Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 22. november 2016
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag, og Alternativets medlemmer af
udvalget har stillet 1 ændringsforslag.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober
2016 og var til 1. behandling den 13. oktober 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for børn, undervisning og ligestilling sendte den
12. september 2016 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del -
bilag 270 (folketingsåret 2015-16). Den 6. oktober 2016
sendte ministeren for børn, undervisning og ligestilling de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Dansk Friskoleforening,
Frie Skolers Lærerforening og
skoleforeningerne for de frie
grundskoler.
Ministeren for børn, undervisning og
ligestilling har over for udvalget kommenteret de skriftlige
henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Dansk Friskoleforening og
Frie Skolers Lærerforening mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 31
spørgsmål til ministeren for børn, undervisning
og ligestilling til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
6 af udvalgets spørgsmål og
ministeren for børn, undervisning og ligestillings svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
påpeger, at flere partier har lavet en række aftaler,
som bl.a. er indgået som opfølgning på
tv-dokumentaren »Moskeerne bag sløret«. Dette
lovforslag er et af flere lovforslag, som er kommet ud af de
politiske drøftelser.
Lovforslaget er en udmøntning af
aftalen mellem regeringen (Venstre), Dansk Folkepart, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti den 10. maj 2016 om frie
skoler, som indgår i en samlet pakke, der skal gøre op
med de dele af de muslimske miljøer, som søger at
undergrave danske love og værdier, og som understøtter
parallelle retsopfattelser og parallelle retssystemer i Danmark.
Partierne, der står bag aftalen, er enige om, at det
statslige tilsyn med de frie grundskoler skal styrkes
yderligere.
Der lægges op til, at det
fastsættes i loven, at de frie grundskoler efter deres
formål og i hele deres virke skal styrke elevernes
demokratiske dannelse og i det hele taget gøre dem klar til
at leve i det danske folkestyre. Der bliver mulighed for, at
ministeriet som observatør i forbindelse med et
skærpet tilsyn kan deltage i skolens bestyrelsesmøder,
generalforsamlinger og forældremøder. Der bliver
også mulighed for, at en repræsentant for ministeriet
kan gå ind og tale med eleverne, uden at der er lærere
eller medarbejdere på skolen til stede. Dansk Folkeparti
mener, at det er et udmærket skridt at tage. Men det er
vigtigt at understrege, at det også er et vidtgående
skridt. Dansk Folkeparti mener dog, at der er en god balancegang i
lovforslaget, hvor der lægges op til, at forældrene kan
nægte, at deres børn deltager i en sådan
samtale, for i sidste ende er børnene jo forældrenes.
Men det vil kunne indgå i den samlede vurdering af det
skærpede tilsyn, hvis samtlige eller mange forældre
nægter at lade deres børn deltage i en samtale med en
repræsentant for ministeriet.
Der kommer et bedre tilsyn, ligesom der
bliver tilført flere medarbejdere til Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet (STUK), og der kommer en begrænsning
af den periode, hvor man kan være tilsynsførende. Der
kommer også mere åbenhed om donationerne til fri- og
privatskolerne, så myndighederne og offentligheden bedre kan
følge med i, hvem der er med til at finansiere skolerne. Det
er ikke nogen hemmelighed, at det er noget, som har været
væsentligt set fra Dansk Folkepartis side.
Dansk Folkeparti kan støtte
lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 og vil stemme hverken
for eller imod ændringsforslag nr. 2.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod ændringsforslag nr. 1 og
vil stemme for ændringsforslag nr. 2.
Efter Enhedslisten og Alternativets
opfattelse er der stor grad af uklarhed i lovbemærkningerne
vedrørende dekorumkrav. Det konstateres i
bemærkningerne, at indskrivning af begrebet demokratisk
dannelse i formålsparagraffen vil kunne indebære, at en
skoles bestyrelse til skolens ledere, lærere og øvrige
ansatte må skulle præcisere skolens krav, herunder det
til enhver tid for skolen gældende dekorumkrav. Det
nærmere indhold heraf er ikke uddybet og fremstår
yderligere uklart, når ministeren for børn,
undervisning og ligestilling i sit svar på
spørgsmål 11 skriver, at lovforslaget ikke
ændrer på de eksisterende regler for dekorumkrav.
