Betænkning afgivet af Finansudvalget
den 14. december 2016
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober
2016 og var til 1. behandling den 11. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Finansudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 3.
november 2016 sendte finansministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til finansministeren og 1
spørgsmål til økonomi- og indenrigsministeren
til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Radikales Venstres
medlemmer af udvalget finder det betænkeligt, at
sammensætningen af Det Økonomiske Råd
ændres på en sådan måde, at en navngiven
tænketank får plads i rådet, uden at denne er
indstillet af nogen af arbejdsmarkedets parter. Dette kan
føre til en glidebane, hvor der over tid vil opstå
pres for, at andre vilkårlige tænketanke af politiske
grunde ønsker og får optagelse i rådet. S og RV
finder derfor, at det er mere hensigtsmæssigt at fastholde
den hidtidige praksis, hvor tænketanke kan være
repræsenteret via udpegning som repræsentanter for
interessenter. S og RV finder således, at CEPOS kunne
repræsenteres, såfremt man fra arbejdsgiverside ville
indstille tænketanken til en ledig plads.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at
højere produktivitet er fordelagtigt, hvis det afspejler
reelle bæredygtige forbedringer som et resultat af f.eks.
dygtigere medarbejdere, bedre arbejdsgange eller teknologisk
udvikling.
EL, ALT og SF finder dog, at den
måde, produktivitet i dag bliver målt på, er for
snæver, og lovforslaget lægger tilsyneladende op til at
fastholde en snæver definition, hvor der ikke tages
højde for konsekvenser for f.eks. miljø,
arbejdsmiljø, social indsats og landdistrikterne m.v. Med et
så snævert fokus risikerer man at underinvestere i
mennesker og miljø, hvilket vil resultere i et mindre
bæredygtigt samfund.
Det Økonomiske Råd er dannet
af medlemmer fra arbejdsmarkedets parter og med fagkundskab fra
uafhængige institutioner som Nationalbanken og danske
universiteter. Fagbevægelsen har bl.a. valgt at lade sig
repræsentere ved AE-rådet. CEPOS er en
borgerlig-liberal tænketank, der organisatorisk hverken er
forankret hos arbejdsgiver- eller lønmodtagerorganisationer.
EL, ALT og SF finder det kritisabelt at inddrage eksterne parter,
som ikke er udvalgt af arbejdsmarkedets parter eller er
uafhængige eksperter. Derfor mener EL, ALT og SF ikke, at det
er hensigtsmæssigt at lade CEPOS indtræde som medlem af
Det Økonomiske Råd, og slet ikke uden at andre
tænketanke også får mulighed for at
indtræde.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 2
udgår.
[Fastholdelse af 20 medlemmer i Det
Miljøøkonomiske Råd]
2) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 2, stk. 3,
ændres »§ 2, stk. 3, 5.
pkt.« til: »§ 2, stk.
3«.
[Teknisk ændring]
3) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
2, stk. 4, udgår »1 medlem indstilles af
fødevareministeren,«, »Landbrugsraadet«
ændres til: »Landbrug & Fødevarer«,
efter »de kommunale organisationer,« indsættes:
»1 medlem indstilles af Dansk Energi,«, og »1
medlem indstilles efter fælles indstilling af Affald Danmark,
Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Vand- og Spildevandsforening
og RenoSam,« ændres til: »1 medlem indstilles
efter fælles indstilling af Dansk Fjernvarme, Dansk Vand- og
Spildevandsforening (DANVA) og Dansk
Affaldsforening,«.«
[Ændring af
sammensætningen af Det Miljøøkonomiske
Råd]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at antallet af
medlemmer i Det Miljøøkonomiske Råd fastholdes
på 20, selv om der er sket en sammenlægning af
Miljøministeriet og Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri til et Miljø- og
Fødevareministerium ved ressortændringen af 28. juni
2015.
Til nr. 2
Der er tale om en teknisk
ændring.
