Fremsat den 6. oktober 2016 af finansministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Det
Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske
Råd
(Formandskabets vurdering af
produktivitetsudviklingen, sammensætningen af rådene,
lovfæstelse af
»følg-eller-forklar«-princippet m.v.)
§ 1
I lov om Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1054 af 21. august 2007, som
ændret ved lov nr. 583 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer:
1. § 1,
stk. 2, ophæves.
2. I
§ 2, stk. 1, 2. pkt., ændres
»20« til: »19«.
3. I
§ 2, stk. 3, 5. pkt., ændres
»1 medlem indstilles af HTS Handel, Transport og
Service« til: »1 medlem indstilles af CEPOS«, og
»Landbrugsraadet« ændres til: »Landbrug
& Fødevarer«.
4. I
§ 2, stk. 4, 5. pkt., ændres
»15« til: »14«, »1 medlem indstilles
af fødevareministeren,« udgår, og
»Landbrugsraadet« ændres til: »Landbrug
& Fødevarer«.
5. I
§ 3 indsættes som stk. 5 og 6:
»Stk. 5.
Formandskabet skal årligt vurdere holdbarheden i de
langsigtede offentlige finanser og den mellemfristede udvikling i
den offentlige saldo samt vurdere, om de vedtagne udgiftslofter er
afstemt med de finanspolitiske målsætninger for de
offentlige finanser givet de reformer og finansieringsinitiativer
m.v., som er besluttet af et flertal i Folketinget. Formandskabet
skal desuden vurdere, om de vedtagne udgiftslofter overholdes
såvel i planlægningsfasen, som når regnskabet
foreligger.
Stk. 6.
Formandskabet skal endvidere årligt overvåge
produktivitetsudviklingen i dansk økonomi, analysere
faktorer bag udviklingen i produktivitet og konkurrenceevne, komme
med konkrete anbefalinger, der kan styrke den danske
produktivitetsudvikling, samt foretage effektvurderinger af
produktivitetsfremmende tiltag.«
6.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3 a. Tages
formandskabets vurderinger efter § 3, stk. 5, for så
vidt angår budgetlovens korrektionsmekanisme og bestemmelser
om exceptionelle omstændigheder, ikke til følge, skal
finansministeren offentligt redegøre herfor.«
7. I
§ 4, stk. 1, indsættes efter
»rådene«: »og formandskabet«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
På langt sigt er
produktivitetsstigninger den primære drivkraft bag
vækst og øget velstand, men i de senere år har
produktivitetsvæksten været svag. Regeringen
ønsker derfor at etablere en form for permanent
produktivitetskommission, som skal bidrage med mere systematisk
analyse og vedvarende fokus på håndtering af
produktivitetsudfordringerne i dansk økonomi. Med
lovforslaget placeres denne opgave hos De Økonomiske
Råds formandskab. Anbefalinger fra formandskabet til nye
tiltag, der kan øge produktiviteten og
vækstpotentialet, skal blandt andet være med til at
indfri vækstmålsætningen i regeringens
helhedsplan på 65 mia. kr. frem mod 2025.
Med tilførslen af opgaven til
formandskabet følges endvidere en EU-anbefaling om
etablering af nationale produktivitetsråd. Lovforslaget
indebærer, at denne rolle i Danmark udfyldes af De
Økonomiske Råds formandskab.
Regeringen ønsker derudover at
lovfæste et "følg-eller-forklar"-princip for visse af
formandskabets vurderinger, der formaliserer den eksisterende
praksis for, at regeringen generelt udtaler sig om formandskabets
vurderinger vedrørende finanspolitikken.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1 Formandskabets vurdering af
produktivitetsudviklingen
2.1.1 Gældende ret
Det Økonomiske Råd blev oprettet
ved lov nr. 302 af 5. september 1962 om økonomisk
samordning. Det Økonomiske Råds centrale virke er at
vurdere den økonomiske udvikling på kort og langt sigt
og gennemføre analyser af strukturelle forhold i
økonomien. Ved lovændringen i 1994 fik Det
Økonomiske Råd også til opgave at belyse
miljøområdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 480 af
3. juni 1994 om økonomisk samordning. Ved lovændringen
i 2007 blev miljøområdet styrket ved oprettelsen af
Det Miljøøkonomiske Råd, jf. lov nr. 574 af 6.
juni 2007 om ændring af lov om økonomisk
samordning.