Konsekvenserne af lovændringen bliver dermed
fuldstændig uigennemsigtige, hvilket vil bringe skolerne i en
urimelig situation, hvor der kan herske tvivl om, hvorvidt en skole
lever op til lovens krav.
Enhedslisten og Alternativet er endvidere
bekymrede for børnenes retsstilling i forhold til den
ændrede tilsynspraksis. Når det i
lovbemærkningerne skrives, at hvis alle elever ikke
ønsker at deltage i tilsynssamtaler, vil det kunne
indgå i helhedsbilledet af skolen, efterlader det et
spørgsmålstegn ved, hvorvidt det reelt vil stå
den enkelte elev frit for at deltage i en samtale med en
tilsynsførende på dennes foranledning. Det burde
derfor i lovbemærkningerne være slået fast, at
børn har ret til en bisidder ved sådanne samtaler, og
det er beklageligt, at ministeren i sit svar på
spørgsmål 18 bekræfter, at børnene ikke
vil have en sådan rettighed.
Enhedslisten mener, at lovforslaget med sin
ændring af friskolelovens formålsparagraf skaber tvivl
om, hvorvidt der skal gælde andre demokratiske standarder i
fri- og privatskolerne end i folkeskolen. I bemærkningerne
til lovforslaget gøres der overvejelser om, hvorvidt der med
den nuværende formulering af formålsparagraffen kan
være sikkerhed for, at alle skoler som følge af
bestemmelsen om frihed og folkestyre i deres virke aktivt udvikler
og styrker elevernes demokratiske dannelse. Der gøres
imidlertid ikke i lovbemærkningerne nærmere rede for
begrebet demokratisk dannelse, eller hvori usikkerheden
består, ligesom der heller ikke redegøres for, hvordan
den ændrede formulering vil bidrage til at styrke skolernes
demokratiske grundlag. Såfremt der måtte være et
politisk ønske om at sikre, at de frie skoler stod på
samme demokratiske grund som folkeskolen, kunne det have
været naturligt at foreslå en ændring, der
tilnærmede formålsparagraffen til folkeskolens. Det kan
derfor undre, at den foreslåede formulering netop adskiller
sig fra folkeskolens. I flere høringssvar til lovforslaget
gives der udtryk for, at den ændrede formulering vil skabe
større uklarhed om, hvordan friheds- og folkestyrekravet
skal forstås. Enhedslisten ønsker ikke at bidrage til
at skabe en sådan uklarhed.
Alternativet mener, det er problematisk at
anvende begrebet demokratisk dannelse i formålsparagraffen,
da begrebet er subjektivt og giver anledning til forskellige
fortolkninger. Det er derfor Alternativets vurdering, at der i den
konkrete udmøntning af begrebet er risiko for, at det
operationaliseres vilkårligt, og at staten på
forhånd sætter rammer for, hvad der er »den gode
og rigtige« måde at være friskole på.
Derfor har Alternativet foreslået, at begrebet demokratisk
dannelse erstattes med »demokratisk medborgerskab«, da
medborgerskab er et anerkendt pædagogisk begreb, hvortil der
kan henvises til en konkret didaktik (viden, værdier og
færdigheder).
Endvidere finder Alternativet det
problematisk, at der i formålsparagraffen indskrives, at
friskolerne skal »udvikle og styrke« elevernes
demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, da der med
denne formulering gives skolen en opgave, som går langt ud
over undervisningen. Alternativet ønsker, at formuleringen
ændres til, at skolerne skal »udvikle og styrke
elevernes kendskab til og respekt for« grundlæggende
friheds- og menneskerettigheder, herunder demokratisk
medborgerskab.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. § 1, stk. 2, 2. pkt., affattes
således:
»Skolerne skal efter deres
formål og i hele deres virke forberede eleverne til
deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund som det
danske med frihed og folkestyre. Skolernes virke skal derfor
være præget af åndsfrihed, ligeværd og
demokrati og styrke elevernes kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder
ligestilling mellem kønnene.««
[Ændret
formålsbestemmelse]
Af et mindretal
(ALT):
2) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
1, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »kendskab
til og respekt for grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, herunder« ordene: »demokratisk
medborgerskab og«.«
[Demokratisk dannelse erstattes af
demokratisk medborgerskab]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er i processen frem mod behandlingen af
forslagene til ændringer af loven fra mange sider stillet
spørgsmålstegn ved, om der med den foreslåede
indskrivning af begrebet »demokratisk dannelse« i
friskoleloven lægges op til andre demokratiske standarder i
de frie og private skoler end i folkeskolen.
