eller mindre, end
det var i året, før selvvalg blev tilladt, dvs. i
2010, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm., om det er korrekt forstået, at
de anførte tal i ministerens svar på SUU alm. del -
spørgsmål 953 (2015-16) både omfatter
lægemidler, som må placeres i selvvalg i detailhandelen
i Norge, og lægemidler, der ikke må placeres i
selvvalg, så som svage smertestillende lægemidler,
næsespray mod forkølelse og midler mod
forkølelsessår og transportsyge m.v., til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om tal for stigningen i salget i Norge
fra 2010 til 2015 af de lægemidler, som det i 2011 blev
tilladt for detailhandelen at sælge i selvvalg, til sundheds-
og ældreministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om tal for stigningen i salget i
Sverige fra 2008 til 2015 af de lægemidler, det i 2009 blev
tilladt for detailhandelen at sælge i selvvalg, til sundheds-
og ældreministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm., om ministeren finder det godtgjort,
at norske og svenske erfaringer viser, at salget ikke er steget,
efter at visse håndkøbslægemidler er kommet i
selvvalg, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens
svar herpå | 17 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som deler lovforslaget, således at de
dele, der har til formål at etablere en ny vagttjeneste for
apotekerne, som skal lette borgernes adgang til at påbegynde
lægemiddelbehandling og sikre en bedre geografisk
dækning i vagttjenesten, skilles ud i et selvstændigt
lovforslag, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens
svar herpå | 18 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der er tilgængelige oplysninger om anvendelse, bivirkninger
m.v. i selvvalgsarealet i detailhandelen, f.eks. i form af
ophængning af informationer, henvisning til, hvor man kan
indhente yderligere oplysning, eller andet, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvordan ministeren forholder sig
til høringssvar fra bl.a. Apotekerforeningen,
Industriforeningen for Generiske og Biosimilære
Lægemidler, Farmakonomforeningen og Forbrugerrådet
Tænk om, at der med forslaget vil være et øget
incitament for medicinalvirksomheder til at satse på at
intensivere markedsføringen, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om redegørelse for, hvor mange
henvendelser om forgiftninger, som er sket udelukkende med
håndkøbslægemidler eller med
håndkøbslægemidler involveret der er
årligt, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 21 | Spm. om redegørelse for, hvordan
forbruget af smertestillende håndkøbslægemidler
pr. forbruger har udviklet sig, siden det i forbindelse med
liberaliseringen blev muligt at sælge i detailhandelen, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om redegørelse for, om det
inden for lovforslagets rammer er muligt, at smertestillende
håndkøbslægemidler bl.a. indeholdende
paracetamol på sigt kan komme i selvvalg, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvorvidt en vedtagelse af
lovforslagets del om vagttjenester vil give større mulighed
for at afhente medicin efter apotekets lukketid, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm., om ministeren vil indarbejde, at
placeringen af døgnapoteket sker »efter nærmere
aftale med Danmarks Apotekerforening«, således at det
ikke vil fremgå af bekendtgørelsen, at
døgnvagtsapoteket per se skal ligge i København, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm., om ministeren vil indsætte en
evaluering af selvvalgsordningens virkninger efter 2-3 år i
lovforslaget med henblik på at sikre, at selvvalgsordningen
har de tilsigtede konsekvenser, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 26 | Spm., om ministeren vil sikre, at udvalget
får en mundtlig og/eller skriftlig statusorientering
vedrørende selvvalgsordningens virkninger ca. 1-2 år
efter lovforslagets ikrafttrædelse, til sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om, hvilke monitoreringsparametre
ministeren vil foreslå kunne indgå i henholdsvis
evaluering og statusrapport, til sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå | 28 | Spm., om ministeren i forbindelse med
lovforslagets ikrafttrædelse vil stille krav om, at der ved
salg af håndkøbslægemidler via internettet
tilbydes en rådgivning til forbrugerne, der er tilsvarende de
rådgivningsmuligheder, der i dag findes ved køb af
håndkøbslægemidler på apotekernes
hjemmesider, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der sikrer, at selvvalg kun skal kunne finde
sted på apotekerne og ikke i detailhandelen, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets
spørgsmål til sundhedsministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmålene og sundhedsministerns svar herpå
er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål 25:
Vil ministeren indsætte en evaluering af
selvvalgsordningens virkninger efter
2-3 år i lovforslaget med henblik
på at sikre, at selvvalgsordningen har de tilsigtede
konsekvenser?
Svar:
Henset til debatten om nærværende
lovforslag og de bekymringer, der er rejst ifm.
udvalgsbehandlingen, er det min opfattelse, at det, som
spørgeren foreslår, vil være
hensigtsmæssigt at evaluere indførelsen af
selvvalgsordningen.