Til nr. 3
Det foreslås som i det oprindelige
lovforslag, at det medlem, som fødevareministeren indstiller
til medlem af Det Miljøøkonomiske Råd,
udgår som følge af ressortomlægningen af 28.
juni 2015. Det bemærkes, at miljøministeren, nu
miljø- og fødevareministeren, efter § 2, stk. 4,
i lov om Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd indstiller et medlem af Det
Miljøøkonomiske Råd.
Det foreslås endvidere som i det
oprindelige lovforslag, at bestemmelsen om, at Landbrugsraadet
indstiller 1 medlem til Det Miljøøkonomiske
Råd, ændres til, at Landbrug & Fødevarer
indstiller 1 medlem til Det Miljøøkonomiske
Råd. Ændringen er en følge af denne
organisations navneændring.
Det foreslås desuden som noget nyt i
forhold til det oprindelige lovforslag, at Dansk Energi
indsættes på den plads i Det
Miljøøkonomiske Råd, der er blevet ledig ved en
sammenlægning af ministerier som følge af
ressortomlægningen af 28. juni 2015, og herefter får
ret til at indstille 1 medlem til Det Miljøøkonomiske
Råd. Energisektoren har afgørende betydning for
Danmarks økonomi og miljø. Sektoren har
gennemgået markante ændringer de seneste år. Det
gælder bl.a. liberalisering af elmarkedet,
forretningsorienteret regulering af elselskabernes
monopolaktiviteter, omstilling til vedvarende energi og øget
integration i det europæiske energisystem. I det lys er det
hensigtsmæssigt, at energisektoren repræsenteres
selvstændigt i Det Miljøøkonomiske Råd i
egenskab af brancheorganisationen Dansk Energi. Det vil øge
rådets indsigt i samspillet mellem dansk økonomi og
omstillingen af Danmarks energisystem, herunder rammerne for
investeringer i energisystemet, energimarkedsscenarier og
minimering af omkostningerne til den grønne omstilling.
Som en konsekvens af forslaget om, at Dansk
Energi får ret til at indstille 1 selvstændigt medlem i
Det Miljøøkonomiske Råd, foreslås det
endelig som noget nyt i forhold til det oprindelige lovforslag, at
det medlem, der indstilles efter fælles indstilling fra
Affald Danmark, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Vand- og
Spildevandsforening og RenoSam, fremover indstilles efter
fælles indstilling fra Dansk Fjernvarme, Dansk Vand- og
Spildevandsforening (DANVA) og Dansk Affaldsforening. Herved tages
også højde for, at Dansk Affaldsforening er en fusion
af RenoSam og Affald Danmark.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
René Christensen (DF)
Kristian Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jacob
Jensen (V) Søren Gade (V) Eva Kjer Hansen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Joachim B. Olsen (LA) fmd. Rasmus Jarlov (KF) Ane
Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S) nfmd. Erik Christensen (S) Jesper
Petersen (S) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) Martin
Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag
Oversigt over
bilag vedrørende L 33
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra finansministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra økonomi-
og indenrigsministeren | 5 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 33
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorledes regeringen
påtænker at skabe en ramme, der sikrer, at de
økonomiske vismænd tager et nuanceret og bredt
funderet fokus i de analyser, som de løbende vil udarbejde,
til finansministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvilke specifikke faktorer bag
udviklingen i produktivitet de økonomiske vismænd vil
have fokus/mål på, til finansministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om, hvad argumentet er for ikke at
udvide følg eller forklar- princippet, til finansministeren,
og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om ministeren er indstillet på
at finde alternative måder at besætte den ledige plads
i repræsentantskabet for Det Økonomiske Råd, til
finansministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om ministeren er indstillet på
at besætte den ledige plads i Det
Miljøøkonomiske Råd i stedet for at
nedlægge den, til finansministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvor mange gange tænketanken
CEPOS har bidraget med officielle høringssvar, til
finansministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvor mange gange tænketanken
CEPOS har bidraget med officielle høringssvar, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå |
|