For at undgå en sådan uklarhed
om fortolkningen af friheds- og folkestyrekravet foreslås en
ny formulering, der bygger på formuleringer i
folkeskolelovens formålsparagraf og den eksisterende
formulering af friheds- og folkestyrekravet i friskoleloven.
Til nr. 2
Det fremgår allerede af
lovbemærkningerne, at hensigten med lovændringen bl.a.
er, at skolerne skal danne elever til engagerede borgere med lyst
og evne til aktivt demokratisk »medborgerskab«.
Medborgerskab er et anerkendt pædagogisk begreb, hvortil der
kan henvises til en konkret didaktik (viden, værdier og
færdigheder). Demokratisk dannelse er derimod ikke et
anerkendt pædagogisk begreb, hvilket risikerer at
medføre et tilsyn beroende på subjektive
vurderinger.
Der henvises også til, at ministeren
ikke selv ser en forskel på »demokratisk
dannelse« over for »medborgerskab«, da den
politiske intention er den samme, jf. svar på spm. 20,
hvorfor det med fordel kan didaktisk og pædagogisk
præciseres ved at ændre begrebet som
foreslået.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd. Pernille Bendixen (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Carsten Kudsk (DF)
Marie Krarup (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Merete Riisager (LA) Anders Johansson
(KF) Annette Lind (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jan Johansen (S)
Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille Rosenkrantz-Theil
(S) fmd. Pernille Schnoor (ALT)
Eva Flyvholm (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Carolina
Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Marianne
Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 36
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling | 2 | Henvendelse af 11/10-16 fra Dansk
Friskoleforening | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Henvendelse af 10/11-16 fra Dansk
Friskoleforening |
|
6 | Præsentation fra Dansk
Friskoleforenings foretræde den 15/11-16 | 7 | Henvendelse af 11/11-16 fra
skoleforeningerne for de frie grundskoler | 8 | Henvendelse af 16/11-16 fra Frie Skolers
Lærerforening | 9 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 36
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
11/10-16 fra Dansk Friskoleforening, til ministeren for
børn, undervisning og ligestilling, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvorvidt der med lovforslaget
stilles andre krav om demokratisk dannelse til de frie grundskoler,
end der bliver stillet til folkeskolerne, til ministeren for
børn, undervisning og ligestilling, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvorvidt der med lovforslaget
stilles andre krav om demokratisk dannelse til de frie grundskoler,
end der bliver stillet til henholdsvis folkehøjskolerne og
efterskolerne, til ministeren for børn, undervisning og
ligestilling, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om begrebet demokratisk dannelse og
retten til at danne friskoler med eget syn på
grundlæggende værdier i samfundet, til ministeren for
børn, undervisning og ligestilling, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om demokratisk dannelse skal
forstås som en skærpelse af det nuværende
»friheds- og folkestyrekrav«, til ministeren for
børn, undervisning og ligestilling, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvordan »demokratisk
dannelse« vil blive vurderet, til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvordan kravet om at styrke og
udvikle elevernes demokratiske dannelse skal forstås, til
ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om eksempler på handlinger uden
for skolen, som kan skabe tvivl om, hvorvidt friskolen overholder
friheds- og folkestyrekravet, herunder den udvidede bestemmelse om
demokratisk dannelse, til ministeren for børn, undervisning
og ligestilling, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om dekorumkravet alene er en relation
mellem de ansatte og ansættelsesmyndigheden, til ministeren
for børn, undervisning og ligestilling, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvilke andre overenskomstansatte
lønmodtagergrupper der er omfattet af et dekorumkrav, til
ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvorvidt lovforslaget ændrer
på eksisterende regler vedrørende dekorumkrav til
bestyrelsesmedlemmer og lærere på en friskole, til
ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvorvidt der med lovforslaget vil
være andre regler for dekorumkrav til lærere og
bestyrelsesmedlemmer på en friskole, end der vil være
