Fremsat den 6. oktober 2016 af forsvarsministeren (Peter Christensen)
Forslag
til
Lov om ændring af
hjemmeværnsloven
(Nedlæggelse af
Marinehjemmeværnsinspektoratet og
Flyverhjemmeværnsinspektoratet)
§ 1
I lov om hjemmeværnet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 198 af 9. februar 2007, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 4, udgår »,
Marinehjemmeværnsinspektoratet og
Flyverhjemmeværnsinspektoratet«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
nærmere indhold | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Det fremgår af aftale om forsvarets
ordning for perioden 2013 til 2017, at der i forligsperioden skal
gennemføres en budgetanalyse af Hjemmeværnet.
Det blev i forlængelse af den
gennemførte budgetanalyse besluttet, at der skulle
nedsættes en arbejdsgruppe med det formål at omdanne
budgetanalysen til konkrete tiltag. Arbejdsgruppen
færdiggjorde i marts 2016 sin rapport om »Omstilling og
udvikling af Hjemmeværnet«.
Rapporten indeholder bl.a. en anbefaling om,
at Hjemmeværnets værnsgrensstruktur forenkles ved, at
Marinehjemmeværnet og Flyverhjemmeværnet udskilles af
Hjemmeværnskommandoen og oprettes som selvstændige
myndigheder, og at Marinehjemmeværnsinspektoratet og
Flyverhjemmeværnsinspektoratet nedlægges. På et
møde i forsvarsforligskredsen i marts 2016 var der enighed
om at følge denne anbefaling.
Formålet med lovforslaget er
således at bringe hjemmeværnsloven i overensstemmelse
med ovennævnte beslutning om at nedlægge de to
inspektorater. Beslutningen om at udskille Marinehjemmeværnet
og Flyverhjemmeværnet fra Hjemmeværnskommandoen
forudsætter ikke en lovændring, men vil blive reguleret
i forsvarsministerens cirkulære om Hjemmeværnets
organisation.
2. Lovforslagets
nærmere indhold
Af hjemmeværnslovens § 2, stk. 1,
fremgår, at Hjemmeværnet består af
Hjemmeværnskommandoen, hærhjemmeværnet, herunder
virksomhedshjemmeværnet, marinehjemmeværnet og
flyverhjemmeværnet samt organer til støtte herfor. Som
eksempel på et støtteorgan kan nævnes
Hjemmeværnsskolen. Endvidere fremgår det af § 2,
stk. 4, at Hjemmeværnsledelsen,
Marinehjemmeværnsinspektoratet,
Flyverhjemmeværnsinspektoratet og hjemmeværnsstaben
indgår i Hjemmeværnskommandoen.
Marinehjemmeværnsinspektoratet og
Flyverhjemmeværnsinspektoratet blev ved ændringen af
hjemmeværnsloven i 2006 (jf. lov nr. 277 af 5. april 2006 om
ændring af lov om hjemmeværnet) skrevet ind i loven,
idet der var behov for at præcisere, at de to inspektorater
er en del af Hjemmeværnskommandoen.
Hensigten med
Marinehjemmeværnsinspektoratet og
Flyverhjemmeværnsinspektoratet i Hjemmeværnet har
været at have udpeget en ansvarlig, der inden for de to
værnsgrene fører tilsyn med uddannelse m.v. og
varetager forbindelsen til lokale civile myndigheder.
Arbejdsgruppen vedrørende udarbejdelse
af beslutningsoplæg for Hjemmeværnet har i rapporten af
2. marts 2016 om »Omstilling og udvikling af
Hjemmeværnet« fremsat en række forslag til
omorganisering af Hjemmeværnet. Det foreslås bl.a., at
værnsgrensstrukturen forenkles ved, at
Marinehjemmeværnet og Flyverhjemmeværnet udskilles af
Hjemmeværnskommandoen og oprettes som selvstændige
myndigheder, og at Marinehjemmeværnsinspektoratet og
Flyverhjemmeværnsinspektoratet nedlægges. En
udmøntning af arbejdsgruppens anbefaling om
nedlæggelse af Marinehjemmeværnsinspektoratet og
Flyverhjemmeværnsinspektoratet forudsætter en
ændring af hjemmeværnsloven.
Det foreslås på den baggrund, at
Marinehjemmeværnsinspektoratet og
Flyverhjemmeværnsinspektoratet nedlægges.
Inspektoraternes opgaver vil herefter blive løst af
henholdsvis Marinehjemmeværnet og
Flyverhjemmeværnet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen offentlige
økonomiske eller administrative konsekvenser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.fl.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra 3.
august til den 30. august 2016 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikernes Centraladministration (AC),
Centralforeningen for Stampersonel (CS), Centralorganisationen af
2010 (CO 10), Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Regioner,
Djøf, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Færøernes Landsstyre,
Grønlands Selvstyre, Hærens Konstabel- og
Korporalforening (HKKF), Hovedorganisationen af Officerer i Danmark
(HOD), Hovedorganisationen for Personel af Reserven i Danmark
(HPRD), KL, Landsorganisationen i Danmark (LO), Ledernes
Hovedorganisation, Offentlige Ansattes Organisationer (OAO) og
Værnepligtsrådet.
9. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter hjemmeværnslovens § 2, stk.
4, indgår bl.a. Marinehjemmeværnsinspektoratet og
Flyverhjemmeværnsinspektoratet i
Hjemmeværnskommandoen.
Det foreslås, at
Marinehjemmeværnsinspektoratet og
Flyverhjemmeværnsinspektoratet udgår af § 2, stk.
4.
Med lovforslaget nedlægges
Marinehjemmeværnsinspektoratet og
Flyverhjemmeværnsinspektoratet. Inspektoraternes opgaver vil
herefter blive løst af henholdsvis Marinehjemmeværnet
og Flyverhjemmeværnet. Lovforslaget er i overensstemmelse med
forsvarsforligskredsens anbefaling herom den 2. marts 2016
vedrørende Hjemmeværnets omstilling og udvikling.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2017.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om hjemmeværnet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 198 af 9. februar 2007, foretages
følgende ændring: | | | | § 2.
--- Stk. 2-3.
--- | | | Stk. 4.
Hjemmeværnsledelsen, Marinehjemmeværnsinspektoratet,
Flyverhjemmeværnsinspektoratet og hjemmeværnsstaben
indgår i Hjemmeværnskommandoen. | | 1. I § 2, stk. 4, udgår »,
Marinehjemmeværnsinspektoratet og
Flyverhjemmeværnsinspektoratet«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2017. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|