Jeg har derfor anmodet
Lægemiddelstyrelsen om bidrag til, hvordan en sådan
evaluering kan udarbejdes. Lægemiddelstyrelsen anbefaler, at
evaluering af selvvalgsordningen bliver delt i to. Den
første evaluering vil finde sted 2 år efter
selvvalgsordningen ikrafttrædelse (2020), og den anden
evaluering vil finde sted 4 år efter selvvalgsordningen
ikrafttrædelse (2022).
På den baggrund vil jeg, når
lovforslaget er vedtaget, anmode styrelsen om at udarbejde
evalueringen som beskrevet ovenfor. Evalueringerne i henholdsvis
2020 og 2022 vil blive oversendt til Sundheds- og
Ældreudvalget.
Spørgsmål 26:
Vil ministeren sikre, at udvalget får en
mundtlig og/eller skriftlig statusorientering vedr.
selvvalgsordningens virkninger ca. 1-2 år efter lovforslagets
ikrafttrædelse?
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af spm. 25
til L 38. Som det fremgår heraf, vil der blive udarbejdet en
evaluering af selvvalgsordningen i henholdsvis 2020 og i 2022.
For god ordens skyld bemærkes det, at
der vanskeligt kan udarbejdes en retvisende status et år
efter selvvalgsordningens ikrafttrædelse, da der på
dette tidspunkt ikke vil være tiltrækkelig
datamateriale til at understøtte en sådan.
Spørgsmål 27:
Hvilke monitoreringsparametre vil ministeren
foreslå kunne indgå i henholdsvis evaluering og
statusrapport?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelse af
spørgsmålet anmodet Lægemiddelstyrelsen om en
udtalelse.
Lægemiddelstyrelsen oplyser, at
styrelsen vil se på det samlede forbrug af de givne
lægemidler i selvhandel samt se på
bivirkningsindberetninger, herunder indberetninger om misbrug og
forkert brug. For lægemidler, der evt. kommer i selvvalg, vil
Lægemiddelstyrelsen også bede om tal fra Giftlinjen
vedr. antal af henvendelser for det givne lægemiddel.
Jeg kan henholde mig til det af
Lægemiddelstyrelsen ovenfor oplyste.
Spørgsmål 28:
Vil ministeren i forbindelse med lovforslagets
ikrafttrædelse stille krav om, at der ved salg af
håndkøbslægemidler via internettet tilbydes en
rådgivning til forbrugerne, der er tilsvarende de
rådgivningsmuligheder, der i dag findes ved køb af
håndkøbslægemidler på apotekernes
hjemmesider?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelse af
spørgsmålet anmodet Lægemiddelstyrelsen om en
udtalelse.
Lægemiddelstyrelsen oplyser, at det
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget om
liberalisering af håndkøbslægemidler, jf.
Folketingtidende 2000-2001, A, side 5536, (lov nr. 493 af 7. juni
2001), at Lægemiddelstyrelsen skal foretage en konkret
vurdering af alle lægemidler, der ikke er receptpligtige, for
at bestemme om det enkelte lægemiddel sundhedsmæssigt
forsvarligt kan sælges uden for apotekervæsenet.
Lægemiddelstyrelsen oplyser også,
at der i denne vurdering bliver lagt vægt på, om
lægemidlet i almindelighed kan anvendes af forbrugerne uden
de rådgivningsmuligheder, der tilbydes på
apoteksenheder med faguddannet personale, og den generelle risiko
for, at lægemidlet kan misbruges eller bruges forkert eller
uhensigtsmæssigt.
Forhold som pakningsstørrelse,
lægemiddelform og styrke m.m. vil indgå i vurderingen,
og derfor vil det kunne forekomme, at nogle
pakningsstørrelser, lægemiddelformer og styrker af et
lægemiddel undtages fra apoteksforbehold, mens andre
forbliver apoteksforbeholdte. Der foretages også en vurdering
af, om der skal fastsættes grænser for, hvor mange
pakninger af et lægemiddel, der kan sælges til en
kunde.
Lægemiddelstyrelsen oplyser videre, at
det for lægemidler, der er blevet godkendt til salg i
detailhandlen af Lægemiddelstyrelsen, er blevet vurderet, at
rådgivning ikke findes nødvendig. Ved salg af
liberaliserede lægemidler online, skal indlægssedlen
gøres tilgængelig online. Vurderer borgeren i
forbindelse med køb af liberaliserede lægemidler, at
denne ønsker yderligere information end den
indlægssedlen indeholder, vil borgeren kunne købe
lægemidlerne på apoteket, hvor yderligere information
er mulig.
Lægemiddelstyrelsen oplyser, at det er
vurderet, at der ikke er behov at stille krav om faglig
rådgivning i forbindelse med salg af
håndkøbslægemidler i detailhandlen, på
tankstationer og lign.
Jeg kan henholde mig til det af
Lægemiddelstyrelsen ovenfor oplyste.