på en folkeskole, til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling, og ministerens svar herpå | 13 | Spm., om friskolernes håndtering af
dekorumkravet i sig selv kan danne grundlag for skærpet
tilsyn eller fratagelse af tilskud, til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvorfor de indikatorbaserede
screeninger i forhold til friheds- og folkestyrekravet ikke er
nævnt i lovforslaget, til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling, og ministerens svar herpå | 15 | Spm., om begrebet demokratisk dannelse er
en skærpelse af det nuværende friheds- og
folkestyrekrav, til ministeren for børn, undervisning og
ligestilling, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om præciseringer af
dekorumkravet, og hvilke handlinger skolerne vil skulle foretage
for at leve op til kravet, til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvilke nye opgaver skolerne
får som konsekvens af de ændrede bestemmelser om frihed
og folkestyre, til ministeren for børn, undervisning og
ligestilling, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, at børn bør have ret
til en bisidder, når ministeriets tilsynsførende
ønsker at tale med børn i konkrete tilsynssager, til
ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm., om tidligere fortolkning af
dekorumkravet fortsat vil være gældende med den
foreslåede ændring, til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om forskellen på begrebet
demokratisk dannelse og begrebet medborgerskab, til ministeren for
børn, undervisning og ligestilling, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om definition af begrebet demokratisk
dannelse, til ministeren for børn, undervisning og
ligestilling, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om tre eksempler på
opførsel, som ikke er ulovlig efter gældende lov, men
som strider mod dekorumkravet om demokratisk dannelse, til
ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm. om demokratisk dannelse og
skolers/lærers ytringer, til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling, og ministerens svar herpå | 24 | Spm., om det strider imod dekorumkrav om
ligestilling, hvis en lærer i et læserbrev ud fra
religiøse principper argumenterer for, at mænd og
kvinder bør behandles forskelligt, til ministeren for
børn, undervisning og ligestilling, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om antal af tilsynssager i perioden
2000-2015, hvor friheds- og folkestyrekravet har indgået i
vurderingen, til ministeren for børn, undervisning og
ligestilling, og ministerens svar herpå | 26 | Spm., om ministeren vil kommentere
på, om to tilsynssager på 15 år er
tilstrækkelig dokumentation for at fremsætte dette
lovforslag, til ministeren for børn, undervisning og
ligestilling, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om kommentar til henvendelse af
11/10-16 fra Dansk Friskoleforening, til ministeren for
børn, undervisning og ligestilling, og ministerens svar
herpå |
|
28 | Spm. om ministerens kommentar til
powerpointpræsentation fra Dansk Friskoleforening, til
ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og
ministerens svar herpå | 29 | Spm. om kommentar til henvendelse af
11/11-16 fra skoleforeningerne for de frie grundskoler om tilsyn,
til ministeren for børn, undervisning og ligestilling, og
ministerens svar herpå | 30 | Spm. om risikobaseret tilsyn med
indikatorbaserede screeninger i forhold til friheds- og
folkestyrekravet, til ministeren for børn, undervisning og
ligestilling, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om kommentar til henvendelse af
16/11-16 fra Frie Skolers Lærerforening, til ministeren for
børn, undervisning og ligestilling, og ministerens svar
herpå |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til
ministeren for børn, undervisning og ligestilling og dennes
svar herpå
Spørgsmål 3, 5, 6, 11 og 19 og
ministeren for børn, undervisning og ligestillings svar
herpå er optrykt efter ønske fra S, V og RV.
Spørgsmål 18 og ministeren for
børn, undervisning og ligestillings svar herpå er
optrykt efter ønske fra S, DF, V og RV .
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes oplyse, hvorvidt der med
lovforslagets nye bestemmelse om demokratisk dannelse stilles
andre, mere præcise og/eller skrappere krav om demokratisk
dannelse til de frie grundskoler, end der bliver stillet til
henholdsvis folkehøjskolerne og efterskolerne. Hvis dette er
tilfældet bedes ministeren endvidere redegøre for
baggrunden for og formålet med at stille andre og/eller
skærpede krav om demokratisk dannelse til friskoler end til
folkehøjskoler og efterskoler.