De to råd ledes af det samme
formandskab. Efter hver drøftelse i et af rådene
afgiver formandskabet en redegørelse til regeringen og
træffer bestemmelse om, hvorvidt redegørelsen skal
offentliggøres. Formandskabet kan lade redegørelsen
ledsage af et referat af synspunkter fremført af medlemmer
under rådenes drøftelser. Formandskabet har ansvaret
for redegørelserne.
2.1.2 Ministeriets overvejelser og
forslag
Med lovforslaget foreslås det, at De
Økonomiske Råds formandskab yderligere får til
opgave at skulle bidrage med mere systematisk analyse og vedvarende
fokus på håndtering af produktivitetsudfordringerne i
Danmark.
Analyser af produktivitet dækkes delvist
af de redegørelser, som formandskabet udarbejder til Det
Økonomiske Råd. Med opgaveformuleringen sikres faste
og styrkede rammer for dette arbejde, idet der etableres en form
for permanent produktivitetskommission.
Opgaven indebærer, at formandskabet skal
overvåge produktivitetsudviklingen i dansk økonomi,
analysere faktorer bag udviklingen i produktivitet, komme med
konkrete anbefalinger, der kan styrke den danske
produktivitetsudvikling samt foretage effektvurderinger af
produktivitetsfremmende tiltag. Analyserne bør, hvor
relevant, tage højde for EU-aspekter og forholde sig til
produktivitetsudfordringerne ud fra et bredt perspektiv, dvs.
blandt andet inkludere faktorer som innovation, rammebetingelser
for erhvervsliv, investeringer, uddannelse m.v. samt faktorer, der
påvirker priser, lønninger og kvaliteten af varer og
tjenesteydelser, herunder også relativt til udviklingen hos
europæiske og globale samhandelspartnere.
Valget af konkrete analyseområder
fastlægges af formandskabet, og tilrettelæggelsen af
arbejdet sker inden for rammerne af De Økonomiske Råds
Sekretariat. Formandskabet og sekretariatet har i forvejen stor
ekspertise i at udføre økonomiske og statistiske
analyser af høj kvalitet og har den nødvendige
kapacitet til at kommunikere deres resultater offentligt. Dette
skal også gælde i forhold til den nye opgave som
nationalt produktivitetsråd. Formandskabet og sekretariatet
kan i sit arbejde indhente bidrag fra eksperter og andre
institutioner samt konsultere relevante interessenter, fx
arbejdsmarkedets parter, under forudsætning af, at
sådanne bidrag er af samme høje kvalitet.
Formandskabet og sekretariatet skal i sit virke i alle
tilfælde være objektivt, neutralt og fungere fuldt ud
uafhængigt og må ikke repræsentere eller
viderebringe andre interessenters holdninger. Formandskabet og
sekretariatet skal i sit arbejde respektere den rolle, som
arbejdsmarkedets parter har i forhold til
løndannelsesprocessen. Analyserne og anbefalingerne
publiceres i en årlig offentligt tilgængelig
rapport.
Anbefalinger fra formandskabet til den
økonomiske politik i regi af Det Økonomiske Råd
og Det Miljøøkonomiske Råd pålægges
ikke begrænsninger som følge af den nye opgave, og de
to råds øvrige opgaver og hidtidige funktioner er
uændrede.
Tilførslen af opgaven til formandskabet
er på linje med EU-anbefalingen om etablering af nationale
produktivitetsråd, der blev opnået enighed om på
ECOFIN-rådsmødet 17. juni 2016. Anbefalingen er rettet
mod eurolandene, men ikke-eurolandene opfordres til at oprette
lignende råd. De ikke-eurolande, der følger op
på EU-anbefalingen, vil have mulighed for at deltage på
lige fod med eurolandene i samarbejdet mellem de nationale
produktivitetsråd.