Svar:
Begrebet demokratisk dannelse er, som oplyst i
lovforslagets bemærkninger, allerede anvendt i både lov
om efterskoler og frie fagskoler og lov om folkehøjskoler,
og der stilles ikke andre krav om demokratisk dannelse til de frie
grundskoler end til efterskoler og folkehøjskoler.
Efter disse love er skolerne forpligtet til at
tilbyde undervisning og samvær på kurser, hvis
hovedsigte er livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk
dannelse. Hovedsigtet om demokratisk dannelse understreger
ifølge bemærkningerne til det lovforslag, som ligger
til grund for bestemmelserne i de pågældende love, jf.
lovforslag nr. L 221 fremsat den 5. april 2006, opgaven i at
fastholde og udvikle en proces, der fører frem mod
demokrati. Det markerer, at det er skolernes opgave at danne sine
elever og kursister til engagerede medborgere med lyst og evne til
at være aktive i et demokratisk samfund. Begrebet
vedrører både undervisningens emner og kursernes
tilrettelæggelse.
En tilsvarende understregning og markering vil
følge af den foreslåede ændring af
friskolelovens § 1, stk. 2, 2. pkt. Den foreslåede
ændring af bestemmelsen vedrører både den
enkelte skoles formål, såvel det formelt nedskrevne,
som det reelt praktiserede, og hele skolens virke.
Spørgsmål 5:
Skal den nye formulering om demokratisk
dannelse forstås som en skærpelse eller en
præcisering af det nuværende »frihed og
folkestyre-krav«? Hvis der er tale om en skærpelse,
bedes ministeren redegøre for det præcise indhold i
skærpelsen - gerne med konkrete eksempler på holdninger
eller adfærd, som vil ligge inden for rammerne af den
nuværende formulering men uden for rammerne af den nye
formulering.
Svar:
Der er tale om en præcisering af
friskolelovens § 1, stk. 2, 2. pkt, da vi partier bag aftalen
af 18. marts 2016 om styrkelse af kvaliteten på de frie
grundskoler ønsker, at det allerede gældende krav i
friskoleloven om forberedelse af eleverne på frihed og
folkestyre bliver præciseret, så det bliver tydeligere
for de frie grundskoler, hvad frihed- og folkestyre-kravet
indebærer med hensyn til opfyldelse af tilskudsregler og
tilsyn hermed.
Af lovforslagets bemærkninger til den
foreslåede ændring af friskolelovens § 1, stk. 2,
2. pkt., fremgår bl.a. følgende:
»Den foreslåede ændring
indebærer, at enhver skole efter loven reelt skal have det
sigte med al sin undervisning og hele sit virke i øvrigt, at
enhver elev udvikler sig til demokratisk medborgerskab i et samfund
som det danske.«
Det fremgår i fortsættelse heraf
følgende:
»Skolerne skal således udvikle og
styrke eleverne evner og lyst til som demokratiske borgere at leve
i og selv bidrage til et retssamfund som det danske med frihed og
folkestyre og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder,
herunder ligestilling mellem kønnene.
Den foreslåede tilføjelse til
bestemmelsen om frihed og folkestyre ændrer og
begrænser derfor ikke skolernes forpligtigelser efter den
gældende bestemmelse.«
Spørgsmål 6:
Ministeren bedes oplyse, om en friskoles
opfyldelse af kravet om »demokratisk dannelse« vil
blive vurderet på baggrund af
a) skolens undervisning og samlede virke i
relation hertil eller
b) elevernes faktiske demokratiske sindelag,
når de forlader skolen.
Svar:
Lovforslaget indeholder ikke en snæver
og præcis regulering af de frie grundskolers opfyldelse af
kravet om »demokratisk dannelse« eller af den eller de
måder, hvorpå skolerne skal udvikle elevernes
demokratiske dannelse. Dette ville være i strid med den
grundlæggende åndsfrihed, som friskolelovgivningen har
bygget på gennem mange år.