Formandskabet vil med opgaven således
udfylde rollen som nationalt uafhængigt
produktivitetsråd og vil i den forbindelse skulle indgå
i den forudsete dialog med tilsvarende råd i andre EU-lande
med henblik på at udveksle erfaringer, herunder eventuelt
bidrage til fælles analyser, hvor det er passende. Det er en
dansk prioritet at få øget fokus på
produktivitetsudfordringer og -politikker i EU, og det vil
være naturligt, at Danmark tager aktivt del i en sådan
dialog. Da der er tale om nationale råd, afgiver landene ikke
formelt eller reelt kompetence til EU.
Det foreslås desuden, at det
præciseres, at formandskabet overtager Det Økonomiske
Råds nuværende opgave efter § 1, stk. 2, i lov om
Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1054 af 21. august 2007, som
ændret ved lov nr. 583 af 18. juni 2012, da denne opgave
allerede i praksis varetages af formandskabet.
2.2. Sammensætningen af Det Økonomiske
Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
2.2.1. Gældende ret
Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomisk Råd ledes af et fælles
formandskab. Herudover er der i hvert råd et antal menige
medlemmer, der repræsenterer myndigheder, organisationer m.v.
Af § 2, stk. 3 og 4 i lov om Det Økonomiske Råd
og Det Miljøøkonomiske Råd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1054 af 21. august 2007, som
ændret ved lov nr. 583 af 18. juni 2012 fremgår, hvem
der indstiller medlemmer til de enkelte pladser.
Sammensætningen af Det Økonomiske Råd blev
senest ændret ved lovbekendtgørelse nr. 1054 af 21.
august 2007, da Det Miljøøkonomiske Råd blev
oprettet. Formålet med ændringen var i højere
grad at afspejle den daværende erhvervs- og
organisationsstruktur og at reducere antallet af
rådsmedlemmer, som blev anset for at være forholdsvist
stort, jf. lov nr. 574 af 6. juni 2007 om ændring af lov om
økonomisk samordning.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og forslag
Den økonomiske debat har over
årene ændret karakter, og der findes i dag flere
institutioner, der optræder i debatten på baggrund af
egne faglige analyser. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
(AE), der oprindeligt blev repræsenteret i Det
Økonomiske Råd i egenskab af at være en
brancheorganisation for arbejderbevægelsens virksomheder, har
i dag løsere bånd til arbejderbevægelsens
virksomheder og betragter sig selv som et moderne analyseinstitut
og tænketank. Som en pendant til AE foreslås det, at
CEPOS som en partipolitisk uafhængig borgerlig-liberal
tænketank får en plads i Det Økonomiske
Råd. Tildelingen af denne plads opvejes af, at HTS Handel,
Transport og Service ikke længere eksisterer som
organisation. Antallet af medlemmer i Det Økonomiske
Råd vil således være uændret.
2.3 Lovfæstelse af
"følg-eller-forklar"-princippet
2.3.1. Gældende ret
§ 2, stk. 1 i lov nr. 547 af 18. juni
2012 (Budgetloven) fastsætter et krav om, at den samlede
budgetstilling på de samlede offentlige finanser skal
være i balance eller udvise overskud. Dette krav er
overholdt, hvis den strukturelle saldo er på niveau med det
mellemfristede mål, der er fastsat i den reviderede
stabilitets- og vækstpagt, og med en nedre grænse for
et strukturelt underskud på 0,5 pct. af
bruttonationalproduktet, jf. budgetlovens § 2, stk. 2.
Budgetloven indeholder derudover en
korrektionsmekanisme, som aktiveres ved overskridelser af det
mellemfristede mål for den strukturelle saldo. Hvis der
på baggrund af finansministerens opgørelse af den
strukturelle saldo for det følgende finansår
konstateres en negativ afvigelse på mindst 0,5 pct. af
bruttonationalproduktet fra det mellemfristede mål eller
tilpasningsstien henimod dette, skal der gennemføres
foranstaltninger med henblik på at foretage en korrektion af
afvigelsen, jf. budgetlovens § 3, stk. 2 og stk. 3.
Finansministeren fremlægger en plan for denne korrektion, jf.
budgetlovens § 3, stk. 4.
I tilfælde af exceptionelle
omstændigheder - dvs. en usædvanlig begivenhed, der
ligger uden for statens kontrol, og som har en afgørende
virkning på de samlede offentlige finanser, eller perioder
med et alvorligt økonomisk tilbageslag som fastsat i den
reviderede stabilitets- og vækstpagt - kan der dog
midlertidigt afviges fra det mellemfristede mål eller
tilpasningsstien henimod dette, forudsat at den midlertidige
afvigelse ikke bringer den finanspolitiske holdbarhed i fare, jf.
budgetlovens § 2, stk. 5 og stk. 6.
Det Økonomiske Råd varetager
på baggrund af § 1, stk. 2, i lov om Det
Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske
Råd, jf. lovbekendtgørelse nr. 1054 af 21. august
2007, som ændret ved lov nr. 583 af 18. juni 2012 opgaven med
årligt at vurdere holdbarheden i de langsigtede offentlige
finanser, den mellemfristede udvikling i den offentlige saldo,
herunder udviklingen i den strukturelle saldo, samt vurderer, om de
vedtagne udgiftslofter er afstemt med de finanspolitiske
målsætninger for de offentlige finanser, givet de
reformer og finansieringsinitiativer m.v., som er besluttet af et
flertal i Folketinget. Det Økonomiske Råd foretager
herunder vurderinger vedrørende aktiveringen og
gennemførelsen af budgetlovens korrektionsmekanisme og
vurderer omstændigheder, der udløser budgetlovens
klausul om exceptionelle omstændigheder, eller som
kræver, at aktiveringen af denne klausul forlænges
eller ophæves.
2.3.2. Ministeriets
overvejelser og forslag
Ministeriet ønsker at lovfæste et
"følg-eller-forklar"-princip. Dette sker for at formalisere
den eksisterende praksis for, at regeringen udtaler sig offentligt
om Det Økonomiske Råds vurderinger vedrørende
finanspolitikken.
I retningslinjerne for traktaten af 2. marts
2012 om stabilitet, samordning og styring i Den Økonomiske
og Monetære Union (finanspagten), fremgår det, at den
berørte medlemsstat skal tage uafhængige
overvågningsinstitutioners vurderinger til følge eller
i modsat fald forklare offentligt, hvorfor de ikke gør det
(et "følg-eller-forklar"-princip). Princippet forpligter
finansministeren til enten at følge formandskabets
anbefalinger og vurderinger vedrørende aktiveringen og
gennemførelsen af budgetlovens korrektionsmekanisme samt
omstændigheder, der udløser budgetlovens klausul om
exceptionelle omstændigheder (eller som kræver, at
denne forlænges eller ophæves), eller offentligt at
forklare, hvorfor man ikke gør.
Med lovforslaget foreslås det, at
finansministeren offentligt skal redegøre herfor, hvis
regeringen vælger ikke at følge formandskabets
anbefalinger og vurderinger angående budgetlovens
korrektionsmekanisme og klausul om exceptionelle
omstændigheder. Finansministeren offentliggør i
praksis allerede i dag sådanne redegørelser.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
De Økonomiske Råds Sekretariat
tilføres en merbevilling på 3 mio. kr. med henblik
på en styrket vurdering af produktivitetsudviklingen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
I retningslinjerne for finanspagten, der har
karakter af en mellemstatslig aftale i tilknytning til
EU-samarbejdet, fremgår det, at den berørte
medlemsstat skal tage uafhængige
overvågningsinstitutioners vurderinger til følge eller
i modsat fald forklare offentligt, hvorfor de ikke gør det
(et "følg-eller-forklar"-princip). Konkret drejer det sig om
formandskabets vurderinger vedrørende aktiveringen og
gennemførelsen af budgetlovens korrektionsmekanisme samt
omstændigheder, der udløser budgetlovens klausul om
exceptionelle omstændigheder, eller som kræver, at
denne forlænges eller ophæves. Det er
Finansministeriets opfattelse, at der ifølge finanspagten
ikke er noget krav om, at dette princip indskrives i dansk ret, men
blot en forpligtelse til at efterleve princippet i praksis. Det vil
dog være en fordel at lovfæste princippet med henblik
på at bringe dansk ret i overensstemmelse med
retningslinjerne for finanspagten.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget er sendt i høring den 4.