Sigtet med lovforslaget er ikke at ensrette de
frie grundskoler og deres muligheder for at bygge på deres
egne grundholdninger. Sigtet er derimod at værne eleverne mod
ensretning, som vil skade deres muligheder for som frie borgere i
det danske demokrati selvstændigt at vælge deres
holdninger og gøre dette i respekt for andre borgeres
frihed.
Det vil fortsat være muligt for de frie
grundskoler gennem deres undervisning og virke i øvrigt - at
søge at påvirke deres elever i retning af den enkelte
skoles eget holdningsmæssige grundlag - og tillige imod andre
holdningsmæssige livsanskuelser, som efter skolens opfattelse
ikke er foreneligt med skolens. De frie skoler skal dog hos
eleverne udvikle den demokratiske dannelse, som er nødvendig
for, at eleverne kan respektere og bakke op om, at enhver borger i
et samfund som det danske har ret til og skal have reel mulighed
for at nyde deres demokratiske friheder.
Lovforslaget fremhæver, at en fri
grundskoles lovlige holdningspåvirkning af eleverne skal ske
på en måde, der bidrager til udviklingen af elevernes
demokratiske dannelse. Eleverne skal herigennem opnå
forudsætning for aktiv medvirken i et demokratisk samfund med
respekt og anerkendelse af mangfoldige synspunkter og
livsanskuelser blandt borgerne.
Endvidere fremgår det af lovforslaget,
at eleverne skal opnå forståelse for deres egne og
andres demokratiske muligheder for individuelt og i
fællesskab at bidrage til udvikling og forandring i fx skolen
eller det danske samfund. Endelig foreslås det, at eleverne
tillige skal opnå forståelse af såvel det
nære demokrati i hverdagen på skolen og i samfundet,
som det nationale og globale perspektiv.
Som det fremgår, vil det ikke være
muligt som i spørgsmålet at sætte opfyldelsen af
demokratisk dannelse-kravet op som et enten/eller.
Jeg skal understrege, at det er den enkelte
frie grundskoles virke, som vil være genstand for tilsyn.
Spørgsmål 11:
Ministeren bedes oplyse, hvorvidt lovforslaget
ændrer på eksisterende regler vedrørende
dekorumkrav til bestyrelsesmedlemmer og lærere på en
friskole. I givet fald bedes ministeren redegøre for
såvel den nuværende som kommende retstilstand.
Svar:
Lovforslaget ændrer ikke på de
eksisterende regler for dekorumkrav.
Som en konsekvens af skolernes
lovfæstede ret til at have deres eget holdningsmæssige
grundlag, jf. lovens § 1, stk. 1, må en friskole over
for sine lærere og andre ansatte have en adgang til at
fastsætte lovlige dekorumkrav, som efter skolens opfattelse
er nødvendige eller ønskelige af hensyn til skolens
holdningsmæssige grundlag. For så vidt angår
ledere, lærere og børnehaveklasseledere fremgår
dette af Moderniseringsstyrelsens cirkulære af 9. marts 2016
om organisationsaftale for ledere, lærere og
børnehaveklasseledere ved frie grundskoler samt efterskoler
og frie fagskoler. Jeg henviser til følgende
cirkulærebemærkning til organisationsaftalens § 2,
som er en uændret videreførelse fra tidligere
cirkulærer om organisationsaftaler forud for den
gældende:
»Det er en forudsætning, at den
ansatte udviser loyalitet over for skolens målsætning
og grundlag under særligt hensyn til skolens status som fri
skole, således som den ansatte ved ansættelsen er
blevet gjort bekendt med.«
Krav i lovgivningen, som en fri grundskole
skal opfylde, kan have en afledt konsekvens på kravene til
indholdet af en skoles til enhver tid gældende dekorumkrav
over for skolens bestyrelsesmedlemmer, ledere, lærere og
andre ansatte. Dette blev i forhold til krav i friskoleloven
udtrykt i forbindelse med den udvidelse af de frie grundskolers
forpligtelse til at forberede eleverne til at leve i et samfund med
frihed og folkestyre, som blev gennemført ved en
ændring af friskoleloven i 2005 (Lov nr. 336 af 18. maj
2005).
Der blev således i 2005 lagt til grund,
at der allerede var et dekorumkrav og ændringer i
friskoleloven kunne have betydning for de krav, den enkelte
friskole kan stille i den forbindelse.