oktober 2016 med frist den 1. november 2016 hos følgende
myndigheder: De Økonomiske Råds formandskab, Erhvervs-
og Vækstministeriet, KL, Danske Regioner, Danmarks
Nationalbank, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Landsorganisationen i Danmark, Akademikerne, DI,
Håndværksrådet, Landbrug & Fødevarer,
Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk, Finansrådet,
FTF, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, særligt
sagkyndig Torben M. Andersen, særligt sagkyndig Mette
Ejrnæs og særligt sagkyndig Helena Skyt Nielsen samt
Konkurrencerådet og CEPOS.
9. Sammenfattende skema | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | Positive konsekvenser/ mindre
udgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | De Økonomiske Råds Sekretariat
tilføres en merbevilling på 3 mio. kr. med henblik
på en styrket vurdering af produktivitetsudviklingen. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | De Økonomiske Råds Sekretariat
tilføres en merbevilling på 3 mio. kr. med henblik
på en styrket vurdering af produktivitetsudviklingen. | Forholdet til EU-retten | "Følg-eller-forklar"-princippet
indgår i retningslinjerne for traktaten af 2. marts 2012 om
stabilitet, samordning og styring i Den Økonomiske og
Monetære Union (finanspagten), der har karakter af en
mellemstatslig aftale i tilknytning til EU-samarbejdet. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter § 1, stk. 2, skal Det
Økonomiske Råd årligt vurdere holdbarheden i de
langsigtede offentlige finanser og den mellemfristede udvikling i
den offentlige saldo samt vurdere, om de vedtagne udgiftslofter er
afstemt med de finanspolitiske målsætninger for de
offentlige finanser givet de reformer og finansieringsinitiativer
m.v., som er besluttet af et flertal i Folketinget. Det
Økonomiske Råd skal endvidere vurdere, om de vedtagne
udgiftslofter overholdes såvel i planlægningsfasen, som
når regnskabet foreligger.
Det foreslås, at formandskabet overtager
Det Økonomiske Råds nuværende opgave efter
lovens § 1, stk. 2. I praksis varetages denne opgave allerede
af formandskabet.
Det foreslås derfor, at § 1, stk. 2, ophæves og i stedet
indsættes § 3, stk. 5.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Efter § 2, stk. 1, 2. pkt., har Det
Miljøøkonomiske Råd 20 medlemmer.
Det foreslås, at antallet af medlemmer
reduceres til 19 medlemmer. Forslaget skal ses i sammenhæng
med sammenlægningen af Miljøministeriet og Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til et Miljø- og
Fødevareministerium ved ressortændringen af 28. juni
2015.
Til nr.
3
Efter § 2, stk. 3, 5. pkt., indstiller
HTS Handel, Transport og Service et medlem til Det
Økonomiske Råd og Landbrugsraadet indstiller et
medlem.
HTS Handel, Transport og Service eksisterer
ikke længere som organisation. Det foreslås i stedet
for HTS Handel, Transport og Service, at CEPOS indstiller et medlem
til Det Økonomiske Råd. CEPOS er en veletableret
debattør i diskussionen af væsentlige
samfundsøkonomiske problemstillinger og gennemfører
selv faglige analyser, der indgår i debatten. Der henvises i
øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det foreslås videre, at et medlem
indstilles af Landbrug & Fødevarer frem for
Landbrugsraadet. Landbrug & Fødevarer blev dannet 3.
juni 2009 ved en fusion af Landbrugsraadet, Danske Slagterier,
Dansk Svineproduktion, Dansk Landbrug med Landbrugsmedierne og
Dansk Landbrugsrådgivning samt væsentlige dele af
Mejeriforeningens aktiviteter.
Til nr.
4
Efter § 2, stk. 4, 5. pkt., indstiller
blandt andet fødevareministeren, miljøministeren og
Landbrugsraadet hvert et medlem til Det
Miljøøkonomiske Råd.
Det forslås, at miljø- og
fødevareministeren fremover indstiller ét medlem. Af
samme årsag foreslås det, at antallet af udnævnte
medlemmer efter en nærmere indstilling reduceres fra 15 til
14, da der ikke længere indstilles et medlem af både
miljøministeren og fødevareministeren.
Det foreslås videre, at et medlem
indstilles af Landbrug & Fødevarer i stedet for
Landbrugsraadet. Landbrug & Fødevarer blev dannet 3.
juni 2009 ved en fusion af Landbrugsraadet, Danske Slagterier,
Dansk Svineproduktion, Dansk Landbrug med Landbrugsmedierne og
Dansk Landbrugsrådgivning samt væsentlige dele af
Mejeriforeningens aktiviteter.
Til nr.
5
Formandskabets opgaver m.v. er fastsat i
§ 3.
Det foreslås, at formandskabet skal have
yderligere opgaver.
Det foreslås i stk.
5, at formandskabet årligt skal vurdere holdbarheden i
de langsigtede offentlige finanser og den mellemfristede udvikling
i den offentlige saldo samt vurdere, om de vedtagne udgiftslofter
er afstemt med de finanspolitiske målsætninger for de
offentlige finanser givet de reformer og finansieringsinitiativer
m.v., som er besluttet af et flertal i Folketinget. Formandskabet
skal desuden vurdere, om de vedtagne udgiftslofter overholdes
såvel i planlægningsfasen, som når regnskabet
foreligger.
Opgaven skal ses i sammenhæng med lov
nr. 547 af 18. juni 2012 (Budgetloven), der blandt andet indeholder
regler om budgetbalance og et nyt udgiftspolitisk styringssystem
med udgiftslofter. Opgaven varetages i praksis allerede af
formandskabet. Det foreslås således, at formandskabet
overtager Det Økonomiske Råds nuværende opgave
efter lovens § 1, stk. 2. Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås videre i stk. 6, at formandskabet årligt skal
overvåge produktivitetsudviklingen i dansk økonomi,
analysere faktorer bag udviklingen i produktivitet og
konkurrenceevne, komme med konkrete anbefalinger, der kan styrke
den danske produktivitetsudvikling, samt foretage effektvurderinger
af produktivitetsfremmende tiltag. Med årligt forstås
det, at analyserne og anbefalingerne skal publiceres i en
årlig rapport.
Formandskabet skal dermed bidrage til mere
systematisk analyse og vedvarende fokus på håndtering
af produktivitetsudfordringen i dansk økonomi. Da opgaven
vedrører formandskabet, er det ikke forudsat, at analyserne
og anbefalingerne skal fremlægges til diskussion i Det
Økonomiske Råd.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
6
Det foreslås, at såfremt
formandskabets vurderinger, for så vidt angår
budgetlovens korrektionsmekanisme og klausul om exceptionelle
omstændigheder, ikke tages til følge, skal
finansministeren offentligt redegøre herfor.
Forslaget medfører således, at
"følg-eller-forklar"-princippet, der er en del af
retningslinjerne for finanspagten og allerede følges i
praksis, lovfæstes. Ministeriet vurderer, at dette vil
være en fordel med henblik på at bringe dansk ret i
overensstemmelse med retningslinjerne for finanspagten.
Det foreslås således, at
finansministeren forpligtes til enten at følge
formandskabets anbefalinger og vurderinger vedrørende
aktiveringen og gennemførelsen af budgetlovens
korrektionsmekanisme samt omstændigheder, der udløser
budgetlovens klausul om exceptionelle omstændigheder (eller
som kræver, at denne forlænges eller ophæves),
eller offentligt at redegøre for, hvorfor anbefalingerne
ikke følges.