I det lovforslag, som ligger til grund for
lovændringen i 2005, lovforslag nr. L 105 om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed,
mål med undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer,
lærere og tilsynsførende, herunder om danskkundskaber,
samt tilsyn m.v.), fremsat den 23. februar 2005, fremgår
bl.a. følgende af bemærkningerne: »Det
foreslåede udvidede krav til skolernes forpligtelse til at
forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og
folkestyre, vil som afledt konsekvens kunne indebære, at en
skoles bestyrelse til skolens lærere og andre ansatte
ligeledes må skulle skærpe skolens krav, herunder det
til enhver tid på skolen gældende dekorumkrav, for at
sikre, at skolen også altid vil kunne leve op til lovens krav
på dette punkt.«
Det, som er anført i
bemærkningerne til det fremsatte lovforslag nr. L 36 om
forholdet mellem lovforslaget og en fri grundskoles til enhver tid
gældende dekorumkrav over for skolens ledere, lærere og
andre ansatte, er i overensstemmelse med det oven for citerede fra
lovforslaget fra 2005.
Selvom det, som er anført i
bemærkningerne til det nu fremsatte lovforslag herom, vil
gælde, uanset om lovforslaget ikke indeholdt
bemærkninger herom, har jeg fundet det mest
hensigtsmæssigt at medtage de pågældende
bemærkninger herom i lovforslaget.
Baggrunden herfor er bl.a., at der i lyset af,
at lovforslaget fra 2005 indeholdt den oven for citerede
bemærkning, ikke bør kunne opstå
misforståelser på skolerne om, at det beskrevne forhold
mellem friskoleloven og en skoles til enhver tid gældende
dekorumkrav over for skolens lærere og andre ansatte vil
være uberørt af lovforslaget. Der er alene tale om en
gentagelse af de allerede gældende rammer for dekorumkrav i
lyset af den ændrede affattelse af loven med
tilføjelsen af demokratisk dannelse. Præciseringen i
det fremsatte lovforslag nr. L 36 nævner desuden som noget
nyt det til enhver tid gældende dekorumkrav til skolens
bestyrelsesmedlemmer.
For de frie grundskoler er dekorumkrav
således ikke af ny dato.
Dekorumkravets nærmere indhold,
udformning og beskrivelse beror på forholdene på den
enkelte skole, og det er op til den enkelte skole om den vil
udforme dekorumkravene skriftligt. Rækkevidden af et
dekorumkrav vil i alle tilfælde bero på en konkret
vurdering, som i sidste instans kan prøves ved domstolene og
ved voldgift.
Spørgsmål 18:
Børn og unge har ret til en bisidder,
når de skal til samtale i f.eks. en kommune i sager, der
behandles efter serviceloven. Vil ministeren begrunde, hvorfor der
ikke i lovforslaget er indføjet en tilsvarende retssikkerhed
for børn, som ministeriets tilsynsførende
ønsker at tale med i konkrete tilsynssager?
Svar:
For at sikre et korrekt og dækkende
grundlag for vurderingen af skolens forhold til frihed og
folkestyre-kravet i forbindelse med et skærpet tilsyn vil
Styrelsen for Undervisning og Kvalitets tilsynspraksis som
følge af lovforslaget blive ændret sådan, at der
som led i tilsynet vil kunne indgå »samtaler med
eleverne« som tilsynsmetode, herunder også uden
tilstedeværelse af skoleleder eller lærere, hvis
styrelsen vurderer, at dette er mest hensigtsmæssigt for
tilsynets oplysninger.
Det er min opfattelse, at de samtaler, som kan
afholdes med elever i forbindelse med et tilsyn med en skole, ikke
kan sammenlignes med samtaler om børns egne forhold, som det
fx er tilfældet med sager, der behandles efter
serviceloven.