Finansministeren forpligtes herefter til
offentligt at redegøre herfor, hvis regeringen ikke
følger de af formandskabets vurderinger og anbefalinger, der
vedrører, om der forekommer omstændigheder, der
gør det berettiget at aktivere budgetlovens
korrektionsmekanisme, hvorvidt korrektionen skrider frem i
overensstemmelse med budgetloven og planen for korrektionen, samt
hvorvidt der forekommer omstændigheder, der udløser
budgetlovens klausul om exceptionelle omstændigheder, eller
som kræver, at denne forlænges eller ophæves.
Den offentlige redegørelse kan
eksempelvis ske ved, at redegørelsen publiceres på
Finansministeriets hjemmeside.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
7
Det fremgår af § 4, stk. 1, i lov
om Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1054 af 21. august 2007, som
ændret ved lov nr. 583 af 18. juni 2012, at til bistand for
Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd oprettes et sekretariat,
hvis opgave er at foretage de undersøgelser og udarbejde de
redegørelser, formandskabet finder hensigtsmæssige,
for at rådene kan løse deres opgaver.
Det foreslås, at det tilføjes i
stk. 1, at sekretariatet bistår
både rådene og formandskabet i at løse deres
opgaver.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2017.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om Det Økonomiske Råd og
Det Miljøøkonomiske Råd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1054 af 21. august 2007, som
ændret ved lov nr. 583 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | | | | §
1. - - - | | 1. § 1, stk. 2, ophæves: | Stk. 2. Det
Økonomiske Råd skal herunder årligt vurdere
holdbarheden i de langsigtede offentlige finanser og den
mellemfristede udvikling i den offentlige saldo samt vurdere, om de
vedtagne udgiftslofter er afstemt med de finanspolitiske
målsætninger for de offentlige finanser givet de
reformer og finansieringsinitiativer m.v., som er besluttet af et
flertal i Folketinget. Det Økonomiske Råd skal
endvidere vurdere, om de vedtagne udgiftslofter overholdes
såvel i planlægningsfasen, som når regnskabet
foreligger. | | | | | | §
2. - - - | | 2. I § 2, stk. 1, 2. pkt., ændres
»20« til: »19«. | Stk. 2. Det
Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske
Råd nedsættes af økonomi- og erhvervsministeren.
De ledes af et fælles formandskab bestående af 4
nationaløkonomisk kyndige personer, hvoraf den ene skal
være særligt kyndig i samspillet mellem økonomi
og miljø, og består herudover af indtil henholdsvis 22
og 20 medlemmer. Rådenes formand udpeges af økonomi-
og erhvervsministeren blandt formandskabets medlemmer. | | | | | | §
2. - - - Stk.
3. - - - 5. pkt. Det
Økonomiske Råds øvrige medlemmer udnævnes
for indtil 3 år ad gangen. 1 af disse medlemmer skal
repræsentere økonomi- og erhvervsministeren. Herudover
kan økonomi- og erhvervsministeren udnævne indtil 3
medlemmer, der skal være særligt kyndige i
økonomiske spørgsmål. Indtil 2 af disse
medlemmer udnævnes efter indstilling fra Det Frie
Forskningsråd og Rektorkollegiet. | | 3. I § 2, stk. 3, 5. pkt., ændres
»1 medlem indstilles af HTS Handel, Transport og
Service« til: »1 medlem indstilles af CEPOS« og
»Landbrugsraadet« ændres til: »Landbrug
& Fødevarer«. | 18 medlemmer udnævnes efter
følgende indstilling: | | | 1 medlem indstilles af
finansministeren, | | | 1 medlem indstilles af Danmarks
Nationalbank, | | | 1 medlem indstilles af Dansk
Arbejdsgiverforening, | | | 1 medlem indstilles af HTS Handel, Transport
og Service, | | | 1 medlem indstilles af Dansk Byggeri, | | | 3 medlemmer indstilles af
Landsorganisationen i Danmark, | | | 1 medlem indstilles af Akademikernes
Centralorganisation, | | | 1 medlem indstilles af Funktionærernes
og Tjenestemændenes | | | Fællesråd, | | | 1 medlem indstilles af
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, | | | 1 medlem indstilles af Dansk Industri, | | | 1 medlem indstilles af
Håndværksrådet, | | | 1 medlem indstilles af
Landbrugsraadet, | | | 1 medlem indstilles af Dansk Erhverv, | | | 1 medlem indstilles af
Forbrugerrådet, | | | 1 medlem indstilles af Finansrådet,
og | | | 1 medlem indstilles af de kommunale
organisationer. | | | | | | §
2. - - - Stk.
4. - - - 5. pkt. Det
Miljøøkonomiske Råds øvrige medlemmer
udnævnes for indtil 3 år ad gangen. 1 af disse
medlemmer skal repræsentere økonomi- og
erhvervsministeren. Herudover kan økonomi- og
erhvervsministeren udnævne indtil 4 medlemmer, der skal
være særligt kyndige i samspillet mellem økonomi
og miljø samt i miljømæssige problemstillinger.
Indtil 2 af disse medlemmer udnævnes efter indstilling fra
Det Frie Forskningsråd og Rektorkollegiet. 15 medlemmer
udnævnes efter følgende indstilling: | | 4. I § 2, stk. 4, 5. pkt., ændres
»15« til: »14«, »1 medlem indstilles
af fødevareministeren,« udgår og
»Landbrugsraadet« ændres til: »Landbrug
& Fødevarer«. | 1 medlem indstilles af
finansministeren, | | | 1 medlem indstilles af
miljøministeren, | | | 1 medlem indstilles af transport- og
energiministeren, | | | 1 medlem indstilles af
fødevareministeren, | | | 2 medlemmer indstilles efter fælles
indstilling af Landsorganisationen | | | i Danmark, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd og CO-Industri, | | | 1 medlem indstilles af Dansk Industri, | | | 1 medlem indstilles af
Landbrugsraadet, | | | 1 medlem indstilles af Dansk Erhverv, | | | 1 medlem indstilles af
Forbrugerrådet, | | | 1 medlem indstilles af de kommunale
organisationer, | | | 1 medlem indstilles efter fælles
indstilling af Affald Danmark, | | | Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Vand-
og Spildevandsforening og RenoSam, | | | 1 medlem indstilles af Danmarks
Naturfredningsforening, | | | 1 medlem indstilles af Friluftsrådet,
og | | | 1 medlem indstilles af WWF
Verdensnaturfonden. | | | | | | | | 5. I § 3 indsættes som stk. 5 og 6: | | | Stk. 5.
Formandskabet skal årligt vurdere holdbarheden i de
langsigtede offentlige finanser og den mellemfristede udvikling i
den offentlige saldo samt vurdere, om de vedtagne udgiftslofter er
afstemt med de finanspolitiske målsætninger for de
offentlige finanser givet de reformer og finansieringsinitiativer
m.v., som er besluttet af et flertal i Folketinget. Formandskabet
skal desuden vurdere, om de vedtagne udgiftslofter overholdes
såvel i planlægningsfasen, som når regnskabet
foreligger. | | | Stk. 6.
Formandskabet skal endvidere årligt overvåge
produktivitetsudviklingen i dansk økonomi, analysere
faktorer bag udviklingen i produktivitet og konkurrenceevne, komme
med konkrete anbefalinger, der kan styrke den danske
produktivitetsudvikling, samt foretage effektvurderinger af
produktivitetsfremmende tiltag. | | | | | | 6. Efter § 3 indsættes: | | | § 3 a. Tages
formandskabets vurderinger efter § 3, stk. 5, for så
vidt angår budgetlovens korrektionsmekanisme og bestemmelser
om exceptionelle omstændigheder, ikke til følge, skal
finansministeren offentligt redegøre herfor. | | | | §
4. - - - | | 7. I § 4, stk. 1, indsættes efter
»rådene«: »og formandskabet. | Stk. 1. Til
bistand for Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd oprettes et sekretariat,
hvis opgave er at foretage de undersøgelser og udarbejde de
redegørelser, formandskabet finder hensigtsmæssige,
for at rådene kan løse deres opgaver. | | |
|