Det fremgår af servicelovens § 48
a, at et barn eller en ung, hvis sag behandles efter serviceloven,
på ethvert tidspunkt af sagens behandling har ret til at lade
sig bistå af andre. Der er tale om sager vedrørende
barnet eller den unge selv, hvor sagens udfald har en direkte
konsekvens for barnets forhold. Derfor er det væsentligt, at
barnet eller den unge også får mulighed for at
fremføre sin sag bedst muligt. I servicelovens regler er der
en række undtagelser til denne ret. En myndighed kan fx
træffe afgørelse om, at barnets eller den unges
interesse i at kunne lade sig bistå, bør vige for
væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser,
eller hvis bisidderen findes at varetage andre interesser end
barnets.
De samtaler med elever, som kan finde sted i
forbindelse med tilsynsbesøg vedrører skolens
forhold, og har således skolens undervisning som
omdrejningspunkt og ikke afgørelser eller forhold, der er
knyttet til et specifikt barn. Af samme grund er den
påtænkte tilsynsmetode også formuleret som
»samtale med elever«, og ikke som
»børnesamtale«.
Endvidere er der naturligvis en række
forholdsregler og hensyn, som Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet som myndighed skal iagttage, når der føres
samtaler med børn. De forholdsregler, som jeg finder, er
nødvendige, men også tilstrækkelige i den form
for samtaler med eleverne, er beskrevet nærmere i
lovforslagets bemærkninger.
Det fremgår af de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, pkt. 3.2.2., at de
nærmere rammer for samtaler mellem elever og
tilsynsmedarbejderne vil blive søgt aftalt mellem skolens
leder og tilsynsmedarbejderne. Udover de samtaler, der efter
gældende tilsynspraksis kan finde sted i forbindelse med
observation af undervisning, vil samtaler med eleverne som
udgangspunkt foregå som pædagogiske tilsynssamtaler fx
med klasser, med elevråd eller tilsvarende grupper i
forbindelse med styrelsens tilsynsbesøg. Samtalerne vil have
en uformel karakter, og styrelsens spørgsmål og formen
på samtalen vil blive afpasset i overensstemmelse med
elevernes alder og modenhed og vil vedrøre undervisning og
elementer i frihed og folkestyre-kravet. Styrelsen vil som
altovervejende hovedregel tale med flere elever ad gangen. Hvis en
elev selv ønsker en samtale alene, vil dette blive
imødekommet. Det er frivilligt for eleverne, om de
ønsker at deltage i samtaler med styrelsen.
Styrelsen vil i forbindelse med starten
på et skærpet tilsyn opfordre skolen til at orientere
eleverne og deres forældre om, at der er indledt et
skærpet tilsyn, og at det betyder, at eleverne kan
møde tilsynsmedarbejdere på skolen, som de er
velkommen til at kontakte selv, og som også kan forventes i
et vist omfang at bede om samtaler med eleverne om skolen. Hvis
alle forældre eller elever ikke ønsker at deltage i
sådanne samtaler, vil det kunne indgå i helhedsbilledet
af skolen.
Spørgsmål 19:
I 2005 tilkendegav daværende
undervisningsminister Bertel Haarder at »gældende
dekorumkrav ikke kan betragtes som tilsidesat alene ved en
lærers medlemskab af en lovlig forening, som f.eks.
Hizb-ut-Tahir. Almindelig medlemsaktivitet og lovlige ytringer i
offentligheden til støtte for foreningers synspunkter kan
heller ikke antages at være i strid med dekorumkravet, hvis
sådanne ytringer eller aktiviteter ikke kan påvises at
have alvorlige negative følgevirkninger for den
pågældende (folke)skole«, jf svar på
spørgsmål nr. S 1352, 2004-05, 2. samling.
Vil ministeren oplyse, om denne fortolkning af
dekorumkravet fortsat vil være gældende med den
foreslåede ændring af dekorumkravet?
Svar:
Den daværende undervisningsminister
svarede i 2005 på et spørgsmål vedrørende
en eventuel ansættelse af en folkeskolelærer. Det
fremgår endvidere af det pågældende svar, at
værdighedskravet beror på stillingens art og indhold,
men at den også kan variere efter de omgivelser, hvori
hvervet udføres samt at rækkevidden af dekorumkravet i
alle tilfælde vil bero på en konkret vurdering.
Det fremsatte lovforslag vil ikke
indebære en ændring af den retstilstand i forhold til
dekorumkrav, som er beskrevet i det pågældende svar
på det dengang stillede spørgsmål.